Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013
KOM (2011) 0416
Offentligt
1452351_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.10.2013
COM(2013) 732 final
2011/0194 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. .../2013 om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter, om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1184/2006 og (EU) nr.
1224/2009 og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 104/2000
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2011/0194 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. .../2013 om den fælles markedsordning for fiskevarer og
akvakulturprodukter, om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1184/2006 og (EU) nr.
1224/2009 og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 104/2000
1.
B
AGGRUND
Forslag fremsendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dok. KOM(2011) 416 endelig – 2011/0194 (COD)):
13. juli 2011
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 28. marts 2012
Udvalg:
Udtalelse afgivet af Regionsudvalget:
Europa-Parlamentets førstebehandlingsholdning vedtaget:
Ændret forslag fremsendt:
Rådets holdning vedtaget:
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
4. maj 2012
12. september 2012
.
17. oktober 2013
Formålet med dette forslag er at bidrage til målene for reformen af den fælles fiskeripolitik, og
navnlig til en bæredygtig forvaltning af fiskeriet og akvakulturressourcerne. Hensigten med den
fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter er at forenkle den gældende
lovgivning og reducere de administrative byrder, at indføre en ny interventionslogik, at styrke
producentorganisationernes rolle og sikre forbrugerne bedre information.
3.
3.1
B
EMÆRKNINGER TIL
R
ÅDETS HOLDNING
Generelle bemærkninger til Rådets holdning:
Kommissionen tilslutter sig Rådets holdning, da det politiske kompromis mellem Europa-
Parlamentet og Rådet fastholder hovedmålene for Kommissionens forslag, nemlig 1) at forenkle
lovgivningen, procedurerne og rapporteringsforpligtelserne og reducere den administrative
byrde for operatørerne, de nationale myndigheder og Kommissionen, 2) at ophæve ordningerne
for tilbagetrækning af fisk fra markedet øjeblikkeligt og indføre én enkelt støtteordning for
oplagring af fiskevarer til konsum, 3) at gøre det muligt for producentorganisationerne at spille
en større rolle i en fælles planlægning og forvaltning af fiskeri og akvakultur for at opnå en
bæredygtig fiskeri- og akvakulturpolitik, herunder afskaffe udsmid.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2
Europa-Parlamentets ændringsforslag ved førstebehandlingen:
Europa-Parlamentet fremsatte 146 ændringer fordelt over hele Kommissionens forslag. Under
trepartsmøderne blev ændringsforslagene gennemgået og forhandlet. Nogle er fuldt ud
indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning. Det drejer sig om ændringsforslag 1, 7, 30,
89, 104, 130, 131 og 134 samt ændringsforslaget om fiskeredskaber.
For størstedelen af Europa-Parlamentets ændringsforslag gælder det, at Rådets holdning er
formuleret på en sådan måde, at den indarbejder kernen i Parlamentets holdning. Dette er
tilfældet for ændringsforslag 2, 3, 23 27, 29, 32, 36, 38, 39, 74, 97, 111, 113, 128, 133, 135 og
139. Ændringsforslag 123 indfører en forpligtelse for Kommissionen til at forelægge en
rapport om mulighederne for en miljømærkeordning.
Ændringsforslag 43 og 44 bestod i at fjerne bestemmelsen om producentorganisationers gratis
uddeling af landede produkter til velgørende formål.
3.3
Nye bestemmelser, som Rådet har indført, og Kommissionens holdning hertil:
Rådet har indført nye bestemmelser om producentorganisationers og brancheorganisationers
interne arbejdsgang (ny artikel 18 a), obligatoriske oplysninger (artikel 42, stk. 2 - 5) og
handelsbetegnelse (artikel 43, stk. 2 - 3).
Artikel 38 vedrørende en kollektiv fond udgår.
Kommissionen kan acceptere disse ændringer, da de ikke ændrer hovedmålet for
Kommissionens forslag. Den beklager dog, at Rådet har slettet 4 artikler om delegerede
retsakter, der ville have gjort det muligt for Kommissionen at reagere fleksibelt på de stadigt
skiftende forhold på markedet og at indføre flere detaljer af teknisk art i de regler, der skal
vedtages for at skabe større klarhed omkring de forpligtelser, sektoren skal overholde
(artikel 24 vedrørende betingelserne for anerkendelse af producentorganisationer og reglerne
for den kontrol, der gennemføres af medlemsstaterne, artikel 33 om indholdet af produktions-
og afsætningsplaner, artikel 41 om fastsættelse af fælles handelsnormer og artikel 46
vedrørende obligatoriske oplysninger til forbrugerne og fastsættelse af minimumskriterier for
frivillig oplysning).
Rådet har også indført en ny artikel 53a om videreførelse af de nuværende regler om
fastsættelse af fælles handelsnormer. I mangel af delegerede retsakter om fastsættelse af
normerne er det passende, at det fastslås, at de gældende retsakter fortsat vil finde anvendelse.
3.4
Problemer i forbindelse med vedtagelsen af holdningen ved førstebehandlingen
og Kommissionens holdning hertil:
Under de afsluttende forhandlinger blev Rådet og Parlamentet enige om at udvide
gennemførelsesbeføjelserne til at omfatte henholdsvis formatet for anmodninger om
anerkendelse af producentorganisationer og produktions- og afsætningsplanernes format og
struktur. Kommissionen kan acceptere denne udvidelse, eftersom den ikke supplerer nogen
bestemmelser i retsakten, men snarere fremmer en ensartet gennemførelse af den fælles
markedsordning.
Kommissionen mener, at man ved reformen af den fælles markedsordning har forspildt
muligheden for yderligere at forbedre informationen til forbrugerne om fiskevarer og
akvakulturprodukter ved at udelade bestemmelserne om "dato for fangst/høst" og om
mærkningskrav for konserverede og tilberedte produkter (handelsbetegnelse og oprindelse).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
K
ONKLUSION
Kommissionen kan tilslutte sig Rådets holdning, der er resultatet af forhandlingerne med
Europa-Parlamentet. Ikke desto mindre fremsætter Kommissionen følgende erklæring
vedrørende visse bestemmelser om mærkning:
Kommissionen beklager, at aftalen mellem Rådet og Parlamentet medfører, at forpligtelsen i
Kommissionens forslag til at anføre "datoen for fangst" og datoen for høst" for fiskevarer og
akvakulturprodukter, udgår. Kommissionen mener, at disse datoer er en væsentlig oplysning
for forbrugerne. Angivelsen af datoerne for fangst og høst gavner klart Unionens
ikkeindustrielle fiskere og dambrugere og fremmer korte distributionskanaler for fiskevarer
og akvakulturprodukter. Kommissionen beklager også, at bestemmelserne i det oprindelige
forslag om visse mærkningskrav for konserverede og tilberedte produkter, dvs.
handelsbetegnelse, produktionsmetode og oprindelse, udgår. Kommissionen mener, at disse
krav imødekommer den voksende efterspørgsel i offentligheden efter oplysninger om
indholdet af konserverede og tilberedte varer. Sådanne oplysninger er også af afgørende
betydning for EU-produktionens troværdighed og værdi.
Kommissionen vil endnu en gang slå fast, at den ovennævnte forbedring af mærkningen, som
Kommissionen har foreslået, vil ikke medføre en uforholdsmæssig stor byrde for
fiskeindustrien, da den er baseret på de eksisterende krav om sporbarhed.
Kommissionen er ikke enig i den ændring, som juristlingvisterne har indført i artikel 42, stk.
1, litra e), i den politiske aftale, der blev indgået på det uformelle trepartsmøde den 8. maj
2013 om Kommissionens forslag til en forordning om den fælles markedsordning for
fiskevarer og akvakulturprodukter (ny artikel 35, stk. 1, litra e), i dokument 12005/13).
Kommissionens holdning er, at der som aftalt på det uformelle trepartsmøde den 8. maj 2013
uden forbehold skal stilles krav om, at mærkningen eller etiketteringen omfatter
mindsteholdbarhedsdatoen for alle fiskevarer og akvakulturprodukter, der er omhandlet i
artikel 42, stk. 1 (ny artikel 35, stk. 1, i dokument 12005/13), og som udbydes til salg til den
endelige forbruger. Indførelsen af udtrykket "hvor dette er relevant" i slutningen af artikel 42,
stk. 1, litra e) (ny artikel 35, stk. 1, litra e), i dokument 12005/13) vil skabe retsusikkerhed og
modvirke målet om at forbedre gennemsigtigheden for forbrugerne.
DA
4
DA