Finansudvalget 2011
KOM (2011) 0257
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450360_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.5.2011
KOM(2011) 257 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemet
Nr. 1-3/2011
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
B
ILAG
1:
B
ILAG
2:
Budgetprocedure for EGFL for 2011 ...........................................................................3
Formålsbestemte indtægter til EGFL............................................................................3
Indtægter fra de midlertidige omstruktureringsafgifter (sukker)..................................4
Bemærkninger angående gennemførelsen af EGFL-budgettet for 2011 ......................5
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL ..........................................................8
Forbrug af indtægter fra de midlertidige omstruktureringsafgifter (sukker) ................8
Gennemførelse af Sukkeromstruktureringsfonden .......................................................8
Konklusioner.................................................................................................................9
B
UDGETPROCEDURE FOR
EGFL
FOR
2011
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER PR
. 31.1.2011
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450360_0004.png
1.
B
UDGETPROCEDURE FOR
EGFL
FOR
2011
Budgetproceduren for 2011 for Den Europæiske Garantifond for Landbruget
(EGFL) med tilhørende bevillingsbeløb i hver af procedurens faser er opsummeret i
tabellen i bilag 1.
EGFL-budgettet for 2011 blev vedtaget af budgetmyndigheden den 15. december
2010. Budgettet omfattede forpligtelses- og betalingsbevillinger svarende til:
42 508,3 mio. EUR og 42 509,0 mio. EUR til henholdsvis
landbrugsmarkedsforanstaltninger og direkte støtte (politikområde 05)
352,9 mio. EUR og 253,7 mio. EUR til henholdsvis veterinær- og
plantesundhedsforanstaltninger (politikområde 17)
30,0 mio. EUR og 25,8 mio. EUR til fiskeri (politikområde 11).
De samlede forpligtelsesbevillingerne på EGFL's budget beløb sig til 42 891,2 mio.
EUR, og dets betalingsbevillinger beløb sig til 42 788,5 mio. EUR. Forskellen
mellem forpligtelses- og betalingsbevillinger skyldes, at der anvendes
differentierede bevillinger for visse foranstaltninger, som gennemføres direkte af
Kommissionen.
Disse
ordninger
vedrører hovedsagelig fremme af
landbrugsprodukter, politisk strategi og koordineringsforanstaltninger for landbrug
og fiskeri samt veterinær- og plantesundhedsforanstaltninger.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
I henhold til artikel 34 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af
den fælles landbrugspolitik betegnes indtægter fra finansielle korrektioner i
forbindelse med efterprøvende regnskabsafslutninger, fra uregelmæssigheder og fra
mælkeafgiften som formålsbestemte indtægter til finansiering af EGFL's udgifter.
Efter disse bestemmelser kan formålsbestemte indtægter anvendes til at finansiere
EGFL-udgifter afholdt af medlemsstaterne. Hvis nogle af disse indtægter ikke
anvendes, vil de automatisk blive fremført til det følgende regnskabsår
1
.
EGFL's budget for 2011 omfattede både Kommissionens seneste skøn over de
bevillinger, der vil være behov for til at finansiere de forventede udgifter til
markedsforanstaltninger og direkte støtte, og skønnene over de formålsbestemte
indtægter, der forventes at blive opkrævet i løbet af det pågældende regnskabsår, og
fremførslen af saldoen af formålsbestemte indtægter, der er til rådighed fra det
foregående regnskabsår. Kommissionen tog i sit forslag vedrørende bevillingerne på
EGFL's budget for 2011 hensyn til de forventede samlede formålsbestemte
indtægter og anmodede i 2011 om et bevillingsniveau, der er beregnet ved at trække
de anslåede formålsbestemte indtægter fra de anslåede udgifter.
Budgetmyndigheden vedtog det nye EGFL-budget, hvis bevillinger omfattede de
forventede formålsbestemte indtægter.
1
Fremførte formålsbestemte indtægter skal anvendes først, dvs. før de bevillinger, der er vedtaget af
budgetmyndigheden, eller før de i løbet af året genererede formålsbestemte indtægter
(finansforordningens artikel 10).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved udarbejdelsen af budgettet for 2011 skønnede Kommissionen de disponible
formålsbestemte indtægter til 1 247,0 mio. EUR. Det drejer sig om følgende:
De formålsbestemte indtægter, der forventedes genereret i løbet af
regnskabsåret 2011, blev anslået til 707,0 mio. EUR. Der forventedes
600,0 mio. EUR fra korrektioner i forbindelse med efterprøvende
regnskabsafslutning og 88,0 mio. EUR fra uregelmæssigheder. Indtægterne fra
mælkeafgiften blev anslået til 19,0 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes fremført fra regnskabsåret
2010 til 2011, blev anslået til 540,0 mio. EUR.
I budgettet for 2011 afsatte Kommissionen disse indtægter på 1 247,0 mio. EUR til
to ordninger. Det drejer sig om følgende:
500,0 mio. EUR blev afsat til driftsfondene for producentorganisationer i
sektoren for frugt og grøntsager, og
747,0 mio. EUR blev afsat til enkeltbetalingsordningen.
Til disse to ordninger vedtog budgetmyndigheden i sidste ende bevillinger på
henholdsvis 292,0 mio. EUR og 30 389,0 mio. EUR i overensstemmelse med
Kommissionens forslag. Summen af de vedtagne bevillinger og de ovennævnte
formålsbestemte indtægter svarer til et samlet skøn over bevillingsbehov på 792
mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt og
grøntsager og 31 136,0 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
I bilag 2, som viser den foreløbige gennemførelse af 2011-budgettet til den 31.
januar 2011, findes de budgetbevillinger til sektoren for frugt og grøntsager og
sektoren for afkoblet direkte støtte, som nu er vedtaget til disse to ordninger, på
henholdsvis 491,1 mio. EUR og 36 324,0 mio. EUR uden hensyntagen til
ovennævnte formålsbestemte indtægter. Sammen med indtægterne til disse sektorer
beløber de vedtagne bevillinger på 2011-budgettet sig til i alt 991,1 mio. EUR for
frugt og grøntsager og 37 071,0 mio. EUR for afkoblet direkte støtte.
3.
I
NDTÆGTER FRA DE MIDLERTIDIGE OMSTRUKTURERINGSAFGIFTER
(
SUKKER
)
De midlertidige omstruktureringsafgifter for sukker betragtes som formålsbestemte
indtægter, der skal finansiere sukkeromstruktureringsstøtten og anden støtte fra
Sukkeromstruktureringsfonden. For de tre produktionsår 2006/07, 2007/08 og
2008/09 blev disse afgifter, som vedrører de kvotemængder af sukker, insulinsirup
og isoglukose, som de erhvervsdrivende har i de enkelte medlemsstater, indbetalt til
fonden. På tidspunktet for opstillingen af budgettet for 2011 forventedes det, at der
ville blive fremført et beløb på 1 015,0 mio. EUR fra regnskabsåret 2010 til 2011.
4.
B
EMÆRKNINGER ANGÅENDE GENNEMFØRELSEN AF
EGFL-
BUDGETTET FOR
2011
I bilag 2 vises budgettets foreløbige udnyttelsesgrad i perioden 16. oktober 2010 til
31. januar 2011. Den sammenholdes med udgiftsprofilen baseret på indikatoren,
som er fastlagt på grundlag af bestemmelserne i artikel 20 i Rådets forordning (EF)
nr. 1290/2005. Nedenfor findes korte bemærkninger til de budgetartikler, der
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udviser de største afvigelser mellem den faktiske og den forventede gennemførelse
af 2011-budgettet:
4.1.
Markedsforanstaltninger
Forbruget af bevillinger til interventioner på landbrugsmarkederne var 179,4 mio.
EUR højere end de afsatte budgetbevillinger som fastsat ved indikatorniveauet pr.
31. januar 2011. Denne forskel skyldes hovedsagelig sektorerne for vin og frugt og
grøntsager (se punkt 4.1.2 nedenfor) samt fødevareprogrammer. Samtidig har andre
sektorer tilsammen et lille underforbrug.
4.1.1.
Fødevareprogrammer (+ 22,1 mio. EUR)
Det hurtigere bevillingsforbrug i forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt er et
spejlbillede af underforbruget på denne budgetpost i 2010. Dette afspejler det
forhold, at medlemsstaternes administrationsomkostninger i tilknytning til
forvaltningen af 2010-programmerne først blev anmeldt i regnskabsåret 2011. På
nuværende tidspunkt mener Kommissionen, at bevillingerne vil være tilstrækkelige
til at dække de forventede udgifter.
4.1.2.
Frugt og grøntsager (+ 74,4 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Dette forbrugsniveau skyldes udgifterne til producentorganisationernes driftsfonde,
der finansieres gennem både de vedtagne budgetbevillinger og de formålsbestemte
indtægter til denne ordning på budgettet for 2011 (NB: se nærmere enkeltheder
ovenfor i punkt 2). Dette forbrugsniveau skyldes anvendelsen af indikatoren for
perioden indtil den 31. januar 2011 på de vedtagne budgetbevillinger, der ikke
omfatter de formålsbestemte indtægter til denne sektor.
På nuværende tidspunkt mener Kommissionen, at de samlede bevillinger, der er til
rådighed til denne sektor, vil være tilstrækkelige til at dække medlemsstaternes
forventede udgifter i 2011.
Af hensyn til læseren har Kommissionen fra og med 2010 indføjet fodnoten * i den
foreløbige gennemførelsestabel i bilag 2. Fodnoten viser, hvad situationen ville have
været, hvis indikatoren pr. 31. januar 2011 var blevet anvendt på de samlede
bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne sektor.
Som anført i punkt 2 ovenfor vil de samlede finansieringsmidler, der forventes at
være til rådighed for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på 491,1
mio. EUR og de formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås at udgøre
500,0 mio. EUR. Var indikatoren blevet anvendt på den samlede finansiering på
991,1 mio. EUR, der forventedes at være til rådighed for denne sektor, ville der have
været et underforbrug på – 55,7 mio. EUR.
Dette underforbrug skyldes producentorganisationernes driftsfonde, for hvilke
betalingstempoet er lidt langsommere end de foregående år, og skolefrugtordningen,
der, fordi foranstaltningen er forholdsvis ny, endnu ikke følger et bestemt mønster
for gennemførelsen. Begge situationer anses for at være af midlertidig karakter.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.3.
Produkter fra vinsektoren (+ 96,4 mio. EUR)
Sammenholdt med budgetbevillingerne og den teoretiske gennemførelsesprofil som
fastsat ved indikatoren pr. 31 januar 2011 skyldes det nuværende overforbrug det
fremskyndede tempo i medlemsstaternes betalinger til især de nationale
støtteprogrammer for vinsektoren (hovedsagelig investeringer, markedsføring samt
omstrukturering og omstilling af vindyrkningsarealer). Dette hurtigere
betalingstempo indebærer ikke nogen risiko for overskridelse af
budgetbevillingerne, da de er baseret på de finansielle lofter, der er fastsat i
lovgivningen for disse foranstaltninger.
4.1.4.
Mælk og mejeriprodukter (- 10,2 mio. EUR)
Sammenholdt med budgetbevillingerne og den teoretiske gennemførelsesprofil som
fastsat ved indikatoren pr. 31 januar 2011 kan der konstateres et underforbrug. Det
skyldes hovedsagelig skolemælksordningen, hvis bevillinger i det nye budgetforslag
blev forhøjet med 10 mio. EUR i forhold til ændringsskrivelsen. Dette forhøjede
budget afspejles ikke i medlemsstaternes gennemførelse.
4.2.
Direkte støtte
Forbruget af bevillinger til direkte støtte var 328,5 mio. EUR lavere end det niveau,
der var fastsat af indikatoren pr. 31. januar 2011.
4.2.1.
Afkoblet direkte støtte (- 231,3 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
De samlede budgetbevillinger, der er til rådighed for denne sektor, beløber sig til
37 071 mio. EUR inkl. de forudsete formålsbestemte indtægter på 747 mio. EUR til
enkeltbetalingsordningen (NB: se nærmere enkeltheder ovenfor i punkt 2).
For enkeltbetalingsordningen er der et lille underforbrug. Efter en meget hurtig
bevillingsudnyttelse i de første to måneder af regnskabsåret 2011 faldt tempoet en
smule i januar. Imidlertid har medlemsstaterne indtil nu allerede betalt ca. 92 % af
de i budgettet anførte bevillingsbehov sammenholdt med 86 % på samme tid i 2010.
Gennemførelsesniveauet for afkoblet direkte støtte er også en følge af
medlemsstaternes betalinger for den generelle arealbetalingsordning, hvor der kan
konstateres et væsentligt underforbrug i forhold til indikatorens niveau. Medens
betalingstempoet for de fleste medlemsstater er på linje med faste mønstre, har
Bulgarien indtil udgangen af januar ikke foretaget nogen betalinger, og der har i
Polen været væsentligt lavere betalinger. På nuværende tidspunkt forventer
Kommissionen, at denne situation vil være midlertidig.
Af hensyn til læseren har Kommissionen fra og med 2010 indføjet fodnoten * i den
foreløbige gennemførelsestabel i bilag 2. Fodnoten viser, hvad situationen ville have
været, hvis indikatoren pr. 31. januar 2011 var blevet anvendt på de samlede
bevillinger, der forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne sektor.
Som anført i punkt 2 ovenfor vil de samlede finansieringsmidler, der forventes at
være til rådighed for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på
36 324,0 mio. EUR og de formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås at
udgøre 747,0 mio. EUR. Var indikatoren blevet anvendt på den samlede finansiering
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på 37 071,0 mio. EUR, der forventedes at være til rådighed for denne sektor, ville
der have været et underforbrug på 898,9 mio. EUR.
4.2.2.
Anden direkte støtte (– 97,3 mio. EUR)
Der kan konstateres et langsommere tempo i medlemsstaternes betalinger til visse
ordninger (præmier for ammekøer, for slagtning af kvæg og for bomuld) i forhold til
indikatoren. På nuværende tidspunkt anses dette underforbrug at være midlertidigt.
På den anden side var kalenderåret 2010 det første betalingsår for de koblede
foranstaltninger i forbindelse med særlig støtte (artikel 68). Da denne foranstaltning
ikke har nogen historie, fordeler den nuværende profil for denne budgetpost
udgifterne lineært indtil udgangen af juni, medens medlemsstaterne har foretaget
mere end 45 % af de betalinger, der er forudset i regnskabsåret 2011, i perioden
november til januar. Dette betyder ikke, at der er risiko for mangel på
budgetbevillinger, da disse er baseret på de finansielle lofter, der er fastsat i
lovgivningen for de særlige støtteforanstaltninger.
4.3.
4.3.1.
Revision af landbrugsudgifter
Afslutning af foregående års regnskaber (+ 74,8 mio. EUR)
Dette forbrugsmønster fremkommer ved at sammenholde allerede gennemførte
korrektioner i forbindelse med regnskabsafslutningen med den tilsvarende indikator
pr. 31. januar 2011. Det skal dog bemærkes, at i overensstemmelse med den
forskriftsmæssige tidsplan for regnskabsafslutningen, er ikke alle de afgørelser, der
forventes inden udgangen af indeværende regnskabsår, truffet på nuværende
tidspunkt.
Det bør nævnes, at Kommissionen i sin ændringsskrivelse for 2011 har foreslået
korrektioner på – 72,0 mio. EUR. Det endelige beløb, der var medtaget i budgettet
for 2011, var på – 272,0 mio. EUR.
Kommissionen mener på nuværende tidspunkt, at de forventede korrektioner som
følge af beslutningerne om regnskabsafslutning og medlemsstaternes manglende
overholdelse af betalingsfrister ikke vil være tilstrækkelige til at dække dette
ekstraordinære beløb på – 200,0 mio. EUR. Kommissionen vil skulle dække denne
væsentlige mangel på negative budgetbevillinger gennem positive budgetbevillinger
for at kunne afslutte denne budgetkonto i 2011.
4.4.
4.4.1.
Politikområde 17
Fødevare- og fodersikkerhed, dyresundhed, dyrevelfærd og plantesundhed (+ 110,1
mio. EUR)
Indikatoren for denne budgetkonto er blevet beregnet på basis af den planlægning af
budgetforpligtelserne, der er foretaget af Kommissionens ansvarlige tjenestegrene.
Det viser imidlertid, at udarbejdelsen og vedtagelsen af arbejdsprogrammer på dette
område i 2011 foregik hurtigere end oprindelig forudset, hvilket medfører en
fremskyndelse af budgetforpligtelserne. På nuværende tidspunkt mener
Kommissionen, at bevillingerne vil være tilstrækkelige til at dække de forventede
udgifter.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Tabellen i bilag 2 viser, at formålsbestemte indtægter på 1 219,4 mio. EUR var
blevet opkrævet pr. 31. januar 2011. Det drejer sig om følgende:
Indtægterne fra korrektioner fra den efterprøvende regnskabsafslutning beløb
sig til 236,1 mio. EUR, og der forventes at indgå yderligere beløb ved
regnskabsårets udgang.
Indtægterne fra uregelmæssigheder beløb sig til ca. 57,8 mio. EUR, og der
forventes at indgå yderligere beløb ved regnskabsårets udgang.
På nuværende tidspunkt er hovedparten af indtægterne fra mælkeafgiften
blevet opkrævet, og de beløber sig til ca. 20,4 mio. EUR, der ligger lidt over
det oprindelige skøn på 19,0 mio. EUR.
I modsætning til det oprindeligt anslåede beløb på 540,0 mio. EUR beløb de
formålsbestemte indtægter, der blev fremført fra 2010 til 2011, sig i sidste
ende til 905,1 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der kan anvendes til at finansiere EGFL's udgifter,
beløb sig derfor pr. 31. januar 2011 til 1 219,4 mio. EUR. På nuværende tidspunkt
skønner Kommissionen, at de formålsbestemte indtægter, der endnu ikke er blevet
opkrævet, beløber sig til 392,7 mio. EUR (anslåede genererede formålsbestemte
indtægter på 2011-budgettet på 707,0 mio. EUR, hvoraf 314,3 mio. EUR allerede er
blevet opkrævet).
6.
F
ORBRUG
(
SUKKER
)
AF INDTÆGTER FRA DE MIDLERTIDIGE OMSTRUKTURERINGSAFGIFTER
I overensstemmelse med lovgivningen er der ikke blevet opkrævet nogen nye
midlertidige omstruktureringsafgifter fra medlemsstaterne siden november 2009.
Derfor svarer de samlede formålsbestemte indtægter, der er til rådighed for
Sukkeromstruktureringsfonden, til det beløb, der blev fremført fra 2010-budgettet,
hvilket til forskel fra de oprindelige skøn beløber sig til 1 044,8 mio. EUR (som er
mere end de 1 015,0 mio. EUR i 2011-budgettet som følge af lavere betalinger end
forventet ved udgangen af 2010).
7.
G
ENNEMFØRELSE AF
S
UKKEROMSTRUKTURERINGSFONDEN
Ved udgangen af januar 2011 havde medlemsstaterne stort set ikke foretaget
betalinger (NB: betalinger på kun 5,7 mio. EUR) for støtte til den omstrukturerede
sukkerindustri, diversificeringsstøtte eller støtte til sukkerraffinering.
8.
K
ONKLUSIONER
Den foreløbige gennemførelse af bevillingerne på EGFL-budgettet for 2011 for
perioden indtil den 31. januar 2011 viser, at de månedlige tilbagebetalinger til
medlemsstaterne oversteg den profil for budgetgennemførelsen, der er baseret på
indikatoren, med ca. 34,5 mio. EUR. Formålsbestemte indtægter på 1 219,4 mio.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EUR er blevet opkrævet, og et beløb på 392,7 mio. EUR forventes endnu at blive
opkrævet i 2011.
Kommissionen forventer på nuværende tidspunkt, at både de formålsbestemte
indtægter, der nu er til rådighed, og dem, der vil blive til rådighed i årets løb, vil
blive anvendt til et dække finansieringen af producentsammenslutningers driftsfonde
og til enkeltbetalingsordningen, således som det oprindelig var forventet, da
budgettet blev opstillet.
Med hensyn til forhøjelsen af beløbene for korrektionerne i forbindelse med
beslutningerne om regnskabsafslutning (med – 200,0 mio. EUR til i alt – 272 mio.
EUR) vil Kommissionen nøje følge udviklingen i budgetgennemførelsen for at se,
om underforbruget i andre dele af budgettet vil gøre det muligt at finansiere den del
af disse negative udgifter, som ikke dækkes af Kommissionens beslutninger om
regnskabsafslutning og andre korrektioner for medlemsstaternes manglende
overholdelse af fristerne for betaling af støtte.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450360_0011.png
Bilag 1
EGFL-bevillinger - Budgetproceduren 2011
BF
(vedtaget af Kommissionen
den 27.4.2010)
FB
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
05
01
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
02
03
03
03
03
01
02
03
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
04
01
BF
Rådets holdning
(vedtaget af Rådet den
8.7.2010)
FB
BB
BF
E-P's holdning
(vedtaget af Parlamentet den
11.10.2010)
FB
BB
ÆNDRINGSSKRIVELSE
(vedtaget af Kommissionen
den 20.10.2010)
FB
BB
Nyt BF
(vedtaget af Kommissionen
den 26.11.2010)
FB
BB
ENDELIGT BUDGET
(vedtaget af Parlamentet den
15.12.2010)
FB
BB
BB
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) - Ikke-
driftsmæssig teknisk bistand
Interventioner på landbrugsmarkederne
Korn
Ris
Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bilag 1
Fødevareprogrammer
Sukker
Olivenolie
Spindplanter
Frugt og grøntsager (1)
Produkter henhørende under vinsektoren
Salgsfremmende foranstaltninger
Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
Mælk og mejeriprodukter
Oksekød
Fåre- og gedekød
Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter
Sukkeromstruktureringsfonden
9.062.600
9.062.600
8.000.000
8.000.000
9.062.600
9.062.600
9.062.600
9.062.600
9.062.600
9.062.600
9.062.600
9.062.600
3.491.110.000
126.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
915.300.000
1.145.700.000
59.110.000
380.900.000
104.000.000
24.100.000
pm
124.000.000
pm
3.491.806.191
126.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
915.300.000
1.145.700.000
59.806.191
380.900.000
104.000.000
24.100.000
pm
124.000.000
pm
3.452.360.000
126.100.000
pm
31.000.000
500.050.000
1.200.000
49.300.000
28.000.000
893.300.000
1.135.200.000
57.010.000
380.900.000
103.200.000
23.100.000
pm
124.000.000
pm
3.453.056.191
126.100.000
pm
31.000.000
500.050.000
1.200.000
49.300.000
28.000.000
893.300.000
1.135.200.000
57.706.191
380.900.000
103.200.000
23.100.000
pm
124.000.000
pm
3.847.110.000
126.100.000
pm
31.000.000
525.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
928.300.000
1.145.700.000
59.110.000
380.900.000
414.000.000
24.100.000
pm
132.000.000
pm
3.847.806.191
126.100.000
pm
31.000.000
525.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
928.300.000
1.145.700.000
59.806.191
380.900.000
414.000.000
24.100.000
pm
132.000.000
pm
3.154.910.000
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
691.100.000
1.143.700.000
59.110.000
388.900.000
90.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
3.155.606.191
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
691.100.000
1.143.700.000
59.806.191
388.900.000
90.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
2.964.910.000
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
491.100.000
1.143.700.000
59.110.000
388.900.000
100.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
2.965.496.364
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
491.100.000
1.143.700.000
59.696.364
388.900.000
100.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
2.964.910.000
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
491.100.000
1.143.700.000
59.110.000
388.900.000
100.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
2.965.492.495
18.100.000
pm
31.000.000
500.100.000
1.200.000
49.600.000
30.000.000
491.100.000
1.143.700.000
59.692.495
388.900.000
100.000.000
35.100.000
pm
117.000.000
pm
Direkte støtte
Afkoblet direkte støtte (2)
Anden direkte støtte
Tillægsstøtte
Udvikling af landdistrikter under EUGFL, Garantisektionen -
programmeringsperiode 2000-2006
02
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.911.100.000
36.489.000.000
3.422.000.000
100.000
39.901.100.000
36.454.000.000
3.447.000.000
100.000
39.901.100.000
36.454.000.000
3.447.000.000
100.000
39.771.100.000
36.324.000.000
3.447.000.000
100.000
39.771.100.000
36.324.000.000
3.447.000.000
100.000
39.771.100.000
36.324.000.000
3.447.000.000
100.000
39.771.100.000
36.324.000.000
3.447.000.000
100.000
05
05
05
04
04
04
01
03
04
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
2.075.000
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-492.000.000
pm
2.075.000
pm
-
6.500.000
-
-492.000.000
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
2.075.000
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
2.075.000
pm
-
6.500.000
-
-72.000.000
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-272.000.000
pm
1.948.827
pm
-
6.500.000
-
-272.000.000
pm
pm
pm
-
6.500.000
-
-272.000.000
pm
1.944.383
pm
-
6.500.000
-
-272.000.000
Vegetabilske og animalske genressourcer - afsl. af tidligere foranstaltninger
Overgangsordning for finansiering af udvikling af landdistrikter under EUGFL,
Garantisektionen, for de nye medlemsstater - afslutning af programmer for
2004-2006
05 07 01 01
Kontrol og forebyggende foranstaltninger - medlemsstaternes betalinger
05 07 01 02
Kontrol og forebyggende foranstaltninger - direkte udbetalinger fra EU
05 07 01 05
Kontrol af anvendelsen af regler i landbruget
05
07
01
06
Regnskabsafslutning for foregående års regnskaber med hensyn til delt
forvaltning af udgifter under EUGFL, Garantisektionen (tidligere
foranstaltninger), og under EGFL
Efterprøvende regnskabsafslutning for foregående års regnskaber med
hensyn til delt forvaltning af udgifter under EUGFL, Garantisektionen (tidligere
foranstaltninger), og under EGFL
Bilæggelse af tvister
05
07
01
07
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
pm
3.000.000
p.m.
3.000.000
p.m.
3.000.000
05
05
05
05
05
05
05
07
08
08
08
08
08
08
02
Politisk strategi og koordination vedrørende politikområdet
landbrug og udvikling af landdistrikter
01
02
03
06
09
25.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
8.000.000
1.490.000
43.374.505.132
29.996.768
342.900.000
43.747.401.900
24.917.567
13.270.667
550.000
1.606.900
8.000.000
1.490.000
43.376.461.358
27.500.000
252.800.000
43.656.761.358
24.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
7.500.000
990.000
42.913.692.532
29.996.768
333.525.000
43.277.214.300
23.917.567
13.270.667
550.000
1.606.900
7.500.000
990.000
42.915.648.758
27.500.000
237.925.000
43.181.073.758
25.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
8.000.000
1.490.000
43.730.505.132
29.996.768
352.525.000
44.113.026.900
24.917.567
13.270.667
550.000
1.606.900
8.000.000
1.490.000
43.732.461.358
27.500.000
252.425.000
44.012.386.358
25.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
8.000.000
1.490.000
43.028.305.132
29.996.768
342.900.000
43.401.201.900
24.917.567
13.270.667
550.000
1.606.900
8.000.000
1.490.000
43.030.261.358
27.500.000
252.800.000
43.310.561.358
25.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
8.000.000
1.490.000
42.508.305.132
29.996.768
352.900.000
42.891.201.900
23.979.478
12.463.730
516.557
1.509.191
8.000.000
1.490.000
42.509.087.269
25.827.833
253.685.000
42.788.600.102
25.732.532
14.232.532
550.000
1.460.000
8.000.000
1.490.000
42.508.305.132
29.996.768
352.900.000
42.891.201.900
23.946.433
12.435.305
515.379
1.505.749
8.000.000
1.490.000
42.509.045.911
25.768.930
253.685.000
42.788.499.841
Informationsnet for Landøkonomisk Bogføring (INLB)
Undersøgelse af landbrugsbedrifters struktur
Omstrukturering af systemer for landbrugsundersøgelser
Udvidelse af offentlighedens kendskab til den fælles landbrugspolitik
EGFL - driftsmæssig teknisk bistand
EGFL I ALT - politikområde 05
EGFL I ALT - politikområde 11
EGFL I ALT - politikområde 17
EGFL-bevillinger I ALT (inkl. reserver)
(1)
BF
ÆS
Nyt BF
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 100
mio. EUR
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 300
mio. EUR
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 500
mio. EUR
(2)
BF
ÆS
Nyt BF
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 588
mio. EUR
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 617
mio. EUR
Supplerende behov, der skal dækkes af formålsbestemte indtægter: anslået til 747
mio. EUR
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450360_0012.png
Bilag 2
REGNSKABSÅRET 2011 (**)
FORELØBIGT FORBRUG AF EGFL-BEVILLINGER
Situationen pr. 31.1.2011
(mio.EUR)
Bevillinger
Budget (***)
mio. EUR
A
Udgifter
Forbrug fra
november til
januar
mio. EUR
B
Udnyttelse
Forbrugsprofil pr. januar
Afvigelse mellem forbrug og
indikator
%
F=C-D
mio. EUR
G=B-E
%
C=B/A
%
D
mio. EUR
E=D*A
05 01
(1) ADMINISTRATIVE UDGIFTER FOR EGFL
05010401
05 01 Administrative udgifter for EGFL i alt
9,1
9,1
18,1
p.m.
31,0
500,1
1,2
49,6
30,0
491,1
1.143,7
59,1
388,9
100,0
35,1
p.m.
117,0
2.964,9
36.324,0
3.447,0
0,1
39.771,1
p.m.
p.m.
-272,0
p.m.
9,5
25,7
30,0
2,8
0,7
0,7
12,8
0,0
3,8
30,5
1,0
7,5
4,2
202,2
162,4
14,2
144,5
22,8
16,0
0,0
25,4
647,3
32.228,5
1.464,4
0,2
33.693,1
-1,7
0,0
0,0
3,0
0,0
0,3
0,0
0,0
7,7 %
7,7 %
70,5 %
0,0 %
12,3 %
6,1 %
84,9 %
15,2 %
14,0 %
41,2 %
14,2 %
24,1 %
37,2 %
22,8 %
45,5 %
21,7 %
21,8 %
88,7 %
42,5 %
223,9 %
84,7 %
2,2 %
2,2 %
67,6 %
35,8 %
1,7 %
43,8 %
21,3 %
10,0 %
26,0 %
5,8 %
25,6 %
37,4 %
33,0 %
29,2 %
21,0 %
15,8 %
0,2
0,2
12,2
11,1
8,4
0,5
10,6
3,0
127,8
66,0
15,1
145,3
33,0
10,3
24,6
467,9
5,5 %
5,5 %
3,0 %
-23,5 %
4,4 %
41,1 %
-6,1 %
4,0 %
15,2 %
8,4 %
-1,5 %
-0,2 %
-10,2 %
16,3 %
0,6 %
6,0 %
-0,6 %
-2,8 %
202,6 %
-0,8 %
0,5
0,5
0,5
-7,3
22,1
0,5
-3,0
1,2
74,4
96,4
-0,9
-0,8
-10,2
5,7
0,7
179,4
-231,3
-97,3
0,2
-328,5
05 02
INTERVENTIONER PÅ LANDBRUGSMARKEDERNE
05 02 01 Korn
05 02 02 Ris
05 02 03 Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bilag 1
05 02 04 Fødevareprogrammer
05 02 05 Sukker
05 02 06 Olivenolie
05 02 07 Spindplanter
05 02 08 Frugt og grøntsager (undt. 05020813)(anslået til 500 mio. EUR fra formålsbest. indtægter)(*)(****)
05 02 09 Produkter henhørende under vinsektoren
05 02 10 Salgsfremmende foranstaltninger
05 02 11 Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
05 02 12 Mælk og mejeriprodukter
05 02 13 Oksekød
05 02 14 Fåre- og gedekød
05 02 15 Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter
05 02 Interventioner på landbrugsmarkederne i alt (undtagen 05 02 16)
05 03
DIREKTE STØTTE
05 03 01 Afkoblet direkte støtte (anslået til 747 mio. EUR hidr. fra formålsbestemte indtægter)(*)(****)
05 03 02 Anden direkte støtte
05 03 03 Tillægsstøtte
05 03 Direkte støtte i alt
ANDRE UDGIFTER
05 04
05040114 Udvikling af landdistrikter finansieret under EUGFL, Garantisektionen
programmeringsperioden 2000-2006
05040302 Vegetabilske og animalske genressourcer - afslutning af tidligere foranstaltninger
05 07
05070106 Regnskabsafslutning for foregående års regnskaber
(3) 05070107 Efterprøvende regnskabsafslutning for foregående års regnskaber
Andre poster (05070102 og 050702)
05 08
11 02
17 01
POLITISK STRATEGI OG KOORDINATION VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET LANDBRUG OG
UDVIKLING AF LANDDISTRIKTER (undtagen 050810)
(2) FISKERIMARKEDER (undtagen 11020103)
(1) (2) ADMINISTRATIVE UDGIFTER VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
SUNDHED OG FORBRUGERE
17010401, 17010405, 17010407 og 17010431
17 03
17 04
(1) (2) FOLKESUNDHED
17 03 02 Fællesskabsfonden for Tobak - direkte betalinger fra EU
(1) (2) FØDEVARE- OG FODERSIKKERHED, DYRESUNDHED, DYREVELFÆRD OG
PLANTESUNDHED 170401 til 170407 (undtagen 17040303 og 170406)
Udgifter i alt (undtagen 05 02 16)
89,4 % 32.459,9
45,3 %
21,3 %
1.561,7
0,0
85,5 % 34.021,6
0,0 %
0,0 %
1,2 %
0,0 %
0,0 %
27,5 %
34,4 %
0,3 %
0,0 %
3,6 %
-74,8
3,3
0,1
0,0
0,1
-27,5 %
-34,4 %
0,9 %
0,0 %
-3,6 %
74,8
-3,3
0,2
0,0
-0,1
p.m.
350,1
42.891,2
taget i
betragtning
i budgettet
0,0
265,2
34.607,9
0,0 %
75,7 %
80,7 %
44,3 %
155,1
31,4 %
0,1 %
110,1
34,5
80,6 % 34.573,5
Formålsbestemte indtægter
6701
6702
6703
Regnskabsafslutning for EGFL — formålsbestemte indtægter
EGFL-uregelmæssigheder — formålsbestemte indtægter
Tillægsafgift fra mælkeproducenter — formålsbestemte indtægter
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2010
Indtægter i alt (undtagen 6 8)
600,0
88,0
19,0
540,0
1.247,0
taget i
betragtning
i budgettet
236,1
57,8
20,4
905,1
1.219,4
Sukkeromstruktureringsfonden
05 02 16 Sukkeromstruktureringsfonden
Midlertidige omstruktureringsafgifter — formålsbestemte indtægter
6801
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2010
6802
6803
Uregelmæssigheder vedrørende omstruktureringsfonden — formålsbestemte indtægter
Regnskabsafslutning for den midlertidige omstruktureringsfond — formålsbestemte indtægter
Sukkeromstruktureringsfonden i alt
(*) Kun til information: udgifter sammenholdt med oprindelige bevillinger og anslåede formålsbestemte indtægter
195,0
p.m.
1.015,0
p.m.
p.m.
820,0
5,7
0,0
1.044,8
0,0
0,0
1.039,1
05 02 08 Frugt og grøntsager (undtagen 05020813) (inkl. formålsbest. indtægter anslået til 500 mio. EUR)(****)
05 03 01 Afkoblet direkte støtte (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 747 mio. EUR)(****)
(**) Regnskabsår = 16.10.2010 til 15.10.2011, men direkte udgifter er mulige indtil 31.12.2011
(***) Vedrører forpligtelser
(****) Inkl. brug af formålsbestemte indtægter fremført fra det foregående år
991,1
37.071,0
202,2
32.228,5
20,4 %
86,9 %
26,0 %
257,9
-5,6 %
-2,4 %
89,4 % 33.127,4
-55,7
-898,9
(1) Kapitlet ikke udelukkende EGFL
(2) Kapitlet uden for afsnit 05, men inkluderet i EGFL
(3) Anvendes kun i de tilfælde, hvor medlemsstaterne er modtagere
DA
11
DA