Trafikudvalget 2011-12
KOM (2011) 0451
Offentligt
1148597_0001.png
1148597_0002.png
1148597_0003.png

Spørgsmål KOM (2011) 0451 spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Euro-

paudvalg:

”Ministeren bedes – i forlængelse af Europaudvalgets mødeden 22. juni 2012 – redegøre for, hvilke omkostninger der for-ventes for Danmark som følge af det foreliggende kompromis-forslag om ændring af kontrolapparatforordningen og køre- oghviletidsforordningen, hvad spændvidden i estimeringen afomkostningerne dækker over samt hvilke af disse omkost-ningselementer, der forventes at blive gebyrfinansieret, hvemder forventes at blive pålagt disse gebyrer, og hvilken størrel-sesorden de enkelte gebyrer forventes at ville have?”

Svar:

1. Kommissionen fremsatte den 19. juli 2011 et forslag om ændring afkontrolapparatforordningen og køre- og hviletidsforordningen. Kommissi-onens forslag indeholder bl.a. en bestemmelse om, at førerkortets funktio-ner skal integreres i kørekortet. Forslaget indeholder endvidere en be-stemmelse om sammenkobling af nationale elektroniske registre med op-lysninger om førerkort.Rigspolitiet har skønnet, at forslaget om integrering af førerkort og køre-kort vil indebære investeringsomkostninger i størrelsesordenen 11-14 mio.kr. og årlige driftsudgifter i størrelsesordenen 4-5 mio. kr. Rigspolitiet harendvidere skønnet, at forslaget om sammenkobling af registre vil indebæreinvesteringsomkostninger i størrelsesordenen 4-13 mio. kr. og årligedriftsudgifter i størrelsesordenen 2-4 mio. kr.Det bemærkes, at bestemmelsen i Kommissionens oprindelige forslag omintegration af de to korttyper ikke indgår i det forslag, som Rådet den 26.juli 2012 har vedtaget en samlet generel indstilling til. Forslaget om sam-menkobling af registre indgår fortsat i det forordningsforslag, som er om-fattet af Rådets samlede generelle indstilling.Kommissionens forslag behandles efter den fælles beslutningsprocedure(TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal vedtages af Europa-Parlamentet. Det forordningsforslag, som Rådet nu har opnået en samletgenerel indstilling til, er derfor ikke udtryk for en endelig tekst.2. Det er ikke muligt for Rigspolitiet på nuværende tidspunkt yderligere atkonkretisere udgifternes størrelse. Det skyldes, at forslaget endnu ikke er
endeligt, ligesom det endnu ikke er fastlagt, i hvilket omfang de foreslåedeløsninger kræver investering i nyt udstyr, eller om det er tilstrækkeligt atvidereudvikle eller ændre de eksisterende tekniske løsninger. Tilsvarendeer det på nuværende tidspunkt kun muligt for Rigspolitiet at foretage etløst skøn over de årlige driftsudgifter, som forslaget vil medføre.3. Det vurderes, at merudgifterne forbundet med såvel Kommissionensforslag om integrering af førerkort og kørekort som det foreliggende for-slag om sammenkobling af nationale registre vil kunne gebyrfinansieres.Det bemærkes i den forbindelse, at udstedelse af både førerkort og køre-kort i dag er gebyrfinansieret, og at det forslag, som er omfattet af Rådetsgenerelle indstilling, ikke vurderes at være til hinder for gebyrfinansiering.Der er endnu ikke taget stilling til den endelige udformning af en eventuelny gebyrmodel. For så vidt angår de nuværende gebyrer kan det oplyses, atgebyret for at få udstedt et fartskriverkort (fører-, virksomheds-, værk-steds- eller kontrolkort) er 525 kr. Politiet udstedte i 2010 i alt 14.924 fø-rer-, virksomheds- og værkstedskort. I 2011 udstedte politiet i alt 24.368fører-, virksomheds- og værkstedskort. I 2012 er der pr. 30. juni udstedt ialt 13.570 fører-, virksomheds- og værkstedskort.En eventuel forhøjelse af gebyret for udstedelse af fartskriverkort medhenblik på finansiering af ovennævnte merudgifter vil kræve en ændring affærdselsloven og dermed inddragelse af Folketinget, idet størrelsen på detnuværende gebyr er fastsat i færdselslovens § 124 f.4. Som det fremgår af det samlenotat om sagen, som blev sendt til Europa-udvalget den 14. juni 2012, vurderes det desuden, at bestemmelserne iKommissionens oprindelige forslag om kontrol med værksteder samt op-læring af kontrolmedarbejdere eventuelt vil kunne medføre merudgifter forstaten. I det forslag, der er omfattet af Rådets samlede generelle indstilling,er der fortsat medtaget bestemmelser om kontrol med værksteder samt op-læring af kontrolmedarbejdere.Det er på nuværende tidspunkt ikke umiddelbart muligt at opgøre de even-tuelle merudgifter for så vidt angår oplæring af kontrolmedarbejdere, idetudgifterne afhænger af det nærmere indhold af de foranstaltninger, somKommissionen efterfølgende vil skulle træffe.Ligeledes er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre eventuellemerudgifter til værkstedskontrollen, idet disse navnlig afhænger af, hvor-2
vidt man kan og vil opretholde det nuværende danske system, der i vidtomfang er baseret på brugerbetaling.Det bemærkes i den forbindelse, at det foreliggende forordningsforslag,der er omfattet af Rådets samlede generelle indstilling, ikke vurderes atvære til hinder for, at medlemsstaterne etablerer/opretholder en ordning,hvorefter omkostningerne forbundet med kontrollen skal betales af værk-stederne selv, ligesom forslaget som nævnt vurderes generelt ikke at væretil hinder for gebyrfinansiering.
3