Trafikudvalget 2011
KOM (2011) 0451
Offentligt
1450534_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.7.2011
KOM(2011) 451 endelig
2011/0196 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om
kontrolapparatet inden for vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 561/2006
(EØS-relevant tekst)
{SEK(2011) 947 endelig}
{SEK(2011) 948 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Fartskrivere spiller en afgørende rolle for kontrollen med, at førere i vejtransporterhvervet
overholder køre- og hviletidsbestemmelserne. De bidrager til at øge trafiksikkerheden,
forbedre førernes arbejdsvilkår og sikre loyal konkurrence mellem transportvirksomhederne.
Et centralt aspekt af Kommissionens strategi går ud på at gøre fartskrivere mere
omkostningseffektive med henblik på yderligere at integrere markedet for vejgodstransport og
gøre vejtransport mere sikker, effektiv og konkurrencedygtig, således som det er skitseret i
hvidbogen om transport af 28. marts 2011
1
.
EU har siden 1970 reguleret installation og anvendelse af fartskrivere. Den nugældende
lovgivning om kontrolapparater er fastsat ved Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om
kontrolapparatet inden for vejtransport
2
. Ved forordningen fastsættes tekniske standarder, og
der fastsættes bestemmelser om anvendelse, typegodkendelse, installation og kontrol af
fartskrivere. Der indføres en vifte af retlige forpligtelser for fabrikanter og myndigheder, men
også for transportvirksomheder og førere. Denne forordning er allerede tilpasset til den
tekniske udvikling ti gange med udvalgsproceduren.
På nuværende tidspunkt anvendes to fartskrivertyper af ca. 900 000 transportvirksomheder og
6 mio. førere. Foruden den digitale fartskriver, som blev indført for køretøjer, der er
indregistreret efter den 1. maj 2006, har den analoge fartskriver været anvendt siden 1985 og
anvendes fortsat i ældre køretøjer.
Vedlagte forslag tilsigter at ændre Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 med henblik på at
forbedre fartskriversystemet. Dette forslag ledsages af en meddelelse, som forelægges
Europa-Parlamentet og Rådet sideløbende, og som skitserer de påkrævede øvrige
foranstaltninger for at give det vedlagte forslags foranstaltninger fuld virkning eller supplere
disse.
1.2.
Problematikken
En betydelig andel af de køretøjer, som kontrolleres af politi eller kontrolmedarbejdere,
afsløres i at overtræde sociale bestemmelser. Rundt regnet hver fjerde af disse afsløres i at
overtræde bestemmelserne vedrørende fartskrivere. På et hvilket som helst tidspunkt kører
adskillige tusinde tunge motorkøretøjer på det transeuropæiske net med en manipuleret
fartskriver, eller med et ugyldigt kort. En manglende overholdelse af køre- og
hviletidsbestemmelser resulterer i træthed hos førere, hvilket kan antages at øge de
samfundsmæssige udgifter ved ulykker med 2,8 mia. EUR pr. år. Det giver også lovbryderne
en uretmæssig konkurrencefordel, hvilket påvirker det indre markeds funktion negativt og
udsætter førerne for alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser.
Det er muligt yderligere at forbedre den måde, hvorpå den (digitale) fartskriver støtter
førernes arbejde og transportens effektivitet. Selvom indførelsen af den digitale fartskriver
1
2
KOM(2011) 144 endelig.
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0003.png
allerede har mindsket den administrative byrde for de forskellige interessenter betydeligt, er
de årlige omkostninger ved efterlevelsen på skønsmæssigt 2,7 mia. EUR stadig for høje.
Derfor tilstræbes det i forslaget at håndhæve de sociale bestemmelser bedre og mindske
unødvendige administrative byrder, idet fartskrivernes tekniske aspekter udvikles, og
effektiviteten øges.
1.3.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Forslaget ligger i tråd med politikken, som Kommissionen bekendtgjorde i sin hvidbog " En
køreplan for et fælles europæisk transportområde – mod et konkurrencedygtigt og
ressourceeffektivt transportsystem"
3
. Det nævnes udtrykkeligt som led i initiativ nr. 6
vedrørende vejgodstransport
4
.
Forslaget bidrager ligeledes til gennemførelsen af handlingsplanen vedrørende intelligente
transportsystemer (ITS)
5
og direktiv 2010/40/EU om rammerne for indførelse af intelligente
transportsystemer på vejtransportområdet og for grænsefladerne til andre transportformer
6
.
I forslaget tages der også højde for Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, bl.a. ret til respekt for privatliv og familieliv (artikel 7), ret til beskyttelse af
personoplysninger (artikel 8), frihed til at oprette og drive egen virksomhed (artikel 16)
legalitetsprincippet og princippet om proportionalitet mellem lovovertrædelse og straf (artikel
49) og ret til ikke at blive retsforfulgt eller straffet to gange for samme lovovertrædelse
(artikel 50).
2.
2.1.
RESULTAT
AF
HØRINGER
KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
AF
INTERESSENTER
OG
Kommissionen foretog en offentlig høring af interessenter fra december 2009 til marts 2010.
Deltagelsen var relativt høj set i forhold til emnets tekniske karakter – 73 bidrag af
gennemgående høj kvalitet blev modtaget fra forskellige interessenter.
De fleste interessenter ønskede at få den digitale fartskriver forbedret, men ikke udskiftet med
en anden kontrolapparattype. Næsten alle interessenter fandt, at der er behov for
harmoniserede krav for kontrolapparater på EU-niveau. Der blev udtrykt tilfredshed med
typegodkendelsesprocessen for fartskrivere. Næsten alle interessenter erklærede også, at
sikkerhedsniveauet bør fastholdes eller endog styrkes. Adskillige idéer fremkom og er
efterfølgende undersøgt i konsekvensanalysen; idéerne skal mindske omkostningerne ved
kontrolapparatet og/eller udnytte det bedre – f.eks. ved at integrere førerkortet i kørekortet.
3
4
5
6
KOM(2011) 0144 endelig
Se afsnit 1.1 " Et fælles europæisk transportområde" i hvidbogens bilag I, KOM(2011) 144 endelig.
Meddelelse fra Kommissionen: Handlingsplan for udbygning af intelligente transportsystemer i Europa
[KOM(2008) 886], indsatsområde 4.
EUT L 207 af 6.8.2010, s. 1-13.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0004.png
2.2.
Ekspertbistand
Kommissionen har været i løbende kontakt med medlemsstater og interessenter via det
udvalg, der er nedsat ved Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 vedrørende alle spørgsmål om
kontrolapparater. Udvalget træder normalt sammen en gang om året. Hovedinteressenterne
deltager i dette udvalg som observatører. De omfatter kontrol- og politiorganisationer samt
fabrikanter. Kommissionen har derudover taget en række initiativer, som danner grundlag for
forslaget.
Kommissionen har medfinansieret en udstrakt to år lang høring, der sammenfører
hovedinteressenterne
7
.
Det fælles forskningscenter (JRC) har vurderet den nuværende digitale fartskrivers sårbarhed
og verificerbarhed. JRC aflagde også rapport til Kommissionen om tekniske scenarier for
videreudviklingen af den digitale fartskriver.
Sektordialogudvalget for vejtransportsektoren blev hørt den 26. maj 2010. Den 8. juli 2010
nåede arbejdsmarkedets parter på europæisk plan til enighed om en fælles erklæring om
revision af forordningen om den digitale fartskriver, og denne blev taget i betragtning under
udarbejdelsen af dette forslag
8
.
Med henblik på at udarbejde konsekvensanalysen oprettede den eksterne kontrahent et
ekspertpanel med deltagelse af vognmandssammenslutninger, vejtransportsektorens faglige
organisationer, håndhævelses- og typegodkendelsesmyndigheder, kortudstedende myndig-
heder, køretøjsfabrikanter og fartskriverfabrikanter. Ekspertpanelet granskede de dokumenter,
som kontrahenten havde udarbejdet, og deltog i en workshop, hvor kontrahentens udkast til
endelig rapport blev gransket og drøftet.
2.3.
Konsekvensanalyse
Høringerne af interessenter og eksperternes rapporter om emnet satte Kommissionen i stand
til at udpege en bred vifte af enkeltforanstaltninger, som må forventes at løse de påpegede
problemer. Efterfølgende er der foretaget en forhåndsscreening af mulige foranstaltninger.
Derefter er der opstillet pakker af politikker, som tilvejebringer anvendelige politiske
løsningsmuligheder, hvormed målene opfyldes. Der er behov for pakker af politikker, fordi
systemets troværdighed af hensyn til sikkerheden afhænger af sikkerheden i mange af
systemets elementer, og fordi forskellige lovprocedurer er påkrævet (udvalgsprocedure og den
fælles beslutningsprocedure). Pakkerne af politikker kan sammenfattes på følgende måde:
Den første pakke af politikker (PP1) indeholder tekniske foranstaltninger og tilsigter at
forbedre den nuværende fartskriveranordning – den omfatter følgende foranstaltninger:
- Plombering af højere kvalitet
- Bedre brugergrænseflader
- Mere sikker krypteringsteknologi.
7
8
SMART-undersøgelsen.
http://ec.europa.eu/employment_social/dsw/public/actRetrieveText.do?id=8903
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den anden pakke af politikker (PP2) er også en pakke af tekniske foranstaltninger, men disse
vil udbygge den digitale fartskrivers funktioner betydeligt og føre til i en ny type af digitale
fartskrivere.
- Forbedrede fartskriverfunktioner (automatisk og manuel registrering)
- Trådløs kommunikation i forbindelse med vejkontrol
- Harmoniseret grænseflade i forhold til andre ITS-applikationer.
Den tredje pakke af politikker (PP3) indeholder kun ikke-tekniske foranstaltninger.
- Mere troværdige værksteder
- Svig med førerkort vanskeliggøres
- Bedre oplæring af kontrolmedarbejdere
- Et mindstemål for harmonisering af sanktioner
- Mere moderne anvendelsesbestemmelser.
Den fjerde pakke af politikker (PP4) er en kombination af tekniske og systemforbedrende
foranstaltninger (PP2+PP3).
Ud fra et effektivitetssynspunkt er PP4 uden tvivl den mest attraktive pakke, fordi den
indebærer den største potentielle grad af opfyldelse af de to specifikke mål. Men
kohærensanalysen viser, at PP4 også indebærer den største afvejning af hensynet til de
positive økonomiske og arbejdsmarkedsmæssige virkninger på den ene side og
budgetvirkningerne for de offentlige myndigheder på den anden side. Målt på kohærens
rangerer PP1 højst. Endelig er PP4 også den dyreste målt på de nødvendige investeringer,
medens PP1 er den billigste og nemmeste at gennemføre, da den kan vedtages uden om de
normale lovgivningsprocedurer.
Alle disse aspekter taget i betragtning overstiger de gavnlige virkninger af PP4 tilsyneladende
langt dens omkostninger - i fraværet af en fuld costbenefitanalyse. Med PP4 vil den
administrative byrde alene potentielt kunne mindskes med 515,5 mio. EUR, hvilket er
væsentligt mere end de samlede omkostninger ved dens fulde gennemførelse. Derfor peger
den gennemførte analyse på, at den fjerde pakke af politikker bør være det foretrukne
alternativ.
3.
3.1.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Resumé af forslaget
Ved forslaget til forordning indføres følgende vigtige ændringer:
Fjernkommunikation fra fartskriveren til kontrolformål (artikel 5 i den kommende
forordning om fartskrivere): denne foranstaltning vil give kontrolmyndighederne
visse grundlæggende oplysninger angående overholdelsen, inden køretøjet standses
med henblik på vejkontrol. Selskaber, der overholder bestemmelserne, vil undgå
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0006.png
unødvendig vejkontrol og kan derved få fordel af, at den administrative byrde
mindskes yderligere.
Integration af førerkortets funktioner i kørekortet (artikel 27 i den kommende
forordning om fartskrivere): ved at integrere førerkortet i kørekortet øges systemets
sikkerhed, fordi førerne vil være mindre tilbøjelige til at benytte deres kørekort på en
svigagtig måde. Dette vil også bidrage betydeligt til at mindske den administrative
byrde. Denne foranstaltning nødvendiggør mindre tilpasninger af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort. Det
tilhørende forslag udarbejdes sideløbende med denne forordning. Kommissionen
forelægger Europa-Parlamentet og Rådet dette forslag hurtigst muligt.
Automatiseret registrering af den nøjagtige position via GNSS (artikel 4 i den
kommende forordning om fartskrivere): denne bestemmelse vil give
kontrolmyndigheder yderligere oplysninger med henblik på at kontrollere
overholdelsen af de sociale bestemmelser. Anvendelsen af automatiseret registrering
vil også bidrage til at mindske den administrative byrde.
Sikring af, at den digitale fartskriver integreres i intelligente transportsystemer (ITS)
(artikel 6 i den kommende forordning om fartskrivere): ved at forsyne fartskriveren
med en harmoniseret og standardiseret grænseflade, vil andre ITS-applikationer have
lettere adgang til de data, som den digitale fartskriver registrerer og frembringer.
Styrkelse af værksteders troværdighed (kapitel IV og bl.a. artikel 19 i den kommende
forordning om fartskrivere): ved at styrke de retlige rammer for værksteds-
autorisationer, f.eks. med et system med jævnlige og uanmeldte audits og
forebyggelse af interessekonflikter, styrkes værksteders troværdighed, og risikoen for
svig og manipulation nedbringes.
Mindstemål for harmonisering af sanktioner (artikel 37 i den kommende forordning
om fartskrivere): dette mindstemål af harmonisering sikrer, at overtrædelser af
fartskriverbestemmelser, der i EU-lovgivningen er klassificeret som "meget alvorlige
overtrædelser"
9
og som "alvorligste overtrædelser"
10
, vil blive sanktioneret efter den
nationale lovgivnings højeste sanktionskategori.
Oplæring af kontrolmedarbejdere (artikel 35 i den kommende forordning om
fartskrivere): ved forordningen pålægges medlemsstater at sørge for en passende
oplæring af deres kontrolmedarbejdere med ansvar for kontrollen af kontrolapparatet.
Anvendelsesområdet for forordning (EF) nr. 561/2006
11
(artikel 2): denne
foranstaltning, der har til formål at fritage visse køretøjer fra pligten til at benytte
9
10
11
Kommissionens direktiv 2009/5/EF af 30. januar 2009 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/22/EF om minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF)
nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed, EUT L 29 af 31.1.2009, s. 45-50.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1071/2009 om fælles regler om betingelser for
udøvelse af vejtransporterhvervet og om ophævelse af Rådets direktiv 96/26/EF, EUT L 300 af
14.11.2009, s. 51.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af
visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0007.png
fartskriver, er blevet anbefalet af gruppen af højtstående uafhængige interesserede
parter vedrørende administrative byrder med Dr. Edmund Stoiber som formand. Den
vil bidrage til at mindske den administrative byrde for disse virksomheder, som
overvejende består af SMV.
Revisionen af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 giver også lejlighed til at modernisere og
strømline teksterne, eksempelvis ved at skabe klare definitioner (artikel 2 i den kommende
forordning om fartskrivere), eksperters arbejde effektiviseres ved at inddrage eksperter fra
tredjelande, som benytter digitale fartskrivere (artikel 41 i den kommende forordning om
fartskrivere), og indsætte en direkte henvisning til lovgivningen om databeskyttelse (artikel 34
i den kommende forordning om fartskrivere).
3.2.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for dette forslag er det samme som retsgrundlaget for Rådets eksisterende
forordning (EØF) nr. 3981/85, dvs. artikel 91 i TEUF.
3.3.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, idet forslaget ikke hører ind under EU's
enekompetence.
Forslagets mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne af følgende grunde.
Vejtransport foregår i stadig højere grad på tværs af landegrænser. Den internationale
vejgodstransport udgjorde ca. en tredjedel (eller 612 mia. tonkilometer) af den samlede
vejgodstransport i EU i 2006. De sociale bestemmelser er harmoniseret på EU-niveau i kraft
af forordning (EF) nr. 561/2006, og verifikationen af, at denne lovgivning overholdes,
forudsætter, at kontrolapparater er interoperable mellem medlemsstater. På baggrund af
vejgodstransportens stadig mere tværnationale karakter i EU og harmoniseringen af de sociale
bestemmelser, ville det virke mod hensigten at vende tilbage til at regulere kontrolapparater
på nationalt niveau.
3.4.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde.
Forslagets overordnede mål går ud på at forbedre fartskriversystemets nyttevirkning og
effektivitet. De foreslåede foranstaltninger står i et rimeligt forhold til opfyldelsen af disse
mål, fordi de medfører en mindsket administrativ byrde og færre omkostninger ved føreres,
virksomheders og kontrolorganers anvendelse af fartskrivere. De går ikke videre, end hvad
der er nødvendigt for at opfylde målene.
3.5.
Reguleringsmiddel
Forslaget ændrer en forordning, og det valgte instrument er derfor også en forordning. Det
foreslås indtil videre kun at revidere artiklerne i Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og ikke
de tilhørende tekniske bilag. Efter vedtagelsen af denne ændringsforordning vil retsakten og
tilhørende bilag blive konsolideret i kraft af en kodificering.
3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85, EUT L 102 af
11.4.2006, s. 1.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0008.png
3.6.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er af relevans for EØS og bør derfor omfatte hele Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde.
4.
VIRKNING FOR BUDGETTET
Forordningen medfører ingen medudgifter for EU-budgettet.
5.
FORENKLING
Dette initiativ bidrager til opfyldelsen af målet om forenkling. Det ligger inden for rammerne
af handlingsprogrammet for reduktion af administrative byrder i Den Europæiske Union og
følger op på forslag, som støttes af gruppen af højtstående uafhængige interesserede parter
vedrørende administrative byrder med Dr. Edmund Stoiber som formand. Derfor åbner
forslaget mulighed for nationale fritagelser af visse virksomheder fra pligten til at benytte
fartskriver for afstande under 100 km, således som Kommissionen bekendtgjorde i sin
meddelelse "Handlingsprogram for reduktion af administrative byrder i EU - planer for
reduktion af byrder i sektorer samt aktioner i 2009"
12
.
12
KOM(2009) 544 endelig.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0009.png
2011/0196 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om
kontrolapparatet inden for vejtransport og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 561/2006
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 91,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
13
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
14
,
efter høring af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 af 20. december 1985 om kontrolapparatet inden
for vejtransport
15
indeholder forskrifter for konstruktion, installering, brug og
afprøvning af kontrolapparater. Der er ved flere lejligheder foretaget betydelige
ændringer heraf, og i klarhedens interesse bør de væsentligste bestemmelser derfor
forenkles og omstruktureres.
Erfaringerne viser, at visse tekniske aspekter og kontrolprocedurer bør forbedres af
hensyn til en effektiv anvendelse af forordning (EØF) nr. 3821/85.
Visse køretøjer er undtaget fra bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale
bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
(2)
(3)
13
14
15
EUT C … af …, s. ..
EUT C … af …, s. ..
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 8.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0010.png
3820/85
16
. Af hensyn til sammenhængen bør det også være muligt at fritage sådanne
køretøjer fra anvendelsesområdet for forordning (EØF) nr. 3821/85.
(4)
Af hensyn til sammenhængen mellem de forskellige undtagelser i artikel 13 i
forordning (EF) nr. 561/2006 og med henblik på at mindske transportvirksomheders
administrative byrder bør de maksimalt tilladte køreafstande i artikel 13, litra d), f) og
p), revideres, samtidig med at den nævnte forordnings mål iagttages.
Registreringen af positionsdata letter krydsrevisionen af køre- og hviletider med
henblik på at afsløre uregelmæssigheder og svig. Anvendelsen af et kontrolapparat
forbundet med et globalt satellitnavigationssystem er et egnet og omkostningseffektivt
middel til automatisk at registrere disse data til støtte for kontrolmedarbejderes
kontroller og bør derfor indføres.
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af 15. marts 2006 om
minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og
(EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale bestemmelser inden for vejtransportvirk-
somhed og om ophævelse af Rådets direktiv 88/599/EØF
17
forpligtes medlemsstaterne
til at udføre et mindsteantal vejkontroller. Fjernkommunikation mellem
kontrolapparater og kontrolmyndigheder med henblik på vejkontrol letter
gennemførelsen af målrettede vejkontroller og åbner mulighed for at mindske den
administrative byrde, som påføres ved stikprøvekontroller af transportvirksomheder,
og bør derfor indføres.
Intelligente transportsystemer (ITS) kan bidrage til at imødegå de udfordringer, som
den europæiske transportpolitik står over for, f.eks. stigende vejtransportvolumen og
trafikal overbelastning eller voksende energiforbrug. Der bør derfor tilvejebringes
standardiserede grænseflader i kontrolapparater, så der sikres interoperabilitet i forhold
til ITS-applikationer.
Kontrolapparatets og –systemets sikkerhed er afgørende for at garantere, at der
frembringes troværdige data. Fabrikanterne bør derfor konstruere, afprøve og løbende
granske kontrolapparater i deres samlede levetidscyklus for at afsløre, forebygge og
afbøde sikkerhedsmangler.
Praktisk afprøvning af endnu ikke typegodkendte kontrolapparater åbner mulighed for
at afprøve udstyr i det virkelige liv, inden det indføres i stor skala, og derigennem
gøres det muligt at foretage forbedringer hurtigere. Praktisk afprøvning bør derfor
tillades på den betingelse, at deltagelsen i sådan afprøvning og overholdelsen af
forordning (EF) nr. 561/2005 overvåges og kontrolleres på passende vis.
Installatører og værksteder spiller en vigtig rolle med hensyn til kontrolapparatets
sikkerhed. Der bør derfor fastsættes nogle mindstekrav angående autorisation og audit
af disse, og det bør sikres, at interessekonflikter mellem værksteder og
transportvirksomheder forebygges.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
16
17
EUT L 102 af 11.4.2006, s. 1.
EUT L 102 af 11.4.2006, s. 35.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0011.png
(11)
Der bør oprettes nationale elektroniske registre og træffes foranstaltninger for at
sammenkoble disse registre indbyrdes med henblik på at sikre en mere effektiv
granskning og kontrol af førerkort og lette kontrolmedarbejdernes opgaver.
Da der er mindre sandsynlighed for, at kørekort benyttes til svig og misbrug, end det
er tilfældet med førerkort, vil kontrolapparatsystemet blive mere pålideligt og
effektivt, hvis førerkort fremover inkorporeres i kørekort. Denne fremgangsmåde vil
også mindske den administrative byrde for førere, som ikke længere vil skulle ansøge
om, modtage og medbringe to forskellige dokumenter. Det bør derfor overvejes at
foretage en sådan ændring af direktiv 2006/126/EF.
For at mindske den administrative byrde for førere og transportvirksomheder bør det
tydeliggøres, at der ikke er behov for skriftligt bevis for daglige eller ugentlige
hvileperioder. Til kontrolformål bør perioder, for hvilke der ikke er registreret aktivitet
for føreren, anses for hvileperioder.
Kontrolmedarbejdere må imødese konstante udfordringer som følge af ændringer af
kontrolapparater og nye manipulationsteknikker. Der bør vedtages en fælles metode
med henblik på grunduddannelse og efteruddannelse af kontrolmedarbejdere for at
sikre en mere effektiv kontrol og forbedre harmoniseringen af kontroltiltag i hele
Unionen.
Kontrolapparatets dataregistrering og udviklingen af teknologier til registrering af
positionsdata, fjernkommunikation og grænsefladen med intelligente transport-
systemer vil medføre behandling af personoplysninger. EU's retsforskrifter om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og
om fri udveksling af sådanne oplysninger, særlig Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
18
og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling
af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor
19
, bør overholdes.
For at sikre loyale konkurrencevilkår på det indre vejtransportmarked og sende et klart
signal til førere og transportvirksomheder bør medlemsstaternes højeste sanktions-
kategori pålægges for "meget alvorlige" overtrædelser (jf. Kommissionens direktiv
2009/5/EF af 30. januar 2009 om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/22/EF om minimumsbetingelser for gennemførelse af Rådets
forordning (EØF) nr. 3820/85 og (EØF) nr. 3821/85 med hensyn til sociale
bestemmelser inden for vejtransportvirksomhed
20
), dog med forbehold af
subsidiaritetsprincippet.
I kraft af tilpasningerne af den europæiske overenskomst om det arbejde, der udføres
af det medfølgende personale i international transport ad landevej, som blev
undertegnet i Geneve den 1. juli 1970 – med de tilhørende seks ændringer – og som er
deponeret hos De Forenede Nationers generalsekretær (AETR), er anvendelsen af det
kontrolapparat, der er nævnt i bilag I B, gjort obligatorisk for køretøjer, som er
EFT L 281 af 23.11.1995, s. 31-50.
EFT L 201 af 31.7.2002, s. 37-47.
EUT L 29 af 31.1.2009, s. 45-50.
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
18
19
20
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0012.png
indregistreret i tilgrænsende tredjelande. Da disse lande direkte berøres af ændringer af
kontrolapparatet, som indføres ved denne forordning, bør de kunne deltage i dialogen
om tekniske spørgsmål. Derfor bør der nedsættes et fartskriverforum.
(18)
For at afspejle den tekniske udvikling bør Kommissionen tillægges beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter, jf. artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, for så vidt angår tilpasninger af bilag I, I B og II til den tekniske
udvikling og supplering af bilag I B med de tekniske specifikationer, der kræves til en
automatisk registrering af positionsdata, til at indføre fjernkommunikation og til at
sikre en grænseflade med intelligente transportsystemer. Det er særlig vigtigt, at
Kommissionen gennemfører hensigtsmæssige høringer under sit forberedende arbejde,
herunder også på ekspertniveau. Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsen
og udarbejdelsen af delegerede retsakter sørge for, at der samtidig og rettidigt sendes
relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet.
For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af denne forordning i henseende
til praktisk afprøvning, elektronisk informationsudveksling på førerkort mellem
medlemsstater og oplæring af kontrolmedarbejdere bør Kommissionen tillægges
gennemførelsesbeføjelser. Disse beføjelser bør udøves i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 af 16. februar 2011 om
de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser
21
.
Rådgivningsproceduren bør benyttes ved vedtagelsen af procedurerne for udførelse af
praktisk afprøvning og de formularer, der anvendes til overvågningen af denne
afprøvning, samt metoden, som benyttes ved kontrolmedarbejderes grund- og
efteruddannelse.
Undersøgelsesproceduren bør anvendes til at vedtage specifikationerne til den
elektroniske informationsudveksling på førerkort mellem medlemsstater.
Forordning (EØF) nr. 3821/85 bør ændres i overensstemmelse hermed –
(19)
(20)
(21)
(22)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:
1) Artikel 1 til 21 erstattes af følgende artikler:
21
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13-18.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0013.png
"KAPITEL I
Principper og anvendelsesområde
Artikel 1
Genstand og principper
Ved denne forordning fastsættes krav til konstruktion, installering, brug og afprøvning af
kontrolapparater, som anvendes i vejtransport med henblik på at kontrollere overholdelsen af
forordning (EF) nr. 561/2009, direktiv 2002/15/EF
22
og direktiv 92/6/EØF
23
.
Kontrolapparatet skal opfylde denne forordnings krav for så vidt angår konstruktion,
installering, brug og afprøvning.
Artikel 2
Definitioner
1.
2.
Definitionerne i artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
561/2006 finder anvendelse med henblik på gennemførelsen af denne forordning.
Foruden definitionerne i stk. 1 forstås i denne forordning ved:
a)
"kontrolapparat": alt udstyr, der er bestemt til installering i motorkøretøjer for
hel- eller halvautomatisk at vise, registrere, udskrive, lagre og udlæse
oplysninger om sådanne køretøjers kørsel og om nærmere bestemte perioder af
førernes arbejdstid
"køretøjsenhed": kontrolapparatet bortset fra bevægelsesføleren og de kabler,
hvormed bevægelsesføleren tilsluttes. Køretøjsenheden kan enten være en
enkelt enhed eller flere enheder, som er fordelt i køretøjet, forudsat at den
opfylder sikkerhedsforskrifterne i denne forordning
"bevægelsesføler": en del af kontrolapparatet, som afgiver et signal, som
repræsenterer kørehastighed og/eller tilbagelagt afstand
"fartskriverkort": et chipkort til anvendelse i kontrolapparatet, som giver
kontrolapparatet mulighed for at fastlægge kortindehaverens rolle samt at
overføre og lagre data
"diagramark": et til varig optegnelse af oplysninger beregnet ark, som
indlægges i kontrolapparatet, jf. bilag I, og på hvilket apparatets
skriveanordning fortløbende optegner diagrammer over de oplysninger, der
skal registreres
b)
c)
d)
e)
22
23
EFT L 80 af 23.3.2002, s. 35-39.
EFT L 57 af 2.3.1992, s. 27.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
f)
"førerkort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndigheder udsteder til en
bestemt fører, og som identificerer føreren og giver mulighed for at lagre
aktivitetsdata for føreren
"kontrolkort": et fartskriverkort, som en medlemsstats myndigheder udsteder til
en national kompetent kontrolmyndighed, som identificerer kontrolorganet og
eventuelt kontrolmedarbejderen, og som giver adgang til de data, der er lagret i
datalageret eller i førerkortene, med henblik på læsning, udskrift og/eller
dataoverførsel
"virksomhedskort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndigheder
udsteder til ejeren eller indehaveren af køretøjer monteret med kontrolapparat,
som identificerer ejeren eller indehaveren og giver mulighed for at vise,
overføre og udskrive data, der er lagret i kontrolapparatet, som denne ejer eller
indehaver har låst
"værkstedskort": et fartskriverkort, som medlemsstatens myndigheder udsteder
til en fabrikant af kontrolapparater, en installatør, en køretøjsfabrikant eller et
værksted, som er godkendt af samme medlemsstat, som identificerer
kortindehaveren og giver mulighed for prøvning, kalibrering og/eller
dataoverførsel på kontrolapparatet
"daglig arbejdsperiode": tidsperiode, som omfatter køretid, alle øvrige
arbejdstider eller rådighedsperioder, afbrydelser i arbejdet og hviletid, der ikke
overstiger ni timer.
Artikel 3
Anvendelsesområde
g)
h)
i)
j)
1.
Kontroludstyr skal installeres og anvendes i køretøjer, som er indregistreret i en
medlemsstat, og som anvendes til vejtransport af personer eller gods, der henhører
under anvendelsesområdet i forordning (EF) nr. 561/2006.
Medlemsstaterne kan fra anvendelsen af denne forordning undtage køretøjer, der er
omhandlet i artikel 13, stk. 1 og stk. 3, i forordning (EF) nr. 561/2006.
Medlemsstaterne kan med Kommissionens godkendelse fra anvendelsen af denne
forordning undtage køretøjer, der anvendes til de transportopgaver, der er omhandlet
i artikel 14, stk. 1, i forordning (EF) nr. 561/2006.
Medlemsstaterne kan fra anvendelsen af denne forordning undtage køretøjer, der
anvendes til de transportopgaver, der er omhandlet i artikel 14, stk. 2, i forordning
(EF) nr. 561/2006; de underretter straks Kommissionen herom.
2.
3.
4.
Medlemsstater kan for indenlandsk transport stille krav om, at der installeres og
benyttes kontrolapparater i overensstemmelse med denne forordning i ethvert
køretøj, i hvilket installering og benyttelse ikke er foreskrevet i stk. 1.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL II
Intelligente kontrolapparater
Artikel 4
Registrering af positionsdata
Positionsdata skal registreres, så den daglige arbejdsperiodes afgangs- og ankomststed kan
bestemmes. Til dette formål skal køretøjer, som tages i brug for første gang [48 måneder efter
nærværende forordnings ikrafttræden], have kontrolapparater monteret, der er tilsluttet et
globalt satellitnavigationssystem.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse
med artikel 39 angående supplering af bilag I B med de udførlige tekniske specifikationer, der
kræves for at bearbejde de positionsdata, som kontrolapparatet modtager fra
satellitnavigationssystemet.
Artikel 5
Fjernkommunikation med kontrolformål for øje
1.
For at gøre det lettere for de kompetente kontrolmyndigheder at foretage målrettede
vejkontroller skal kontrolapparater, der monteres i køretøjer, som tages i brug for
første gang [48 måneder efter nærværende forordnings ikrafttræden], kunne
kommunikere med disse myndigheder, medens køretøjet er i bevægelse.
Kommunikationen med kontrolapparatet etableres udelukkende, når kontrolmyndig-
hedernes udstyr anmoder herom. Det skal sikres således, at integriteten og ægtheden
af data fra registreringen og kontrolapparatet garanteres.
Data, som udveksles i forbindelse med denne kommunikation, begrænses til de data,
der er nødvendige af hensyn til den målrettede vejkontrol. Data om førerens identitet,
dennes aktiviteter samt hastigheden må ikke kommunikeres.
De udvekslede data må udelukkende benyttes til kontrol af overholdelsen af
nærværende forordning og forordning (EF) nr. 561/2006. De må ikke videregives til
andre enheder end kontrolmyndigheder.
Dataene må kun lagres af kontrolmyndighederne, så længe vejkontrollen varer, og de
skal slettes senest to timer efter, at vejkontrollen er afsluttet.
Ejeren eller indehaveren af køretøjet skal være ansvarlig for at oplyse føreren om, at
fjernkommunikation er mulig.
Den kompetente kontrolmyndighed kan på baggrund af de udvekslede data beslutte
at kontrollere køretøjet og kontrolapparatet.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 39 angående supplering af bilag I B med de udførlige
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0016.png
tekniske specifikationer, der kræves for at muliggøre fjernkommunikation mellem
kontrolapparatet og de kompetente kontrolmyndigheder, jf. nærværende artikel.
Artikel 6
Intelligente transportsystemer
1.
Det i bilag I B omhandlede kontrolapparat skal være interoperabelt med ITS-
applikationer, jf. artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/40/EU om
rammerne for indførelse af intelligente transportsystemer på vejtransportområdet og
for grænsefladerne til andre transportformer
24
.
Med stk. 1 for øje skal køretøjer, som tages i brug for første gang [48 måneder efter
nærværende forordnings ikrafttræden], have kontrolapparater monteret, der er
udstyret med en harmoniseret grænseflade, hvormed de registrerede eller frembragte
data kan benyttes til ITS-applikationer.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i
overensstemmelse med artikel 39 angående supplering af bilag I B med
specifikationer for grænseflade, adgangsrettigheder og fortegnelsen over de data, der
kan opnås adgang til.
2.
3.
KAPITEL III
Typegodkendelse
Artikel 7
Ansøgninger
1.
Fabrikanter eller deres agenter skal forelægge en ansøgning om EU-typegodkendelse
af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller fartskriverkort
hos de typegodkendelsesmyndigheder, som hver medlemsstat udpeger til dette
formål.
Medlemsstaterne skal meddele Kommissionen navn og kontaktoplysninger på de
myndigheder, som udpeges efter stk. 1. Kommissionen skal offentliggøre
fortegnelsen over udpegede typegodkendelsesmyndigheder på sit websted.
En ansøgning om typegodkendelse skal ledsages af de relevante specifikationer og
certifikater, der er omhandlet i afsnit VIII i bilag I B. Kommissionen skal udnævne
uafhængige evalueringseksperter, som vil udstede sikkerhedscertifikatet.
For enhver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller
fartskriverkort må denne ansøgning kun fremsættes over for én medlemsstat.
2.
3.
4.
24
EUT L 207 af 6.8.2010, s. 1.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Meddelelse af typegodkendelse
Hver medlemsstat meddeler EU-typegodkendelse for alle typer af køretøjsenheder,
bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller fartskriverkort, hvis disse svarer til
forskrifterne i bilag I eller I B, og hvis medlemsstaten har mulighed for at kontrollere, at
produktionen er i overensstemmelse med den godkendte type.
Ved ændringer af eller tilføjelser til en godkendt model skal der meddeles en supplerende EU-
typegodkendelse af den medlemsstat, som har meddelt den oprindelige EU-typegodkendelse.
Artikel 9
Typegodkendelsesmærke
Medlemsstaterne tildeler ansøgeren et EU-typegodkendelsesmærke svarende til modellen i
bilag II for hver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller
fartskriverkort, de godkender i henhold til artikel 8.
Artikel 10
Godkendelse eller afslag
De kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor ansøgningen om typegodkendelse er
indgivet, skal for hver type af køretøjsenheder, bevægelsesfølere, modeller af diagramark eller
fartskriverkort, de godkender, inden en måned sende en kopi af godkendelsesattesten ledsaget
af kopier af de relevante specifikationer til de andre medlemsstaters myndigheder.
Godkender de kompetente myndigheder ikke ansøgningen om typegodkendelse, skal de
underrette de øvrige medlemsstaters myndigheder om, at godkendelsen er afslået, og de skal
meddele begrundelsen for deres afgørelse.
Artikel 11
Udstyrs overensstemmelse med typegodkendelsen
1.
Konstaterer en medlemsstat, som har meddelt en EU-typegodkendelse i henhold til
artikel 8, at køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort med
det tildelte EU-typegodkendelsesmærke ikke svarer til den godkendte model, træffer
den de nødvendige foranstaltninger til at sikre produktionens overensstemmelse med
den godkendte model. Disse foranstaltninger kan i givet fald omfatte tilbagekaldelse
af EU-typegodkendelsen.
En medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, skal tilbagekalde denne,
såfremt de køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort, for
hvilke der er meddelt typegodkendelse, må anses for ikke at være i
overensstemmelse med denne forordning eller ved anvendelsen udviser en fejl af
generel karakter, der gør dem uegnet til deres formål.
Underrettes en medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, af en anden
medlemsstat om, at der foreligger et af de i stk. 1 eller 2 nævnte forhold, træffer den
2.
3.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
efter samråd med denne stat de i disse stykker omhandlede foranstaltninger med
forbehold af stk. 5.
4.
Den medlemsstat, der har konstateret et af de i stk. 2 nævnte forhold, kan indtil
videre forbyde, at de pågældende køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark
eller fartskriverkort forhandles eller tages i brug. Det samme gælder i de i stk. 1
omhandlede tilfælde for køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller
fartskriverkort, for hvilke der ikke kræves nogen EU-førstegangskontrol, når
fabrikanten efter en påmindelse herom ikke har tilvejebragt overensstemmelse med
den godkendte model eller med kravene i denne forordning.
Under alle omstændigheder giver medlemsstaternes kompetente myndigheder inden
en måned hinanden og Kommissionen meddelelse om tilbagekaldelse af en EU-
typegodkendelse eller om andre foranstaltninger, der er truffet i overensstemmelse
med stk. 1, 2 og 3, samt om de grunde, der berettiger til disse foranstaltninger.
5.
Bestrider den medlemsstat, der har meddelt en EU-typegodkendelse, at de i stk. 1 og
2 omhandlede forhold, hvorom den er blevet underrettet, er til stede, bestræber de
interesserede medlemsstater sig på at bilægge uoverensstemmelsen, og
Kommissionen holdes underrettet.
Såfremt forhandlingerne mellem medlemsstaterne ikke har ført til enighed inden for
en frist af fire måneder efter den i stk. 3 omhandlede meddelelse, vedtager
Kommissionen efter høring af eksperter fra samtlige medlemsstater og efter at have
behandlet alle relevante faktorer, f.eks. økonomiske og tekniske, inden for en frist på
seks måneder efter udløbet af denne firemånedersperiode en afgørelse, der notificeres
for de berørte medlemsstaters vedkommende og samtidig meddeles de øvrige
medlemsstater. Kommissionen fastsætter i hvert enkelt tilfælde fristen for
iværksættelse af afgørelsen.
Artikel 12
Godkendelse af diagramark
1.
En ansøger om EU-typegodkendelse af en model til diagramark skal i ansøgningen
præcisere, i hvilken eller i hvilke kontrolapparatmodeller som omhandlet i bilag I
dette diagramark skal finde anvendelse, og skal til afprøvning af diagramarket levere
et egnet apparat af den eller de pågældende typer.
Hver medlemsstats kompetente myndigheder angiver på typegodkendelses-
dokumentet for modellen af diagramarket, i hvilket eller i hvilke kontrolapparater
som omhandlet i bilag I denne model af diagramark kan anvendes.
Artikel 13
Begrundelse af afgørelser om afslag
Enhver afgørelse i henhold til denne forordning, hvorved en typegodkendelse for en type af
køretøjsenheder, bevægelsesfølere, diagramark eller fartskriverkort afslås eller tilbagekaldes,
skal nøje begrundes. Afgørelsen skal meddeles den berørte part med angivelse af de
retsmidler, der består efter medlemsstaternes lovgivninger, og af fristerne for anvendelse af
disse retsmidler.
2.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 14
Anerkendelse af typegodkendte kontrolapparater
Medlemsstaterne kan ikke afslå indregistrering eller forbyde ibrugtagning eller anvendelse af
køretøjer, der har kontrolapparatet monteret, med den begrundelse, at køretøjet har dette
udstyr installeret, hvis apparatet er forsynet med det i artikel 9 nævnte EU-
typegodkendelsesmærke og med den i artikel 17, stk. 4, nævnte installationsplade.
Artikel 15
Sikkerhed
1.
Fabrikanter skal konstruere, afprøve og løbende efterkontrollere køretøjsenheder,
bevægelsesfølere og fartskriverkort, som de producerer, for at afsløre svagheder i alle
faser af produktets levetidscyklus og forebygge eller afbøde et muligt misbrug.
Til dette formål skal fabrikanterne forelægge hensigtsmæssig dokumentation for den
uafhængige evalueringsekspert, der er nævnt i artikel 7, stk. 3, med henblik på en
analyse af svagheder.
De uafhængige evalueringseksperter skal forsøge at trænge ind i køretøjsenheder,
bevægelsesfølere og fartskriverkort for at bekræfte, at kendte svagheder ikke kan
misbruges af individer, som er i besiddelse af offentligt tilgængelig viden.
Artikel 16
Praktisk afprøvning
1.
Medlemsstaterne kan tillade praktisk afprøvning af kontrolapparater, som endnu ikke
er typegodkendt. Medlemsstaterne skal gensidigt anerkende tilladelser til praktisk
afprøvning, som tildeles af en medlemsstat.
Førere og transportvirksomheder, der deltager i en praktisk afprøvning, skal opfylde
kravene i forordning (EF) nr. 561/2006. Førerne skal følge proceduren i artikel 31,
stk. 2, med henblik på at dokumentere overholdelsen.
Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter for at fastsætte procedurer for
udførelsen af praktisk afprøvning og de formularer, der skal benyttes for at overvåge
denne praktiske afprøvning. Disse gennemførelsesretsakter vedtages i
overensstemmelse med rådgivningsproceduren i artikel 40, stk. 2.
2.
3.
2.
3.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KAPITEL IV
Installering og kontrol
Artikel 17
Installering og reparation
1.
Installering og reparationer af kontrolapparatet må kun foretages af installatører eller
værksteder, som er autoriseret hertil af medlemsstaternes kompetente myndigheder i
overensstemmelse med artikel 19.
Installatører eller værksteder skal plombere kontrolapparatet efter at have verificeret,
at det fungerer korrekt, bl.a. at ingen manipulerende anordninger kan forvanske eller
ændre de registrerede data.
Den autoriserede installatør eller det autoriserede værksted forsyner de gennemførte
plomberinger med et særligt mærke og indlæser desuden for de kontrolapparater, der
er omhandlet i bilag I B, de elektroniske sikkerhedsdata, som gør det muligt at
kontrollere deres rigtighed. Hver medlemsstats kompetente myndigheder fører en
fortegnelse over de anvendte mærker og elektroniske sikkerhedsdata samt udstedte
værksteds- og installatørautorisationskort.
Den installationsplade, som er påsat i overensstemmelse med bilag I og I B, er bevis
for, at installeringen af kontrolapparatet er sket i overensstemmelse med denne
forordnings forskrifter.
Enhver plombering må kun fjernes af de i stk. 1 omtalte installatører eller
værksteder, som er autoriseret hertil af de kompetente myndigheder, eller af
kontrolmedarbejdere, eller under de vilkår, der er beskrevet i bilag I, afsnit V, punkt
4, eller bilag I B, afsnit V, punkt 3, til denne forordning.
Artikel 18
Kontrol af kontrolapparatet
Kontrolapparatet underkastes regelmæssig kontrol på autoriserede værksteder. Rutinekontrol
gennemføres mindst hvert andet år.
Værksteder skal udarbejde en kontrolrapport i de tilfælde, hvor uregelmæssigheder i
kontrolapparatets funktion måtte afhjælpes, uanset om dette følger af en periodisk kontrol
eller foretages på anmodning af den nationale kompetente myndighed. Værksteder fører en
fortegnelse over alle udarbejdede kontrolrapporter.
Værkstederne skal opbevare kontrolrapporter i mindst to år efter det tidspunkt, hvor rapporten
blev udfærdiget. Når den kompetente myndighed anmoder derom, skal værksteder stille
rapporter over udførte kontroller og kalibreringer i denne periode til rådighed.
2.
3.
4.
5.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 19
Autorisation af installatører og værksteder
1.
Medlemsstaterne autoriserer, kontrollerer regelmæssigt og certificerer de installatører
og værksteder, der må udføre installering, eftersyn, kontrol og reparation af
kontrolapparatet.
Medlemsstaterne skal sikre, at installatører og værksteder er kompetente og
pålidelige. De fastsætter og offentliggør til dette formål et sæt klare nationale
procedurer og sikrer, at følgende mindstekrav opfyldes:
a)
b)
c)
3.
personalet er oplært
det udstyr, som er nødvendigt for at udføre de relevante test og opgaver,
forefindes
installatører og værksteder opfylder vandelskravet.
2.
Der foretages revision hos installatører og værksteder på følgende måde:
a)
Autoriserede installatørers eller værksteders procedurer for håndtering af
kontrolapparatet revideres hvert år. Revisionen skal bl.a. målrettes mod de
trufne sikkerhedsforholdsregler og håndteringen af værkstedskort.
Der skal også foretages uanmeldte tekniske revisioner hos autoriserede
installatører eller værksteder for at kontrollere de udførte kalibreringer og
installeringer. Denne kontrol skal hvert år omfatte mindst 10 % af de
autoriserede værksteder.
b)
4.
Medlemsstaterne skal træffe egnede foranstaltninger for at forebygge interesse-
konflikter mellem installatører eller værksteder og vejtransportvirksomheder. Hvis en
transportvirksomhed også arbejder som autoriseret installatør eller værksted, må
virksomheden ikke installere og kalibrere kontrolapparater i egne køretøjer.
Medlemsstaternes kompetente myndigheder meddeler Kommissionen fortegnelsen
over autoriserede installatører og værksteder samt de kort, der er udstedt til disse, og
en kopi af de relevante mærker og nødvendige oplysninger vedrørende de anvendte
elektroniske sikkerhedsdata. Kommissionen skal offentliggøre fortegnelsen over
udpegede autoriserede installatører og værksteder på sit websted.
Medlemsstaterne kan midlertidigt eller definitivt tilbagekalde autorisationen fra
installatører og værksteder, som ikke opfylder deres forpligtelser i medfør af denne
forordning.
Artikel 20
Værkstedskort
5.
6.
1.
2.
Værkstedskort kan have administrativ gyldighed i højst et år.
Hvis et værkstedskort skal fornys, eller det beskadiges, bliver uanvendeligt,
bortkommer eller stjæles, udsteder myndigheden et erstatningskort senest fem
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsdage efter at have modtaget en udførligt begrundet anmodning herom. Den
kortudstedende myndighed fører en fortegnelse over bortkomne, stjålne og defekte
kort.
3.
4.
Hvis en medlemsstat tilbagekalder autorisationen fra installatører og værksteder, jf.
artikel 19, tilbagekalder den også de værkstedskort, der er udstedt til disse.
Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at forebygge
forfalskning af de værkstedskort, der udstedes til autoriserede installatører og
værksteder.
KAPITEL V
Førerkort
Artikel 21
Udstedelse af førerkort
1.
Førerkort skal udstedes på førerens anmodning af den kompetente myndighed i den
medlemsstat, hvor føreren har sin sædvanlige bopæl. Det skal udstedes senest en
måned efter, at den kompetente myndighed har modtaget anmodningen.
I denne artikel forstås ved "sædvanlig bopæl" det sted, hvor en person sædvanligvis
bor, det vil sige mindst 185 dage pr. kalenderår, på grund af et privat og
erhvervsmæssigt tilhørsforhold eller — hvis der er tale om en person uden
erhvervsmæssigt tilhørsforhold — på grund af et privat tilhørsforhold med snævre
bånd mellem personen og det sted, hvor vedkommende bor; en person, som har
erhvervsmæssigt og privat tilhørsforhold til forskellige steder, og som derfor er
nødsaget til skiftevis at tage ophold på forskellige steder i to eller flere
medlemsstater, anses dog for at have sædvanlig bopæl på stedet for det private
tilhørsforhold på betingelse af, at den pågældende regelmæssigt vender tilbage hertil.
Denne sidste betingelse kræves ikke opfyldt, når den pågældende opholder sig i en
medlemsstat med henblik på at udføre en arbejdsopgave af bestemt varighed.
Førerne forelægger bevis for deres sædvanlige bopæl ved ethvert egnet middel,
navnlig identitetskort eller ethvert andet gyldigt dokument. Såfremt de kompetente
myndigheder i den medlemsstat, hvor førerkortet er udstedt, nærer tvivl om
gyldigheden af en erklæring om sædvanlig bopæl, eller hvis de ønsker visse
specifikke kontrolforanstaltninger, kan de kræve yderligere oplysninger eller beviser.
De kompetente myndigheder i den udstedende medlemsstat skal træffe egnede
foranstaltninger for at sikre sig, at ansøgeren ikke i forvejen besidder et gyldigt
førerkort, og de skal forsyne førerkortet med førerens personoplysninger i
overensstemmelse med bestemmelserne i bilag I B.
Af hensyn til administrationen må førerkortet højst være gyldigt i fem år.
2.
3.
4.
5.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Et gyldigt førerkort må ikke tilbagekaldes eller inddrages, medmindre en
medlemsstats kompetente myndighed konstaterer, at kortet er blevet forfalsket, at
føreren anvender et kort, som han ikke er indehaver af, eller at kortet er udstedt på
grundlag af urigtige oplysninger og/eller forfalskede dokumenter. Hvis en anden
medlemsstat end den, der har udstedt kortet, tilbagekalder eller inddrager det, sender
den pågældende medlemsstat kortet tilbage til myndighederne i den udstedende
medlemsstat og meddeler grunden til denne tilbagesendelse.
Førerkort udstedes kun til ansøgere, der er omfattet af bestemmelserne i
forordning (EF) nr. 561/2006.
Medlemsstaterne træffer alle nødvendige foranstaltninger for at forebygge
forfalskning af førerkort.
Artikel 22
Anvendelse af førerkort
7.
8.
1.
2.
Førerkortet er personligt.
En fører må ikke besidde mere end ét gyldigt førerkort og må kun bruge sit eget
personlige førerkort. En fører må ikke benytte et førerkort, som er beskadiget eller
udløbet.
Artikel 23
Fornyelse af førerkort
1.
Når førerne ønsker at forny deres førerkort, skal de indsende anmodning herom til de
kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl,
senest femten arbejdsdage inden kortet udløber.
Hvis myndighederne i den medlemsstat, hvor føreren har sin sædvanlige bopæl, skal
forny et førerkort, som er udstedt af en anden medlemsstats myndigheder, underretter
førstnævnte myndigheder de myndigheder, der udstedte det gamle kort, om grunden
til fornyelsen.
Hvis der indgives anmodning om fornyelse af et kort, der er ved at udløbe, udsteder
den kompetente myndighed et nyt kort inden udløbsdatoen, såfremt anmodningen
herom er blevet indsendt inden for den i stk. 1 fastsatte frist.
Artikel 24
Stjålne, bortkomne og beskadigede førerkort
2.
3.
1.
2.
Den udstedende myndighed fører register over udstedte, stjålne, bortkomne og
beskadigede førerkort i en periode svarende til mindst deres gyldighed.
Hvis et førerkort beskadiges eller bliver uanvendeligt, sender føreren kortet tilbage til
den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor han har sin sædvanlige bopæl.
Tyveri af førerkort skal behørigt anmeldes til de kompetente myndigheder i den
medlemsstat, hvor tyveriet fandt sted.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Bortkomst af et førerkort skal anmeldes behørigt til de kompetente myndigheder i
den udstedende medlemsstat samt til de kompetente myndigheder i den medlemsstat,
hvor føreren har sin sædvanlige bopæl, medmindre det er den samme myndighed.
Hvis førerkortet beskadiges, bliver uanvendeligt, bortkommer eller stjæles, skal
førerne inden for en frist på syv kalenderdage anmode de kompetente myndigheder i
den medlemsstat, hvor de har deres sædvanlige bopæl, om et nyt kort. Disse
myndigheder skal udstede et erstatningskort senest fem arbejdsdage efter at have
modtaget en udførligt begrundet anmodning herom.
Under de i stk. 4 nævnte omstændigheder kan føreren køre uden førerkort i højst 15
kalenderdage, eller længere hvis det er nødvendigt for at føre køretøjet tilbage til dets
hjemsted, såfremt han kan godtgøre, at det er umuligt for ham at forevise eller
anvende sit kort i denne periode.
Artikel 25
Gensidig anerkendelse og ombytning af førerkort
4.
5.
1.
2.
Medlemsstaterne anerkender gensidigt de førerkort, de udsteder.
Når indehaveren af et gyldigt førerkort, der er udstedt af en medlemsstat, flytter sin
sædvanlige bopæl til en anden medlemsstat, kan den pågældende anmode om at få sit
kort ombyttet med et tilsvarende førerkort. Den medlemsstat, der foretager
ombytningen, undersøger, om det forelagte kort fortsat er gyldigt.
De medlemsstater, der foretager ombytning, sender det gamle kort tilbage til
myndighederne i den medlemsstat, der har udstedt det, og meddeler grunden til
denne tilbagesendelse.
Når en medlemsstat erstatter eller ombytter et førerkort, registreres denne erstatning
eller ombytning samt alle efterfølgende erstatninger eller ombytninger i denne
medlemsstat.
Artikel 26
Elektronisk udveksling af oplysninger om førerkort
3.
4.
1.
For at sikre, at en ansøger ikke allerede besidder et gyldigt førerkort som omhandlet i
artikel 21, stk. 4, fører medlemsstaterne nationale elektroniske registre med følgende
oplysninger om førerkort i en periode, som mindst svarer til deres administrative
gyldighedsperiode:
førerens fornavn og efternavn
førerens fødselsdato og fødested
førekortets nummer og udstedelsesland (hvis dette er relevant)
førerkortets status.
2.
Kommissionen og medlemsstaterne skal træffe alle nødvendige foranstaltninger til at
sikre, at de elektroniske registre er sammenkoblede og tilgængelige i hele Unionen.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
I forbindelse med udstedelse, fornyelse eller erstatning af et førerkort verificerer
medlemsstaterne med elektronisk udveksling af data, at føreren ikke allerede
besidder et andet gyldigt førerkort. Dataudvekslingen skal begrænses til de data, som
er nødvendige til denne verifikation.
Kontrolmedarbejdere kan få adgang til det elektroniske register for at kontrollere et
førerkorts status.
Kommissionen skal vedtage gennemførelsesretsakter for at fastsætte fælles
procedurer og specifikationer, som er nødvendige for udvekslingen, jf. stk. 2,
herunder dataudvekslingsformatet, de tekniske procedurer for elektronisk søgning i
de nationale elektroniske registre, adgangsprocedurer og sikkerhedsmekanismer.
Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel 40,
stk. 3.
Artikel 27
Integrering af førerkort i kørekort
4.
5.
Førerkort skal udstedes i overensstemmelse med bestemmelserne i dette kapitel indtil den
18. januar 2018. Med virkning fra den 19. januar 2018 skal førerkort inkorporeres i kørekort
og udstedes, fornys, ombyttes og erstattes efter bestemmelserne i direktiv 2006/126/EF.
KAPITEL VI
Brugsforskrifter
Artikel 28
Korrekt brug af kontrolapparat
1.
Transportvirksomheden, køretøjets ejer og førerne skal sørge for, at kontrolapparatet
fungerer rigtigt og anvendes korrekt, og det samme gælder for førerkortet, hvis
føreren skal føre et køretøj med et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B.
Det er forbudt at forfalske, skjule, fjerne eller ødelægge optegnelserne på
diagramarket, de data, der er oplagret i kontrolapparatets eller førerkortets datalager,
samt de udskrifter fra kontrolapparatet, der er omhandlet i bilag I B. Det er også
forbudt at manipulere med kontrolapparatet, diagramarket eller førerkortet, således at
de registrerede og/eller udskrevne data forfalskes, fjernes eller ødelægges. Der må
ikke i køretøjet findes indretninger, som kan anvendes til dette formål.
Køretøjer må ikke have mere end et sæt af kontrolapparater monteret, undtagen når
der er tale om praktisk afprøvning som nævnt i artikel 16.
Medlemsstaterne skal forbyde fremstilling, distribution, annoncering og/eller salg af
genstande, der er konstrueret og/eller beregnet til at manipulere kontrolapparatet.
2.
3.
4.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 29
Virksomhedens ansvar
1.
Transportvirksomheden udleverer til førerne af køretøjer, som er udstyret med et
kontrolapparat som omhandlet i bilag I, et tilstrækkeligt antal diagramark, idet der
tages hensyn til disse diagramarks individuelle karakter, tjenestens varighed og
behovet for at erstatte eventuelt beskadigede diagramark eller diagramark, der er
inddraget af en bemyndiget tilsynsmyndighed. Transportvirksomheden må til førerne
kun udlevere diagramark, som svarer til en godkendt model, og som kan anvendes i
det apparat, der er installeret i køretøjet.
Hvis køretøjet er udstyret med et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B, sørger
transportvirksomheden og føreren under hensyn til tjenestens varighed for, at den i
bilag I B omhandlede udskrift kan foretages korrekt i tilfælde af kontrol.
2.
Transportvirksomheden skal opbevare diagramark og udskrifter, når der er lavet
udskrifter for at efterkomme artikel 31, i kronologisk orden og i læselig form i
mindst et år efter anvendelsen og skal give de berørte førere en kopi, såfremt de
ønsker det. Transportvirksomheden skal også give kopier af data, der er overført fra
førerkortet, til de berørte førere, som anmoder herom, samt udskrifter af disse kopier.
Diagramarkene, udskrifterne og de overførte data skal på forlangende forevises for
eller udleveres til en dertil bemyndiget person.
En transportvirksomhed holdes ansvarlig for overtrædelser af denne forordning
begået af virksomhedens førere. Uden at dette indskrænker medlemsstaternes ret til
at drage transportvirksomhederne til ansvar i fuldt omfang, kan medlemsstaterne tage
hensyn til eventuelle beviser for, at transportvirksomheden ikke med rimelighed kan
holdes ansvarlig for den begåede overtrædelse.
Artikel 30
Anvendelse af førerkort og diagramark
1.
Førerne skal anvende diagramarkene eller førerkortene hver dag, de kører, fra det
øjeblik de overtager køretøjet. Diagramarket eller førerkortet udskiftes først ved
afslutningen af den daglige arbejdsperiode, medmindre det er tilladt at udskifte det på
andre tidspunkter. Intet diagramark eller førerkort må anvendes ud over det tidsrum,
det gælder for.
Førerne skal på passende måde beskytte diagramark og førerkort og må ikke anvende
tilsmudsede eller beskadigede ark eller kort.
Når en fører har forladt køretøjet og derfor er ude af stand til at betjene det på selve
køretøjet monterede kontrolapparat, skal de i stk. 5, litra b), nr. ii) og iii), nævnte
tidsrum:
a)
hvis køretøjet har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I monteret, noteres
på diagramarket ved hjælp af håndskrevne angivelser, automatiske optegnelser
eller på anden vis, således at de er let læselige, og uden at arket tilsmudses,
eller
3.
2.
3.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450534_0027.png
b)
hvis køretøjet har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret,
indlæses på førerkortet ved hjælp af apparatets manuelle indlæsningsmulighed.
I forbindelse med kontrollen betragtes perioder, for hvilke der ikke er registreret
aktiviteter, som hviletid eller pause. Førere har ikke pligt til at registrere daglige og
ugentlige hviletider, når de har forladt køretøjet.
4.
Når der er mere end en fører i et køretøj, der har et kontrolapparat som omhandlet i
bilag I B monteret, sørger hver fører for, at dennes førerkort anbringes det rigtige
sted i kontrolapparatet.
Når et køretøj, der har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret, føres af
flere personer, foretager førerne de nødvendige udskiftninger af diagramarkene,
således at de i afsnit II, litra a), b) og c), i bilag I omhandlede oplysninger optegnes
på diagramarket for den fører, der til enhver tid fører køretøjet.
5.
Førerne skal:
a)
b)
sørge for, at den tid, der registreres på arket, stemmer overens med den
officielle tid i det land, hvor køretøjet er registreret
betjene kontrolapparatets indstillingsanordning på en sådan måde, at følgende
tider optegnes særskilt og klart:
i)
ii)
under tegnet
: køretid
under tegnet
: "andet arbejde": en anden aktivitet end kørsel, som
defineret i artikel 3, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/15/EF
25
, herunder alt arbejde udført for den samme eller en anden
arbejdsgiver inden for eller uden for transportsektoren
under tegnet
: "rådighedstid": som defineret i artikel 3, litra b), i
direktiv 2002/15/EF
under tegnet
: pauser eller hvileperiode.
iii)
iv)
6.
Hver fører skal anføre følgende oplysninger på diagramarket:
a)
b)
c)
ved begyndelsen af arkets benyttelse: førerens efternavn og fornavn
ved begyndelsen og slutningen af arkets benyttelse: tidspunkt og sted
registreringsnummer på det køretøj, som er anvist føreren, til den første tur, der
er noteret på arket, og derefter i rækkefølge, såfremt der skiftes køretøj under
benyttelsen af diagramarket
kilometertællerens stand
d)
25
EFT L 80 af 23.3.2002, s. 35.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i)
ii)
iii)
e)
7.
inden den første tur, der er noteret på arket
ved slutningen af den sidste tur, der er noteret på arket
hvis der skiftes køretøj i løbet af arbejdsdagen (det foregående køretøjs
tæller og det nye køretøjs tæller)
i givet fald det tidspunkt, hvor der blev skiftet køretøj.
Føreren skal i kontrolapparat som omhandlet i bilag I B indlæse nationalitetsmærket
for de lande, hvori den daglige arbejdsperiode blev påbegyndt og afsluttet. En
medlemsstat kan imidlertid pålægge førerne af køretøjer, der udfører
indlandstransport på landets område, ud over landets nationalitetsmærke at tilføje
mere detaljerede geografiske betegnelser, hvis medlemsstaten inden den 1. april 1998
har underrettet Kommissionen herom.
Førerne pålægges ikke at indlæse disse oplysninger, hvis kontrolapparatet automatisk
registrerer positionsdata i overensstemmelse med artikel 4.
Artikel 31
Beskadigede førerkort eller diagramark
1.
Beskadiges et diagramark eller et førerkort, som indeholder optegnelser, opbevarer
førerne det beskadigede diagramark eller førerkort sammen med det reserveark, som
erstatter det beskadigede ark.
Hvis førerkortet beskadiges, bliver uanvendeligt, bortkommer eller stjæles, skal
førerne:
a)
ved kørslens begyndelse udskrive oplysningerne om det køretøj, han fører, og
på udskriften anføre:
i)
ii)
b)
oplysninger, der gør det muligt at identificere ham (navn, nummer på
førerkort eller kørekort), samt egen underskrift
perioderne, som omhandlet i artikel 30, stk. 5, litra b), nr. ii), iii) og iv)
2.
ved kørslens afslutning udskrive oplysningerne om de perioder, som
kontrolapparatet har registreret, anføre eventuelle perioder med andet arbejde,
rådighedstid og hvil efter den udskrift, der blev lavet ved kørslens begyndelse,
når de ikke er registreret af kontrolapparatet, og anføre oplysninger på dette
dokument, som gør det muligt at identificere ham (navn, nummer på førerkort
eller kørekort), samt egen underskrift.
Artikel 32
Registreringer, som føreren skal medbringe
1.
Føreren af et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I monteret,
skal på tilsynsmyndighedernes forlangende kunne forevise:
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
i)
ii)
iii)
diagramarkene for den pågældende dag og de diagramark, han har brugt de
forudgående 28 dage
førerkortet, hvis han er indehaver af et sådant, og
alle manuelle registreringer og udskrifter, der er foretaget den pågældende dag
og de forudgående 28 dage, som krævet i medfør af nærværende forordning og
forordning (EF) nr. 561/2006.
2.
Føreren af et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet i bilag I B monteret,
skal på tilsynsmyndighedernes forlangende kunne forevise:
i)
ii)
sit førerkort
alle manuelle registreringer og udskrifter, der er foretaget den pågældende dag
og de forudgående 28 dage, som krævet i medfør af nærværende forordning og
forordning (EF) nr. 561/2006
diagramarkene for den samme periode som den, der er nævnt i nr. ii), hvis han i
denne periode har ført et køretøj, som har et kontrolapparat som omhandlet i
bilag I monteret.
iii)
3.
En dertil bemyndiget person kan kontrollere overholdelsen af forordning (EF) nr.
561/2006 ved at analysere diagramarkene og de viste eller udskrevne data, som er
registreret af kontrolapparatet eller førerkortet, eller, hvis dette ikke er muligt, ved at
analysere ethvert andet dokument, der begrunder manglende overholdelse af en
bestemmelse, jf. nærværende forordnings artikel 24, stk. 2 og artikel 33, stk. 2.
Artikel 33
Procedure i tilfælde af funktionsfejl i kontrolapparatet
1.
Opstår der driftsforstyrrelse, eller fungerer kontrolapparatet mangelfuldt, skal
transportvirksomheden, så snart omstændighederne tillader det, lade det reparere af
en autoriseret installatør eller et autoriseret værksted.
Kan tilbagekomst til virksomhedens hjemsted først ske mere end en uge efter den
dag, på hvilken forstyrrelsen indtrådte, eller hvor den mangelfulde funktion blev
konstateret, skal reparationen foretages undervejs.
Medlemsstaterne kan inden for rammerne af artikel 37 bestemme, at de kompetente
myndigheder kan forbyde anvendelse af køretøjet, hvis en driftsforstyrrelse eller en
mangelfuld funktion ikke er afhjulpet i henhold til første og andet afsnit.
2.
Udviser kontrolapparatet en driftsforstyrrelse eller mangelfuld funktion, skal førerne
nedfælde data, der gør det muligt at udpege føreren (navn, førerkort- eller
kørekortnummer) og sin underskrift samt oplysninger om de forskellige tidsperioder,
såfremt kontrolapparatet ikke længere registrerer eller udskriver disse korrekt:
a)
på diagramarket eller diagramarkene eller
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
på et midlertidigt ark, der vedlægges diagramarket eller opbevares sammen
med førerkortet.
KAPITEL VII
Databeskyttelse, håndhævelse og sanktioner
Artikel 34
Beskyttelse af personoplysninger
1.
Medlemsstaterne skal sørge for, at behandlingen af personoplysninger i forbindelse
med denne forordning udføres i henhold til direktiv 95/46/EF og 2002/58/EF og
under tilsyn af den i artikel 28 i direktiv 95/46/EF omhandlede offentlige,
uafhængige myndighed i medlemsstaten.
Medlemsstaterne skal bl.a. sørge for at beskytte personoplysninger i forbindelse med:
3.
anvendelsen af et globalt satellitnavigationssystem til registrering af
positionsdata som omhandlet i artikel 4
anvendelsen af fjernkommunikation til kontrolformål som omhandlet i artikel 5
anvendelsen af kontrolapparater med en harmoniseret grænseflade som
omhandlet i artikel 6
den elektroniske udveksling af oplysninger om førerkort som omhandlet i
artikel 26
transportvirksomheders opbevaring af optegnelser som omhandlet i artikel 29.
2.
Kontrolapparatet som omhandlet i bilag I B skal udformes således, at privatlivets
fred sikres. Der må kun behandles data, som er strengt nødvendige for behandlingens
formål.
Køretøjernes ejere og/eller transportvirksomheder skal i givet fald opfylde de
relevante bestemmelser om beskyttelse af personoplysninger.
Artikel 35
Oplæring af kontrolmedarbejdere
4.
1.
2.
3.
Medlemsstaterne skal sørge for, at kontrolmedarbejdere får en passende oplæring i at
analysere de registrerede data og kontrollere kontrolapparatet.
Medlemsstaterne skal oplyse Kommissionen om kravene til deres kontrolmedarbej-
deres oplæring senest [6 måneder efter datoen for denne forordnings anvendelse].
Kommissionen skal vedtage afgørelser om de metoder, der benyttes til
grunduddannelse og efteruddannelse af kontrolmedarbejdere, herunder om teknikker
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med henblik på at målrette kontrol og afsløre manipulerende indretninger og svig.
Disse gennemførelsesretsakter vedtages i overensstemmelse med rådgivnings-
proceduren i artikel 40, stk. 2.
Artikel 36
Gensidig bistand
Medlemsstaterne yder hinanden bistand til forordningens gennemførelse og kontrollen
dermed.
Inden for rammerne af denne gensidige bistand skal medlemsstaternes kompetente
myndigheder bl.a. regelmæssigt tilsende hinanden alle tilgængelige oplysninger om
overtrædelser af denne forordning i henseende til installatører og værksteder samt eventuelle
sanktioner, som pålægges for disse overtrædelser.
Artikel 37
Sanktioner
1.
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af denne
forordning og træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de gennemføres.
Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen, have en
afskrækkende virkning og må ikke medføre forskelsbehandling. Dette kan omfatte
ophævelse af autorisation og tilbagekaldelse af værkstedskortet for værksteder, som
har overtrådt denne forordnings bestemmelser.
Der må for samme overtrædelse af denne forordning ikke pålægges mere end én
sanktion eller indledes mere end én retsforfølgning.
Medlemsstaternes sanktioner for meget alvorlige overtrædelser, jf. direktiv
2009/5/EF, skal tilhøre medlemsstatens højeste sanktionskategori for overtrædelser
af lovgivningen for vejtransport.
Medlemsstaterne
meddeler
Kommissionen
disse
foranstaltninger
og
sanktionsbestemmelser inden den [datoen for denne forordnings anvendelse]. De skal
oplyse Kommissionen om eventuelle efterfølgende ændringer af disse
foranstaltninger.
2.
3.
4.
KAPITEL VIII
Afsluttende bestemmelser
Artikel 38
Tilpasning til den tekniske udvikling
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter i overensstemmelse
med artikel 39 med henblik på tilpasning af bilag I, I B og II til den tekniske udvikling.
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 39
Udøvelse af delegerede beføjelser
1.
2.
3.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter på de
betingelser, der er fastlagt i denne artikel.
Delegationen af beføjelser i artikel 4, 5, 6 og 38 sker for en ubestemt periode fra
[denne forordnings ikrafttrædelsesdato].
Den i artikel 4, 5, 6 og 38 omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse
bringer den delegation af beføjelser, der er angivet i afgørelsen, til ophør. Den har
virkning fra dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende eller en
senere dato, der præciseres i afgørelsen. Den har ingen betydning for gyldigheden af
de delegerede retsakter, der allerede er trådt i kraft.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidig Europa-
Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
En delegeret retsakt, der vedtages efter artikel 4, 5, 6 og 38, træder kun i kraft, hvis
hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden 2 måneder fra
meddelelsen af retsakten til Europa-Parlamentet eller Rådet, eller hvis Europa-
Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne frist begge har informeret
Kommissionen om, at de ikke vil gøre indsigelse. På foranledning af Europa-
Parlamentet eller Rådet forlænges denne periode med [to måneder].
Artikel 40
Udvalg
1.
2.
Kommissionen bistås af et udvalg. Dette udvalg er et udvalg i betydningen i
forordning (EU) nr. 182/2011.
Når der henvises til dette stykke, finder artikel 4 i forordning (EU) nr. 182/2011
anvendelse.
Når udvalgets udtalelse skal indhentes ved skriftlig procedure, afsluttes denne
procedure uden resultat, når udvalgets formandskab inden for fristen for afgivelse af
udtalelsen beslutter dette, eller hvis et simpelt flertal af udvalgets medlemmer
anmoder herom.
3.
Når der henvises til dette stykke, finder artikel 5 i forordning (EU) nr. 182/2011
anvendelse.
Når udvalgets udtalelse skal indhentes ved skriftlig procedure, afsluttes denne
procedure uden resultat, når udvalgets formandskab inden for fristen for afgivelse af
udtalelsen beslutter dette, eller hvis et simpelt flertal af udvalgets medlemmer
anmoder herom.
4.
5.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 41
Fartskriverforum
1.
Der oprettes et fartskriverforum for at fremme dialogen om tekniske spørgsmål
vedrørende kontrolapparatet blandt medlemsstaternes eksperter og eksperter fra
tredjelande, som anvender kontrolapparatet i medfør af den europæiske
overenskomst om arbejde, der udføres af det kørende personale i international
vejtransport (AETR).
Medlemsstaterne skal udnævne en ekspert til fartskriverforummet.
Fartskriverforummet skal være åbent for deltagelse af eksperter fra interesserede
tredjelande, der er kontraherende parter i AETR-overenskomsten.
Interessenter, repræsentanter for køretøjsfabrikanter, fartskriverfabrikanter og
arbejdsmarkedets parter skal opfordres til at deltage i fartskriverforummet.
Fartskriverforummet vedtager selv sin forretningsorden.
Fartskriverforummet mødes mindst en gang om året.
Artikel 42
Meddelelse af nationale foranstaltninger
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de nationale love og administrative
bestemmelser, som de udsteder på det område, der er omfattet af denne forordning, senest 30
dage efter vedtagelsen deraf og første gang senest [12 måneder efter denne forordnings
ikrafttrædelsesdato].
"
2) I bilag I til forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:
a)
b)
I kapitel I, definitioner, udgår litra b)
i kapitel III, litra c), punkt 4.1, ændres henvisningen til "artikel 15, stk. 3, andet led,
litra b), c) og d), i forordningen" til "artikel 30, stk. 5, andet led, litra b), c) og d), i
forordningen"
i kapitel III, litra c), punkt 4.2, ændres henvisningen til "artikel 15 i forordningen" til
"artikel 30 i forordningen"
i kapitel IV, litra a), punkt 1, tredje underafsnit, ændres henvisningen til "artikel 15,
stk. 5, i forordningen" til "artikel 30, stk. 6, i forordningen".
2.
3.
4.
5.
6.
c)
d)
3) I bilag I B til forordning (EØF) nr. 3821/85 foretages følgende ændringer:
a)
b)
I kapitel I, definitioner, udgår litra l), o), t), y), ee), kk), oo) og qq)
Kapitel VI ændres således:
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1)
i første afsnit ændres henvisningen til "artikel 12, stk. 5, i forordning (EØF) nr.
3821/85 senest ændret ved forordning (EF) nr. 2135/98" til "artikel 24, stk. 5, i
forordning (EØF) nr. 3821/85"
1. Autorisering af installatører eller værksteder udgår
2)
c)
i kapitel VIII, punkt 271, ændres henvisningen til "artikel 5 i denne forordning" til
"artikel 8 i denne forordning".
Artikel 2
I forordning (EF) nr. 561/2006 foretages følgende ændringer:
Afstanden "50 km" som omhandlet i artikel 13, stk. 1, litra d), f) og p), ændres til "100 km".
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes med virkning fra [et år efter ikrafttrædelsen].
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
34
DA