Trafikudvalget 2011
KOM (2011) 0415
Offentligt
1450501_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.7.2011
KOM(2011) 415 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
EU og dets naboregioner: En ny strategi for transportsamarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0002.png
1.
Mål
I
NDLEDNING
Transport bidrager i stort omfang til Europas velstand. Den gør det muligt at distribuere varer
effektivt og giver borgerne mulighed for at rejse frit. EU er en vigtig politisk og økonomisk
partner for lande i naboregionerne. Et styrket samarbejde i transportsektoren kan gøre en
forskel med hensyn til at hjælpe vores naboer med at blive økonomisk stærkere og politisk
mere stabile. Borgere og virksomheder i EU og i naboregionerne har direkte fordel af et
forbedret transportsamarbejde, som tager sigte på at reducere den tid og de ressourcer, der
bruges på transport af varer og passagerer. En tættere markedsintegration kan desuden bidrage
til at åbne nye markedsmuligheder for virksomheder i såvel EU som naboregionerne.
I denne meddelelse præsenteres et nyt transportpolitisk samarbejde med EU's naboregioner
baseret på Kommissionens meddelelse fra 2007
1
, hvor der blev sat fokus på aspekter
vedrørende infrastrukturen. Meddelelsen dækker både den europæiske naboskabspolitik
(ENP)
2
og udvidelseslandene
3
med særlig vægt på ENP-landene. Det omfattende
transportsamarbejde, der allerede er opnået med udvidelseslandene, kan være en model for en
forbedring af transportforbindelserne med andre naboregioner.
4
Kommissionen har for nylig revideret ENP, den fælles politiske ramme for EU's relationer
med sine nabopartnerlande
5
, og foreslået
en ny tilgang til nabolande i forandring.
I
overensstemmelse med denne tilgang vil transportsamarbejdet blive skræddersyet til hver
underregions behov. EU vil anvende et højere differentieringsniveau i transportsektoren
afhængig af det enkelte lands ambition og beredvillighed til at blive tættere integreret med
EU. EU-støtten, i form af enten finansiering til infrastrukturforbindelser eller i form af større
markedsadgang, vil være betinget af, at der sker fremskridt i nabolandene.
Politisk baggrund
Med
Lissabontraktatens
ikrafttræden har EU forpligtet sig til at udvikle særlige forbindelser
med sine nabolande (artikel 8 i TEU). Det fastsattes også i traktaten, at Unionen kan beslutte
at samarbejde med tredjelande for at fremme projekter af gensidig interesse og sikre nettenes
interoperabilitet (artikel 171, stk. 3, i TEUF).
I
Europa 2020-strategien
lægges der vægt på at udnytte eksterne aspekter af vores interne
politikker til at fremme EU's økonomiske vækst. Dette gælder især for transportpolitikken,
idet effektive grænsepassager, kortere og hurtigere forbindelser og liberalisering af
markederne letter strømmen af varer og mennesker hen over EU's grænser.
I marts 2011 vedtog Kommissionen en
køreplan for et fælles europæisk transportområde
– mod et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt transportsystem
6
med det formål at
1
2
3
4
5
6
Udvidelse af de vigtigste transeuropæiske transportakser til nabolandene, KOM(2007) 32 af 31.1.2007.
ENP Øst: Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Georgien, Moldova, Ukraine; ENP Syd: Algeriet, Egypten,
Israel, Jordan, Libanon, Libyen, Marokko, det besatte palæstinensiske område, Syrien, Tunesien.
Kandidatlande: Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Montenegro, Tyrkiet.
Potentielle kandidater: Albanien, Bosnien og Hercegovina, Serbien, Kosovo (under UNSCR 1244/99).
Island, Norge, Rusland og Schweiz er ikke omfattet af denne meddelelse.
KOM(2011) 303 af 25.5.2011.
Køreplan for et fælles europæisk transportområde, KOM(2011) 144 af 28.3.2011.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0003.png
øge mobiliteten og sætte gang i vækst og beskæftigelse. I denne køreplan foreslog
Kommissionen, at EU's transport- og infrastrukturpolitik udvides til at omfatte vores
nærmeste naboer, og at tredjelandes markeder åbnes for transporttjenester.
Kommissionen er i øjeblikket ved at
gennemgå TEN-T-politikken.
Denne politik tager også
sigte på en bedre forbindelse mellem TEN og infrastrukturnettene i nabolandene.
EU har desuden indført
makroregionale strategier,
såsom EU's strategi for Donauområdet
7
,
som tilstræber at forbedre mobiliteten mellem regionerne og omfatter nogle af landene i
naboregionerne.
2.
MARKEDSINTEGRATION MED HENBLIK PÅ HURTIGERE OG BILLIGERE
FORBINDELSER
T
ÆTTERE
En tættere integration mellem transportmarkederne i EU og i udvidelses- og ENP-landene kan
gøre transportforbindelserne hurtigere, billigere og mere effektive,
hvilket er til fordel for
såvel borgere som virksomheder. Udsigterne for en tættere markedsintegration afhænger af
nabolandenes evne og vilje til at gå over til standarder, der svarer til dem, der anvendes i EU
på sådanne områder som sikkerhed, beskyttelse, miljøbeskyttelse og arbejdstagernes sundhed
og sikkerhed. I denne meddelelse beskrives kort- og langsigtede foranstaltninger inden for alle
transportformer – landeveje, jernbane, luftfart, søfart og sejlads på indre vandveje – med det
formål at forbinde transportsystemerne i EU og dets nabolande.
Arbejdet med en tættere integration af transportmarkedet er indledt som led i de igangværende
forhandlinger om associeringsaftalerne med de østlige partnerskabslande.
8
Formålet med
disse aftaler er at etablere et frihandelsområde med EU. I EU's sydlige naboskab er målet på
længere sigt at færdiggøre Euro-Middelshavsfrihandelsområdet. Som led i
udvidelsesstrategien og i forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne hjælper EU
udvidelseslandene med deres tilpasning til den gældende EU-ret for at skabe passende
betingelser for integration af transportmarkedet. I udkastet til transportfællesskabstraktat med
det vestlige Balkan planlægges der f.eks. en progressiv markedsintegration på grundlag af
gældende EU-ret inden for sikkerhed, beskyttelse, miljø og sociale anliggender.
2.1.
Luftfart
I luftfartsektoren fremmes den tættere integration med EU's naboer gennem målsætningen om
at skabe et bredere
europæisk fælles luftfartsområde
(ECAA) omfattende 1 mia. mennesker
i EU og alle nabolande ved EU's sydlige og østlige grænser
9
. Eftersom de fleste af ENP-
landene ligger på den anden side af havet i forhold til EU eller inden for en betydelig afstand
fra EU's hovedstæder, spiller flyrejser en central rolle inden for passagertransport. Den årlige
vækst i antallet af flypassagerer mellem EU og de sydlige nabolande har i gennemsnit ligget
på 6,7 % og 11,6 % mellem EU og de østlige nabolande i perioden 2004-2009. Mod syd er
Marokko allerede en del af det europæiske fælles luftfartsområde og har oplevet en
gennemsnitlig årlig vækst på 14,6 % i transporten af flypassagerer til og fra EU. Mod øst blev
7
8
9
Strategiens målsætninger omfatter en forbedring af forbindelserne mellem otte medlemsstater og seks
nabolande (Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Moldova, Montenegro, Serbien, Ukraine), KOM(2010)
715 af 8.12.2010.
Der foregår ingen forhandlinger med Belarus. Det østlige partnerskab blev lanceret i 2009 for at
udbygge EU's relationer med Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Georgien, Moldova og Ukraine.
Køreplan for et fælles europæisk transportområde.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0004.png
de fleste passagerer transporteret mellem Ukraine og EU (2,7 mio. ud af 3,5 mio. passagerer i
2009).
10
ECAA–politikken er udformet, så den giver mulighed for en gradvis åbning af markedet
mellem EU og dets naboer i tilknytning til en lovgivningsmæssig konvergens gennem gradvis
gennemførelse af EU-reglerne, hvorved der åbner sig nye muligheder for flyselskaberne og
større valgmuligheder for forbrugerne. Processen med åbning af markedet og
lovgivningsmæssig konvergens foregår parallelt for at fremme fair konkurrence og EU's
standarder inden for sikkerhed, beskyttelse, miljø og andre områder. ECAA gennemføres
gennem
omfattende lufttrafikaftaler,
som fremmer de overordnede økonomiske,
handelsmæssige og turistmæssige relationer.
Forhandlingerne om en omfattende lufttrafikaftale kan begynde, så snart nabolandet har vist
forståelse for betingelserne og afgivet et klart tilsagn om at påtage sig de forpligtelser, der er
forbundet med at tilslutte sig ECAA.
EU har indgået sådanne aftaler med det vestlige Balkan, Georgien, Jordan og Marokko.
Lignende aftaler forhandles i øjeblikket med Israel, Libanon og Ukraine, og der forventes
forhandlinger med Tunesien i nærmeste fremtid. Kommissionen har desuden et mandat til at
forhandle en lignende aftale med Algeriet. Kommissionen har foreslået et mandat til at
forhandle med Moldova og har til hensigt at gøre det samme for så vidt angår Aserbajdsjan.
Afhængigt at de resterende nabolandes interesse og beredvillighed vil Kommissionen foreslå,
at der forhandles lignende aftaler.
De aftaler, der er indgået med ENP-landene, er bilaterale, mens aftalen med Vestbalkan er
multilateral. Denne multilaterale aftale går videre end de bilaterale, f.eks. ved at domme
afsagt af EU-Domstolen, som er relevante for luftfart, finder direkte anvendelse i disse lande.
Med henblik på at øge den regionale integration er det næste skridt at udarbejde en
multilateral aftale for ENP Syd og en anden for ENP Øst. I sidste instans er målet på lang sigt
at integrere alle regioner og EU i en enkelt ECAA.
Det fælles europæiske luftrum,
som i øjeblikket er under opbygning, vil også blive udvidet
til at omfatte EU's naboer. Anerkendelse af EU-retten og princippet om EU-udpegning er en
mindsteforudsætning herfor. Det fælles europæiske luftrum vil forbedre sikkerheden og
reducere forsinkelser, omkostninger og emissioner. Som led i den gradvise tilgang til
etablering af et fælles europæisk luftrum forsøger EU's nabolande at danne eller tilslutte sig
funktionelle luftrumsblokke (FAB) sammen med EU-medlemsstater. Senest i december 2012
bør medlemsstaterne have etableret ni funktionelle luftrumsblokke, hvorved de kollektivt
udformer og rationaliserer deres luftrum og flyruter for bedre at kunne opfylde lufttrafikkens
behov.
I det vestlige Balkan er Bosnien og Hercegovina og Kroatien en del af initiativet FAB Central
Europe (FABCE). Hvad angår de andre berørte lande har Albanien, Egypten og Tunesien
status som associeret partner, og Jordan og Libanon er observatørstater i forbindelse med
initiativet BLUE MED FAB. Andre nabolande forventes at slutte sig til lignende funktionelle
luftrumsblokke for at færdiggøre det fælles europæiske luftrum.
10
Eurostat.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0005.png
Flere nabolande er allerede kontraherende parter i
Den europæiske Organisation for
Luftfartens Sikkerhed
(Eurocontrol).
11
De deltager i arbejdet i Eurocontrol og drager således
fordel af organisationens tjenester. Ikke-medlemmer kan udnytte en række af Eurocontrols
tjenester på grundlag af anmodninger og aftaler med organisationen.
12
Samarbejdet med EU's
naboer tager sigte på at fastlægge holdninger i Eurocontrol i overensstemmelse med dem, der
er udarbejdet af EU.
Flere ENP-lande har allerede fordel af forskningsprogrammet SESAR
(Single European Sky
Air Traffic Management),
som tilstræber at modernisere lufttrafikkontrolinfrastrukturen i
Europa. EU kan desuden stille hjælp til rådighed til andre ENP-lande, der søger at
modernisere deres lufttrafikstyringssystemer.
En forbedring af effektiviteten af
lufttransportsikkerheden
i naboregionerne er af afgørende
betydning for EU. De internationale standarder inden for luftfartsikkerhed, som er fastlagt af
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO), bør gennemføres fuldt ud.
13
EU
samarbejder allerede med nabolandene om at sætte dem bedre i stand til at opfylde disse
internationale forpligtelser. EU kan bistå med at opnå overensstemmelse med reglerne
gennem deling af informationer om udvikling af nationale programmer for sikkerheden inden
for civil luftfart og deling af bedste praksis med hensyn til implementering og kvalitetskontrol
af luftfartsikkerhedsforanstaltninger. Lovgivningsmæssig konvergens i regionen, ud over de
internationale standarder, kan fremmes ved at forbedre kendskabet til og implementeringen af
luftfartsikkerhedsbestemmelserne under Den Europæiske Konference for Civil Luftfart
(ECAC) og de principper, der er fastlagt i EU's primære lovgivning.
Sikring af et højt niveau inden for
luftfartsikkerhed
er højt prioriteret i forbindelse med EU's
transportpolitik. Nabolande, der har undertegnet omfattende aftaler om luftfartstjenester med
EU kan også deltage i arbejdet i Det Europæiske Luftfartsikkerhedsagentur (EASA). Desuden
kan enhver europæisk signatarstat i ICAO deltage i EASA's arbejde på grundlag af en specifik
aftale, som indebærer, at den indfører og implementerer EU's luftfartsikkerhedsregler
14
.
Kommissionen og EASA har for nylig foreslået, at der oprettes en celle inden for EASA, som
skal samarbejde med en række sydlige naboskabslande (Israel, Jordan, Libanon, Marokko og
Tunesien). Herved forsøges det at harmonisere luftfartsikkerhedsstandarder og -procedurer
mellem EU og disse lande. Der vil blive truffet foranstaltninger til et lignende samarbejde
med henblik på at øge luftfartsikkerheden i de østlige ENP-lande.
Foreslåede aktioner
På kort sigt
(indtil 2013)
Afslutte igangværende forhandlinger om omfattende aftaler om luftfartstjenester og
udvide forhandlingerne om sådanne aftaler til at omfatte andre interesserede
nabolande, når disse er klar
Fortsætte bistanden til nabolandene med henblik på at modernisere deres
lufttrafikstyringssystemer (SESAR) og gøre dem tilgængelige for andre interesserede
11
12
13
14
Albanien, Armenien, Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, Moldova, Montenegro, Tyrkiet, Serbien, Ukraine.
Dvs. initiativerne vedrørende Central Route Charges Office (CRCO), Central Flow Management Unit
(CFMU) og European Air Traffic Management Database (EAD).
Bilag 17 om sikkerhed i Chicagokonventionen.
Forordning 216/2008, artikel 66.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0006.png
lande
Tilvejebringe oplysninger, vejledning og teknisk bistand til nabolande med henblik
på tilslutning til en af Europas funktionelle luftrumsblokke (FAB)
Bistand til nabolande med henblik på at opnå overensstemmelse med internationale
og europæiske luftfartsikkerhedsstandarder
Samarbejde med EU's naboer med det formål at fastlægge holdninger i Eurocontrol
på linje med dem, der er udarbejdet af EU
Bistå nabolandene med at nå EU's niveau og internationale niveauer inden for
luftfartsikkerhed
Konsolidere luftfartsaftalerne med henholdsvis de østlige ENP-lande og de sydlige
ENP-lande med henblik på at færdiggøre ECAA
Udvide luftfartsikkerhedssamarbejdet under EASA til at omfatte de østlige ENP-
lande og de resterende sydlige ENP-lande
Fuld integration af nabolandene i det fælles europæiske luftrum
På længere sigt
2.2.
Søfart og sejlads på indre vandveje
Udtrykt i tonnage foregår 90 % af godstransporterne mellem EU og resten af verden til søs.
Visionerne om søtransport drejer sig om skibsfart af høj kvalitet, der er konkurrencedygtig og
udviser gode miljø- og sikkerhedsmæssige resultater. Dette er en fælles interesse for EU og
dets nabolande, som er fælles om regionale have.
Hvad angår det vestlige Balkan indeholder udkastet til transportfællesskabstraktat
bestemmelser om samarbejde, som skal sikre konvergens i retning mod EU's maritime
standarder og politikker. EU vil fortsat fremme
liberalisering
af søtransporttjenester for at
skabe ensartede vilkår i forhold til nabolandene. Dette gælder især for de igangværende
bestræbelser på at skabe et frihandelsområde omkring Middelhavet, herunder friheden til at
levere søtransporttjenester.
EU arbejder for at fremme sine egne og internationale krav med hensyn til
maritim
sikkerhed, beskyttelse og miljøbeskyttelse.
For at sikre ensartede vilkår i de have, der
grænser op til EU, er det vigtigt, at EU's nabolande ratificerer og korrekt gennemfører
internationale konventioner vedrørende sikkerhed og beskyttelse til søs samt sociale og
miljømæssige betingelser og tilpasser sig EU's standarder. Kommissionen yder teknisk
bistand med henblik herpå. EU tilstræber desuden et aktivt samarbejde med nabolande under
Den Internationale Søfartsorganisation IMO's auspicier.
Lavere krav angående sikkerhed og beskyttelse samt miljø- og socialregler, skattedumpning
og diskriminerende praksis med hensyn til afgifter for at benytte forbindelserne til baglandet i
nabolandene kan forvride konkurrencen. Formålet med et samarbejde med nabolandene er at
undgå denne potentielle forvridning ved at fastsætte ensartede regler. Virksomhederne i EU
har direkte fordel af denne tilgang.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0007.png
For at forbedre
den maritime sikkerhed og beskyttelse
samt miljøbeskyttelsen vil EU fortsat
yde teknisk bistand til naboerne under de regionale projekter SAFEMED i syd og SASEPOL i
øst. EU drøfter desuden et forslag fra Kommissionen om at udvide Det Europæiske Agentur
for Søfartssikkerhed EMSAS' mandat til at omfatte ydelse af teknisk bistand til ENP-lande.
For yderligere at forbedre sikkerheden til søs og reaktionen over for begivenheder til søs vil
Kommissionen
fremme
nabolandenes
deltagelse
i
det
EMSA-styrede
trafikovervågningssystem SafeSeaNet og disse landes erhvervelse af den maritime
overvågningsinfrastruktur, der er nødvendig for at kunne deltage. For bedre at kunne reagere
på ulovlige udledninger fra skibe og identificere forurenerne i farvandene vil Kommissionen
endvidere fremme nabolandenes deltagelse i satellittjenesten CleanSeaNet, der drives af
EMSA. CleanSeaNet giver allerede alle EU's kystmedlemsstater og kandidatlande samt Island
og Norge en næsten realtidstjeneste vedrørende olieudslip på havet gennem analyse af
satellitbilleder.
Som helhed lever EU's nabolande ikke op til forventningerne i deres rolle som
flagstater.
I
henhold til Paris-aftalememorandummet om havnestatskontrol, som er det vigtigste indeks for
flagstaternes resultater, er Aserbajdsjan, Algeriet, Tunesien og Marokko på den grå liste og
Ukraine, Georgien, Moldova, Albanien, Libanon, Libyen, Syrien og Egypten på den sorte
liste.
For at forbedre deres overholdelse af flagstatsforpligtelserne opfordres de sortlistede
nabolande til at overveje fordelene ved at anmode om IMO-medlemsstaternes
revisionsordning. IMO-revisionen er i øjeblikket frivillig, men vil blive obligatorisk fra 2014.
EU vil fortsætte sin bistand til naboerne med henblik på at forbedre deres flagstatsresultater.
Det
europæiske søtransportområde
uden barrierer vil på længere sigt blive udviklet til et
"Blue Belt"
med fri bevægelighed til søs i og omkring Europa. Formålet er at forenkle
formaliteterne for skibe, der rejser mellem EU-havne. Dette indebærer, at der skal indføres
elektroniske systemer for dataudveksling mellem skib og kyst. I overensstemmelse med "Blue
Belt"-princippet tager samarbejdet med nabolandene sigte på at forenkle de administrative
procedurer for
nærskibsfarten,
etablere et administrativt enstrenget system for
havneformaliteter og sikre interoperabilitet mellem informationssystemerne.
Søfarende
i de nabolande, der opfylder de gældende internationale standarder (den
internationale konvention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold), må
arbejde på EU-skibe. Efter anmodning fra EU-medlemsstaterne og med støtte fra EMSA
vurderer Kommissionen certificeringsprocedurer for søfarende og uddannelsessteder i
nabolandene. EU har anerkendt de fleste af nabolandene.
15
Kommissionen vil fortsat yde
teknisk bistand til nabolandene til forbedring af uddannelsen af søfarende.
Som et bidrag til en mere strategisk tilgang til maritime anliggender i samarbejdet på tværs af
alle sektorer, herunder transport i Middelhavsområdet, har Kommissionen sammen med IMO
og EIB iværksat et projekt, der skal identificere pilotaktioner til forbedring af samarbejdet
mellem maritime aktører med hensyn til søfartssikkerhed og -overvågning, sociale aspekter
og uddannelse samt investeringer i søfartsinfrastruktur.
15
EU har allerede anerkendt Algeriet, Kroatien, Iran, Israel, Tunesien, Tyrkiet og Ukraine. En række
andre lande er ved at blive vurderet, herunder Aserbajdsjan, Egypten, Jordan og Marokko.
Anerkendelsen af Georgien blev trukket tilbage i 2010.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0008.png
Formålet EU's politik for
sejlads på de indre vandveje
er at opnå en effektiv og bæredygtig
transport ad indre vandveje. Det er vigtigt, at EU's nabolande anvender de relevante
internationale konventioner til at sikre ækvivalens med EU's niveau for sikkerhed i
forbindelse med sejlads ad indre vandveje samt med miljømæssige og sociale vilkår.
Kommissionen vil hjælpe nabolandene med at nå disse mål.
For at fremme sikkerhed, effektivitet og dataudveksling vil Kommissionen samarbejde med
de relevante nabolande i forbindelse med
flodinformationstjenesterne.
Hvad angår sejlads på Donau foreslås der i
EU's strategi for Donauområdet
aktioner med
henblik på fuldt ud at udnytte markedspotentialet for sejlads ad indre vandveje i regionen,
som omfatter fem nabolande, nemlig Bosnien og Hercegovina, Kroatien, Moldova, Serbien og
Ukraine. Kommissionen støtter moderniseringen af Donaukommissionen som led i den
reviderede Beogradkonvention. Teksten til denne konvention, hvor Kommissionen har
forhandlet EU's tiltræden, er blevet vedtaget, men endnu ikke underskrevet. Kommissionen
opfordrer de to signatarstater til at løse uenigheden.
Foreslåede aktioner
På kort sigt (indtil 2013)
Hjælpe nabolandene med at forbedre deres flagstatsresultater og opfylde sikkerheds-
og beskyttelsesmæssige samt sociale standarder
Udvide EMSA's mandat for at kunne yde teknisk bistand til nabolandene
Fremme nabolandenes deltagelse i SafeSeaNet og CleanSeaNet
Samarbejde med nabolandene med henblik på at forenkle procedurerne for
nærskibsfarten i overensstemmelse med det europæiske søtransportområde og "Blue
Belt"-princippet
Hjælpe nabolandene med at nå EU's standarder og internationale standarder inden for
sejlads på indre vandveje
Deltage aktivt med henblik på at genlancere moderniseringsprocessen for
Donaukommissionen
Fremme en tættere integration af nabolandene i "Blue Belt" med fri bevægelighed til
søs i og omkring Europa
Vejtransport
På længere sigt
2.3.
Vejtransport spiller en central rolle i handelsstrømmene med de nabolande, med hvilke EU
deler en landgrænse. Besværlige administrative procedurer ved
grænsepassage
er imidlertid
fortsat en hindring for den effektive strøm af varer mellem EU og naboerne i øst. I gennemsnit
spildes 40 % af den samlede transporttid
16
ved grænserne som følge af forskelle i de
administrative procedurer. En lempelse af procedurerne for grænsepassage er derfor af
afgørende betydning, når det drejer sig om at stimulere samhandelen ved at reducere tid og
omkostninger.
16
Vurdering foretaget af den internationale vognmandsorganisation.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0009.png
Kommissionen har planlagt strategiske rammer for
toldsamarbejdet
med Belarus, Moldova
og Ukraine for at sikre en lempelse af samhandelen, kombineret med beskyttelse af borgerne
ved EU's østlige grænse, gennem et sæt af prioriterede aktioner. Disse omfatter sikre og
problemfri ruter, risikostyring og bekæmpelse af svig samt støtte til moderniseringen af
toldinfrastrukturer og –procedurer.
Det lave niveau for
trafiksikkerhed
i nabolandene er et emne af direkte betydning for EU. En
forbedring af trafiksikkerheden gennem uddannelse, deling af bedste praksis, bevidstgørelse
og fremme af en mere sikker vejinfrastruktur, herunder sikker parkering, er højt prioriteret i
EU's samarbejde med naboregionerne. Kommissionen vil undersøge muligheden for at udvide
de fælles EU-dækkende intelligente transportsystemtjenester (f.eks. eCall
17
) til nabolandene.
Dødeligheden som følge af trafikskader er betydelig højere i de fleste østlige
partnerskabslande (21,5 pr. 100 000 personer i Ukraine, 16,8 i Georgien, 15,1 i Moldova) end
gennemsnittet i Europa (6,1 pr. 100 000 personer).
18
Det samme gælder for de sydlige ENP-
lande.
For at sikre ensartede regler på det globale bilmarked er det vigtigt, at nabolandene ratificerer
og anvender EU's standarder og internationale standarder for
køretøjssikkerhed
og
miljøpræstationer
19
. EU tilstræber et aktivt samarbejde herom med nabolandene inden for
UNECE.
Vejtransportydelser
er fortsat vigtige, når man skal sikre en effektiv grænseoverskridende
forsyningskæde til fremstillingssektoren, især over kortere afstande. Til forskel fra
luftfartssektoren, hvor EU og nabolandene er gået i retning af en åbning af markedet, er der
kun taget små skridt til at liberalisere den gensidige adgang til landevejsmarkedet. De fleste
EU-medlemsstater har bilaterale landevejstransportaftaler med nabotredjelande. Disse aftaler
sikrer en gensidig markedsadgang baseret på kvoter. På multilateralt plan tildeles kvoterne
også af International Transport Forum (tidligere ECMT), men disse tegner sig kun for 5 % af
de samlede transaktioner.
Flere nabolande har givet udtryk for interesse i større
adgang til markedet for vejtransport
i
EU. EU bør udnytte sin eksterne kompetence på dette område til at sikre en yderligere
markedsintegration med disse lande og også til at tage hensyn til de relevante
sikkerhedsmæssige, beskyttelsesmæssige, miljømæssige og sociale aspekter. Hovedformålet
med et sådant initiativ vil være en gradvis fjernelse af kvantitative restriktioner til gengæld for
gennemførelsen af standarder, der garanterer kvaliteten af vejtransportydelser mellem EU og
nabolandene, hvilket ikke er indeholdt i de nuværende bilaterale ordninger. Udkastet til
transportfællesskabstraktat med Vestbalkan indeholder en række fællesskabstilladelser, der
giver lastbiler adgang til markedet for vejtransport.
For at sikre, at der findes ensartede standarder for landevejstransport i EU og nabolandene, er
det vigtigt, at implementeringen af bestemmelserne om digitale fartskrivere i nabolandene er i
overensstemmelse med kravene i FN-aftalen om køretids- og hviletidsregler i international
17
18
19
"e-Call tilbage på rette spor – en handlingsplan (Tredje meddelelse om e-sikkerhed)", KOM(2006) 723.
Data om ENP-lande fra Verdensbankens rapport Confronting "Death on Wheels" Making Roads Safe in
Europe and Central Asia (No. 51667-ECA, November 2009), data om medlemsstaterne fra CARE
European Road Accident Database.
Fastlagt af verdensforummet for harmonisering af regulativer for motorkøretøjer under De Forenede
Nationers Økonomiske Kommission for Europa (UNECE).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0010.png
landevejstransport (AETR
20
). Alle kontraherende parter i AETR uden for EU (alle lande i det
østlige partnerskab undtagen Georgien) var fra og med 2010 juridisk bundet til at indføre
digitale fartskrivere i nyregistrerede køretøjer. EU har bistået de østlige ENP-lande med
indførelsen af digitale fartskrivere. For at bringe AETR-bestemmelserne helt i
overensstemmelse med EU's sociale regler i vejtransportsektoren har Kommissionen til
hensigt at få et mandat, hvorved EU kan blive kontraherende part i AETR.
Passagertransport
ad landevej bidrager til de europæiske borgeres mobilitet og til strømmen
af turister. Et samarbejde med naboerne i landevejssektoren kan fremme passagertransport
med bus ved at forenkle godkendelsen af busruter og harmonisere kvalitets- og
sikkerhedsniveauet.
I den forbindelse bør anvendelsesområdet for Interbus-aftalen
21
udvides til at omfatte ikke
blot lejlighedsvis befordring af internationale passagerer med bus, men også regelmæssig
befordring, og udvides til nabolande, der er interesserede i og parate til at tilslutte sig aftalen.
Foreslåede aktioner
På kort sigt (indtil 2013)
Hjælpe de kontraherende parter i AETR med at udvikle digitale fartskrivere
Hjælpe nabolandene med at udvikle og gennemføre aktioner, der øger
vejsikkerheden
Undersøge virkningen af en gradvis åbning af vejtransportmarkedet for udvalgte
nabolande
Styrke toldsamarbejdet med Belarus, Moldova og Ukraine for at lette grænsepassage
Opnå et mandat, hvorved EU kan blive kontraherende part i AETR
På længere sigt
2.4.
Udvide anvendelsesområdet for Interbus-aftalen til at omfatte regelmæssig
international personbefordring med bus og udvide den til også at omfatte ENP-lande
Jernbaner
De vigtigste godstransportstrømme mellem EU og nabolandene løber øst-vest. I det seneste
årti har der været en stigning på 7 % i mængden af godstransport mellem EU og de nærmeste
naboer i øst (Belarus, Moldova og Ukraine). I 2020 forventes der en vækst på op til 40 % i
efterspørgslen efter godstransport i forhold til EU's østlige naboer.
22
I EU har markedet siden 2007 været fuldstændig åbent for godstransport og siden januar 2010
for international personbefordring. Åbningen af godstransportmarkedet har givet nye
virksomheder mulighed for at komme ind på markedet, sænket priserne og i første omgang
20
21
22
Overenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i international vejtransport.
Aftale om lejlighedsvis international personbefordring med bus.
Rapport om "Situation and perspectives of the rail market", udarbejdet for Kommissionen i 2010.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0011.png
øget mængden til trods for virkningerne af den økonomiske krise. Der kunne sættes yderligere
skub i jernbanesektoren ved at styrke samarbejdet med EU's nabolande om jernbanetransport.
Godstransport
kan have en konkurrencemæssig fordel i forhold til andre transportformer på
lange korridorer mellem Europa og Asien, men dette påvirkes i negativ retning af fysiske og
ikke-fysiske barrierer. Selv om godsstrømmene mellem EU og Belarus, Ukraine og Moldova
er vokset i de seneste år, vil det fortsat være vigtigt at koncentrere det fremtidige samarbejde
om centrale spørgsmål såsom forbedring af infrastrukturen og procedurerne for
grænsepassage, som kunne bringe den fremtidige vækst i godsmængderne i fare, hvis der ikke
sker en videreudvikling. Rimelige, ikke-diskriminerende, gennemsigtige og effektive
systemer for opkrævning af gebyrer for brug af jernbaneinfrastruktur langs korridorerne
mellem EU, de østlige naboer og Asien er nødvendige for at udnytte jernbanegodstrafikkens
fulde potentiale. Kommissionen tilskynder til et regionalt samarbejde om dette spørgsmål. De
fysiske barrierer for en vækst i samhandelen og godsmængden omfatter også manglen på
interoperable jernbanesystemer, utilstrækkelig teknologi og rullende materiel i en dårlig
tilstand. Effektiviteten af
personbefordringen
med jernbane kan øges gennem et bedre
samarbejde om grænsepassage, uden at dette kræver større investeringer i infrastruktur.
Der er behov for foranstaltninger til at mindske virkningerne af en større
teknisk barriere
for
samhandelen, nemlig forskellen mellem de sporvidder, der anvendes i Belarus, Moldova og
Ukraine (1 520 mm), og den standardsporvidde, der anvendes i det meste af EU (1 435 mm).
Forskellen er tidsrøvende og forsinker strømmene af gods- og persontransport. Som et første
skridt bør systemet med en sporvidde på 1520/1524 mm specificeres i de standarder, der
udarbejdes af Det Europæiske Jernbaneagentur (ERA). Dette vil give et egnet grundlag for
hele industrien til at levere systemer og produkter i overensstemmelse med disse standarder.
For at muliggøre dette vil EU videreføre det tekniske samarbejde med OSJD-lande
23
gennem
ERA. For at styrke samarbejdet med de sydlige naboskabslande inddrager ERA uafhængige
eksperter fra Algeriet, Marokko og Tunesien i arbejdet med spørgsmål vedrørende
interoperabilitet.
Et andet skridt ville være at studere metoder for
omladning
(fra 1 520 mm til 1 435 mm og
vice versa) og forsøge at forbedre dem, bl.a. gennem forskning. Til det formål kan der
benyttes forskellige samarbejdsformer til at hjælpe nabolandene med at opfylde EU's
standarder. Et nærmere samarbejde vil hjælpe med til at øge interoperabiliteten, sikre
ensartede vilkår med hensyn til sikkerheden og lægge grunden til en eventuel fremtidig
åbning af markedet. Det forhandlede udkast til transportfællesskabstraktat med Vestbalkan
omhandler en åbning af jernbanemarkedet for passager- og godstjenester for selskaber i både
EU og Sydøsteuropa.
For at sikre jernbanenettenes interoperabilitet og sikkerhed i EU og i nabolandene fremmer
EU desuden udviklingen af
det europæiske system til styring af jernbanetrafik
(ERTMS) i
sine nabolande. Ud over at tilvejebringe et system, der sikrer en problemfri jernbanetrafik
med færre omkostninger, er en yderligere fordel ved ERTMS, at der er et større udvalg af
produktleverandører,
hvilket
giver
regeringer,
jernbaneselskaber
og
infrastrukturadministratorer større valgmuligheder.
23
Blandt ENP-landene er Aserbajdsjan, Belarus, Georgien, Moldova og Ukraine medlem af OSJD
(samarbejdsorganisationen for jernbaneselskaber). Blandt EU's medlemsstater er Bulgarien, Tjekkiet,
Estland, Ungarn, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet og Rumænien medlem af OSJD.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0012.png
Reformer, der tager sigte på at bringe jernbanesektoren i nabolandene tættere på EU's
standarder
(vedrørende sikkerhed, beskyttelse, miljø, sociale spørgsmål og interoperabilitet),
bør fortsætte i EU's nabolande. Dette vil ikke blot komme passager- og godstransporten til
gode, men vil også tiltrække flere investeringer til jernbanesektoren. For selskaber i EU
skaber den store efterspørgsel efter en modernisering af det rullende materiel i nabolandene
nye markedsmuligheder. Reformer er endvidere en forudsætning for en eventuel åbning af
markedet fremover.
Til trods for jernbanernes forholdsvis store markedsandel i Ukraine, Belarus og Moldova er
godsmarkedet
med jernbane endnu ikke blevet liberaliseret. Alle lande i Vestbalkan og
Tyrkiet har allerede indledet reformprocessen. Kommissionen opfordrer de sydlige ENP-
lande til at fortsætte deres jernbanereformer.
Foreslåede aktioner
På kort sigt
(indtil 2013)
Specificere sporviddesystemet på 1520/1524 mm i de standarder (tekniske
specifikationer for interoperabilitet), der udarbejdes af ERA
Fremme udbredelsen af det europæiske system til styring af jernbanetrafik (ERTMS)
i nabolandene
Fremme udvidelses- og nabolandenes deltagelse i aktiviteterne i ERA
På længere sigt
Undersøge metoderne for omladning (fra 1 520 mm til 1 435 mm og vice versa) ved
forbindelsespunkterne og forsøge at forbedre dem, herunder gennem
forskningsaktiviteter
Undersøge muligheden for en åbning af jernbanemarkedet til ENP-landene
3.
I
NFRASTRUKTURFORBINDELSER
For at forbedre og fremme infrastrukturforbindelserne vil Kommissionen sætte fokus på tre
centrale elementer: definition af net, prioritering af projekter og mobilisering af finanser.
Net
Som et første skridt til fremme af infrastrukturforbindelser må de strategiske
transportnet
i
naboregionerne defineres. Disse regionale net vil udgøre grundlaget for EU's fornyede
samarbejde om transportinfrastruktur med nabolandene. De vil tjene som en udvidelse af det
reviderede transeuropæiske transportnet (TEN-T) ud over EU's grænse og forbinde landene i
regionen. Disse net skal fremme den regionale integration mellem landene og afspejle de
fremtidige trafikstrømme.
Arbejdet i det vestlige Balkan, Tyrkiet og EU's sydlige naboskab er langt fremme.
Kommissionen har samarbejdet med disse nabolande om at identificere
transportinfrastrukturnet, der er omfattet af transnationale akser. Samarbejdet i Vestbalkan-
regionen har ført til dannelsen af South East Europe Comprehensive Regional Transport
Network. I udkastet til transportfællesskabstraktat forudses en yderligere udvikling af dette
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0013.png
net. Tyrkiet er ved at udvikle et transportnet i samarbejde med Kommissionen. I det sydlige
naboskab har Euro-Middelhavssamarbejdet inden for transport resulteret i udviklingen af
transportnettet for Euro-Middelhavsområdet.
Kommissionen vil samarbejde med nabolandene i øst om at definere et regionalt transportnet,
som bygger på Kommissionens meddelelse fra 2007
24
, TRACECA-korridorer
25
og
forhandlinger om associeringsaftaler, der indeholder et transportkapitel. Regionale
transportnet i øst, som har forbindelse til TEN-T og net hos naboerne til naboerne i
Centralasien er særlig vigtige, når det drejer sig om at fremme de alternative forbindelser
mellem Europa og Asien.
For at sikre en effektiv planlægning og overvågning af TEN-T har Kommissionen udviklet
TENtec-informationssystemet, der omfatter overvågning af trafikdata og prognoser fra
medlemsstaterne samt Kroatien og Tyrkiet. Kommissionen er nu ved at udvide
anvendelsesområdet for TENtec til at omfatte transportinfrastrukturdata i ENP og andre lande
på det vestlige Balkan. Dette vil gøre det muligt at anvende TENtec som et værktøj ved
planlægningen af udvidelsen af TEN-T ud over EU's grænser.
Begrebet "motorveje til søs" repræsenterer den maritime dimension af det transeuropæiske
transportnet. EU anvender dette begreb ved udviklingen af havbaserede intermodale
godstransportforbindelser med nabolandene. Begrebet motorveje til søs fremmer også den
regionale integration og skaber derved bedre forbindelser mellem nabolandene.
Der er til dette formål iværksat flere tekniske bistandsprojekter i Middelhavs- og
Sortehavsregionen og i regionen omkring Det Kaspiske Hav. Pilotforbindelser i
Middelhavsområdet har allerede bidraget til, at man har kunnet udnytte fordelene ved effektiv
nærskibsfart mellem EU's sydlige medlemsstater og partnerlandene i Middelhavsområdet i
form af reducerede transporttider og –omkostninger. Ud fra den centrale målsætning om at
fremme samhandelen vil disse forbindelser blive udviklet i både det sydlige og østlige
naboskab med fortsat teknisk bistand fra EU.
Projekter
Det næste skridt er, at der må identificeres
prioriterede projekter
af regional interesse og
EU-interesse vedrørende de regionale transportnet. Ved hjælp af en række
udvælgelseskriterier er der allerede identificeret prioriterede projekter i det vestlige Balkan og
i de sydlige naboskabsregioner.
I det østlige naboskab er der iværksat en lignende proces med prioritering af projekter både i
sammenhæng med TRACECA-programmet og under de høringer, der er afholdt med
nabolandene under udarbejdelsen af denne meddelelse. Der er anvendt de samme
udvælgelseskriterier som dem, der gælder for projekter i det vestlige Balkan og de sydlige
naboskabsregioner.
24
25
KOM(2007) 32 af 31.1.2007.
Oprindeligt et fællesskabsprogram, men siden 1998 reguleret ved en multilateral aftale med
mellemstatslige strukturer. Det har spillet en central rolle i udviklingen af transportkorridorer mellem
Europa og Asien og omfatter Armenien, Aserbajdsjan, Bulgarien, Georgien, Iran, Kazakhstan,
Kirgisistan, Moldova, Rumænien, Tadsjikistan, Tyrkiet, Ukraine og Usbekistan som medlemmer. Iran
nyder ikke godt af EU-finansiering.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0014.png
I forbindelse med den nye tilgang skal projekterne have en regional interesse og EU-interesse,
være beliggende på et regionalt net, være omfattet af et fast tilsagn fra nabolandene, tage sigte
på at lempe flaskehalse for den internationale trafik som f.eks. i forbindelse med
grænsepassage og forbedre forbindelserne mellem det reviderede TEN-T og det regionale net.
Projekterne bør også bidrage til at øge integrationen og interoperabiliteten mellem
transportsystemerne i EU og dets nabolande, resultere i reducerede transportomkostninger og
–tider, fremme de internationale godsstrømme og øge sikkerheden og beskyttelsen samt
miljøbeskyttelsen.
Sammen med de internationale finansielle institutioner vil Kommissionen ved hjælp af disse
kriterier gennemgå projekter indgivet af nabolande. Som resultat af dette arbejde vil der
gradvis blive opstillet en liste over prioriterede projekter, som Kommissionen og de
internationale finansielle institutioner kan overveje at gennemføre.
Finansiering
Som et tredje og sidste skridt i opbygningen af de faktiske indbyrdes forbindelser skal der
tilvejebringes
finansiering til modne prioriterede projekter.
Finansieringsbehovene inden for transportinfrastrukturen i EU's naboregioner er for store til,
at EU, andre donorer, nabolande eller IFI'er kan finansiere dem alene. For at afhjælpe
finansieringsgabet må der ske en styrkelse af samarbejdet mellem alle disse partnere, herunder
gennem bedre brug af eksisterende innovative finansieringsinstrumenter, som EU har indført
for naboregionerne. Der bør overvejes større brug af EU-programmer til forbedring af
transportforbindelserne med nabolandene.
I Kommissionens nylige meddelelse
26
om "Et budget for Europa 2020" antydes det, at
infrastrukturprojekter af EU-interesse, der går gennem naboskabs- og førtiltrædelseslande
fremover kan blive forbundet og finansieret gennem den nye facilitet for netforbindelser i
Europa, som giver mulighed for finansiering fra forskellige poster på EU's budget under et
enkelt integreret regelsæt.
I Vestbalkanregionen kombinerer investeringsrammen for Vestbalkan (WBIF) tilskud fra
mange forskellige kilder med lån til medfinansiering af miljø-, energi- og
transportinfrastrukturprojekter. Kommissionen vil overveje at give prioritet til finansiering af
projekter, der hjælper med at udvikle det omfattende regionale transportnet i Sydøsteuropa.
WBIF har allerede godkendt 22 transportprojekter, hvortil de bevilgede 37 mio. EUR i tilskud
potentielt kan mobilisere et betydeligt beløb i investeringer. Instrumentet for
førtiltrædelsesbistand (IPA) tilvejebringer endvidere finansiering til projekter, som bidrager til
at forbinde det regionale transportnet i Vestbalkan og TEN-T.
I de sydlige og østlige naboskabsregioner kombinerer naboskabsinvesteringsfaciliteten (NIF)
tilskud fra EU-budgettet og lån fra internationale finansielle institutioner, hvorved der
tilvejebringes finansiering til centrale infrastrukturprojekter i transport-, energi-, social- og
miljøsektoren samt til udvikling af den private sektor. Indtil nu er ca. 25 % af de
745 mio. EUR, der er til rådighed under NIF inden for det nuværende finansielle overslag,
blevet bevilget til transportinfrastrukturprojekter. Indtil 2013 har NIF stadig 465 mio. EUR,
26
KOM(2011) 200 af 8.3.2011.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0015.png
der ikke er disponeret over. Kommissionen vil samarbejde med IFI'erne og nabolandene om at
øge forelæggelsen af transportprojekter med henblik på NIF-finansiering.
Prioriterede infrastrukturprojekter, som af Kommissionen og de internationale finansielle
institutioner anses for at være modne, vil blive forelagt for NIF. Dette vil give NIF mulighed
for at sætte større fokus på centrale forbindelsesprojekter. Kommissionen vil også forsøge at
få de internationale finansielle institutioner inddraget mere i NIF's arbejde.
I marts 2011 undertegnede Kommissionen, Den Europæiske Investeringsbank og Den
Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling et aftalememorandum om samarbejde uden
for EU, hvor en af aktionerne er en udvidelse af TEN-T. Kommissionen vil også tilstræbe et
nærmere samarbejde med Verdensbanken og andre interesserede IFI'er om
transportspørgsmål uden for EU. Et nærmere samarbejde med IFI'erne vil omfatte deling af
erfaringer og informationer om finansielle ressourcer i transportsektoren, screening af
projekter og projektplanlægning. Kommissionen og bankerne vil desuden støtte nabolandene
med at udvikle transportstrategier, hjælpe dem med at identificere prioriterede
infrastrukturprojekter og udarbejde projektforslag. Kommissionens politiske indflydelse i
regionen kombineret med bankernes finansielle kapacitet kan sætte skub i finansieringen af
transportprojekter i nabolandene.
Kommissionen vil også fremme de indbyrdes forbindelser med nabolandene gennem andre
eksisterende instrumenter i forbindelse med den bilaterale og regionale støtte til nabolandene
fra instrumentet for den europæiske naboskabspolitik. Disse omfatter grænseoverskridende
samarbejde inden for TAIEX, Twinning og ENPI.
Foreslåede aktioner
På kort sigt (indtil 2013)
Definere strategiske transportnet i den østlige partnerskabsregion med forbindelse til
det reviderede TEN-T
Tilpasse planlægningen af det fremtidige transportnet i Middelhavsområdet til den
reviderede TEN-T-politik
Forberede potentielle transportprojekter af europæisk interesse i de østlige
naboskabslande, idet der sker prioritering af projekter, som forbinder nabolandene
med EU
Styrke Kommissionens samarbejde med de internationale finansielle institutioner i de
østlige og sydlige ENP
Øge naboskabsinvesteringsfacilitetens anerkendelse af transportforbindelsesprojekter
og begynde finansiering af modne projekter
I det vestlige Balkan give prioritet til finansieringsprojekter, der hjælper med til at
udvikle det omfattende regionale transportnet for Sydøsteuropa
Udvide anvendelsesområdet for informationssystemet TENtec til at omfatte alle
lande i naboregionerne
Udvikle yderligere havbaserede forbindelser gennem begrebet motorveje til søs
På længere sigt
Fortsætte udviklingen af prioriterede projekter ved at lægge vægt på projekter, der
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0016.png
fremmer regional integration og bedre forbindelser med EU
4.
R
AMME FOR
G
ENNEMFØRELSE AF SAMARBEJDET OM POLITIK OG INFRASTRUKTUR
Der må for alle de berørte regioner defineres en ramme for opfølgningen af gennemførelsen af
denne meddelelse sammen med nabolandene, både med hensyn til planlægning af
transportinfrastrukturen og det politiske samarbejde. En sådan ramme er allerede etableret i
både det vestlige Balkan og de sydlige naboskabsregioner.
I det vestlige Balkan behandles det regionale transportsamarbejde inden for rammerne af det
sydøsteuropæiske transportobservationsorgan (SEETO). SEETO har defineret et regionalt
transportnet, og det identificerer prioriterede projekter af regional interesse i en flerårig
rullende plan (38 prioriterede projekter udpeget for 2011-2015) og følger op på
transportpolitiske foranstaltninger. I udkastet til transportfællesskabstraktat er det også fastsat,
at der skal identificeres prioriterede projekter af regional interesse. Arbejdet i SEETO kan
bidrage til gennemførelsen af EU's strategi for Donauområdet.
I det sydlige naboskab styres transportsamarbejdet af handlingsplanen for regional transport i
Middelhavsområdet 2007-2013 inden for rammerne af Euromed. I Euromed planlægger de
deltagende lande deres transportsamarbejde i fællesskab og udvikler transportnettet for
Middelhavsområdet med hjælp fra Kommissionen og internationale finansielle institutioner.
Dette har allerede ført til, at der er identificeret 18 prioriterede projekter. Inden for rammerne
af Euromed kan der også følges op på samarbejdet om transportpolitiske foranstaltninger.
Desuden vil der ske en uddybning af samarbejdet om gennemførelse af EU's nylige tilbud om
partnerskab for demokrati og fælles velstand med det sydlige Middelhavsområde.
27
Hvad angår landene i det østlige partnerskab er der iværksat en række initiativer. TRACECA-
programmet omfatter bl.a. Aserbajdsjan, Armenien, Georgien, Moldova og Ukraine, mens
Belarus er omfattet af transport- og logistikpartnerskabet inden for rammerne af den nordlige
dimension (NDPTL). I fortsættelse af den bedste praksis for planlægning i det vestlige Balkan
og de sydlige naboskabsregioner er der behov for en lignende ramme for planlægning af
transportinfrastruktursamarbejdet, som er specifik for de seks østlige partnerskabslande.
Det østlige partnerskab blev etableret i 2009 med fire tematiske platforme til uddybning af
EU's relationer med naboerne mod øst. Transportsamarbejdet har indtil nu været en del af en
platform, der angår det økonomiske samarbejde. I betragtning af det konstaterede behov for at
indføre en ramme for planlægning af transportsamarbejdet, som er specifik for de østlige
partnerskabslande, vil Kommissionen etablere et
transportpanel for det østlige
partnerskab.
Dette transportpanel skal bringe Europa-Kommissionen, nabolandene,
medlemsstaterne og IFI'erne sammen for at drøfte reformer, der er nødvendige for en tættere
markedsintegration, planlægning af transportnet og forberedelse af infrastrukturprojekter. Det
skal endvidere samordne og strømline de tekniske arbejdsgrupper inden for de relevante
eksisterende rammer.
Transportpanelet for det østlige partnerskab skal stå i spidsen for transportsamarbejdet med de
østlige partnerskabslande og vil få input fra andre eksisterende transportinitiativer i regionen,
27
KOM(2011) 500 af 29.6.2011.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450501_0017.png
såsom TRACECA-programmet og EU's strategi for Donauområdet. Eftersom det regionale
samarbejde har foregået under forskellige initiativer, der indtil nu har kørt parallelt, skal
transportpanelet for det østlige partnerskab udforme en ny strategi for samarbejde på en
koordineret måde vedrørende alle transportspørgsmål, der angår de østlige naboskabslande.
Foreslåede aktioner
På kort sigt (indtil 2013)
5.
Oprette et transportpanel under det østlige partnerskab, som skal så i spidsen for både
det politiske samarbejde og planlægningen af transportinfrastrukturen
Indgå transportfællesskabstraktaten med det vestlige Balkan.
K
ONKLUSIONER
I denne meddelelse beskrives Kommissionens nye strategi for transportsamarbejdet med
ENP-landene inden for den bredere kontekst af en styrket ENP-politik og med elementer fra
udvidelsesprocessen som model. I meddelelsen identificeres desuden aktioner, som skal
forbedre samarbejdet med udvidelseslandene.
Kommissionen vil følge nøje op på gennemførelsen af de aktioner, der er identificeret i denne
meddelelse, over for udvidelses- og ENP-landene inden for rammerne af
udvidelsespolitikken, det østlige partnerskab og Euromed. Den vil også gøre dette i nært
samarbejde med ENP- og udvidelseslandene samt medlemsstaterne og IFI'erne. I
overensstemmelse med køreplanen for et fælles europæisk transportområde vil samarbejdet
med naboregionerne fokusere på at fjerne barriererne for transport og om at drive et
transportsystem med høje sikkerhedsmæssige, beskyttelsesmæssige, sociale og miljømæssige
standarder for så vidt angår både infrastruktur og markedsintegration.
DA
17
DA