Kulturudvalget 2011
KOM (2011) 0382
Offentligt
1450472_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 27.6.2011
KOM(2011) 382 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL PARLAMENTET, RÅDET OG DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
om gennemførelse af Rådets forordning (EF) nr. 116/2009 af 18. december 2008 om
udførsel af kulturgoder
1. januar 2000 - 31. december 2010
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.4.1.
2.4.2.
2.5.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1.2.
3.1.3.
3.1.4.
3.1.5.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.6.1.
3.6.2.
4.
5.
5.1.
5.2.
Indledning .................................................................................................................... 3
Udviklingen mellem 1. januar 2000 og 31. december 2010 ........................................ 4
Ændringer af lovgivningen .......................................................................................... 4
Offentliggørelse af information i Den Europæiske Unions Tidende ........................... 4
Udvalgsmøder .............................................................................................................. 5
International sammenhæng .......................................................................................... 5
Ratificering af UNESCO- og UNIDROIT-konventionerne......................................... 5
WCO's/UNESCO's model til standardudførselstilladelsen.......................................... 5
Europæisk sammenhæng.............................................................................................. 5
Gennemførelse af forordningen mellem 1. januar 2000 og 31. december 2010.......... 6
Statistiske oplysninger om medlemsstaternes gennemførelse ..................................... 6
Brug af standardudførselstilladelsen som fastsat i artikel 2, stk. 1, i
gennemførelsesforordningen........................................................................................ 6
Brug af den specifikke åbne tilladelse som fastsat i artikel 2, stk. 2, i
gennemførelsesforordningen........................................................................................ 7
Brug af den generelle åbne tilladelse som fastsat i artikel 2, stk. 3, i
gennemførelsesforordningen........................................................................................ 7
Afslag på standardtilladelser ........................................................................................ 7
Forsendelser, der ikke var i overensstemmelse med reglerne...................................... 7
Toldmyndighedernes kontrolstrategi ........................................................................... 8
Begrænsning af de kompetente toldsteder ................................................................... 8
Administrativt samarbejde ........................................................................................... 8
Anvendelse af elektroniske systemer ........................................................................... 9
Forslag fra medlemsstaterne ........................................................................................ 9
Ændringer af tærsklerne for visse kategorier af kulturgoder ....................................... 9
Værktøj, der skal sikre hurtig informationsudveksling................................................ 9
Konklusioner ................................................................................................................ 9
BILAG ....................................................................................................................... 11
Bilag 1: Standardudførselstilladelser ......................................................................... 12
Bilag 2: Standardudførselstilladelser 2003-2010 - udvikling .................................... 14
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
Bilag 3: Specifikke åbne tilladelser ........................................................................... 15
Bilag 4: Personer/organisationer, der har specifikke åbne tilladelser ........................ 17
Bilag 5: Generelle åbne tilladelser ............................................................................. 18
Bilag 6: Afslag på udførselstilladelser ....................................................................... 20
Bilag 7: Forsendelser, der ikke er i overensstemmelse med reglerne ........................ 22
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0004.png
1.
I
NDLEDNING
I Rådets forordning (EF) nr. 116/2009
1
af 18. december 2008 om udførsel af
kulturgoder (kodificeret udgave), herefter "grundforordningen", fastlægges
bestemmelser, som skal sikre, at udførslen af kulturgoder er underlagt en ensartet
kontrol ved EU's ydre grænser. De kategorier af kulturgoder, der er omfattet af
forordningen, er opstillet i bilag I.
Udførsel af kulturgoder til lande uden for EU's toldområde kan kun finde sted mod
forelæggelse af en udførselstilladelse. En sådan tilladelse udstedes af en kompetent
myndighed i den medlemsstat, hvor det pågældende kulturgode lovligt befinder sig.
For visse kategorier af kulturgoder er der kun behov for en udførselstilladelse, hvis
genstandens værdi når op på den tilsvarende finansielle tærskel fastsat i bilag I til
forordningen. Myndigheden med ansvar for udstedelse af udførselstilladelsen retter
om nødvendigt henvendelse til de kompetente myndigheder i den medlemsstat, det
pågældende kulturgode hidrører fra. Toldkontrollen sikrer, at kun de kulturgoder, der
er ledsaget af en gyldig udførselstilladelse, kan forlade EU's toldområde.
De bestemmelser, der er nødvendige for gennemførelsen af grundforordningen, er
fastlagt i Kommissionens forordning (EØF) nr. 752/93
2
af 30. marts 1993. I
gennemførelsesforordningen findes tre typer udførselstilladelser: standardtilladelsen,
den specifikke åbne tilladelse og den generelle åbne tilladelse.
I henhold til artikel 10 i grundforordningen sender Kommissionen regelmæssigt
Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg en
beretning om gennemførelsen af den. Kommissionens første beretning blev sendt i
2000
3
. Denne beretning dækker perioden fra 1. januar 2000 til 31. december 2010 og
afspejler situationen i EU som helhed før og efter de to udvidelser henholdsvis den 1.
maj 2004 og den 1. januar 2007.
Resultaterne i denne beretning er baseret på oplysninger fra medlemsstaternes
administrationer som svar på et spørgeskema, som Kommissionen har udsendt, og
som omfattede dataindsamling om brug af tilladelser i årene 2000 til 2010.
1
2
3
Rådets forordning (EF) nr. 116/2009 af 18. december 2008 om udførsel af kulturgoder (kodificeret
udgave) (EUT L 39 af 10.2.2009, s. 1). Denne forordning trådte i stedet for Rådets forordning (EØF) nr.
3911/92 af 9. december 1992 om udførsel af kulturgoder (EFT L 395 af 31.12.1992, s. 1), der havde
været gældende siden 30. marts 1993.
Kommissionens forordning (EØF) nr. 752/93 af 30. marts 1993 om gennemførelsesbestemmelser til
Rådets forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af kulturgoder (EFT L 77 af 31.3.1993, s. 24).
Beretning fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg om
gennemførelsen af Rådets forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af kulturgoder og Rådets direktiv
93/7/EØF om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
(KOM(2000)325 af 25.5.2000).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0005.png
2.
2.1.
U
DVIKLINGEN MELLEM
1.
JANUAR
2000
OG
31.
DECEMBER
2010
Ændringer af lovgivningen
Den oprindelige grundforordning (Rådets forordning (EØF) nr. 3911/92) blev ændret
to gange i den pågældende periode:
Rådets forordning (EF) nr. 974/2001
4
indeholdt de nødvendige tilpasninger for
at tage hensyn til indførelsen af euroen den 1. januar 2002 og for at tydeliggøre
betydningen af den tidligere gældende finansielle tærskel "nul", der dermed
blev erstattet af udtrykket "uanset værdi".
Med Rådets forordning (EF) nr. 806/2003
5
blev den faktiske ordlyd af artikel 8
tilpasset til bestemmelserne i Rådets afgørelse 1999/468/EF
6
om "komitologi".
Den oprindelige grundforordning blev ophævet og erstattet af Rådets forordning (EF)
nr. 116/2009 som følge af en kodificering. Kodificeringen samler alle
bestemmelserne i grundforordningen og de efterfølgende ændringer hertil i en enkelt
ny retsakt, idet forældede bestemmelser slettes, og den anvendte terminologi
harmoniseres, hvorved lovgivningen bliver mere tilgængelig og gennemsigtig.
Gennemførelsesforordningen (Kommissionens forordning (EØF) nr. 752/93) blev
ændret en gang i den pågældende periode. Kommissionens forordning (EF) nr.
656/2004
7
erstattede modellen til standardudførselstilladelsen i bilag I for at bringe
den i overensstemmelse med FN's layoutmodel til handelsdokumenter
8
, idet der blev
tilføjet forklarende noter, så den kan udarbejdes på en ensartet og korrekt måde.
Medlemsstaterne fik også mulighed for at fremsende formularen elektronisk.
Gennemførelsesforordningen bør ligeledes kodificeres. Den relevante procedure
pågår i øjeblikket.
2.2.
Offentliggørelse af information i Den Europæiske Unions Tidende
Den nyeste liste over myndigheder, der har bemyndigelse til at udstede
udførselstilladelser til kulturgoder, blev offentliggjort i juli 2009
9
i overensstemmelse
med grundforordningens artikel 3, stk. 2.
4
5
6
7
8
9
Rådets forordning (EF) nr. 974/2001 af 14. maj 2001 om ændring af forordning (EØF) nr. 3911/92 om
udførsel af kulturgoder (EFT L 137 af 19.5.2001, s. 10).
Rådets forordning (EF) nr. 806/2003 af 14. april 2003 om tilpasning til afgørelse 1999/468/EF af
bestemmelserne vedrørende de udvalg, der bistår Kommissionen i forbindelse med udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i retsakter vedtaget af Rådet efter høringsproceduren
(kvalificeret flertal) (EUT L 122 af 16.5.2003, s. 1).
Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23).
Kommissionens forordning (EF) nr. 656/2004 af 7. april 2004 om ændring af forordning (EØF) nr.
752/93 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af
kulturgoder (EFT L 104 af 8.4.2004, s. 50).
FN's layoutmodel til handelsdokumenter, New York og Genève, 2002 (ECE/TRADE/270).
EUT C 164 af 16.7.2009, s. 6.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0006.png
Den nyeste liste over toldkontorer, der har bemyndigelse til at udføre formaliteterne i
forbindelse med udførsel af kulturgoder, blev offentliggjort i 2009 i
overensstemmelse med artikel 5, stk. 2, i grundforordningen.
2.3.
Udvalgsmøder
Det rådgivende udvalg om udførsel og tilbagelevering af kulturgoder trådte sammen
otte gange i den pågældende periode. Udvalget undersøger også spørgsmål, der
opstår som følge af anvendelsen af Rådets direktiv 93/7/EØF om tilbagelevering af
kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
10
.
2.4.
2.4.1.
International sammenhæng
Ratificering af UNESCO- og UNIDROIT-konventionerne
Selv om antallet af ratificeringer steg i den pågældende periode, har kun 22
medlemsstater indtil videre ratificeret UNESCO-konventionen af 1970
11
, og 12 har
ratificeret UNIDROIT-konventionen
12
af 1995.
2.4.2.
WCO's/UNESCO's model til standardudførselstilladelsen
I 2005 udviklede WCO og UNESCO i fællesskab WCO-UNESCO-modellen til
standardudførselstilladelsen for kulturgoder for at harmonisere de mange
eksisterende udførselstilladelser verden over og dermed lette toldkontrollen og gøre
det muligt at finde frem til falske dokumenter. Den foreslåede tilladelse er baseret på
EU's model til standardudførselstilladelsen.
2.5.
Europæisk sammenhæng
Det system, der er indført på EU-plan vedrørende udførsel af kulturgoder, som er
omfattet af denne beretning, supplerer andre instrumenter og initiativer, der sigter
mod at beskytte kulturgenstande.
Kommissionen udsendte tre beretninger om anvendelse af Rådets direktiv
93/7/EØF
13
i 2000, 2005 og 2009
14
. Det fremgik af den seneste beretning, at man
burde overveje en revision af direktivet. Kommissionen nedsatte derfor en
ad hoc-
arbejdsgruppe under udvalget om udførsel og tilbagelevering af kulturgoder, som
skulle identificere problemerne med anvendelse af direktivet og fremsætte forslag til
løsninger. Arbejdsgruppen har allerede fuldført sit mandat, og dens konklusioner vil
10
11
12
13
14
Rådets direktiv 93/7/EØF om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats
område (EFT L 74 af 27.3.1993, s. 74).
UNESCO-konvention om midlerne til at forbyde og forhindre ulovlig import, eksport og
ejendomsoverdragelse af kulturgenstande, Paris, den 14. november 1970 ratificeret af følgende
medlemsstater: Belgien, Bulgarien, Tjekkiet, Danmark, Tyskland, Estland, Grækenland, Spanien,
Frankrig, Italien, Cypern, Litauen, Ungarn, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovenien,
Slovakiet, Finland, Sverige, Det Forenede Kongerige.
UNIDROIT-konventionen om stjålne og ulovligt eksporterede kulturgenstande, Rom, den 24. juni 1995
ratificeret af følgende medlemsstater: Danmark, Grækenland, Spanien, Italien, Cypern, Litauen,
Ungarn, Portugal, Rumænien, Slovenien, Slovakiet, Finland.
Se fodnote 11 ovenfor.
KOM(2000)325 af 25.5.2000 (se fodnote 3 ovenfor), KOM(2005)675 af 21.12.2005 og KOM(2009)408
af 30.7.2009.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0007.png
blive forelagt for udvalget i 2011. Da bilaget til dette direktiv er identisk med bilag I
til grundforordningen, kan en beslutning om at ændre direktivet have direkte
indflydelse på forordningen.
Rådet nedsatte en arbejdsgruppe om mobilitet for samlinger i sin arbejdsplan for
kultur (2008-2010) inden for rammerne af gennemførelsen af en europæisk
kulturdagsorden
15
. Gruppen fremlagde sin endelige rapport i juni 2010
16
. På grundlag
af denne gruppes arbejde og som en del af arbejdsplanen på kulturområdet 2011-
2014
17
vil en ny arbejdsgruppe undersøge, hvordan processen med udlån og lån kan
forenkles med fokus på statslige godtgørelsesordninger.
I Rådets konklusioner af november 2008 understregedes behovet for at forhindre og
bekæmpe ulovlig handel med kulturgoder. I denne forbindelse har Kommissionen
indgået en kontrakt om en undersøgelse om forebyggelse og bekæmpelse af ulovlig
handel med kulturgoder, som skal gennemføres inden udgangen af 2011.
3.
3.1.
3.1.1.
G
ENNEMFØRELSE AF FORORDNINGEN MELLEM
1.
JANUAR
2000
OG
31.
DECEMBER
2010
Statistiske oplysninger om medlemsstaternes gennemførelse
Brug af standardudførselstilladelsen som fastsat i artikel 2, stk. 1, i
gennemførelsesforordningen
En standardudførselstilladelse anvendes normalt til hver udførsel i henhold til
grundforordningen. En oversigt over antallet af standardudførselstilladelser udstedt
af medlemsstaterne findes i bilag 1.
Bilag 2 viser, hvordan situationen har udviklet sig i den pågældende periode med
hensyn til antallet af udstedte tilladelser fra EU 15 (2003) til EU 27 (2010). Det
fremgår også, hvor stor en andel af de samlede udstedte tilladelser de forskellige
medlemsstater tegner sig for. Tallene viser, at udførslen af kulturgoder fra EU er
koncentreret i tre medlemsstater, først og fremmest Det Forenede Kongerige med et
gennemsnit på 45 % i perioden 2000-2010, efterfulgt af Italien (omkring 26 %) og
Frankrig (omkring 15 %).
Siden udvidelsen den 1. maj 2004 er kun 1 % af det samlede antal udførselstilladelser
blevet udstedt af de nye medlemsstater. Heraf tegnede Tjekkiet sig for 46 %, og det
er det eneste land, der har indberettet et betydeligt antal udstedte tilladelser.
Det samlede antal standardudførselstilladelser steg fra 16 117 i 2000 til et maksimum
på 21 557 i 2007 (+ 34 %), hvorefter det faldt til 18 176 i 2010. Da antallet af
15
16
17
Rådets resolution af 16. november 2007 om en europæisk kulturdagsorden (EUT C 287 af 29.11.2007,
s. 1).
Final report and recommendations to the Cultural Affairs Committee on improving the means of
increasing the mobility of collections, OMC's arbejdsgruppe bestående af eksperter inden for mobilitet
af samlinger, juni 2010.
Konklusioner vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet, om arbejdsplanen på kulturområdet 2011-2014 (EUT C 325 af 2.12.2010, s. 1).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0008.png
standardudførselstilladelser udstedt i de nye medlemsstater er meget lavt, kan den
registrerede stigning ikke tilskrives udvidelsen.
3.1.2.
Brug af den specifikke åbne tilladelse som fastsat i artikel 2, stk. 2, i
gennemførelsesforordningen
En specifik åben tilladelse omfatter en bestemt persons eller organisations gentagne
midlertidige udførsel af et bestemt kulturgode. En oversigt over antallet af specifikke
åbne tilladelser, der cirkulerer i medlemsstaterne, findes i bilag 3.
Tallene viser, at kun syv medlemsstater (Grækenland, Frankrig, Cypern,
Nederlandene, Polen, Slovenien og Det Forenede Kongerige) har gjort brug af denne
form for tilladelse, idet Polen er klart den største bruger heraf.
Antallet af personer eller organisationer, der var i besiddelse af en specifik åben
tilladelse, fremgår af bilag 4.
3.1.3.
Brug af den generelle åbne tilladelse som fastsat i artikel 2, stk. 3, i
gennemførelsesforordningen
En generel åben tilladelse dækker enhver midlertidig udførsel af de kulturgoder, der
udgør en del af et museums eller en anden institutions permanente samling. En
oversigt over antallet af generelle åbne tilladelser, der cirkulerer i medlemsstaterne,
findes i bilag 5.
Det fremgår, at kun otte medlemsstater (Bulgarien, Tyskland, Grækenland, Frankrig,
Cypern, Polen, Portugal og Slovenien) har gjort brug af denne type tilladelse.
Selv om specifikke og generelle åbne tilladelser bruges i et begrænset antal
medlemsstater, oplyser disse medlemsstater, at de er et vigtigt instrument til
forvaltning og kontrol af udførslen af kulturgoder.
3.1.4.
Afslag på standardtilladelser
En oversigt over antallet af ansøgninger om tilladelser, som medlemsstaternes
kompetente myndigheder gav afslag på, findes i bilag 6.
De vigtigste begrundelser for at give afslag på tilladelser var: i) fremsendelse af
ufuldstændige ansøgninger, ii) den genstand, der skal udføres, anses for at være en
national skat i den pågældende medlemsstat.
Procentdelen af tilladelser, der blev givet afslag på i hele EU, er meget lav svarende
til 0,3 % af alle udstedte tilladelser.
3.1.5.
Forsendelser, der ikke var i overensstemmelse med reglerne
Antallet af forsendelser, der ikke var i overensstemmelse med gældende regler,
fremgår af bilag 7. Medlemsstaterne indberettede i alt 473 tilfælde i den 10-årige
periode, et meget lavt tal sammenlignet med det samlede antal udstedte tilladelser.
Nogle få medlemsstater oplyste, at forsendelser, der ikke var i overensstemmelse
med reglerne, generelt blev sporet af deres toldmyndigheder. Afhængigt af det
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
enkelte tilfælde og af den gældende nationale lovgivning fulgte de kompetente
myndigheder eller den offentlige anklager op på dette. I nogle tilfælde kunne
situationen løses ved at udstede udførselstilladelser med tilbagevirkende kraft.
3.2.
Toldmyndighedernes kontrolstrategi
Et stort antal medlemsstater oplyser, at beskyttelse af kulturgoder er et vigtigt aspekt
af deres politik, og derfor har toldmyndighederne erfaring med at spore den mulige
ulovlige udførsel af kulturgoder.
Medlemsstaterne oplyser, at deres toldmyndigheder bruger risikostyring til
udvælgelse af forsendelser, der bliver kontrolleret ved udførsel. De oplyser, at de
anvender forhøjede kontrolrater på "højrisiko"-forsendelser.
Nogle medlemsstater oplyste, at de navnlig fokuserer på rejsende.
3.3.
Begrænsning af de kompetente toldsteder
I henhold til grundforordningens artikel 5, stk. 1, har medlemsstaterne mulighed for
at begrænse antallet af toldsteder, der er beføjede til at foretage toldbehandling i
forbindelse med udførsel af kulturgoder.
Ni medlemsstater (Bulgarien, Grækenland, Spanien, Cypern, Luxembourg, Ungarn,
Malta, Portugal og Det Forenede Kongerige) har gjort brug af denne mulighed.
Generelt anses det for at muliggøre en mere effektiv kontrol samt bedre samarbejde
med museer og andre videnskabelige institutioner tæt på de udpegede toldsteder.
3.4.
Administrativt samarbejde
De fleste medlemsstater beretter om et godt samarbejde mellem de forskellige
involverede myndigheder (myndigheder, der udsteder tilladelser, toldmyndigheder,
politiet) på nationalt plan. Dette samarbejde er baseret på regelmæssige møder samt
fælles uddannelsesaktiviteter. I nogle medlemsstater er samarbejdet tilrettelagt på
grundlag af aftalememoranda eller tilsvarende ordninger etableret mellem de berørte
myndigheder.
Italien oplyste, at de myndigheder, der udsteder tilladelser, har direkte forbindelse
med Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale, en specialpolitienhed for
kulturgoder.
Nogle medlemsstater oplyste, at der ikke var et tilstrækkeligt samarbejde på EU-plan.
Der blev fastlagt retningslinjer for administrativt samarbejde i 2003 som et resultat af
arbejde udført i udvalget for udførsel og tilbagelevering af kulturgoder. Det har
imidlertid vist sig vanskeligt at holde dette arbejdsredskab opdateret.
På internationalt plan gennemføres der samarbejde med organer såsom Europol og
Interpol.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.5.
Anvendelse af elektroniske systemer
I langt størstedelen af medlemsstaterne er det stadig ikke muligt at indgive
ansøgninger om udførselstilladelser i elektronisk form. Selv i de tilfælde, hvor
elektroniske formularer findes, skal den faktiske ansøgning indsendes i papirudgave.
Nogle medlemsstater oplyste, at de udvikler elektroniske systemer til såvel
indsendelse af ansøgninger som udstedelse af udførselstilladelser for kulturgoder.
3.6.
3.6.1.
Forslag fra medlemsstaterne
Ændringer af tærsklerne for visse kategorier af kulturgoder
I grundforordningens artikel 10 åbnes der mulighed for at ajourføre de finansielle
tærskler anført i bilag I på baggrund af økonomiske og monetære indekstal.
Det fremgår af drøftelser i udvalget for udførsel og tilbagelevering af kulturgoder, at
der ikke er et flertal blandt medlemsstaterne, der går ind for ændringer af de
eksisterende tærskler, og Kommissionen overvejer derfor ikke at fremsætte forslag
om en ajourføring.
3.6.2.
Værktøj, der skal sikre hurtig informationsudveksling
En række medlemsstater har givet udtryk for det synspunkt, at
informationsudvekslingen mellem medlemsstaterne og Kommissionen kunne være
bedre, og at der bør være adgang til ajourførte kontaktoplysninger via et webbaseret
værktøj.
Som svar på disse forslag har Kommissionen besluttet at nedsætte en specifik
interessegruppe om udførsel af kulturgoder inden for CIRCA. Dette er et
extranetværktøj tilpasset de offentlige administrationers behov, som stiller et privat
rum på internettet til rådighed for udveksling af information og dokumenter samt
andre funktionaliteter.
Inden for dette rum blev der oprettet et afsnit indeholdende de nationale
myndigheders kontaktoplysninger. Det har imidlertid vist sig vanskeligt at holde
disse oplysninger opdateret.
4.
K
ONKLUSIONER
Medlemsstaterne beretter ikke om større problemer med den daglige gennemførelse
af grundforordningens bestemmelser og af gennemførelsesforordningen hertil. Det
ser ud til, at den ordning, der i 1993 blev indført for kontrol med udførsel af
kulturgoder ved EU's ydre grænser, rent faktisk er blevet brugt af størstedelen af
medlemsstaterne, skønt i varierende omfang.
Ordningens funktion kan forbedres ved at udvikle mekanismer for tættere
samarbejde mellem medlemsstaterne og med Kommissionen.
Kommissionen vil følge udviklingen i forbindelse med andre initiativer på EU-plan
og på internationalt plan, som kan have indflydelse på emnet for denne beretning.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den vil være særlig opmærksom på konklusionerne på undersøgelsen om ulovlig
handel, nævnt i afsnit 2.5. Når der påvises et behov for yderligere forbedringer af
systemet som følge af disse initiativer, vil Kommissionen være parat til at tage
spørgsmålet op.
*
*
*
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske Økonomiske
og Sociale Udvalg til at denne beretning til efterretning.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
B
ILAG
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0013.png
5.1.
Bilag 1: Standardudførselstilladelser
18
2000
2001
0
2002
0
2003
0
2004
284
34
37
308
0
14
38
899
2.327
5.691
0
0
0
0
14
2
183
322
327
236
7
30
0
38
7.579
18.370
År
2005
337
144
43
735
0
33
5
205
2.526
5.114
0
0
2
58
27
3
131
369
0
320
16
18
2
83
8.793
18.964
2006
513
112
23
736
0
12
13
227
3.025
5.000
3
0
3
5
27
6
223
462
0
197
14
10
3
78
9.034
19.726
2007
263
0
222
44
832
0
8
3
372
2.916
5.300
4
8
0
10
29
11
281
476
0
279
0
12
10
3
215
10.259
21.557
2008
210
0
13
48
1.109
0
7
0
328
2.917
4.728
6
1
1
38
7
3
254
338
0
240
0
19
8
4
160
10.156
20.595
2009
i.o.
0
30
n/a
657
0
12
2
i.o.
2.327
5.112
4
1
1
n/a
n/a
2
474
412
0
142
1
n/a
107
3
414
8.392
18.093
2010
i.o.
0
114
n/a
736
0
13
5
i.o.
2.498
6.167
6
1
0
n/a
n/a
6
189
606
0
302
0
n/a
16
4
52
7.461
18.176
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
I alt
0
62
218
1
41
1.215
2.470
4.387
43
171
1
9
1.001
2.836
3.411
149
217
5
93
986
2.818
2.400
53
186
13
1
1.019
2.585
3.300
0
0
0
0
308
309
131
250
307
118
247
329
105
209
313
276
15
52
6.908
16.117
0
137
5.925
14.209
0
152
6.323
13.824
1
84
6.395
14.435
18
Der kan optræde mindre forskelle i disse tal for medlemsstater, der har indberettet deres statistikker
fordelt på kategori, da en tilladelse kan omfatte mere end en kategori.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0014.png
Standardudførselstilladelser
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0015.png
5.2.
Bilag 2: Standardudførselstilladelser 2003-2010 - udvikling
Standardudførselstilladelser 2003
Andre:
1,05%
DE:
1,29%
ES:
7,06%
FR:
17,91%
Andre
DE
ES
FR
IT
NL
AT
PT
UK
UK:
44,30%
PT:
AT:
NL:
1,91% 2,17% 1,45%
IT:
22,86%
Standardudførselstilladelser 2010
Andre:
1,19%
DE:
4,05%
FR:
13,74%
Andre
DE
FR
IT
NL
AT
PT
UK
IT:
33,93%
UK:
41,05%
PT:
AT:
1,66% 3,33%
NL:
1,04%
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0016.png
5.3.
2000
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
Total
0
2001
0
2002
0
Bilag 3: Specifikke åbne tilladelser
2003
0
2004
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
36
0
97
0
1
0
0
0
57
192
År
2005
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
51
0
636
0
1
0
0
0
82
771
2006
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
0
0
85
0
546
0
1
0
0
0
137
771
2007
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
42
0
441
0
0
1
0
0
0
200
685
2008
0
0
0
0
0
0
0
4
0
0
0
4
0
0
0
0
0
67
0
510
0
0
1
0
0
0
252
838
2009
i.o.
0
0
i.o.
0
0
0
3
i.o.
3
0
2
0
0
i.o.
i.o.
0
99
0
260
0
0
i.o.
0
0
0
106
473
2010
i.o.
0
0
i.o.
0
0
0
3
i.o.
5
0
5
0
0
i.o.
i.o.
0
71
0
178
0
0
i.o.
0
0
0
109
371
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
78
0
0
31
0
0
54
0
0
76
0
0
0
0
0
78
0
0
0
31
0
0
0
54
0
0
30
106
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0017.png
Specifikke åbne tilladelser
900
800
700
600
500
I alt
400
300
200
100
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0018.png
5.4.
2000
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
I alt
0
Bilag 4: Personer/organisationer, der har specifikke åbne tilladelser
2001
0
2002
0
2003
0
2004
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
24
0
87
0
1
0
0
0
50
163
År
2005
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
24
0
624
0
1
0
0
0
74
724
2006
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
48
0
519
0
1
0
0
0
126
695
2007
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3
0
0
0
0
0
26
0
435
0
0
1
0
0
0
141
606
2008
0
0
0
0
0
0
0
4
0
0
0
2
0
0
0
0
0
42
0
510
0
0
1
0
0
0
166
725
2009
i.o.
0
0
i.o.
0
0
0
8
i.o.
2
0
2
0
0
i.o.
i.o.
0
41
0
260
0
0
i.o.
0
0
0
103
416
2010
i.o.
0
0
i.o.
7
0
0
6
i.o.
1
0
5
0
0
i.o.
i.o.
0
33
0
178
0
0
i.o.
0
0
0
108
338
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
55
0
0
21
0
0
43
0
0
55
0
0
0
0
0
55
0
0
0
21
0
0
0
43
0
0
27
82
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0019.png
5.5.
2000
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
I alt
0
2001
0
2002
0
Bilag 5: Generelle åbne tilladelser
2003
0
2004
0
0
0
24
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
104
3
0
0
0
0
142
År
2005
0
0
0
52
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
94
0
8
0
0
0
0
156
2006
0
0
0
58
0
0
18
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
61
0
10
0
0
0
0
148
2007
0
5
0
0
58
0
0
4
0
0
0
3
0
0
0
0
0
0
0
50
0
0
11
0
0
0
0
131
2008
0
23
0
0
51
0
0
23
0
0
0
2
0
0
0
0
0
0
0
88
0
0
11
0
0
0
0
198
2009
i.o.
7
0
i.o.
39
0
0
8
i.o.
0
0
2
0
0
i.o.
i.o.
0
0
0
19
0
0
i.o.
0
0
0
0
75
2010
i.o.
4
0
i.o.
42
0
0
8
i.o.
0
0
1
0
0
i.o.
i.o.
0
0
0
15
0
0
i.o.
0
0
0
0
70
0
67
0
0
0
0
0
0
23
0
0
0
0
0
0
63
0
0
0
0
0
0
28
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
62
0
0
30
0
0
29
0
0
74
0
0
0
129
0
0
0
53
0
0
0
92
0
0
0
102
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0020.png
Generelle åbne tilladelser
250
200
150
I alt
100
50
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0021.png
5.6.
2000
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
I alt
0
2001
0
Bilag 6: Afslag på udførselstilladelser
2002
0
2003
0
2004
0
0
0
1
0
0
0
36
0
i.o.
0
0
0
0
0
1
0
1
6
0
0
0
0
0
1
46
År
2005
0
0
0
3
0
0
1
12
0
17
0
0
0
0
0
0
0
1
13
2
0
6
0
0
0
55
2006
0
0
1
0
0
0
0
23
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
3
0
0
1
0
2
1
32
2007
0
0
0
0
1
0
0
1
20
0
59
0
0
0
0
0
0
0
1
2
2
0
0
0
0
2
1
89
2008
0
0
61
0
2
0
0
2
36
0
67
0
0
0
0
0
0
0
2
1
1
0
1
1
0
0
0
174
2009
i.o.
0
2
i.o.
1
0
0
0
i.o.
0
34
0
0
0
i.o.
i.o.
1
0
0
0
0
3
i.o.
0
0
0
0
41
2010
i.o.
0
53
i.o.
0
0
0
2
i.o.
0
31
0
0
0
i.o.
i.o.
1
0
5
0
0
10
i.o.
0
0
0
1
103
0
0
0
2
23
0
i.o.
i.o.
0
0
0
0
24
0
i.o.
0
0
0
0
22
0
i.o.
0
0
0
0
11
0
0
0
0
0
0
0
1
0
3
1
0
2
1
0
3
0
0
0
0
26
0
0
0
28
0
0
2
27
0
0
3
17
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0022.png
Afslag på udførselstilladelser
200
180
160
140
120
100
I alt
80
60
40
20
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0023.png
5.7.
2000
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
I alt
0
Bilag 7: Forsendelser, der ikke er i overensstemmelse med reglerne
2001
0
2002
0
2003
0
2004
0
0
0
0
0
0
2
1
6
0
0
0
0
0
0
0
0
0
79
0
0
0
7
0
2
97
År
2005
0
0
0
0
0
0
0
0
12
0
0
0
0
0
0
0
1
1
0
0
0
0
6
0
3
23
2006
0
0
0
0
0
0
0
0
12
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
2
0
0
15
2007
0
21
0
1
0
0
0
0
0
7
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
6
37
2008
0
5
61
1
0
0
0
0
0
22
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
0
91
2009
i.o.
0
2
i.o.
0
0
0
0
i.o.
28
0
0
0
0
i.o.
i.o.
0
0
1
0
0
0
i.o.
0
0
0
2
33
2010
i.o.
0
53
i.o.
0
0
0
0
i.o.
18
0
0
0
0
i.o.
i.o.
0
3
1
0
0
0
i.o.
0
1
3
3
82
0
0
0
0
0
17
0
0
0
0
0
0
18
0
0
0
0
0
0
17
0
0
0
0
1
1
18
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
9
26
0
0
9
28
0
0
3
20
0
0
1
21
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450472_0024.png
Forsendelser, der ikke lever op til reglerne
120
100
80
60
I alt
40
20
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
DA
23
DA