Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0075
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.2.2011
KOM(2011) 75 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Bedre styring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde:
En strategi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)
EØS-relevant tekst
SEK(2011) 206 endelig
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Bedre styring af det indre marked gennem øget administrativt samarbejde:
En strategi for at udbygge og udvikle informationssystemet for det indre marked (IMI)
EØS-relevant tekst.
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
1.3.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
2.6.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
Indledning .................................................................................................................... 3
En akt for det indre marked.......................................................................................... 3
Stærkere administrativt samarbejde i det indre marked............................................... 3
Frigøre det fulde potentiale af IMI............................................................................... 4
En strategi for yderligere ekspansion........................................................................... 5
Grundlæggende principper for IMI.............................................................................. 6
Kriterier for udvidelse .................................................................................................. 7
Potentielle nye funktioner ............................................................................................ 8
Potentielle nye politikområder ..................................................................................... 9
Synergier med eksisterende it-værktøjer/systemer ...................................................... 9
Anvendelse af eksisterende funktioner til nye formål................................................ 10
Udfordringer ved ekspansion ..................................................................................... 10
Garantere beskyttelse af personoplysninger............................................................... 10
Lette en fleksibel udvidelse........................................................................................ 11
Sikre tilstrækkelige ressourcer ................................................................................... 11
Holde det enkelt ......................................................................................................... 13
Inddrage alle interessenter.......................................................................................... 13
Sikre et højt niveau af systemydeevne og -sikkerhed ................................................ 15
Konklusioner/Næste skridt......................................................................................... 16
"Administrativt samarbejde-tjek"............................................................................... 16
Forslag til en retsakt for IMI ...................................................................................... 16
Omfang af og tidsplan for den planlagte ekspansion ................................................. 17
Yderligere it-udvikling............................................................................................... 17
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0004.png
1.
1.1.
I
NDLEDNING
En akt for det indre marked
Europæiske borgere og virksomheder nyder hver dag godt af de muligheder, som det
indre marked giver. For at sikre, at markedet fungerer gnidningsløst, skal
medlemsstaternes forvaltninger arbejde tæt sammen ved at yde gensidig bistand og
udveksle oplysninger. Fordelene ved det indre marked vil ikke materialisere sig,
medmindre EU-retten anvendes korrekt, og de rettigheder, den skaber, respekteres.
Administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne er afgørende for at skabe et ægte
indre marked uden grænser.
I sin meddelelse "På vej mod en akt for det indre marked", som blev vedtaget den
27. oktober 2010
1
meddelte Kommissionen som et af 50 forslag sin ambition om at
oprette et elektronisk ansigt til ansigt-netværk mellem de europæiske myndigheder
ved at opstille en strategi for udvidelsen af informationssystemet for det indre
marked (IMI). Udvikling af IMI er en af nøglerne til at fremme en bedre styring af
det indre marked, da det fremmer et effektivt og dag-til-dag grænseoverskridende
samarbejde mellem de nationale offentlige myndigheder på alle niveauer i
regeringen.
1.2.
Stærkere administrativt samarbejde i det indre marked
EU-udvidelsen 2004 omfattede ti nye medlemsstater, ni nye officielle sprog og en
eksponentiel stigning i antallet af bilaterale forbindelser, der skal forvaltes. Det blev
klart, at det administrative samarbejde kun kan fungere, hvis det understøttes af et
moderne, flersproget informationssystem
2
. Europa-Kommissionen udviklede, i
partnerskab med medlemsstaterne, informationssystemet for det indre marked til
støtte for forvaltninger i opfyldelsen af deres gensidige bistandsforpligtelser.
IMI blev lanceret i februar 2008 for at understøtte det reviderede direktiv om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (2005/36/EF) og siden december
2009 er medlemsstaterne retligt forpligtet til at bruge IMI til at opfylde
informationsudvekslingsforpligtelserne i tjenesteydelsesdirektivet (2006/123/EF) og
Kommissionens beslutning 2009/739/EF af 2. oktober 2009 om fastlæggelse af de
praktiske foranstaltninger med hensyn til elektronisk informationsudveksling mellem
medlemsstaterne i henhold til kapitel VI i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked. IMI omfatter i øjeblikket mere
end 5 700 registrerede kompetente myndigheder og 11 000 registrerede brugere.
IMI er en sikker, genbrugelig, flersproget, elektronisk onlineapplikation udviklet af
Kommissionen i partnerskab med medlemsstaterne. IMI giver de nationale, regionale
1
2
Meddelelse fra Kommissionen – På vej mod en akt for det indre marked – For en social
markedsøkonomi med høj konkurrenceevne – 50 forslag med henblik på at blive bedre til at arbejde,
iværksætte og handle sammen. KOM(2010) 608 af 27.10.2010.
På mødet i Rådgivningsudvalget for det Indre Marked (IMAC) mellem medlemsstaternes
generaldirektører den 18. november 2003 blev følgende operationelle konklusion vedtaget:
"Formanden
bemærkede, at der var enighed om, at der var behov for at udvikle et informationssystem til at forbedre
udveksling og forvaltning af oplysninger i det indre marked, idet et sådant system er nødvendigt for at
understøtte det forstærkede samarbejde, som vil være nødvendigt i et udvidet indre marked.".
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0005.png
og lokale myndigheder i alle 30 EØS-lande mulighed for hurtigt og nemt at
kommunikere med deres modparter på tværs af grænserne. IMI hjælper sine brugere
til at i) finde den rigtige myndighed at kontakte i et andet land, ii) kommunikere med
dem ved hjælp af præ-oversatte sæt af standardspørgsmål og -svar og iii) følge
udviklingen af anmodningen om oplysninger via en trackingmekanisme. IMI er
udformet som et fleksibelt system, der let kan tilpasses til at understøtte forskellige
områder af det indre markeds lovgivning, som indeholder bestemmelser om
administrativt samarbejde (se afsnit I i vedlagte arbejdsdokument fra Kommissionens
tjenestegrene for yderligere oplysninger).
Ideen bag IMI er at erstatte det meget store antal bilaterale forbindelser, der knytter
EU-medlemsstaterne sammen, med et enkelt interface, IMI-netværket.
En af de vigtigste fordele ved IMI er med succes at overvinde de største hindringer
for samarbejde, såsom usikkerhed om, hvem der skal kontaktes, sprogbarrierer,
forskellige administrative og arbejdsmæssige kulturer og en mangel på etablerede
procedurer for samarbejdet. På grund af medlemsstaternes inddragelse i
udformningen af systemet tilbyder IMI ensartede arbejdsmetoder, der er aftalt med
hvert EU-land.
IMI er også fleksibel med hensyn til det organisatoriske set-up i hver medlemsstat.
Den decentrale struktur af IMI-netværket kræver, at hvert af de deltagende lande skal
udpege en national IMI-koordinator (NIMIC) til at administrere den samlede IMI-
projektkoordinering. Medlemsstaterne kan frit udpege yderligere koordinatorer på
regionalt niveau eller for de enkelte lovgivningsmæssige områder inden for IMI.
1.3.
Frigøre det fulde potentiale af IMI
Der er stadig et betydeligt potentiale, der mangler at blive udnyttet i de to områder,
der er omfattet af IMI (tjenesteydelser og faglige kvalifikationer). Mere information
om de igangværende bestræbelser på dette område aktivitet kan findes i IMI-
årsrapporten
3
. Denne meddelelse fokuserer på, hvordan IMI kan hjælpe til at
omdanne det administrative grænseoverskridende samarbejde i det indre marked på
en afgørende måde og bringe det op på omgangshøjde med kravene i det 21.
århundrede og EU-borgernes forventninger og virksomheder. Især ligger dette
potentiale i muligheden for at 1) tilføje nye politikområder til IMI, 2) udvikle nye
funktioner, 3) linke IMI med andre it-systemer og 4) anvende eksisterende IMI-
funktioner til nye formål. På denne måde kan IMI blive en fleksibel værktøjskasse til
gavn for administrativt samarbejde, der bidrager til bedre forvaltning af det indre
marked. Når der på et bestemt lovgivningsområde ikke findes noget
informationssystem til at støtte det administrative samarbejde, har genbrug af IMI i
stedet for at udvikle en ny bygget til formålet system en række fordele:
a) Mere omkostningseffektivt
Større effektivitet i at levere offentlige tjenester er en central prioritet efterhånden
som presset for at reducere offentlige udgifter og budgetunderskud vokser.
Tilpasning af et genbrugeligt system er klart billigere end at udvikle et værktøj til
elektronisk udveksling af oplysninger fra bunden (se afsnit II i arbejdsdokumentet fra
3
(se IMI-årsrapporten på
http://ec.europa.eu/imi-net).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens tjenestegrene for yderligere oplysninger). Et enkelt netværk giver
også stordriftsfordele gennem fælles vedligeholdelse, brugersupport, uddannelse og
formidlingsarbejde.
b) Mere brugervenligt
Genbrug af IMI genererer også mange fordele for de kompetente myndigheder.
Myndigheder, der har kompetence på flere politikområder inden for det indre
marked, stilles ikke over for mange forskellige informationssystemer. De skal kun
lære at bruge ét nyt it-værktøj, de har kun brug for at holde deres kontaktoplysninger
opdateret ét sted, og de kan spore og overvåge alle deres udvekslinger af oplysninger
med myndigheder i udlandet gennem en enkelt portal. Jo mere af deres daglige
arbejde, som kan håndteres gennem IMI, jo mere nyttigt bliver IMI for dem,
eftersom sjælden brug af et system betyder glemte brugernavne og passwords og
usikkerheden om, hvordan det præcis skal bruges.
c) Hurtigere, mere forudsigelige løsninger
Udvikling af et skræddersyet informationssystem som svar på et behov for
administrativt samarbejde er generelt en langvarig og uforudsigelig proces.
Forsinkelser og uventede tilbageslag er ret almindeligt i it-udvikling. Genbrug af et
eksisterende system vil give en hurtigere løsning med mere forudsigelighed, fordi det
er baseret på afprøvet og testet teknologi.
d) Mere sikkert grundlag
IMI tilbyder et online-miljø, hvis sikkerheds- og databeskyttelsesmæssige
sikkerhedsforanstaltninger, herunder formålsbegrænsning og adgangskontrol, har vist
sig pålidelige i praksis. Værdifuld praktisk erfaring har også været samlet i
organiseringen af udrulningen af moduler til slutbrugeren, herunder organisatorisk
set-up, registrering, uddannelse og brugersupport, både af Kommissionen og
medlemsstaterne.
e) Lav tærskel for pilotprojekter
En sidste og vigtig fordel ved et færdiglavet system er, at det giver mulighed for at
afprøve den operationelle gennemførlighed af den foreslåede løsning uden at skulle
investere tid og ressourcer i en prototype, som senere måske skal kasseres. Selv i
områder, hvor interessenterne er enige om behovet for et it-værktøj, er tærsklen for at
lancere et
"proof of concept"-pilotprojekt
forholdsvis lav. Et pilotprojekt kunne
gennem genbrug af eksisterende funktionaliteter i systemet oprettes uden it-
udviklingsudgifter.
2.
E
N STRATEGI FOR YDERLIGERE EKSPANSION
Mens fordelene ved at udvide IMI til yderligere politiske områder er indlysende, er
det vigtigt, at enhver fremtidig vækst bør finde sted på en kontrolleret og bæredygtig
måde. Det er derfor på tide at gennemgå de strategiske mål for IMI og at undersøge,
hvilke tiltag der er nødvendige for at nå disse mål.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0007.png
2.1.
Grundlæggende principper for IMI
Følgende centrale principper for IMI bør tages i betragtning, før systemet udbygges
yderligere.
a) Genbrugelighed
Formålet med IMI er at hjælpe medlemsstaterne med at opfylde deres forpligtelser til
gensidig bistand på en effektiv og effektiv måde med minimale
ressourceomkostninger og uden at skulle opbygge et særskilt informationssystem til
støtte for hvert enkelt juridisk instrument. Hvor de samme myndigheder har ansvaret
for flere områder af det indre marked, bør de ikke blive præsenteret for mange
forskellige it-systemer til administrativt samarbejde.
b) Organisatorisk fleksibilitet
IMI er designet til at være let at tilpasse til en eksisterende organisation. Det giver
fleksibilitet til at tilpasse sig de forskellige administrative strukturer og kulturer i
Europa. Brugerne behøver ikke at have noget forudgående kendskab til de
administrative hierarkier i andre medlemsstater for at kunne udveksle oplysninger.
c) Simple og aftalte procedurer
IMI mindsker den administrative byrde og gør det muligt at gennemføre politikker,
der ellers ville blive kvalt af kompleksiteten af de forskellige nationale administrative
procedurer. Dette opnås ved at nå til enighed om enkle standardarbejdsgange for
samarbejde.
d) Flersprogethed
Flersprogethed er et væsentligt element i IMI-tjenesteydelsen, som leveres på 22
officielle EU-sprog. Ud over de præ-oversatte spørgsmål/svar-sæt, som er afledt af
lovbestemmelser, kan brugerne yderligere indgive fritekstoplysninger og
kommentarer og vedlægge dokumenter. For at hjælpe brugerne til at forstå disse
oplysninger
omfatter
IMI
et
online-link
til
Kommissionens
4
maskinoversættelsesværktøj CEMT . Udskiftningen af CEMT, der i øjeblikket er
under udvikling, vil udvide de sprogkombinationer, der i dag er til rådighed. IMI er
som en test-brugerservice involveret i udviklingen af denne nye tjeneste fra
begyndelsen.
e) Brugervenlighed
IMI er designet til at være brugervenligt, intuitivt og nemt at bruge med minimal
træning (efter fremgangsmåden i luftfartsselskabernes reservationssystemer og
online-indkøbssystemer). Den nuværende it-udvikling har til formål at forbedre
brugervenligheden baseret på tilbagemeldinger fra brugerne.
f) Databeskyttelse
4
Efter Den Europæiske Unions Domstols dom i sag nr. T-19/07 den 16. december 2010 er brugen af
CEMT blevet suspenderet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0008.png
IMI følger
"privacy by design"-princippet,
hvor overholdelse af privatlivets fred og
databeskyttelse er designet ind i systemet lige fra starten i stedet for at være tilføjet
efterfølgende. Som et resultat heraf garanterer IMI et højt niveau af teknisk og
proceduremæssig databeskyttelse.
g) Ingen it-omkostninger for brugerne
Arbejde med IMI bør kun kræve en pc med internetadgang. Der er ingen grund til at
installere specifik soft- eller hardware.
2.2.
Kriterier for udvidelse
Resultatet af den igangværende offentlige debat om det indre marked i forbindelse
med Europa 2020-strategiens mål, og afslutningen af det europæiske semester
baseret på den årlige vækstundersøgelse
5
vil bidrage til at bestemme de prioriterede
områder for ekspansion.
Fra et teknisk synspunkt er der ingen grænse for antallet af nye områder, der kan
føjes til IMI, nye funktioner, der kan udvikles, og links, der kan tilføjes til
eksisterende it-værktøjer. Men der er organisatoriske begrænsninger for ekspansion.
Yderligere udvikling skal planlægges og den konceptuelle sammenhæng i systemet
skal bevares. Derfor kan følgende kriterier tjene til at udvælge og prioritere
ekspansionsområder:
1)
Den nye brugergruppe skal helst være knyttet til eller have delvis overlapning
med eksisterende brugergrupper, således at udvidelsen bidrager til at tilbyde et
multi-purpose redskab for en del af brugerne.
Man bør prioritere at tilføre områder, der kan bruge de eksisterende funktioner,
og som ikke kræver nogen yderligere it-udvikling.
Hvis tilføjelse af et nyt juridisk område eller støtte af nye opgaver inden for de
eksisterende områder kræver udvikling af nye funktioner, bør dette ske på en
generel måde, så det nye modul nemt kan tilpasses andre brugergrupper (ingen
udvikling til enkeltformål).
Omkostninger til eventuelle yderligere behov for udvikling bør være begrundet
i den forventede merværdi ved at bruge IMI til nye eller eksisterende
brugergrupper og til gennemførelse af EU-lovgivningen og fordelene for
borgere og virksomheder.
Nye områder og funktioner eller links til andre værktøjer må ikke øge
kompleksiteten af systemet for dets brugere.
2)
3)
4)
5)
Hvis der er en efterspørgsel efter at bruge IMI til politiske områder og formål, der
ikke er forenelige med disse kriterier, og hvor ingen synergier med eksisterende
brugerfællesskaber kan forventes, bør muligheden for at tilbyde softwaren som en
udvikling adskilt fra IMI undersøges.
5
KOM(2011) 11 af 12. januar 2011.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0009.png
2.3.
Potentielle nye funktioner
IMI tilbyder en vifte af forskellige funktioner for sine brugere, nemlig:
1)
2)
En én-til-én-arbejdsgang for sikker kommunikation mellem to kompetente
myndigheder om de enkelte sager, der kan indeholde personlige data.
En varslingsmekanisme, der tillader de kompetente myndigheder at advare
andre medlemsstater om en alvorlig risiko forårsaget af en erhvervsdrivende
for den korrekte og sikre funktion af det indre marked.
Et myndighedsforvaltningsmodul, som giver medlemsstaterne mulighed for at
registrere de kompetente myndigheder som IMI-brugere, tildele roller til dem
på en måde, der er forenelig med de nationale administrative strukturer, og
opdatere myndighedsdata.
En søgbar flersproget fortegnelse over nationale registre med oplysninger
vedligeholdt af medlemsstaterne, om indhold, adgangsbetingelser og
kontaktoplysninger med direkte links til dem, der findes online (pr. februar
2011).
3)
4)
Yderligere undersøgelse af en lang række andre juridiske områder med behov for
administrativt samarbejde har vist, at der, for at der kan tilbydes en samlet pakke af
tjenester i IMI, vil være behov for:
1)
En generisk arbejdsgang for at støtte notifikationsprocedurer (eksempler
omfatter tjenesteydelser, håndhævelse af intellektuel ejendomsret (IPR),
elektronisk handel, UCITS
6
).
En søgbar database over de udvekslede oplysninger, der ikke indeholder
fortrolige eller personlige data.
Et teknisk middel
7
, som når det er nødvendigt kan bruges af eksisterende
netværk for administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne til at tillade
borgere, virksomheder og organisationer at interagere med de kompetente
myndigheder for at give oplysninger og hente data.
Et indholdssyndikeringssystem, der åbner op for flerbrug af en del af dataene,
såsom kontaktoplysninger på de kompetente myndigheder, af andre systemer
og websteder (f.eks. Dit Europa).
2)
3)
4)
For mere information henvises til sektion III i arbejdsdokumentet fra Kommissionens
tjenestegrene, som ledsager denne meddelelse.
6
7
Institutter for kollektiv investering i værdipapirer.
Sådan et middel til interaktion vil undgå overlapning med eksisterende e-regeringsportaler såsom
kvikskranker i tjenesteydelsesdirektivet, og e-forvaltningsprojekter såsom de enkle onlineprocedurer for
grænseoverskridende tjenester og PEPPOL (Pan-European
Public Procurement Online),
og i stedet
søger at genbruge eksisterende værktøjer og skabe synergier, hvor det er muligt.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0010.png
2.4.
Potentielle nye politikområder
Kommissionens tjenestegrene har for nylig gennemgået en række politikområder,
hvor IMI synes at være en bæredygtig løsning for at forbedre gennemførelsen af det
indre marked. Medlemsstaterne har også foreslået en liste over politiske områder,
som de mener vil kunne drage fordel af brugen af IMI som værktøj til udveksling af
oplysninger (se afsnit IV i arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene).
Denne liste er vejledende og foreløbig, yderligere undersøgelser er nødvendige for at
afgøre, om og hvordan IMI kan hjælpe med at forbedre det grænseoverskridende
samarbejde på disse områder.
2.5.
Synergier med eksisterende it-værktøjer/systemer
En anden vej, der skal udforskes, er potentialet i IMI til at supplere den
funktionalitet, der tilbydes af de eksisterende it-systemer og vice versa. Et nyttigt
første skridt ville være at arbejde hen imod en fælles godkendelse for en bred vifte af
værktøjer, der i øjeblikket anvendes af offentlige myndigheder på tværs af EU. Det
ville i høj grad lette livet for IMI-brugere, hvis de kunne få adgang til
Kommissionens forskellige systemer med samme brugernavn og adgangskode.
Europa-Kommissionens autentifikationssystem ECAS er et sådant redskab, og
bruges allerede af et stigende antal it-tjenester, herunder den europæiske portal e-
Justice og CIRCABC
8
.
På et andet niveau kan der skabes synergi ved at knytte sig til de eksisterende
systemer, der anvendes af de samme brugergrupper, for eksempel databasen over de
lovregulerede erhverv, hvor medlemsstaterne anfører lister over erhverv, der er
reguleret på nationalt plan, og kontaktoplysninger for de kompetente myndigheder.
Dette skaber en delvis overlapning med IMI og dobbeltarbejde, som der skal findes
en løsning på.
Et eksempel på et område, hvor supplerende løsninger bør overvejes, er selskabsret,
hvor metoder til bedre samarbejde mellem erhvervslivet registre i Europa skal
udvikles, baseret på eksisterende arbejde, der allerede gjort inden for rammerne af
European Business Register-
og
Brite-projekterne
9
. Ligeledes synes der at være
mulighed for en sammenhæng mellem IMI og
e-Certis
10
-databasen, som omfatter
skabeloner af nationale certifikater, der anvendes til grænseoverskridende offentlige
indkøb.
Muligheden for at supplere IMI med
Trusted Exchange Platform-projektet
(eTrustExchange-initiativet fra ISA-arbejdsprogrammet) er et andet område, som bør
undersøges. IMI understøtter i øjeblikket udveksling af data og information mellem
slutbrugere. Ud over disse funktioner kan
eTrustExchange
give medlemsstaterne
mulighed for at udveksle oplysninger sikkert mellem eksisterende systemer og IMI.
8
9
10
CIRCABC er kommunikations- og informationsressourcecentre for myndigheder, virksomheder og
borgere, der anvendes til at skabe kollektive arbejdsområder, hvor fællesskaber af brugere kan arbejde
sammen via internettet og dele information og ressourcer.
Interoperabilitet mellem erhvervsregistre i hele Europa.
eCERTIS er et informationssystem fra Europa-Kommissionen, der hjælper brugerne med at identificere
de forskellige certifikater og attester, der ofte kræves i udbud i hele EØS.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0011.png
2.6.
Anvendelse af eksisterende funktioner til nye formål
Feedback fra de offentlige myndigheder på alle niveauer om deres erfaringer med
gennemførelsen af EU-lovgivningen kan blive en vigtig kilde til forbedring af en let
gennemførelsen af EU-retten. Den aktuelle liste med mere end 5 700 kompetente
myndigheder i IMI og deres e-mail-adresser kunne i kombination med IPM
11
-
undersøgelsesgeneratoren bruges som et redskab til at få input til konsekvensanalyser
og politiske evalueringer, efter aftale og i tæt samarbejde med medlemsstaterne.
IMI-brugerne har udtrykt interesse for at gennemføre en generel udveksling af
oplysninger, der ikke ville være baseret på et bestemt instrument, men som ville
indeholde spørgsmål af generel eller horisontal karakter, for eksempel med hensyn til
administrative procedurer i en anden medlemsstat.
IMI's kapacitet til udveksling af oplysninger er udviklet med henblik på
grænseoverskridende kommunikation, men bruges også til kommunikation mellem
de nationale offentlige myndigheder som led i en bredere grænseoverskridende
udveksling. Der er ingen tekniske hindringer for at bruge IMI til kommunikation
mellem de nationale myndigheder indbyrdes, og nogle medlemsstater har udtrykt en
interesse i at anvende IMI til dette formål i større målestok. Rent national anvendelse
af IMI vil skulle behandles i et juridisk instrument, eftersom de forskellige roller og
ansvarsfordelingen mellem Kommissionen og medlemsstaterne skal være klar og
gennemsigtig.
3.
3.1.
U
DFORDRINGER VED EKSPANSION
Garantere beskyttelse af personoplysninger
IMI er det første EU-projekt, der har til formål at skabe en generel genbrugelig
ramme for udveksling af oplysninger mellem de nationale administrationer ved hjælp
af et it-system. Meget af den information, der udveksles i øjeblikket, omfatter
personoplysninger. IMI følger en
"privacy by design"-tilgang,
hvor beskyttelse af
privatlivets fred og overholdelse af databeskyttelse er designet ind i systemet fra
starten, herunder en streng anvendelse af princippet om formålsbegrænsning og
passende adgangskontrol. Databeskyttelsesovervejelser er også en del af den daglige
brug af systemet og er inkluderet i undervisningsmaterialet. Som resultat heraf
garanterer IMI et højt niveau af teknisk og proceduremæssig beskyttelse af data og
IMI-brugere er godt bekendt med de generelle principper for databeskyttelse. IMI's
websted har en sektion dedikeret til databeskyttelse, hvor alle relevante oplysninger
stilles til rådighed for læserne.
Ud over praktiske databeskyttelsesforanstaltninger er der fortsat betænkeligheder ved
det juridiske grundlag for driften af IMI, som udtrykt af Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse (EDPS). Inden for den nuværende
fremgangsmåde er formål og omfang af oplysninger, der skal udveksles mellem
11
IPM
(Interactive Policy Making)
giver både medlemsstaternes administrationer og EU-institutionerne
mulighed for bedre at forstå behovene hos borgere og virksomheder. Dette system blev indført for at
lette de høringsprocessen af de interesserede ved hjælp af online-spørgeskemaer, der er lette at bruge og
ligetil, som gør det lettere både for respondenter at deltage og for de politiske beslutningstagere at
analysere resultaterne.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0012.png
myndigheder, beskrevet i direktiverne om erhvervsmæssige kvalifikationer og
tjenesteydelser, og for at sikre fuld overensstemmelse med EU's
databeskyttelseslovgivning er de særlige regler medtaget i to beslutninger og en
henstilling fra Kommissionen
12
. For at undgå, at databeskyttelsesaspekter hindrer en
udvidelse af IMI, agter Kommissionen at forelægge et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning i første halvdel af 2011. Denne horisontale
retsakt, som skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet, vil skabe en omfattende
databeskyttelsesramme, hvilket giver en højere grad af retssikkerhed, især med
henblik på yderligere ekspansion, i overensstemmelse med forslagene fra EDPS
13
.
3.2.
Lette en fleksibel udvidelse
Kommissionen har undersøgt, hvordan IMI kan bruges til at forbedre
gennemførelsen af lovgivningen omkring det eksisterende indre marked. Mens
mange direktiver sikkert vil drage fordel af styrket administrativt samarbejde, udgør
manglen på et tilstrækkeligt konkret juridisk grundlag for udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaterne i den eksisterende lovgivning en betydelig potentiel
hindring for brugen af IMI. Ændring af direktiver blot for at indsætte en henvisning
til brugen af IMI til gennemførelsen heraf kan ikke betragtes som en mulighed.
Det horisontale retlige instrument, der er nævnt ovenfor, bør løse dette problem ved
at skabe et generelt retsgrundlag for at bruge IMI til administrativt samarbejde for at
gennemføre EU's indre marked-lovgivning. Alle generelle aspekter bør være dækket
af hoveddelen af det juridiske instrument, mens oplysninger vedrørende de særlige
juridiske områder, der skal medtages, kunne blive fastlagt i bilag.
3.3.
Sikre tilstrækkelige ressourcer
a) Finansiering
Udgifterne til IMI dækker udvikling og forbedring af systemet,
hosting
af IMI i
Kommissionens datacenter, vedligeholdelse, systemadministration,
second-line
support, uddannelse, kommunikation og oplysningsarbejde (se afsnit II i
arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene for yderligere oplysninger).
De oprindelige omkostninger til udvikling af IMI blev finansieret af Idabc-
programmet (interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester til
offentlige myndigheder, virksomheder og borgere), indtil det udløb i 2009.
Kommissionen har indtil juli 2010 betalt omkostningerne i forbindelse med
12
13
Kommissionens beslutning af 12.12.2007 om gennemførelse af informationssystemet for det indre
marked (IMI) hvad angår beskyttelse af personoplysninger, beslutning 2008/49/EF, EUT L 13 af
16.1.2008, s. 18; Kommissionens henstilling om databeskyttelsesretningslinjer for informationssystemet
for det indre marked (IMI), henstilling 2009/329/EF af 26.3.2009; Europa-Kommissionens beslutning
af 2.10.2009 om fastlæggelse af de praktiske foranstaltninger med hensyn til elektronisk
informationsudveksling mellem medlemsstaterne i henhold til kapitel VI i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/123/EF om tjenesteydelser i det indre marked, beslutning 2009/739 (EUT L 263 af
7.10.2009, s. 32).
Senest i en skrivelse af 27.7.2010 som svar på Kommissionens rapport om situationen for
databeskyttelse i IMI-systemet (KOM(2010) 170) (se databeskyttelsesafdelingen på
http://ec.europa.eu/imi-net for begge tekster).
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0013.png
vedligeholdelse,
second-line
support, systemadministration,
hosting,
uddannelse,
kommunikation og oplysningsarbejde.
I juli 2010 accepterede ISA-programmet (interoperabilitetsløsninger for europæiske
offentlige myndigheder) (2010-2015)
14
at finansiere IMI, gennem en finansiering af
drift og forbedring af ansøgningen i 2010. Det forventes, at ISA-programmet vil
fortsætte med at yde støtte til IMI indtil 2012, men dette er genstand for en årlig
revision af det samlede programs prioriteringer og disponible budget. Kommissionen
fortsætter med at bære omkostningerne ved
hosting,
uddannelse, kommunikation og
oplysningsarbejde.
I betragtning af den kendsgerning, at brugen af systemet er obligatorisk for
tjenesteydelsesdirektivet, kunne et specifikt juridisk instrument som nævnt ovenfor
også afklare den fremtidige finansiering.
b) Kommissionens ressourcer
Kommissionen har etableret et særskilt team, der er ansvarligt for at føre tilsyn med
udvikling og support af IMI-netværket. De leverede tjenesteydelser omfatter en
helpdesk
for nationale IMI-koordinatorer, vedligeholdelse af IMI-databasen
indeholdende spørgsmålssæt, oversættelsesforvaltning, levering af elektronisk
selvbetjenings-undervisningsmateriale for IMI-slutbrugere, forvaltning af IMI-
hjemmesiden,
tilrettelæggelse
af
uddannelses-,
bevidstheds-
og
netværksarrangementer, fremstilling af reklamemateriale, samarbejde med de
enheder, der er ansvarlige for den operationelle gennemførelse af lovgivningen og
forvaltningen af de juridiske og databeskyttelsesmæssige aspekter af IMI.
Hertil kommer, at Kommissionen yder de menneskelige ressourcer til
hosting,
vedligeholdelse og udbygning af IMI. Tilvejebringelsen og vedligeholdelsen af et
fuldt flersproget informationssystem har også ressourcemæssige konsekvenser for
Kommissionens oversættelsestjenester.
c) Nationale ressourcer
Hovedansvaret for gennemførelse og smidig afvikling af IMI ligger hos
medlemsstaterne, der har behov for at investere i at sikre, at netværket fungerer
effektivt.
Udvidelse af IMI bør ske gradvist for at undgå overbelastning af medlemsstaternes
administrationer. I planlægningen af tilgangen til ekspansion bør følgende faktorer
tages i betragtning:
Ekspansion bør foregå på en nøje planlagt, trin-for-trin måde, således at
medlemsstaterne har tilstrækkelig tid til at sikre, at alle nødvendige skridt er
blevet identificeret, og de nødvendige ressourcer er på plads for at nå målene.
Medlemsstaterne bør genvurdere deres nuværende nationale IMI-organisation for
at sikre, at den er egnet til formålet i et udvidet IMI-netværk med en betydelig og
varieret mængde slutbrugere.
14
Afgørelse nr. 922/2009/EF, EUT L 260 af 3.10.2009, s. 20.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den nationale IMI-koordinators (NIMIC) rolle bliver mere afgørende, efterhånden
som IMI udvides til at understøtte yderligere politikområder og bør ses som
afgørende for et velfungerende indre marked på nationalt plan. Tilbagemeldinger
fra IMI-koordinatorer tyder på, at rollen som NIMIC ikke ses som af afgørende
betydning i alle medlemsstater, og der er meldt om problemer, herunder
utilstrækkelige ressourcer, stor udskiftning af personale og utilstrækkelig politisk
støtte til NIMIC’s rolle og ansvar. Det horisontale retlige instrument, der er
beskrevet ovenfor, bør se nærmere på en styrkelse af de nationale IMI-
koordinatorers rolle.
3.4.
Holde det enkelt
Erfaring med IMI-udviklingen har hidtil vist, at der altid er en risiko for at over-
komplicere it-løsninger i et forsøg på at opfylde de kombinerede krav, virkelige eller
indbildte, for alle interessenter. Det er bedre at starte med en forholdsvis enkel
applikation og om nødvendigt tilpasse den når tilstrækkelig erfaring er opnået.
Endvidere er en af IMI's styrker, at det bryder samarbejdsprocessen op i enkle,
håndterbare, gennemsigtige trin i arbejdsgangen. En udvidelse af IMI til andre
områder, tilføjelse af nye funktioner eller oprettelse af links til andre redskaber bør
ikke gøre det mere kompliceret for brugerne. Det bør fortsat være enkelt og intuitivt
at anvende systemet.
Før man indkoder procedurer i programmet, bør procedurer undersøges for at sikre,
at de er så strømlinede som muligt. Processen bør søge så vidt muligt at afdække og
fjerne flaskehalse og øge effektiviteten for at undgå at ende op med alt for
komplicerede it-moduler, som kun kan anvendes til et enkelt formål.
For at administrativt samarbejde kan arbejde tilfredsstillende er det nødvendigt på et
tidligt stadium i lovgivningsprocessen at tackle de praktiske konsekvenser i
gennemførelsen af ny lovgivning for de nationale regionale og lokale myndigheder.
Krav til administrativt samarbejde bør være tilstrækkelig klare og operationelle og
behovet for et it-værktøj til at støtte processen bør analyseres. Denne proces kan også
tjene til at dele erfaringer gennem praktisk erfaring med administrativt samarbejde og
undgå at gentage fejl. Kommissionen vil undersøge, hvordan et systematisk
"administrativt samarbejde-tjek" bedst kan medtages i dens interne procedurer.
3.5.
Inddrage alle interessenter
IMI-projektet har mange interessenter og med den potentielle ekspansion til nye
politikområder vil det blive mere kompliceret at håndtere. Det er vigtigt, at projektet
har en gennemsigtig og effektiv styringsstruktur, og at alle interessenter forstår de
procedurer og fora, der er involveret i at nå til enighed om forskellige aspekter af
projektet.
a) Daglig forvaltning af systemet
Fra et
"project governance"-perspektiv
er Kommissionen "systemejer" af IMI,
ansvarlig for indledning, indkøb, udvikling, drift, vedligeholdelse og tilsyn med
budgettet for IMI, samt for at sikre, at behovet hos alle aktører er tilstrækkeligt
opfyldt.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) Politiske beslutninger
IMI-styringsudvalget består af repræsentanter for alle interessenter i IMI-projektet
("systemejeren", leverandøren af systemet, Det Rådgivende Udvalg for det Indre
Marked (IMAC) og IMI-brugere).
Styringsudvalget er ansvarligt for:
fastlæggelsen af de strategiske mål og prioriteringer for projektet, under
hensyntagen til de prioriteter for forbedring, der er fastsat af IMI-arbejdsgruppen
under IMAC
overvågning og kontrol på højt niveau
repræsentere slutbrugernes interesser og sikre, at alle interessenter er involveret i
planlægningsprocessen.
Slutbrugerne af IMI er i styringsudvalget repræsenteret af de politiske enheder i
Kommissionen, som har ansvar for de enkelte lovgivningsmæssige områder, der
støttes af IMI (i øjeblikket lovregulerede erhverv og tjenester).
Det Rådgivende Udvalg for det Indre Marked er i IMI-styringsudvalget repræsenteret
af lederen af kontoret for koordinering af den politiske udvikling og det indre marked
i GD MARKT.
c) Rådgivning og vejledning fra ekspertinteressenter
Medlemsstaternes aktører er involveret i IMI-projektet gennem forskellige
rådgivende udvalg og ekspertgrupper, som giver råd og vejledning til Kommissionen
om udviklingen af IMI.
1)
Generelle tekniske, ledelsesmæssige og politiske input
IMI-arbejdsgruppen under IMAC blev nedsat som en undergruppe af Det
Rådgivende Udvalg for det Indre Marked (IMAC) for at rådgive Kommissionen om
horisontale spørgsmål vedrørende udviklingen af IMI.
Fordi IMI er udformet som et generisk og genbrugeligt system, der potentielt
omfatter mange forskellige politikområder, er det vigtigt at bevare et horisontalt
perspektiv, når man overvejer den fremtidige udvikling og udbygning af IMI. Det er
lige så vigtigt at sikre, at det bevarer en stærk koordineringsstruktur. IMI-
arbejdsgruppen under IMAC udfylder denne rolle, der repræsenterer nationale
brugere af IMI tværs af politikområder.
Generelt er alle nationale IMI-koordinatorer repræsenteret i denne arbejdsgruppe og
handler på vegne af alle IMI-brugere i deres medlemsstat. Gruppens ansvar omfatter:
aftale forenklede procedurer for administrativt samarbejde, som danner grundlag
for IMI-softwareudviklingen
overvågning af udviklingen, rapportering om aktørernes engagement og de
opnåede resultater
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
give feedback fra brugerne sammen med anmodninger om at forbedre IMI-
applikationen
prioritering af anmodninger om at forbedre IMI-softwaren.
2)
Sektorspecifikke input
I øjeblikket har tre sektorspecifikke ekspertgrupper været involveret i retlige
spørgsmål i forbindelse med brugen af IMI på deres område, for at fastlægge
indholdet af udvekslinger af oplysninger og de kompetente myndigheder, der
inddrages i den. Disse grupper er koordinatorudvalget for de faglige kvalifikationer,
ekspertgruppen om gennemførelse af direktivet om tjenesteydelser og en
undergruppe af ekspertudvalget om udstationering af arbejdstagere, som blev nedsat
for at undersøge mulighederne for et specifikt informationsudvekslingssystem til at
styrke og effektivisere det administrative samarbejde under udstationeringsdirektivet.
d) Udvikling af styringsstrukturen
Den struktur, som er beskrevet her, har indtil nu tjent IMI's formål meget godt og
synes fleksibel nok til at muliggøre en yderligere ekspansion. Efterhånden som IMI
udvides til at omfatte yderligere politikområder, vil repræsentanter for disse
brugergrupper blive inviteret til at deltage i IMI-styringsudvalget.
Nye rådgivende udvalg og ekspertgrupper, der repræsenterer disse politikområder,
vil også blive inddraget i projektet, og deres bidrag vil indgå i det arbejde, som IMI-
arbejdsgruppen under IMAC udfører.
I takt med at IMI vokser, og antallet af slutbrugere stiger, bliver det endnu mere
vigtigt at sikre, at de reelle slutbrugere af IMI har mulighed for at give feedback og
input om brugervenlighed og videreudvikling af systemet. Ud over opnåelse af
indirekte feedback fra brugerne via de nationale IMI-koordinatorer anvender
Kommissionen forskellige metoder til at engagere sig direkte med IMI-brugere.
Disse omfatter i øjeblikket undersøgelser, kurser, konferencer og netværksfora.
Telekonferencer og "webinarer" kan også være nyttige i øget inddragelse af
slutbrugere i den løbende udvikling af IMI.
3.6.
Sikre et højt niveau af systemydeevne og -sikkerhed
a) Ydeevne
I takt med at antallet af brugere og mængden af data i IMI vokser, er det afgørende at
sikre, at udførelsen af systemet (f.eks. svartider) fortsat er tilfredsstillende. IMI er
blevet designet til at være et skalerbart system med op til 100 000 potentielle brugere
ved fuld kapacitet, dog træffes der aktuelt følgende forholdsregler for at mindske den
potentielle risiko for en negativ indvirkning på ydeevne:
IMI er hostet på en dedikeret server i Kommissionens datacenter.
IMI's ydeevne overvåges regelmæssigt, og der udføres ydelsesbelastningsforsøg,
før nye systemfunktionaliteter bliver indført.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0017.png
En teknisk gennemgang af IMI vil finde sted i 2011. Den vil omfatte systemets
tekniske kapacitet til at støtte antallet af kompetente myndigheder og brugere (og
deraf følgende datamængder) som planlagt ved fuld kapacitet af systemet på et
acceptabelt niveau af ydeevne og pålidelighed.
b) Sikkerhed
Sikkerhed er en vigtig del af udformning, vedligeholdelse og daglig drift af IMI-
systemet. IMI lagrer og behandler personoplysninger og andre data, der ikke er
beregnet til at blive offentligt tilgængelige.
En omfattende sikkerhedsplan for IMI, der er udarbejdet i overensstemmelse med
europæiske og internationale sikkerhedsstandarder, definerer de sikkerhedsmæssige
krav til systemet, og hvordan de skal opfyldes. Denne plan vil blive revideret hvert år
for at sikre, at sikkerhedsniveauet opretholdes i takt med at IMI udvides.
4.
4.1.
K
ONKLUSIONER
/N
ÆSTE SKRIDT
"Administrativt samarbejde-tjek"
En mere systematisk tilgang er nødvendig for en bedre styring af det indre marked
via forbedret administrativt samarbejde. Til dette formål skal de praktiske aspekter af
gennemførelsen af ny lovgivning af de nationale, regionale og lokale offentlige
myndigheder blive behandlet på et tilstrækkeligt tidligt stadium i
lovgivningsprocessen. Krav til administrativt samarbejde skal være klare og
praktiske, og behovet for et it-værktøj til at støtte processen bør overvejes fra starten.
Hvis et it-værktøj er nødvendigt, bør det foretrækkes at bruge eller tilpasse et
eksisterende værktøj, eventuelt som IMI eller et af de eksisterende systemer til
administrativ samarbejde (se afsnit V i arbejdsdokumentet fra Kommissionens
tjenestegrene for yderligere oplysninger) i stedet for at udvikle et nyt værktøj til ét
enkelt formål fra bunden.
Kommissionen vil inden december 2011 undersøge, hvordan et systematisk
administrativt samarbejdstjek bedst kan indgå i dens interne procedurer.
4.2.
Forslag til en retsakt for IMI
Som nævnt i Kommissionens meddelelse "På vej mod en akt for det indre marked" af
27. oktober 2010 er det nødvendigt at have et generelt retligt grundlag for at skaffe
en omfattende databeskyttelsesramme, der konsoliderer de specifikke regler og
procedurer for behandling af personoplysninger i IMI, samt at etablere en ramme for
fleksibel og gennemsigtig udvidelse af IMI til andre juridiske områder, sikre en
bæredygtig og forudsigelig finansiering af systemet og styrke den rolle, de nationale
IMI-koordinator spiller.
Kommissionen vil i første halvår 2011 forelægge et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning til at skabe et generelt retsgrundlag for IMI.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450203_0018.png
4.3.
Omfang af og tidsplan for den planlagte ekspansion
Sideløbende hermed vil Kommissionen yderligere sammen med medlemsstaterne
undersøge, om andre politiske områder kan drage nytte af IMI (herunder også i
henhold til gældende lovgivning), og om det vil være nødvendigt at udvikle ekstra
funktioner. Målet vil være at udarbejde en liste over politikområder, hvor IMI er den
mest hensigtsmæssige tekniske løsning. Dette bør med tiden også omfatte en
mulighed for at udforske synergier og mulige overlapninger mellem eksisterende it-
værktøjer, der på EU-plan er på plads for administrativt samarbejde i almindelighed.
Medlemsstaterne og Kommissionen vil via den eksisterende ledelsesstruktur og
baseret på kriterierne for ekspansion som beskrevet i denne meddelelse og de
prioriteter, der fastlægges i akten for det indre marked indføre en tids- og
køreplan for den videre udvikling. En statusrapport vil blive medtaget i IMI-
årsrapporten i februar 2012.
4.4.
Yderligere it-udvikling
Yderligere it-udvikling vil være baseret på perspektiver for ekspansion og vil
fokusere på at udvikle funktioner, som kan være til nytte for en bred vifte af
brugergrupper. Hvor det er muligt, vil eksisterende it-værktøjer blive genanvendt til
at udvide funktionaliteten i IMI. De årlige softwareudviklingsplaner, der skal drøftes
og godkendes af IMI-styregruppen, vil blive baseret på en langsigtet udvikling af et
generisk værktøj til administrativt samarbejde (se afsnit III i arbejdsdokumentet fra
Kommissionens tjenestegrene for yderligere oplysninger).
Kommissionen vil foretage en detaljeret teknisk analyse for at fastlægge den
mest passende arkitektur, herunder alle dele af det generiske værktøj til
administrativt samarbejde. En rapport vil blive offentliggjort i december 2011.
DA
17
DA