Trafikudvalget 2011
KOM (2011) 0454
Offentligt
1450537_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.7.2011
KOM(2011) 454 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Digitale fartskrivere: Køreplan for kommende aktiviteter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Digitale fartskrivere: Køreplan for kommende aktiviteter
1.
I
NDLEDNING
Fartskrivere spiller en afgørende rolle for kontrollen med, at erhvervschauffører inden for
vejtransport overholder køretids- og hviletidsbestemmelserne. De bidrager til at øge
trafiksikkerheden, forbedre chaufførernes arbejdsvilkår og sikre loyal konkurrence mellem
vejtransportvirksomheder. Et centralt aspekt af Kommissionens strategi går ud på at gøre
fartskrivere mere omkostningseffektive med henblik på at integrere markedet for
vejgodstransport yderligere og gøre vejtransport mere sikker, effektiv og konkurrencedygtig,
således som det er skitseret i hvidbogen om transport af 28. marts 2011
1
.
Denne meddelelse er vedlagt et forslag til ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
3821/85 om fartskrivere. Formålet med forslaget er at forbedre fartskriveres
nyttevirkning og effektivitet og at sikre, at erhvervschauffører respekterer køretids-
og hviletidsreglerne. Den er en opfølgning på henstillingerne fra Gruppen af
Højtstående Uafhængige Interesserede Parter vedrørende Administrative Byrder
2
og
rapporter fra nationale kontrol- og politiorganisationer om manipulationer og svig.
I den foreslåede forordning indgår foranstaltninger, der skal forbedre digitale
fartskriveres tekniske egenskaber
3
og gøre dem til virkeligt "intelligente"
fartskrivere, samt ikke-tekniske foranstaltninger såsom at forbedre værksteders
troværdighed, indføre et mindstemål for harmonisering af sanktioner, oplære
kontrolmedarbejdere og forenkle regler om brugen af fartskrivere ved at undtage
visse smv'er.
Under udarbejdelsen af dette forslag er der af Kommissionen blevet identificeret
4
en række
andre foranstaltninger, som er nødvendige for at forbedre nyttevirkningen og effektiviteten af
fartskriversystemet. De kan dog ikke implementeres direkte ved den foreslåede forordning
alene. I denne meddelelse forklares det, hvordan og hvornår Kommissionen har til hensigt at
implementere de andre foranstaltninger, som der er behov for, men som ikke er integreret i det
vedlagte lovgivningsforslag. Der vil skulle træffes fire foranstaltninger, og dem er der gjort
rede for i denne meddelelse:
– Det vil være nødvendigt ved delegerede retsakter at ændre de tekniske specifikationer for
de digitale fartskrivere, der fremgår af bilag IB i forordning (EØF) nr. 3821/85. Hermed vil
det blive lettere at udvikle og fremstille fartskrivere med de nye tekniske egenskaber, der
1
2
3
4
KOM(2011) 144 endelig.
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/better-regulation/administrative-burdens/high-level-
group/index_en.htm
Tilslutning til et globalt satellitnavigationssystem til fjernkommunikation med kontrollører, som udfører
vejkontrol, og udvikling af en standardiseret grænseflade med applikationer til intelligente
transportsystemer.
Se konsekvensanalysen SEK(2011) xxx.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0003.png
indføres ved ovennævnte lovgivningsforslag. Endnu vigtigere er det, at det vil blive
nødvendigt at opgradere sikkerhedsmekanismerne, så det nuværende sikkerhedsniveau
bevares og der undgås svig og manipulation med de data, som registreres af fartskrivere.
Disse ændringer vil kræve en overgangsstrategi, som kan sikre, at de nuværende kort og
køretøjsenheder, der er i funktion, er forenelige med dem, der skal indføres.
– Hvad angår sikkerhedsplomberinger på fartskrivere for at undgå interferens med dataene,
bør der udvikles harmoniserede standarder af de relevante standardiseringsorganer. For at
denne procedure kan lanceres, skal Kommissionen udstede et mandat til CEN i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter
5
, som fastlægger
rammerne for standardiseringsaktiviteter.
– Med den foreslåede forordning vil det blive nødvendigt at forbedre
beslutningstagningsprocessen for fartskrivere i forbindelse med den såkaldte AETR-
overenskomst
6
, der er undertegnet af de 27 medlemsstater og 22 europæiske lande
(herunder SNG-lande, Tyrkiet og vestbalkanske lande)
7
. I 2010 gjorde en ændring af
AETR digitale fartskrivere til obligatorisk registreringsudstyr for international transport i
22 AETR-lande uden for EU. En af konsekvenserne af denne succes med at sprede EU-
udviklede fartskrivere ud over EU's grænser er, at disse lande uden for EU nu bliver
involveret i den kommende tekniske tilpasning af udstyret. Ved en ensartet anvendelse af
fartskrivere kan EU's vognmandsforretninger konkurrere på lige fod med
vognmandsforretninger fra disse lande uden for EU, og det er i sidste instans af interesse
for EU.
– Og endelig vil direktiv 2006/126/EF om kørekort skulle ændres, så de kort, der bruges af
erhvervschauffører i digitale fartskrivere, kan integreres i deres kørekort fra og med 2018,
sådan som det fremgår af den ledsagende forordning.
2.
2.1.
2.1.1.
U
DFORDRINGER
Tilpasning af sikkerhedselementerne i fartskrivere
Den nuværende situation
Fartskrivere skal kunne give pålidelige og troværdige data, så der kan foretages effektiv
kontrol af chaufførers køretid og hvileperioder. Dataene skal for eksempel kunne bruges i
retssager. Sikkerheden i fartskriversystemet er derfor helt afgørende for at kunne forhindre
svig og ulovlig manipulation. Kravet om, at der skal være tilstrækkelige garantier med hensyn
til tekniske sikkerhedsforanstaltninger og organisatoriske foranstaltninger, der styrer
databehandlingen, skyldes også, at de behandlede data er personoplysninger. Behandlingen
5
6
7
EFT L 204 af 21.7.1998, s. 37-48.
Europæisk overenskomst om arbejdet for besætninger på køretøjer i international vejtransport.
Albanien, Andorra, Armenien, Aserbajdsjan, Belarus, Bosnien-Hercegovina, Kasakhstan, Kroatien,
Liechtenstein, Moldova, Monaco, Montenegro, Norge, Den Russiske Føderation, San Marino, Schweiz,
Serbien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Tyrkiet, Turkmenistan, Ukraine,
Usbekistan.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0004.png
heraf er underlagt principperne med hjemmel i direktiv 95/46/EF
8
om beskyttelse af
personoplysninger og direktiv 2002/58/EF
9
, som kræver, at personoplysninger behandles på
en sikker måde.
Hvis sikkerhedsniveauet skal opretholdes over tid, kræver det løbende tilpasning til de
fremskridt, der gøres inden for informationsteknologier (it). Det er nemlig nødvendigt med et
relativt højt sikkerhedsniveau, hvis det skal være umuligt at foretage uautoriserede ændringer
af registrerede data (integritet), hvis oprindelsen af data skal kunne identificeres på utvetydig
måde, og hvis data altid skal være tilgængelige, når det er nødvendigt eller der anmodes
herom. Den nuværende lovgivning om fartskrivere har fastsat et bestemt sikkerhedsniveau og
kræver visse sikkerhedsmekanismer, som skal kunne leve op til dette sikkerhedsniveau (det
såkaldte "ITSEC-niveau E3")
10
. Men udviklingen inden for computere og inden for
kryptografi og brydning af koder betyder, at dette sikkerhedsniveau ikke længere er garanteret
med de sikkerhedsmekanismer, som er angivet i de nuværende specifikationer
11
. Hvis der
ikke gøres noget, vil sandsynligheden for, at systemet bryder sammen, stige år for år. Det, der
tidligere blev betragtet som avanceret, og som det var vanskeligt at angribe for mange år
siden, bliver det lettere og lettere at bryde ind i nu, hvor it bliver mere og mere udviklet og
sofistikeret.
Denne uoverensstemmelse mellem det nødvendige sikkerhedsniveau og den teknologi, som
skulle garantere dette sikkerhedsniveau, har allerede gjort, at Kommissionen har måttet
foretage sine egne korrigerende foranstaltninger. Ifølge den seneste ændring af bilag IB i
Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85
12
kan typegodkendelse fortsat gives under sådanne
omstændigheder, hvor de myndigheder, der attesterer overensstemmelse med
sikkerhedsniveauet i forordningen, afviser at attestere nyt udstyr med den begrundelse, at
sikkerhedsmekanismerne er forældede.
2.1.2.
Nødvendige ændringer
Der skal planlægges ændringer, så sikkerhedsniveauet kan genoprettes og opretholdes ved
hjælp af passende nye sikkerhedsmekanismer og ved at benytte mere aktuelle standarder og
metoder. Det vil være nødvendigt at ændre bilag IB til Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85
og tillæggene hertil ved hjælp af delegerede retsakter. Kommissionen vil først foretage en
generel sikkerhedsvurdering for at identificere de svage punkter i sikkerhedsopætningen. I
næste omgang vil den så identificere og validere kravene til, hvor robuste
sikkerhedsmekanismerne skal være for køretøjsenheder, bevægelsesfølere og fartskriverkort.
Det skal være sådan, at nyt udstyr, der kommer på markedet, som et minimum skal tilbyde det
oprindelige sikkerhedsniveau (ITSEC-niveau E3) og garantere dette sikkerhedsniveau i et
tilstrækkeligt antal år. Det vil være nødvendigt med nye krypteringsmetoder, som så igen vil
8
9
10
11
12
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24.10.1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (EFT L
281 af 23.11.1995, s. 31).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12.7.2002 om behandling af personoplysninger
og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (direktiv om databeskyttelse
inden for elektronisk kommunikation).
Se forskrift CSP_105 i tillæg 10 til bilag IB til Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85.
Se forskrift CSM_014 i tillæg 11 til bilag IB til Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85.
Kommissionens forordning (EU) nr. 1266/2009 af 16. december 2009 om tiende tilpasning til den
tekniske udvikling af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden for vejtransport,
EUT L 339 af 22.12.2009, s. 3.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0005.png
kræve ændringer af hardware (større "nøglelængder"). Ændringerne til bilag IB vil vedrøre de
afsnit, der er angivet i bilag I til denne meddelelse.
2.1.3.
Overgangsstrategi
Der bør være garanti for interoperabilitet
13
og baglæns-forlæns-kompatibilitet mellem de
forskellige versioner og generationer af køretøjsenheder, kort, der bruges i disse
køretøjsenheder, og til en vis grad kontrollanternes udstyr. Men køretøjsenheder og kort har
ikke samme levetid. Kort kan have en varighed på et, to eller fem år, hvorimod
køretøjsenheder kan vare i 15-20 år. Hvis dette problem skal løses, kræver det nøje
planlægning af en overgangsstrategi.
Overgangen til forskellige krypteringsmetoder kan foregå på forskellig måde. I forbindelse
med digitale fartskrivere forekommer det at være mest hensigtsmæssigt med en enkelt
sikkerhedsløsning. En enkelt sikkerhedsløsning betyder, at når der indføres nyt
registreringsudstyr, kan den nye fartskriver kun læse kort med nye krypteringsnøgler. Det
giver mulighed for et nærmere fastlagt sikkerhedsniveau for nye køretøjsenheder og
fartskriverkort fra og med en bestemt dato. For hver overgang mellem to sikkerhedsniveauer
vil der derfor skulle være en overgangsperiode på fem år, hvor de to forskellige
sikkerhedsniveauer fungerer samtidig. Bilag II viser, hvordan dette kan forgå. Det fremgår, at
der bør indføres køretøjsenheder med de nye sikkerhedsmekanismer i bilparken, så snart alle
fartskriverkort, der er i omløb, er interoperable med disse nye mekanismer såvel som med de
gamle.
Det skal bemærkes, at der synes at være almindelig enighed om i erhvervslivet, at man vil
undgå, at der findes mere end to på hinanden følgende generationer af sikkerhedsmekanismer
i bilparken, som er dækket af denne forordning. Der vil således kun være meget få køretøjer,
der bliver berørt, når der indføres nyt udstyr, da en stor del af de tunge motorkøretøjer enten
vil være solgt på andre markeder eller ikke længere vil være i brug. For nogle få resterende
køretøjer (f.eks. specialkraner eller særlige køretøjer med lang funktionslevetid) kan der
indføres særlige foranstaltninger, f.eks. undtagelse eller tilpasning af fartskrivere).
Hvis man ser på tidsplanen, er det ret realistisk, at alt det forberedende arbejde med at få nyt
udstyr med et opgraderet sikkerhedsniveau kan være på plads ved den første indførelse af de
nye kort efter 2017 og af køretøjsenhederne mellem 2018 og 2022 (afhængigt af principperne
for kortfornyelse).
2.2.
Mandat til CEN til at udvikle standarder for plomberinger
På et hvilket som helst tidspunkt kører adskillige tusinde tunge motorkøretøjer på det
transeuropæiske net med en manipuleret fartskriver eller med et ugyldigt kort. Af
konsekvensanalysen fremgik det, at en af årsagerne til, at fartskriversystemet stadig er sårbart
over for manipulation og svig, er, at plomberingerne ikke fungerer ordentligt som en indikator
for manipulation af fartskrivere. Ifølge nationale håndhævende myndigheder og
13
Med interoperabilitet sikres det, at en ny type af kort vil kunne arbejde med alle typer af
køretøjsenheder, som allerede findes nu, og omvendt. Baglæns-forlæns-kompatibilitet vedrører
kompabiliteten mellem generationer af udstyr. Førerkort skal være kompatible med forskellige
generationer af fartskrivere uden problemer og omvendt.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0006.png
forskningsinstitutter
14
er fartskriverne ikke i tilstrækkelig grad i stand til at modstå
manipulation.
Hensigten med plomberingerne er, at det ved visuel inspektion skal kunne afsløres, om der er
foretaget manipulation med den mekaniske grænseflade mellem de forskellige dele af
fartskriveren (bevægelsesføleren og gearkassen), som bliver plomberet af godkendte
værksteder efter monteringen. Ifølge tidligere nævnte FFC-undersøgelse
15
er der for
øjeblikket ikke krav om, at plomberinger skal opfylde et minimumskrav på europæisk plan
eller en specifik standard, og derfor er det lettere at forfalske dem, og de bliver med tiden
forringet på forskellig måde.
For at løse dette problem vil Kommissionen i medfør af bestemmelserne i direktiv 98/34/EF
og reglerne om informationssamfundets tjenester give CEN mandat til at udvikle europæiske
standarder for plomberinger, som skal bruges i fartskriversystemer. Til at fastlægge kravene
til standardisering vil der i mandatet blive taget hensyn til de særlige forhold, som
plomberingerne skal fungere under (store temperaturudsving, udsættelse for mekaniske stød),
og det vil blive understreget, at det er nødvendigt at fastlægge, hvilke værksteder der kan få til
opgave at montere plomberingerne. CEN skal sørge for, at der bliver indbudt repræsentative
organisationer til at tage del i standardiseringsarbejdet.
Den påtænkte standardisering vil kunne realiseres inden for en anslået tidsramme på 2-2,5 år.
Når det er sket, vil det blive nemmere at afsløre ødelagte plomberinger, finde de værksteder,
som foretog monteringen, og undgå misforståelser mellem virksomheder og kontrollører.
2.3.
Forbedring af beslutningstagningsprocessen mellem de kontraherende parter i
AETR
Sideløbende med udviklingen af den sociale lovgivning inden for EU er der blevet
gennemført tilsvarende lovgivning i UNECE-regi gennem AETR-overenskomsten. I 2006
blev de kontraherende parter i AETR enige om at indføre digitale fartskrivere. Digitale
fartskrivere blev obligatorisk udstyr i nye køretøjer fra den 10. juni 2010, og denne indførelse
af digitale fartskrivere er forløbet godt hos de fleste kontraherende parter i AETR.
Men det er ikke sikkert, at den nuværende retssituation inden for rammerne af AETR-
overenskomsten med hensyn til tilpasningen af digitale fartskrivere
16
til de tekniske
fremskridt kan opretholdes. Ifølge AETR skal ændringer i Rådets forordning (EØF) nr.
3821/85 nemlig automatisk overtages af alle kontraherende parter i AETR, uden at de
pågældende lande bliver hørt formelt, inden EU vedtager ændringerne. Den nuværende
mekanisme er til skade for en korrekt, harmoniseret gennemførelse af de foranstaltninger, der
indføres med den foreslåede revision af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85, og af digitale
fartskrivere hos kontraherende parter uden for EU. Det er derfor i EU's interesse at forbedre
beslutningstagningsprocessen, hvad angår digitale fartskrivere og AETR.
14
15
16
Se f.eks. FFC: "Report on the attacks to security of the digital tachograph and on the risk associated
with the introduction of adaptors to be fitted into light vehicles", 2007; FFC: "Report on the
vulnerability and controllability of the digital tachograph", 2010; Kommissionens 25. beretning om
gennemførelse af den sociale lovgivning inden for vejtransport, SEK(2011) 52; Price Waterhouse
Cooper, Analysis of the technical and organisational measures employed by Member States in the
application of Directive 2006/22/EC, 2009.
FFC: "Report on the vulnerability and controllability of the digital tachograph", 2010.
Se artikel 22a i AETR-overenskomsten.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0007.png
Der er indledt en gennemgang af AETR i den forbindelse i UNECE-regi. Kommissionen vil
gerne have, at følgende bliver taget op for at sikre en mere effektiv beslutningstagning, hvor
alle berørte lande inddrages og høres, når de tekniske specifikationer for digitale fartskrivere
skal fastlægges og opdateres.
I første omgang og inden der bliver foretaget de nødvendige tilpasninger i AETR, kan det
være hensigtsmæssigt at inddrage og høre AETR-landene vedrørende afgørelsen om ændring
af fartskrivere, som skal vedtages på EU-plan. Det kan formaliseres ved at nedsætte et
"ekspertgruppeforum vedrørende fartskrivere", som det er foreslået af Kommissionen i det
parallelle forslag om at revidere Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85. Afgørelserne om de
tekniske opdateringer af bilag IB vil derved blive gennemskuelige og kunne træffes under
fuldt kendskab til de kontraherende AETR-parters holdning.
Som det sidste skridt bør AETR tilpasses, således at EU og alle kontraherende AETR-parter
kan samarbejde om den tekniske tilpasning af digitale fartskrivere. AETR bør give mulighed
for en særlig procedure for tekniske tilpasninger af fartskrivere. Et eksempel på en sådan
procedure findes for eksempel i overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for
Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele,
som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse
af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomst af 1958,
som revideret")
17
. Med en sådan mekanisme vil det være muligt regelmæssigt at foretage de
nødvendige tilpasninger til de tekniske fremskridt, og den bør udformes, så der hurtigt kan
reageres på udviklingen, om nødvendigt ved at inddrage alle parter, der benytter digitale
fartskrivere, i beslutningstagningen.
I betragtning af denne væsentlige ændring af AETR og EU-lovgivningen forekommer det
nødvendigt at sørge for, at EU bliver en fuldgyldig kontraherende part i AETR med egne
rettigheder. Hovedårsagen hertil er, at en sådan tiltrædelse vil være en garanti for en egentlig
repræsentation af EU's interesser i UNECE-procedurer og en harmoniseret udvikling af EU-
lovgivningen parallelt med udviklingen af AETR, sådan som det er tilfældet med den
reviderede overenskomst fra 1958. Kommissionens ad hoc-koordinering med
medlemsstaterne, som er den praksis, der benyttes for øjeblikket til at fastlægge fælles
holdninger til UNECE-møder, forekommer ikke længere at være hensigtsmæssig for
kommende afgørelser, der skal træffes inden for rammerne af AETR om den tekniske
tilpasning af fartskrivere. Desuden vil en sådan tiltrædelse være på linje med Domstolens
dom, som siger "Da AETR's sagsforhold angår anvendelsesområdet for [forordning (EF) nr.
561/2006], tilkommer kompetencen til at forhandle og indgå den pågældende aftale
Fællesskabet siden nævnte forordnings ikrafttræden"
18
.
Kommissionen vil sammen med UNECE og de vigtigste kontraherende AETR-parter uden for
EU se på, om de er parate til at ændre AETR, så det bliver muligt for EU at tiltræde
overenskomsten. Hvis disse sonderende drøftelser falder positivt ud, vil Kommissionen
anmode Rådet om et forhandlingsmandat for at kunne gå videre med næste skridt, som
beskrevet ovenfor (artikel 218 i TEUF). Når først EU er blevet tilsluttet AETR, vil EU
17
18
Rådets afgørelse af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af overenskomsten
under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske forskrifter for
hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene
for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter
("Overenskomst af 1958 som revideret"), 97/836/EF, EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78.
Domstolens dom 22/70, Kommissionen mod Rådet, AETR.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0008.png
vedtage egne regler for fastlæggelse af EU's holdninger inden for AETR svarende til Rådets
afgørelse 97/836/EF.
2.4.
Integration af førerkort i kørekort
Ifølge forslaget om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 skal førerkort i 2018
være integreret i kørekort. Denne foranstaltning nødvendiggør mindre tilpasninger af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort
19
.
Kommissionen vil snarest muligt tilsvarende fremsætte et forslag om ændring af
kørekortsdirektivet.
3.
V
EJLEDENDE TIDSPLAN FOR INDFØRELSE AF NYE FARTSKRIVERE
I det parallelle forslag om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 er der en
definition af væsentlige krav og tilføjelse af nye funktioner. De nuværende bilag og tillæg vil i
første omgang være uændrede og stadigvæk forenelige med den nye, foreslåede forordning.
Ifølge forslaget skal bilag IB ændres senest den 31. december 2014 for at tilføje de
nødvendige
tekniske
specifikationer
til
indførelse
af
GNSS-funktioner,
fjernkommunikationsfaciliteter og en standardiseret grænseflade med andre intelligente
transportsystemer (ITS). Kommissionen ønsker samtidig at indføre de nye it-
sikkerhedsforskrifter, som er skitseret i punkt 2.1. Det skal dog understreges, at disse datoer er
at betragte som sidste frist for, hvornår de nye specifikationer skal være vedtaget og indført.
Erfaringerne med den første indførelse af digitale fartskrivere har vist, at efter
offentliggørelsen af tekniske specifikationer har erhvervslivet brug for mindst to år til at
begynde at bringe produktet på markedet. Den nye "intelligente" fartskriver vil således kunne
markedsføres fra den 1. januar 2017. Kommissionen må erkende, at det næppe er muligt at
forkorte det tidsrum, som er nødvendigt for den industrielle produktion. Kommissionen vil
derfor gøre alt, hvad der er muligt, for snarest at få udarbejdet bilag og tillæg, således at nyt
udstyr om muligt kan komme på markedet inden slutdatoen i 2017
20
.
Derpå kan det tekniske arbejde med at foretage de nødvendige ændringer i bilagene og
tillæggene starte, så man kan nå frem til nye tekniske definitioner for digitale fartskrivere og
til sidst nye tekniske enheder på vejene og i køretøjerne. Bilag II viser, hvilken indvirkning
foranstaltningerne vil få for bilag IB.
19
20
EUT L 403 af 30.12.2006, s. 18-60.
For integreringen af førerkort i kørekort er der to forskellige datoer, den 19.1.2013 og den 19.1.2018, i
artikel 35 i forslaget til forordning. Disse datoer skyldes, at et kørekort har administrativ gyldighed i
fem år, og det vil også blive den gyldighed, som førerkort vil få.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0009.png
Oversigt over aktiviteter i de kommende år:
Kommissionens Vedtagelse
forslag
om af
ændring
af forordning
forordningen
2011
4.
2012
Udarbejdelse Vedtagelse
af nye bilag af
nye
og tillæg
bilag og
tillæg
2013
2014
Udvikling og
produktion
Ibrugtagning
af nyt udstyr
2015
2016
2017
K
ONKLUSION
I hvidbogen om transport blev der anbefalet en revision af reglerne om fartskrivere, så de
bliver mere omkostningseffektive og kan bidrage til yderligere integration af markedet for
vejgodstransport. Med det parallelle forslag om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
3821/85 indføres der en række foranstaltninger, som vil forbedre fartskriversystemet, men der
vil også være behov for andre tiltag for at gøre disse foranstaltninger fuldt effektive eller for
at supplere dem. For at gennemføre disse andre tiltag vil Kommissionen gøre følgende:
1. Opdatere bilag IB til tekniske fremskridt gennem en delegeret retsakt i 2014, især for at
opretholde sikkerhedsniveauet for digitale fartskrivere, sådan som det er forklaret ovenfor. De
berørte parter opfordres til at deltage aktivt i denne proces og at tage de anførte datoer for
produktion og indførelse af det nye udstyr med i deres fremtidsplaner.
2. Anmode CEN i 2011 om at udvikle standarder for plomberinger. Disse standarder bør være
tilgængelige i 2014.
3. På internationalt plan fortsætte sin indsats for at fremme EU's sociale regler inden for
vejtransport og brugen af teknologisk videreudviklede digitale fartskrivere i alle EU's
nabolande. Til det formål vil Kommissionen inden udgangen af 2011 foreslå Rådet, at EU
bliver fuldgyldigt medlem af AETR, forudsat at udfaldet af de igangværende, sonderende
drøftelser med kontraherende AETR-parter uden for EU bliver positivt.
4. Foreslå, at direktiv 2006/126/EF om kørekort ændres, så der kan foregå en samkøring af
førerkort og digitale fartskriverkort inden udgangen af 2011.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0010.png
BILAG I
Oversigt over forventede ændringer/nye tillæg
Nye
sikkerheds-
mekanismer
Bilag IB
Tillæg 1 – Dataordliste
Tillæg 2 – Specifikation
af fartskriverkort
Tillæg
3
Piktogrammer
Tillæg 4 – Udskrifter
Tillæg
5
Skærmbilleder
Skal ændres
Skal ændres
Integrering
af GNSS
Standardiseret
teknisk
grænseflade
for ITS
Fjernkommunikation
til kontrolformål
Bilag 1B skal gennemgås på baggrund af den nye forordning
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Tillæg 6 – Eksterne
grænseflader
Tillæg 7 – Protokoller
for dataoverførsel
Tillæg
8
Kalibreringsprotokol
Tillæg
9
Typegodkendelse
Liste over mindstekrav
til prøver
Tillæg 10 –
sikkerhedsmål
Fælles
Skal ændres
Skal ændres
Skal udarbejdes
Skal udarbejdes
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Skal ændres
Tillæg 11 – Fælles
sikkerhedsmekanismer
Nyt tillæg 12 – ITS
Nyt
tillæg
13
Fjernkommunikation til
kontrolformål
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450537_0011.png
BILAG II
Overgangskoncept (Udstyr
til enkelt sikkerhedsløsning – normal fornyelse af kort)
Antal kort i brug
Kort med
nuværende nøgler
Kort med
nuværende nøgler og
alternative nøgler 1
Kort med
alternative nøgler 1 & 2
5 år
Køretøjsenheder med
nuværende nøgler
Antal monterede
køretøjsenheder
5 år
d
me
er r 1
ed
nh nøgle
j se
etø ative
r
Kø ltern
a
ed
m 2
er r
ed gle
h ø
en e n
s
ø j iv
et nat
r
Kø lter
a
Sameksistens af
KUN
2 generationer
2017
2022
+/- 2026
+/- 2031
DA
11
DA