Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013
KOM (2011) 0353
Offentligt
1451908_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.4.2013
COM(2013) 241 final
2011/0156 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til
særlige medicinske formål og kosterstatning til vægtkontrol
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2011/0156 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til
særlige medicinske formål og kosterstatning til vægtkontrol
1.
S
AGSFORLØB
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument COM (2011) 353 final – 2011/0156 COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg:
Europa-Parlamentets
vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
førstebehandlingsholdning
24. juni 2011
26. oktober 2011
14. juni 2012
[*]
22. april 2013.
*
På grund af udviklingen i de uformelle drøftelser mellem Rådet og Europa-
Parlamentet efter Europa-Parlamentets førstebehandling havde Kommissionen
ikke udarbejdet et ændret forslag, men blot givet udtryk for sin holdning til
Parlamentets ændringer i "Communication
de la Commission sur les suites
données aux avis et résolutions adoptés par le Parlement européen lors de la
session de juin 2012"
(Kommissionens meddelelse om den videre behandling
af de udtalelser og beslutninger, Europa-Parlamentet vedtog på mødet den 12.
juli 2012, dokument SP (2012) 540)), der blev sendt til Europa-Parlamentet
den 12. juli 2012.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0003.png
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
I forslaget revideres den rammelovgivning, som finder anvendelse på fødevarer til
særlig ernæring, såkaldte "diætetiske fødevarer", som omhandlet i direktiv
2009/39/EF
1
.
På grund af udviklingen på fødevaremarkedet og den tilhørende udvikling i EU's
fødevarelovgivning inden for de seneste årtier afskaffes ifølge forslaget til forordning
det brede begreb "fødevarer til særlig ernæring", der stammer fra 1977, og som har
givet problemer for interesseparter og kontrolmyndigheder på et marked og inden for
lovmæssige rammer, der har ændret sig. Med forslaget fastlægges der en ny ramme
med almindelige bestemmelser for et begrænset antal kategorier af fødevarer, som
anses for at være meget vigtige for visse sårbare befolkningsgrupper, nemlig
spædbørn og småbørn samt personer under lægeligt tilsyn.
I forslaget er det også fastsat, at der skal oprettes én samlet EU-liste over visse
kategorier af stoffer (f.eks. vitaminer, mineraler, aminosyrer), der kan tilsættes til de
kategorier af fødevarer, som er omfattet af forslaget. Denne EU-liste konsoliderer
forskellige lister, der i øjeblikket er fastlagt i forskellige foranstaltninger, som er
blevet vedtaget af Kommissionen inden for de nuværende lovgivningsmæssige
rammer for fødevarer til særlig ernæring.
Forslaget har til formål at sikre bedre lovgivning; specifikke regler for produkter
fastholdes kun, hvis de er nødvendige for at beskytte sårbare befolkningsgrupper, og
den nuværende lovgivning forenkles ved at fjerne regler, der ikke længere er
nødvendige eller er modstridende, og ved at samle de forskellige lister over stoffer,
der kan tilsættes til disse produkter.
3.
3.1.
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger
Kommissionens forslag blev forelagt for Europa-Parlamentet og Rådet den 24. juni
2011. Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning den 14. juni 2012
og støttede hovedmålene i Kommissionens forslag. Europa-Parlamentet var især
enigt i, at selve begrebet "fødevarer til særlig ernæring" bør afskaffes, og at
lovgivningens anvendelsesområde bør begrænses til visse kategorier af fødevarer,
der er bestemt til sårbare befolkningsgrupper. Europa-Parlamentets holdning
omfattede 83 ændringer af Kommissionens oprindelige forslag.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/39/EF af 6. maj 2009 om fødevarer bestemt til særlig
ernæring (EUT L 124 af 20.5.2009, s. 21-29). Kommissionen har i medfør af denne rammelovgivning
vedtaget en række specifikke foranstaltninger. Her kan især nævnes Kommissionens direktiv
2006/141/EF af 22. december 2006 om modermælkserstatninger og tilskudsblandinger til spædbørn og
småbørn og om ændring af direktiv 1999/21/EF (EUT L 401 af 30.12.2006, s. 1-33), Kommissionens
direktiv 2006/125/EF af 5. december 2006 om forarbejdede levnedsmidler baseret på cerealier og
babymad til spædbørn og småbørn (EUT L 339 af 6.12.2006, s. 16–35), Kommissionens direktiv
96/8/EF af 26. februar 1996 om levnedsmidler til anvendelse i energifattige diæter med henblik på
vægttab (EFT L 55, af 6.3.1996, s. 22–26), Kommissionens direktiv 1999/21/EF af 25. marts 1999 om
diætpræparater til særlige medicinske formål (EFT L 91 af 7.4.1999, s. 29–36), Kommissionens
forordning (EF) nr. 41/2009 af 20. januar 2009 vedrørende sammensætning og mærkning af fødevarer,
der er egnede til personer med glutenintolerans (EUT L 16 af 21.1.2009, s. 3–5), Kommissionens
forordning (EF) nr. 953/2009 af 13. oktober 2009 om stoffer, der i specielt ernæringsmæssigt øjemed
kan anvendes i fødevarer til særlig ernæring (EUT L 269 af 14.10.2009, s. 9–19) og Rådets direktiv
92/52/EØF af 18. juni 1992 om eksport til tredjelande af modermælkserstatninger og tilskudsblandinger
til spædbørn og småbørn (EFT L 179 af 1.7.1992, s. 129–130).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der blev ikke fremsat et ændret kommissionsforslag. I meddelelsen "Communication
de la Commission sur les suites données aux avis et résolutions adoptés par le
Parlement européen lors de la session de juin 2012"
(dokument SP (2012) 540), der
blev sendt til Europa-Parlamentet den 12. juli 2012, gav Kommissionen udtryk for, at
den helt, delvis, i princippet eller på betingelse af omskrivning kunne acceptere 53 af
de 83 ændringer, da disse ændringer efter Kommissionens opfattelse ville kunne
præcisere eller forbedre Kommissionens forslag og var i overensstemmelse med dets
overordnede mål.
Efter at Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning var blevet vedtaget, fortsatte
de uformelle drøftelser mellem Europa-Parlamentets delegationer, formandskabet for
Rådet og Kommissionen med henblik på at nå til enighed på stadiet for den fælles
holdning ("tidlig enighed ved andenbehandlingen").
Drøftelserne, der viste sig at være udbytterige, er afspejlet i Rådets fælles holdning,
der blev vedtaget med kvalificeret flertal. Kommissionen finder, at de oprindelige
målsætninger i Kommissionens forslag er afspejlet i Rådets fælles holdning, der
imødekommer mange af Europa-Parlamentets betænkeligheder. Selv om den fælles
holdning på visse punkter afviger fra Kommissionens oprindelige forslag, finder
Kommissionen, at den er udtryk for et nøje afbalanceret kompromis, og glæder sig
over, at den omfatter alle de spørgsmål, som Kommissionen anså for væsentlige, da
den vedtog forslaget.
3.2.
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har accepteret, og som
helt, delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
Fødevarer til vægttab:
Europa-Parlamentet tilslutter sig Kommissionens forslag om
at overføre de eksisterende regler om måltidserstatningsprodukter til vægtkontrol i
forordning (EF) nr. 1924/2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.
Europa-Parlamentet vedtog imidlertid ændringer, der sigter på at udvide
forordningens anvendelsesområde til også at omfatte kosterstatningsprodukter til
vægtkontrol, herunder kostprodukter med et meget lavt kalorieindhold (VLCD -
Very Low Calorie Diet products), der også erstatter hele den daglige kost, men som
har et lavere energiindhold (ændring 1, 11, 12, 20, 22, 26, 36 og 46). Europa-
Parlamentet har desuden fastsat detaljerede regler for disse produkter i basisretsakten
(ændring 71 og 82).
Kommissionen
gav
i
sin
meddelelse
om
Europa-Parlamentets
førstebehandlingsholdning udtryk for, at den som kompromis accepterer, at
forordningens anvendelsesområde udvides til at omfatte sådanne produkter,
Kommissionen redegjorde dog samtidig for, hvorfor de detaljerede regler ikke bør
medtages i basisretsakten. De bør i stedet fastlægges ved en delegeret retsakt, der
vedtages inden for rammerne af forordningen, sådan som det er tilfældet for alle
andre fødevarer, der er omfattet af denne retsakt.
Rådets holdning er i overensstemmelse med Kommissionens, eftersom
måltidserstatninger
ikke
er
omfattet
af
anvendelsesområdet,
og
kosterstatningsprodukter, herunder produkter med et meget lavt kalorieindhold, er
omfattet af anvendelsesområdet, samtidig med at det forventes, at der ved delegerede
retsakter vil blive vedtaget særlige regler for disse produkter. I betragtningerne gives
en klar beskrivelse af produkter med et meget lavt kalorieindhold, og denne
imødekommer de betænkeligheder, som Europa-Parlamentet har givet udtryk for i
sine ændringer. Kommissionen kan således acceptere Rådets holdning.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mælkebaserede drikkevarer og lignende produkter bestemt til småbørn:
I sin
førstebehandlingsholdning vedtog Europa-Parlamentet ændring 21 og 81, ifølge
hvilke Kommissionen skal vedtage en rapport om mælk bestemt til småbørn (såkaldt
"småbørnsmælk"). I rapporten, der skal være baseret på rådgivning fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, bør det vurderes, om der er behov for at
indføre særlige bestemmelser for disse produkter.
Kommissionen er enig med Europa-Parlamentet i, at det vil være nyttigt med en
rapport,
der
er
baseret
rådgivning
fra
Den
Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet, især i betragtning af at der er forskellige meninger om,
hvorvidt sådanne produkter er nødvendige eller ej for at opfylde småbørns
ernæringsmæssige behov. Rådet er også enigt med Europa-Parlamentet og har
foreslået en formulering, ifølge hvilken Kommissionen senest to år efter
forordningens ikrafttræden skal udarbejde en rapport om disse produkter som
anmodet om af Europa-Parlamentet. Rådet anmoder Kommissionen om i rapporten
bl.a. at se nærmere på småbørns ernæringsmæssige behov og disse produkters
betydning i småbørns kost og om at vurdere, om disse produkter har nogen
ernæringsmæssige fordele sammenlignet med normal kost til et barn under
fravænning.
Kommissionen kan acceptere anmodningen om at få forelagt en rapport som
formuleret af Rådet.
Pesticider:
Europa-Parlamentet har i sin førstebehandlingsholdning fremsat forslag
om i basisretsakten at indføre detaljerede bestemmelser om anvendelsen af
pesticider, navnlig hvad angår fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn (ændring
15, 16, 17, 62 og 63). I disse bestemmelser fokuseres der bl.a. på, hvor vigtigt det er
ved gennemførelsen af lovgivningen i videst mulig omfang at begrænse anvendelsen
af pesticider i produkter, der er bestemt til fremstilling af fødevarer, som er omfattet
af forordningen, regelmæssigt at opdatere foranstaltningerne på området og at være
særligt opmærksom på visse pesticider, der indeholder farlige aktivstoffer, safenere
eller synergister, med henblik på i sidste instans at undgå, at de anvendes.
Rådet har fremsat lignende ændringer, der er på linje med Europa-Parlamentets
ændringer. Rådet henviser dog ikke i sine ændringer til den kendsgerning, at målet
ved gennemførelsen af lovgivningen bør være i sidste instans at undgå anvendelsen
af visse pesticider, der indeholder farlige aktivstoffer, safenere eller synergister.
Kommissionen har delvis, i princippet eller på betingelse af omformulering
accepteret Europa-Parlamentets ændringer. Det bør i denne forbindelse bemærkes, at
der i Kommissionens forslag bliver givet mulighed for, at Kommissionen i de
delegerede retsakter, der omfatter produkter inden for forordningens
anvendelsesområde, om nødvendigt kan fastsætte specifikke regler for pesticider, og
at lovgivningen om pesticider for nylig er blevet revideret og tager hensyn til sårbare
grupper (herunder børn, fostre og embryoner). Kommissionen kan derfor gå med til,
at der medtages en henvisning til anvendelsen af pesticider, så længe den er i
overensstemmelse med de nuværende regler om pesticider. Kommissionen støtter
Rådets holdning til emnet og finder, at den er et godt kompromis, der imødekommer
Europa-Parlamentets væsentligste betænkeligheder. Kommissionen henviser desuden
til den vedlagte erklæring.
Anvendelse af billeder i forbindelse med mærkning af tilskudsblandinger:
Kommissionen har i princippet accepteret Europa-Parlamentets ændring 59 om, at de
nuværende restriktioner for mærkningen af modermælkserstatninger bør udvides til
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0006.png
at omfatte mærkning af tilskudsblandinger for så vidt angår forbuddet mod at
anvende billeder af spædbørn, tekst osv., der idealiserer brugen af produktet.
Kommissionen understreger dog, at sådanne regler ville hænge bedre sammen med
den relevante delegerede retsakt.
Rådet er sin holdning enigt med Europa-Parlamentet og foreslår ændringer i så
henseende. Rådet foreslår endvidere, at dette krav ledsages af det generelle princip
om, at mærkning og præsentation af samt reklame for modermælkserstatninger og
tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn skal udformes på en sådan måde, at der
ikke tilskyndes til at opgive amning.
Kommissionen erkender, at denne bestemmelse på grund af dens politiske betydning
bør medtages i basisretsakten, som foreslået af begge medlovgivere, og finder, at
Rådets holdning kan accepteres.
Teknisk vejledning:
Europa-Parlamentet har fremsat ændring 30 og 72, ifølge
hvilke Kommissionen ved hjælp af delegerede retsakter skal vedtage retningslinjer
for at fremme fødevarevirksomhedslederes, især SMV'ers, overholdelse af
forordningens krav. Kommissionen accepterer i princippet disse ændringer.
Rådets holdning giver Kommissionen mulighed for at vedtage tekniske vejledninger,
men uden at dette nødvendigvis bør ske ved hjælp af delegerede retsakter.
Kommissionen accepterer Rådets holdning.
Forsigtighedsprincippet:
Europa-Parlamentet har fremsat ændring 9, 10, 53, 64 og
69 for igen at understrege, at forsigtighedsprincippet som fastsat i den generelle
fødevarelovgivning, forordning (EF) nr. 178/2002
2
, finder anvendelse, når der
træffes risikobegrænsende foranstaltninger, som er relevante for de fødevarer, der er
omfattet af nævnte forordning. Kommissionen har som kompromis i princippet
accepteret nogle af ændringerne. For at imødekomme Europa-Parlamentets
betænkeligheder har Rådet i sin holdning medtaget en krydshenvisning til de
relevante krav i forordning (EF) nr. 178/2002. Da forordning (EF) nr. 178/2002 er af
horisontal karakter, foretrækker Kommissionen en krydshenvisning, der vil sikre
bedre sammenhæng mellem EU's regler, og støtter derfor Rådets holdning.
Aktindsigt:
Europa-Parlamentet har i sin holdning fremsat ændring 76 for at sikre
rimelig aktindsigt i overensstemmelse med reglerne i forordning (EF) nr.
1049/2001
3
. Denne ændring er delvis blevet accepteret af Kommissionen og
accepteres med en anden affattelse fra Rådets side. Rådets holdning kan accepteres,
da den indeholder en krydshenvisning til forordning (EF) nr. 1049/2001, hvorved der
sikres sammenhæng mellem EU's regler.
3.3.
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og som helt,
delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
EU-liste over stoffer:
I henhold til Kommissionens forslag skal der oprettes en EU-
liste over visse kategorier af stoffer (f.eks. vitaminer, mineraler, aminosyrer), der kan
tilsættes til de kategorier af fødevarer, som er omfattet af forordningen. I henhold til
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle
principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed, EFT L 31 af 1.2.2002,
s. 1-24.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter, EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43-48.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0007.png
Kommissionens forslag skal denne liste oprettes og opdateres ved hjælp af
gennemførelsesretsakter på grundlag af de kriterier, der er fastsat i basisretsakten.
Europa-Parlamentet foreslog i sin holdning, at EU-listen over stoffer bør være et
bilag til forordningen, og at den skal oprettes og opdateres ved hjælp af delegerede
retsakter (ændring 22, 87, 88 og 89). Europa-Parlamentet havde i sine ændringer
ladet bilaget stå tomt, så Kommissionen kunne udfylde det efter forordningens
vedtagelse. Disse ændringer blev afvist af Kommissionen, da holdningen var den, at
oprettelse og opdatering af en liste over veldefinerede kategorier af stoffer på
grundlag af kriterier, der er fastsat i basisretsakten, bør ske ved hjælp af
gennemførelsesretsakter i overensstemmelse med reglerne i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde.
Rådet accepterer i sin holdning Europa-Parlamentets standpunkt om, at EU-listen bør
være et bilag til forordningen. Rådet lader dog ikke bilaget stå tomt med henblik på
fremtidig vedtagelse i Kommissionen, men opretter selv EU-listen, herunder i dette
bilag alle de stoffer, der tilhører bestemte kategorier af stoffer (f.eks. vitaminer,
mineraler, aminosyrer), der kan tilsættes til de kategorier af fødevarer, som er
omfattet af forordningen. Rådet er endvidere enigt med Europa-Parlamentet i, at
ændringer af EU-listen (for så vidt angår omfattede kategorier eller stoffer) bør
foretages ved hjælp af delegerede retsakter, men har foretaget redaktionelle
ændringer i de relevante artikler i forordningen under hensyntagen til den ændrede
karakter af de beføjelser, som Kommissionen er blevet tildelt.
Kommissionen har forståelse for, at lovgiveren foretrækker selv at afgøre, hvilke
stoffer der skal optages på EU-listen, på grund af den sårbarhed, som er
kendetegnende for de befolkningsgrupper, der er forbrugere af de af forordningen
omfattede fødevarer. Kommissionen kan derfor acceptere, at EU-listen over stoffer
oprettes af lovgiveren i bilaget til forordningen. Kommissionen kan også acceptere,
at ændringer af bilaget bør foretages ved hjælp af delegerede retsakter, da den af
Rådet foreslåede formulering giver Kommissionen den større frihed, der er
nødvendig i forbindelse med vedtagelsen af sådanne foranstaltninger, alt efter arten
af de delegerede retsakter som fastsat i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Nanomaterialer:
Europa-Parlamentet har vedtaget ændring 87, som kræver, at der
fastsættes specifikke kriterier for evalueringen og optagelsen på EU-listen af stoffer,
som er industrielt fremstillede nanomaterialer, navnlig for så vidt angår de
testmetoder, der anvendes til at vurdere, om de er sikre. Europa-Parlamentet har
desuden indsat en krydshenvisning til definitionen af "industrielt fremstillede
nanomaterialer" i forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til
forbrugerne
4
(ændring 41). Kommissionen har afvist disse ændringer ud fra den
betragtning, at Kommissionens forslag på hensigtsmæssig vis imødekommer Europa-
Parlamentets betænkeligheder, hvorfor disse ændringer ikke er nødvendige.
Rådet har i sin holdning, i en anden affattelse, medtaget de ændringer, der er fremsat
af Europa-Parlamentet. Rådet har desuden foretaget redaktionelle ændringer af
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 af 25. oktober 2011 om
fødevareinformation til forbrugerne, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1924/2006 og (EF) nr. 1925/2006 og om ophævelse af Kommissionens direktiv 87/250/EØF, Rådets
direktiv 90/496/EØF, Kommissionens direktiv 1999/10/EF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/13/EF, Kommissionens direktiv 2002/67/EF og 2008/5/EF og Kommissionens forordning (EF) nr.
608/2004, EUT L 304 af 22.11.2011, s. 18–63.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0008.png
forslaget for at tydeliggøre samspillet mellem forordningen og forordning (EF) nr.
258/97 om nye levnedsmidler
5
. Rådets holdning kan accepteres af Kommissionen
som et kompromis, og eftersom der sikres sammenhæng med andre dele af EU-
lovgivningen.
Ændring af definitioner:
Kommissionens forslag giver mulighed for at tilpasse
definitionerne af de af forordningen omfattede fødevarer på grundlag af delegerede
retsakter, idet der tages hensyn til tekniske og videnskabelige fremskridt samt
udviklingen på området på internationalt niveau, hvis det er relevant. Dette blev også
foreslået for i fremtiden at gøre det lettere at løse eventuelle grænsetilfælde for så
vidt angår fødevarer, der er omfattet af denne forordning. Europa-Parlamentet og
Rådet er begge enige om, at definitioner er vigtige elementer i forslaget til
forordning, og at de derfor ikke kan ændres ved hjælp af delegerede retsakter.
Selv om Kommissionen oprindeligt havde afvist ændring 48 fra Europa-Parlamentet,
kan den nu acceptere Rådets ændring som et kompromis, og i betragtning af at Rådet
har indført en ny artikel i forslaget om fortolkningsafgørelser (se punkt 3.6).
Delegation af beføjelser til Kommissionen:
Med Europa-Parlamentets (ændring
77) og Rådets holdninger lægges der op til, at beføjelserne til at vedtage delegerede
retsakter tillægges Kommissionen i en femårig periode, som forlænges stiltiende,
hvis ikke der gøres indsigelse, i stedet for et ubegrænset tidsrum som oprindeligt
foreslået af Kommissionen. Kommissionen kan acceptere denne ændring som et
kompromis, og i betragtning af at begge medlovgivere anmoder herom.
3.4.
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen helt, delvis eller i
princippet har accepteret, men som ikke er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning
Forskellige kategorier af fødevarer til særlige medicinske formål:
Europa-
Parlamentet har vedtaget ændring 47, hvori det præciseres, at fødevarer til særlige
medicinske formål kan falde ind under tre forskellige kategorier (dvs.
ernæringsmæssigt
fuldstændige
fødevarer
med
en
ernæringsmæssig
standardsammensætning, ernæringsmæssigt fuldstændige fødevarer med en
ernæringsmæssigt tilpasset sammensætning, ernæringsmæssigt ufuldstændige
fødevarer med en ernæringsmæssig standardsammensætning eller en
ernæringsmæssigt tilpasset sammensætning). Selv om Kommissionen i princippet har
accepteret denne ændring, har Rådet ikke medtaget den i sin holdning.
Rådets holdning kan dog accepteres af Kommissionen, da der i den nuværende
lovgivning allerede foretages en sådan sondring mellem de tre forskellige kategorier
af fødevarer til særlige medicinske formål, og denne sondring vil blive fastsat i den
relevante delegerede retsakt. Hvis denne detaljeringsgrad gengives i de delegerede
retsakter, vil det samtidig give den nødvendige fleksibilitet, hvis det senere bliver
nødvendigt at ændre disse kategorier.
3.5.
Ændringer fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen har afvist, og som ikke
er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
"Glutenfrie fødevarer" og "fødevarer med meget lavt indhold af gluten":
Kommissionen foreslog oprindeligt, at reglerne for disse produkter i en specifik
forordning, der blev vedtaget i henhold til det gældende rammedirektiv om
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 af 27. januar 1997 om nye levnedsmidler og
nye levnedsmiddelingredienser, EFT L 43 af 14.2.1997, s. 1-6.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0009.png
"diætetiske fødevarer", bør bibeholdes, men overføres i henhold til forordning (EF)
nr. 1924/2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
6
. Europa-
Parlamentet har i sin holdning (ændring 1, 11, 12, 20, 35, 44, 45, 70 og 90) foreslået,
at forordningens anvendelsesområde udvides til at omfatte fødevarer til personer med
glutenintolerans, og har medtaget specifikke regler i basisretsakten. Dette blev afvist
af Kommissionen, da det hverken er nødvendigt eller i overensstemmelse med målet
om bedre og enklere lovgivning.
Rådet har ikke indarbejdet Europa-Parlamentets ændringer, men har derimod
fastslået, at de nuværende regler, som finder anvendelse på disse produkter, bør
overføres i henhold til forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til
forbrugerne, gennem specifikke procedurer, som er beskrevet deri. Rådet præciserer i
en betragtning, at denne overførsel bør sikre mindst det samme beskyttelsesniveau
for personer med glutenintolerans som det, der er fastsat i de nuværende
bestemmelser, og at overførslen bør være fuldført, inden forordningen finder
anvendelse. Rådet finder endvidere, at Kommissionen bør overveje, hvordan det
sikres, at personer med glutenintolerans holdes tilstrækkeligt informerede om
forskellen mellem fødevarer, der er fremstillet, tilberedt og/eller forarbejdet specielt
med henblik på at reducere glutenindholdet i en eller flere ingredienser, og andre
fødevarer, der er naturligt fri for gluten.
Kommissionen støtter Rådets holdning, der ikke kun vil sikre, at det samme
beskyttelsesniveau for forbrugerne opretholdes, men som også giver mulighed for at
udvide de nuværende regler til at omfatte ikke-færdigpakkede fødevarer, hvorved
forbrugerbeskyttelsen øges. Overførslen af reglerne i henhold til forordning (EU) nr.
1169/2011, som allerede indeholder bestemmelser om obligatorisk angivelse af
forekomsten af ingredienser, der indeholder gluten, vil endvidere være i
overensstemmelse med principperne om bedre lovgivning og vil sikre, at alle
bestemmelserne vedrørende gluten er omfattet af den samme retlige ramme.
Produkter til spædbørn, der har lav fødselsvægt eller er født for tidligt:
Kommissionen har ikke accepteret Europa-Parlamentets holdning (ændring 34, 43 og
92), at forordningens anvendelsesområde bør udvides til at omfatte produkter til
spædbørn, der har lav fødselsvægt eller er født for tidligt, som en underkategori af
fødevarer til særlige medicinske formål, og at sådanne produkter under alle
omstændigheder bør opfylde både de krav, der finder anvendelse på fødevarer til
særlige medicinske formål, og de krav, der finder anvendelse på
modermælkserstatninger med standardsammensætning. Rådet erkender i sin
holdning, at det er nødvendigt at gøre sig overvejelser om, hvilke af de regler, der
finder anvendelse på modermælkserstatninger med standardsammensætning og
tilskudsblandinger til spædbørn og småbørn, der også bør finde anvendelse på
fødevarer til særlige medicinske formål til spædbørn og småbørn med henblik på en
eventuel udvidelse af de gældende bestemmelser. Rådet har imidlertid vedtaget
ændringer, der overlader det til Kommissionen at gøre dette i delegerede retsakter.
Rådets holdning kan accepteres af Kommissionen. Ikke alle spædbørn, der har lav
fødselsvægt eller er født for tidligt, har nødvendigvis behov for fødevarer til særlige
medicinske formål, og beslutninger om de ernæringsmæssige behov for spædbørn,
der har lav fødselsvægt eller er født for tidligt, bør træffes fra sag til sag. Heller ikke
alle regler, der finder anvendelse på modermælkserstatninger, bør nødvendigvis finde
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og
sundhedsanprisninger af fødevarer, EUT L 404 af 30.12.2006, s. 9-25.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0010.png
anvendelse på produkter for spædbørn, der har lav fødselsvægt eller er født for
tidligt, da det er nødvendigt med en vis fleksibilitet.
Når Kommissionen vedtager specifikke regler for fødevarer til særlige medicinske
formål via delegerede retsakter, vil den have mulighed for at overveje, hvilke regler
der bør finde anvendelse på fødevarer til særlige medicinske formål til spædbørn og
småbørn, under hensyntagen til udviklingen på markedet og den betydelige stigning i
udbuddet af sådanne produkter. Kommissionen finder, at der med Rådets
formulering tages hensyn til Europa-Parlamentets betænkeligheder, eftersom det
klart fastsættes, at Kommissionen bør overveje dette spørgsmål ved vedtagelsen af
delegerede retsakter.
Innovation:
Rådet har i sin holdning ikke indarbejdet Europa-Parlamentets ændring
31, 50 og 91 vedrørende en midlertidig godkendelsesprocedure for innovative
produkter. Europa-Parlamentets ændringer har til formål i en toårig periode at gøre
det muligt at markedsføre innovative produkter, som ikke opfylder kravene til
sammensætning i de delegerede retsakter, der er vedtaget i henhold til forordningen.
Rådet finder, at Kommissionens forslag herom er tilstrækkeligt, eftersom forslaget
giver mulighed for ved hjælp af delegerede retsakter at ændre kravene til
sammensætning af produkter, der er omfattet af forordningen. Rådet har imidlertid
ændret forslaget ved at understrege, at der ved en ændring af disse krav bør tages
højde for alle relevante oplysninger, herunder oplysninger om bl.a. innovative
produkter, der er indgivet af interesserede parter. Kommissionen accepterer Rådets
holdning, der skaber en rimelig balance mellem støtten til innovation og muligheden
for at fjerne unødvendige regler og en alt for stor administrativ byrde.
"Laktosefrie fødevarer":
Europa-Parlamentet har i sin førstebehandlingsholdning
fremsat ændring 80, ifølge hvilken Kommissionen skal udarbejde en rapport for at
præcisere status for angivelserne "laktosefri" og "meget lavt indhold af laktose"
sammen med et forslag til retsakt, hvis det er nødvendigt. Rådet har i sin holdning
foreslået, at disse erklæringer, om nødvendigt, kunne harmoniseres i henhold til
bestemmelserne i forordning (EU) nr. 1169/2011 om fødevareinformation til
forbrugerne, sådan som det er tilfældet for gluten. I en betragtning henvises der
desuden til den videnskabelige rådgivning, som Den Europæiske Fødevareautoritet
allerede har ydet om emnet
7
.
Det er Kommissionens opfattelse, at der ikke er behov for en rapport, eftersom status
for disse angivelser er klar i henhold til den generelle fødevarelovgivning, og der
allerede findes videnskabelig rådgivning om emnet. Kommissionen accepterer
Rådets holdning, som sikrer overensstemmelse både med forvaltningen af reglerne
om "glutenfrie" produkter og reglerne om obligatorisk angivelse af forekomsten af
ingredienser, der indeholder laktose, som også allerede kræves i henhold til
forordning (EU) nr. 1169/2011.
3.6.
Nye bestemmelser, som Rådet har indført
Fødevarer bestemt til sportsfolk:
Kommissionen foreslog oprindeligt at udelukke
fødevarer til sportsfolk fra den foreslåede forordnings anvendelsesområde og
udelukkende lade dem være omfattet af den generelle fødevarelovgivning (og især
forordningen
om
anprisninger).
Europa-Parlamentet
er
i
sin
7
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA); Scientific Opinion on lactose
thresholds in lactose intolerance and galactosaemia. EFSA Journal 2010; 8(9):1777. [29 pp.].
doi:10.2903/j.efsa.2010.1777.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
førstebehandlingsholdning enigt med Kommissionen i, at disse produkter bør falde
uden for forordningens anvendelsesområde, men opfordrer Kommissionen til "senest
den 1. juli 2015 (at) vurdere behovet for at revidere den generelle
fødevarelovgivning"
(ændring 6).
Rådet er i sin holdning enigt i, at disse produkter ikke bør være omfattet af den
foreslåede forordnings anvendelsesområde, men har fremsat ændringer, ifølge hvilke
Kommissionen skal udarbejde en rapport om, hvorvidt det er nødvendigt med
specifikke regler for disse produkter, med mulighed for at lade denne rapport ledsage
af et forslag til retsakt. Rådets anmodning om at få forelagt en rapport kan accepteres
som et endeligt kompromis, og især i betragtning af at medlovgiverne er enige om, at
disse produkter i mellemtiden ikke bør være omfattet af forordningens
anvendelsesområde.
Fortolkningsafgørelser:
Rådet har i sin holdning indført en artikel, der gør det
muligt for Kommissionen at vedtage gennemførelsesbestemmelser for at afgøre, om
en fødevare falder ind under forordningens anvendelsesområde og, i bekræftende
fald, under hvilken kategori. Kommissionen finder, at Rådets ændring er en nyttig
forbedring af forslaget, der vil gøre det lettere at gennemføre forordningen og vil
begrænse de vanskeligheder, der er forbundet med grænsetilfælde. Den vanskelige
grænse mellem fødevarer, som i øjeblikket anses for at være fødevarer til særlig
ernæring og "normale fødevarer" var en af grundene til, at Kommissionen valgte at
fremsætte forslaget.
Overgangsperioder og ophævelse af gældende foranstaltninger:
I Rådets
holdning lægges der op til en overgangsperiode på tre år plus afvikling af de
eksisterende lagre i stedet for to år plus afvikling af de eksisterende lagre som
foreslået af Kommissionen. Rådet har desuden foreslået at forlænge
overgangsperioden for bestemte produkter, hvis de relevante delegerede retsakter
vedtages af Kommissionen med forsinkelse. Rådets holdning kan accepteres som led
i det generelle kompromis samt i betragtning af det reviderede udkast, der giver
større klarhed for operatører og kontrolmyndigheder.
Ophævelse af bestemmelserne om nødforanstaltninger:
Rådet lader i sin holdning
bestemmelserne om nødforanstaltninger udgå, eftersom disse allerede er medtaget i
forordning (EF) nr. 178/2002 om generel fødevarelovgivning. Kommissionen kan
acceptere Rådets holdning.
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen finder, at den fælles holdning, der blev vedtaget af Rådet med
kvalificeret flertal, afspejler de oprindelige målsætninger i Kommissionens forslag
og imødekommer mange af Europa-Parlamentets betænkeligheder. Selv om den
fælles holdning på visse punkter afviger fra Kommissionens oprindelige forslag,
finder Kommissionen, at den er udtryk for et nøje afbalanceret kompromis, og
glæder sig over, at den omfatter alle de spørgsmål, som Kommissionen anså for
væsentlige, da den vedtog forslaget.
Af ovennævnte grunde støtter Kommissionen den fælles holdning, der blev vedtaget
den 22. april 2013.
5.
K
OMMISSIONENS ERKLÆRING OM PESTICIDER
Ved gennemførelsen af artikel 11, stk. 1, litra b), vil Kommissionen være særligt
opmærksom på pesticider indeholdende aktivstoffer, safenere eller synergister, der i
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451908_0012.png
henhold til forordning (EF) nr. 1272/2008
8
er klassificeret som mutagene i kategori
1A eller 1B, kræftfremkaldende i kategori 1A eller 1B eller reproduktionstoksiske i
kategori 1A eller 1B, eller som anses for at have hormonforstyrrende egenskaber, der
kan have negative virkninger for mennesker, eller som er meget toksiske, eller som
forårsager kritiske effekter såsom neurotoksiske udviklingsvirkninger eller
immunotoksiske virkninger, med henblik på i sidste instans at undgå, at de anvendes.
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger og om ændring og ophævelse af direktiv 67/548/EØF
og 1999/45/EF og om ændring af forordning (EF) nr. 1907/2006, EUT L 353 af 31.12.2008, s. 1-1355.
DA
12
DA