Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0210
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450319_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.4.2011
KOM(2011) 210 endelig
2011/0088 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1425/2006 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og Thailand og om afslutning af proceduren vedrørende
importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i Malaysia
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450319_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Dette forslag vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af
30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Generel baggrund
Forslaget er udarbejdet som led i gennemførelsen af grundforordningen og er
resultatet af en undersøgelse, der er foretaget i overensstemmelse med de
indholdsmæssige og proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
Rådets forordning (EF) nr. 1425/2006 om indførelse af en endelig antidumpingtold
på importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i Folkerepublikken Kina
og Thailand.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
RESULTATER AF KONSEKVENSANALYSER OG HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER
Høringer af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har i overensstemmelse med
grundforordningen haft mulighed for at forsvare deres interesser i forbindelse med
undersøgelsen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder
en udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
3.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Resumé af forslaget
Vedlagte forslag til Rådets forordning er baseret på den endelige konklusion, at en
kinesisk eksporterende producent har opfyldt alle kriterierne for at blive indrømmet
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
status som ny eksporterende producent og derfor være omfattet af den vejede
gennemsnitlige antidumpingtold på 8,4 %.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under Den Europæiske Unions enekompetence. Nærhedsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art,
der pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige, da grundforordningen ikke foreskriver
alternative muligheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget får ingen konsekvenser for Unionens budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450319_0005.png
2011/0088 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1425/2006 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i
Folkerepublikken Kina og Thailand og om afslutning af proceduren vedrørende
importen af visse sække og poser af plast med oprindelse i Malaysia
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"),
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1425/2006
2
, særlig artikel 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen forelagt efter høring af det rådgivende
udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A. TIDLIGERE PROCEDURE
(1)
Ved forordning (EF) nr. 1425/2006 indførte Rådet en endelig antidumpingtold på
importen til Unionen af visse sække og poser af plast med oprindelse i bl.a.
Folkerepublikken Kina ("Kina"). I betragtning af det store antal samarbejdsvillige
eksporterende producenter i den undersøgelse, der lå til grund for indførelsen af
antidumpingtolden ("den oprindelige undersøgelse") i Kina, blev der udtaget en
stikprøve af kinesiske eksporterende producenter, og der blev fastsat individuelle
toldsatser på mellem 4,8 % og 12,8 % for de virksomheder, som indgik i stikprøven,
mens andre samarbejdsvillige virksomheder, som ikke indgik i stikprøven, blev pålagt
en told på 8,4 %. Ved forordning (EF) nr. 249/2008 blev der fastsat en told på 4,3 %
for en bestemt virksomhed. Der indførtes en told på 28,8 % for Kina på virksomheder,
der enten ikke gav sig til kende eller ikke samarbejdede i forbindelse med
undersøgelsen.
Det er fastsat i artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 1425/2006, at hvis en ny
eksporterende producent i Kina over for Kommissionen fremlægger tilstrækkelig
dokumentation for, at:
(2)
1
2
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 270 af 29.9.2006, s. 4.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450319_0006.png
den pågældende virksomhed ikke eksporterede de i artikel 1, stk. 1, i nævnte forordning
omhandlede varer til Fællesskabet i undersøgelsesperioden (1. april 2004 til 31. marts
2005) ("undersøgelsesperioden") (det første kriterium),
den pågældende virksomhed ikke er forretningsmæssigt forbundet med nogen af de
eksportører eller producenter i Kina, som er genstand for de ved nævnte forordning
indførte antidumpingforanstaltninger (det andet kriterium), og
virksomheden faktisk har eksporteret de pågældende varer til Fællesskabet efter den
undersøgelsesperiode, der ligger til grund for foranstaltningerne, eller har indgået en
uigenkaldelig kontraktmæssig forpligtelse til at eksportere en væsentlig mængde til
Fællesskabet (det tredje kriterium),
kan artikel 1 i nævnte forordning ændres ved at tildele den nye eksporterende producent
den toldsats, der gælder for de samarbejdsvillige virksomheder, der ikke indgik i
stikprøven, dvs. 8,4 %.
(3)
Listen over virksomheder, som indrømmes den vejede gennemsnitlige told på 8,4 %
for samarbejdsvillige virksomheder, blev ændret ved forordning (EF) nr. 249/2008
3
og
(EF) nr. 189/2009
4
og ved Rådets forordning (EU) nr. XXX.
B. ANMODNINGER OM BEHANDLING SOM NY EKSPORTERENDE
PRODUCENT
(4)
Seks kinesiske virksomheder har ansøgt om indrømmelse af samme behandling som
de samarbejdsvillige virksomheder i den oprindelige undersøgelse, der ikke indgik i
stikprøven ("behandling som ny eksporterende producent").
Der blev foretaget en undersøgelse med henblik på at fastslå, om de seks ansøgere
opfylder kriterierne for at blive indrømmet behandling som ny eksporterende
producent, jf. artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 1425/2006.
Der blev udsendt et ansøgningsskema til alle seks ansøgere, som blev anmodet om at
fremlægge dokumentation for, at de opfylder ovennævnte tre kriterier.
En virksomhed, der anmodede om behandling som ny eksporterende producent,
fremlagde ikke de nødvendige oplysninger. Det var derfor ikke muligt at kontrollere,
om den opfyldte kriterierne i artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr. 1425/2006, og dens
anmodning måtte afvises.
En virksomhed trak sin anmodning tilbage.
En virksomhed eksporterede ikke den pågældende vare til Unionen eller indgik en
uigenkaldelig kontraktmæssig forpligtelse til at eksportere en væsentlig mængde til
Unionen efter undersøgelsesperioden. Den opfyldte derfor ikke det tredje kriterium, og
anmodningen måtte derfor afvises.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
3
4
EUT L 76 af 19.3.2008, s. 8.
EUT L 67 af 12.3.2009, s. 5.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450319_0007.png
(10)
En virksomhed blev ikke betragtet som en ny eksporterende producent, fordi den er
forretningsmæssigt forbundet med en eksporterende producent i Kina, der er omfattet
af de antidumpingforanstaltninger, som blev indført ved forordning (EF) nr.
1425/2006. Den opfyldte derfor ikke det andet kriterium, og anmodningen måtte
derfor afvises.
En virksomhed indberettede vildledende oplysninger om sin oprettelsesdato. Dette
såede tvivl om pålideligheden af de indberettede oplysninger, herunder om den
periode, den pågældende vare kunne være blevet eksporteret til EU. Dens anmodning
måtte derfor afvises.
Den sidste eksporterende producent fra Kina fremlagde dokumentation, der ansås som
fyldestgørende for, at denne opfylder kriterierne i artikel 2 i Rådets forordning (EF) nr.
1425/2006. Denne eksporterende producent kan således indrømmes toldsatsen for
samarbejdsvillige virksomheder, der ikke indgik i stikprøven (dvs. 8,4 %), og dens
navn føjes derfor til listen over eksporterende producenter i bilag I til Rådets
forordning (EF) nr. 1425/2006.
Ansøgerne og EU-erhvervsgrenen er blevet underrettet om konklusionerne af
undersøgelsen og har haft lejlighed til at fremsætte bemærkninger.
Alle argumenter og indlæg fra de interesserede parter er blevet undersøgt og taget i
betragtning, når det var berettiget —
(11)
(12)
(13)
(14)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Følgende virksomhed føjes til listen over producenter i Folkerepublikken Kina i bilag I til
forordning (EF) nr. 1425/2006:
Virksomhed
Xiamen Good Plastic Co., Ltd.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
By
Xiamen
Taric-
tillægskode
B109
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA