Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0466
Offentligt
1450547_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.8.2011
KOM(2011) 466 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om aktiviteter gennemført af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i
2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om aktiviteter gennemført af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i
2010
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
4.1.
Indledning .................................................................................................................... 5
Overblik over Globaliseringsfondens aktiviteter i 2010 .............................................. 5
Opfølgning af årsrapporten for 2009 om Globaliseringsfondens aktiviteter ............... 6
Analyse af Globaliseringsfondens aktiviteter i 2010 ................................................... 6
Modtagne ansøgninger ................................................................................................. 6
Tabel 1 – Ansøgninger modtaget i 2010 .................................................................................... 7
4.1.1.
4.1.2.
4.1.3.
4.1.4.
4.1.5.
4.2.
Ansøgninger modtaget pr. medlemsstat og sektor ....................................................... 7
Modtagne ansøgninger opdelt efter ansøgningsbeløbets størrelse............................... 8
Modtagne ansøgninger opdelt efter antal arbejdstagere i støttemålgruppen................ 8
Modtagne ansøgninger opdelt efter ansøgningsbeløbets størrelse pr. arbejdstager..... 8
Modtagne ansøgninger opdelt efter interventionskriterium......................................... 9
Bevilget støtte............................................................................................................... 9
Tabel 2 - Nærmere oplysninger om støtte bevilget i 2010....................................................... 10
Tabel 3 - Støtte fra Globaliseringsfonden bevilget i 2010: Profil for arbejdstagerne .............. 11
4.2.1.
4.2.2.
4.3.
4.4
4.4.1.
4.4.2.
Foranstaltninger finansieret med støtte fra Globaliseringsfonden ............................. 12
Komplementaritet med foranstaltninger, der modtager støtte fra strukturfondene,
navnlig Den Europæiske Socialfond (ESF) ............................................................... 12
Sager, der ikke opfylder betingelserne for finansiel støtte fra Globaliseringsfonden 13
Globaliseringsfondens resultater................................................................................ 13
Endelige rapporter fra medlemsstaterne i 2010 om udbetaling af den finansielle støtte
.................................................................................................................................... 13
Oversigt over god praksis og erfaringer fremlagt i de endelige rapporter i 2010 ...... 13
Tabel 4 — Endelige rapporter modtaget i 2010 — overblik over resultaterne........................ 15
4.4.3.
4.5.
4.5.1.
4.5.2.
4.5.3.
4.5.4.
Nærmere oplysninger om de foranstaltninger, som blev gennemført i 2010............. 15
Finansiel rapport......................................................................................................... 19
Midler tildelt af Globaliseringsfonden ....................................................................... 19
Udgifter til teknisk bistand......................................................................................... 20
Anmeldte eller afsluttede uregelmæssigheder ........................................................... 21
Afvikling af den finansielle støtte fra Globaliseringsfonden ..................................... 21
Tabel 6 - Sager afviklet i 2010 ................................................................................................. 21
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.6.
4.6.1.
4.6.2.
4.6.3.
5.
6.
Tekniske støtteaktiviteter, som varetages af Kommissionen ..................................... 22
Information og presse................................................................................................. 22
Møder med de nationale myndigheder og arbejdsmarkedsparterne .......................... 22
Midvejsevaluering af Globaliseringsfonden .............................................................. 22
Tendenser ................................................................................................................... 22
Konklusioner .............................................................................................................. 25
BILAG 1................................................................................................................................... 26
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0005.png
1.
I
NDLEDNING
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen blev oprettet ved forordning (EF) nr.
1927/2006
1
for at vise solidaritet med og yde støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som
følge af gennemgribende strukturelle ændringer i verdens handelsmønstre. Den er ment som
et middel til at skabe en bedre balance mellem de overordnede langsigtede positive virkninger
af åben handel i form af vækst og beskæftigelse og de mere kortsigtede negative virkninger,
som globaliseringen kan medføre, især for beskæftigelsen af de mest udsatte og mindst
kvalificerede arbejdstagere. Bestemmelserne blev ændret ved forordning (EF) nr. 546/2009 af
18. juni 2009
2
for at kunne reagere mere effektivt på den globale finansielle og økonomiske
krise.
I henhold til artikel 16 i forordning (EF) nr. 1927/2006 forelægger Kommissionen senest den
1. juli hvert år en kvantitativ og kvalitativ rapport for Europa-Parlamentet og Rådet om
gennemførelsen af Globaliseringsfondens aktiviteter i løbet af det foregående år. Rapporten
skal navnlig fokusere på de resultater, der er opnået gennem Globaliseringsfonden, og den
skal især indeholde oplysninger om indgivne ansøgninger, vedtagne beslutninger og støttede
foranstaltninger, herunder komplementariteten med foranstaltninger, der modtager støtte
gennem strukturfondene, navnlig Den Europæiske Socialfond (ESF), og om afviklingen af
den tildelte finansielle støtte. Rapporten skal også give dokumentation for de ansøgninger, der
er blevet afvist som følge af manglende bevillinger, eller fordi de ikke opfyldte kriterierne.
2.
O
VERBLIK OVER
G
LOBALISERINGSFONDENS AKTIVITETER I
2010
I 2010 modtog Kommissionen 31 ansøgninger om støtte fra Globaliseringsfonden, hvilket var
en ansøgning mere end i 2009. Nærmere oplysninger om ansøgningerne kan ses i afsnit 4,
punkt 1, og i tabel 1.
Budgetmyndigheden traf 31 afgørelser om mobilisering af Globaliseringsfonden i 2010,
hvilket udgør en stigning på 300 % med hensyn til antallet af afgørelser og en stigning på
60 % med hensyn til Globaliseringsfondens medfinansiering sammenlignet med 2009.
Nærmere oplysninger om støttebevillingerne kan ses i afsnit 4, punkt 2, og i tabel 2 og 3.
I 2010 modtog Kommissionen fire endelige rapporter om gennemførelsen af støtten fra
Globaliseringsfonden. Nærmere oplysninger om resultaterne kan ses i afsnit 4, punkt 4, og i
tabel 4. Seks støttebevillinger fra Globaliseringsfonden fra tidligere år blev afsluttet (nærmere
oplysninger i afsnit 4, punkt 5.4, og i tabel 6). Der blev givet teknisk bistand på
Kommissionens initiativ (artikel 8, stk. 1, i forordningen om Globaliseringsfonden). Nærmere
oplysninger kan ses i afsnit 4, punkt 6, og i tabel 5.
I 2010 gennemførte Kommissionen den nye beslutningsproces, som var blevet etableret ved
udgangen af 2009. Kommissionen er ligeledes begyndt at forberede høringerne om de
1
2
Forordning (EF) nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1, berigtiget ved EUT L 48 af 22.2.2008, s.
82, for alle sprogs vedkommende, og EUT L 202 af 31.7.2008, s. 74, for engelsk.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 546/2009 af 18.6.2009 om ændring af forordning
(EF) nr. 1927/2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EUT L 167 af 29.6.2009).
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kommende revideringer efter 2011 og efter 2013 af Globaliseringsfonden, som er krævet i
henhold til artikel 1, stk. 1a, og artikel 20 i forordningen om Globaliseringsfonden. Nærmere
oplysninger kan ses i afsnit 3 og afsnit 4, punkt 5.2.
3.
O
PFØLGNING
AKTIVITETER
AF
ÅRSRAPPORTEN
FOR
2009
OM
G
LOBALISERINGSFONDENS
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 om
oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Ændringen i 2009 af forordning (EF) nr. 1927/2006 indebar en markant forbedring af
Globaliseringsfonden og gav medlemsstaterne bedre muligheder for at søge om
medfinansiering fra Globaliseringsfonden til støtte af deres indsats for at afbøde den globale
finansielle og økonomiske krises negative virkninger for beskæftigelsen. Dette viste sig i
antallet af ansøgninger, som blev modtaget i 2010, og som fortsat lå på det samme høje
niveau som det foregående år (31 ansøgninger i 2010 sammenlignet med 30 ansøgninger i
2009). Ansøgninger om støtte fra Globaliseringsfonden blev klart forenklet med den
midlertidige undtagelse som følge af krisen, herunder stigningen i andelen af medfinansiering
til 65 %, og den permanente nedsættelse af interventionskriteriet til 500 afskedigelser og
udvidelsen af gennemførelsesperioden til 24 måneder regnet fra ansøgningsdatoen.
Resultaterne, især virkningen af støtten fra Globaliseringsfonden på beskæftigelsen af
afskedigede arbejdstagere, vil blive vurderet, når projekterne er afsluttet. De første endelige
rapporter vedrørende den udvidede gennemførelsesperiode (24 måneder fra
ansøgningsdatoen) vil blive fremlagt for Kommissionen i november/december 2011.
Forenkling af beslutningstagningen vedrørende ansøgninger til Globaliseringsfonden:
procedure for indgivelse af forslag til Rådet og Europa-Parlamentet
Den støtte, som Globaliseringsfonden gav i 2010, blev behandlet i henhold til de nye
beslutningstagningsprocedurer for Globaliseringsfonden, som blev fastlagt ved udgangen af
2009. Der blev gjort en stor indsats for at fremskynde beslutningstagningen inden for
rammerne af bestemmelserne i den nuværende forordning. Tempoet i gennemførelsen af
globaliseringsfondinterventioner og deres rolle og potentiale som et solidaritetsinstrument var
spørgsmål, der stod højt på dagsordenen hele året, især under høringen af medlemsstaterne om
de kommende revideringer af Globaliseringsfonden efter 2011 og efter 2013, som startede i
anden halvdel af 2010.
4.
4.1.
A
NALYSE AF
G
LOBALISERINGSFONDENS AKTIVITETER I
2010
Modtagne ansøgninger
Kommissionen modtog i 2010 31 ansøgninger (jf. tabel 1), hvilket var en mere end i 2009.
Forordning (EF) nr. 546/2009, som blev vedtaget den 18. juni 2009, finder anvendelse på alle
ansøgningerne (dvs. en medfinansiering, hvis andel udgør 65 %, en gennemførelsesperiode på
24 måneder fra ansøgningsdatoen osv.).
Ansøgningerne blev indsendt af tolv medlemsstater med 31 995 afskedigede arbejdstagere
som målgruppe, og der blev anmodet om i alt 169 994 542 EUR fra Globaliseringsfonden. Tre
medlemsstater ansøgte for første gang i 2010: Tjekkiet, Polen og Slovenien.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0007.png
Tabel 1 – Ansøgninger modtaget i 2010
Artikel 2
Direkte resultat af den
globale finansielle og økonomiske krise
Artikel 1
Gennemgribende strukturelle ændringer
i verdens handelsmønstre på grund af
globaliseringen
Arbejdstagere i støttemålgruppen
Undtagelse fra
Interventions-
kriterium *)
Ansøgningens
referencenr.
MS
Sag
Sektor
Ansøgnings
dato
Beløb fra MS
Beløb fra
Globaliseringsfo
nden
Beløb fra
Globalise-
ringsfonden/p
erson
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 finder anvendelse på alle ansøgninger modtaget efter 1. maj 2009
EGF/2010/001
EGF/2010/002
EGF/2010/003
EGF/2010/004
EGF/2010/005
EGF/2010/006
EGF/2010/007
EGF/2010/008
EGF/2010/009
EGF/2010/010
EGF/2010/011
EGF/2010/012
EGF/2010/013
EGF/2010/014
EGF/2010/015
EGF/2010/016
EGF/2010/017
EGF/2010/018
EGF/2010/019
EGF/2010/020
EGF/2010/021
DK
ES
ES
PL
ES
PL
AT
AT
ES
CZ
NL
NL
PL
SI
FR
ES
DK
Steiermark-Niederösterreich
Maskiner og udstyr
Basismetaller
AT&S
Elektronisk udstyr
Valencia Textiles
Tekstilindustrien
Unilever
Detailhandel
NXP Semiconductors Elektronisk udstyr
Noord Holland ICT
Engroshandel
Podkarpackie
Maskiner og udstyr
Mura
Beklædningsartikler
Peugeot
Bilindustrien
Aragon
Detailhandel
Midtjylland machinery Maskiner og udstyr
Maskiner og udstyr
Opførelse af bygninger
Nordjylland
Catalonien
Galicien
Wielkopolskie
Comunidad
Valenciana
Natural Stone
H.Cegielski-Poznań
Maskiner og udstyr
Bilindustrien
Beklædningsartikler
Bilindustrien
Sten/marmor
22.01.2010
29-01-2010
05.02.2010
05.02.2010
09-03-2010
08-03-2010
09-03-2010
11-03-2010
22-03-2010
24-03-2010
26-03-2010
08-04-2010
27-04-2010
28-04-2010
05-05-2010
06-05-2010
11-05-2010
27-05-2010
09-06-2010
b
b
b
b
b
a
b
ce
b
a
a
b
b
a
a
b
b
a
b
b
b
a
a
a
a
a
b
b
b
b
a
x
x
x
x
x
x
x
a
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
24
77%
4 049 963
1 482 349
993 300
340 888
766 150
61 520
4 696 018
875 630
1 108 943
174 365
974 311
1 376 919
244 230
1 210 431
20 489 576
840 000
2 233 413
4 473 837
22 067 983
inkl. ovenst.
inkl. ovenst.
4 022 651
205 800
2 899 531
6 828 179
780 500
359 595
386 700
1 426 465
995 662
5 170 616
91 535 525
2 952 759
7 521 359
2 752 935
1 844 700
633 077
1 422 850
114 250
8 721 176
1 626 170
2 059 466
323 821
1 809 434
2 557 135
453 570
2 247 940
38 052 069
1 560 000
4 147 768
8 308 555
40 983 398
951
1 429
500
590
300
189
373
120
350
460
512
613
200
2 554
2 089
1 154
813
1 181
8 763
7 908,90
1 926,48
3 689,40
1 073,01
4 742,83
604,50
23 381,17
13 551,42
5 884,19
703,96
3 534,05
4 171,51
2 267,85
880,16
18 215,45
1 351,82
5 101,81
7 035,19
4 676,87 **)
x
x
DE
Druckmaschinen
IE
Construction 41
IE
IE
Construction 43
Construction 71
Heidelberger
Bygge- og anlægsaktiviteter, som
09-06-2010
kræver specialisering
Arkitekt- og
09-06-2010
ingeniørvirksomhed
inkl. ovenst. inkl. ovenst. inkl. ovenst. **)
inkl. ovenst. inkl. ovenst. inkl. ovenst. **)
7 470 638
382 200
5 384 844
12 680 903
1 449 500
667 819
718 157
2 649 149
1 849 087
9 602 572
169 994 542
5 483 695
gennemsnitstal
EGF/2010/022
DK LM Glasfiber
Maskiner og udstyr
EGF/2010/023
ES Lear
Bilindustrien
EGF/2010/024
NL ABN Amrobank
Finansielle tjenesteydelser
EGF/2010/025
DK
Odense Staalskibsværft
Skibsbyggeri
EGF/2010/026
PT Rohde
Fremstilling af fodtøj
EGF/2010/027
NL N Brabant Div 18
Trykkeriindustrien
EGF/2010/028
NL Overijssel Div 18
Trykkeriindustrien
EGF/2010/029
NL
Z Holland/Utrecht Div 18
Trykkeriindustrien
EGF/2010/030
NL
N Holland/Flevoland Div 18
Trykkeriindustrien
EGF/2010/031
BE GM Belgium
Bilindustrien
Det samlede antal ansøgninger modtaget i 2010: 31
07-07-2010
23-07-2010
05-10-2010
06-10-2010
26-11-2010
20-12-2010
20-12-2010
20-12-2010
20-12-2010
20-12-2010
7
23%
825
508
1 350
840
974
199
214
800
551
2 593
31 995
1 032
9 055,32
752,36
3 988,77
15 096,31
1 488,19
3 355,87
3 355,87
3 311,44
3 355,87
3 703,27
5 313,16
Den forenklede procedure, som blev indført i 2009 vedrørende ansøgninger om budgetmyndighedens godkendelse, er blevet anvendt for alle ansøgninger i 2010.
Data pr. 31/12/2010
*) Jf. artikel 2, litra c), særlige omstændigheder
**) EGF/2010/019, 020, 021: De tal, der er anført her for de tre irske sager, blev revideret i 2011 med forskellige data for hver sag.
4.1.1.
Ansøgninger modtaget pr. medlemsstat og sektor
De 31 ansøgninger, man modtog, vedrørte 16 sektorer
3
. Syv ud af disse vedrører sektorer,
hvor en ansøgning til Globaliseringsfonden er indsendt for første gang i 2010: disse er
understreget i nedenstående liste. En række ansøgninger var forenklet som følge af
muligheden for at søge i henhold til undtagelser som følge af krisen.
Østrig (to ansøgninger: basismetaller, elektronisk udstyr), Belgien (en ansøgning: bilindustri),
Tjekkiet (en ansøgning: detailhandel), Danmark (fire ansøgninger: maskiner/udstyr, bygning
af skibe), Frankrig (en ansøgning: bilindustri), Tyskland (en ansøgning; maskiner/udstyr),
Irland (tre ansøgninger: byggeri), Nederlandene (syv ansøgninger: elektronisk udstyr,
3
Maskiner og udstyr (6), bilindustrien (5), trykkeriindustrien (4), elektronisk udstyr (2), detailhandel (2),
beklædningsartikler (2), tekstilindustrien (1), opførelse af bygninger (1), bygge- og anlægsvirksomhed,
som kræver specialisering (1), arkitekt- og ingeniørvirksomhed (1), finansielle tjenesteydelser (1),
skibsbyggeri (1), fremstilling af fodtøj (1), sten/marmor (1), engroshandel (1), basismetaller (1).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0008.png
trykkeriindustrien, finansielle tjenesteydelser, engroshandel), Polen (tre ansøgninger:
bilindustri, maskiner/udstyr), Portugal (en ansøgning: fremstilling af fodtøj), Spanien (seks
ansøgninger: bilindustri beklædningsartikler, sten/marmor, detailhandel), Slovenien (en
ansøgning: beklædningsartikler).
4.1.2.
Modtagne ansøgninger opdelt efter ansøgningsbeløbets størrelse
De medlemsstater, der ansøger om støtte fra Globaliseringsfonden, skal udarbejde en
samordnet pakke af foranstaltninger, der bedst muligt passer til de berørte arbejdstageres
profil, og fastlægge, hvor stort et støttebeløb de har behov for. Forordningen om
Globaliseringsfonden hverken anbefaler eller begrænser størrelsen af det samlede støttebeløb,
men Kommissionen kan ved vurderingen af en ansøgning rejse spørgsmål, som foranlediger
medlemsstaten til at ændre i pakken af individualiserede tilbud, hvilket kan påvirke
ansøgningsbeløbets størrelse.
Ansøgningerne om støtte fra Globaliseringsfonden i 2010 varierede i størrelse fra
114 250 EUR til 38 052 069 EUR (i gennemsnit 5 483 695 EUR).
4.1.3.
Modtagne ansøgninger opdelt efter antal arbejdstagere i støttemålgruppen
Det samlede antal arbejdstagere i målgruppen for de foranstaltninger, der blev foreslået til en
medfinansiering fra Globaliseringsfonden, androg 31 995. Antallet varierede fra 120 til 2 593
arbejdstagere, hvor tre ansøgninger vedrørte mere end 2 000 arbejdstagere, fire mellem 1 000
and 2 000 og 21 mindre end 1 000 arbejdstagere
4
.
Antallet af arbejdstagere, som er ramt af afskedigelser, og antallet af arbejdstagere i
Globaliseringsfondens målgruppe kan afvige, hvis den ansøgende medlemsstat beslutter at
fokusere globaliseringsfondhjælpen på særlige arbejdstagergrupper, f.eks. dem, der har
særlige vanskeligheder ved at blive på arbejdsmarkedet, og/eller dem, der har mest brug for
støtte. Nogle af de berørte arbejdstagere kan få støtte uden for Globaliseringsfonden, mens
andre kan finde nye job på egen hånd eller beslutte at gå på pension tidligt, hvilket betyder, at
de ikke vil indgå i målgruppen for Globaliseringsfondens foranstaltninger.
4.1.4.
Modtagne ansøgninger opdelt efter ansøgningsbeløbets størrelse pr. arbejdstager
Det beløb, der blev anslået pr. arbejdstager i 2010, varierede fra lidt over 600 EUR til mere
end 23 000 EUR.
Medlemsstaterne bestemmer selv, hvilken pakke af individuelle tilbud de vil foreslå til de
pågældende afskedigede arbejdstagere, under forudsætning af at disse er i overensstemmelse
med forordningen. Det beløb, der ansøges om pr. berørt arbejdstager, kan således variere alt
efter afskedigelsernes omfang, situationen på det pågældende arbejdsmarked, de pågældende
arbejdstageres individuelle situation, de foranstaltninger, medlemsstaterne allerede har truffet,
og udgifterne til at give disse tilbud i den pågældende medlemsstat eller region.
4
De tre irske sager vedrørende byggeri (EGF/2010/019, 020, 021) blev ikke taget i betragtning her, fordi
en opdeling først blev gennemført i 2011.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.5.
Modtagne ansøgninger opdelt efter interventionskriterium
24 ud af de 31 ansøgninger (77 %) havde til formål at støtte arbejdstagere, der var blevet
afskediget som en direkte følge af den globale finansielle og økonomiske krise (artikel 1a i
den ændrede forordning om Globaliseringsfonden), mens de øvrige syv ansøgninger (23 %)
havde som mål at imødegå de omfattende strukturændringer i verdens handelsmønstre som
følge af globaliseringen.
Tolv ansøgninger blev indgivet på grundlag af artikel 2, litra a), i forordningen om
Globaliseringsfonden, 18 på grundlag af artikel 2, litra b), og en ansøgning under henvisning
til artikel 2, litra c), med anførelse af særlige omstændigheder, og af at betingelserne i artikel
2, litra a), ikke fuldt var opfyldt.
4.2.
Bevilget støtte
I 2010 besluttede budgetmyndigheden i 31 tilfælde at bevilge støtte fra Globaliseringsfonden
med henblik på en medfinansiering af aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger (jf. tabel 2 og 3
vedrørende et overblik og en opdeling efter arbejdstagernes profil). 13 af ansøgningerne blev
indgivet i 2010, og 18 blev modtaget i anden halvdel af 2009. Forordning (EF) nr. 546/2009,
som blev vedtaget den 18. juni 2009, er anvendt på al bevilget støtte (dvs. en
medfinansieringsandel på 65 %, 24 måneders gennemførelsesperiode fra ansøgningsdatoen
osv.).
De 31 bevilgede støttebeløb var målrettet mod 23 688 afskedigede arbejdstagere i ni
medlemsstater med et beløb på i alt 83 554 141 EUR, udbetalt af Den Europæiske
Globaliseringsfond (16,7 % af det årlige maksimumsbeløb, Globaliseringsfonden har til
rådighed).
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0010.png
Tabel 2 - Nærmere oplysninger om støtte bevilget i 2010
Artikel 2
Artikel 1
Gennemgribende strukturelle ændringer i
verdens handelsmønstre på grund af
globaliseringen
Direkte resultat af den
globale finansielle og økonomiske krise
Arbejdstagere i støttemålgruppen
Interventions-
kriterium *)
Ansøgningens
referencenr.
MS
Sag
Sektor
Ansøgnings-
dato
Beløb fra
MS
Beløb fra
Globalise-
ringsfonden
Beløb fra
Globali-
serings-
fonden /
person
Afgørelser
truffet af
budgetmyn- Betalinger hentet
digheden om fra budgettet for
godkendelse af
2010
støttebevil-
(art. 13 i
linger fra
forordningen om
Globalise-
Globaliserings-
fonden)
ringsfonden
Forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr. 1927/2006 finder anvendelse på alle ansøgninger modtaget efter 1. maj 2009
EGF/2009/010
EGF/2009/012
EGF/2009/013
EGF/2009/014
EGF/2009/015
EGF/2009/016
EGF/2009/017
EGF/2009/018
EGF/2009/020
EGF/2009/021
EGF/2009/023
EGF/2009/024
EGF/2009/026
EGF/2009/027
EGF/2009/028
EGF/2009/029
EGF/2009/030
EGF/2009/031
EGF/2010/001
EGF/2010/002
EGF/2010/003
EGF/2010/004
EGF/2010/005
EGF/2010/006
EGF/2010/009
EGF/2010/011
LT
IE
DE
ES
DK
LT
LT
IE
ES
IE
PT
NL
NL
NL
NL
NL
NL
DK
DK
ES
ES
PL
ES
PL
ES
NL
Husholdningsapparater
Krystalglas
Bilindustrien
Keramik
Maskiner og udstyr
Møbler
Opførelse af bygninger
Beklædningsartikler
Snedker- og tømrerarbejde
Vedligeholdelse af fly
Elektronisk udstyr
Noord Holland og Zuid Holland
Udgivervirksomhed
Noord Holland og Utrecht Trykkeriindustrien
Noord Brabant og Zuid Holland
Trykkeriindustrien
Limburg
Trykkeriindustrien
Gelderland og Overijssel Trykkeriindustrien
Drenthe
Trykkeriindustrien
Maskiner og udstyr
Linak
Nordjylland
Maskiner og udstyr
Catalonien
Bilindustrien
Galicien
Beklædningsartikler
Wielkopolskie
Bilindustrien
Comunidad Valenciana NSten/m armor
Maskiner og udstyr
H.Cegielski-Poznań
Valencia Textiles
Tekstilindustrien
Elektronisk udstyr
NXP
AB Snaige
Waterford Crystal
Karmann
Valencia
Danfoss Group
Møbler
Byggeri
Beklædningsartikler
Castilla la Mancha
SR Technics
Quimonda
23.07.2009
07.08.2009
13.08.2009
02.09.2009
08.09.2009
23.09.2009
23.09.2009
23.09.2009
09.10.2009
09.10.2009
17.12.2009
30.12.2009
30.12.2009
30.12.2009
30.12.2009
30.12.2009
30.12.2009
08.09.2009
22.01.2010
29.01.2010
05.02.2010
05.02.2010
09.03.2010
08.03.2010
22.03.2010
26.03.2010
08.04.2010
28.04.2010
06.05.2010
27.05.2010
23.07.2010
ce
a
a
b
a
b
b
b
b
a
a
b
b
b
ce
b
ce
ce
b
b
b
b
b
a
b
a
b
a
b
a
a
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
27
87%
139 012
1 384 306
3 338 108
3 553 165
4 788 721
356 509
602 481
281 874
1 050 000
4 009 311
1 295 361
1 252 709
1 220 491
1 556 169
296 125
1 084 256
244 264
653 428
4 049 963
1 482 349
993 300
340 888
766 150
61 520
1 108 943
974 311
1 376 920
1 210 430
840 000
4 473 837
205 800
258 163
2 570 853
6 199 341
6 598 735
8 893 336
662 088
1 118 893
523 481
1 950 000
7 445 863
2 405 671
2 326 459
2 266 625
2 890 027
549 946
2 013 619
453 632
1 213 508
7 521 359
2 752 935
1 844 700
633 077
1 422 850
114 250
2 059 466
1 809 434
480
598
1 793
1 600
1 010
636
806
491
557
850
839
598
720
821
129
650
140
139
951
1 429
500
590
300
189
350
512
537,84
4 299,09
3 457,52
4 124,21
8 805,28
1 041,02
1 388,20
1 066,15
3 500,90
8 759,84
2 867,31
3 890,40
3 148,09
3 520,13
4 263,15
3 097,88
3 240,23
8 730,27
7 908,90
1 926,48
3 689,40
1 073,01
4 742,83
604,50
5 884,19
3 534,05
4 171,51
880,16
1 351,82
7 035,19
752,36
Engrossalg
EGF/2010/012 NL Noord Holland ICT
EGF/2010/014 SI Mura
Beklædningsartikler
EGF/2010/016 ES Aragon
Detailhandel
EGF/2010/018 DE
Heidelberger Druckmaschinen
Maskiner og udstyr
EGF/2010/023 ES Lear
Bilindustrien
Det samlede antal afgørelser og betalinger fra budgettet 2010: 31
4
13%
44 990 700
1 451 313
2 557 135
613
2 247 940 2 554
1 560 000 1 154
8 308 555 1 181
382 200
508
83 554 141 23 688
2 695 295
764
09.03.2010
16.06.2010
09.03.2010
16.06.2010
20.10.2010
25.03.2010
09.03.2010
25.03.2010
16.06.2010
24.11.2010
20.10.2010
24.11.2010
24.11.2010
24.11.2010
24.11.2010
24.11.2010
24.11.2010
20.10.2010
20.10.2010
20.10.2010
20.10.2010
15.12.2010
15.12.2010
15.12.2010
15.12.2010
20.10.2010
15.12. &
20.12.2010
15.12.2010
15.12.2010
15.12.2010
15.12.2010
02.06.2010
26.07.2010
03.06.2010
06.08.2010
19.11.2010
13.07.2010
02.06.2010
26.07.2010
06.08.2010
17.12.2010
07.12.2010
17.12.2010
17.12.2010
17.12.2010
17.12.2010
17.12.2010
17.12.2010
19.11.2010
07.12.2010
17.12.2010
19.11.2010
18.03.2011
18.03.2011
25.03.2011
28.03.2011
19.11.2010
28.03.2011
18.03.2011
28.03.2011
28.03.2011
28.03.2011
3 527,28 gennemsnitstal
*) ce: Artikel 2, litra c), særlige omstændigheder
EGF/2010/012: Europa-Parlam entets og Rådets godkendelse hhv. den 15.12.2010 og den 20.12.2010 / fælles vedtagelse: 3.2.2011.
Data pr. 28.3.2011
Endnu en ansøgning (EGF/2009/025, NL/Noord Brabant, indgivet af Nederlandene den 30.12.2009), blev trukket tilbage af medlemsstaten den 24.4.2010 i vurderingsfasen og er derfor ikke
medtaget i statistikkerne.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0011.png
Tabel 3 - Støtte fra Globaliseringsfonden bevilget i 2010: Profil for arbejdstagerne
2009/012
2009/010
LT Snaigė
2009/014
2009/013
IE
ES
DK Danfoss
Waterford DE Karmann Comunidad
Group
Crystal
Valenciana
2009/015
2009/016
2009/017
LT Manuf.
LT
of
Construction
Furniture of buildings
2010/018
2009/029
2009/018
2010/005
2010/009 2010/011 2010/012
2009/020
2009/026 2009/027 2009/028
2009/030
2010/002 2010/003 2010/004
2010/006
2010/016
DE
NL
NL
2010/014
2009/021 2009/023 2009/024
2010/001
2010/023
LT Manuf.
ES Com.
ES
NL
2009/031
ES
NL N
NL N
NL
NL
ES
ES
PL
PL
ES
Heidelber-
Gelderland
Noord
IE SR
PT
NL N and Z
DK
SI
ES
of
Valenciana
Com.
NXP
Castilla-La
Holland & Brabant & Limburg
Drenthe DK Linak
Cataluña
Galicia Wielkopol
H.Cegielski-
Aragón
ger
& Overijssel
Technics Quimonda Holland
Nordjyjlland
Mura
Lear
Wearing
Natural
Valencian Semicondu
Holland
Mancha
Utrecht Z Holland Div 18
Div 18
automoción Textiles
skie
Retail
Poznań
Druckma-
Div 18
Apparel
Stone
a Textiles
ctors
ICT
schinen
I alt
%
Arbejdstagere i
målgruppen for støtte
fra Globaliserings-
fonden
Mænd
Kvinder
% kvinder
stagere i alt i støttemålg
heraf:
163
317
66,0%
473
125
20,9%
1 657
136
7,6%
1 137
463
28,9%
624
386
38,2%
280
356
56,0%
701
105
13,0%
35
456
92,9%
462
95
17,1%
797
53
6,2%
498
341
40,6%
389
209
34,9%
468
252
35,0%
533
288
35,1%
84
45
34,9%
423
227
34,9%
91
49
35,0%
65
74
53,2%
876
75
7,9%
1 060
369
25,8%
68
432
86,4%
145
445
75,4%
280
20
6,7%
156
33
17,5%
216
134
38,3%
425
87
17,0%
398
215
35,1%
552
2 002
78,4%
312
842
73,0%
1 023
158
13,4%
167 14 558
341 9 130
67,1%
38,5%
61,46%
38,54%
100%
91,46%
2,25%
6,29%
7,81%
77,69%
14,15%
0,35%
480
0
0
480
14
370
96
0
598
598
0
0
4
449
145
n/a
1 793
1 721
72
0
9
1 434
350
n/a
1 600
1 556
44
0
58
1 398
143
1
1 010
n/a
n/a
1 010
96
762
152
n/a
636
636
0
0
51
502
83
0
806
806
0
0
56
637
113
0
491
491
0
0
5
344
142
0
557
551
6
0
41
465
50
1
850
850
0
0
32
808
10
0
839
834
5
0
203
627
9
n/a
598
562
36
0
108
329
149
12
720
677
43
0
130
396
180
14
821
772
49
0
148
452
205
16
129
121
8
0
23
71
32
3
650
611
39
0
117
357
163
13
140
132
8
0
25
77
35
3
139
139
0
0
23
111
4
1
951
951
0
0
53
796
101
1
1 429
1 394
35
0
27
1 050
351
1
500
484
16
0
0
457
43
n/a
590
590
0
0
146
420
24
n/a
300
295
5
0
7
107
186
n/a
189
189
0
0
7
154
28
0
350
346
4
0
2
269
75
4
512
486
26
0
1
450
61
0
613
576
37
0
110
338
153
12
2 554
2 554
0
0
1
2 455
98
0
1 154
1 085
69
0
173
900
81
0
1 181
1 150
31
0
179
967
35
0
508 23 688
508 21 665
0
533
0 1 490
0 1 850
451 18 403
56 3 352
1
83
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
ikke oplyst
15-24
25-54
55-64
65+
Arbejdstagere med
sundhedsproblemer eller
handicap
16
n/a
219
23
n/a
24
86
24
1
n/a
1
24
29
33
5
26
6
n/a
0
5
n/a
n/a
3
1
4
7
24
583
n/a
39
3
1 186
5,01%
For de samme sager og kønsfordelingen for det samlede antal afskedigelser i ansøgningsfasen som følger:
For de samme sager og kønsfordelingen for det samlede antal afskedigelser i ansøgningsfasen som følger:
Mænd
Kvinder
Mangler
% kvinder
Samlet antal
afskedigelser
266
385
0
59,1%
517
136
0
20,8%
n/a
n/a
2 476
n/a
1 676
749
0
30,9%
892
551
0
38,2%
780
689
0
46,9%
1 397
215
0
13,3%
72
1 082
0
93,8%
n/a
n/a
585
n/a
n/a
n/a
1 135
n/a
555
359
0
39,3%
n/a
n/a
598
n/a
468
252
0
35,0%
533
288
0
35,1%
84
45
0
34,9%
423
227
0
34,9%
91
49
0
35,0%
93
105
0
53,0%
1 021
101
0
9,0%
n/a
n/a
2 330
n/a
n/a
n/a
703
n/a
269
835
1 104
37,8%
n/a
n/a
528
n/a
n/a
n/a
658
n/a
n/a
n/a
544
n/a
490
100
0
16,9%
398
215
0
35,1%
552
2 002
0
78,4%
312
842
0
73,0%
n/a
n/a
1 263
n/a
n/a 10 889
n/a 9 227
515
n/a
12 439
28,3%
33,45%
28,34%
38,21%
651
653
2 476
2 425
1 443
1 469
1 612
1 154
585
1 135
914
598
720
821
129
650
140
198
1 122
2 330
703
2 208
528
658
544
590
613
2 554
1 154
1 263
515 32 555 100,00%
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2.1.
Foranstaltninger finansieret med støtte fra Globaliseringsfonden
I artikel 3 i forordning 1927/2006 er det fastsat, at Globaliseringsfonden udelukkende kan yde
økonomisk støtte til aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, som tager sigte på at reintegrere
ledige arbejdstagere på arbejdsmarkedet. Endvidere foreskriver den, at Globaliseringsfonden
kan finansiere medlemsstaternes forberedelser, forvaltning, pr- og informationstiltag samt
kontrolaktiviteter i forbindelse med fondens virke (teknisk bistand).
De foranstaltninger, som blev godkendt i de 31 bevillinger fra Globaliseringsfonden i 2010,
havde som mål at reintegrere 23 688 afskedigede arbejdstagere på arbejdsmarkedet.
Foranstaltningerne omfattede primært en intensiv individualiseret hjælp til jobsøgning og
sagsstyring, en række forskellige erhvervsuddannelses-, efteruddannelses- og
omskolingsforanstaltninger, forskellige midlertidige finansielle incitamenter/dagpenge i
jobsøgningsfasen, uddannelse og andre aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger frem til det
tidspunkt, hvor arbejdstageren reelt er tilbage på arbejdsmarkedet, samt andre former for
aktiviteter, såsom promovering af selvstændig virksomhed og beskæftigelse med tilskud.
4.2.2.
Komplementaritet med foranstaltninger, der modtager støtte fra strukturfondene,
navnlig Den Europæiske Socialfond (ESF)
Globaliseringsfonden er udformet med henblik på at øge beskæftigelsesevnen og sikre, at
afskedigede arbejdstagere hurtigt vender tilbage til arbejdsmarkedet ved hjælp af aktive
arbejdsmarkeds- foranstaltninger, og komplementerer således ESF, der er det vigtigste EU-
instrument til fremme af beskæftigelsen i EU. Generelt består de to fondes komplementaritet i
deres mulighed for at løse disse problemer inden for to forskellige tidsperspektiver:
Globaliseringsfonden yder individuel støtte til afskedigede arbejdstagere som reaktion på en
specifik masseafskedigelse på europæisk niveau, mens ESF støtter strategiske langsigtede mål
(f.eks. øget menneskelig kapital, og håndtering af forandringer) gennem flerårige
forprogrammerede programmer, hvis ressourcer normalt ikke kan bruges til løsning af
krisesituationer, som skyldes masseafskedigelser. Globalseringsfonden og ESF-
foranstaltninger anvendes nogle gange, så de supplerer hinanden for at give både en kortsigtet
og langsigtet løsning. Det afgørende kriterium er de eksisterende instrumenters mulighed for
effektivt at hjælpe arbejdstagere, og det er op til medlemsstaterne at udvælge - og at
programmere - de instrumenter og aktioner, som er bedst egnede til at nå de tilstræbte mål.
Indholdet af den samordnede pakke af individualiserede tilbud, som Globaliseringsfonden
skal yde støtte til, bør være
afstemt
med andre foranstaltninger og
supplere
dem. De
foranstaltninger, som medfinansieres af Globaliseringsfonden, kan gå langt ud over
standardkurser og –aktioner, og praksis har vist, at Globaliseringsfonden giver
medlemsstaterne mulighed for at tilbyde afskedigede arbejdstagere individuelt tilpassede og
indgående støtte, herunder foranstaltninger, som arbejdstagerne normalt ikke ville have
adgang til (f.eks. efteruddannelse på andet eller tredje niveau). Globaliseringsfonden giver
medlemsstaterne mulighed for bedre at fokusere på særligt sårbare mennesker, såsom
lavtuddannede eller mennesker med indvandrerbaggrund, eller at give støtte i et længere
tidsrum end normalt muligt uden Globaliseringsfonden. Alt dette øger arbejdstagernes
muligheder for at forbedre deres situation.
Konkrete eksempler på god komplementaritet mellem ESF og Globaliseringsfonden er
sagerne EGF/2010/011 NL/NXP Semiconductors og EGF/2010/012 NL/Noord Holland ICT,
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0013.png
indsendt af Nederlandene, EGF/2010/014 SI/Mura, indsendt af Slovenien, og EGF/2010/018
DE/Heidelberger Druckmaschinen, indsendt af Tyskland. Med hensyn til den første
nederlandske sag består komplementariteten af et specifikt ESF-uddannelsesprojekt for
arbejdstagere i virksomheder, der fremstiller halvledere
5
, hvis tidsplan delvist faldt sammen
med Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode. I sag to kunne de afskedigede
arbejdstagere også deltage i to ESF-projekter i ikt-sektoren
6
. Slovenien sikrede, at
globaliseringsfondforanstaltningerne komplementerede Sloveniens forskellige ESF-aktioner
7
.
I den tyske sag blev Globaliseringsfondpakken med individuelle tjenester udformet således, at
den komplementerede de aktioner, som fik støtte af strukturfondene, især ESF-godkendte
uddannelseskurser, som tilbydes i det føderale program ESF-BA (Bundesanstalt für Arbeit).
Alle medlemsstater skal etablere de nødvendige mekanismer for at undgå enhver risiko for
dobbeltstøtte fra EU's finansielle instrumenter, jf. artikel 6, stk. 5, i forordning (EF) nr.
1927/2006.
4.3.
Sager, der ikke opfylder
Globaliseringsfonden
betingelserne
for
finansiel
støtte
fra
Ingen af de forslag, som Kommissionen forelagde for budgetmyndigheden vedrørende støtte
fra Globaliseringsfonden, blev afvist. En ansøgning (EGF/2009/022 BG/Kremikovtsi,
fremsendt af Bulgarien den 26.10.2009) blev af Kommissionen vurderet til ikke at være
støtteberettiget
8
. Medlemsstaten blev underrettet om denne vurdering.
4.4
Globaliseringsfondens resultater
De vigtigste kilder til information om Globaliseringsfondens resultater er de endelige
rapporter, som medlemsstaterne skal forelægge i henhold til artikel 15 i forordning (EF) nr.
1927/2006. Disse oplysninger suppleres af de oplysninger, medlemsstaterne har givet gennem
direkte kontakt med Kommissionen og under koordinationsmøder og konferencer med
repræsentanter for medlemsstaterne i løbet af året. De resultater og data, som medlemsstaterne
har indberettet i 2010, er sammenfattet i følgende afsnit og i tabel 4.
4.4.1.
Endelige rapporter fra medlemsstaterne i 2010 om udbetaling af den finansielle
støtte
I 2010 modtog Kommissionen fire endelige rapporter om følgende sager: EGF/2008/004
ES/Castilla
y Léon og Aragón,
EGF/2008/005 ES/Cataluña, EGF/2009/001 PT/Norte-
Centro og EGF/2009/002 DE/Nokia. Disse var de sidste globaliseringsfondsager med en
gennemførelsesperiode på 12 måneder, inden denne blev øget til 24 måneder ved forordning
(EF) nr. 546/2009 af 18. juni 2009.
4.4.2.
Oversigt over god praksis og erfaringer fremlagt i de endelige rapporter i 2010
De fire endelige rapporter, som tre medlemsstater har fremlagt, viste, at ved udgangen af eller
kort tid efter udgangen af Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode havde 629
5
6
7
8
2009ESFN451 Stichting Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor semiconductor productiebedrijven.
2008ESFN226 (projektperiode 1.4.2009-31.3.2010) og 2008ESFB295 (projektperiode 1.11.2009-
31.10.2010).
Herunder "uddannelse med henblik på bedre beskæftigelsesevne" og "forberedelse til evaluerings- og
tildelingsprocedurer for faglige kvalifikationer på nationalt plan".
SEK(2010) 993 endelig af 30.8.2010.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdstagere (20 % ud af 3 146) fundet et nyt job eller var blevet selvstændige. De øvrige var
enten under uddannelse (ca. 5 %), arbejdsløse eller ikke-erhvervsaktive af personlige grunde.
Resultaterne vedrørende arbejdstagernes tilbagevenden til arbejdsmarkedet var dårlige på
grund af de lokale og regionale arbejdsmarkeders markant nedsatte mulighed for at optage
arbejdskraft som en direkte følge af den globale finansielle og økonomiske krise. Betydningen
af andelen af arbejdstagere, der kommer ind igen på arbejdsmarkedet, bør ikke overvurderes,
da dette kun giver et øjebliksbillede af arbejdstagernes beskæftigelsessituation på det
tidspunkt, dataene indsamles. Det siger intet om beskæftigelsens art og arbejdets kvalitet, som
vedkommende har fundet, og kan ændre sig markant kort tid senere. Ifølge de oplysninger,
der er modtaget fra en række medlemsstater, synes andelen af arbejdstagere, der er kommet
ind igen på arbejdsmarkedet, allerede at ligge højere få måneder efter fremsendelsen af de
endelige rapporter, især i de tilfælde, hvor arbejdstagerne fortsat får en individualiseret støtte
ud over globaliseringsfondperioden på medlemsstaternes regning eller med hjælp fra ESF.
Medlemsstaternes indberettede en række interessante data og opmuntrende oplysninger, der
viste, at de pågældende arbejdstageres personlige situation, selvtillid og beskæftigelsesevne
var blevet synligt forbedret takket være støtten fra Globaliseringsfonden, selv hvis
arbejdstagerne ikke altid fandt et nyt arbejde med det samme. Globaliseringsfonden gav
medlemsstaterne mulighed for at agere mere intensivt i de regioner, der rammes af
afskedigelser, med hensyn til antallet af mennesker, der blev støttet, og med hensyn til
støttens varighed og kvalitet, i forhold til hvad der ville have været muligt uden støtten fra
Globaliseringsfonden. EU-midlerne gav medlemsstaterne mulighed for at reagere mere
fleksibelt og i deres pakker at inddrage stærkt individualiserede og nogle gange innovative
aktioner og give de mindst kvalificerede mere opmærksomhed. Støtten, som medfinansieres
af Globaliseringsfonden, udgør derfor en styrket investering i kvalifikationer, som kan have
en positiv virkning på mellemlang og lang sigt, når markederne gradvist kommer sig efter
krisen. Herudover følte man, at Globaliseringsfonden var et nyttigt instrument på et tidspunkt
med budgetunderskud og offentlige sektorer, som skærer ned, når de nationale ressourcer er
blevet knappe, og når medlemsstater og virksomheder kæmper for at komme videre efter den
globale krise. Midtvejsevalueringen af Globaliseringsfonden, som skal udarbejdes i 2011, jf.
artikel 17, stk. 1, litra a), i forordning (EF) nr. 1927/2006, vil mere detaljeret give en
vurdering af Globaliseringsfondens virkninger.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0015.png
Tabel 4 — Endelige rapporter modtaget i 2010 — overblik over resultaterne
9
Ansøgninger 2008
EGF/2008/004
ES/Castilla y
EGF/2008/005
Léon og Aragón ES/Cataluña
Tekstil-
Bilindustrien
industrien
29-12-2008
29-12-2008
28-12-2009
28-12-2009
28-06-2010
28-06-2010
588
1 100
534
3 852 119,96
1 926 059,98
50%
Ansøgninger i 2009
EGF/2009/001
PT/Norte-
EGF/2009/002 I alt fire sager
Centro
DE/Nokia
Tekstil-
industrien
Mobiltelefoner
23-01-2009
06-02-2009
22-01-2010
05-02-2010
22-07-2010
05-08-2010
1 000
1 316
4 004
720
492 983,54
246 491,77
50%
Sektor
Ansøgningsdato
Gennemførelsesperioden afsluttet
Frist for endelig rapport
Arbejdstagere oprindeligt berørt
Arbejdstagere, som modtog støtte fra
Globaliseringsfonden
Samlede udgifter i EUR
(Globaliseringsfonden og bidrag fra MS)
Bidrag fra Globaliseringsfonden i EUR
Samlet beløb brugt på individualiserede tjenester :
(Globaliseringsfonden og bidrag fra MS)
% af de samlede udgifter
587
1 064 232,72
532 116,36
50%
1 305
10 271 292,38
5 135 646,19
50%
3 146
3 742 120
97,1%
834 244
78,4%
400 901
81,3%
9 727 154
94,7%
14 704 419
100%
Udgifter og antal arbejdstagere, der fik støtte, opdelt
efter kategori af foranstaltning *)
Individuel hjælp til jobsøgning og sagsstyring og generelle
informationstjenester **)
Uddannelse og omskoling
Beskæftigelses- og ansættelsesincitamenter ***)
Incitamenter til start af egen virksomhed
Støtte til beskæftigelse og revalidering
Direkte jobskabelse
Tilskud
til jobsøgning
(herunder specifikke tilskud til arbejdstagere med pasningsansvar)
Uddannelsesstøtte
Dagpenge til deltagelse i aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger
534
2 041 510
454
1 209 010
239
329 400
0
0
0
0
0
0
532
162 200
0
0
0
0
587
570 210
213
132 121
30
85 500
8
19 877
0
0
7
26 536
0
0
0
0
0
0
202
71 142
714
214 089
44
44 290
33
50 319
71
18 920
0
0
0
0
4
2 141
0
0
1 172
661 140
434
1 926 539
0
0
39
22 159
0
0
0
0
0
0
0
0
1 305
7 117 315
2 495
3 344 003
1 815
3 481 758
313
459 190
80
92 355
71
18 920
7
26 536
532
162 200
4
2 141
1 305
7 117 315
22,7%
23,7%
3,1%
0,6%
0,1%
0,2%
1,1%
0,01%
48,4%
Antal arbejdstagere, som er vendt tilbage til
arbejdsmarkedet efter Globaliseringsfondstiltag
% vendt tilbage til arbejdsmarkedet
Samlet antal mennesker under uddannelse (mens de er
arbejdsløse)
Samlet antal arbejdsløse eller arbejdstagere, der er ikke-
aktive af personlige grunde ****)
184
34,5%
350
30
5,1%
17
540
30
4,2%
9
681
385
29,5%
121
629
20,0%
2517
80,0%
799
*) arbejdstagere kunne udnytte foranstaltninger inden for forskellige kategorier og også mere end en aktion inden for hver kategori
**) intensiv, individuel jobsøgningsstøtte og støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, såsom karrierevejledning, attestering af kvalifikationer,
individualiserede handlingsplaner, undersøgelser af arbejdsmarkedet og jobmatching mv.; åbne informationstjenester til jobsøgende
***) finansielle incitamenter til arbejdstagere til at tage et nyt job og til fremme af deres erhvervsevne gennem arbejdserfaringer
****) "ikke-erhvervsaktive" kan betyde, at folk ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet mere af forskellige personlige grunde, såsom pensionsstart osv.
Der blev ikke gennemført foranstaltninger i følgende kategori: "jobrotation og jobdeling".
4.4.3.
Nærmere oplysninger om de foranstaltninger, som blev gennemført i 2010
EGF/2008/004 Castilla Leon og Aragón/Spanien (bilindustrien)
Ud af de 534 arbejdstagere, som deltog i de foranstaltninger, Globaliseringsfonden
medfinansierede, var 184 (34,5 %) igen i arbejde ved udgangen af gennemførelsesperioden,
og de øvrige 350 (65,5 %) var enten under uddannelse, arbejdsløse eller ikke-erhvervsaktive
af forskellige personlige grunde. Andelen af arbejdstagere, som kom ind på arbejdsmarkedet,
9
Denne tabel blev udarbejdet af Kommissionen på grundlag af de foranstaltninger, medlemsstaterne har
gennemført, som anført i deres endelige rapporter. Kategorierne af foranstaltninger bygger på, men
svarer ikke fuldstændigt til Eurostats metodologi, som beskrevet i Labour market policy database —
Methodology — revideret udgave fra juni 2006. Nogle af de medfinandierede foranstaltningerne, såsom
jobsøgningstilskud,
uddannelsesstøtte
og
dagpenge
i
forbindelse
med
aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, svarer ikke til nogle af Eurostats kategorier.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal ses i sammenhæng med de høje arbejdsløshedsprocenter i de to pågældende regioner,
som blev fordoblet fra 2008 til 2010 som følge af den finansielle og økonomiske krise.
Også de arbejdstagere, der fortsat var arbejdsløse, bekræftede, at Globaliseringsfondens
foranstaltninger havde styrket deres selvtillid og selvagtelse, gjort dem mere selvstændige og
givet dem de grundlæggende kvalifikationer og evner, de har brug for for at komme ind på
arbejdsmarkedet igen. For de spanske myndigheder er Globaliseringsfonden et instrument,
som egner sig særdeles godt til at reintegrere arbejdstagere med få muligheder for hurtigt at
finde et ny arbejde, og takket være bidraget fra Globaliseringsfonden kunne de vælge blandt
en lang række foranstaltninger, som var yderst individualiserede og mere personligt tilpasset,
end hvad der ville have været muligt uden tilskud fra Globaliseringsfonden. En høj procentuel
andel af de støttede arbejdstagere havde med held fastholdt deres kvalifikationsniveau eller
styrket deres beskæftigelsesevne og på den måde forbedret deres muligheder på
arbejdsmarkedet.
De gennemførte individualiserede foranstaltninger består af en interessant blanding af støtte
til jobsøgning, uddannelse og til at komme ind på arbejdsmarkedet igen samt tilskud. Efter de
traditionelle indledende foranstaltninger til alle arbejdstagere i målgruppen, såsom rådgivning
og individualiserede karriereveje, blev forskellige aktioner gennemført med udgangspunkt i
en omfattende undersøgelse af arbejdsmarkedet og efterfulgt af en indsats for at skabe
jobmatching. Støttegrupper inden for flere discipliner aflagde besøg i henved 3 000
virksomheder (mange af disse var små og mellemstore virksomheder) med et dobbelt mål, at
forbinde jobmuligheder med de arbejdsløses kvalifikationer eller at kvalificere disse til nye
job og at gøre projektet kendt blandt virskomheder. Man modtog på denne måde mere end
400 jobtilbud, og mere end 200 arbejdstagere søgte med held nye job under
Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode. Arbejdstagerne fik også støtte efter at være
kommet tilbage på arbejdsmarkedet, for at man kunne registrere eventuelle tilbageslag og for
at evaluere deres personlige tilfredshed. De spanske myndigheder vil fortsate analysere
markedet og arbejdstagernes jobsituation efter globaliseringsfondprojektet, og kontakterne
med virksomhederne vil ligeledes blive fastholdt for at sikre kontinuitet i
Globaliseringsfondens resultater fremover.
De kvalifikationsforanstaltninger, som blev tilbudt arbejdstagerne, omfattede forskellige
former for uddannelse, nogle i forbindelse med en vis forpligtelse fra virksomheden til at
genansætte arbejdstagerne, såsom: kurser til forbedring af kvalifikationer inden for
vedvarende energikildeteknik og it, teknisk vedligeholdelse, den sociale sektor og
turistsektoren, bogføring og ledelse af små og mellemstore virksomheder samt ledelses- og
kommunikationsteknik. Nogle af arbejdstagerne fik midlertidig finansiel støtte som
kompensation for forskellen mellem deres tidligere og nye løn (incitamenter til genindtræden
på arbejdsmarkedet) og/eller jobsøgningstilskud, herunder specifikke tilskud til dem, der
havde forpligtelser i form af plejekrævende slægtninge.
EGF/2008/005 Catalonien/Spanien (tekstilindustrien)
Ud af de 587 arbejdstagere, som fik støtte gennem de foranstaltninger, Globaliseringsfonden
medfinansierede, var 30 (5,1 %) igen i arbejde ved udgangen af gennemførelsesperioden
(inklusive en arbejdstager, som startede en ny selvstændig virksomhed), 17 (2,9 %) var under
uddannelse, og de øvirge 540 (92,0 %) var enten arbejdsløse eller ikke-erhvervsaktive af
forskellige personlige grunde. Den lave andel af arbejdstagere, som kom ind på
arbejdsmarkedet igen, skal ses i sammenhæng med regionens svage arbejdsmarked som et
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
resultat af den finansielle og økonomiske krise og også på baggrund af, at støtten fra
Globaliseringsfonden kom sent (jf. nedenstående bemærkninger).
De spanske myndigheder oplyste, at bidraget fra Globaliseringsfonden havde givet dem
mulighed for at tilbyde de berørte arbejdstagere intensive individualiserede aktioner, hvor
andre midler er mindre velegnede. De fleste af de deltagende arbejdstagere viste et stærkt
engagement i forbindelse med foranstaltningerne, og generelt havde deltagerne en yderst
positiv holdning. Styringsmodellen omfattede anvendelsen af et omfattende netværk af
institutioner, og deltagelse af lokale myndigheder blev anset for at være et afgørende element
for en vellykket gennemførelse af foranstaltningerne. Hvor det er muligt, vil de regionale
myndigheder anvende Globaliseringsfondens metodologi ved lignende programmer for
tilbage til arbejdet-programmer.
Foranstaltningerne omfattede erhvervsvejledning for at fastslå de afskedigede arbejdstageres
beskæftigelsesevne og hindringerne for, at de kan finde ny beskæftigelse, intensiv støtte til
genplacering/jobsøgning, der inddrager personlige rådgivere, som hjælper arbejdstagerne med
at komme ind igen på arbejdsmarkedet, og "aktive klasseværelser", hvor arbejdstagerne får
direkte adgang til computere og jobsøgningsportaler, samtidig med at de har kvalificeret
personale som mentorer. Uddannelsesforanstaltningerne omfattede kurser til forbedring af
kvalifikationer, såsom it-kurser, mundtlig/skriftlig kommunikationsteknik og grundlæggende
kurser for selvstændig virksomhed, der også behandler de særlige behov hos arbejdstagere
over 45 år, de lavtuddannede eller ikke-spanske statsborgere. Der blev også tilbudt
gruppeuddannelse inden for områder, hvor lokale virksomheder havde udpeget
kvalifikationsbehov, eller i nye sektorer, hvor der i fremtiden kan opstå muligheder for job.
Nogle af arbejdstagerne fik tilbudt midlertidig finansiel støtte i jobsøgningsperioden og/eller,
når de havde accepteret beskæftigelse i mindst seks måneder (incitamenter til genindtræden
på arbejdsmarkedet).
Som følge af forsinkelser i frigivelsen af EU-støtten havde Spanien startet gennemførelsen af
den første række foranstaltninger ved at bruge egne ressourcer. Da en stor del af de planlagte
foranstaltninger ikke kunne startes før de sidste måneder af Globaliseringsfondens
gennemførelsesperiode, besluttede Spanien også at videreføre individualiserede tjenester i
yderligere fire måneder for egen regning. Disse ekstra foranstaltninger efter
Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode gav Spanien mulighed for at støtte yderligere
387 afskedigede arbejdstagere (ud af oprindeligt 1 100 i målgruppen). Et halvt år efter
Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode var andelen af arbejdstagere på
arbejdsmarkedet markant højere end direkte efter afslutningen af globaliseringsfondprojektet.
EGF/2009/001 Norte/Centro/Portugal (tekstilindustrien)
Af de 720 arbejdstagere, som deltog i foranstaltningerne, som Globaliseringsfonden
medfinansierede, var 30 (4,2 %) kommet i arbejde igen ved udgangen af
gennemførelsesperioden, ni (1,3 %) var under uddannelse, og de øvrige 681 (94,6 %) var
enten arbejdsløse eller ikke-erhvervsaktive af forskellige personlige grunde. Andelen af
arbejdstagere, som kom ind igen på arbejdsmarkedet, skal ses i sammenhæng med regionens
svage arbejdsmarked som følge af den finansielle og økonomiske krise. Andre forklaringer er
det lave uddannelsesniveau — 79 % af de arbejdstagere, som fik støtte, havde ikke afsluttet
den niårige grunduddannelse, og yderligere 13 % havde ikke afsluttet en gymnasial
uddannelse — og det store antal arbejdstagere over 55, som i det foreliggende tidsrum ikke
kunne udnytte den omfattende uddannelsesstøtte optimalt, da perioden var for kort.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De portugisiske myndigheder anførte, at foranstaltningerne blev modtaget positivt af
deltagerne, som anerkendte, at de havde forbedret deres erhvervskvalifikationer og på denne
måde deres beskæftigelsesevne, og ligeledes i arbejdsformidlingen, som takket være støtten
fra Globaliseringsfonden kunne følge op på behovet hos de arbejdsløse arbejdstagere, der bor
spredt i forskellige landsbyer. Portugal anerkendte betydningen af at motivere arbejdstagere,
som har mistet deres job, og sikrede en fuldstændig inddragelse af de regionale
arbejdsformidlinger tilpasset en tidsplan for at sikre, at gennemførelsesperioden anvendes
bedst muligt.
Foranstaltningerne omfattede individuel jobsøgningsstøtte til ca. en tredjedel af
arbejdstagerne i målgruppen, f.eks. anerkendelse/certificering af eksisterende kvalifikationer,
udarbejdelse af uddannelsesforløb og karriereveje til arbejdsmarkedet og en lang række
(kortvarige) udannelses- og efteruddannelsesmoduler på grundlag af det nationale
kvalifikationskatalog og tilbudt af anerkendte uddannesescentre til næsten alle arbejdstagerne
i målgruppen. Andre foranstaltninger var tilpasset behovene hos arbejdstagere, der står over
for særlige vanskeligheder med at komme tilbage på arbejdsmarkedet: disse foranstaltninger
blev tilbudt af nonprofitorganer og bestod af personlige integrationsplaner, støtte til
integration og finansiel støtte til deltagende arbejdstagere. Der blev også tilbudt nogle
uddannelsestilskud og støtte til selvstændig virksomhed. Ved de fleste foranstaltninger blev
der underskrevet samarbejdsaftaler mellem arbejdstagerne og de organer, der tilbød
tjenesterne/overvågede tjenesterne med fastlæggelse af begge parters forpligtelser.
I januar 2011 (et år efter Globaliseringsfondens gennemførelsesperiode) havde andelen af
arbejdstagere, som var kommet ind igen på arbejdsmarkedet, nået 200, hvilket viser, at de
foranstaltninger, som Globaliseringsfonden har medfinansieret, fortsat gav positive resultater i
tidsrummet efter gennemførelsen af Globaliseringsfonden.
EGF/2009/002 Nokia/Tyskland (mobiltelefoner)
Ud af de 1 305 arbejdstagere, som deltog i de foranstaltninger, Globaliseringsfonden
medfinansierede, hvade 385 arbejdstagere (29,5 %) fundet et nyt job fire uger efter udgangen
af gennemførelsesperioden (herunder også 36, som blev selvstændige), 121 (9,3 %) var under
uddannelse, og de øvrige var enten arbejdsløse (737 eller 56,5 %) eller ikke-erhvervsaktive af
forskellige personlige grunde (62 eller 4,8 %).
På trods af at situationen på arbejdsmarkedet var vanskelig som følge af den globale krise og
andre problemer, såsom det relativt lave kvalifikationsniveau, den ret fremskredne alder
blandt de fleste arbejdstagere, deres ringe vilje til at overveje mobilitet og deres modvilje mod
at acceptere et nyt lavere betalt arbejde, anså de tyske myndigheder resultaterne af
globaliseringsfondprojektet for at være ret tilfredsstillende.
Tyskland ser Globaliseringsfonden som et instrument, der supplerer og styrker den nationale
indsats til afbødning af krisen på en nyttig måde ved at udvide det spektrum af kvalifikationer,
der tilbydes, og ved at forlænge det tidsrum, hvor arbejdstagene kan få støtte. Et stort flertal af
de arbejdstagere, som har fået støtte fra Globaliseringsfonden, arbejdede tidligere i Nokia, og
efter at have deltage i de første foranstaltninger organiseret af Transfergesellschaft (etableret
af arbejdsmarkedsparterne i et tidsrum på højst 12 måneder) var de endnu ikke kommet
tilbage på arbejdsmarkedet. De fortsatte med at blive vejledt intensivt i op til seks måneder
under globaliseringsfondprojektet og fik tilbudt et bredt spektrum af individualiserede
tjenester
med
fokus
intensiv
individualiseret
jobsøgningsstøtte
og
uddannelsesforanstaltninger, suppleret med finansielle tilskud i form af tidsbegrænsede
dagpenge ("Transferkurzarbeitergeld") i den periode, de deltog i uddannelsesforanstaltninger
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0019.png
og i aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger, under forudsætning af at de pågældende
arbejdstagere forpligtede sig over for globaliseringsfondprojektet på fuldtidsbasis.
Uddannelseskurserne blev omhyggeligt udvalgt inden for de områder, hvor der er en
efterspørgsel på arbejdsmarkedet, og blev udarbejdet, så de supplerer de kurser, der allerede
er blevet tilbudt af Den Europæiske Socialfond eller virksomheden, hvor arbejdstagerne blev
afskediget. I tilbuddet indgik også hjælp til dem, som havde fundet beskæftigelse, for at
forberede dem til deres nye job, støtte til de personer, der ønskede at blive selvstændige, og
vejledning til dem, som søgte arbejde i udlandet, samt oprettelse af peer-grupper for at styrke
mulighederne for specifikke grupper af mennesker. Globaliseringsfonden gav Tyskland
mulighed for at tilbyde et langt bedre forhold mellem antallet af jobsøgende og rådgivere —
en rådgiver pr. 40 arbejdstagere i modsætning til det normale forhold på en rådgiver pr. 200
arbejdstagere — og rådgiverne blev udvalgt på grundlag af deltagernes baggrud. Som følge af
forsinkelser i frigivelsen af midlerne fra Globaliseringsfonden havde Tyskland startet
gennemførelsen af de første foranstaltninger under anvendelse af egne ressourcer og med
støtte fra ESF.
Alt dette gjorde den støtte, Globaliseringsfonden medfinansierer, yderst individualiseret og
effektiv.
Seks måneder efter udgangen af gennemførelsesperioden havde yderligere 42 tidligere
arbejdsløse personer fundet nyt arbejde, og antallet af arbejdstagere, som kom ind igen på
arbejdsmarkedet, blev øget til 427. Andelen af arbejdstagere, som kom ind igen på
arbejdsmarkedet, øgedes endda yderligere et par måneder senere, hvilket viser, at støtten, som
medfinansieres af Globaliseringsfonden, også kan have positive virkninger på lang sigt.
4.5.
4.5.1.
Finansiel rapport
Midler tildelt af Globaliseringsfonden
I 2010 godkendte budgetmyndigheden 31 bevillinger til støtte fra Globaliseringsfonden til et
samlet beløb af
83 554 141 EUR,
hvilket udgjorde
16,7 % af det årlige maksimumsbeløb
(tabel 2). Alle de 31 bevillinger kom fra budgettet for 2010, selv om ni af dem blev udbetalt i
begyndelsen af 2011.
I henhold til punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006
10
, som fastlægger
budgetrammen for Globaliseringsfonden, kan Globaliseringsfonden ikke overstige et årligt
beløb på 500 mio. EUR, som kan hentes fra enhver eksisterende margen under det samlede
udgiftsloft for det foregående år og/eller fra annullerede forpligtelsesbevillinger fra de to
foregående år, bortset fra dem, der vedrører udgiftsområde 1B i den finansielle ramme.
Desuden er det i EGF-forordningens artikel 12 fastsat, at mindst 25 % af
Globaliseringsfondens samlede årlige midler skal være til rådighed den 1. september hvert år
for at sikre, at der er dækning for de behov, der måtte opstå frem til årets udgang.
Forpligtelsesbevillingerne
til de midler, der blev bevilget i 2010, blev overført fra reserven
til Globaliseringsfondens budgetpost.
I 2010 blev
betalingsbevillingerne
hentet fra ESF-budgettet (19 881 554 EUR) i begyndelsen
af året på grund af de to fondes indbyrdes "politiknærhed". For at undgå forvirring om
anvendelsen af budgetmidler fandt Kommissionen alternative kilder til betalingsbevillinger i
løbet af året, og der viste sig at være mulighed for at hente midler fra underudnyttelse. Et
beløb på 21 381 228 EUR blev brugt fra budgetposten "færdiggørelse af program for
10
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0020.png
virksomheder: Forbedring af de finansielle betingelser for små og mellemstore
virksomheder". Der blev fundet yderligere et beløb på 42 291 359 EUR, som blev taget fra
budgetposten "rammeprogram for konkurrenceevne og innovation — Iværksætter- og
innovationsprogrammet". Investeringsforventningerne for begge disse budgetposter var blevet
drastisk skåret ned som følge af den finansielle krise.
Betalingerne i 2010 (83 554 141 EUR) lå 60 % over betalingerne i 2009 (52 349 047 EUR).
Erfaringerne har vist, at medlemsstaterne nu udarbejder og indsender ansøgningerne til
Globaliseringsfonden mere effektivt end i de første år.
4.5.2.
Udgifter til teknisk bistand
I henhold til artikel 8, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006 kan op til 0,35 % af de
finansielle midler, der er til rådighed for det pågældende år (højst 1,75 mio. EUR), på
Kommissionens initiativ benyttes til finansiering af teknisk bistand til de aktiviteter i
forbindelse med oplysning, administrativ og teknisk støtte, overvågning, revision, kontrol og
evaluering, der er nødvendige for at gennemføre forordningen om Globaliseringsfonden. I
2010 blev der bevilget et beløb på 1 110 000 EUR til teknisk bistand
11
vedrørende de
aktiviteter, der er anført i tabel 5. De resterende 640 000 EUR, der var til rådighed til teknisk
bistand i årets løb, blev ikke anvendt.
Tabel 5 - Udgifter til teknisk bistand i 2010
Beskrivelse
Budgetteret beløb
EUR
EUR
Information (f.eks. ajourføring af Globaliseringsfondens websted
på alle EU-sprog, publikationer og audiovisuelle aktiviteter)
Administrativ og teknisk bistand
- Møder mellem kontaktpersoner for Globaliseringsfonden
- Konferencer og seminarer (herunder konferencer for
interesserede parter)
Evaluering (midtvejsevaluering af Globaliseringsfonden som
krævet i artikel 17, stk. 1), litra a) i forordningen om
Globaliseringsfonden)
Overvågning (ti undersøgelser)
Etablering af en videnbase
240 000
81 436,59
Anvendte
midler
70 000
200 000
300 000
86 425,34
332 478.59
300 000
250 000
50 000
0
0
Revision og kontrol: Der blev ikke anvendt bevillinger til denne kategori (de revisioner, der blev gennemført i
2010, blev finansieret med andre Kommissionsmidler)
I alt:
1 110 000
800 340,52
I løbet af året blev det besluttet at afholde to konferencer for interesserede parter vedrørende
Globaliseringsfonden for at høre medlemsstaterne, gennemførelsesorganerne og
arbejdsmarkedsmarkedsparterne om den aktuelle forordning vedrørende Globaliseringsfonden
11
EUT L 154 af 19.6.2010, s. 27.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0021.png
og de ændringer, der er nødvendige for tiden efter 2011 (uanset om den undtagelse, som er
indført som følge af krisen, videreføres, som tillader Globaliseringsfonden at støtte
arbejdstagere, der er blevet afskediget som følge af den globale og finansielle økonomiske
krise, og som øger Globaliseringsfondens bidrag til 65 % af de samlede udgifter) og til tiden
efter 2013 (når hele Globaliseringsfondforordningen skal revideres). Disse
høringskonferencer har erstattet de ti kontrolundersøgelser, som oprindelig var planlagt.
Herudover var der planlagt et seminar for revisorerne i Globaliseringsfonden i 2011.
4.5.3.
Anmeldte eller afsluttede uregelmæssigheder
Kommissionen modtog ingen anmeldelser om uregelmæssigheder i henhold til forordningen
om Globaliseringsfonden i 2010. Ingen sager om uregelmæssigheder blev afsluttet i 2010 i
henhold til forordningen om Globaliseringsfonden.
4.5.4.
Afvikling af den finansielle støtte fra Globaliseringsfonden
I artikel 15, stk. 2, i forordningen om Globaliseringsfonden er der fastlagt procedurer for
afvikling af den finansielle støtte fra Globaliseringsfonden. I 2010 blev den anden række af
bidrag fra Globaliseringsfonden efter oprettelsen afviklet. Det drejer sig om følgende seks
bidrag:
Tabel 6 - Sager afviklet i 2010
(alle beløb i EUR)
Ansøgningsdato
År for budgetmyndighedens
godkendelse
Frist for endelig rapport
Dato for afviklingsbrev
Bevilget støtte fra
Globaliseringsfonden (50 %)
Bekræftet andel fra
Globaliseringsfonden af faktiske
udgifter (50 %) som anført i de
endelige rapporter
Ikke-anvendte midler, der skal
tilbagebetales til
Kommissionen
EGF/2007/006
Piemonte / Italien
10.08.2007
2008
09.02.2009
13.01.2010
7 798 750,00
EGF/2007/010
Lisboa-Alentejo /
Portugal
09.10.2007
2008
08.04.2009
19.01.2010
2 425 675,00
EGF/2008/002
Delphi / Spanien
06.02.2008
2008
05.08.2009
27.08.2010
10 471 778,00
EGF/2008/003
Alytaus Tekstil /
Litauen
08.05.2008
2008
07.11.2009
03.05.2010
298 994,00
EGF/2008/004
Castilla Leon og
Aragon / Spanien
29.12.2008
2009
28.06.2010
06.12.2010
2 694 300,00
EGF/2009/002
Nokia / Tyskland
06.02.2009
2009
05.08.2010
18.10.2010
5 553 850,00
1 250 078,56
458 045,00
10 319 648,00
296 384,72
1 926 059,98
5 135 646,19
6 548 671,44
1 967 630,00
152 130,00
2 609,28
768 240,02
418 203,81
Det samlede beløb for ikke-anvendte midler, der skal tilbagebetales til Kommissionen i disse
seks sager, udgør
9 857 484,55 EUR.
Der er forskellige grunde til, at medlemsstaterne ikke anvendte hele den bevilgede støtte fra
Globaliseringsfonden. Selv om medlemsstaterne opfordres til at udarbejde realistiske
budgetoverslag for den samordnede pakke af individualiserede tilbud, er det ikke sikkert, at
alle de midler, der ansøges om, er nødvendige under gennemførelsen af foranstaltningerne. I
nogle tilfælde kan antallet af arbejdstagere, der har behov for bistand, være overvurderet,
nogle arbejdstagere foretrækker måske foranstaltninger med lavere omkostninger i stedet for
foranstaltninger med højere omkostninger, nogle af dem deltager i en foranstaltning i kortere
tid end forventet, fordi de har fundet et nyt job, og andre deltager måske ikke overhovedet,
fordi de har ansøgt om efterløn. En forsinket start på foranstaltningerne kan være en anden
grund til lavere udgifter. Budgetteringen af foranstaltningerne og planlægningen af
arbejdstagernes deltagelse forventes at blive bedre, efterhånden som man samler erfaringer,
og medlemsstaterne er allerede begyndt at bruge de erfaringer, man har gjort, i de
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0022.png
efterfølgende ansøgninger. Endvidere gøres der en stor indsats for at forenkle procedurerne
ved beslutningstagningen og udbetalingen af midler fra Globaliseringsfonden, således at den
tid og de midler, der bruges, kan anvendes bedst muligt fremover.
4.6.
4.6.1.
Websted
I henhold til artikel 9 i forordning (EF) nr. 1927/2006 skal Kommissionen "oprette en
hjemmeside tilgængelig på alle fællesskabssprog med oplysning om Globaliseringsfonden,
vejledning med hensyn til indgivelse af ansøgninger, og ajourførte oplysninger om godkendte
og afviste ansøgninger, der fremhæver budgetmyndighedens rolle".
I overensstemmelse med kravene i artikel 9 er Globaliseringsfondens websted
(http://ec.europa.eu/egf), som er oprettet af Kommissionen, tilgængelig på alle 23 EU-sprog,
herunder også irsk. Globaliseringsfondens websted registrerede 177 654 sider, som blev
besøgt af 80 208 personer i 2010.
Pr-aktiviteter i 2010
I første kvartal af 2010 blev der udarbejdet en brochure til fremhævelse af de vigtigste
ændringer med den nye forordning (EF) nr. 546/2009 om ændring af forordning (EF) nr.
1927/2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen.
Brochuren blev udarbejdet på 23 sprog og kan ses online på Globaliseringsfondens websted.
Trykte kopier på engelsk, fransk og tysk blev fordelt til offentlige arbejdsformidlinger og
offentligheden.
4.6.2.
Møder med de nationale myndigheder og arbejdsmarkedsparterne
Tekniske støtteaktiviteter, som varetages af Kommissionen
Information og presse
Det femte og sjette møde i Ekspertgruppen af Kontaktpersoner for Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen, som er sammensat af repræsentanter for medlemsstaterne, blev
afholdt den 11. marts 2010 i Bruxelles og den 29.-30. september 2010 i Porto. En del af mødet
i Porto var helliget udarbejdelsen af de to revisioner af forordningen om
Globaliseringsfonden, som Kommissionen vil gennemføre ved udgangen af henholdsvis 2011
og 2013.
4.6.3.
Midvejsevaluering af Globaliseringsfonden
Kommissionen
gennemførte
det
forberedende
arbejde
vedrørende
fondens
midtvejsevaluering, som krævet i artikel 17, stk. 1, litra a), i forordningen om
Globaliseringsfonden. De administrative procedurer vedrørende kontrakter om evalueringen
er næsten afsluttet ved udgangen af 2010.
5.
T
ENDENSER
Med det stigende antal globaliseringsfondsager råder man over flere data, der kan vise
tendenser i ansøgningerne og give et overblik over, i hvilken retning Globaliseringsfondens
foranstaltninger går. Dataene anført i nedenstående figurer og i bilag 1 vedrører 73
ansøgninger i 25 økonomiske sektorer og er modtaget mellem januar 2007 og december 2010.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0023.png
Figur 1: Antal ansøgninger modtaget 2007-2010
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2007
2008
2009
2010
I alt
kr iset ype
handelst ype
i alt
2007
krisetype
handelstype
i alt
% i alt
2008
-------
5
5
6,8%
2009
23
6
29
39,7%
2010
24
7
31
42,5%
I alt
47
26
73
100,0%
-------
8
8
11,0%
Figur 2: Antal arbejdstagere i støttemålgruppen pr. medlemsstat
9000
8000
Antal arbejdstagere i
målgruppen
7000
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
CZ BG MT AT
FI
PL SE
SI
LT
PT DK BE
FR DE NL
IT
ES
IE
Irland ligger øverst på listen over medlemsstater med mere end 12 600 arbejdstagere i
målgruppen for støtte, efterfulgt af Spanien med mere end 9 600 arbejdstagere, mens Tjekkiet
og Bulgarien hver har omkring 450 og 650 i målgruppen.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0024.png
Figur 3: Antal arbejdstagere i støttemålgruppen pr. sektor
20000
18000
16000
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
*) Disse to ansøgninger er medtaget i sektoren opførelse af bygninger (NACE hovedgruppe 41) (pr. 31.12.2010).
De berørte sektorer vedrører først og fremmest bilindustrien med mere end 18 000
arbejdstagere i målgruppen fulgt af tekstilindustrien (mere end 11 000 arbejdstagere i
målgruppen) og byggesektoren (lidt mere end 10 000 arbejdstagere i målgruppen)
12
.
12
Antal arbejdstagere i målgruppen
En mere detaljeret opdeling kan ses i bilag 1.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0025.png
Figur 4: Gennemsnitlig støtte fra Globaliseringsfonden pr. arbejdstager i målgruppen pr.
sektor
16000
14000
12000
10000
8000
6000
4000
2000
0
M
øb
D
et
le
ai
r
æ
lh
ld
an
ni
Fr
de
em ng
l
sa
st
rt
illi
ng ikle
r
af
m
re
fo
r-
dt
og
øj
T
sn ryk
H
ke
us
ed
rie
ho
ke
r
ld
ra
ni
ng rbe
jd
sa
pp e
ar
M
ob
at
U
er
Fi
dg
ilt
na
el
iv
ef
ns
er
on
ivi
ie
er
rk
lle
so
tje
m
ne
he
st
El
d
ek eyd
tro
el
se
ni
r
sk
ud
st
yr
K
O
En era
pf
m
ør
gr
ik
os
el
se
ha
nd
af
by
e
gn l
in
ge
Kr
r
ys
ta
lg
la
Te s
ks
St
tile
en
r
/m
ar
m
C
om or
pu
Bi
te
M
as lind re
us
ki
Ve
ne
t
*)
r o rien
dl
ig
By
eh g u
gg
ds
ol
e-
de
ty
r
og
ls
e
an
Ba
af
f
si
*)
sm ly
gs
Ar
ak
Sk eta
ki
tiv
te
ll
ib
it
kt
sb er
- o ete
yg
r,
g
ni
s
in
ng
ge om
kr
ni
ør
æ
v.
vi
rk
.
so
m
he
d
EUR/person
*) Disse to ansøgninger er medtaget i sektoren opførelse af bygninger (NACE hovedgruppe 41) (pr. 31.12.2010).
Figur 4 viser den gennemsnitlige støtte fra Globaliseringsfonden pr. arbejdstager i de
forskellige sektorer. Arbejdstagere i sektoren "skibsbyggeri" har modtaget det højeste
gennemsnitlige beløb i støtte fra Globaliseringsfonden (lidt over 15 000 EUR pr. arbejdstager)
fulgt af sektoren "basismetaller" (næsten 9 700 EUR pr. arbejdstager), sektoren
"vedligeholdelse af fly" (mere end 8 700 EUR pr. arbejdstager) og "maskiner og udstyr"
(mere end 7 000 EUR pr. arbejdstager). Sektorerne "møbler", "detailhandel" og
"beklædningsartikler" har de laveste gennemsnitlige beløb (ca. 1 000 EUR pr. arbejdstager).
6.
K
ONKLUSIONER
Den hidtige udvikling viser, at ansøgninger til Globaliseringsfonden indsendes inden for et
stigende antal sektorer og af et stigende antal medlemsstater. Medlemsstaterne får desuden
stadig flere erfaringer med at udvælge de mest egnede foranstaltninger, at programmere deres
støtte til arbejdstagere og at bruge Globaliseringsfonden til afprøvning af nye
fremgangsmåder. Ved at udvikle Globaliseringsfondens fulde potentiale som supplement til
andre foreliggende instrumenter og med høring af de vigtigste interesserede parter vil man i
stigende grad kunne hjælpe afskedigede arbejdstagere på en individualiseret og personlig
måde og således forbedre deres muligheder på arbejdsmarkedet.
DA
Be
kl
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0026.png
BILAG 1
Ansøgninger til Globaliseringsfonden på grundlag af de økonomiske aktiviteter pr. 31.12.2010
det samlede antal ansøgninger: 73 *)
Bilindustrien (NACE: Fremstilling af motorkøretøjer, påhængsvogne og sættevogne,
hovedgruppe 29)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/001
FR Peugeot
EGF/2007/010
PT Lissabon-Alentejo
EGF/2008/002
ES Delphi
EGF/2008/004
ES Castilla Leon
EGF/2009/007
SE Volvo
EGF/2009/009
AT Steiermark
EGF/2009/013
DE Karmann
EGF/2009/019
FR Renault
EGF/2010/002
ES Catalonien
EGF/2010/004
PL Wielkopolskie
EGF/2010/015
FR Peugeot
EGF/2010/023
ES Lear
EGF/2010/031
BE General Motors Belgium
Tekstilindustrien (NACE: Tekstiler, hovedgruppe 13)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/005
IT
Sardegna
EGF/2007/006
IT
Piemonte,
EGF/2007/007
IT
Lombardiet
EGF/2008/001
IT
Toscana,
EGF/2008/003
LT Alytaus tekstilė
EGF/2008/005
ES Catalonien
EGF/2009/001
PT Norte/Centro
EGF/2009/004
BE Oost-West Vlaanderen
EGF/2009/005
BE Limburg
EGF/2010/009
ES Valencia
Beklædningsartikler (NACE: Fremstilling af beklædningsartikler, hovedgruppe 14)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/008
MT Tekstilindustrien
EGF/2009/018
LT Beklædningsartikler
EGF/2010/003
ES Galicien
EGF/2010/014
SI
Mura
Trykkeriindustrien (NACE: trykning og reproduktion af indspillede medier, hovedgruppe 18)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/026
NL Noord Holland og Utrecht
EGF/2009/027
NL Noord Brabant og Zuid Holland
EGF/2009/028
NL Limburg
EGF/2009/029
NL Gelderland og Overijssel
EGF/2009/030
NL Drenthe
EGF/2010/027
NL N Brabant Div 18
EGF/2010/028
NL Overijssel Div 18
EGF/2010/029
NL Z Holland/Utrecht Div 18
EGF/2010/030
NL N Holland/Flevoland Div 18
Maskiner og udstyr (NACE: Fremstilling af maskiner og udstyr i.a.n., hovedgruppe 28)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/015
D
Danfoss Group
EGF/2009/031
D
Linak
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0027.png
EGF/2010/001
D
Nordjylland
EGF/2010/006
PL
H. Cegielski-Poznań
EGF/2010/013
PL Podkarpackie
EGF/2010/017
D
Midtjylland machinery
EGF/2010/018
DE Heidelberger Druckmaschinen
EGF/2010/022
D
LM Glasfiber
Elektronisk udstyr (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter,
hovedgruppe 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/023
PT Qimonda
EGF/2010/008
AT AT&S
EGF/2010/011
NL NXP Semiconductors
Mobiltelefoner (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter,
hovedgruppe 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2007/003
DE BenQ
EGF/2007/004
FI
Perlos
EGF/2009/002
DE Nokia
Opførelse af bygninger (NACE: Opførelse af bygninger, hovedgruppe 41)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/011
NL Heijmans
EGF/2009/017
LT Byggeri
EGF/2010/019
IE
Construction 41
Bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering (NACE: Bygge- og anlægsvirksomhed,
som kræver specialisering, hovedgruppe 43)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/020
IE
Construction 43
Arkitekt- og ingeniørvirksomhed (NACE: Arkitekt- og ingeniørvirksomhed og lignende teknisk
rådgivning, hovedgruppe 71)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/021
IE
Construction 71
Basismetaller (NACE: Fremstilling af metal, hovedgruppe 24)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/022
BG Kremikovtsi AD
(ikke støtteberettiget)
EGF/2010/007
AT Steiermark-Niederoesterreich
Husholdningsapparater (NACE: Fremstilling af elektrisk udstyr, hovedgruppe 27)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/006
IT
Gruppo Merloni
EGF/2009/010
LT AB Snaige
Detailhandel (NACE: Detailhandel, undtagen med motorkøretøjer og motorcykler,
hovedgruppe 47)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/010
CZ Unilever
EGF/2010/016
ES Aragon
Computere (NACE: Fremstilling af computere, elektroniske og optiske produkter,
hovedgruppe 26)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/008
IE
Dell
Engroshandel (NACE: Engroshandel, hovedgruppe 46)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/012
NL Noord Holland ICT
Vedligeholdelse af fly (NACE: Reparation og installation af maskiner og udstyr, hovedgruppe 33)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/021
IE
SR Technics
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450547_0028.png
Udgivervirksomhed (NACE: Udgivervirksomhed, hovedgruppe 58)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/024
NL Noord Holland og Zuid Holland
Møbler (NACE: Fremstilling af møbler, hovedgruppe 31)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/016
LT Møbler
Krystalglas (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter,
hovedgruppe 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/012
IE
Waterford Crystal
Sten/marmor (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter,
hovedgrupe 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/005
ES Valencia
Keramik (NACE: Fremstilling af andre ikke-metalholdige mineralske produkter, hovedgruppe 23)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/014
ES Valencia
Snedker- og tømrerarbejde (NACE: Fremstilling af træ og varer af træ og kork, undtagen møbler,
hovedgruppe 16)
Nr.
MS Sag
EGF/2009/020
ES Castilla La Mancha
Finansielle tjenesteydelser (NACE: Pengeinstitut- og finansieringsvirksomhed, undtagen
forsikring og pensionsforsikring, hovedgruppe 64)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/024
NL ABN Amrobank
Bygning af skibe (NACE: Fremstilling af andre transportmidler, hovedgruppe 30)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/025
D
Odense Staalskibsværft
Fremstilling af fodtøj (NACE: Fremstilling af læder og lædervarer, hovedgruppe 15)
Nr.
MS Sag
EGF/2010/026
PT Rohde
*) De følgende fire sager er blevet trukket tilbage af medlemsstaterne (pr. 31.12.2010) og er ikke
medtaget i listen eller i statistikkerne:
EGF/2007/002
EGF/2007/009
EGF/2009/003
EGF/2009/025
FR
ES
AT
NL
Renault
Delphi
Magna Steyr
Noord Brabant
DA
28
DA