Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0116
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.3.2011
KOM(2011) 116 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union
Syvende årsrapport
(Rapporteringsår 2008)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug for vejtransport i Den Europæiske Union
Syvende årsrapport
(Rapporteringsår 2008)
R
ESUMÉ
Direktiv 98/70/EF
1
opstiller af sundheds- og miljømæssige grunde mindstespecifikationer for
brændstof til motorkøretøjer med styret tænding og kompressionstænding.
Brændstofkvaliteten er vigtig for miljøet, fordi den påvirker motorers forurenende emissioner
og derved luftkvaliteten. Den har også indflydelse på, hvor let det er for fabrikanterne at
overholde de ønskede grænser for emissionen af forurenende stoffer og drivhusgasser, og
hvor meget det koster dem at gøre det. Direktiv 2003/17/EF
2
om ændring af direktiv 98/70/EF
foreskriver en yderligere reduktion af svovlindholdet i benzin og dieselolie. 2008 er det sidste
år, hvor brændstof med et svovlindhold på over 10 ppm vil være i overensstemmelse med
direktivet.
Manglende overholdelse af brændstofspecifikationer kan føre til forøgede emissioner (f.eks.
kan for mange oxygenater øge NOx-emissionerne) og skade motorer og udstødnings-
efterbehandlingssystemer (f.eks. beskadiges katalysatorer af for meget svovl), der fører til
højere luftforurenende emissioner. For at sikre overholdelsen af direktivets obligatoriske
standarder for brændstofkvalitet skal medlemsstaterne indføre systemer til overvågning af
brændstofkvaliteten.
I henhold til artikel 8 i direktiv 98/70/EF skal Kommissionen hvert år offentliggøre en rapport
om brændstofkvaliteten i medlemsstaterne. Denne syvende rapport fra Kommissionen
opsummerer det indsendte materiale fra medlemsstaterne om benzin- og dieselkvaliteten og
de mængder, der blev solgt i 2008. Samtlige medlemsstater med undtagelse af Luxembourg,
der heller ikke indsendte en rapport i 2007, har indsendt nationale rapporter vedrørende 2008.
Kvaliteten af medlemsstaternes overvågningssystemer forbedres til stadighed, og det samme
gælder overholdelsen af grænseværdier og de oplysninger, der medtages i rapporterne.
Kommissionen vil vedblive med at kontrollere, at kravene i direktivet overholdes, og den vil
om nødvendigt foreslå, at der træffes passende og proportionale foranstaltninger.
Som bemærket i 2006 og 2007 tegner svovlfrie brændstoffer
3
sig for en stigende andel af
brændstofkvaliteterne og brændstofsalget i de fleste medlemsstater, men de er stadig ikke altid
mærket ved standeren. Rapporterne afleveres stadig ikke altid til tiden. 14 medlemsstater
afleverede deres rapporter efter fristens udløb, om end de ti af dem med mindre end en
måneds forsinkelse. Malta afleverede sin rapport syv måneder for sent, Tyskland fem
1
2
3
Direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og dieselolie og om ændring af Rådets direktiv 93/12/EØF,
EFT L 350 af 28.12.1998, s. 58.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/17/EF af 3. marts 2003 om ændring af direktiv 98/70/EF
om kvaliteten af benzin og dieselolie, EUT L 76 af 22.3.2003, s. 10.
Udtrykket "svovlfri" svarer til et svovlindhold på <10 ppm.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0004.png
måneder for sent, Det Forenede Kongerige fire måneder for sent og Spanien tre måneder for
sent. Ligesom i 2007 afleverede Luxembourg ikke en rapport i 2008.
Overvågningen af brændstofkvaliteten i 2008 viste, at de specifikationer, der er fastsat for
benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt blev overholdt, og der blev igen kun påvist få
overskridelser. For benzin var de væsentligste parametre, der blev overskredet,
research/motoroktantal (RON/MON)
4
, sommerdamptryk
5
og destillation/fordampning
6
ved
100/150 °C. Der var også en stigning i antallet af prøver med et svovlindhold på over
grænseværdien. For diesel var de hovedparametre, der blev overskredet, svovlindhold, 95 %-
destillationspunkt og cetantal.
Eftersom det er forholdsvis sjældent, at parametrene overskrides, og da de fleste
medlemsstater skrider ind for at fjerne brændstof, der ikke overholder kravene, fra markedet,
har Kommissionen ikke kendskab til, at sådanne overskridelser har haft negative
konsekvenser for emissionerne fra køretøjer eller for motorernes funktionsmåde.
Kommissionen opfordrer dog medlemsstaterne til fortsat at sørge for, at alle krav overholdes,
så der ikke opstår problemer i fremtiden. Kapitlerne om de enkelte medlemsstater i den
udførlige rapport vedrørende 2008
7
indeholder nærmere oplysninger om de trufne
foranstaltninger. Kommissionen vil fortsat kontrollere, at direktivets krav til brændstofkvalitet
overholdes.
Et lavt svovlindhold bidrager til at bekæmpe luftforurening og udvikle ny motorteknologi.
Det gennemsnitlige svovlindhold faldt i 2008 og ligger betydeligt under niveauet i 2004, jf.
tabel 1. Det var det største fald siden 2005, hvor svovlfattige brændstoffer
8
blev gjort
obligatoriske, og der blev markedsført svovlfattige brændstoffer i hele EU. 2008 er det sidste
år, hvor svovlfattige brændstoffer vil leve op til kravene i direktivet. Derfor kan faldet i det
gennemsnitlige svovlindhold være en udløber af, at medlemsstaterne forbereder sig på 2009-
grænsen på <10ppm.
Tabel 1: Årlig udvikling i benzins og dieselolies gennemsnitlige svovlindhold
EU
Brændstof/år
Benzin
Diesel
2001
68
223
2002
51
169
Gennemsnitligt svovlindhold, ppm
2003*
37
125
2004*
38
113
2005*
19
25
2006**
18
22
2007***
18
23
2008***
14
18
EU15
2008***
14
18
EU12
2008
15
23
* Ekskl. Frankrig, som ikke aflagde rapport i 2003-2005. Nye EU10-lande med fra 2004.
** Ekskl. Malta, som ikke aflagde rapport i 2006.
*** Ekskl. Luxembourg, som ikke aflagde rapport i 2007 og 2008.
4
5
6
7
8
Reseach-oktantal (RON) er et kvantitativt mål for det højeste kompressionsforhold, hvor benzin kan
anvendes i en motor, uden at noget af blandingen selvtænder i motoren. Selvtænding medfører
overdrevent brændstofforbrug og øgede emissioner af flygtige organiske forbindelser og kulmonoxid.
Damptryk er et mål for brændstoffets tilbøjelighed til at fordampe. Det reguleres om sommeren, fordi
temperaturerne på denne årstid kan føre til højere emissioner af flygtige organiske forbindelser (VOC),
der er en forløber for ozon ved jorden. Overskridelser resulterer i forøgede VOC-emissioner.
Destillationsparametret fastlægger den andel af brændstoffet, der fordamper ved 100 ˚C og 150 ˚C. Det
begrænser antallet af lettere forbindelser, der kan blandes i benzinen. Overskridelser kan medføre
damplåse og forringe køreegenskaberne
https://circabc.europa.eu/w/browse/5e89b837-2bec-4284-b9fe-c156271268f7
Udtrykket ”svovlfattig” svarer til et svovlindhold på 50 <ppm.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er stadig store forskelle mellem de nationale systemer til overvågning af
brændstofkvaliteten. Direktivets krav forventes dog at skabe større ensartethed og forbedre
rapporteringskvaliteten.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0006.png
2.
I
NDLEDNING
Specifikationerne for benzin og dieselolie, der sælges i EU, er fastsat i bilagene til direktiv
98/70/EF. Siden den 1. januar 2005 har der kun eksisteret et sæt brændstofspecifikationer.
Direktivet pålægger medlemsstaterne at indsende kortfattede rapporter om kvaliteten af det
brændstof, som sælges på deres områder. Siden 2004 har medlemsstaterne aflagt rapporter om
deres overvågning i overensstemmelse med enten den europæiske standard, EN 14274
9
, eller
systemer af tilsvarende pålidelighed. Ifølge artikel 8 i direktiv 98/70/EF (som ændret ved
artikel 1, stk. 5, i direktiv 2003/17/EF) skal Kommissionen fremlægge resultaterne af
medlemsstaternes rapporter om brændstofkvaliteten. I medfør af denne bestemmelse giver
Kommissionen med denne syvende rapport en kort oversigt over benzin- og dieselkvaliteten i
EU samt over de solgte mængder i 2008. De tidligere års rapporter er tilgængelige på
Kommissionens websted
10
.
3.
D
E NATIONALE OVERVÅGNINGSSYSTEMER
Ændringerne (som skitseret i Excel-rapporteringsskabelonen) af de standardskemaer, der er
beskrevet i Kommissionens beslutning 2002/159/EF og den europæiske standard
EN 14274: 2003, har gjort oplysningerne mere anvendelige og gjort det nemmere at analysere
EU-trends. I de fleste tilfælde optræder der en konstant forbedring af kvaliteten af
overvågningssystemernes design, af overholdelsen af grænseværdierne og af oplysningerne i
rapporterne. Der er dog stadig plads til forbedringer på en række centrale områder:
Nogle medlemsstater har afleveret deres rapporter efter fristens udløb: Malta, Tyskland, Det
Forenede Kongerige og Spanien afleverede alle fire deres rapporter med over tre måneders
forsinkelse. De opfordres til at overholde fristen for ikke at ødelægge andre medlemsstaters
indsats.
Adskillige medlemsstater udtager ikke et tilstrækkeligt antal prøver for alle brændstoftyper
eller udtager ikke et tilstrækkeligt antal prøver på tankstationer (da nogle prøver udtages på
depoter eller raffinaderier). Sådanne prøver skal ligge
ud over
det minimum af prøver, der
skal udtages på tankstationer.
Når en medlemsstat benytter sit eget nationale system, skal det være udtømmende beskrevet,
så det kan verificeres, om det er i overensstemmelse med den europæiske standard.
Beskrivelsen skal vise, at overvågningssystemet er på højde med EN 14274:2003, når det
gælder statistisk sikkerhed. Dette er i mange tilfælde
stadig
ikke sket i forbindelse med
overvågningen i 2004-2008, men det bør ske i fremtiden.
Når medlemsstaterne benytter EN 14274 Statistisk Model C, bør de give en klar begrundelse
herfor. For adskillige medlemsstaters vedkommende synes der at være god grund til at
benytte Model A eller B i stedet.
Svovlfrie brændstoffer skal mærkes tydeligt for at give forbrugerne mulighed for at vælge
dem. I nogle medlemsstater er svovlindholdet ikke klart angivet ved standeren. Dette bør
9
10
EN 14274:2003 - Motorbrændstof - Vurdering af benzin- og dieselkvalitet - Overvågningssystem for
brændstofkvalitet (FQMS).
https://circabc.europa.eu/w/browse/5e89b837-2bec-4284-b9fe-c156271268f7
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0007.png
ikke længere være nødvendigt fra og med 2009, da alle brændstoftyper skal være svovlfrie på
det tidspunkt.
Eftersom 2008 har været det sidste år, hvor der i EU har været adgang til brændstof med et
svovlindhold på over 10 ppm, burde det have være muligt for medlemsstaterne at udlede
særskilte salgs- og prøvetagningsdata efter svovlindhold. Det er imidlertid ikke lykkedes i
visse medlemsstater.
Medlemsstaternes rapporter evalueres på sæsonbasis for at gøre det muligt at sammenligne
de forskellige medlemsstaters rapporteringer. Når en medlemsstat vælger at benytte en anden
sæson end den, der er angivet, bør der gives oplysninger herom i det nationale bilag til
rapporten om brændstofkvalitet.
4.
2008-R
APPORTERNE
4.1 Brændstofkvalitet og brændstofmængde
Al den benzin og diesel, der nu sælges i EU, er svovlfattig eller svovlfri. Af den solgte benzin
i 2008 var 55 % svovlfattig og 45 % svovlfri (<10 ppm). For den solgte dieselolies
vedkommende var den tilsvarende fordeling henholdsvis 49 % og 51 %.
Udbuddet af forskellige brændstofkvaliteter (RON og svovlindhold) i EU faldt i 2005 med
den nye obligatoriske grænse på <50 ppm svovl. Hovedparten af benzinsalget i 2008 bestod af
RON 95 (84 %, heraf 46 % svovlfattig og 38 % svovlfri benzin). Figur 1 og tabellen i bilaget
indeholder komplette oplysninger fordelt på de enkelte medlemsstater.
Figur 1: Brændstofsalget i 2008 i EU fordelt på brændstoftype (%)
Benzinsalg
2008
Dieselsalg
2008
Brændstoftype
1
2
3
4
5
6
7
8
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
0,0 %
0,1 %
2,6 %
0,0 %
49,0 %
35,6 %
0,0 %
5,1 %
13
14
15
Brændstoftype
Diesel
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
0,0 %
48,8 %
51,2 %
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0008.png
9
10
11
12
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
2,6 %
0,0 %
0,4 %
7,0 %
Som i 2001-2007 var brændstofsalget i 2008 størst i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og
Det Forenede Kongerige (se figur 3). Dieselsalget dominerer i næsten alle medlemsstater. Det
relative salg af henholdsvis benzin og diesel varierer dog betydeligt.
Salget i EU12-medlemsstaterne tegnede sig for 14,0 % og 15,8 % af det samlede salg i EU af
henholdsvis benzin og diesel (en markant stigning i forhold til 2007, hvor tallet udgjorde
henholdsvis 12,4 % og 12,6 %).
I 2008 kunne flertallet af medlemsstaterne (nemlig 14) berette, at der fandtes to
benzinkvaliteter på deres område, mens der i Bulgarien, Irland og Malta kun fandtes en enkelt
benzinkvalitet. Distinktionen mellem kvaliteter har først og fremmest været et udslag af
forskellige oktantal (RON-kategorier). 16 medlemsstater har rapporteret om salg af blot én
dieselkvalitet i 2008. Se nærmere herom i figur 4.
Medlemsstaterne skal ikke gå fuldstændigt over til svovlfrie brændstoffer før i 2009. I 2008
var der imidlertid otte medlemsstater, der kun rapporterede om salg af svovlfrit benzin, og
otte medlemsstater, der kun rapporterede om salg af svovlfri dieselolie. I Tyskland har der
været markedsført svovlfri dieselolie siden 2003, og i Sverige har praktisk taget al dieselolie
været svovlfri siden 1999.
I Tjekkiet, Polen og Slovakiet ligger det gennemsnitlige svovlindhold under 2009-grænserne
(<10 ppm), men de har ikke alle givet oplysninger om, hvorvidt der markedsføres 100 %
svovlfrit brændstof, jf. figur 7. I disse lande lader det til, at det brændstof, der sælges, kan
være svovlfrit, om end det ikke er mærket som sådant. Desuden har nogle medlemsstater ikke
indberettet tilstrækkelige oplysninger til, at det kan afgøres, om der er adgang til svovlfrit
brændstof
"på en passende geografisk afbalanceret måde"
som krævet i direktivet.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0009.png
Figur 2: Prøvetagningsfrekvens ved overvågning af brændstofkvaliteten i EU i 2008 (gennemsnitligt antal prøver pr. brændstofkvalitet)
2020
Gnsntl. antal prøver / brændstofkvalitet
836 2612
579
608
500
400
300
200
100
0
100
68
1292
271
232
160
129
158
202
100
1421 113
137
380
126
209
230
153
120
87
60
173
86
98
150
331
100
404
50
29
00
2616
50
204
182
89
68
44 89
83
43
74
191
252
414
1175
AT
BE BG CY
CZ DK
EE
FI
FR
DE
EL HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
RO SK
SI
ES
SE
UK
Benzin
Diesel
Figur 3: De enkelte EU-landes brændstofsalg i 2008 fordelt på brændstoftype (mio. liter)
40 000
35 000
30 000
25 000
20 000
15 000
10 000
5 000
0
AT BE BG CY CZ DK EE
Benzin i alt
B n s fs lg m . lite
ræ d to a , io
r
FI
FR DE EL HU
Diesel i alt
IE
IT
LV LT LU MT NL
PL PT RO SK
SI
ES SE UK
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0010.png
Figur 4: Antal brændstofkvaliteter, som udbydes i de enkelte EU-lande, fordelt på brændstoftype (2008)
4
Antal brændstofkvaliteter
3
2
1
0
AT
BE BG
CY
CZ DK
EE
FI
FR
DE
EL HU
IE
IT
LV
LT
LU
MT NL
PL
PT RO
SK
SI
ES
SE
Antal benzinkvaliteter
Antal dieselkvaliteter
Figur 5: De enkelte EU-landes salg af svovlfattige benzinkvaliteter (%) i 2008
100 %
% af de enkelte landes benzinsalg
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
AT BE BG CY CZ DK EE
FI
FR DE EL HU IE
IT
LV LT LU MT NL PL PT RO SK SI ES SE U
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0011.png
Figur 6: De enkelte EU-landes salg af svovlfattige dieselkvaliteter (%) i 2008
100 %
%af de enkelte lan
des d
ieselsalg
80 %
60 %
40 %
20 %
0%
AT BE BG CY CZ DK EE
FI
FR DE EL HU IE
IT
LV LT LU MT NL PL PT RO SK SI ES SE
Diesel (normal)
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0012.png
Figur 7: Gennemsnitligt svovlindhold i benzin- og dieselkvaliteter i EU (%) i 2008
60
50
40
30
20
2009-grænser
2005-grænser
G
nsntl. svovlindhold i bræ
ndstof (ppm
)
10
0
AT
BE CY CZ DK EE
FI
FR
DE EL HU
IE
IT
LV
LT
LU MT NL
PL
PT
SK
SI
ES
SE UK
Benzin
Diesel
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0013.png
4.2. Overensstemmelse med direktiv 98/70/EF i 2008
Tabel 2 indeholder en oversigt over, hvordan medlemsstaterne overholdt direktiv 98/70/EF i
2008. Den indeholder oplysninger om både resultaterne af prøveanalyserne i forhold til
grænseværdierne og om overholdelsen af kravene til format og indhold. Som det var tilfældet
i 2001-2007, var oplysningerne fra nogle medlemsstater ufuldstændige og/eller forsinkede, og
det har påvirket kvaliteten af overensstemmelsesvurderingen. Kommissionen vil derfor
arbejde sammen med medlemsstaterne for om nødvendigt at forbedre deres rapportering.
I henhold til artikel 9a er det medlemsstaternes ansvar at fastsætte de sanktioner, der skal
anvendes i tilfælde af overtrædelser af direktivet. Når der foreligger nærmere oplysninger om
foranstaltninger truffet i tilfælde af manglende overholdelse af grænseværdier, er de anført i
kapitlerne om de enkelte lande i den udførlige rapport for 2008
11
.
Fire medlemsstaterne respekterer til fulde grænseværdierne for både benzin og diesel for
samtlige prøvers vedkommende (sammenlignet med syv i 2007). 18 medlemsstater afgav
desuden fuldstændig beretning om samtlige de parametre, som direktivet fastsætter med
henblik på overvågningen. Belgien udtager flere prøver end de øvrige medlemsstater. Da dette
fordrejer resultaterne og skjuler tendenser i EU som helhed, er de belgiske overskridelser og
prøver ikke medtaget i nedenstående analyse af overskridelserne.
For benzins vedkommende indberettede fem medlemsstater, at samtlige prøver overholdt
direktiv 98/70/EF fuldt ud (sammenlignet med ni i 2007). De parametre, der gav anledning til
særlig bekymring, var igen research/motoroktantal (RON/MON, 33 – et fald i forhold til 68 i
2007), sommerdamptryk (DVPE, 101 – en stigning i forhold til 43 i 2007) og
destillation/fordampning ved 100/150 °C (13 prøver – identisk med 2007). Desuden var der
34 svovlindholdsprøver, der overskred direktivets grænser, mens der i 2007 kun var fem.
Antallet og andelen af benzinprøver, der ikke opfyldte kravene, voksede i 2008 for EU15's
vedkommende, men forblev forholdsvis konstant for EU12's vedkommende. I EU15-
medlemsstaterne voksede den andel af prøverne, der overskred grænseværdierne, fra 1,0 % i
2007 til 1,6 % i 2008. Denne stigning skyldtes primært, at der var flere prøver, der overskred
grænseværdierne for sommerdamptryk og svovlindhold. I EU12-medlemsstaterne steg det
absolutte antal prøver, der overskred grænseværdier, en anelse i 2008, men der blev samtidig
taget flere prøver. Det betød, at andelen af prøver, der overskred grænseværdier, faldt fra
omkring 3,5 % i 2007 til 3 % i 2008. Der optrådte et stort fald i antallet af prøver, der
overskred grænseværdierne for MON/RON, men dette var ledsaget af en tilsvarende stigning i
antallet af prøver, der overskred grænseværdien for sommerdamptryk.
For diesels vedkommende har 11 medlemsstater indberettet, at samtlige prøver overholdt
direktiv 98/70/EF (sammenlignet med 14 i 2007). De problematiske parametre var
svovlindhold (31 prøver), 95 %-destillationspunkt (23 prøver) og cetantal (4 prøver).
I EU15-medlemsstaterne voksede antallet af prøver, der overskred grænseværdier, igen i
2008. Omkring 0,3 % af prøverne overskred grænseværdier, hvilket er den største andel siden
overvågningens start, men mindre end i EU12-medlemsstaterne eller for benzins
vedkommende. I EU12-medlemsstaterne lå andelen af overtrædelser af grænseværdien for
11
https://circabc.europa.eu/w/browse/5e89b837-2bec-4284-b9fe-c156271268f7
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0014.png
svovlindhold på samme niveau som i 2006 og 2007. Antallet af prøver, der overskred
destillationsgrænseværdien, var imidlertid steget. Andelen af prøver, der overskred
grænseværdier, forblev konstant på lidt over 1 %, eftersom antallet af udtagne prøver steg.
Tabel 2: Oversigt over medlemsstaternes overholdelse af direktiv 98/70/EF i
rapporteringsåret 2008
Manglende overholdelse af
grænseværdi
(1)
(95 %-
konfidensgrænser)
(ikke-overensstemmende prøver /
prøver i alt)
Benzin
Østrig
Belgien
Bulgarien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Malta
Nederlandene
Polen
Portugal:
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
UK
Antal lande
3 / 203
7 / 5168
>39 / 271
17 / 316
23 / 1011
13 / 340
2 / 274
52 / 759
12 / 377
3 / 260
9 / 120
9 / 98
4 / 299
2 / 1212
3 / 114
-
13 / 100
21 / 407
1 / 86
>2 / 177
7 / 165
Diesel
4 / 4040
>15 / 232
1 / 129
8 / 1216
Ufuldstændig
indberetning
(Antal parametre, der
ikke er målt/i alt)
Benzin
4 / 18
5 / 18
<1 måned
<1 måned
<1 måned
3 / 160
1 / 417
1 / 230
6 / 18
1 / 86
2 / 346
1 / 1157
-
1 / 16
3 / 100
(4) (5)
(6)
(7)
(8)
Diesel
Medlemsstat
Forsinket
rapport (frist
30.6.2009)
(2)
<1 måned
Noter
(3)
(21) (22)
(18)
< 5 måneder
<1 måned
6 / 13
<1 måned
<1 måned
Ikke modtaget
< 7 måneder
<1 måned
<1 måned
(9) (10)
-
1 / 17
3 / 15
-
(11)
(19) (20)
(12) (13)
(14)
(23) (24)
>22 / 177
1 / 136
<1 måned
< 3 måneder
>3 / 2350
21
>2 / 2612
15
7 / 11
6 / 12
8
0
< 4 måneder
15
(15) (16)
(17)
Detaljerede noter til denne tabel findes på s. 197 i den detaljerede rapport vedrørende 2008
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
K
ONKLUSION
Brændstofkvaliteten er vigtig for miljøet, da den har indflydelse på motorers forurenende
emissioner og derved luftkvaliteten, og den er ligeledes afgørende for, hvor let eller
bekosteligt det er for fabrikanterne at overholde grænseværdierne for emissionen af
forurenende stoffer og drivhusgasser. Overvågningen af brændstofkvaliteten i 2008 viser, at
de specifikationer, der er fastsat for benzin og diesel i direktiv 98/70/EF, generelt overholdes,
og der blev kun påvist få overskridelser. Eftersom det er forholdsvis sjældent, at parametrene
overskrides, og da de fleste medlemsstater skrider ind for at fjerne brændstof, der ikke
overholder kravene, fra markedet, har Kommissionen ikke kendskab til, at sådanne
overskridelser har haft negative konsekvenser for emissionerne fra køretøjer eller for
motorernes funktionsmåde. Kommissionen opfordrer dog medlemsstaterne til fortsat at sørge
for, at alle krav overholdes, så der ikke opstår problemer i fremtiden. Kommissionen vil
vedblive med at kontrollere, at direktivets krav til brændstofkvalitet overholdes, og den vil om
nødvendigt foreslå, at der træffes passende og proportionale foranstaltninger.
Det gennemsnitlige svovlindhold faldt i 2008 og ligger betydeligt under niveauet i 2004. Det
var det største fald siden 2005, hvor svovlfattige brændstoffer blev gjort obligatoriske, og der
blev markedsført svovlfrie brændstoffer i hele EU. 2008 er det sidste år, hvor svovlfattige
brændstoffer vil leve op til kravene i direktivet. Derfor kan faldet i det gennemsnitlige
svovlindhold være en udløber af, at medlemsstaterne forbereder sig på 2009-grænsen på
<10ppm.
I en række medlemsstater er svovlfrie brændstoffer imidlertid stadig ikke mærket korrekt ved
standeren. Dette kan have forsinket lanceringen af motorkøretøjer, hvori benyttes en
teknologi, der kræver svovlfrie brændstoffer, før den obligatoriske indførelse af sådanne
brændstoffer i 2009. Uden mærkning kan forbrugerne ikke vælge disse brændstoffer, og der
er mindre sandsynlighed for, at de vil vælge en teknologi, der kræver svovlfrit brændstof.
Dette underminerer værdien af at udbyde brændstoffer, der opfylder dette kriterium. Som
følge heraf vil det potentiale for CO
2
-reduktioner, der kunne komme fra vejtransportsektoren,
måske ikke bliver udnyttet. Desuden foreligger der kun få oplysninger fra medlemsstaterne
om den geografiske udbredelse af svovlfrie brændstoffer. De fleste medlemsstater har blot
erklæret, at disse brændstoffer er blevet udbudt i stort omfang, men uden at give supplerende
oplysninger, der kan give et mål for den geografiske spredning. Dette problem burde dog
blive løst i 2009, hvor svovlfrie brændstoffer bliver obligatoriske.
De systemer, medlemsstaterne har indført for at overvåge brændstofkvaliteten, er meget
forskellige og skal være mere ensartede for at kunne give gennemskuelige og
sammenlignelige resultater. Gennemførelsen af direktiv 2003/17/EF har forbedret
rapporteringskvaliteten, da medlemsstaterne pålægges at aflægge rapport om overvågningen i
overensstemmelse med den nye europæiske standard EN 14274 eller med systemer af
tilsvarende pålidelighed. Hvis medlemsstaterne ikke rapporterer i overensstemmelse med
EN 14274-formatet, skal der gives en begrundelse herfor.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450234_0016.png
BILAG: Brændstofsalget i EU i 2008 efter brændstoftype (mio. liter)
ID
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Millioner liter
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
Diesel
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
Diesel i alt
Millioner liter
Brændstofkvalitet
Blyfri benzin min. RON=91
Blyfri benzin min. RON=91 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=91 (<10 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95
Blyfri benzin min. RON=95 (<50 ppm S)
Blyfri benzin min. RON=95 (<10 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin 95=<RON<98 (<10 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98
Blyfri benzin RON>=98 (<50 ppm S)
Blyfri benzin RON>=98 (<10 ppm S)
Benzin (normal)
Benzin (<50 ppm svovl)
Benzin (<10 ppm svovl)
Benzin i alt
Diesel
Diesel (<50 ppm svovl)
Diesel (<10 ppm svovl)
Diesel i alt
Østrig
AT
-
-
420
-
20
1 980
-
-
-
-
-
65
0
20
2 465
2 485
-
729
6 564
7 293
Cypern
CY
-
-
-
-
454
-
-
-
-
-
49
-
0
503
0
503
-
440
-
440
Belgien
BE
-
-
-
-
44
1 461
-
-
-
-
2
463
0
46
1 923
1 970
-
63
8 518
8 581
Tjekkiet
CZ
-
69
0
-
-
-
-
2 551
0
-
-
47
0
2 619
47
2 667
-
1 121
3 710
4 831
Danmark
DK
-
-
488
-
-
-
-
-
1 846
-
-
7
0
0
2 341
2 341
-
-
3 148
3 148
Estland
EE
-
-
16
-
-
328
-
-
-
-
-
46
0
0
391
391
-
188
383
571
Finland
FI
-
-
-
-
-
2 176
-
-
-
-
-
171
0
0
2 347
2 347
-
-
2 660
2 660
Ungarn
HU
-
-
-
-
-
2 022
-
-
-
-
-
63
0
0
2 085
2 085
-
-
3 472
3 472
Frankrig
FR
-
-
-
-
9 841
-
-
-
-
-
-
2 484
0
9 841
2 484
12 325
-
38 134
1 218
39 351
Letland
LV
-
2
-
-
316
128
-
-
-
-
2
43
0
320
171
491
-
894
68
962
Tyskland
DE
-
-
2 495
-
-
24 560
-
-
-
-
-
785
0
0
27 840
27 840
-
-
35 789
35 789
Litauen
LT
-
0
-
-
18
687
-
-
-
-
-
26
0
18
713
731
-
825
495
1 320
Græken-
land
EL
-
-
-
-
4 767
-
-
345
-
-
-
379
0
5 111
379
5 490
-
4 323
863
5 186
Malta
MT
-
-
-
-
82
-
-
15
-
-
-
-
0
97
0
97
-
108
-
110
Irland
IE
-
-
-
-
1 533
817
-
-
-
-
-
-
0
1 533
817
2 350
-
2 141
972
3 113
Polen
PL
-
-
-
-
5 231
-
-
-
-
-
517
-
0
5 748
0
5 748
-
181
12 326
12 507
Italien
IT
-
-
-
-
12 168
1 850
-
-
-
-
-
-
0
12 168
1 850
14 018
-
26 776
4 026
30 802
Slovakiet
SK
-
-
-
-
137
669
-
-
-
-
3
19
0
140
687
827
-
267
797
1 064
Luxem-
bourg
LU
-
-
0
-
-
385
-
-
-
-
-
100
0
0
485
485
-
-
1 922
1 922
Slovenien
SI
-
-
-
-
784
-
-
52
-
-
-
-
0
836
0
836
-
1 526
-
1 526
Neder-
landene
NL
-
-
-
-
-
5 426
-
-
-
-
-
142
0
0
5 568
5 568
-
-
8 056
8 056
Bulgaren
BG
-
-
-
-
825
-
-
-
-
-
-
0
0
825
0
825
-
2 086
-
2n 085
Portugal
PT
-
-
-
-
-
-
-
1 786
-
-
-
228
0
1 786
228
2 015
-
5 675
48
5 723
Rumænien
RO
-
-
-
-
-
-
-
2 035
153
-
-
-
0
2 035
153
2 189
-
4 314
834
5 148
Spanien
ES
-
-
-
-
7 553
-
-
-
-
-
-
960
0
7 553
960
8 513
-
29 713
0
29 713
EU12
EU12
0
71
16
0
7 847
3 834
0
4 653
153
0
571
244
0
13 143
4 247
17 390
0
11 951
22 085
34 035
Sverige
SE
-
-
-
-
-
4 713
-
-
-
-
-
198
0
0
4 911
4 911
-
-
4 837
4 837
EU12
%
0,0 %
0,4 %
0,1 %
0,0 %
45,1 %
22,0 %
0,0 %
26,8 %
0,9 %
0,0 %
3,3 %
1,4 %
0,0 %
75,6 %
24,4 %
100,0 %
0,0 %
35,1 %
64,9 %
100,0 %
UK
UK
-
-
-
-
21 255
-
-
-
1 460
-
-
-
0
21 255
1 460
22 715
-
-
24 634
24 634
EU15
EU15
0
0
3 404
0
57 181
43 367
0
2 131
3 306
0
2
5 982
0
59 314
56 059
115 373
0
107 552
103 254
210 806
EU
EU
0
71
3 420
0
65 028
47 201
0
6 784
3 459
0
573
6 226
0
72 457
60 306
132 763
0
119 503
125 338
244 840
EU15
%
0,0 %
0,0 %
3,0 %
0,0 %
49,6 %
37,6 %
0,0 %
1,8 %
2,9 %
0,0 %
0,0 %
5,2 %
0,0 %
51,4 %
48,6 %
100,0 %
0,0 %
51,0 %
49,0 %
100,0 %
EU
%
0,0 %
0,1 %
2,6 %
0,0 %
49,0 %
35,6 %
0,0 %
5,1 %
2,6 %
0,0 %
0,4 %
4,7 %
0,0 %
54,6 %
45,4 %
100,0 %
0,0 %
48,8 %
51,2 %
100,0 %
13
14
15
ID
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
DA
15
DA