Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0387
Offentligt
1450477_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.6.2011
KOM(2011) 387 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/028 NL/ Overijssel hovedgruppe 18, Nederlandene)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0002.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 20. december 2010 indgav Nederlandene ansøgning EGF/2010/028 NL/ Overijssel
hovedgruppe 18 om økonomisk EGF-støtte som følge af afskedigelser i ni virksomheder, der
er aktive inden for NACE (rev. 2)-hovedgruppe 18 ("trykning og reproduktion af indspillede
medier")
3
i NUTS II-regionen Overijssel (NL21) i Nederlandene.
Denne ansøgning indgår i en pakke på fire indbyrdes forbundne ansøgninger, som alle
vedrører afskedigelser i seks forskellige NUTS-II-regioner i Nederlandene i virksomheder,
der er aktive inden for sektoren for trykning og reproduktion af indspillede medier.
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Berørte virksomheder
NUTS II-region
NACE (rev. 2)-hovedgruppe
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger
4
i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
EGF/2010/028
Nederlandene
litra c)
9
Overijssel (NL21)
18 ("trykning og reproduktion af
indspillede medier")
16.1.2010 – 16.10.2010
16.1.2010
20.12.2010
214
214
1 060 639
44 193
4,0
1
2
3
4
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0003.png
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
2.
1 104 832
718 140
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 20. december 2010 og suppleret med
yderligere oplysninger i perioden frem til den 7. marts 2011.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra c), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhæng mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at fastslå, at der er en sammenhæng mellem afskedigelserne og den interna-
tionale finansielle og økonomiske krise, anfører Nederlandene, at den økonomiske
krise førte til en væsentlig nedgang i efterspørgslen hos sektoren for de grafiske
medier. Som en konsekvens faldt omsætningen i den grafiske industri med 8,6 % i
2009. Ordrerne fra andre økonomiske sektorer på trykt reklamemateriale, som udgør
35 % af den samlede omsætning i sektoren for trykning og forlagsvirksomhed, faldt
drastisk mellem 2008 og 2009 som følge af budgetnedgangen inden for medie- og
reklameaktiviteter på grund af den økonomiske krise. Ansøgningen indeholder en
række eksempler. I bygge- og anlægssektoren blev budgettet til oplysning og
reklame beskåret med 36,8 %, da krisen startede; i finanssektoren med 33,2 % og i
sektoren for forbrugerelektronik med 30,6 %. Dertil kommer, at den økonomiske
krise påvirkede efterspørgslen efter forskellige former for trykt mediemateriale
negativt: I 2009 faldt efterspørgslen efter populære blade med 25,7 %, for aviser med
24,4 %, for gratisomdelte reklameaviser med 10,54 % og for fagtidsskrifter med
23,4 %.
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
c)
4.
Nederlandene indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra
c), i forordning (EF) nr. 1927/2006, som fastlægger, at en ansøgning om EGF-støtte
på små arbejdsmarkeder eller under særlige omstændigheder, der er behørigt
begrundet af medlemsstaten, kan godkendes, selv om interventionskriteriet, der er
fastsat i artikel 2, litra a) og b), ikke fuldt ud er opfyldt, når afskedigelserne har en
alvorlig indvirkning på beskæftigelsen og den lokale økonomi. I et sådant tilfælde
skal ansøgeren angive, hvilket af de væsentlige interventionskriterier ansøgningen
ikke opfylder.
Nederlandene har anført, at ansøgningen afviger fra artikel 2, litra b), som
forudsætter mindst 500 afskedigelser over en periode på ni måneder i virksomheder,
der er aktive i den samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i én region eller i to
sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
5.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0004.png
6.
Der er ifølge ansøgningen tale om 214 afskedigelser i ni virksomheder i NACE
(rev. 2)-hovedgruppe 18 ("trykning og reproduktion af indspillede medier ")
5
i NUTS
II-regionen Overijssel (NL21) i referenceperioden på ni måneder fra 16. januar 2010
til 16. oktober 2010. Af disse afskedigelser fandt 198 sted i tre virksomheder blev
beregnet i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 2, stk. 2, første led, i
forordning (EF) nr. 1927/2006. Yderligere 16 afskedigelser fandt sted i seks
virksomheder og blev beregnet i overensstemmelse med samme stk. 2, andet led.
De nederlandske myndigheder fremfører, at denne ansøgning opfylder de krav til
forelæggelse, som er fastsat i artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 1927//2006, og
anfører særlige omstændigheder: Ansøgningen dækker yderligere afskedigelser i den
samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i den samme referenceperiode som de
afskedigelser, der er omfattet af ansøgning EGF/2010/030 NL/Noord Brabant og
Flevoland hovedgruppe 18, der var blevet indsendt af Nederlandene i henhold til
artikel 2, litra b), i forordning (EF) nr. 1927/2006. Dertil kommer, at Overijssel er en
region, der grænser op til regionen Flevoland på NUTS II-niveau. Det særlige i sagen
skal ses i kombinationen af disse faktorer, som tilsammen medfører en usædvanlig
og vanskelig situation for arbejdstagerne og den berørte region.
Ifølge Nederlandene befinder Overijssel sig i en meget vanskelig situation. I denne
provins steg arbejdsløsheden med 175 % som følge af den økonomiske og finansielle
krise og nåede 7,2 % i oktober 2010, mens det nationale gennemsnit lå på 6,8 %.
Mellem januar 2008 og januar 2010 gik 17,5 % af arbejdspladserne i sektoren for de
grafiske medier tabt. Desuden viser prognoser, at arbejdsmarkedet i Overijssel vil
blive yderligere reduceret som følge af krisen i de tekniske industrier og bygge- og
anlægssektoren, hvilket vil få en særdeles stor indflydelse på de ledige arbejdstageres
muligheder for at finde arbejde.
Samtidig har den grafiske sektor i Nederlandene været plaget af masseafskedigelser,
som det også fremgår af de tre andre indbyrdes forbundne EGF-ansøgninger indsendt
af Nederlandene, hvori det godtgøres, at der er sket mange afskedigelser i
virksomhederne inden for den grafiske sektor i andre dele af Nederlandene. Desuden
ansøgte Nederlandene i 2009 med held om EGF-medfinansiering for at støtte de
arbejdstagere, der var afskediget i den samme sektor i den samme NUTS II-region
6
.
Kommissionens tjenestegrene mener derfor, at de pågældende afskedigelser har en
alvorlig indvirkning på beskæftigelsen og den lokale økonomi, og at den vanskelige
økonomiske og arbejdsmarkedsmæssige situation i Overijssel og de yderligere
afskedigelser i andre regioner på NUTS II niveau i Nederlandene af samme årsag og
i samme periode i den samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe tilsammen opfylder
kriteriet i artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 1927/2006.
7.
8.
9.
10.
5
6
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder (EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1).
EGF/2009/029 Gelderland og Overijssel hovedgruppe 18. Denne ansøgning blev godkendt af
budgetmyndigheden den 24. november 2010 (2010/743/EU) (EUT L 318 af 4.1.2.2010, s. 40).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0005.png
11.
Denne fortolkning er også i tråd med Kommissionens udtalelse i forbindelse med
vedtagelsen af forordning (EF) nr. 546/2009
7
, i henhold til hvilken det blev fastlagt,
at
"I tilfælde, hvor en ansøgning efter artikel 2, litra b), er indgivet af en
medlemsstat, og hvor yderligere afskedigelser er forekommet i en anden NUTS II-
region i den samme medlemsstat af samme årsag og i løbet af den samme periode i
den samme hovedgruppe i NACE rev. 2, er Kommissionen af den opfattelse, at en
ansøgning om bistand fra Globaliseringsfonden for sidstnævnte arbejdstagere kan
indgives efter artikel 2, litra c), under påberåbelse af særlige omstændigheder"
8
.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
12.
De nederlandske myndigheder fremfører, at den finansielle og økonomiske krise og
dens indvirkninger på sektoren ikke kunne forudses. I ansøgningen anføres det, at
trykke- og forlagsvirksomhed i Nederlandene inden krisen gennemgik en dyr
omstruktureringsproces for at kunne forblive teknisk konkurrencedygtig i forhold til
virksomheder uden for Unionen. Sektoren blev ændret fra at være efterspørg-
selsorienteret til udbudsorienteret, hvilket medførte en stor indsats med hensyn til at
forberede de ansatte på en ny arbejdsmåde. Den nuværende krise indebærer en risiko
for, at fordelene ved sektorens omfattende investeringer og indsats forsvinder.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
13.
Ansøgningen vedrører i alt 214 afskedigelser, hvoraf alle er tiltænkt støtte, i
nedenstående ni virksomheder:
Virksomheder og antal afskedigelser
SMG, Hasselt (SchuttersMagazijnGroep)
Drukkerij Schippers, Wijhe
Eproh Etiketten BV, Ommen
Jellema Druk, Almelo
VK Print, Harfsen
OLBO, Hardenberg
Thieme Rotatie Zwolle BV, Zwolle
Plantijn Casparie Zwolle BV, Zwolle
Thieme Deventer
Virksomheder i alt:
9
Afskedigelser i alt:
10
1
1
2
1
1
65
76
57
214
14.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
Kategori
Mænd
Kvinder
Antal
139
75
Procent
65,0
35,0
7
8
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 546/2009 af 18. juni 2009 om ændring af
forordning (EF) nr. 1927/2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EUT L 167 af 29.6.2009, s. 26).
Rådsdokument 10304/09 ADDI af 8.6.2009.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0006.png
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år
15.
16.
201
13
39
117
54
4
93,9
6,1
18,2
54,7
25,2
1,9
Ni af de arbejdstagere, der er tiltænkt støtte, er handicappede.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Virksomhedsledere
Akademikere og udøvere af liberale
erhverv
Teknikere
Administrativt personale
Service- og salgspersonale
Anlægs-
og
maskinoperatører
og
samlebåndsarbejdere
Antal
15
43
45
26
26
59
Procent
7,0
20,1
21,0
12,1
12,1
27,6
17.
Nederlandene har i overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006
bekræftet, at man i EGF's forskellige gennemførelsesfaser, især med hensyn til
adgangen til den, har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem mænd
og kvinder og en politik for ikke-forskelsbehandling.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
18.
Det pågældende geografiske område omfatter provinsen Overijssel. Det er den
fjerdestørste provins og den syvende mest befolkede provins i Nederlandene med en
befolkningstæthed på 335 indbygger pr. km
2.
Servicesektoren udgør 71,8 % af den
samlede beskæftigelse i Overijssel; mens industrisektoren udgør 23,4 % og
landbruget udgør 4,8 %.
De vigtigste involverede myndigheder er ministeriet for sociale anliggender og
beskæftigelse (SZW) og uddannelsesfonden for den grafiske og medierelaterede
sektor (A&O Fonds Grafimedia) udpeget af Rådet for høring i den grafiske og
medierelaterede sektor (Raad for Overleg in de Grafimedia Branche-ROGB). Andre
interessenter er instituttet for den kreative industri (GOC); den offentlige organi-
sation med ansvar for godtgørelser (UWV werkbedrijf); UWV-mobilitetscentret;
ROC van Twente (statsligt erhvervsuddannelsescenter på regionalt plan) og
Dentioncollege; sammenslutningen af små og mellemstore virksomheder (MKB-
ondernemingen); arbejdsmarkedsorganisationerne: FNV Kiem (fagforening), CNV
Media (fagforening), Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen-KVGO
(arbejdsgiverorganisation) for distriktet De Groote Veenen; og NUV (arbejds-
giverorganisation).
19.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0007.png
20.
Den økonomisk situation i provinsen Overijssel forværredes i 2009, og den
økonomiske vækst var negativ (- 4,2 %) sammenholdt med forrige år. I denne
provins steg arbejdsløsheden fra 5,3 % i oktober 2008 til 7,2 % i oktober 2010, og
den er højere end det nationale gennemsnit (6,8 %). Af de næsten 2 000
virksomheder inden for de grafiske medier i Nederlandene befinder 7,3 % sig i denne
provins og tegner sig for 9,9 % af arbejdspladserne inden for de grafiske medier.
De nederlandske myndigheder fremfører, at afskedigelserne i den grafiske sektor vil
forværre arbejdsløshedssituationen, som allerede er blevet dårligere som følge af den
økonomiske og finansielle krise. I oktober 2010 var der 40 % flere arbejdsløse
jobsøgende i den grafiske industri i Overijssel end i 2008 inden krisen. Desuden viser
prognoser, at bygge- og anlægssektoren og maskinindustrien vil gå yderligere tilbage
i de kommende år. Det vil reducere mulighederne væsentligt for at finde et ny
arbejde, da bygge- og anlægssektoren tegner sig for 9 % af BNP i Overijssel, og
bygge- og anlægssektoren sammen med maskinindustrien tegner sig for 23,4 % af
alle arbejdspladser.
21.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
22.
Der foreslås følgende typer foranstaltninger, som tilsammen udgør en samordnet
pakke af individualiserede tilbud, der har til formål at sikre arbejdstagernes
tilbagevende til arbejdsmarkedet. De vil blive tilbudt de afskedigede arbejdstagere
gennem et mobilitetscenter, kaldet centret for kreative karriereforløb (C3).
Forberedelser
– Tilmelding og registrering: Det omfatter et indledende interview for at registrere
den afskedigede arbejdstager og finde ud af, hvilke foranstaltninger der er bedst
egnede.
– Information og supportfunktion: Det vedrører kollektive møder og en
supportfunktion, der skal fremskaffe oplysninger til de afskedigede arbejdstagere
om eksisterende foranstaltninger.
Rådgivning
– Rådgivning i forbindelse med jobskift: Denne foranstaltning i forbindelse med
jobskift omfatter et individualiseret program med en grundig undersøgelse,
etablering af en handlingsplan for karriereforløb og erhvervsuddannelse og en
indledende rådgivning på den nye arbejdsplads.
– Outplacement: Formålet er at yde aktiv støtte til afskedigede arbejdstagere, når de
søger nyt arbejde.
– Kurser i jobsøgning: Det omfatter en analyse af ledige stillinger, støtte til
udarbejdelse af et CV og en ansøgning samt forberedelse til jobinterview.
– Vejledning i forbindelse med virksomhedsetablering: Foranstaltninger vedrørende
virksomhedsetablering har til formål at hjælpe afskedigede arbejdstagere, som
ønsker at starte deres egen virksomhed. Det omfatter retlig bistand, hjælp til
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0008.png
udarbejdelse af en forretningsplan og bistand i forbindelse med administrative
krav.
Uddannelse
– Uddannelse: Det omfatter erhvervsuddannelse og omskoling, uddannelse inden
for ledelse og sociale færdigheder og særlig teknisk omskoling for arbejdstagere,
hvis tekniske uddannelser er blevet forældede.
– Anerkendelse af tidligere erfaring (APL): Dette omfatter evaluering af de enkelte
arbejdstageres viden og erfaring og identificering af områder, hvor der kræves
yderligere uddannelse.
23.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i
overensstemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker forvaltning
og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de nederlandske myndigheder, er
aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i
forordning (EF) nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De
nederlandske myndigheder anslår de samlede omkostninger for disse tilbud til
1 060 639 EUR og EGF-implementeringsomkostningerne til 44 193 EUR (4 % af det
samlede beløb). Der anmodes om et bidrag fra EGF på i alt 718 140 EUR (65 % af
de samlede omkostninger).
24.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0009.png
Foranstaltninger
Anslået
antal ar-
bejdstagere,
som er
tiltænkt
støtte
Anslåede
omkost-
ninger pr.
arbejdsta-
ger, som er
tiltænkt
støtte
(i EUR)
Samlede
omkostninger
i EUR (EGF
og national
medfinan-
siering)
(i EUR)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Tilmelding og registrering
Information og supportfunktion
Rådgivning i forbindelse med jobskift
Outplacement
Kurser i jobsøgning
Vejledning i forbindelse med virksomheds-
etablering
Uddannelse
Anerkendelse af tidligere erfaring (APL)
Subtotal - individualiserede tilbud
214
214
80
64
64
11
90
21
193
86
3 623
4 485
1 421
4 526
2 487
2 833
41 302
18 404
289 840
287 040
90 944
49 786
223 830
59 493
1 060 639
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal - EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede omkostninger)
25.
11 048
11 048
22 097
44 193
1 104 832
718 140
De nederlandske myndigheder bekræfter, at ovennævnte foranstaltninger suppleres af
foranstaltninger, som er finansieret af strukturfondene. ESF-foranstaltninger er kun
tilgængelige for arbejdstagere, der er i beskæftigelse, mens EGF-foranstaltningerne
har til formål at få afskedigede arbejdstagere til at vende tilbage til beskæftigelse.
Forvaltningsmyndigheden for EGF, som også er forvaltningsmyndigheden for ESF,
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0010.png
har iværksat de nødvendige kontrolforanstaltninger med henblik på at undgå enhver
risiko for dobbelt finansiering.
Dato/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede tilbud
til de berørte arbejdstagere
26.
Den 16. januar 2010 iværksatte Nederlandene de individualiserede tilbud i den
samordnede pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte arbejds-
tagere. Denne dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for
enhver EGF-støtte.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
27.
Arbejdsmarkedets parter blev hørt gennem fonden for arbejdsmarkedet og
uddannelse for den grafiske og medierelaterede sektor (Arbeids & Opleidingsfonds
Grafimedia branche), som på baggrund af krisen indvilligede i at oprette et
mobilitetscenter for sektoren C3 (centret for kreative karriereforløb). Formålet med
dette mobilitetscenter er at koordinere de forskellige aktive arbejdsmarkeds-
foranstaltninger i samråd med arbejdsmarkedets parter.
De nederlandske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og
EU-lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
28.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
29.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de nederlandske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den økonomiske EGF-støtte ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
30.
Nederlandene har meddelt Kommissionen, at den finansielle støtte vil blive forvaltet
og kontrolleret af de samme organer som dem, der forvalter og kontrollerer Den
Europæiske Socialfonds midler i Nederlandene. Agenturet for sociale anliggender og
beskæftigelse (Agentschap SZW) vil fungere som mellemled for forvaltnings-
myndigheden.
Finansiering
31.
På grundlag af ansøgningen fra Nederlandene beløber den foreslåede EGF-støtte til
den samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 718 140 EUR, hvilket svarer
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0011.png
til 65 % af de samlede omkostninger. Kommissionens foreslåede tildelinger fra
fonden er baseret på oplysninger fra Nederlandene.
32.
Under hensyn til den maksimale økonomiske støtte fra EGF i henhold til artikel 10,
stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af
bevillinger foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte
beløb, der opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede økonomiske støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale
årlige beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire
måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Den samlede EGF-støtte for EGF-ansøgninger, der henviser til særlige
omstændigheder for 2011, herunder det beløb, der er foreslået i dette forslag,
overstiger ikke 15 % af det årlige maksimale EGF-beløb, som fastsat i artikel 2, litra
c), i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2011, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
33.
34.
35.
36.
Kilder til betalingsbevillinger
37.
Der er fortsat et beløb på 6 024 454 EUR til rådighed på budgetposten 04.0501, efter
at budgetmyndighedens to parter har vedtaget tre afgørelser på i alt 10 371 321 EUR
og under hensyntagen til de seks sager, der i øjeblikket drøftes af
budgetmyndigheden, og som beløber sig til i alt 31 213 175 EUR. Det beløb, der er
til rådighed, vil blive anvendt til at dække beløbet på 718 140 EUR, som er
nødvendigt i forbindelse med denne ansøgning.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450477_0012.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/028 NL/ Overijssel hovedgruppe 18, Nederlandene)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
9
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
10
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
11
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til de arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009, således at det også kom til at omfatte støtte til arbejdstagere, der bliver
afskediget som en direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Nederlandene indgav den 20. december 2010 en ansøgning om anvendelse af EGF i
forbindelse med afskedigelser i ni virksomheder, der var aktive inden for NACE (rev.
2)-hovedgruppe 18 ("trykning og reproduktion af indspillede medier") i NUTS II-
regionen Overijssel (NL21), og supplerede denne ansøgning med yderligere
(2)
(3)
(4)
9
10
11
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
oplysninger frem til den 7. marts 2011. Ansøgningen opfylder kravene til fastlæggelse
af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 718 140 EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Nederlandenes ansøgning ydes støtte fra EGF –
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2011
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 718 140 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles/Strasbourg, den [...].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
12
DA