Finansudvalget 2012-13
KOM (2011) 0500
Offentligt
1182974_0001.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 22. november 2012
Sagsnr.: 10831
Dok.nr.: 465193
FVM 090
Folketingets Europaudvalg har i brev af 22. november 2012 stillet følgende spørgsmål
nr. 3 ad KOM (2011) 0500, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål 3:
”Kan regeringen bekræfte Fødevareøkonomisk Instituts beregninger på de
økonomiske konsekvenser for dansk landbrug, som Kommissionens forslag
vil få? (Kan der henvises til side 135 i følgende rapport? http://www.foi.life.
ku.dk/aktuelt/~/media/Foi/docs/Publikationer/Rapporter/Landbrugets_Okonomi/
2011.pdf.ashx)”
Svar:
Fødevareøkonomisk Institut er i forbindelse med behandlingen af Kommissionens for-
slag til landbrugsreform af Fødevareministeriet blevet anmodet om at vurdere de sek-
torøkonomiske konsekvenser. Fødevareministeriet kan henholde sig til Fødevareøko-
nomisk Instituts beregninger og de antagelser, de er baseret på. Et sammendrag af vur-
deringen har således fremgået af de oversendte samlenotater, hvor forslaget vedrørende
direkte støtte har indgået. I samlenotatet om Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 28.-29.
november 2012 oversendt til Folketingets Europaudvalget den 15. november 2012,
fremgår det således nederst side 11, at Fødevareøkonomisk Institut vurderer, at den
samlede sektorøkonomiske konsekvens af Kommissionens forslag, når det er fuldt ind-
faset, vil være et årligt tab for landbrugssektoren på 662 mio. kr., hvoraf de 410 mio. kr.
opstår som følge af reduktionen af den direkte støtte og omfordelingen til andre med-
lemsstater, og yderligere ca. 250 mio. kr. som følge af grønningen. Hvad angår grøn-
ning bygger beregningen på en antagelse om, at kravet om 7 % miljøfokusområder ud-
gøres af brak. Det har ikke været muligt at kvantificere den økonomiske betydning af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
øvrige krav. Konsekvenserne af den interne omfordeling af den direkte støtte beregnes
ved at reducere den direkte støtte til kvægbruget med 726 mio. kr., mens plante- og svi-
nebrug og andre brug ved en ensartet støttefordeling vil modtage yderligere henholdsvis
77, 176 og 61 mio. kr.
2