Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012
KOM (2011) 0525
Offentligt
1451122_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.4.2012
COM(2012) 162 final
2011/0229 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1760/2000 for så vidt angår elektronisk
identifikation af kvæg og om at lade bestemmelserne om den frivillige
mærkningsordning for oksekød udgå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til forordning (EF) nr. 1760/2000 af 17. juli 2000 om indførelse af en ordning for
identifikation og registrering af kvæg og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter
1
skal medlemsstaterne indføre en ordning for identifikation og registrering af kvæg i
overensstemmelse med forordningens bestemmelser. Forud herfor og i lyset af bovin
spongiform encephalopati (BSE)-krisen blev der allerede i 1997 indført EU-regler om
identifikation og sporing af kvæg. Rådets forordning (EF) nr. 820/97 fastsatte en ordning med
individuel sporing af kvæg ved hjælp af individuel identifikation af dyr med to øremærker, et
bedriftsregister for hver bedrift (f.eks. gård, marked, slagteri), individuelt pas for hvert dyr
med oplysninger om alle flytninger og rapportering af alle flytninger til en elektronisk
database, der hurtigt kan spore dyr og identificere kohorter i tilfælde af sygdom. Disse
principper blev opretholdt senere i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1760/2000. Det ultimative mål var at genskabe forbrugertilliden til oksekød og
oksekødsprodukter ved hjælp af gennemsigtighed og fuld sporing af kvæg og
oksekødsprodukter samt lokalisering og sporing af dyr til veterinærformål, hvilket har
afgørende betydning for kontrollen med smitsomme sygdomme. Med henblik på at nå disse
mål kan ordningen i dag betragtes som en succes (EU har fået kontrol med BSE, og
forbrugertilliden er genskabt
2
). Det viser EU's effektivitet, når det handler om at stille vigtige
oplysninger til rådighed med henblik på at sikre kontrollen med smitsomme sygdomme (f.eks.
mund- og klovsyge, bluetongue) og sikre sporing for oksekød.
Forordning (EF) nr. 1760/2000 (der indfører et system for identifikation og registrering af
kvæg og mærkning af oksekød og oksekødsprodukter - herunder frivillig mærkning - og
omfatter elementerne "dobbelt øremærkning", "bedriftsregister", "kvægpas" og "elektronisk
database") blev anført som
"oplysningsforpligtelser
af særlig betydning med hensyn til de
byrder, der pålægges virksomhederne"
på grundlag af meddelelsen fra Kommissionen til
Rådet og Europa-Parlamentet (KOM(2009) 544) vedrørende et "Handlingsprogram for
reduktion af administrative byrder i EU"
3
.
Ifølge handlingsplanen for den nye dyresundhedsstrategi for Den Europæiske Union
4
skal
Kommissionen forenkle oplysningsforpligtelserne (f.eks. bedriftsregister, pas) som led i
indførelsen af elektronisk identifikation af kvæg (EID). I Kommissionens arbejdsprogram for
første halvår af 2011 planlægges et forslag til lovgivning i forbindelse med den almindelige
lovgivningsprocedure.
Da de nuværende regler for kvægidentifikation blev vedtaget i 1997, var EID endnu ikke
tilstrækkeligt udviklet ud fra et teknisk synspunkt, således at systemet kunne anvendes i
forbindelse med kvæg. EID baseret på radiofrekvensidentifikation er blevet udviklet
betydeligt i de seneste 10 år og har muliggjort en hurtigere og mere præcis aflæsning af
individuelle dyrekoder direkte i databehandlingssystemerne, hvilket giver besparelser i
arbejdsomkostninger, men samtidig betyder øgede omkostninger til udstyr. Den nuværende
lovgivning vedrørende identifikation af kvæg afspejler dermed ikke den seneste teknologiske
udvikling. Brugen af elektroniske identifikatorer kunne bidrage til at reducere den
1
2
EFT L 204 af 11.8.2000, s. 1.
KOM(2005) 322 endelig - TSE-køreplan:
http://ec.europa.eu/food/food/biosafety/tse_bse/docs/roadmap_en.pdf
http://www.cc.cec/sg_vista/cgi-bin/repository/getdoc/COMM_PDF_COM_2009_0544_F_EN_ANNEXE.pdf
Reference KOM(2007) 539 endelig.
3
4
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0003.png
administrative byrde og papirarbejdet, eksempelvis når bedriftsregisteret føres i elektronisk
form, hvilket er tilfældet på et stadigt stigende antal gårde, ved hjælp af automatisk aflæsning
og automatisk indførsel i registeret. Derudover åbner et hurtigere og mere pålideligt system
bl.a. mulighed for en hurtigere og mere nøjagtig aflæsning end ved klassiske øremærker,
hvilket forenkler proceduren for rapportering af flytninger af dyr til den centrale database.
Herved opnås der en bedre og hurtigere sporing af inficerede dyr og/eller inficerede
fødevarer.
På baggrund af de nuværende teknologiske fremskridt i forbindelse med EID har flere EU-
medlemsstater på frivillig basis besluttet at påbegynde implementeringen af elektronisk
kvægidentifikation. Erfaring uden for EU viser også en stigende anvendelse af elektronisk
kvægidentifikation. Desuden er EID allerede blevet indført i EU for adskillige dyrearter (de
fleste heraf som obligatoriske ordninger).
Det nugældende retsgrundlag forhindrer ikke medlemsstaterne i at anvende elektroniske
identifikatorer på frivillig basis, men det skal ske som et supplement til de officielle
konventionelle, synlige øremærker. Da der ikke er fastlagt nogen harmoniserede tekniske EU-
standarder, kan der anvendes forskellige typer af elektroniske identifikatorer med forskellig
radiofrekvensidentifikation på forskellige steder. Den enkelte medlemsstat kan derfor vælge
de standarder, den ønsker, og denne fremgangsmåde vil sandsynligvis medføre en mangel på
harmonisering, som skader den elektroniske udveksling af oplysninger, og dermed vil
fordelene ved EID-systemer gå tabt.
I forbindelse med frivillig mærkning af oksekød er der behov for at reducere den omfattende
administrative byrde i den nuværende frivillige ordning. Ved forordning (EF) nr. 820/97
indførtes en ordning for identifikation og registrering af kvæg og om mærkning af oksekød og
oksekødsprodukter, der blev yderligere styrket af forordning (EF) nr. 1760/2000. Denne
forordning vedrører den obligatoriske angivelse af oprindelsen på det kvæg
(født/opfedet/slagtet), som oksekødet stammer fra (dette forslag omfatter ikke nye
bestemmelser i relation til obligatoriske krav til mærkning af oksekød), obligatoriske
henvisninger til identifikationskodenummeret på det slagtede dyr og de virksomheder, hvor
kødet er blevet forarbejdet (slagteri og opskæringsvirksomhed), og også en
formel
godkendelsesprocedure fra Kommissionen, herunder et anmeldelseskrav i forbindelse med
eventuelle andre mærkningsoplysninger end de obligatoriske.
Allerede i 2004 indsendte
Kommissionen en beretning til Rådet og Europa-Parlamentet om den del af forordning (EF)
nr. 1760/2000
5
, der vedrører mærkning af oksekød, og hvor Kommissionen påpegede mangler
i ordningen for frivillig mærkning af oksekød. Disse bestod i, at ordningen ikke anvendes på
en ensartet måde i alle medlemsstater (f.eks.
er der væsentlige forskelle i den administrative
praksis mellem medlemsstaterne),
og at alle angivelser på mærkningen (herunder dem, der
ikke vedrører oprindelse, sporing eller kødets kvalitetskendetegn) var betinget af en formel
godkendelse fra den kompetente myndighed. I Kommissionens arbejdsdokument om
forenkling af den fælles landbrugspolitik
6
anføres det forslag, der er stillet af "gruppen af
højtstående uafhængige interesserede parter vedrørende administrative byrder" (Stoiber-
gruppen). Stoiber-gruppen foreslog at ophæve anmeldelseskravet med hensyn til brugen af
yderligere frivillige mærkningsangivelser end dem, der er obligatoriske for oksekød
7
.
5
6
7
KOM(2004) 316 endelig.
SEK(2009) 1601 af 16.11.2009 http://ec.europa.eu/agriculture/simplification/sec2009_1601_en.pdf
http://ec.europa.eu/enterprise/policies/better-regulation/files/hlg_opinion_agriculture_050309_en.pdf,
s. 7.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forslaget tages der højde for resultaterne af de høringer, der fandt sted med interesserede
parter og resultatet af konsekvensanalysen. Konsekvensanalysen konkluderede, at indførelsen
af elektronisk kvægidentifikation
på frivillig basis
som et værktøj til officiel identifikation
ville give de erhvervsdrivende mulighed for at blive fortrolige med EID-systemet og at
identificere den merværdi, som det vil medføre under særlige omstændigheder. Denne option
er hensigtsmæssig, da det hermed overlades til medlemsstaterne og alle de private
erhvervsdrivende, der er involveret, til at organisere sig, således at de kan vurdere fordelene
under hensyntagen til regionale forskelle, forskellige produktionstyper, og at den er fleksibel
nok til at blive støttet af myndigheder og interessenter, hvilket vil være en fordel ved
håndhævelsen af reglerne. Den frivillige indførelse af EID indebærer, at EID vil blive valgt af
de brugere, som sandsynligvis vil få umiddelbare fordele i forbindelse med
bedriftsforvaltningen. Dette er en individuel beslutning, der tages af økonomiske årsager
(markedsrelateret) af den enkelte erhvervsdrivende. Under den frivillige ordning vil kvæg
kunne identificeres ved hjælp af to konventionelle øremærker (nuværende system) eller ved
hjælp af et konventionelt, synligt øremærke og en elektronisk identifikator (dvs. et elektronisk
øremærke eller en bolus), der er i overensstemmelse med EU-harmoniserede standarder, og
som er officielt godkendt
.
Den foreslåede indførelse af elektronisk identifikation på frivillig
basis giver desuden EU-medlemsstaterne mulighed for at vælge en obligatorisk ordning på
deres eget område. Hvis medlemsstaten vælger den obligatoriske ordning, skal det enkelte
kreatur identificeres ved hjælp af et konventionelt, synligt øremærke og en elektronisk
identifikator. En obligatorisk EU-ordning er ikke nødvendigvis den bedste fremgangsmåde på
nuværende tidspunkt, da nogle interessenter (f.eks. små landbrugere) ville blive økonomisk
hårdt ramt. Hvis der imidlertid ses bort fra omkostningshensyn, ville det ideelt set være den
mest effektive option med hensyn til forbrugerbeskyttelse (sporing), reduktion af den
administrative byrde og med hensyn til at undgå de risici, der er forbundet med
sameksistensen af to identifikationssystemer. Denne option ville også være delvist berettiget,
fordi man ville opnå en bedre sammenhæng med EU-politikker vedrørende EID i forbindelse
med andre arter (f.eks. får).
Da en obligatorisk implementering af EID kan påvirke nogle erhvervsdrivende økonomisk på
en ikke-fordelagtig måde, er den foretrukne option i forbindelse med indførelse af EID en
frivillig ordning, hvor EID anses for at være et acceptabelt og hensigtsmæssigt middel til
identifikation af kvæg med mulighed for, at medlemsstaterne kan indføre en obligatorisk
ordning på nationalt plan.
Desuden er der behov for at tilpasse forordning (EF) nr. 1760/2000 i overensstemmelse med
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Ikrafttrædelsen af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (EUF-traktaten) har
medført omfattende ændringer af bestemmelserne for vedtagelse af delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter. Hvad angår vedtagelsen af delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter, skelnes der i EUF-traktaten klart mellem disse to.
I henhold til EUF-traktatens artikel 290 om delegerede retsakter kan
lovgiveren/lovgiverne indskrænke Kommissionens beføjelser ved at udøve
tilbagekaldelsesretten og/eller retten til at gøre indsigelse.
I henhold til EUF-traktatens artikel 291 om gennemførelsesretsakter foretages
kontrollen med Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser af
medlemsstaterne. Et regelsæt for, hvordan denne kontrol skal udføres, findes i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011 om de generelle regler
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0005.png
og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens
udøvelse af gennemførelsesbeføjelser
8
.
I forbindelse med vedtagelsen af forordning (EU) nr. 182/2011 fremsatte Kommissionen
følgende erklæring:
"Kommissionen vil undersøge alle gældende retsakter, der ikke blev tilpasset
forskriftsproceduren med kontrol før Lissabontraktatens ikrafttræden, for at vurdere,
om instrumenterne bør tilpasses de nye bestemmelser om delegerede retsakter, der
blev indført med artikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Kommissionen vil snarest muligt fremsætte de nødvendige forslag og ikke senere
end de datoer, der er nævnt i den vejledende tidsplan i bilaget til denne erklæring"
9
.
Forordning (EF) nr. 1760/2000 er en af de retsakter, der ikke tidligere er blevet tilpasset til
forskriftsproceduren med kontrol, og som derfor skal tilpasses til det nye regelsæt for
delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Forordning (EF) nr. 1760/2000 skal derfor revideres og ændres i overensstemmelse hermed,
for så vidt angår forenkling og reduktion af den administrative byrde og indførelse af nye
bestemmelser i forbindelse med kvægidentifikation og frivillig mærkning af oksekød.
Dette forslag erstatter det forslag, Kommissionen vedtog den 30. august 2011
(KOM(2011) 525 endelig). De eneste ændringer i det nye forslag vedrører
bestemmelserne i artikel 22, der har til formål at sikre ensartede betingelser for
sanktioner i tilfælde af manglende overholdelse af de relevante regler om identifikation
af dyr og mærkning af oksekød og oksekødsprodukter.
Dette udkast til forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning har ingen finansielle
virkninger for Den Europæiske Unions budget.
8
9
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13.
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 19.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0006.png
2011/0229 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 1760/2000 for så vidt angår elektronisk
identifikation af kvæg og om at lade bestemmelserne om den frivillige
mærkningsordning for oksekød udgå
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 43,
stk. 2, og artikel 168, stk. 4, litra b),
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
10
,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
11
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
12
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I 1997 blev EU-reglerne om identifikation og sporing af kvæg styrket i lyset af BSE-
epidemien (bovin spongiform encephalopati) og det heraf følgende øgede behov for at
spore flytninger af dyr og deres oprindelse ved hjælp af "konventionelle øremærker".
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1760/2000 af 17. juli
2000 om indførelse af en ordning for identifikation og registrering af kvæg og om
mærkning af oksekød og oksekødsprodukter
13
skal medlemsstaterne indføre en
ordning for identifikation og registrering af kvæg i overensstemmelse med
forordningens bestemmelser.
Ved forordning (EF) nr. 1760/2000 indføres et system for identifikation og registrering
af kvæg, som omfatter øremærker anvendt på begge ører af det enkelte dyr,
elektroniske databaser, dyrepas og individuelle registre for hver bedrift.
(2)
(3)
10
11
12
13
EUT L xx af xx.xx.xxxx, s. xx.
EUT L xx af xx.xx.xxxx, s. xx.
EUT L xx af xx.xx.xxxx, s. xx.
EFT L 204 af 11.8.2000, s. 1.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0007.png
(4)
Sporing af oksekød til kilden via identifikation og registrering er en forudsætning for
oprindelsesmærkning i hele fødekæden og sikrer beskyttelsen af forbrugerne og
folkesundheden.
Forordning (EF) nr. 1760/2000 og ikke mindst kvægidentifikation og frivillig
mærkning af oksekød blev angivet som "oplysningsforpligtelser af særlig betydning
med hensyn til de byrder, der pålægges virksomhederne" i meddelelsen fra
Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet vedrørende et "Handlingsprogram for
reduktion af administrative byrder i EU"
14
.
Anvendelsen af elektroniske identifikationssystemer ville potentielt strømline
sporingsprocesserne gennem automatisk og mere præcis aflæsning og registrering i
bedriftsregisteret. Dette ville også muliggøre automatisk rapportering af flytninger af
dyr i den elektroniske database og dermed forbedre systemets hastighed, pålidelighed
og nøjagtighed.
Elektroniske identifikationssystemer baseret på radiofrekvensidentifikation er blevet
betydeligt forbedret i de seneste ti år. Teknologien muliggør en hurtigere og mere
præcis aflæsning af individuelle dyrekoder direkte i databehandlingssystemerne,
hvorved der opnås en reduktion i den tid, der er nødvendig for at kunne spore
potentielt inficerede dyr eller inficerede fødevarer, hvilket giver besparelser i
arbejdsomkostninger, men samtidig øgede omkostninger til udstyr.
Denne forordning hænger sammen med den kendsgerning, at elektronisk identifikation
(EID) allerede er blevet indført i EU for andre dyrearter end kvæg, f.eks. det
obligatoriske system, der anvendes i forbindelse med mindre drøvtyggere.
På baggrund af de teknologiske fremskridt inden for EID er der adskillige
medlemsstater, som har besluttet at implementere elektronisk kvægidentifikation på
frivillig basis. Disse initiativer må antages at ville føre til udviklingen af forskellige
systemer i de enkelte medlemsstater eller hos interessenter. En sådan udvikling ville
vanskeliggøre senere harmonisering af tekniske standarder i Unionen.
En beretning fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om muligheden for
at indføre elektronisk identifikation af kvæg
15
konkluderer, at det er blevet påvist, at
der er udviklet radiofrekvensidentifikation i en sådan udstrækning, at den kan
anvendes i praksis. Beretningen konkluderer også, at det er højst ønskeligt at skifte til
elektronisk identifikation af kvæg i EU, da dette blandt andre fordele vil bidrage til at
reducere den administrative byrde.
I henhold til meddelelsen fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget "Handlingsplan for
gennemførelse af EU-dyresundhedsstrategien"
16
skal Kommissionen forenkle
oplysningsforpligtelserne, f.eks. bedriftsregistre og pas som led i indførelsen af
elektronisk kvægidentifikation.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
14
15
16
KOM(2009) 544 endelig.
KOM(2005) 9 endelig.
KOM(2008) 545 endelig.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0008.png
(12)
I meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en ny dyresundhedsstrategi
for Den Europæiske Union (2007-2013) - "Det er bedre at forebygge end at
helbrede"
17
foreslås elektronisk kvægidentifikation som en mulig forbedring i forhold
til det eksisterende EU-system for identifikation og registrering med hensyn til at
forenkle oplysningsforpligtelserne (f.eks. bedriftsregistre, pas), ligesom forslaget
omfatter et initiativ til at gennemføre udveksling af elektroniske kvægpas. Denne
udveksling ville indebære, at der indføres elektronisk identifikation med indførelse af
data i realtid. En sådan udveksling ville betyde væsentlige omkostnings- og
arbejdsbesparelser for de kompetente myndigheder i medlemsstaterne og andre
interessenter og reducere arbejdsmængden ved overførsel af dyrepasoplysninger til
elektroniske databaser. Nærværende forordning er i overensstemmelse med dette
initiativ.
Denne forordning forventes således at bidrage til nogle hovedmålsætninger for større
EU-strategier, herunder EU-2020, ved at forbedre den økonomiske vækst,
samhørigheden og konkurrenceevnen.
Visse tredjelande har allerede fastsat regler, som muliggør avancerede EID-
teknologier. EU bør fastsætte lignende regler for at fremme samhandel og øge
sektorens konkurrenceevne.
Forskellige typer af elektroniske identifikatorer, f.eks. ruminale boluser, elektroniske
øremærker og injicerbare transpondere, kan benyttes til individuel identifikation af dyr
som supplement til de konventionelle øremærker, der er omhandlet i forordning (EF)
nr. 1760/2000. Det er derfor hensigtsmæssigt at udvide anvendelsesområdet for
identifikationsmærkerne med henblik på at muliggøre brugen af elektronisk
identifikation.
Hvis EID bliver obligatorisk i hele EU, kan det have skadelige økonomiske virkninger
for visse erhvervsdrivende. Det er derfor hensigtsmæssigt, at der fastsættes en frivillig
ordning for indførelsen af EID. Under en sådan ordning ville EID blive valgt af
brugere, som sandsynligvis vil have umiddelbare økonomiske fordele heraf.
Medlemsstaterne har meget forskellige opdrætssystemer, landbrugsmetoder og
sektororganisationer. Medlemsstaterne skal derfor have mulighed for kun at gøre EID
obligatorisk i deres område, hvis de finder det hensigtsmæssigt efter overvejelse af alle
disse faktorer.
Dyr, der kommer ind i Unionen fra tredjelande, bør være underlagt de samme
identifikationskrav, som gælder for dyr, der er født i Unionen.
Forordning (EF) nr. 1760/2000 foreskriver, at den kompetente myndighed skal udstede
et pas for hvert dyr, der skal identificeres i henhold til forordningen. Dette skaber en
betydelig administrativ byrde for medlemsstaterne. De elektroniske databaser, som
medlemsstaterne har oprettet, sikrer i tilstrækkelig grad sporingen af indenlandske
flytninger af kvæg. Der skal derfor kun udstedes pas for dyr, der er bestemt til handel
inden for Unionen. Når dataudvekslingen mellem de nationale elektroniske databaser
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
17
KOM(2007) 539 endelig.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0009.png
er operationel, skal kravet om udstedelse af sådanne pas ikke længere være gældende
for dyr, der er bestemt til handel inden for Unionen.
(20)
Afdeling II i afsnit II i forordning (EF) nr. 1760/2000 fastsætter regler for en frivillig
ordning for mærkning af oksekød, der omfatter bestemmelser om godkendelse af visse
mærkningsspecifikationer, som foretages af den kompetente myndighed i
medlemsstaten. Den administrative byrde og de omkostninger, der afholdes af
medlemsstaterne og de økonomiske aktører i forbindelse med anvendelsen af
ordningen, står ikke i et rimeligt forhold til fordelene ved ordningen. Denne afdeling
bør derfor udgå.
Som følge af Lissabontraktatens ikrafttrædelse bør de beføjelser, der er tildelt
Kommissionen ved forordning (EF) nr. 1760/2000, tilpasses til artikel 290 og 291 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (herefter "traktaten").
For at sikre, at de nødvendige regler for den hensigtsmæssige funktion med hensyn til
identifikation, registrering og sporing af kvæg og oksekød anvendes, bør beføjelsen til
at vedtage retsakter delegeres til Kommissionen i overensstemmelse med traktatens
artikel 290 for så vidt angår kravene til alternative identifikationsmærker for kvæg, de
særlige
omstændigheder,
hvorunder
medlemsstaterne
kan
forlænge
maksimumsfristerne for anvendelsen af identifikationsmærkerne, de data, der skal
udveksles mellem de elektroniske databaser i medlemsstaterne, maksimumsfristerne
for visse rapporteringsforpligtelser, kravene til identifikationsmærkerne, de
oplysninger, der skal medtages i pas og i de individuelle bedriftsregistre,
minimumsniveauet for officielle kontroller, identifikationen og registreringen af
flytninger af kreaturer, når de sættes på græs om sommeren i forskellige bjergområder,
reglerne for mærkning af visse produkter, som skal svare til reglerne i forordning (EF)
nr. 1760/2000, definitionerne på hakket oksekød, oksekødsafpuds eller opskåret
oksekød, de særlige oplysninger, som kan anføres på mærkerne,
mærkningsbestemmelserne i relation til forenklingen af oprindelsesangivelsen, den
maksimale størrelse og sammensætning af visse grupper af dyr, samt
godkendelsesprocedurerne i relation til mærkningsbetingelser på emballage til
opskåret oksekød
samt de administrative sanktioner, medlemsstaterne skal
anvende i tilfælde af manglende overholdelse af forordning (EF) nr. 1760/2000.
Det er navnlig vigtigt, at Kommissionen gennemfører relevante høringer under sit
forberedende arbejde, herunder på ekspertniveau.
Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsen og udarbejdelsen af delegerede
retsakter sørge for samtidig, rettidig og hensigtsmæssig fremsendelse af de relevante
dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet.
(23)
For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af denne forordning
(EF) nr.
1760/2000
med hensyn til registreringen af de bedrifter, der gør brug af alternative
identifikationsmærker, de tekniske karakteristika og nærmere regler for udveksling af
elektroniske data mellem medlemsstaternes elektroniske databaser, formatet for og
udformningen af identifikationsmærkerne, de tekniske procedurer og standarder for
gennemførelsen af den elektroniske identifikation af kvæg, formatet for pas og det
register, der skal føres for den enkelte bedrift, samt de nærmere bestemmelser for
anvendelsen af de sanktioner, som medlemsstaterne indfører over for brugerne i
henhold til forordning (EF) nr. 1760/2000
samt korrigerende foranstaltninger, som
medlemsstaterne skal træffe for at sikre, at forordning (EF) nr. 1760/2000
(21)
(22)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0010.png
overholdes på korrekt vis, hvis kontrol på sted giver anledning hertil,
bør
Kommissionen tillægges gennemførelsesbeføjelser. Disse beføjelser bør udøves i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011
af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne
skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser
18
.
(24)
Forordning (EF) nr. 1760/2000 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed —
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 1760/2000 foretages følgende ændringer:
1)
2)
Artikel 1, stk. 2, andet punktum, udgår.
Artikel 3, stk. 1, litra a), affattes således:
"a)
3)
mærker til identifikation af de enkelte dyr"
Artikel 4 affattes således:
"Artikel 4
Forpligtelse til at identificere dyr
1.
Alle dyr på en bedrift identificeres ved hjælp af mindst to individuelle
identifikationsmærker som tilladt i henhold til artikel 10 og 10a og godkendt af
den kompetente myndighed.
Identifikationsmærkerne tildeles bedriften og fordeles og anbringes på dyrene
på en måde, der fastlægges af den kompetente myndighed.
Alle mærker til identifikation af det enkelte dyr skal være forsynet med den
samme entydige identifikationskode, så det enkelte dyr samt den bedrift, hvor
det er født, kan identificeres.
2.
Medlemsstaterne kan indføre nationale bestemmelser med henblik på at gøre
anvendelsen af en elektronisk identifikator obligatorisk som en af de to
identifikationsmærker, der er foreskrevet i stk. 1.
De medlemsstater, der gør brug af denne mulighed, sender Kommissionen
teksten til sådanne nationale bestemmelser.
3.
Som undtagelse fra stk. 1 kan kvæg bestemt til kultur- og sportsbegivenheder
bortset fra messer og udstillinger identificeres ved hjælp af alternative
identifikationsmærker, som opfylder tilsvarende identifikationsstandarder som
de i stk. 1 omhandlede.
18
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Bedrifter, der benytter alternative identifikationsmærker, registreres i den
elektroniske database.
Kommissionen fastsætter ved hjælp af gennemførelsesretsakter de nødvendige
regler vedrørende en sådan registrering. Disse gennemførelsesretsakter
vedtages i overensstemmelse med undersøgelsesproceduren i artikel 23, stk. 2.
5.
Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage delegerede
retsakter vedrørende kravene til alternative identifikationsmærker som
omhandlet i stk. 3, herunder bestemmelser vedrørende fjernelse og udskiftning
heraf."
4)
Følgende indsættes som artikel 4a-4d:
"Artikel 4a
Tidsfrist for anvendelse af identifikationsmærker
1.
Identifikationsmærkerne, jf. artikel 4, stk. 1, skal anvendes inden for en
maksimumsfrist efter dyrets fødsel, som fastsættes af den medlemsstat, hvor
dyret er født. Denne frist må højst være på:
a)
b)
20 dage for det første identifikationsmærke
60 dage for det andet identifikationsmærke.
Intet dyr må forlade den bedrift, hvor det er født, før det er forsynet med to
identifikationsmærker.
2.
Under
særlige
omstændigheder
kan
medlemsstaterne
forlænge
maksimumsfristen for anvendelsen af identifikationsmærkerne ud over den
frist, der er fastsat i stk. 1, litra a) og b). De medlemsstater, der gør brug af
denne mulighed, underretter Kommissionen herom.
Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at fastsætte disse særlige omstændigheder.
Artikel 4b
Identifikation af dyr fra tredjelande
1.
Ethvert dyr, der er underlagt veterinærkontroller, og som kommer ind i
Unionen fra et tredjeland i henhold til direktiv 91/496/EØF og er bestemt til en
bestemmelsesdrift inden for Unionens område, identificeres på
bestemmelsesbedriften ved hjælp af det identifikationsmærke, der er omhandlet
i artikel 4, stk. 1.
Tredjelandets oprindelige identifikation registreres i den i artikel 5 nævnte
elektroniske database sammen med den entydige identifikationskode for det
individuelle identifikationsmærke, som bestemmelsesmedlemsstaten har tildelt.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Første afsnit gælder dog ikke for dyr, der er bestemt direkte til et slagteri i en
medlemsstat, forudsat at dyrene slagtes inden for 20 dage efter disse
veterinærkontroller.
2.
Identifikationsmærker for dyr, der er omhandlet i stk. 1, første afsnit, skal
anbringes inden for en maksimumsfrist, der fastsættes af den medlemsstat, hvor
bestemmelsesbedriften er beliggende.
Fristen må ikke overstige 20 dage efter de veterinærkontroller, der er
omhandlet i stk. 1. Under alle omstændigheder forsynes dyrene med
identifikationsmærkerne, inden de forlader bestemmelsesbedriften.
3.
Hvis bestemmelsesbedriften er beliggende i en medlemsstat, der har indført
nationale bestemmelser med henblik på at gøre anvendelsen af en elektronisk
identifikator obligatorisk som omhandlet i artikel 4, stk. 2, identificeres dyrene
ved hjælp af denne elektroniske identifikator på bestemmelsesbedriften i
Unionen inden for en frist, der fastsættes af bestemmelsesmedlemsstaten.
Fristen må ikke overstige 20 dage efter de veterinærkontroller, der er
omhandlet i stk. 1. Under alle omstændigheder anbringes den elektroniske
identifikator på dyrene, inden de forlader bestemmelsesbedriften.
Artikel 4c
Identifikation af dyr, der flyttes fra en medlemsstat til en anden
1.
2.
Dyr, der flyttes fra en medlemsstat til en anden, beholder
identifikationsmærker, som er anbragt på dem i henhold til artikel 4.
de
Hvis bestemmelsesbedriften er beliggende i en medlemsstat, der har indført
nationale bestemmelser med henblik på at gøre anvendelsen af en elektronisk
identifikator obligatorisk, identificeres dyrene ved hjælp af denne elektroniske
identifikator:
a)
b)
før flytningen til bestemmelsesbedriften i den pågældende medlemsstat,
eller
på bestemmelsesbedriften inden for en maksimumsfrist, der fastsættes af
den medlemsstat, hvor den pågældende bedrift er beliggende.
Den maksimumsfrist, der henvises til i litra b), må ikke overstige 20 dage fra
den dato, hvor dyrene ankommer til bestemmelsesbedriften. Under alle
omstændigheder forsynes dyrene med identifikationsmærkerne, inden de
forlader bestemmelsesbedriften.
Første afsnit gælder imidlertid ikke for dyr, der er bestemt direkte til et slagteri
i den medlemsstat, som har indført nationale bestemmelser med henblik på at
gøre anvendelsen af en elektronisk identifikator obligatorisk, forudsat at dyrene
slagtes inden for 20 dage efter veterinærkontrollen.
Artikel 4d
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fjernelse eller udskiftning af identifikationsmærker
Identifikationsmærker må ikke fjernes eller udskiftes uden den kompetente
myndigheds tilladelse og kontrol. En sådan tilladelse kan kun gives, hvis fjernelsen
eller udskiftningen ikke resulterer i en mangelfuld sporing af dyret."
5)
Artikel 5 ændres således:
Andet punktum udgår og erstattes af følgende tekst:
"Medlemsstaterne kan udveksle elektroniske data mellem deres elektroniske
databaser fra den dato, hvor Kommissionen anerkender, at
dataudvekslingssystemet er fuldt ud operationelt.
Kommissionen vedtager delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel
22b med henblik på at fastlægge reglerne for udveksling af data mellem
medlemsstaternes elektroniske databaser.
Kommissionen skal ved hjælp af gennemførelsesretsakter:
a)
b)
fastsætte de tekniske betingelser og nærmere regler for en sådan
udveksling
anerkende, at dataudvekslingssystemet er fuldt ud operationelt.
i
overensstemmelse
med
Disse gennemførelsesretsakter vedtages
undersøgelsesproceduren i artikel 23, stk. 2."
6)
Artikel 6 affattes således:
"Artikel 6
Hvis en medlemsstat ikke udveksler elektroniske data med andre medlemsstater
inden for rammerne af det elektroniske udvekslingssystem som omhandlet i artikel 5:
a)
udsteder den kompetente myndighed for hvert dyr, der er bestemt til handel
inden for Unionen, et pas baseret på de oplysninger, der er indeholdt i den
elektroniske database i medlemsstaten
ledsages ethvert dyr, for hvilket der udstedes et pas, af dette, når dyret flyttes
fra en medlemsstat til en anden
afleveres ved dyrets ankomst til bestemmelsesbedriften det pas, der ledsager
dyret, til den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor
bestemmelsesbedriften er beliggende."
b)
c)
7)
Artikel 7 ændres således:
a)
stk. 1 ændres som følger:
i)
andet led affattes således:
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"–
indberette til den kompetente myndighed alle flytninger til og fra
bedriften og alle fødsler og dødsfald på bedriften sammen med
datoerne for disse; maksimumsfristen skal mindst være tre dage og
højst syv dage efter denne begivenhed; efter anmodning fra en
medlemsstat
kan
Kommissionen
dog
fastsætte,
at
maksimumsfristen på syv dage kan forlænges."
ii)
som andet afsnit indsættes:
"Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage
delegerede retsakter med henblik på at fastsætte, under hvilke
omstændigheder medlemsstaterne kan forlænge maksimumsfristen på
syv dage som omhandlet i første afsnit, andet led, sammen med den
maksimale længde af denne forlængelse."
b)
som stk. 5 indsættes:
"5.
Uanset stk. 4 er det frivilligt at føre et opdateret register for enhver
bruger, der:
a)
b)
har direkte adgang til den elektroniske database, som allerede
indeholder de oplysninger, der skal være indeholdt i registeret, og
indtaster opdaterede oplysninger direkte i den elektroniske database
inden for 24 timer efter begivenhedens indtræden."
8)
Som artikel 9a indsættes:
"Artikel 9a
Kurser
Medlemsstaterne sikrer, at de personer, som er ansvarlige for identifikation og
registrering af dyrene, får instrukser og vejledning vedrørende de relevante
bestemmelser i forordningen og om de delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter, som Kommissionen har vedtaget i henhold til artikel 10 og
10a, og at der gennemføres relevante kurser."
9)
Artikel 10 affattes således:
"Artikel 10
Tildeling af beføjelser til Kommissionen til at vedtage visse delegerede retsakter
Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at fastsætte de nødvendige regler, herunder
overgangsforanstaltninger, der er påkrævet for indførelsen heraf, vedrørende:
a)
b)
kravene til de i artikel 4 omhandlede identifikationsmærker
de oplysninger, der skal være optaget i passet i henhold til artikel 6
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
d)
e)
10)
de oplysninger, der skal indgå i registeret i henhold til artikel 7
minimumsniveauet for de offentlige kontroller, der skal gennemføres i henhold
til artikel 22
identifikationen og registreringen af flytninger af kreaturer, når de sættes på
græs om sommeren i forskellige bjergområder."
Som artikel 10a indsættes:
"Artikel 10a
Tildeling af visse gennemførelsesbeføjelser til Kommissionen
Kommissionen kan ved hjælp af gennemførelsesretsakter fastsætte de nødvendige
regler, herunder de overgangsforanstaltninger, der er påkrævet for indførelsen heraf,
vedrørende:
a)
b)
c)
d)
formatet for og udformningen
identifikationsmærker
af
de
i
artikel
4
omhandlede
de tekniske procedurer og standarder for gennemførelsen af den elektroniske
identifikation af kvæg
formatet for passet, jf. artikel 6
formatet for registeret, jf. artikel 7.
i
overensstemmelse
med
Gennemførelsesretsakterne
vedtages
undersøgelsesproceduren i artikel 23, stk. 2.".
11)
Artikel 13 ændres således:
a)
b)
stk. 3 og 4 udgår
i stk. 5 affattes indledningen i litra a) således:
"a)
Erhvervsdrivende og organisationer skal også anføre følgende på
mærket:"
12)
Artikel 14, stk. 4, affattes således:
"Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage delegerede
retsakter med henblik på at fastsætte tilsvarende bestemmelser som de i stk. 1, 2 og 3
omhandlede bestemmelser, vedrørende oksekødsafpuds eller opskåret oksekød."
13)
Artikel 15 affattes således:
"Artikel 15
Obligatorisk mærkning af oksekød fra tredjelande
Uanset artikel 13 skal oksekød, der er importeret til Fællesskabet, og for hvilket ikke
alle de oplysninger, som er nævnt i artikel 13, foreligger, mærkes med
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0016.png
"Oprindelse i tredjeland" og "Slagtet i (tredjelandets navn)."
14)
15)
Artikel 16, 17 og 18 udgår.
Artikel 19 affattes således::
"Artikel 19
Tildeling af beføjelser til Kommissionen til at vedtage visse delegerede retsakter
Kommissionen tillægges beføjelser til efter artikel 22b at vedtage delegerede
retsakter vedrørende:
a)
b)
c)
d)
e)
16)
17)
de i artikel 14 nævnte definitioner på hakket oksekød, oksekødsafpuds eller
opskåret oksekød
de særlige oplysninger, som kan anføres på mærkerne
mærkningsbestemmelserne
oprindelsesangivelsen
i
forbindelse
med
forenklingen
af
den maksimale størrelse og sammensætningen af gruppen af dyr som
omhandlet i artikel 13, stk. 2, litra a)
godkendelsesprocedurerne i relation til mærkningsbetingelser på emballage til
hakket oksekød."
Artikel 20 og 21 udgår.
Artikel 22 ændres således:
a)
I stk. 1 indsættes som tredje afsnit:
"Kommissionen fastsætter ved hjælp af gennemførelsesretsakter de
nødvendige bestemmelser, herunder de overgangsforanstaltninger, der er
påkrævet for indførelsen heraf, vedrørende procedurerne for anvendelse
af
sanktionerne
som
omhandlet
i
andet
afsnit.
Disse
gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren i artikel
23, stk. 2."
"Kommissionen fastsætter ved hjælp af gennemførelsesretsakter de nødvendige
bestemmelser, herunder de overgangsforanstaltninger, der er påkrævet for
indførelsen heraf, vedrørende procedurerne og betingelserne for anvendelse af
sanktionerne som omhandlet i andet afsnit."
b)
Stk. 4 affattes således:
"4.
Hvis Kommissionen skønner, at resultaterne af en kontrol på stedet,
jf. stk. 2, litra b), gør det berettiget, vedtager den ved hjælp af en
gennemførelsesretsakt en afgørelse rettet til den pågældende
medlemsstat, hvori den foreskriver de nødvendige korrigerende
foranstaltninger, medlemsstaten skal træffe vedrørende de
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0017.png
konstaterede uregelmæssigheder, herunder omfanget af kontrol, der
skal foretages af den kompetente myndighed for at sikre, at denne
forordning overholdes på korrekt vis."
Hvis Kommissionen skønner, at kontrolresultaterne gør det berettiget,
træffer den ved hjælp af en gennemførelsesretsakt de nødvendige
foranstaltninger for at sikre overholdelse, især hvad angår
kontrolniveauet, de administrative sanktioner og bestemmelsen om
maksimumsfristen som omhandlet i artikel 4, 4a, 4b og 4c.
Gennemførelsesretsakten vedtages efter undersøgelsesproceduren i
artikel 23, stk. 2."
c)
Følgende indsættes som stk. 4a:
"4a. Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede
retsakter i overensstemmelse med artikel 22b vedrørende de
administrative sanktioner, medlemsstaterne skal anvende, hvis brugere,
erhvervsdrivende og organisationer, der markedsfører oksekød, ikke
overholder deres forpligtelser i henhold til denne forordning."
dc)
18)
Stk. 5 og 6 udgår.
Som artikel 22a og 22b indsættes:
"Artikel 22a
Kompetente myndigheder
Medlemsstaterne udpeger den eller de kompetente myndighed(er), der er ansvarlig(e)
for, at kravene i denne forordning og alle af Kommissionen vedtagne retsakter
overholdes.
De underretter Kommissionen og de øvrige medlemsstater om, hvem disse
myndigheder er.
Artikel 22b
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
2.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter på de i
denne artikel anførte betingelser.
De delegerede beføjelser i artikel 4, stk. 5, og artikel 4a, stk. 2, samt i artikel 5,
7, 10, 14 og 19
samt i artikel 22, stk. 4a,
tillægges Kommissionen for en
ubegrænset periode fra den*
[*datoen for denne forordnings ikrafttræden eller fra en anden dato fastsat af
lovgiver].
3.
Den i artikel 4, stk. 5, og artikel 4a, stk. 2, samt i artikel 5, 7, 10, 14 og 19
samt
i artikel 22, stk. 4a,
omhandlede delegation af beføjelser kan til enhver tid
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1451122_0018.png
tilbagekaldelse bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den
pågældende afgørelse, til ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen
af afgørelsen i Den Europæiske Unions Tidende eller på et senere tidspunkt,
der angives i afgørelsen. Den berører ikke gyldigheden af delegerede retsakter,
der allerede er i kraft.
4.
5.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidigt
Europa-Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 4, stk. 5, og artikel 4a, stk. 2,
samt i artikel 5, 7, 10, 14 og 19
samt artikel 22, stk. 4a,
træder kun i kraft,
hvis hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en
frist på to måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-
Parlamentet og Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af
denne frist begge har informeret Kommissionen om, at de ikke agter at gøre
indsigelse. Fristen forlænges med to måneder på Europa-Parlamentets eller
Rådets initiativ."
19)
Artikel 23 affattes således:
"Artikel 23
Udvalgsprocedure
1.
Kommissionen bistås:
a)
i forbindelse med gennemførelsesretsakterne, der vedtages i henhold til
artikel 22, stk. 1, af Komitéen for Landbrugsfondene, som er nedsat ved
artikel 41 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005
19
i forbindelse med gennemførelsesretsakterne, der vedtages i henhold til
artikel 4, stk. 4, og artikel 5, 10a og 22, af Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed, som er nedsat ved artikel 58 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002
20
.
Disse komitéer er udvalg som omhandlet i forordning (EU) nr. 182/2011.
2.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 i forordning (EU) nr.
182/2011.
Når komitéens udtalelse indhentes efter en skriftlig procedure, afsluttes
proceduren uden noget resultat, hvis formanden for komitéen træffer beslutning
herom, eller et simpelt flertal af komitéens medlemmer anmoder herom, inden
for tidsfristen for afgivelse af udtalelsen."
b)
19
20
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
EFT L 31 af 1.2.2002, s. 1.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 4.4.2012.
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA