Erhvervsudvalget 2011-12
KOM (2011) 0453
Offentligt
1062333_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7228 2400
F +45 7228 2401
M
[email protected]
W
oim.dk
Dato: 23. december 2011
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har den 28. november 2011 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2011)453 til økonomi- og indenrigsministeren, som
hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2011)453:
Som lovet på Europaudvalgets møde den 25. november 2011 bedes ministe-
ren oversende et notat, der samstiller de danske bankpakker og kapitalkravs-
direktivet, herunder et overblik over forskellen på hvilke bestemmelser der er
omfattet af hhv. kapitalkravsdirektivet og -forordningen.
Svar:
Som følge af den internationale finansielle krise i efteråret 2008 blev der i
Danmark vedtaget flere bankpakker, jf. beskrivelsen nedenfor. Hensigten med
bankpakkerne var at forsøge at håndtere de udfordringer, der opstod for de
danske banker i forbindelse med den globale finansielle krise. Krisen gav sig
bl.a. udslag i vanskelige finansieringsvilkår på de internationale finansielle
markeder for bankerne, herunder de danske, som følge af generel usikkerhed
om og svigtende tillid til bankernes sundhedstilstand.
Hvor de danske bankpakker var et forsøg på at løse de udfordringer, den fi-
nansielle krise bragte med sig, da er formålet med de nye kapitalkravsregler
(CRD/CRR), jf. beskrivelsen nedenfor, at styrke den finansielle sektor og såle-
des forebygge, at vi fremadrettet havner i en lignende finansiel krise i fremti-
den. Elementerne i de reviderede kapitalkravsregler er bl.a. at styrke banker-
nes generelle kapitalisering betydeligt og øge deres likviditetsberedskab, for at
mindske sandsynligheden for samme grad af usikkerhed og svigtende tillid til
bankernes sundhed, som opstod under krisen.
Beskrivelse af Bankpakken, Kreditpakken mv.
Der blev i Danmark implementeret følgende bankpakker som reaktion på den
finansielle krise:
Bankpakke I (oktober 2008)
Med Bankpakke I blev der spændt et sikkerhedsnet ud under den danske
banksektor ved hjælp af en generel statsgarantiordning. Som led i Bankpakke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1062333_0002.png
Side 2
I fik Finansiel Stabilitet A/S hjemmel til at overtage nødlidende pengeinstitutter.
Finansiel Stabilitet A/S håndterede 8 banker under Bankpakken1.
Kreditpakken – ”Bankpakke II” (februar 2009)
Med Kreditpakken blev det muligt for sunde kreditinstitutter (dvs. kreditinstitut-
ter, der levede op til lovens solvenskrav) at ansøge om statslige kapitalindskud
i form af hybrid kernekapital (ansvarlig kapital). Ved ordningens udløb i 2009
var der ydet kapitalindskud for ca. 46 mia. kr. fordelt på 43 institutter.
Som led i Kreditpakken havde Finansiel Stabilitet A/S på vegne af staten frem
til 31. december 2010 desuden hjemmel til at udstede individuelle statsgaran-
tier til kreditinstitutter på seniorgæld med en løbetid på op til tre år. 49 institut-
ter har foretaget udstedelser for i alt 193 mia. kr. med individuel statsgaranti.
Bankpakke III (juni 2010)
I juni 2010 blev der indført en model for håndtering af nødlidende pengeinsti-
tutter i Danmark, som afløser for den midlertidige, generelle statsgaranti. Med
modellen blev Finansiel Stabilitet A/S’ mulighed for at overtage og afvikle et
nødlidende pengeinstitut videreført. Finansiel Stabilitet A/S har håndteret to
pengeinstitutter under Bankpakke III
2
. I foråret 2011 blev medgiftsordningen
vedtaget, hvorved Indskydergarantifonden under visse omstændigheder kan
yde en medgift i forbindelse med et sundt pengeinstituts overtagelse af et nød-
lidende pengeinstitut, såfremt dette måtte være fordelagtigt for Indskyderga-
rantifonden.
Bankpakke IV - konsolideringsinitiativer (august 2011)
I august 2011 blev der i forligskredsen bag bankpakkerne opnået enighed om
fire nye konsolideringsinitiativer: 1) en styrket medgiftsordning, 2) mulighed for
statslig garanti ved fusioner, 3) bidragsfinansiering af Indskydergarantifonden
og 4) forberedelse af kommende regler om systemisk vigtige finansielle insti-
tutter i Danmark.
Kapitalkravsdirektivet
Kommissionen fremsatte den 20. juli 2011 forslag til revision af kapitalkravsre-
guleringen. Forslaget er fremsat i form af dels et direktiv (CRD) og dels en for-
ordning (CRR), og har til formål at gøre den finansielle sektor i EU mere mod-
standsdygtig over for en negativ udvikling i konjunktursituationen. Sigtet med
CRD/CRR er således at undgå, at vi igen havner i en ny international finansiel
krise.
Kommissionens forslag er som nævnt opdelt i et forordningsforslag og et di-
rektivforslag. Forordningsforslaget indeholder elementer, der vil være umid-
delbart gældende for institutterne, når forslaget er blevet vedtaget i EU. Æn-
dringer, som har relation til Basel III-standarderne, herunder kapital- og likvidi-
1
EBH Bank, Løkken Sparekasse, Gudme Raaschou Bank, Fionia Bank, Straumur
Burdaras Investment Bank hf, Capinordic Bank, Eik Banki P/F og Eik Bank Danmark
A/S.
2
Amagerbanken og Fjordbank Mors.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
tetskrav, indgår i forordningsforslaget (med undtagelse af bestemmelserne om
kapitalbuffere, der er indeholdt i direktivforslaget).
Direktivforslaget indeholder bl.a. bestemmelser om sanktioner, effektiv virk-
somhedsledelse og bestemmelser, som skal forhindre overdreven afhængig-
hed af eksterne kreditvurderinger, ligesom direktivet indeholder bestemmelser
om tilsynsansvar. Reglerne i direktivdelen af forslaget vil efterfølgende skulle
omsættes i de enkelte medlemslandes lovgivning.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager