Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0538
Offentligt
1450598_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.9.2011
KOM(2011) 538 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Midtvejsevaluering af Fiscalis 2013-programmet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450598_0002.png
1.
B
AGGRUND
Med afskaffelsen af fysisk og skattemæssig kontrol af varer, der krydser EU's interne grænser,
blev det klart, at uoverensstemmelser mellem beskatningssystemerne i medlemsstaterne
risikerer at give anledning til: 1) konkurrenceforvridning, 2) omlægning af handelen og 3)
udhuling af EU's finansielle midler (øget svig og skatteunddragelse). Det blev nødvendigt at
intensivere samarbejdet på alle niveauer af forvaltningen af indirekte skatter for at få
beskatningssystemerne i EU til at fungere bedre. Dette var den direkte baggrund for
Fællesskabets flerårige handlingsprogrammer vedrørende beskatning: Matthaeus-Tax, der
blev indført i 1993, Fiscalis (1998-2002), Fiscalis 2003-2007 og Fiscalis 2013.
Fiscalis 2013 er det seneste i en række af fællesskabsprogrammer, der er med til at sikre, at
beskatningssystemerne på det indre marked fungerer korrekt, ved at styrke samarbejdet
mellem de deltagende lande og deres myndigheder og embedsmænd. Programmet fremmer
samarbejdsaktiviteter og -processer samt formidling af viden og bedste praksis mellem de
nationale skattemyndigheder i medlemsstaterne, kandidatlandene og potentielle
kandidatlande. Samarbejdet tager hovedsagelig form af fælles tiltag, f.eks. seminarer og
workshopper, multilaterale kontrolforanstaltninger, projektgrupper, arbejdsbesøg og
uddannelsesaktiviteter. Desuden lægger Fiscalis 2013-programmet, der dækker perioden 2007
til 2013, fortsat særlig vægt på it-baserede informationsudvekslingssystemer som grundlag for
samarbejdet mellem medlemsstaterne. Ca. 70 % af budgettet er blevet brugt til disse systemer.
De resterende 30 % er blevet investeret i uddannelses- og samarbejdsaktiviteter for
embedsmænd i de nationale skattemyndigheder.
I henhold til artikel 19, stk. 1, i beslutningen om Fiscalis 2013
1
skal programmet underkastes
en midtvejsevaluering, der gennemføres af Kommissionen på grundlag af oplysninger fra
medlemsstaterne. For at sikre en ensartet metode og sammenhængende tilgang til
evalueringen blev denne opgave overdraget til en ekstern konsulent med særlig ekspertise i at
gennemføre evalueringer, "Rambøll Management". Kommissionens medarbejdere og
deltagerlandene har vejledt og støttet konsulenternes arbejde via en styringsgruppe, som
mødtes flere gange i løbet af projektet.
Nærværende rapport, der er vedtaget af Kommissionen, opfylder forpligtelsen til at forelægge
resultaterne af midtvejsevalueringen for Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget. De eksterne konsulenters endelige
evalueringsrapport kan downloades fra GD TAXUD's websted på Europa-serveren.
2.
F
ORMÅLET MED EVALUERINGEN
Midtvejsevalueringen omfatter en vurdering af virkningerne af de aktiviteter, der er
gennemført under programmet fra 2008 til marts 2011. Desuden vurderes foranstaltninger
under tidligere programmer med det formål at anlægge et mere systemisk perspektiv, hvor
både udviklingen af Fiscalis og skattesamarbejdet i EU i almindelighed tages i betragtning.
Det undersøges, hvilke fremskridt der er sket hidtil i programmeringsperioden, og i hvilken
grad programmets mål er nået (virkning) med rimelige omkostninger (effektivitet).
1
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1482/2007/EF af 11. december 2007.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450598_0003.png
Evalueringen omfatter desuden en analyse af, om målsætningerne svarer til behovet for
samarbejde på skatteområdet (relevans), og i hvilket omfang programmet skaber merværdi for
EU, dvs. om programmets mål bedre kan nås via et EU-program end af medlemsstaterne hver
for sig.
Formålet med midtvejsevalueringen er at vurdere dels, om programmet bør videreføres, og
dels om det er nødvendigt at foretage en justering af programmet, for så vidt angår de
planlagte aktiviteter for de resterende år. Resultaterne af evalueringen vil også indgå i den
igangværende konsekvensanalyse vedrørende det fremtidige Fiscalis 2020-program
2
.
Konklusionerne i denne meddelelse foregriber dog ikke de fremtidige beslutninger, som
Kommissionen måtte træffe i den forbindelse.
3.
M
ETODE
De eksterne konsulenter har udviklet en detaljeret metode, der nøje følger de standarder og
retningslinjer, som Kommissionen har fastsat for evalueringer. Konsulenternes vurdering er
baseret på resultater, der er fremkommet ved hjælp af flere forskellige
dataindsamlingsmetoder (interviews, spørgeundersøgelser, systemer til indsamling af
kvantitative data osv.). Dataene er blevet gennemgået ud fra et omfattende sæt af evaluerings-
og bedømmelseskriterier, der er opstillet med bistand fra styringsgruppen bestående af
medarbejdere fra Kommissionen og repræsentanter for de nationale skattemyndigheder.
Resultaternes gyldighed er også blevet sikret gennem møder med styringsgruppen, hvor de
eksterne konsulenters konklusioner er blevet drøftet og kommenteret. Endvidere har høje
svarprocenter ved spørgeundersøgelserne blandt embedsmænd i medlemsstaternes
skattemyndigheder og de nationale Fiscalis-koordinatorers aktive samarbejde gavnet
evalueringen.
4.
V
URDERING
Den endelige evalueringsrapport fra de eksterne konsulenter giver en grundig og detaljeret
analyse af Fiscalis-programmet, herunder en omfattende oversigt over de aktiviteter og
foranstaltninger, der er gennemført siden 2008.
Resultater
Evalueringen viser, at programmet fungerer særdeles effektivitet og virkningsfuldt og har en
klar merværdi på EU-plan. Respondenterne i spørgeundersøgelserne har givet udtryk for deres
tilfredshed med programmet, og de foranstaltninger, der finansieres via Fiscalis 2013, er
fortsat relevante for de berørte parter, både i Kommissionen og de nationale
skattemyndigheder.
De eksterne konsulenter bedømmer forvaltningen af programmet meget positivt. Rapporten
anerkender udtrykkeligt de skridt, der er taget for at opnå øget valuta for pengene. I denne
forbindelse fremhæves det også, at overvågningen og rapporteringen af aktiviteter kan
forbedres yderligere, om end det understreges, at de begrænsede personaleressourcer til
2
Meddelelse fra Kommissionen. Et budget for Europa 2020 – Del II: Politikker, KOM(2011) 500/II af
29. juni 2011.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forvaltning af programmet hos både Europa-Kommissionen og de deltagende landes
skattemyndigheder kan være en hindring for at nå dette mål.
Kommissionen noterer sig den overvældende positive vurdering af programmet blandt alle
involverede parter og de eksterne konsulenters konklusion om Fiscalis-programmets
betydelige merværdi på EU-plan. Kommissionen konkluderer derfor, at der er generel
opbakning til at videreføre programmet.
Anbefalinger for den resterende del af programmeringsperioden
Anbefalingerne om yderligere forbedringer er baseret på en grundig metode, omfattende
undersøgelser, analysen af svarene på spørgeundersøgelserne og direkte interviews med alle
involverede parter. Anbefalingerne er nærmere beskrevet i evalueringsrapporten. De vigtigste
forslag til, hvordan der kan opnås endnu bedre resultater i den resterende periode indtil 2013,
er følgende:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
Der bør lægges større vægt på samarbejde på området direkte beskatning, navnlig for
at bekæmpe svig mere effektivt og virkningsfuldt.
I fremtiden bør det være et særligt mål for Fiscalis at mindske den administrative
byrde for skatteyderne.
Der bør indføres et resultatbaseret overvågnings- og evalueringssystem.
Formidlingen og udnyttelsen af viden og bedste praksis i de nationale
administrationer bør styrkes.
Mulighederne
for
yderligere
forbedringer
og
momsinformationsudvekslingssystemet (VIES) bør undersøges.
udvikling
af
Der bør indføres et specifikt planlægnings-, overvågnings- og rapporteringssystem til
tilrettelæggelse og opfølgning af arbejdsbesøg.
Der bør inddrages en større kreds af interessenter.
Det bør sikres, at der er passende ressourcer til forvaltning af programmet.
Kommissionen støtter generelt anbefalingerne. Som opfølgning på projektet vil
Kommissionen udarbejde en handlingsplan, der dækker samtlige anbefalinger i
evalueringsrapporten og klarlægger, i hvor høj grad de kan anvendes ved planlægningen af
aktiviteter i den resterende periode af programmet.
For eksempel omfatter det nuværende Fiscalis 2013-program allerede aktiviteter, der bidrager
til at mindske den administrative byrde. Desuden vil forslaget til det næste program følge
konsulenternes anbefaling om, at det bør være et af programmets særlige mål at reducere den
administrative byrde.
Også konsulenternes forslag om at indføre et overvågnings- og evalueringssystem vil blive
taget op i forbindelse med gennemførelsen af det nuværende program. Anbefalingen om at
inddrage en større kreds af interessenter er på linje med Kommissionens egen analyse af dette
spørgsmål.
DA
4
DA