Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0176
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.4.2011
KOM(2011) 176 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
på grundlag af artikel 8 i Rådets afgørelse 2007/845/RIA af 6. december 2007 om
samarbejde mellem medlemsstaternes kontorer for inddrivelse af aktiver om opsporing
og identificering af udbyttet fra strafbart forhold eller andre formuegoder forbundet
med kriminalitet
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0003.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
på grundlag af artikel 8 i Rådets afgørelse 2007/845/RIA af 6. december 2007 om
samarbejde mellem medlemsstaternes kontorer for inddrivelse af aktiver om opsporing
og identificering af udbyttet fra strafbart forhold eller andre formuegoder forbundet
med kriminalitet
INDLEDNING
1.1.
Baggrund
I henhold til Rådets afgørelse 2007/845/RIA
1
("afgørelsen") skal medlemsstaterne oprette
eller udpege et nationalt kontor for inddrivelse, der som nationalt centralt kontaktpunkt
gennem et styrket samarbejde skal lette den hurtigst mulige opsporing på EU-plan af aktiver
fra kriminalitet. Med afgørelsen kan kontorerne udveksle oplysninger og god praksis, både
efter anmodning og uanmodet, uanset deres status (administrativ, retshåndhævende eller
retslig myndighed). Afgørelsen fastsætter, at kontorerne for inddrivelse skal udveksle
oplysninger i henhold til de betingelser, der er fastlagt i rammeafgørelse 2006/960/RIA
2
("det
svenske initiativ"), og under overholdelse af de gældende bestemmelser om databeskyttelse.
Afgørelsen har også til formål at støtte CARIN (Camden-nettet for kompetente myndigheder
med hensyn til inddrivelse af aktier), der er et globalt net af aktører og eksperter, som skal øge
den gensidige viden om metoder og teknikker vedrørende identificering, indefrysning,
beslaglæggelse og konfiskation på tværs af grænserne af ulovligt erhvervede aktiver.
1.2.
Meddelelser fra medlemsstaterne
I henhold til artikel 8, stk. 1, i afgørelsen skal medlemsstaterne senest den 18. december 2008
sende Generalsekretariatet for Rådet og Kommissionen teksten til alle nationale
retsforskrifter, som sætter dem i stand til at opfylde, de forpligtelser, der følger af afgørelsen.
Kommissionen har modtaget meddelelser fra følgende 21 medlemsstater:
AT, BE, BG, CY,
CZ, DE, DK, EE, EL, FI, FR, HU, IE, LT, LU, LV, NL, PL, SK, SV
og
UK.
ES
har ikke sendt meddelelsen til Kommissionen, men har kun sendt en meddelelse til
Generalsekretariatet for Rådet.
Der er ikke modtaget anmeldelser fra
MT, IT, PT, RO
og
SI.
Størsteparten af medlemsstaternes meddelelser indeholder blot oplysninger om de(t) udpegede
kontor(er) for inddrivelse (i henhold til afgørelsen kan medlemsstaterne udpege to kontorer
for inddrivelse, hvis de ønsker dette), og i nogle tilfælde en henvisning til gældende nationale
bestemmelser. Meddelelserne fra
BE, EL
og
IE
indeholder også den fulde tekst af de
relevante nationale bestemmelser.
1
2
EUT L 332 af 18.12.2007, s. 103.
EUT L 386 af 29.12.2006, s. 89.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.3.
Metode og evalueringskriterier
Artikel 8, stk. 3, i afgørelsen fastsætter, at Kommissionen senest den 18. december 2010 skal
udarbejde en rapport om medlemsstaternes gennemførelse af afgørelsen.
Kun otte medlemsstater havde fremsendt deres meddelelse inden for afgørelsens oprindelige
tidsfrist. Desuden dækkede de fleste medlemsstaters meddelelser kun et aspekt af afgørelsen,
nemlig gennemførelsen af bestemmelserne om udpegningen af kontorerne for inddrivelse af
aktiver (artikel
1).
De fremsendte meddelelser nævnte ikke gennemførelsen af
bestemmelserne om samarbejde mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver (artikel
2),
udveksling af oplysninger efter anmodning mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver
(artikel
3)
og uanmodet udveksling (artikel
4),
overholdelse af databeskyttelsesreglerne
(artikel
5)
og udveksling af god praksis mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver (artikel
6).
Det har derfor været nødvendigt at supplere de officielle meddelelser med andre oplysninger
om ikke andet så for at dække gennemførelsen af minimumsbestemmelserne i afgørelsen.
Oplysningerne om gennemførelsen af disse bestemmelser og om medlemsstaternes fremskridt
med hensyn til udpegningen af kontorer for inddrivelse er blevet samlet på møderne i det
uofficielle EU-forum for kontorerne for inddrivelse af aktiver ("ARO-forummet"). Dette
forum har afholdt regelmæssige møder siden begyndelsen af 2009, og deltagerne omfatter
medlemsstaternes udpegede kontorer for inddrivelse af aktiver og de myndigheder, der er
aktive i oprettelsen af et kontor for inddrivelse af aktiver, eller som fungerer midlertidigt som
kontor for inddrivelse af aktiver.
På de møder, som ARO-forummet afholdt i marts og maj 2010, angav kontorerne for
inddrivelse af aktiver over for Kommissionen, at de foretrak en gennemførelsesrapport, der
dækkede over mere end blot bestemmelserne i afgørelsen, og også dækkede aspekter
vedrørende de udpegede kontorers struktur og beføjelser, og adgang til oplysninger,
udarbejdelsen af et sikkert system til udveksling af oplysninger og de største udfordringer,
som kontorerne for inddrivelse af aktiver står over for.
De ovenstående oplysninger er indhentet ved hjælp af et skema, der giver de grundlæggende
oplysninger om kontorerne for inddrivelse af aktiver, og fra kontorernes svar på et kort
supplerende spørgeskema fra Kommissionen (17 kontorer for inddrivelse af aktiver svarede
på spørgeskemaet mellem september og november 2010). Oplysningerne blev suppleret med
oplysninger fra en paneuropæisk konference om kontorer for inddrivelse af aktiver, der blev
afholdt i Bruxelles den 6.-7. december 2010.
2.
EVALUERING
Artikel 1 – Kontorer for inddrivelse af aktiver
Følgende kontorer for inddrivelse af aktiver blev udpeget i henhold til artikel 8, stk. 1, i
afgørelsen:
Østrig
udpegede det
"Vermögensabhöpfung").
føderale
kriminalpoliti
(Bundeskriminalamt
Referat
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Belgien
udpegede
Organe Central pour la Saisie et la Confiscation
(Det centrale kontor for
indefrysning og konfiskation – COSC), der blev oprettet ved lov af 26. marts 2003.
Bulgarien
udpegede to kontorer for inddrivelse af aktiver, udvalget til bestemmelse af aktiver
hidrørende fra kriminalitet (CEPACA, der senere ændrede navn til CEPAIA), og den øverste
anklagemyndighed.
Cypern
udpegede enheden til bekæmpelse af hvidvaskning af penge (MOKAS-FIU Cypern).
Den Tjekkiske Republik
udpegede kontoret til bekæmpelse af korruption og økonomisk
kriminalitet (UOKFK) under afdelingen for internationalt samarbejde og vedtog lov
nr. 273/2008.
Danmark
udpegede statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet.
Estland
udpegede afdeling V, efterforskningsdepartementet, det centrale kriminalpoliti.
Finland
udpegede
det
nationale
kontor
kriminalefterretningsafdelingen/kommunikationscentret.
for
efterforskning
under
Frankrig
udpegede det centrale direktorat for kriminalefterforskning (Plateforme
d'Identification des Avoirs Criminels
- PIAC). Frankrig udpegede nyligt et andet kontor for
inddrivelse af aktiver, agenturet for forvaltning og inddrivelse af indefrosne og konfiskerede
aktiver (AGRASC). Meddelelsen til Kommissionen er undervejs.
Tyskland
udpegede to kontorer for inddrivelse af aktiver, det føderale kriminalpoliti
(Bundeskriminalamt
Referat SO 35 "Vermögensabschöpfung")
og justitsministeriet
(Bundesamt
für Justiz).
Grækenland
udpegede enheden for
finansministeriet, jf. lov nr. 3842/2010.
finansiel
og
økonomisk
kriminalitet
under
Ungarn
udpegede det nationale efterforskningskontor (Nemzeti
Nyomozó Iroda).
Irland
udpegede kontoret for økonomisk kriminalitet, der blev oprettet ved lov herom i 2005.
Letland
udpegede afdelingen for økonomisk kriminalitet i det statslige politis centrale
kriminalpolitiafdeling.
Litauen
udpegede to kontorer for inddrivelse af aktiver, kriminalpolitiet (Lietuvos
kriminalines policijos biuras)
og statsadvokaten (Lietuvos
Respublikos generaline
prokuratura).
Luxembourg
udpegede
Parquet du Tribunal d'Arrondissement de Luxembourg, Section éco-
fin.
Nederlandene
udpegede kontoret for beslaglæggelse af aktiver fra kriminelle aktiviteter
under statsadvokaten (Bureau
Ontnemingswetgeving Openbaar Ministerie - BOOM).
Polen
udpegede enheden til inddrivelse af aktiver under kriminalkontoret, politiets
hovedkvarter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Slovakiet
udpegede enheden for økonomisk efterretning under kontoret til bekæmpelse af
organiseret kriminalitet under politiets præsidium.
Spanien
udpegede to kontorer for inddrivelse af aktiver: efterretningscentret til bekæmpelse
af organiseret kriminalitet (CICO) og det særlige kontor til narkotikabekæmpelse (Fiscalia
Especial Antidrogas)
under justitsministeriet.
Sverige
udpegede to kontorer til inddrivelse af aktiver: politiets nationale
kriminalefterretningstjeneste og det nationale kontor til bekæmpelse af økonomisk
kriminalitet (Ekobrottsmyndigheten).
Det Forenede Kongerige
udpegede to kontorer for inddrivelse af aktiver: agenturet til
bekæmpelse af alvorlig økonomisk kriminalitet (SOCA) for England, Wales og Nordirland og
det skotske agentur til bekæmpelse af kriminalitet og narkotika (SCDEA) for Skotland.
De andre medlemsstater har givet følgende oplysninger om deres arbejde med at udpege et
kontor til inddrivelse af aktiver:
Malta
har oplyst, at den nationale enhed til bekæmpelse af svig vil blive udpeget til det
nationale kontor for inddrivelse af aktiver.
Portugal
har oplyst, at en gruppe, der er udpeget af justitsministeriet, har fået til opgave at
oprette strukturen af det fremtidige kontor til inddrivelse af aktiver.
Rumænien
har oplyst, at et kontor for inddrivelse af aktiver vil blive oprettet under
justitsministeriet. Kontoret vil være tværfagligt og omfatte de retshåndhævelsesstrukturer, der
midlertidigt har fungeret som kontorer til inddrivelse af aktiver. Det relevante personale,
herunder i CARIN-kontaktpunktet, vil blive overført til det fremtidige kontor for inddrivelse
af aktiver.
Slovenien
angav, at det overvejes at oprette et kontor for inddrivelse af aktiver under
statsadvokaten.
Italien
angav, at det overvejes at oprette et kontor til inddrivelse af aktiver under
indenrigsministeriet. De relevante bestemmelser for den interne udpegning er under
udarbejdelse.
Indtil videre har syv medlemsstater (BG,
DE, ES, FR, LT, SV, UK)
benyttet sig af
artikel 1, stk. 2, og udpeget to kontorer for inddrivelse af aktiver. Derfor er der for tiden
28 udpegede kontorer for inddrivelse af aktiver i EU.
De hidtil udpegede kontorer for inddrivelse af aktiver er først og fremmest oprettet inden for
retshåndhævelsestjenesterne. De resterende fordeler sig næsten ligeligt mellem retslige
myndigheder og kontorer med en tværfaglig struktur.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0007.png
Da hensigten med afgørelsen også er at oprette formelle strukturer, der skal bistå aktiviteterne
i CARIN-nettet, er det vigtigt at bemærke, at næsten alle de udpegede kontorer til inddrivelse
af aktiver omfatter CARIN-kontaktpunktet
3
.
Artikel 2 – Samarbejde mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver
I henhold til denne artikel skal medlemsstaterne sikre, at kontorerne for inddrivelse af aktiver
samarbejder for at lette opsporing og identificering af udbyttet fra strafbart forhold og andre
formuegoder forbundet med kriminalitet ved at udveksle oplysninger og god praksis både
efter anmodning og uanmodet. Udvekslingen af oplysninger og god praksis mellem
kontorerne for inddrivelse af aktiver skal ske uanset deres status (administrativ,
retshåndhævende eller retslig myndighed).
Under diskussionerne på møderne i ARO-forummet udtrykte kontorerne for inddrivelse af
aktiver generel tilfredshed med samarbejdet og udvekslingen af god praksis med andre
kontorer.
Der er ikke berettet om kontorer, der på grund af deres status har fået afslag på samarbejde fra
andre kontorer.
Det kan derfor konkluderes, at bestemmelserne i denne artikel generelt gennemføres.
Artikel 3 – Udveksling af oplysninger efter anmodning mellem kontorerne for
inddrivelse af aktiver
Denne artikel forklarer, at de anmodninger om oplysninger, der sendes mellem kontorerne for
inddrivelse af aktiver, reguleres af det svenske initiativ og gennemførelsesreglerne hertil. Det
svenske initiativ indførte følgende tidsfrister for svar på anmodninger om udveksling af
oplysninger
mellem
retshåndhævelsestjenesterne
i
kriminalsager
eller
i
kriminalefterretningsoperationer:
Otte timer for hastende anmodninger om oplysninger og efterretninger vedrørende alvorlige
lovovertrædelser
4
, når oplysningerne eller efterretningerne findes i en database, som en
retshåndhævende myndighed har direkte adgang til.
En uge for anmodninger om oplysninger og efterretninger om alvorlige lovovertrædelser i
ikke-hastende sager, når oplysningerne eller efterretningerne findes i en database, som en
retshåndhævende myndighed har direkte adgang til.
To uger i alle øvrige tilfælde (hvis myndigheden ikke har direkte adgang til databasen, eller
sagen ikke vedrører alvorlige lovovertrædelser).
Disse strenge tidsfrister gælder, forudsat den anmodende myndighed angiver en række
oplysninger i det svenske initiativs anmodningsformular (genstanden for og grundene til
anmodningen samt sagens art, oplysninger om de pågældende formuegoder og de personer,
3
4
I CARIN-nettet skal der være to operationelle kontaktpunkter (et retshåndhævende og et retsligt) i hvert
land. Det støttes af Kommissionen og Europol (der huser CARIN's faste sekretariat) og omfatter
eksperter fra over 50 lande og jurisdiktioner, herunder 26 EU-medlemsstater.
Som lovovertrædelserne, der er omhandlet i artikel 2, stk. 2, i rammeafgørelse 2002/584/RIA om den
europæiske arrestordre.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0008.png
der formodes at være involveret) så præcist som muligt. Der er desuden i alle ovennævnte
tilfælde mulighed for at udsætte fristen.
De udpegede kontorer for inddrivelse af aktiver angav, at de generelt er i stand til at overholde
fristerne.
AT, CZ, DE, ES
(det ene kontor),
HU, LT
og
NL
svarede navnlig, at det er
tilfældet.
BE
og
ES
(det andet kontor) kan opfylde fristerne i de fleste tilfælde. I
CY
afhænger det af typen af oplysninger, der anmodes om.
LV
kan muligvis ikke overholde
fristen på otte timer (dette kontor fungerer ikke døgnet rundt alle ugens dage), mens
IE
angav,
at fristerne ikke altid kan overholdes, da kvaliteten af de oplysninger, der gives fra andre
kontorer, ofte nødvendiggør yderligere verifikationer.
Artikel 3, stk. 2, i afgørelsen henviser til den formular til udveksling af oplysninger, der er
vedlagt som bilag til det svenske initiativ, som en obligatorisk del. Under diskussionerne
herom i ARO-platformen fortalte Generalsekretariatet for Rådet, at i henhold til
gennemførelsesvejledningen for det svenske initiativ var medlemsstaterne enige om, at denne
formular ikke skal betragtes som obligatorisk.
Alligevel anvender de fleste kontorer for inddrivelse af aktiver (i det mindste kontorerne i
AT,
BE, BG, CY, CZ, DE, EE, ES, HU, IE, LT, LV og NL)
faktisk formularen i det svenske
initiativ, når de sender anmodninger til andre kontorer for inddrivelse af aktiver, dog
undertiden med anvendelse af andre redskaber
5
.
Kontorerne for inddrivelse af aktiver sender anmodninger om oplysningerne til andre kontorer
for inddrivelse af aktiver, men mange af dem anvender også andre kanaler som CARIN (BE,
DE, ES, NL),
Interpol-forbindelsesofficerer (AT,
CZ, DE, ES),
Europol (CZ,
ES),
de
nationale håndhævelsesagenturers netværk af forbindelsesofficerer (AT,
CZ, DE, ES, HU,
NL),
deres nationale økonomiske efterretningstjeneste (EL,
LT)
eller forbindelsesofficererne
i det sydøsteuropæiske samarbejdsinitiativ (HU). De fleste kontorer for inddrivelse af aktiver
(i det mindste kontorerne i
AT, BE, CY, CZ, DE, EE, ES, HU, IE, LV, NL)
fører statistik
over deres udveksling af oplysninger med andre kontorer. Der er dog store forskelle i de
anvendte kategorier og indikatorer. Indførslen af et mere sikkert system til udveksling af
oplysninger vil lette indsamlingen af data med henblik på at føre statistikker.
Uanset den relative mangel på sammenlignelige data har diskussionerne i ARO-platformen
vist, at antallet af anmodninger imellem kontorerne til inddrivelse af aktiver er steget
betydelig siden vedtagelsen af afgørelsen, og kvaliteten af svarene er generelt forbedret.
Kontorernes opfattelse af kvaliteten af de svar de modtog, varierer betydeligt. Ifølge nogle
kontorer til inddrivelse af aktiver (AT,
CZ)
var de oplysninger, de modtog, af meget god
kvalitet, for andre (BE,
EE, LV)
var de af god kvalitet, for andre (DE,
ES, HU, IE, LT)
var
de temmelig rudimentære (men dog tilstrækkelige til at starte en efterforskning).
Mange kontorer til inddrivelse af aktiver fremhævede i deres bidrag og på møderne i ARO-
forummet, at det er vigtigt at forbedre kvaliteten af de oplysninger, der fremsendes sammen
med anmodningerne.
5
Som e-mail til simple anmodninger eller formularen, der anvendes af CARIN-kontakpunkterne til at
udveksle oplysninger.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0009.png
Da de tidsfrister, der er angivet i det svenske initiativ, i det store hele overholdes, da
formularen i vidt omfang anvendes, og da kvaliteten af svarene mindst kan betragtes som
tilfredsstillende, kan bestemmelserne i denne artikel anses som gennemført.
Artikel 4 – Uanmodet udveksling af oplysninger mellem kontorerne for inddrivelse af
aktiver
I henhold til denne artikel kan kontorerne for inddrivelse af aktiver sende oplysninger til et
andet kontor for inddrivelse af aktiver uden foregående anmodning.
Diskussioner med kontorerne for inddrivelse af aktiver viser, at der er nogle tilfælde af
uanmodet udveksling af oplysninger (for eksempel mellem BE og NL), men der foreligger
ingen statistikker om omfanget heraf. De oplysninger, der er til rådighed, er ikke
tilstrækkelige til at kaste lys over gennemførelsen af denne artikel.
Artikel 5 – Databeskyttelse
De oplysninger, der er indsamlet, tyder ikke på, at der har været tilfælde, hvor de gældende
databeskyttelsesbestemmelser er blevet overtrådt, jf. rammeafgørelsen fra 2008
6
.
Uanset forskellene i de nationale databeskyttelseslovgivninger og den nationale praksis på
området ser det ikke ud til, at systemet (de databeskyttelsesregler, der gælder, er reglerne hos
det kontor for inddrivelse af aktiver, der modtager oplysningerne) har stor indflydelse på
mulighederne for at sende eller modtage oplysninger. De fleste kontorer for inddrivelse af
aktiver angav faktisk, at de eksisterende databeskyttelsesregler er uden virkning på
udvekslingen af oplysninger med andre kontorer for inddrivelse af aktiver.
Artikel 6 – Udveksling af god praksis
I henhold til denne artikel skal kontorerne for inddrivelse af aktiver udveksle god praksis med
hensyn til metoder til at øge effektiviteten af bestræbelserne på at opspore aktiver.
Kontorerne for inddrivelse af aktiver har fastlagt flere eksempler på god praksis ud fra deres
erfaringer i samarbejdet med andre kontorer. Mange af dem vedrører anvendelsen af CARIN-
henstillingerne (der selv fastlægger god praksis). Nogle vedrører samarbejdet vedrørende
opsporing af aktiver i konkrete bilaterale sager, og nogle dækker også operationelle
aktiviteter, der ikke vedrører opsporing af aktiver (fx yderligere bistand fra de
retshåndhævende myndigheder, efter at aktiverne er blevet identificeret). Feedbacken fra
samarbejdet mellem kontorerne for inddrivelse af svig er generelt positiv. Nogle af disse
praksisser udveksles regelmæssigt på møderne i EU's uformelle ARO-forum.
Artikel 7 – Forholdet til eksisterende samarbejdsordninger
Disse bestemmelser skal ikke gennemføres.
6
Ud fra bestemmelserne i afgørelsen om den modtagende medlemsstats brug af oplysningerne bør de
regler, der finder anvendelse, være reglerne i rammeafgørelse 2008/977/RIA af 27. november 2008 om
beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager, EUT L 350 af 30.12.2008, s. 60. Der er ingen henvisning hertil, da rammeafgørelsen
blev vedtaget et år efter, at afgørelsen var vedtaget.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
DE
STØRSTE
UDFORDRINGER,
SOM
INDDRIVELSE AF AKTIVER STÅR OVER FOR
KONTORERNE
FOR
For at forstå de største udfordringer, som kontorerne for inddrivelse af aktiver står over for,
bør man have følgende oplysninger om de udpegede kontorer i mente:
De fleste kontorer for inddrivelse af aktiver råder kun over lidt personale. Kun 6
ud af 28 udpegede kontorer har 10 eller flere ansatte.
Kontorernes hovedopgave er at opspore og identificere aktiver på deres nationale
territorium. De fleste kontorer for inddrivelse af aktiver har dog ikke (direkte eller
indirekte) adgang til alle de databaser, hvormed de kan udføre deres opgave mere
effektivt.
Alle kontorer har adgang til virksomhedsregistrene, men der eksisterer ikke i alle
medlemsstater et centralt matrikelregister. Kun ét kontor har adgang til det
nationale register over bankkonti, hvilket kun eksisterer i fem lande.
Kontorerne for inddrivelse af aktiver udveksler følsomme oplysninger (fx
bankkontonumre) via e-mail eller fax og råder ikke over et fuldstændigt sikkert
system til udveksling af oplysninger.
Kun nogle kontorer for inddrivelse af aktiver er centrale kontaktpunkter på
nationalt plan for de anmodninger om gensidig juridisk bistand med henblik på at
inddrive aktiver, som myndighederne i andre medlemsstater fremsender.
Kun et fåtal af kontorerne for inddrivelse af aktiver er involveret i forvaltningen af
indefrosne aktiver.
Omkring halvdelen af kontorerne for inddrivelse af aktiver har ikke adgang til
retslige statistikker om indefrysning og beslaglæggelse.
Kontorerne for inddrivelse af aktiver er af den opfattelse, at adgang til økonomiske
oplysninger (navnlig til oplysninger om bankkonti) er den største udfordring, de står over for.
Det næstvigtigste problem vedrører manglen på et sikkert system til udveksling af
oplysninger. Andre stadigt tilbagevendende udfordringer, som kontorerne nævner, er at de
økonomiske efterforskere kun modtager lidt specialuddannelse og mere generelt, at de
mangler ressourcer.
Andre udfordringer, som nævnes af kontorerne for inddrivelse af aktiver, er blandt andet
forskellene i de nationale lovgivninger om, hvilke oplysninger kontorerne for inddrivelse af
aktiver har adgang til, deres begrænsede forbindelser til de myndigheder, der er ansvarlige for
forvaltning af aktiver, manglen på et evalueringssystem for kontorerne, reglerne vedrørende
databeskyttelse og bankhemmelighed og det forhold, at der ikke i alle medlemsstater
eksisterer et register over bankkonti.
På vej mod et system til sikker udveksling af oplysninger mellem kontorerne for inddrivelse
af aktiver
Afgørelsen fastsætter ikke ad hvilke kanaler, det operationelle samarbejde mellem kontorerne
for inddrivelse af aktiver skal foregå. Et af de vigtigste problemer, som ARO-forummet fandt
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0011.png
frem til, er behovet for mere sikker udveksling af operationelle oplysninger mellem
kontorerne for inddrivelse af aktiver. For tiden udveksles følsomme oplysninger ofte via e-
mail, hvilket kan udgøre en vis sikkerhedsrisiko.
I sin meddelelse om udbytte fra organiseret kriminalitet
7
opfordrer Kommissionen Europol til
at varetage koordineringen mellem de nationale kontorer til inddrivelse af aktiver. I denne
forbindelse foreslog Interpols kontor for formuegoder forbundet med kriminalitet (ECAB)
8
at
undersøge mulighederne for at anvende Europols SIENA-system
9
til bilateral udveksling af
oplysninger mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver. ARO-forummet tog godt imod
forslaget og fastsatte følgende:
Der er et klart behov for at oprette en sikker kanal til direkte udveksling af
oplysninger mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver
SIENA er allerede operationel og giver en teknisk løsning til udveksling af
retshåndhævelsesoplysninger på et sundt retsgrundlag og med anvendelse af de
højeste sikkerhedsstandarder
SIENA kan udgøre en omkostningseffektiv løsning, da dette system bygger på et
eksisterende netværk, og det derfor ikke er nødvendigt med finansiel støtte til et
nyt netværk
Hvis SIENA blev valgt som system til udveksling af oplysninger mellem
kontorerne for inddrivelse af aktiver, vil det være nødvendigt, at det kan sikre
bilaterale udvekslinger mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver.
Medlemsstaterne ville skulle udpege deres kontorer for inddrivelse af aktiver som
deres kompetente myndigheder i SIENA-systemet og i det svenske initiativ. Det
vil også være nødvendigt, at de teknisk forbinder deres kontorer for inddrivelse af
aktiver med deres nationale Europol-enheder
10
.
I september 2009 besluttede Europol at iværksætte en pilotfase, hvori interesserede kontorer
for inddrivelse af aktiver kunne deltage. Kontorer for inddrivelse af aktiver fra 11 lande (BG,
DK, EE, ES, FR, HU, NL PL, SK, SV og UK)
aftalte at teste SIENA som system til
udveksling af oplysninger mellem kontorerne.
I juli 2010 blev otte ansatte på kontorerne for inddrivelse af aktiver (fra BG, DK, EE, HU,
NL, PL og UK) uddannet i anvendelsen af SIENA-systemet i Europols hovedkvarter.
Pilotfasen startede i juli og løb indtil udgangen af september 2010. Dette pilotprojekt er nu
under evaluering.
7
8
9
10
KOM (2008) 766 endelig af 20.11.2008.
ECAB bistår de økonomiske efterforskere med at opspore udbytte fra kriminelle aktiviteter i andre
lande. I 2007 hjalp det i forbindelse med 133 efterforskninger.
Netværksprogrammet til sikker udveksling af informationer, Secure Information Exchange Network
Application (SIENA), er en ny generation af kommunikationsredskaber, der er beregnet til hurtig,
sikker og brugervenlig udveksling af operationelle og strategiske oplysninger og efterretninger
vedrørende kriminalitet mellem medlemsstaterne, Europol og tredjemand, som Europol har en
samarbejdsaftale med.
Som er de nationale kontaktpunkter for udveksling af oplysninger med Europol.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450287_0012.png
Hvis resultatet er positivt i 2011, kan de første kontorer for inddrivelse af aktiver officielt
anvende SIENA-systemet. Bestræbelserne for at knytte alle kontorerne til SIENA-systemet vil
fortsætte med det mål, at størstedelen af kontorerne skal være tilsluttet SIENA-systemet.
4.
KONKLUSIONER
Da de vigtigste bestemmelser i afgørelsen vedrører oprettelsen eller udpegelsen af kontorer til
inddrivelse af aktiver og udveksling af oplysninger, kan gennemførelsen af afgørelsen i
medlemsstaterne betragtes som relativt tilfredsstillende. Toogtyve medlemsstater har kontorer
for inddrivelse af aktiver og har meddelt dette til Kommissionen (i det mindste uformelt)
inden udgangen af december 2010, to år efter afgørelsens frist.
Kommissionens meddelelse "EU's indre sikkerhed i praksis"
11
opfordrer medlemsstaterne til
inden 2014 at oprette kontorer for inddrivelse af aktiver, der har de nødvendige ressourcer og
beføjelser, hvis personale har den nødvendige uddannelse, og som kan udveksle oplysninger,
og den fastsætter, at Kommissionen inden 2013 skal fastsætte fælles indikatorer, som
medlemsstaterne skal anvende til at evaluere disse kontorers resultater.
På den paneuropæiske konference om kontorer for inddrivelse af aktiver i december 2010
fremkom de første forslag til effektivitetsindikatorer, der kunne anvendes til at evaluere
kontorernes resultater. Det blev også foreslået, at kontorernes effektivitet blev evalueret
regelmæssigt (i forhold til indikatorerne) i forbindelse med uformelle besøg af faglige
eksperter og diskussioner i ARO-platformen.
På samme tid påtænkes det at ændre den eksisterende lovgivning om konfiskation. I sin
meddelelse om "EU's indre sikkerhed i praksis" bekendtgjorde Kommissionen, at den vil
foreslå lovgivning i 2011, der skal styrke EU's lovgivningsmæssige rammer omkring
konfiskation
12
. Denne afgørelse, der fastlægger de lovgivningsmæssige rammer for
udveksling af oplysninger mellem kontorerne for inddrivelse af aktiver, ser ikke ud til at have
betydningsfulde mangler. Den nye lovgivning skaber dog en åbning for Kommissionen,
Europa-Parlamentet og Rådet til at indføre nye bestemmelser med henblik på eventuelt at
styrke kontorernes beføjelser eller deres adgang til oplysninger.
Kommissionen opfordrer alle medlemsstaterne til at overveje denne rapport og til at
fremsende alle yderligere relevante oplysninger til Kommissionen og Generalsekretariatet for
Rådet, jf. artikel 8 i afgørelsen.
Fem medlemsstater har endnu ikke udpeget deres kontor til inddrivelse af aktiver. Da et
netværk kun er så stærkt som det svageste led, vil dette forhold i sidste ende kunne skade
medlemsstaternes evne til at opspore ulovligt erhvervede aktiver i EU betydeligt.
Kommissionen forventer, at de medlemsstater, der endnu ikke har gennemført afgørelsen, gør
dette hurtigst muligt.
11
12
KOM (2010) 673 af 22.11.2010.
Navnlig for at muliggøre mere konfiskation fra tredjemand og udvidet konfiskation og for at lette den
gensidige anerkendelse af ikke-domsbaserede konfiskationsordrer mellem medlemsstaterne.
DA
11
DA