Finansudvalget 2011
KOM (2011) 0398
Offentligt
1450487_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.6.2011
KOM(2011) 398 endelig
2011/0177 (APP)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Traktatgrundlag
I henhold til artikel 312 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (i det følgende
benævnt "traktaten") skal den flerårige finansielle ramme fastlægges i en forordning, som
Rådet vedtager med enstemmighed. Rammen
fastlægger de årlige lofter for bevillinger til
forpligtelser for hver enkelt udgiftskategori og det årlige loft for bevillinger til betalinger,
og
den
omfatter alle andre bestemmelser, der kan medvirke til en problemfri afvikling af den
årlige budgetprocedure.
Den første flerårige finansielle ramme blev sammen med bestemmelserne om det
interinstitutionelle samarbejde og budgetdisciplin vedtaget for over 20 år siden
1
. Denne og de
efterfølgende finansielle rammer gjorde det muligt markant at forbedre og lette den årlige
budgetprocedure og samarbejdet mellem institutionerne og samtidig styrke budgetdisciplinen.
Ved at forankre den flerårige finansielle ramme i Unionens primære ret (traktaten) anerkendes
rammens betydning som en hjørnesten i Den Europæiske Unions budgetstruktur.
Den nuværende flerårige finansielle ramme for årene 2007-2013 blev vedtaget af
institutionerne i maj 2006 og fastlagt i den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og
forsvarlig økonomisk forvaltning
2
(i det følgende benævnt "den nuværende interinstitutionelle
aftale").
Med henblik på gennemførelse af de nye traktatbestemmelser fremlagde Kommissionen den
3. marts 2010 forslag til Rådets forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme
for årene 2007-2013 og til en ny interinstitutionel aftale om budgetsamarbejde
3
(i det følgende
benævnt "forslagene fra marts 2010"). Når disse to forslag vedtages, erstatter de den
nuværende interinstitutionelle aftale og bringer bestemmelserne om den finansielle ramme for
2007-2013 og om institutionernes samarbejde under budgetproceduren i overensstemmelse
med traktaten. I mellemtiden forbliver de bestemmelser i den nuværende interinstitutionelle
ramme, som ikke overflødiggøres af traktaten, gyldige.
Denne begrundelse omhandler nye elementer i forhold til forslagene fra marts 2010, både med
hensyn til forslaget til forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene
2014-2020 (i det følgende benævnt "forordningen om fastlæggelse af den flerårige finansielle
ramme") og udkastet til interinstitutionel aftale om budgetsamarbejde og forsvarlig
økonomisk forvaltning (i det følgende benævnt "udkastet til interinstitutionel aftale").
Grundlaget for de ændringer, der er en følge af traktatens ikrafttræden, blev beskrevet i
begrundelsen til forslaget til forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for
årene 2007-2013 af 3. marts 2010, og er derfor ikke medtaget her.
1
2
3
Aftale mellem institutionerne om budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren, underskrevet af
Parlamentet, Rådet og Kommissionen den 29. juni 1988 (EFT L 185 af 15.7.1988, s. 33).
Interinstitutionel aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning (EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1).
KOM(2010) 72 og KOM(2010) 73.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0003.png
1.2.
1.2.1.
Forslag til nye bestemmelser i den finansielle ramme for 2014-2020
Primære politiske retningslinjer
Forslaget til forordning om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme, som ledsages af
udkastet til interinstitutionel aftale, udgør den juridiske gennemførelse af Kommissionens
meddelelse om "Et budget for Europa 2020", som blev vedtaget den 29. juni 2011
4
. Det vil
blive suppleret af et forslag til ændring af Kommissionens forslag til forordning om de
finansielle regler vedrørende Unionens årlige budget med henblik på indførelse af nogle få
nye bestemmelser, som indgår i pakken af forslag vedrørende den finansielle ramme for
2014 -2020.
Meddelelsen beskriver hovedstrukturen og de vigtigste elementer i de foreliggende forslag –
dvs. varigheden, strukturen, som afspejler Europa 2020-strategien, behovet for øget
fleksibilitet og de beløb, der er fastlagt i selve den finansielle ramme.
1.2.2.
Fleksibilitet
Den finansielle ramme skal sikre budgetdisciplin, men samtidig en passende fleksibilitet, der
gør det muligt effektivt at tildele midler og sætter Unionen i stand til at reagere hurtigt på
uforudsete omstændigheder.
En række parametre, såsom længden af den periode, som den finansielle ramme dækker,
antallet og opbygningen af udgiftsområder, andelen af EU's bidrag, der på forhånd er allokeret
til medlemsstater og regioner eller på forhånd er fastlagt ved hjælp af "referencebeløb" i
lovgivning vedtaget ved fælles beslutningstagning, de disponible margener inden for hvert
udgiftsloft og margenerne mellem lofterne i den finansielle ramme og loftet over egne
indtægter, har betydning for graden af fleksibilitet eller usmidighed i en finansiel ramme.
Kommissionen har under udarbejdelsen af forslagene til den næste finansielle ramme taget
hensyn til disse aspekter.
De seneste erfaringer viser imidlertid, at de udfordringer, som er et resultat af uforudsete
begivenheder med globale følger, har fået ny karakter. Lige siden den nuværende finansielle
ramme trådte kraft, har det været nødvendigt at anvende alle tilgængelige
fleksibilitetsbestemmelser og bl.a. foretage en række ændringer af selve rammen. Unionen vil
i stigende grad skulle løse opgaver som følge af økonomiens og samfundets globalisering,
klimaændringer, energiafhængighed, migrationspres og andre globale udfordringer, primært
på områder, hvor Unionen med Lissabontraktaten har fået et større ansvar og en større rolle.
Det vil altid være en vanskelig politisk opgave at finde den rette balance mellem på den ene
side streng budgetdisciplin og forudsigelige udgifter og på den anden side fleksibilitet, som er
nødvendig, for at Unionen kan imødegå uforudsete udfordringer. Kommissionen foreslår på
grundlag af sin vurdering af den måde, hvorpå den nuværende interinstitutionelle aftale
5
fungerer, og på grundlag af yderligere overvejelser i forbindelse med budgetrevisionen
6
visse
mindre, men målrettede forbedringer af de eksisterende fleksibilitetsbestemmelser:
4
5
6
KOM(2011) 500 af 29.6.2011.
KOM(2010) 185 endelig af 27.4.2010, kapitel 2 (side 4-13).
KOM(2010) 700 endelig af 19.10.2010, særlig afsnit 4.5 til 4.7 (side 23-25).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
For det første har den udbredte og regelmæssige anvendelse af
fleksibilitetsinstrumentet og nødhjælpsreserven under den nuværende finansielle
ramme bekræftet behovet for disse foranstaltninger. Samtidig har erfaringen med
forvaltningen af navnlig foranstaltninger udadtil i løbet af de seneste få år vist, at
Unionen med besvær har skullet anvende forskellige instrumenter (f.eks.
nødhjælpsreserven,
stabilitetsinstrumentet,
ikke-udnyttede
margener
og
fleksibilitetsinstrumentet) for at kunne holde trit med den internationale udvikling og
imødegå nye udfordringer.
Det foreslås derfor, at forhøje de årlige disponible maksimumbeløb for både
fleksibilitetsinstrumentet og nødhjælpsreserven. Muligheden for at anvende
uudnyttede andele af de årlige maksimumbeløb i efterfølgende regnskabsår udvides
til år n+3 for fleksibilitetsinstrumentets vedkommende og som noget nyt til år n+1
for nødhjælpsreservens vedkommende (sidstnævnte under forudsætning af
indførelsen af en bestemmelse i finansforordningen). Muligheden for at anvende
nødhjælpsreserven udvides til også at omfatte særligt pressede situationer ved
Unionens ydre grænser som følge af migrationsstrømme.
Dette burde sikre, at de to instrumenter i højere grad kan bidrage til, at Unionen
hurtigt kan reagere på uforudsete situationer af begrænset omfang.
2.
For det andet har Den Europæiske Unions Solidaritetsfond og Den Europæiske Fond
for Tilpasning til Globaliseringen (Globaliseringsfonden) vist sig at være nyttige,
men det årlige maksimumbeløb for Globaliseringsfonden under den nuværende
finansielle ramme (500 mio. EUR) er aldrig blevet anvendt. Der foreslås en beskeden
nedsættelse af det disponible beløb til 429 mio. EUR samt en forenkling af
procedurerne for finansiering og frigivelse af støtte og en udvidelse af fondens
anvendelsesområde, så den også kan anvendes til at afbøde globaliseringens
konsekvenser for landbrugerne.
For det tredje foreslås det at øge fleksibiliteten inden for udgiftsområderne ved at
give mulighed for afvigelser på 10 % mod i dag 5 % fra de vejledende beløb i de
programmer, der er vedtaget ved fælles beslutningstagning.
For det fjerde vil Kommissionen foreslå, at der indføres en ny bestemmelse i
finansforordningen med henblik på at øge fleksibiliteten i projekter, der finansieres
under den nyoprettede infrastrukturfacilitet.
Infrastrukturprojekter vil i kraft af deres karakter i mange tilfælde indebære
komplekse kontraktforhold. Selv mindre forsinkelser kan under disse
omstændigheder føre til et tab af årlige forpligtelsesbevillinger og undergrave
projekternes gennemførlighed og dermed Unionens politiske ønske om at
modernisere sine net og sin infrastruktur på områderne transport, energi og
telekommunikation. For at forhindre dette bør finansforordningen give mulighed for
automatisk overførsel til efterfølgende regnskabsår af forpligtelsesbevillinger, der
ikke er blevet anvendt ved udgangen af et regnskabsår, for projekter, der finansieres
under infrastrukturfaciliteten.
3.
4.
5.
For det femte foreslås det i lyset af landbrugssektorens sårbarhed over for større
kriser at oprette en ny særlig reserve til kriser i landbrugssektoren med et årligt
budget på 500 mio. EUR, som kan anvendes ud over lofterne i den finansielle
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ramme. Proceduren for anvendelse af denne reserve er den samme som for
anvendelse af nødhjælpsreserven. De nærmere støtteberettigelseskrav, der skal gælde
for denne reserve, vil blive fastsat i en specifik lovgivningsmæssig retsakt.
6.
Endelig vil der fortsat være behov for en revision af den finansielle ramme med
henblik på håndtering af uforudsete omstændigheder med alvorlige finansielle følger.
For at sikre en tilsvarende grad af fleksibilitet i forhold til den nuværende
interinstitutionelle aftale foreslås det at indføre en margen til uforudsete udgifter på
op til 0,03 % af Unionens bruttonationalindkomst, som kan anvendes ud over
lofterne i den finansielle ramme via den samme procedure, som er fastsat under
punkt 22 i den nuværende interinstitutionelle aftale.
De fleksibilitetsbestemmelser, som foreslås indført i forordningen om fastlæggelse af den
flerårige finansielle ramme og i udkastet til interinstitutionel aftale, følger oplægget i
forslagene fra marts 2010: I forordningens artikel 2 gives mulighed for at anvende midler fra
særlige instrumenter, der ikke indgår i den finansielle ramme, ud over de lofter, der er fastsat i
den finansielle ramme. Bestemmelserne om selve instrumenterne, deres beløb og
anvendelsesprocedurerne findes i den interinstitutionelle aftale. På den måde sikres der
sammenhæng mellem procedurerne og budgetmyndighedens to parters roller (se punkt 10-15 i
udkastet til interinstitutionel aftale).
1.2.3.
Særlige bestemmelser om garantier
Hvis tilbagebetalingen af et garanteret lån, der er ydet under betalingsbalancemekanismen
eller under den europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme, skal dækkes over Unionens
budget, giver forordning nr. 1150/2000 mulighed for opkrævning af supplerende egne
indtægter med henblik på overholdelse af Unionens juridiske forpligtelser i budgettet. Denne
kontanttransaktion vil skulle følges op af en budgettransaktion – f.eks. fremlæggelsen af et
ændringsbudget. Eventuelle ændringsbudgetter skal overholde lofterne i den flerårige
finansielle ramme. I betragtning af de beløb der er tale om (garanterede lån under den
europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme og under betalingsbalancemekanismen), vil
der næsten med sikkerhed være behov for en ændring af den flerårige finansielle ramme.
Det er højst usandsynligt, at denne situation nogen sinde vil opstå, men for at undgå
eventuelle problematikker, foreslås det at indføje en bestemmelse i den flerårige finansielle
ramme om, at sådanne eventuelle udgifter ikke medtages i den finansielle ramme (dvs. hvis
behovet opstår, vil beløbene blive mobiliseret ud over lofterne i den finansielle ramme).
Det loft, der begrænser Unionens mulighed for at garantere lån via Unionens budget, er loftet
over egne indtægter, ikke loftet i den flerårige finansielle ramme. Et krav om revision af den
flerårige finansielle ramme, i tilfælde af anvendelse af sådanne garantier, ville forekomme at
være imod lovgiverens hensigter.
1.2.4.
Bidrag til finansieringen af storstilede projekter
Karakteren af større teknologiske udviklingsprogrammer, der er baseret på storstilede
infrastrukturprojekter, navnlig de europæiske satellitnavigationsprogrammer Egnos og
Galileo, kræver specifikke bestemmelser, der "øremærker" de beløb, der svarer til bidraget fra
Unionens budget. I lyset af erfaringen med den finansielle ramme for 2007-2013 er disse nye
bestemmelser nødvendige, for at sikre en ordnet udvikling af Unionens udgifter og en
problemfri afvikling af den årlige budgetprocedure.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De lovgivningsmæssige retsakter, der vedrører ovennævnte programmer, skal overholde de
finansielle bestemmelser i denne forordning.
2.
2.1.
Artikel 1
Artikel 1 fastsætter den periode, som den finansielle ramme dækker, og henviser til bilaget,
som indeholder tabellen over den finansielle ramme.
Artikel 2 – Overholdelse af loftet i den flerårige finansielle ramme
Artikel 2, stk. 1, pålægger institutionerne at overholde lofterne under budgetproceduren i
overensstemmelse med traktatens bestemmelser.
Stk. 2 giver mulighed for om nødvendigt at overskride lofterne i forbindelse med anvendelsen
af de instrumenter, som ikke indgår i den finansielle ramme. Nødhjælpsreserven,
Solidaritetsfonden, fleksibilitetsinstrumentet, Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen, den nyoprettede reserve til kriser i landbrugssektoren og margenen til
uforudsete udgifter er beskrevet i punkt 10-15 i udkastet til interinstitutionel aftale. De indgår
ikke i den finansielle ramme og sikrer, at der om nødvendigt og under særlige
omstændigheder, kan stilles midler til rådighed ud over lofterne i den finansielle ramme. De
gør den finansielle ramme mere fleksibel og skal anvendes af budgetmyndighedens to parter i
fællesskab. For at bevare den nuværende fleksibilitet og fastholde institutionernes rolle i
forbindelse med anvendelsen af disse instrumenter, medtages bestemmelserne om
instrumenterne i udkastet til interinstitutionel aftale.
Stk. 3 fritager proceduren for anvendelse af garantier, der er stillet via Unionens budget, for
lån ydet under betalingsbalancemekanismen eller den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme fra kravet om overholdelse af lofterne i den finansielle ramme og
dermed fra kravet om revision af den flerårige finansielle ramme. Det loft, der skal
overholdes, er loftet over egne indtægter.
Artikel 3 – Overholdelse af loftet over egne indtægter
Der foreslås en ændring af denne artikel i forhold til forslaget fra marts 2010, idet det direkte
anføres, at anvendelsen af instrumenter, som kan mobiliseres uden for den finansielle ramme,
og anvendelsen af garantier, der er stillet via Unionens budget, for et lån ydet i
overensstemmelse med forordning (EF) nr. 332/202 eller forordning (EU) nr. 407/2010 også
skal overholde loftet over egne indtægter.
Artikel 4 – Teknisk justering af den finansielle ramme
Den finansielle ramme er udtrykt i 2011-priser. Proceduren for den tekniske justering af
rammen fastholdes, hvilket også gælder deflatoren på 2 %. Der indføres et nyt element i
stk. 1, litra c), idet det absolutte beløb for margenen til uforudsete udgifter fastsættes til
0,03 % af Unionens bruttonationalindkomst som defineret i punkt 15 i udkastet til
interinstitutionel aftale.
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Forordningen om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 5 – Justeringer af rammebeløbene for samhørighedspolitikken
Denne artikel gengiver teksten i punkt 17 i den nuværende interinstitutionelle aftale og artikel
5 i forslaget fra marts 2010. Der er foretaget ændringer for at afspejle tidsplanen for den
finansielle ramme for 2014-2020 og ændringen af strukturen i den finansielle ramme.
Artikel 6 – Tilpasninger i forbindelse med budgetgennemførelsen
Ordlyden i denne artikel, som fastsætter regler for justeringer i forbindelse med
budgetgennemførelsen, svarer til punkt 18 i den nuværende interinstitutionelle aftale. Der
foreslås ingen ændringer i forhold til forslaget fra marts 2010.
Artikel 7 – Tilpasning af strukturfondene, Samhørighedsfonden, Fonden for Udvikling af
Landdistrikterne og Den Europæiske Fiskerifond
Denne artikel gengiver teksten i punkt 48 i den nuværende interinstitutionelle aftale.
Forberedelsen af retsgrundlaget og senere programmeringsdokumenterne er normalt en ret
langvarig proces, og der må derfor forudses en sen vedtagelse af retsakterne eller
programmerne.
Artikel 8 – Justeringer i forbindelse med uforholdsmæssigt store offentlige underskud
Ordlyden i denne artikel, som fastsætter regler for justeringer i forbindelse med
uforholdsmæssigt store offentlige underskud, gengiver teksten i punkt 20 i den nuværende
interinstitutionelle aftale og er ikke blevet ændret i forhold til forslaget fra marts 2010.
Artikel 9 – Revision af den finansielle ramme
Ordlyden i denne artikel svarer til punkt 21-23 i den nuværende interinstitutionelle aftale og
artikel 8 i forslaget fra marts 2010. Der er foretaget enkelte ændringer. 1) Den generelle
bestemmelse om fristen for fremsættelse af et forslag til revision, som var medtaget i
artikel 8, stk. 2, i forslaget fra marts 2010, udgår, eftersom den ikke svarede til den aktuelle
praksis i betragtning af behovet for at kunne håndtere uforudsete situationer, når de opstår.
2) Muligheden for at tilpasse den finansielle ramme ved kvalificeret flertal som foreslået i
artikel 8, stk. 3, i forslaget fra marts 2010, er trukket tilbage (i lyset af den foreslåede
udvidelse af fleksibilitetsinstrumenterne, herunder indførelsen af margenen til uforudsete
udgifter). 3) Der indføres et nyt stk. 5, som præciserer, at de justeringer og tilpasninger af den
finansielle ramme, der er omhandlet i andre artikler, også skal betragtes som en revision af
den finansielle ramme.
Artikel 10 – Tilpasning af den finansielle ramme i tilfælde af en revision af traktaten
Ordlyden i denne artikel, som fastsætter regler for tilpasninger i tilfælde af en revision af
traktaten, gengiver teksten i punkt 4 i den nuværende interinstitutionelle aftale og svarer til
artikel 9 i forslaget fra marts 2010.
Artikel 11 – Justering af den finansielle ramme i tilfælde af en udvidelse
Ordlyden i denne artikel gengiver teksten i punkt 29 i den nuværende interinstitutionelle aftale
og artikel 11 i forslaget fra marts 2010.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der indsættes et nyt afsnit, der specifikt omhandler en mulig samlet løsning på Cypern-
problematikken i løbet af den periode, som den finansielle ramme dækker.
Artikel 12 – Interinstitutionelt samarbejde under budgetproceduren
Bestemmelserne i denne artikel svarer til forslaget fra marts 2010. De generelle bestemmelser
for samarbejde under budgetproceduren findes i den flerårige finansielle ramme, mens
udkastet til interinstitutionel aftale og bilag til denne aftale indeholder mere detaljerede
bestemmelser.
Artikel 13 – Finansiering af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP)
Bestemmelsen i forslaget fra marts 2010 fastholdes med undtagelse af fastsættelsen af et
minimumsbeløb for FUSP.
Artikel 14 – Bidrag til finansieringen af storstilede projekter
Der er behov for specifikke bestemmelser vedrørende større teknologiske
udviklingsprogrammer, der er baseret på storstilede infrastrukturprojekter, navnlig de
europæiske satellitnavigationsprogrammer Egnos og Galileo. Sådanne bestemmelser er
påkrævet på grund af projekternes særlige karakter, dvs. en varighed, der rækker langt ud over
den flerårige finansielle ramme, projektrisici, der kan medføre store budgetoverskridelser,
begrænset eller ingen privat kapital i finansieringen og ingen eller kun begrænset mulighed
for at generere indtægter ved kommerciel udnyttelse på kort til mellemlang sigt.
I henhold til den foreslåede bestemmelse skal det beløb, der er afsat til de europæiske
satellitnavigationsprogrammer Egnos og Galileo i den finansielle ramme for 2014-2020,
derfor "øremærkes".
Artikel 15 – Midtvejsevaluering af gennemførelsen af den finansielle ramme
Der indføjes en ny bestemmelse, som fastsætter fristen for midtvejsevalueringen af, hvordan
den finansielle ramme fungerer. Der var en lignende bestemmelse i den nuværende
interinstitutionelle aftale (punkt 7 og erklæring nr. 1).
Artikel 16 – Overgangen til den næste finansielle ramme
Denne artikel pålægger Kommissionen at fremlægge en ny finansiel ramme inden den
1. januar 2018, dvs. tre år inden udløbet af den finansielle ramme.
I andet afsnit erindres om reglerne i tilfælde af, at der ikke vedtages en ny finansiel ramme
inden udløbet af den finansielle ramme i denne forordning.
Artikel 17
I den afsluttende artikel i forordningen om den flerårige finansielle ramme fastsættes
forordningens ikrafttrædelsesdato. Den interinstitutionelle ramme træder i kraft samme dag,
eftersom de to retsakter supplerer hinanden.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
Interinstitutionel aftale om budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk
forvaltning
Indledning – Punkt 1-6 i udkastet til interinstitutionel aftale
I indledningen til udkastet til interinstitutionel aftale nævnes traktaten (artikel 295), aftalens
bindende karakter og dens forbindelse til andre lovgivningsmæssige retsakter, som har
tilknytning til den flerårige finansielle ramme og budgetproceduren. Desuden beskrives
aftalens opbygning, og ikrafttrædelsestidspunktet (den samme dato som for forordningen om
fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme) fastsættes.
Indledningen gengiver ordlyden i punkt 1-6 i forslaget fra marts 2010.
Del I – Bestemmelser vedrørende den finansielle ramme og de særlige instrumenter, der
ikke indgår i den finansielle ramme
A. Bestemmelser vedrørende den finansielle ramme
Punkt 7 fastsætter reglerne for fremlæggelse af oplysninger om transaktioner, der ikke indgår
i budgettet (dvs. Den Europæiske Udviklingsfond), og om udviklingen i de forskellige
kategorier af egne indtægter. Praksis med at give disse oplysninger bibeholdes, men det
foreslås, at de ikke længere fremlægges i forbindelse med den tekniske justering af den
finansielle ramme, men sammen med de dokumenter, som ledsager budgetforslaget, hvor de
mere logisk hører til. Tidspunktet for fremlæggelse er stort set uændret (slutningen af
april/begyndelsen af maj). Denne ændring var også med i forslaget fra marts 2010.
Punkt 8 i den nye interinstitutionelle aftale vedrører margenerne under lofterne. Forordningen
om den flerårige finansielle ramme fastsætter lofter for alle udgiftsområderne, som skal
overholdes under hver årlig budgetprocedure i overensstemmelse med traktatens krav. Praksis
med så vidt muligt at sikre, at der er tilstrækkelige margener under lofterne, bør imidlertid
bibeholdes. Denne praksis indgår i det interinstitutionelle samarbejde og er udtryk for
institutionernes velvillige indstilling under budgetproceduren og hører derfor til i den
interinstitutionelle aftale. Bestemmelsen bibeholdes uændret i forhold til den nuværende
praksis og også i forhold til forslaget fra marts 2010.
Punkt 9 fastsætter, at der skal foretages en ajourføring af overslagene over
betalingsbevillinger efter 2020 i den finansielle rammes fjerde år i henhold til den nuværende
praksis og forslaget fra marts 2010.
B. Bestemmelser vedrørende de særlige instrumenter, der ikke indgår i den finansielle ramme
De eksisterende instrumenter, som ikke indgår i den finansielle ramme (nødhjælpsreserven,
Solidaritetsfonden, fleksibilitetsinstrumentet og Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen), bibeholdes i den interinstitutionelle aftale. Artikel 2 i forordningen om
fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme giver mulighed for om nødvendigt at anvende
instrumenterne ud over de lofter, som er fastsat i den finansielle ramme. Opdelingen af
bestemmelserne følger logikken i forslagene fra marts 2010.
De ændringer, der er foretaget i forhold til forslaget fra marts 2010, består af en forhøjelse af
beløbene for fleksibilitetsinstrumentet og nødhjælpsreserven, en nedsættelse af beløbet til Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen, indførelse (under forudsætning af
indførelsen af en bestemmelse i finansforordningen) af muligheden for at anvende uudnyttede
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
andele af de årlige beløb, der er til rådighed under nødhjælpsreserven, frem til år n+1, og en
udvidelse af reservens anvendelsesmuligheder til også at omfatte særligt pressede situationer
ved Unionens ydre grænser som følge af migrationsstrømme, og en forlængelse af denne
mulighed for fleksibilitetsinstrumentets vedkommende fra år n+2 til år n+3. Samtidig udgår
de bestemmelser, som lægger et loft over de årlige beløb, der er til rådighed under Den
Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i form af uudnyttede og frigivne beløb fra
de forrige to år, og der gives mulighed for at anvende fonden til afbødning af de konsekvenser
af globaliseringen, som rammer landbrugerne. Alle beløb er udtrykt i 2011-priser for at sikre
overensstemmelse med den generelle fremstilling af den finansielle ramme. Procedurerne for
mobilisering af instrumenterne er blevet forenklet i forhold til den nuværende praksis.
Det foreslås at oprette en ny reserve til afbødning af større kriser i landbrugssektoren. De
nærmere støtteberettigelseskrav, der skal gælde for denne reserve, vil blive fastsat i en
specifik lovgivningsmæssig retsakt. Den interinstitutionelle ramme fastlægger beløbets
størrelse og reglerne for mobilisering af det.
Det foreslås at oprette et nyt instrument uden for den finansielle ramme, nemlig "margenen til
uforudsete udgifter". Ordlyden svarer indholdsmæssigt til de bestemmelser, som Rådet vedtog
i sin holdning af 18. januar 2011 til forslagene fra marts 2010. Opdelingen af bestemmelserne
om margenen til uforudsete udgifter følger imidlertid logikken i forslagene fra marts 2010,
dvs. den interinstitutionelle aftale indeholder fortsat alle bestemmelser vedrørende de særlige
instrumenter, der ikke indgår i den finansielle ramme.
Del II – Forbedring af det interinstitutionelle samarbejde under budgetproceduren
A. Proceduren for interinstitutionelt samarbejde
Bestemmelserne om interinstitutionelt samarbejde under budgetproceduren er blevet ændret
markant i forhold til de nuværende regler for at sikre overensstemmelse med den nye
budgetprocedure, der blev indført med traktaten. Alle bestemmelserne er indføjet i bilaget til
den interinstitutionelle aftale som foreslået i marts 2010.
Bestemmelserne i bilaget svarer til forslaget fra marts 2010, men indeholder desuden de
ændringer, som siden er blevet vedtaget i erklæringerne fra institutionerne.
B. Indføjelse af finansielle bestemmelser i lovgivningsmæssige retsakter
Bestemmelserne i den nuværende interinstitutionelle aftale og derfor også i forslaget fra
marts 2010 fastholdes. Der bliver mulighed for større afvigelser fra beløbene i de
lovgivningsmæssige retsakter, nemlig på 10 % mod i dag 5 %, for at øge fleksibiliteten inden
for udgiftsområderne. Denne bestemmelse gælder ikke beløb, som medlemsstaterne på
forhånd er blevet tildelt for hele den periode, som den finansielle ramme dækker, og som
noget nyt heller ikke de storstilede projekter, der er omhandlet i artikel 13 i forordningen om
den flerårige finansielle ramme.
C. Udgifter vedrørende fiskeriaftaler
Det foreslås at tilpasse den nuværende interinstitutionelle aftales bestemmelser om udgifter
vedrørende fiskeriaftaler til de nye budgetregler. Den foreslåede ændring af ordlyden afspejler
de dele af den eksisterende tekst, som stadig er relevante; de vedrører udelukkende godt
samarbejde og forpligtelsen til at holde institutionerne informeret om udviklingen.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bestemmelserne svarer til forslaget fra marts 2010, og det vurderedes ikke at være nødvendigt
at foretage ændringer.
D. Finansiering af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Bestemmelserne svarer til forslaget fra marts 2010, og det vurderedes ikke at være nødvendigt
at foretage ændringer.
E. Inddragelse af institutionerne i forvaltningen af Den Europæiske Udviklingsfond
For at forbedre den parlamentariske kontrol med Den Europæiske Udviklingsfond og bringe
kontrollen tættere på de regler, der gælder for udviklingssamarbejde, som finansieres over
Unionens budget, foreslås det at indføre en ny bestemmelse vedrørende dialogen med Europa-
Parlamentet om de programmeringsdokumenter, der skal finansieres via Den Europæiske
Udviklingsfond.
F. Institutionernes samarbejde under budgetproceduren om administrative udgifter
Der indføres en ny bestemmelse, som skal sikre, at institutionerne hvert år på et tidligt
tidspunkt i budgetproceduren (tidsplan fastlagt i bilaget) når til enighed om fordelingen af de
administrative udgifter. Det årlige udsving i det administrative udgiftsniveau for hver
institution bør desuden afspejle de mulige budgetmæssige følger af ændringer af
bestemmelser i personalevedtægten og konsekvenserne af den gradvise nedbringelse af
antallet af ansatte med 5 % mellem 2013 og 2018 i alle institutioner, organer og agenturer.
Del III – Forsvarlig forvaltning af EU-midlerne
Denne del gengiver teksten i forslaget fra marts 2010 om den finansielle programmering (med
nogle få tilpasninger, som skal bringe teksten tættere på den nuværende praksis) og om
agenturer og Europaskoler (med en tilføjelse om, at de samme regler som for oprettelse af et
nyt agentur skal følges, at den relevante lovgivningsmæssige retsakt eller et givet agenturs
opgaver skal ændres, samt en specifikation af de oplysninger, der skal indgå i den
konsekvensanalyse, som Kommissionen skal foretage, inden den fremlægger et forslag om
oprettelse af et nyt agentur eller en ny Europaskole).
Afsnittet om nye eller innovative finansielle instrumenter er ikke længere nødvendigt,
eftersom finansforordningen vil indeholde et nyt afsnit, der alene vedrører finansielle
instrumenter, og detaljerede regler for rapportering om disse instrumenter.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0012.png
2011/0177 (APP)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 312,
sammenholdt med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 106A,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
7
,
under henvisning til Europa-Parlamentet godkendelse
8
,
efter fremsendelse af udkastet til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter en særlig lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
De årlige lofter over bevillinger til forpligtelser for hver enkelt udgiftskategori og de
årlige lofter for bevillinger til betalinger, som er fastsat i denne forordning, skal
overholde lofterne for forpligtelser og egne indtægter i [Rådets afgørelse
XXXX/XX/EU, Euratom].
Under hensyntagen til behovet for en passende forudsigelighed med henblik på
forberedelse og gennemførelse af investeringer på mellemlangt sigt bør den periode,
som den finansielle ramme dækker, fastsættes til syv år regnet fra den 1. januar 2014,
og der bør foretages en midtvejsevaluering af den finansielle rammes gennemførelse.
Der bør tages hensyn til resultaterne af denne evaluering i de sidste tre år af den
periode, som den finansielle ramme dækker.
Der er behov for særlige instrumenter – nødhjælpsreserven, Den Europæiske Unions
Solidaritetsfond, fleksibilitetsinstrumentet og Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen, reserven til kriser i landbrugssektoren og margenen til uforudsete
udgifter – for at sætte Unionen i stand til at reagere på nærmere beskrevne uforudsete
omstændigheder og muliggøre finansieringen af nøje fastlagte udgifter, som ikke kan
finansieres inden for de disponible lofter under et eller flere udgiftsområder som
fastsat i den finansielle ramme. Der er derfor behov for specifikke bestemmelser, som
(2)
(3)
7
8
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0013.png
giver mulighed for at opføre forpligtelsesbevillinger på budgettet ud over lofterne i
den finansielle ramme, når det er nødvendigt at anvende særlige instrumenter.
(4)
Hvis det er nødvendigt at anvende garantier, der er stillet via Unionens budget, for lån
ydet under betalingsbalancemekanismen eller den europæiske finansielle
stabiliseringsmekanisme som beskrevet i Rådets forordning (EF) nr. 332/2002 af
18. februar 2002 om indførelse af en mekanisme for mellemfristet
betalingsbalancestøtte til medlemsstaterne
9
og i Rådets forordning (EU) nr. 407/2010
af 11. maj 2010 om oprettelse af en europæisk finansiel stabiliseringsmekanisme
10
, bør
det påkrævede beløb mobiliseres ud over de lofter over forpligtelses- og
betalingsbevillinger i den finansielle ramme under overholdelse af loftet over egne
indtægter.
Den finansielle ramme bør fastlægges i 2011-priser. Der bør desuden fastsættes regler
for tekniske justeringer af den finansielle ramme med henblik på en ny beregning af
lofterne og margenerne.
I den finansielle ramme bør der ikke tages hensyn til budgetkonti finansieret af
formålsbestemte indtægter som omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. [xxx/201x] af […] om de finansielle regler vedrørende Unionens
almindelige budget
11
.
Der bør fastsættes regler for andre situationer, som kan kræve, at den finansielle
ramme tilpasses. Disse tilpasninger kan vedrøre gennemførelsen af budgettet,
uforholdsmæssigt store offentlige underskud, en revision af traktaten, udvidelser eller
forsinket vedtagelse af nye regler på bestemte politikområder.
De nationale rammebeløb til samhørighed for vækst og beskæftigelse er fastsat på
grundlag af skøn over bruttonationalproduktet (i det følgende benævnt "BNP") for
foråret 2011. I betragtning af de skønsmæssige usikkerheder og konsekvenserne for de
medlemsstater, der har et nedsat momsberegningsgrundlag, bør der foretages en
midtvejsevaluering for at sammenligne det forventede og det faktiske BNP og dets
betydning for rammebeløbene. Hvis BNP for 2014-2016 afviger mere end +/- 5 % fra
det skøn, der blev anvendt i 2011, er det nødvendigt at tilpasse rammebeløbene for
2018-2020 for de berørte medlemsstater. Det er nødvendigt at fastsætte regler for
denne tilpasning.
Det kan være nødvendigt at revidere den finansielle ramme i tilfælde af uforudsete
omstændigheder, som ikke kan håndteres inden for de fastsatte lofter i den finansielle
ramme. Det er derfor nødvendigt at indføre bestemmelser om revision af den
finansielle ramme i sådanne tilfælde.
Det er nødvendigt at fastsætte generelle regler for det interinstitutionelle samarbejde
under budgetproceduren.
For at medvirke til en problemfri afvikling af budgetproceduren er det nødvendigt at
fastsætte de grundlæggende regler for opførelsen af udgifterne til den fælles udenrigs-
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
9
10
11
EUT L 53 af 23.2.2002, s. 1.
EUT L 118 af 12.5.2010, s. 1.
EUT L […] af […], s. […].
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0014.png
og sikkerhedspolitik på budgettet og at fastsætte et samlet beløb for den periode, som
den finansielle ramme dækker.
(12)
De nærmere regler for det interinstitutionelle samarbejde under budgetproceduren og
for opførelse af udgifterne til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik på budgettet er
fastsat i den interinstitutionelle aftale af […] 201x mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk forvaltning
12
.
Der er også behov for specifikke regler for håndtering af storstilede
infrastrukturprojekter, der strækker sig langt ud over den periode, som den finansielle
ramme dækker. Det er nødvendigt at fastsætte maksimumbeløb for bidragene fra
Unionens budget til disse projekter. Dette bør ikke få betydning for andre projekter,
der finansieres over Unionens budget.
Kommissionen bør fremlægge et forslag til en ny flerårig finansiel ramme inden den 1.
januar 2018 for at sætte institutionerne i stand til at vedtage rammen i tilstrækkelig god
tid inden, den skal træde i kraft. Den finansielle ramme, som fastlægges i denne
forordning, bør fortsat finde anvendelse, hvis forordningen om den nye finansielle
ramme ikke vedtages inden udløbet af den finansielle ramme, som fastlægges i denne
forordning —
(13)
(14)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Den flerårige finansielle ramme
Den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020 (i det følgende benævnt "den
finansielle ramme") findes i bilaget.
Artikel 2
Overholdelse af lofterne i den finansielle ramme
1.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen overholder under hver
budgetprocedure og i forbindelse med gennemførelsen af budgettet for det
pågældende regnskabsår de årlige udgiftslofter, som er fastsat i den finansielle
ramme.
Når det er nødvendigt at anvende midler fra nødhjælpsreserven, Den Europæiske
Unions Solidaritetsfond, fleksibilitetsinstrumentet, Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, reserven til kriser i landbrugssektoren og margenen til
uforudsete udgifter i overensstemmelse med Rådets forordning (EF) nr. 2012/2002
13
,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006
14
, Europa-
2.
12
13
14
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 311 af 14.11.2002, s. 3.
EFT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0015.png
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. xxxx/201x
15
og den interinstitutionelle
aftale af […] 201x om budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk forvaltning (i det
følgende benævnt "den interinstitutionelle aftale"), kan der opføres
forpligtelsesbevillinger på budgettet ud over de lofter for de pågældende
udgiftsområder, som er fastsat i den finansielle ramme.
3.
Når det er nødvendigt at anvende en garanti, der er stillet via Unionens budget, for et
lån ydet i overensstemmelse med forordning (EF) nr. 332/2002 eller forordning (EU)
nr. 407/2010, skal garantien ligge ud over de lofter, der er fastsat i den finansielle
ramme.
Artikel 3
Overholdelse af loftet over egne indtægter
1.
For hvert af de regnskabsår, som den finansielle ramme dækker, må de samlede
nødvendige betalingsbevillinger, efter den årlige justering og under hensyntagen til
eventuelle andre tilpasninger, justeringer og revisioner samt anvendelsen af
artikel 2, stk. 2 og 3, ikke føre til, at opkrævningssatsen for egne indtægter overstiger
det loft over egne indtægter, der er fastsat i overensstemmelse med [afgørelse
XXXX/XX/EU, Euratom].
Om nødvendigt nedsættes lofterne i den finansielle ramme for at sikre overholdelsen
af det loft over egne indtægter, der er fastsat i overensstemmelse med [afgørelse
XXXX/XX/EU, Euratom].
Artikel 4
Tekniske justeringer
1.
Hvert år foretager Kommissionen forud for budgetproceduren for regnskabsåret n+1
følgende tekniske justeringer af den finansielle ramme:
a)
b)
c)
2.
opskrivning til år n+1-priser af lofterne og af de samlede tal for
forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger
beregning af den disponible margen under det loft over egne indtægter, der er
fastsat i overensstemmelse med [afgørelse XXXX/XX/EU, Euratom].
beregning af det absolutte beløb for margenen til uforudsete udgifter som
omhandlet i punkt 15 i den interinstitutionelle aftale.
2.
Kommissionen foretager de tekniske justeringer, der er omhandlet i stk. 1, på
grundlag af en fast deflator på 2 % årligt.
15
EUT L […] af […], s. […].
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Kommissionen underretter Europa-Parlamentet og Rådet om resultaterne af de
tekniske justeringer, der er omhandlet i stk. 1, og om de underliggende økonomiske
prognoser.
Der må ikke foretages andre tekniske justeringer for det pågældende regnskabsår,
hverken i løbet af regnskabsåret eller i de følgende regnskabsår i form af
efterfølgende korrektioner.
Artikel 5
Justeringer af rammebeløbene for samhørighedspolitikken
4.
1.
Hvis det konstateres, at en medlemsstats kumulerede bruttonationalprodukt ("BNP")
for årene 2014-2016 afviger mere end +/- 5 % fra det kumulerede BNP, der blev
anslået i 2011 i forbindelse med fastsættelsen af rammebeløbene for
samhørighedspolitikken til medlemsstaterne for perioden 2014-2020, tilpasser
Kommissionen i forbindelse med sin tekniske justering for 2018 de beløb, der fra
midlerne til støtte for samhørighed er tildelt den pågældende medlemsstat i denne
periode.
Den samlede nettovirkning af de justeringer, der er omhandlet i stk. 1, uanset om den
er positiv eller negativ, må ikke overstige 3 mia. EUR.
De nødvendige justeringer fordeles ligeligt over årene 2018-2020, og de tilsvarende
lofter i den finansielle ramme ændres i overensstemmelse hermed.
Artikel 6
Tilpasninger i forbindelse med budgetgennemførelsen
2.
3.
Når Kommissionen underretter Europa-Parlamentet og Rådet om resultaterne af de tekniske
justeringer af den finansielle ramme forelægger den dem samtidig forslag til tilpasninger af de
samlede betalingsbevillinger, som den under hensyntagen til budgetgennemførelsen skønner
er nødvendige for at sikre en ordnet udvikling i forhold til forpligtelsesbevillingerne. Der
træffes afgørelse om disse forslag inden den 1. maj i år n.
Artikel 7
Tilpasning af strukturfondene, Samhørighedsfonden, Fonden for Udvikling af
Landdistrikterne og Den Europæiske Fiskerifond
1.
Hvis der efter 1. januar 2014 vedtages nye regler eller programmer vedrørende
strukturfondene, Samhørighedsfonden, Fonden for Udvikling af Landdistrikterne og
Den Europæiske Fiskerifond, justeres den finansielle ramme med henblik på
overførsel til efterfølgende år – ud over de tilsvarende udgiftslofter – af bevillinger,
der ikke blev udnyttet i 2014.
Tilpasningen vedrørende overførslen af uudnyttede bevillinger for år 2014 skal
vedtages inden 1. maj 2015.
2.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Justeringer i forbindelse med uforholdsmæssigt store offentlige underskud
Hvis en suspension af budgetmæssige forpligtelser vedrørende Samhørighedsfonden ophæves
i forbindelse med en procedure for uforholdsmæssigt store offentlige underskud, træffer Rådet
i overensstemmelse med traktaten og den relevante basisretsakt afgørelse om overførsel af de
suspenderede forpligtelser til de følgende år. Suspenderede forpligtelser for år n kan ikke
genopføres på budgettet efter år n+2.
Artikel 9
Revision af den finansielle ramme
1.
I tilfælde af uforudsete omstændigheder kan den finansielle ramme revideres under
overholdelse af det loft over egne indtægter, der er fastsat i overensstemmelse med
[afgørelse XXXX/XX/EU, Euratom].
I forbindelse med enhver revision af den finansielle ramme i overensstemmelse med
stk. 1 tages der hensyn til mulighederne for omfordeling af udgifterne mellem de
programmer, der henhører under det af revisionen berørte udgiftsområde, navnlig
med hensyn til enhver forventet underudnyttelse af bevillingerne. Et betydeligt
beløb, både i absolutte tal og som procentdel af den nye påtænkte udgift, skal om
muligt ligge inden for det eksisterende loft over det pågældende udgiftsområde.
I forbindelse med enhver revision af den finansielle ramme i overensstemmelse med
stk. 1 tages der hensyn til mulighederne for at udligne enhver forhøjelse af loftet over
ét udgiftsområde ved at nedsætte loftet over et andet udgiftsområde.
I forbindelse med enhver revision af den finansielle ramme i overensstemmelse med
stk. 1 skal der fortsat være et rimeligt forhold mellem forpligtelser og betalinger.
De justeringer og tilpasninger, der er omhandlet i artikel 3, stk. 2, artikel 6, 7, 8, 10,
11 og 16, udgør også en revision af den finansielle ramme.
Artikel 10
Tilpasning af den finansielle ramme i tilfælde af en revision af traktaterne
Ændres traktaterne i løbet af den periode, som den flerårige finansielle ramme dækker, og
påvirker dette budgettet, foretages de tilpasninger af den finansielle ramme, der som følge
heraf er nødvendige.
2.
3.
4.
5.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 11
Justering af den finansielle ramme i tilfælde af en udvidelse eller Cyperns genforening
Såfremt nye medlemsstater tiltræder Den Europæiske Union i løbet af den periode, som den
finansielle ramme dækker, justeres den finansielle ramme for at tage hensyn til de
udgiftsbehov, der følger af resultatet af tiltrædelsesforhandlingerne.
I tilfælde af Cyperns genforening i løbet af den periode, som den finansielle ramme dækker,
justeres den finansielle ramme for at tage hensyn til en samlet løsning på Cypern-
problematikken og de ekstra finansielle behov, der følger af en genforening.
Artikel 12
Det interinstitutionelle samarbejde under budgetproceduren
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen (i det følgende benævnt "institutionerne")
træffer enhver foranstaltning til at lette den årlige budgetprocedure.
Institutionerne samarbejder loyalt under hele budgetproceduren med henblik på at tilnærme
deres holdninger til hinanden. Institutionerne samarbejder gennem passende
interinstitutionelle kontakter for på alle stadier af proceduren at følge fremskridtet i arbejdet
og undersøge, hvorvidt der er overensstemmelse.
Institutionerne sørger for så vidt muligt at samordne deres respektive tidsplaner med henblik
på at sikre en sammenhængende og samordnet afvikling af arbejdet indtil den endelige
vedtagelse af budgettet.
Der kan holdes trepartsmøder på alle stadier af proceduren og på forskellige
repræsentationsniveauer afhængig af de forventede drøftelsers karakter. Hver institution
udpeger i overensstemmelse med sin egen forretningsorden sine deltagere i hvert møde,
definerer sit mandat til forhandlingerne og informerer i god tid de andre institutioner om de
nærmere detaljer vedrørende møderne.
Artikel 13
Finansiering af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
Samtlige aktionsudgifter vedrørende den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (i det følgende
benævnt "FUSP") opføres under ét og samme kapitel med overskriften FUSP. Beløbet skal
dække de reelle, forudsigelige behov, som de vurderes i forbindelse med udarbejdelsen af
budgetforslaget på grundlag af årlige overslag udarbejdet af Unionens højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, og en rimelig margen til
uforudsete aktioner. Der hensættes ikke midler til en reserve.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0019.png
Artikel 14
Bidrag til finansieringen af storstilede projekter
Der afsættes et maksimumbeløb på 7 000 mio. EUR i 2011-priser til de europæiske
satellitnavigationsprogrammer (Egnos og Galileo) på EU-budgettet i perioden 2014-2020.
Artikel 15
Midtvejsevaluering af gennemførelsen af den finansielle ramme
Kommissionen fremlægger i 2016 en vurdering af gennemførelsen af den finansielle ramme,
der om nødvendigt ledsages af relevante forslag.
Artikel 16
Overgangen til den næste finansielle ramme
Kommissionen fremlægger inden den 1. januar 2018 et forslag til en ny flerårig finansiel
ramme.
Hvis der ikke inden den 31. december 2020 er vedtaget en rådsforordning om fastlæggelse af
en ny flerårig finansiel ramme, videreføres lofterne og de øvrige bestemmelser for det sidste
år i den finansielle ramme, indtil der vedtages en forordning om fastlæggelse af en ny
finansiel ramme. Såfremt nye medlemsstater tiltræder Den Europæiske Union efter 2020,
justeres den videreførte finansielle ramme om nødvendigt for at tage hensyn til resultaterne af
tiltrædelsesforhandlingerne.
Artikel 17
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i …, den
På Rådets vegne
Formand
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450487_0020.png
BILAG
Tabel over den flerårige finansielle ramme
DEN FLERÅRIGE FINANSIELLE RAMME (EU-27)
(i mio. EUR - 2011-priser)
I alt
2020
2014-2020
76.179
57.105
51.784
38.060
2.763
10.620
9.371
7.485
150.718
1,03%
490.908
376.020
382.927
281.825
18.535
70.000
62.629
50.464
1.025.000
1,05%
FORPLIGTELSESBEVILLINGER
1. Intelligent og bæredygtig vækst
heraf: økonomisk, social og territorial samhørighed
2. Bæredygtig vækst: naturressourcer
heraf: markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger
3. Sikkerhed og unionsborgerskab
4. EU som global partner
5. Administration
heraf: institutionernes administrative udgifter
FORPLIGTELSESBEVILLINGER I ALT
i % af BNI
2014
64.696
50.468
57.386
42.244
2.532
9.400
8.542
6.967
142.556
1,08%
2015
66.580
51.543
56.527
41.623
2.571
9.645
8.679
7.039
144.002
1,07%
2016
68.133
52.542
55.702
41.029
2.609
9.845
8.796
7.108
145.085
1,06%
2017
69.956
53.609
54.861
40.420
2.648
9.960
8.943
7.191
146.368
1,06%
2018
71.596
54.798
53.837
39.618
2.687
10.150
9.073
7.288
147.344
1,05%
2019
73.768
55.955
52.829
38.831
2.726
10.380
9.225
7.385
148.928
1,04%
BETALINGSBEVILLINGER I ALT
i % af BNI
Disponibel margen
Loft over egne indtægter i % af BNI
133.851
1,01%
0,22%
1,23%
141.278
1,05%
0,18%
1,23%
135.516
0,99%
0,24%
1,23%
138.396
1,00%
0,23%
1,23%
142.247
1,01%
0,22%
1,23%
142.916
1,00%
0,23%
1,23%
137.994
0,94%
0,29%
1,23%
972.198
1,00%
0,23%
1,23%
DA
19
DA