Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0548
Offentligt
1450607_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.9.2011
KOM(2011) 548 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Endelig evaluering
af gennemførelsen af det flerårige fællesskabsprogram med sigte på at gøre digitalt
indhold i Europa mere tilgængeligt, mere anvendeligt og nemmere at udnytte
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450607_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Endelig evaluering
af gennemførelsen af det flerårige fællesskabsprogram med sigte på at gøre digitalt
indhold i Europa mere tilgængeligt, mere anvendeligt og nemmere at udnytte
1.
INDLEDNING
Denne rapport vedrører den endelige evaluering af eContentplus-programmet (2005-2008), i
det følgende benævnt "programmet"
1
.
Programmet forløb over en periode på fire år fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2008
med et budget på 149 mio. EUR, hvoraf 100 % er blevet afsat fuldt ud til projekter, studier og
administration (udgifter i forbindelse med tilrettelæggelsen af evalueringer af forslag og
gennemgang af projekter).
Formålet med programmet var at gøre digitalt indhold i Europa mere tilgængeligt, mere
anvendeligt og nemmere at udnytte for dermed at lette produktionen og udbredelsen af
informationer — inden for områder af offentlig interesse — på fællesskabsplan.
Programmet var en del af Kommissionens politik, som blev meddelt i "i2010 — et europæisk
informationssamfund som middel til vækst og beskæftigelse". Med henblik på at lette
adgangen til indhold, anvendelse og udnyttelse og ved at fremme indholdsberigelsen
omhandlede eContentplus-programmet to ud af de fire overordnede udfordringer opstillet i
forbindelse med digital konvergens for skabelsen af et europæisk samarbejdsområde for
information, som blev fastlagt i i2010, nemlig "interoperabilitet" og "rigt indhold". Det
fastsatte nærmere bestemt følgende tiltag for at nå mål 1 i i2010: Et europæisk
samarbejdsområde for information med sikre bredbåndsforbindelser til overkommelige priser
og et rigt og varieret udbud af indhold og digitale tjenester.
For at nå det overordnede mål for programmet blev følgende aktionslinjer fastlagt:
a)
b)
c)
fremme på fællesskabsplan af adgangen til digitalt indhold, dets anvendelse og
udnyttelse
forbedring af kvaliteten og af bedste praksis i forbindelse med digitalt indhold
mellem indholdsudbydere og -brugere, på tværs af sektorerne
styrkelse af samarbejdet mellem interessenter inden for digitalt indhold og af
bevidstgørelsen.
Ved hjælp af disse aktionslinjer rettede programmet sig mod områder, som var af offentlig
interesse, og som ikke ville være blevet udviklet, eller ville være blevet udviklet
langsommere, såfremt det var overladt til markedet:
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 456/2005/EF, EUT L 79 af 24.3.2005, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450607_0003.png
Geografiske informationer:
Formålet med eContentplus er at bidrage til en mere udbredt
anvendelse af geografiske informationer (dvs. alle oplysninger, som direkte henviser til et
særligt sted eller et geografisk område) af de offentlige myndigheder, private
virksomheder, herunder små- og mellemstore virksomheder, samt borgere i
overensstemmelse med PSI-direktivet
2
om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer samt Inspire-direktivet
3
, som tilsigter at stille relevante, harmoniserede
oplysninger af god kvalitet til rådighed med henblik på at udforme, gennemføre, overvåge
og evaluere EU's politikker. I denne sammenhæng har programmet finansieret projekter,
der anvender følgende Inspire-principper, som er særligt relevante for et større omfang af
videreanvendelse, hvorved det skulle blive nemmere at finde frem til tilgængelige geodata,
bedømme deres egnethed til ens formål og få kendskab til betingelserne for at anvende
dem. Det skulle også være muligt nemt at sammenstille geodata fra forskellige kilder og
dele dem mellem mange brugere og applikationer.
Indhold til uddannelsesformål:
Digitalt indhold til uddannelsesformål kan anvendes til
læring i forskellige sammenhænge: i formelle uddannelses- og træningsprogrammer, i
uformel, almindelig uddannelse, i efteruddannelseskurser samt ved selvoplæring.
eContentplus har til formål at fremme en effektiv anvendelse af et pædagogisk og godt
digitalt uddannelsesindhold på tværs af grænserne og at supplere andre EU-initiativer
såsom Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1720/2006/EF af 15. november 2006
om et handlingsprogram for livslang læring, hvis mål omfatter støtte til udvikling af ikt-
baseret nyskabende indhold, tjenesteydelser, pædagogik og praksis inden for livslang
læring.
Digitale biblioteker med kulturelt og videnskabeligt/akademisk indhold:
Digitale
biblioteker er organiserede samlinger med digitalt indhold, der af kulturelle og
videnskabelige institutioner (biblioteker, arkiver og museer) samt private
indholdsindehavere (f.eks. forlag) stilles til rådighed for offentligheden i EU's
medlemsstater eller andre lande, der deltager i programmet. eContentplus har til formål at
benytte sig af den flersprogede tilgængelighed af væsentlige aktiver med et digitalt
kulturelt, videnskabeligt eller akademisk indhold ved at støtte udviklingen af indbyrdes
kompatible samlinger og genstande, hvorpå flersproglige tjenesteydelser på tværs af
grænserne kan bygges, og ved at støtte tiltag med henblik på at lette fremvisning,
identificering og indhentning af disse ressourcer
4
. Den 30. september 2005 vedtog
Kommissionen en meddelelse, der beskriver visionen for initiativet "i2010: Digitale
biblioteker", som har til formål at lette adgangen og anvendelsen af europæisk kulturarv i
et onlinemiljø. Inden for dette initiativ har Kommissionen støttet oprettelsen af et
europæisk digitalt bibliotek (europeana.eu), som forventes at stille mindst ti millioner
bøger, dokumenter og andre kulturelle værker til rådighed online inden 2010.
eContentplus-programmet blev gennemført ved hjælp af årlige indkaldelser af forslag. Deres
særlige formål og prioriteter var fastlagt i årlige arbejdsprogrammer, som også indeholdt det
budget, der var til rådighed, samt en vejledende tidsplan for evalueringen og udvælgelsen af
de projektforslag, der var blevet indgivet som svar på indkaldelsen. 67 projekter blev
2
3
4
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/98/EF (EUT L 345 af 31.12.2003, s. 90).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF (EUT L 108 af 25.4.2007, s. 1).
Nogle af disse aktiviteter blev suppleret af MEDIA 2007-programmet, der omfatter en ordning til støtte
af video on demand og digitalisering af biografer. Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
nr. 1718/2006/EF af 15. november 2006.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
finansieret med et samlet beløb på 146,9 mio. EUR, og mere end 800 europæiske
organisationer deltog direkte i projekterne.
Kommissionen tilbød endvidere kontrakter vedrørende undersøgelser med henblik på at
forbedre forståelsen af den økonomiske betydning af de aktiviteter, der var omfattet af
programmet, og give input til fastlæggelsen af prioriteterne for de fremtidige
forskningsmæssige og ikke-forskningsmæssige aktiviteter udviklet på EU-niveau. Disse
omfattede en undersøgelse af de samfundsøkonomiske drivkræfter og den langsigtede
virkning af bevarelsen af digitale ressourcer, det første systematiske forsøg på at skitsere eller
måle den sociale og økonomiske virkning af offentligheden i informationssamfundet og, som
følge af 2008-revisionen af direktivet om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer (PSI), en undersøgelse med henblik på at oprette en europæisk central PSI-
platform for yderligere at stimulere indsatsen og overvåge fremskridt mod et stærkere og mere
gennemsigtigt miljø for væksten af de nationale og europæiske markeder for videreanvendelse
af PSI. video on demand
2.
EVALUERINGENS FORMÅL
I henhold til programafgørelsens artikel 5, stk. 3, skulle Kommissionen forelægge en endelig
evalueringsrapport ved programmets afslutning. Denne evaluering er blevet udført med
bistand fra et panel af eksterne eksperter, som har evalueret programmets effektivitet,
resultater, virkning og bæredygtighed, samt hvorvidt det supplerer andre initiativer inden for
eller uden for EU samt nationale initiativer.
Konklusionerne fra denne endelige evaluering er baseret på den tilgængelige dokumentation,
Kommissionens data, et spørgeskema og opfølgende interviews med udvalgte
projektdeltagere.
3.
RESULTATERNE AF EVALUERINGEN
Bedømmerne fandt, at programmet har nået de mål, der blev fastlagt i programafgørelsen og i
de årlige arbejdsprogrammer, som blev vedtaget med henblik på gennemførelsen heraf. Det
har bidraget til at gøre digitalt indhold i Europa mere tilgængeligt, mere anvendeligt og
nemmere at udnytte ved at lette produktionen og udbredelsen af informationer inden for
områder af offentlig interesse. Evalueringen gav nærmere bestemt anledning til følgende
konklusioner:
Programmets resultatskabende rolle og de opnåede resultater
Programmets resultater er i overensstemmelse med dets målsætninger. Programmet har skabt
bedre vilkår for adgang, anvendelse, videreanvendelse og udnyttelse af digitalt materiale og
derved gjort det muligt at skabe værditilvækst for varer og tjenesteydelser i Europa på de
udvalgte målområder. Det hjalp interessenter inden for indhold (udbydere og brugere) med at
virkeliggøre det fulde potentiale af digitalt indhold. Indholdsudbydere, dvs. offentlige og
private organisationer og institutioner, der skaber, indsamler eller ejer digitalt indhold, fik
mulighed for at forøge synligheden af deres digitale materiale, ikke blot i deres egne lande,
men også i andre EU-medlemsstater og lande, der deltager i programmet. Indholdsbrugere,
herunder EU-borgere, studerende og forskere samt organisationer og virksomheder kan nu
finde og anvende et sådant indhold uanset sted eller sprog.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450607_0005.png
Ved at bringe konsortier på EU-niveau sammen og bidrage til oprettelsen af datasæt og
tjenesteydelser på tværs af grænserne har eContentplus-programmet bidraget til at gøre
indhold mere tilgængeligt, mere anvendeligt og nemmere at udnytte på de ovennævnte
målområder. Som undersøgelsen og interviewene bekræftede, ville de fleste projekter ikke
være blevet gennemført uden finansiel støtte fra eContentplus-programmet, hvilket
understreger nytten af sådanne finansielle mekanismer på europæisk niveau.
På projektniveau ville resultater såsom oprettelsen af det europæiske digitale bibliotek
Europeana og det fælles flersprogede adgangspunkt til Europas digitale kulturarv ikke have
kunnet nås. Skabelsen af dette flagskibsprojekt, der er samlingspunkt for ca. 20 andre
tilknyttede projekter, og som giver adgang til ca. 17 mio. kulturelle genstande fra mere end
1500 europæiske kulturelle institutioner (direkte eller indirekte gennem repræsentanter), er et
væsentligt resultat. Deltagelsen i initiativet har gjort projektpartnerne mere synlige og har
givet dem en større motivering for at opretholde tjenesteydelsen, når finansieringsforløbet er
gennemført. Hvad angår det uddannelsesmæssige indhold er der opnået væsentlige resultater
takket være et tættere netværk og samarbejde. MELT-projektet stiller f.eks. portalen Learning
Ressource Exchange til rådighed for skoler (Ireforschools.eun.org), hvor man kan finde mere
end 130 000 åbne undervisningsressourcer og aktiver fra mange forskellige lande og
udbydere, herunder 17 undervisningsministerier. På området for geografiske informationer
har programmet bragt dataudbydere, teknologiudbydere, brugere og andre interessenter
sammen, som skaber netværk og vil fortsætte med at stille en platform til rådighed til
informationsdeling og avanceret teknologi og sænke interoperabilitetsbarriererne i EU.
EURADIN-projektet skal således gennemføre, teste og godkende en pilotløsning til en
europæisk infrastruktur, som skal anvendes som et sammenligningsgrundlag for alle
medlemsstaterne med henblik på over for adressaterne at opfylde Inspire-henstillingerne.
Programmets effektivitet
Programmet blev administreret effektivt. Både ansøgere og projektdeltagere var tilfredse med
kvaliteten af de informationer, Kommissionen stillede til rådighed, selv om enkelte
nyankomne og organisationer, som ikke havde kendskab til EU-finansierede projekter, i
begyndelsen gjorde opmærksom på nogle små problemer vedrørende klarheden af
programmålsætningerne og finansieringsordningen.
Offentliggørelsen af klare programmålsætninger og tildelingskriterier på den ene side og en
evalueringsproces i to faser på den anden side havde meget positive virkninger på indgivelsen
og udvælgelsen af forslag af høj kvalitet.
De forenklinger, som er indført i eContentplus tilskudsaftalen, har fremskyndt procedurerne
for at gøre krav på dækning af projektomkostninger og for at modtage betalinger.
Der blev indført netværk for bedste praksis som en ny projekttype med henblik på at fremme
vedtagelsen af standarder og specificeringer for at gøre digitalt indhold i Europa mere
tilgængeligt og anvendeligt. Dette blev opnået ved at kombinere konsensusopbygning og
opmærksomhedsskabende funktioner i et netværk ved hjælp af medlemmernes faktiske
gennemførelse i stor målestok af en eller flere konkrete løsninger.
Programmets virkning
Virkningen på de organisationer, som deltager i programmet, kan kun skønnes, eftersom
mange projekter endnu ikke eller kun lige er afsluttet. Mens de fleste organisationer forventer
en bedre synlighed og udnyttelse af deres digitale indhold i den nærmeste fremtid, erkender de
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450607_0006.png
allerede, at deltagelsen i eContentplus-projekterne har fremmet det internationale samarbejde
og samarbejdet på tværs af grænserne og gjort dem mere opmærksomme på den økonomiske
og kulturelle værdi af det digitale indhold, de ejer. E-Contentplus-projekterne har for
eksempel støttet digitaliseringen af de nationale bibliotekers mere end 20 mio. sider skannede
bøger og aviser. Som følge deraf kan borgerne snart foretage fritekstsøgning på indhold via
europæiske og nationale biblioteksportaler. Europæiske tv-arkiver har lavet en portal med
adgang til en del af deres arkivindhold, og borgerne får dermed mulighed for at udforske
tv’ets udvikling i Europa og se tv-udsendelser om kulturelle og historiske begivenheder inden
for og på tværs af nationer.
På området for digitale biblioteker er eContentplus-programmet det første program, hvis
væsentligste virkning er at gøre et meget stort omfang af materiale direkte tilgængeligt for de
enkelte borgere. Frem for at påvirke interessenter eller foretage tekniske tilpasninger og
standarder som tilskynder til, eller tillader en sådan tilgængelighed, er
europeana.eu
blevet
adgangsstedet for europæisk kulturelt indhold. Programmet har også kastet lys over en række
udfordringer, der skal håndteres. Der er behov for flere offentlige midler til at finansiere
omfattende digitaliseringer og initiativer i samarbejde med private partnere om at gøre
Europas fælles kulturarv alment onlinetilgængelig. Opsplitningen og kompleksiteten i det
nuværende licenssystem hæmmer også digitaliseringen af en stor del af Europas kulturarv af
nyere dato. Clearingen af rettigheder skal forbedres, og private og offentlige organisationers
rolle og ansvar i forbindelse med digitalisering af forældreløse værker og materiale, der er
ophavsretligt beskyttet, men som ikke længere er tilgængeligt på markedet, skal klarlægges.
På området for undervisningsindhold er der forventninger om en væsentlig stigning i
anvendelsen af det underliggende indhold som følge af programstøtten. For eksempel gør
portalen Ireforschools.eun.org det muligt for lærere og elever hurtigt at finde og bruge
undervisningsindhold fra mange forskellige lande via et fælles adgangspunkt. Derudover
kommer de nationale undervisningsministeriers deltagelse i mange af projekterne
sandsynligvis også til at påvirke inddragelsen af e-learning i studieordningerne.
Med hensyn til geografiske informationer forventes det, at programstøtten vil forøge
interoperabiliteten inden for en række tematiske områder under Inspire-direktivet, hvilket vil
indebære en direkte og mærkbar virkning på gennemførelsesbestemmelserne i Inspire.
Bæredygtighed
Det er vanskeligt på nuværende tidspunkt at bedømme den langsigtede bæredygtighed.
Imidlertid fremgår det af projekterne, at der er en stærk tilknytning til de nationale politikere,
hvoraf de fleste er optimistiske med hensyn til, at projekterne vil fortsætte på grundlag af
finansiering fra de offentlige og/eller private institutioner, som er involveret i projektet.
4.
VIGTIGSTE ANBEFALINGER
Der er en stigende efterspørgsel efter digitalt kvalitetsindhold i Europa fra borgere,
studerende, forskere, SMV'er og andre erhvervsbrugere eller videreanvendere, som ønsker at
udnytte digitale indholdsressourcer til at etablere tjenester. Det er derfor nødvendigt fortsat på
europæisk niveau at støtte en bedre tilgængelighed af europæisk digitalt indhold, navnlig på
områder af offentlig interesse, hvor der er en formodning om langsomme fremskridt, og hvor
adgang til indhold navnlig er begrænset af sproglige og kulturelle barrierer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Af evalueringen kan udledes en række hovedpunkter, som kan være vejledende for fremtidige
aktioner:
1)
Finansieringen bør knyttes til klare og fastlagte politiske målsætninger. Selv om
finansieringsaktioner på andre områder giver positive resultater og virkninger, er det
sandsynligt, at fokus på områder, hvor EU har klare og fastlagte politiske
målsætninger, medfører mere bæredygtige resultater med en større virkning. Navnlig
forbindelsen mellem målområdet for biblioteker med kulturelt/digitalt indhold og
i2010-initiativet til et digitalt bibliotek er et godt eksempel herpå.
Initiativet til et digitalt bibliotek bør fortsat modtage finansiel støtte fra Europa-
Kommissionen for at sikre en fortsat udvikling af Europeana og lignende tjenester på
europæisk niveau.
Selv om den offentlige sektors informationer (PSI) har en enorm økonomisk værdi,
udnyttes de stadig ikke i stort omfang. Gennemførelsen af PSI-direktivet bør forsat
støttes med aktiviteter, som maksimerer videreanvendelsen af PSI i Europa, og som
løser op for dennes fulde, økonomiske potentiale. Dette står navnlig klart på området
for geografiske informationer, hvor fragmenteringen af datasæt hæmmer anvendelsen
på tværs af grænserne og hindrer udnyttelsen heraf til videnskabelige og
kommercielle formål.
For fortsat at stimulere deling af geodata mellem den offentlige sektor og borgerne
bør eContentplus-opfølgningsaktiviteter støtte projekter, der kan hjælpe med at skabe
et mere standardiseret elektronisk miljø for opbevaring og harmonisering af
geodatasæt, som dækker et eller flere af de emner, der nævnes i bilag I-III til Inspire-
direktivet. Projekter som EURADIN, European Addresses Infrastructure og EGN
(EuroGeoNames) er gode eksempler herpå.
Både de flersproglige og de multikulturelle dimensioner af programmet er yderst
værdsat, og Europa-Kommissionen bør fortsætte med at fremhæve disse aspekter.
Forenklingerne af eContentplus-tilskudsaftalen opfattes som meget effektive, navnlig
indførelsen af en fast sats for indirekte omkostninger og betalingen af EU's bidrag
som en forfinansiering i rater. Offentliggørelsen af en klar skitsering af
programmålsætningerne og af tildelingskriterierne på den ene side og en
evalueringsproces i to faser på den anden side havde meget positive virkninger på
indgivelsen og udvælgelsen af forslag af høj kvalitet. De bør tages i betragtning med
henblik på tilskudsaftaler om gennemførelse af fremtidige finansieringsprogrammer.
Netværk for bedste praksis har vist sig at have en væsentlig indvirkning på
netværksarbejde og praktiske test ved at give de bedst egnede løsninger samt
involvere alle de relevante interessenter. Dette finansieringsinstrument bør tages i
betragtning med henblik på finansiering af aktiviteter, som tilsigter at opnå
konkurrencedygtige og innovative løsninger.
På området for uddannelsesindhold er der behov for fortsatte aktioner til støtte for
gennemførelsen af effektive, kontekstbestemte søgeordninger og en standardisering
af undervisningsteknologier. De aktioner, der udføres, skal fokusere på særlige
gruppers (f.eks. SMV'er) anvendelse af uddannelsesindhold i specifikke
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450607_0008.png
uddannelsesmæssige sammenhænge og
standardisering af uddannelsesteknologier.
5.
KONKLUSIONER
samtidig
bidrage
til
den
globale
Det anerkendes, at der er behov for yderligere støtte på EU-niveau med henblik på at gøre
digitalt indhold mere tilgængeligt, navnlig på områder af offentlig interesse. Derfor er der
siden 2009 fortsat truffet foranstaltninger for at gøre digitalt indhold i Europa mere
tilgængeligt, mere anvendeligt og nemmere at udnytte i henhold til støtteprogrammet for ikt-
politik.
De emner, der er omfattet af 2009- og 2010-arbejdsprogrammet for støtteprogrammerne for
ikt-politik i form af opfølgningsaktiviteter inden for eContentplus, er i overensstemmelse med
evaluatorernes henstilling om, at finansieringsaktioner skal være knyttet til klart definerede
politiske målsætninger. Målsætningerne for disse emner tilsigter at fremme projekter, der
støtter Kommissionens politikker på følgende områder: digitale biblioteker, digitalisering og
onlineadgang til kulturelt indhold og digital bevaring, adgang til, formidling og bevaring af
videnskabelig information i den digitale tidsalder og videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer.
Disse områder er blandt de prioriterede indsatsområder under den digitale dagsorden for
Europa
5
. Støtteprogrammet for ikt-politik under programmet for konkurrenceevne og
innovation vil fortsat blive brugt til at støtte den politiske målsætning om at styrke Europeana
og andre initiativer, der forbedrer onlineadgangen til Europas kulturarv.
I overensstemmelse med anbefalingerne fra refleksionsgruppen vedrørende onlineadgang til
Europas kulturarv
6
, vil støtteprogrammerne for ikt-politik blive brugt til at fremme
digitalisering og onlineadgang til kulturelt materiale – herunder bøger, kort, aviser, lyd,
arkivmateriale, fotografer, museumsobjekter, film
7
og audiovisuelt materiale – for at gøre
materialet mere tilgængeligt for Europas borgere og dermed nemmere at bruge til fritids-,
arbejds- og undervisningsbrug.
Midlerne skal bruges til at tilskynde offentlige organer til at realisere målsætningen om at
stimulere indholdsmarkederne ved at gøre informationer tilgængelige på gennemsigtige,
effektive og ikke-diskrimerende vilkår.
Den digitale dagsorden for Europa opstiller også en politisk målsætning om at ensrette
eLearning på nationalt plan for at modernisere uddannelser og erhvervsuddannelser.
eContentplus-resultaterne inden for undervisningsindhold kunne blive et vigtigt skridt på
vejen til at nå dette mål. eLearning skal inden for den digitale dagsordens område "styrkede
it-kundskaber og øget integration i informationssamfundet" fremme tilegnelsen af de
it-kundskaber, der kræves for at skabe innovation og vækst i et videnbaseret samfund.
5
6
7
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget - En digital dagsorden for Europa (KOM(2010) 245).
"Comité des Sages" vedrørende onlineadgang til Europas kulturarv
http://ec.europa.eu/information_society/activities/digital_libraries/comite_des_sages/index_en.htm
Meddelelse fra Kommissionen om muligheder og udfordringer for europæisk film i den digitale
tidsalder (KOM(2010) 487 endelig).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen opfordrer derfor Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget til at:
1)
2)
tage til efterretning, at gennemførelsen af programmet har været en succes
fortsætte med at bistå Kommissionen i dens arbejde med at forbedre synligheden af
de initiativer, der har til formål at gøre digitalt indhold i Europa mere tilgængeligt,
mere anvendeligt og nemmere at udnytte, og stimulere en vedvarende dialog om
emner vedrørende digitalt indhold.
DA
9
DA