Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0549
Offentligt
1450608_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.9.2011
KOM(2011) 549 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Årsrapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Eurodacs centrale enheds virksomhed i
2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Årsrapport til Europa-Parlamentet og Rådet om Eurodacs centrale enheds
virksomhed i 2010
1.
1.1.
I
NDLEDNING
Anvendelsesområde
I Rådets forordning (EF) nr. 2725/2000 af 11. december 2000 om oprettelse
af "Eurodac" til sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv
anvendelse af Dublinkonventionen (i det følgende benævnt "Eurodac-
forordningen")
1
fastsættes det, at Kommissionen en gang om året skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om den centrale enheds
virksomhed
2
. Denne ottende årsrapport indeholder oplysninger om
forvaltningen af systemet og dets resultater i 2010. I rapporten vurderes
Eurodacs resultater og omkostningseffektivitet samt kvaliteten af den
centrale enheds tjenester.
1.2.
Udvikling på det retlige og det politiske område
Den 11. oktober 2010 vedtog Kommissionen det ændrede forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" til
sammenligning af fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
forordning (EF) nr. […/…] [om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en
ansøgning om international beskyttelse, der er indgivet i en af
medlemsstaterne af en tredjelandsstatsborger eller en statsløs]
3
.
Det ændrede forslag fra oktober 2010 erstattede det forslag, Kommissionen
vedtog i september 2009, som sammen med det ledsagende forslag til Rådets
afgørelse om medlemsstaternes retshåndhævende myndigheders og Europols
adgang til at indgive anmodning om sammenligning med Eurodac-
oplysninger med henblik på retshåndhævelse
4
blev forældet med ikraft-
trædelsen af traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og
afskaffelsen af søjlesystemet. Ifølge meddelelsen om følgerne af
Lissabontraktatens ikrafttræden for de igangværende interinstitutionelle
beslutningsprocedurer
5
vil sådanne forslag formelt blive trukket tilbage og
erstattet af nye forslag udarbejdet i overensstemmelse med den nye ramme i
TEUF.
1
2
3
4
5
EFT L 316 af 15.12.2000, s. 1.
Artikel 24, stk. 1, i Eurodac-forordningen.
KOM(2010) 555 endelig.
KOM(2009) 344 endelig.
KOM(2009) 665 endelig/2.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0003.png
Med henblik på at komme videre i forhandlingerne om en asylpakke og lette
indgåelsen af en aftale om Eurodac-forordningen fandt Kommissionen det
imidlertid mere hensigtsmæssigt ikke at erstatte det forældede forslag til
Rådets afgørelse fra september 2009. Af disse årsager trak Kommissionen
også Eurodac-forslaget tilbage, idet bestemmelserne heri vedrører adgangen
til Eurodac-oplysninger med henblik på retshåndhævelse.
Kommissionen mener, at ved således at gøre det muligt hurtigere at få
vedtaget den nye Eurodac-forordning vil det også blive lettere at få agenturet
for den operationelle forvaltning af omfattende it-systemer på området
frihed, sikkerhed og retfærdighed oprettet til tiden, eftersom det er meningen,
at agenturet også skal være ansvarligt for forvaltningen af Eurodac
6
.
Det ændrede forslag fra oktober 2010 drøftes i øjeblikket i Rådet og Europa-
Parlamentet.
2.
2.1.
EURODAC'S CENTRALE ENHED
7
Forvaltning af systemet
På grund af den stigende mængde oplysninger, der skal forvaltes (nogle
transaktionskategorier skal opbevares i ti år), den naturlige forældelse af den
tekniske platform (leveret i 2001) og uforudsigelige tendenser i Eurodacs
transaktionsmængder har Kommissionen opgraderet Eurodac-systemet. It-
projektet, der hedder Eurodac Plus, har til formål at a) erstatte den forældede
it-infrastruktur, b) øge det samlede systems kapacitet og ydeevne og c) sikre
en hurtigere, mere sikker og mere pålidelig synkronisering af data mellem
produktionssystemet og det såkaldte "Business Continuity System". I 2010
blev den foreløbige accepttest og driftaccepttesten fuldført med held.
Den foreløbige accepttest fandt sted i tidsrummet marts-august 2010 og
havde til formål at teste, om det nye system fuldt ud opfyldte de fastsatte
systemkrav. Driftaccepttesten havde til formål at afprøve, om Eurodac Plus
var fuldt foreneligt med medlemsstaternes eksisterende it-systemer og havde
aktiv deltagelse af 6 medlemsstater (Bulgarien, Estland, Finland, Det
Forenede Kongerige, Tyskland og Slovenien). Den blev påbegyndt den
9. august 2010 og afsluttet med held den 13. september 2010.
Projektets sidste fase – den endelige afleveringstest – omfattede parallel drift
af det gamle og det nye system i tre på hinanden følgende måneder og
6
7
KOM(2010) 96 endelig
I Eurodac-forordningen fastsættes der bestemmelse om oprettelse af en central enhed, der skal
forvaltes af Europa-Kommissionen, og som omfatter et elektronisk fingeraftryks-
identifikationssystem (AFIS), som skal modtage oplysninger og videreformidle oplysninger
om hit/ikke hit til de nationale enheder (de nationale adgangspunkter) i hver medlemsstat. I
Eurodac-forordningen og gennemførelsesbestemmelserne hertil fastsættes det, hvem der har
ansvaret for indsamlingen, videregivelsen og sammenligningen af fingeraftryksoplysninger,
de midler, der skal anvendes for at videreformidle oplysninger, den centrale enheds statistiske
opgaver og de standarder, der skal anvendes til videregivelse af oplysninger.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0004.png
sammenligning af resultaterne hver dag. Den endelige afleveringstest blev
påbegyndt i november og afsluttet i februar 2011.
2.2.
Tjenesternes kvalitet og omkostningseffektivitet
Kommissionen har gjort sig yderst umage med at levere kvalitetsservice til
medlemsstaterne, som er de endelige brugere af Eurodacs centrale enhed.
Medlemsstaterne blev fuldt informeret, hvis en tjeneste ikke var til rådighed,
hvilket hver gang udelukkende skyldtes aktiviteter i forbindelse med
opgraderingen af Eurodac (Eurodac Plus). Eurodacs centrale enhed var i
2010 til rådighed 99,76 % af tiden.
Udgifterne til vedligeholdelse og drift af den centrale enhed var i 2010 på
2 115 056,61 EUR. Stigningen i udgifterne sammenlignet med tidligere år
(1 221 183,83 EUR i 2009, 605 720,67 EUR i 2008) kan forklares med
opgraderingen af Eurodac-systemet (Eurodac Plus). Den fastsatte pris for
gennemførelsen af Eurodac Plus er på 3 055 695,49 EUR: 20 %
(611 139,10 EUR) blev betalt i 2009, 60 % (1 833 417,29 EUR) blev betalt i
2010 og de resterende 20 % (611 139,10 EUR) vil blive betalt i 2011.
Der blev dog opnået visse besparelser gennem en effektiv anvendelse af
eksisterende ressourcer og infrastruktur, som Kommissionen forvalter, bl.a.
brugen af S-TESTA-netværket
8
. Kommissionen tilvejebragte også (via ISA-
programmet
9
) kommunikations- og sikkerhedstjenesterne til udveksling af
oplysninger mellem den centrale enhed og de nationale enheder. Disse
omkostninger, som de enkelte medlemsstater oprindeligt skulle have afholdt i
overensstemmelse med forordningens artikel 21, stk. 2 og 3, blev i dette
tilfælde dækket af Kommissionen, som anvendte de til rådighed stående
fælles infrastrukturer.
2.3.
Databeskyttelse og datasikkerhed
I Eurodac-forordningens artikel 18, stk. 2, fastsættes en kategori af
transaktioner, der giver mulighed for at foretage såkaldte "særlige søgninger"
på anmodning af en person, hvis oplysninger er lagret i den centrale
database, for derved at garantere den pågældendes ret til som registreret at få
adgang til sine egne oplysninger.
Som det er blevet påpeget i tidligere årsrapporter, skabte det store antal
"særlige søgninger" bekymring for, at de nationale myndigheder anvender
denne søgefunktion forkert.
8
9
S-TESTA-netværket (sikre transeuropæiske telematiktjenester mellem administrationer), der
sikrer en generisk infrastruktur, der skal dække erhvervslivets behov og opfylde kravene om
informationsudveksling mellem EU-administrationen og nationale administrationer.
ISA (interoperationalitet for europæiske offentlige administrationer) er det nye program, der
skal forbedre det elektroniske samarbejde mellem offentlige administrationer i EU-
medlemsstaterne. Det er opfølgningen af det tidligere program IDA II (dataudveksling mellem
administrationer) og IDABC (interoperabel levering af paneuropæiske e-forvaltningstjenester
til offentlige myndigheder, virksomheder og borgere).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0005.png
I 2010 blev der gennemført i alt 66 sådanne søgninger, hvilket udgør en let
stigning i forhold til 2009 (42) og 2008 (56). Dette tal antyder dog, at
omfanget af særlige søgninger har stabiliseret sig på et acceptabelt niveau,
når det sammenlignes med det seneste høje antal i 2007 (195),
For bedre at kunne kontrollere dette fænomen har Kommissionen i sit forslag
til ændring af Eurodac-forordningen indføjet et krav til medlemsstaterne om
at medsende en kopi af den anmodning om indsigt, som den registrerede har
stilet til den kompetente nationale tilsynsmyndighed.
3.
T
AL OG RESULTATER
Bilaget til denne årsrapport indeholder tabeller med faktuelle tal fra den
centrale enhed for perioden 1.1.2010–31.12.2010. Eurodac-statistikkerne
tager udgangspunkt i 1) registrerede fingeraftryk fra samtlige personer over
14 år, som har indgivet en asylansøgning i medlemsstaterne ("kategori 1"),
2) fingeraftryk fra personer, som blev pågrebet i forbindelse med ulovlig
passage af en medlemsstats ydre grænse ("kategori 2"), eller 3) personer, som
opholdt sig ulovligt på en medlemsstats område (hvis de kompetente
myndigheder finder det nødvendigt at tjekke muligheden af en forudgående
asylansøgning) ("kategori 3").
Eurodac-oplysninger om asylansøgninger kan ikke sammenlignes med de
data, Eurostat frembringer, da sidstnævnte er baseret på månedlige
statistikker fra justits- og indenrigsministerierne. Disse forskelle kan
forklares ud fra en række årsager af metodologisk karakter. For det første
omfatter Eurostats oplysninger alle asylansøgere, dvs. uanset alder. For det
andet er Eurostats oplysninger indsamlet således, at der sondres mellem
personer, der ansøger om asyl i referencemåneden (dette kan også omfatte
gentagne ansøgninger), og personer, der ansøger om asyl for første gang.
3.1.
Vellykkede transaktioner
En "vellykket transaktion" er en transaktion, som den centrale enhed har
kunnet behandle korrekt uden afvisning på grund af manglende validering,
fingeraftryksfejl eller utilstrækkelig kvalitet
10
.
Den centrale enhed modtog i 2010 i alt 299 459 vellykkede transaktioner,
hvilket udgør et beskedent fald på 15,3 % i forhold til 2009 (353 561).
Den stigende tendens i foregående år, hvad angår antallet af
datatransaktioner for asylansøgere ("kategori
1"),
blev brudt i 2010, hvor der
skete et fald til 215 463 (9 %) anmodninger sammenlignet med 2009
(236 936) og 2008 (219 557).
10
Tabel 2 i bilaget viser antallet af vellykkede transaktioner pr. medlemsstat fordelt på
kategorier mellem 1. januar 2010 og 31. december 2010.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0006.png
Tendensen vedrørende antallet af personer, der blev pågrebet i forbindelse
med en ulovlig passage af en ydre grænser ("kategori
2"),
fulgte samme
mønster som i 2009. Efter at være nået op på 61 945 i 2008 faldt antallet af
transaktioner til 31 071 i 2009, og i 2010 faldt tallet til 11 156. Grækenland,
Italien og Spanien er fortsat de medlemsstater, der står for langt de fleste af
sådanne transaktioner. Selv om Grækenland i 2010 fortsat var det land, der
havde flest transaktioner, faldt tallet betydeligt (4 486) i forhold til 2009
(18 714). Italien (fra 7 300 til 2 485) og Spanien (fra 1 994 til 1 674)
oplevede på samme måde et fald i antallet af transaktioner i 2010
sammenlignet med 2009, hvor navnlig tallet for Italien faldt markant.
I 2010 var det de samme seks stater (Tjekkiet, Island, Letland, Luxembourg,
Norge og Portugal), der som i det foregående år ingen kategori 2-
transaktioner indsendte. Som forklaret i rapporten for 2009 skyldes
problemet med forskellen mellem antallet af kategori 2-oplysninger, der
sendes til Eurodac og andre statistiske kilder vedrørende omfanget af ulovlig
passage af grænserne i medlemsstaterne, som det fremgår af Eurodacs
statistiske data, højst sandsynlig den vage definition i artikel 8, stk. 1, i
Eurodac-forordningen
11
. Dette problem vil blive løst ved hjælp af en
præcisering af definitionen i forbindelse med den igangværende ændring af
Eurodac-forordningen.
Det samlede antal
kategori 3-transaktioner
(oplysninger om personer, der
blev pågrebet, mens de ulovligt opholdt sig på en medlemsstats område),
faldt i 2010 (til 72 840) sammenholdt med 2009 (85 554). Irland er fortsat
den eneste medlemsstat, der ikke indsendte kategori 3-transaktioner.
Selv om Eurodac-forordningen ikke indeholder noget krav om kategori 3-
søgninger, tilskynder Kommissionen medlemsstaterne til at udnytte denne
mulighed, inden de påbegynder tilbagesendelsesprocedurerne i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008
om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
12
. I de tilfælde, der er nævnt i
Eurodac-forordningen
13
, kan en sådan søgning være med til at fastslå, om en
tredjelandsstatsborger har ansøgt om asyl i en anden medlemsstat, som den
pågældende i henhold til Dublinforordningen kan sendes tilbage til.
11
12
13
"Medlemsstaterne optager i overensstemmelse med de beskyttelsesforanstaltninger, der er
fastlagt i den europæiske menneskerettighedskonvention og i De Forenede Nationers
konvention om barnets rettigheder omgående fingeraftryk af samtlige fingre af alle
udlændinge, der er fyldt 14 år, og som pågribes af de kompetente kontrolmyndigheder i
forbindelse med ulovlig passage af grænsen til den pågældende medlemsstat ad land-, sø- eller
luftvejen efter at være kommet fra et tredjeland,
og som ikke afvises."
EUT L 348 af 24.12.2008.
Artikel 11: "(...) Generelt er der grund til at kontrollere, om udlændingen tidligere har indgivet
en asylansøgning i en anden medlemsstat, når: a) udlændingen erklærer, at han/hun har
indgivet en asylansøgning, men ikke oplyser, i hvilken medlemsstat ansøgningen er indgivet,
b) udlændingen ikke anmoder om asyl, men nægter at lade sig sende tilbage til sit hjemland
med den begrundelse, at det ville bringe ham/hende i fare, eller c) udlændingen på anden
måde forsøger at forhindre udsendelse ved at nægte at medvirke til fastlæggelsen af sin
identitet, navnlig ved ikke at vise identitetspapirer eller ved at vise falske identitetspapirer."
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0007.png
3.2.
3.2.1.
"Hit"
Flere samtidige asylansøgninger (kategori 1 over for kategori 1 hit)
Af de i alt 215 463 asylansøgninger, der blev registreret i Eurodac i 2010, var
24,16 % "flere samtidige ansøgninger" (dvs. to eller flere), hvilket betyder, at
i 52 064 tilfælde var fingeraftrykkene fra den samme person allerede
registreret som en kategori 1-transaktion i den samme eller i en anden
medlemsstat. I 2009 var tallet på 55 226 (23,3 %). Det er i nogle
medlemsstater imidlertid praksis at tage fingeraftryk efter tilbagetagelse i
henhold til Dublinforordningen, hvilket fører til en fordrejning af
statistikkerne vedrørende flere samtidige ansøgninger: Når der på ny tages og
videregives fingeraftryk for ansøgeren efter dennes ankomst som følge af en
overførsel i henhold til Dublinforordningen, giver det et fejlagtigt billede,
nemlig at ansøgeren på ny har ansøgt om asyl. Kommissionen har til hensigt
at løse dette problem og har i forslaget til ændring af Eurodac-forordningen
indført krav om, at overførsler ikke skal registreres som nye asylansøgninger.
Tabel 3 i bilaget viser for de enkelte medlemsstater antallet af asylansøg-
ninger, som svarede til asylansøgninger, der allerede var registreret i enten en
anden ("udenlandske hit") eller i den samme ("lokale hit") medlemsstat
14
.
I 2010 var i alt 35 % af alle "flere samtidige ansøgninger" lokale hit. I en
række medlemsstater (Belgien, Bulgarien, Cypern, Det Forenede Kongerige,
Irland, Italien, Polen, Slovakiet og Tjekkiet) oversteg dette tal 50 %.
Procentdelen af lokale hit i 2009 var på 38,8 %. Lokale hit viser tilfælde,
hvor en person, der tidligere har ansøgt om asyl i en medlemsstat, indgiver
en ny asylansøgning i samme medlemsstat, og afspejler dermed begrebet
fornyet ansøgning som omhandlet i artikel 32 i Rådets direktiv 2005/85/EF
af 1. december 2005 om minimumsstandarder for procedurer for tildeling og
fratagelse af flygtningestatus i medlemsstaterne
15
.
Udenlandske hit giver en idé om asylansøgernes sekundære bevægelser
inden for EU. Som i tidligere år bekræfter statistikkerne, at de registrerede
sekundære bevægelser ikke nødvendigvis følger "logiske" ruter mellem
tilstødende medlemsstater. Frankrig fik f.eks. fortsat det højeste antal
udenlandske hit fra asylansøgere, som tidligere havde indgivet en ansøgning
i Polen (2 081). Samme mønster kan observeres i Det Forenede Kongerige,
hvor det højeste antal udenlandske hit blev fundet ved sammenligning med
14
15
Statistikkerne vedrørende lokale hit i tabellerne svarer ikke nødvendigvis til de hitresultater,
der videregives af den centrale enhed og registreres af medlemsstaterne. Årsagen er, at
medlemsstaterne ikke altid anvender muligheden i artikel 4, stk. 4, hvor den centrale enhed
anmodes om at foretage en søgning i deres egne oplysninger, der allerede er lagret i den
centrale database. Selv når en medlemsstat ikke gør brug af den mulighed, skal den centrale
enhed imidlertid af tekniske årsager altid foretage en sammenligning med samtlige
oplysninger (nationale og udenlandske), der er lagret i den centrale enhed. I disse konkrete
tilfælde vil den centrale enhed, selv hvis der findes en match ved sammenligning med
nationale oplysninger, simpelthen svare "intet hit", fordi medlemsstaten ikke bad om
sammenligningen af de indsendte oplysninger med egne oplysninger.
EUT L 326 af 13.12.2005.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
data fra Italien (484). Statistikkerne over udenlandske hit går dog ikke
entydigt i én retning fra lande med en ydre grænse, eller som grænser op til
Middelhavet, til mere nordligt beliggende medlemsstater. Statistikkerne viser
dog, at de sekundære bevægelser til lande med en ydre grænse, eller som
grænser op til Middelhavet, i vid udstrækning skyldes visse medlemsstaters
praksis med at tage fingeraftryk i forbindelse med tilbagesendelser i henhold
til Dublinforordningen.
3.2.2.
Hit: kategori 1 over for kategori 2
Disse hit giver en idé om, hvilke ruter der benyttes af personer, der ulovligt
er indrejst på medlemsstaternes område forud for deres ansøgning om asyl. I
2010 var der som i 2009 flest hit på grundlag af data indsendt af Grækenland
(6 934) og Italien (3 752). Antallet for Ungarn (545), Bulgarien (545),
Frankrig (530) og Spanien (238) var også ret bemærkelsesværdige. Det er
dog slående, at hvad angår Bulgarien (96 %) og Frankrig (71,9 %), var de
fleste af disse hit lokale hit.
Når der foretages en sammenligning mellem 2010 og 2009, kan der
observeres en lille stigning fra 65,2 % til 73,4 % i tilfælde af personer, der
blev pågrebet, da de ulovligt passerede grænsen, og som senere beslutter at
søge om asyl. Når der sammenlignes med det absolutte antal hit, er der
imidlertid sket et drastisk fald fra 20 363 i 2009 til 11 939 i 2010.
De fleste af dem, der indrejste ulovligt i EU via Grækenland (5 930) og rejste
videre, tog til Tyskland (1 478), Frankrig (886), Det Forenede Kongerige
(645) eller Sverige (635). De, der rejste videre, efter at de ulovligt var
indrejst via Italien, tog hovedsageligt til Schweiz (1 222), Sverige (642) eller
Tyskland (419). Af dem, der indrejste via Spanien (238), tog de fleste til
enten Frankrig (98), Belgien (39) eller Schweiz (39), mens dem, der rejste
videre, efter at deres fingeraftryk var blevet taget i Ungarn (545),
hovedsageligt tog til nabolandene Østrig (160) eller Tyskland (82).
3.2.3.
Hit: kategori 3 over for kategori 1
Disse hit giver en idé om, hvor ulovlige indvandrere først ansøgte om asyl,
inden de rejste til en anden medlemsstat. Det skal imidlertid erindres, at det
ikke er obligatorisk at videregive oplysninger om kategori 3-transaktioner, og
at ikke alle medlemsstater gør systematisk brug af denne kontrolmulighed.
De disponible oplysninger tyder på, at strømmen af personer, der pågribes,
mens de ulovligt opholder sig i en anden medlemsstat end den, hvor de har
ansøgt om asyl, for det meste ender i nogle få medlemsstater, bl.a. Tyskland
(6 652), Schweiz (2 542), Nederlandene (3 415), Frankrig (2 232) og Østrig
(1 668).
3.3.
Transaktionsforsinkelser
Eurodac-forordningen giver for øjeblikket kun en meget vag frist for
videregivelse af fingeraftryk, hvilket kan forårsage store forsinkelser i
praksis. Spørgsmålet er af afgørende betydning, idet forsinkelser i videre-
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0009.png
givelsen kan føre til resultater, der er i strid med de principper, der ligger til
grund for den i Dublinforordningen fastlagte ansvarsfordeling. Spørgsmålet
om overdrevne forsinkelser mellem optagelsen af fingeraftryk og
indsendelsen af dem til Eurodacs centrale enhed er blevet påpeget i de
foregående årsrapporter og understreget som et gennemførelsesproblem i
evalueringsrapporten.
I lighed med det foregående år skete der i 2010 overordnet set en yderligere
stigning i den gennemsnitlige forsinkelse i overførslerne, dvs. tidsrummet fra
optagelsen af fingeraftryk til indsendelsen af dem til Eurodacs centrale
enhed. Stigningen skyldtes i høj grad Grækenland, hvor den gennemsnitlige
forsinkelse for overførsel af kategori 2-oplysninger steg fra 36,35 dage til
54,99 dage, hvilket er den længste forsinkelse inden for alle oplysnings-
kategorier i alle medlemsstater. Andre stater med betydelige forsinkelser var
Island, Malta, Nederlandene, Rumænien og Det Forenede Kongerige.
Kommissionen må gentage, at en forsinket videregivelse kan føre til ukorrekt
udpegelse af en medlemsstat som følge af to forskellige scenarier beskrevet i
tidligere årsrapporter, nemlig "forkerte hit"
16
og "manglende hit"
17
.
Trods denne udvikling faldt det samlede antal manglende hit som følge af
forsinkelser i overførslen af fingeraftryk mellem 2009 (1 060) og 2010 (362).
Som i det foregående år er det bemærkelsesværdigt, at langt størstedelen af
de manglende hit skyldes forsinkelser i Grækenlands overførsel af data,
nemlig 353 (97,5 %). Mønstret for fordelingen af forkerte hit fulgte også
samme mønster som i 2009, idet forsinkelser i Danmarks overførsel af data
førte til 46 forkerte hit ud af 83 forkerte. På grundlag af disse resultater
opfordrer Kommissionen igen indtrængende medlemsstaterne til at træffe
alle nødvendige foranstaltninger med henblik på at indsende deres
16
17
I tilfælde af scenariet med et såkaldt "forkert
hit"
indgiver en tredjelandsstatsborger en
asylansøgning i en medlemsstat (A), hvis myndigheder tager den pågældendes fingeraftryk.
Mens disse fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 1-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og igen
ansøge om asyl. Hvis medlemsstat B indsender fingeraftrykkene først, bliver de fingeraftryk,
der indsendes af medlemsstat A, registreret i den centrale database senere end
fingeraftrykkene indsendt af medlemsstat B, og en sammenholdelse af oplysninger indsendt af
medlemsstat B med oplysninger indsendt af medlemsstat A vil dermed resultere i et hit.
Medlemsstat B vil således blive anset for at være ansvarlig i stedet for medlemsstat A, hvor
der først blev indgivet en asylansøgning.
I tilfælde af scenariet med det såkaldte "manglende
hit"
pågribes en tredjelandsstatsborger i
forbindelse med ulovlig passage af en grænse, og den pågældendes fingeraftryk tages af
myndighederne i den medlemsstat (A), som den pågældende er indrejst i. Mens disse
fingeraftryk stadig venter på at blive videregivet til den centrale enhed (kategori 2-
transaktion), kan den pågældende allerede indfinde sig i en anden medlemsstat (B) og ansøge
om asyl. Ved den lejlighed tages den pågældendes fingeraftryk af myndighederne i
medlemsstat (B). Hvis denne medlemsstat (B) indsender fingeraftrykkene (kategori 1-
transaktion) først, vil den centrale enhed først registrere en kategori 1-transaktion, og
medlemsstat (B) vil komme til at behandle ansøgningen i stedet for medlemsstat (A). Når en
kategori 2-transaktion modtages på et senere tidspunkt, vil der ikke være tale om noget hit,
idet der ikke kan søges på kategori 2-oplysningerne.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0010.png
oplysninger omgående i overensstemmelse med artikel 4 og 8 i Eurodac-
forordningen.
3.4.
Kvaliteten af transaktionerne
I 2010 steg den gennemsnitlige procentdel af afviste transaktioner
18
for alle
medlemsstater fra 7,89 % i 2009 til 8,92 %. Følgende 10 stater har en
afvisningsprocent på over 10 %: Malta (19,42 %), Estland (16,67 %),
Portugal (16,45 %), Frankrig (13,58 %), Nederlandene (12,33 %), Tyskland
(12,24 %), Det Forenede Kongerige (11,77 %), Litauen (11,74 %), Sverige
(10,39 %) og Island (10 %). 12 stater havde en afvisningsprocent på over
gennemsnittet.
Afvisningsprocenten skyldes ikke teknologien eller svagheder i systemet.
Årsagerne til de afviste transaktioner var først og fremmest en lav kvalitet af
de fingeraftryksbilleder, som medlemsstaterne havde indsendt, menneskelige
fejl eller en forkert konfigurering af den medlemsstats udstyr, som indsendte
fingeraftrykkene. Derudover indeholdt tallene i nogle tilfælde flere forsøg på
at sende de samme fingeraftryk, efter at de var blevet afvist af systemet på
grund af dårlig kvalitet. Selv om Kommissionen erkender, at nogle
forsinkelser kan skyldes, at det midlertidigt er umuligt at tage fingeraftryk
(beskadigede fingerspidser eller andre helbredsrelaterede forhold, der
forhindrer, at der straks tages fingeraftryk), påpeger den igen problemet med
de generelt høje afvisningsprocenter, der allerede blev fremhævet i tidligere
årsrapporter, og den opfordrer medlemsstaterne til at sikre de nationale
Eurodac-operatører en særlig uddannelse samt til at konfigurere deres udstyr
korrekt for at mindske afvisningsprocenten.
4.
K
ONKLUSIONER
Eurodacs centrale enhed gav tilfredsstillende resultater i 2010, hvad angår
hastighed, output, sikkerhed og omkostningseffektivitet.
I 2010 faldt det samlede antal transaktioner med 15,3 % (til 299 459). Der
var et fald inden for alle tre kategorier af transaktioner. Antallet af
kategori 1-transaktioner faldt med 9 % (til 215 463), mens antallet af
kategori 2-transaktioner faldt med 64 % (til 11 156) og antallet af kategori 3-
transaktioner med 14,8 % (til 72 840).
I 2010 steg den gennemsnitlige procentdel af afviste transaktioner for alle
medlemsstater fra 7,87 % i 2009 til 8,92 % i 2010.
For store forsinkelser og i nogle tilfælde endda stigende forsinkelser i
overførslen af oplysninger til Eurodacs centrale enhed vækker fortsat
bekymring.
18
En transaktion kan afvises som følge af et datavalideringsproblem, fingeraftryksfejl eller
utilstrækkelig kvalitet (se også afsnit 3.1.).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0011.png
BILAG
Tabel 1: Eurodacs centrale enhed, status over databaseindholdet pr. 31.12.2010
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0012.png
Tabel 2: Vellykkede transaktioner til Eurodacs centrale enhed i 2010
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0013.png
Tabel 3: Fordelingen af hit - kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger i 2010
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0014.png
Tabel 4: Fordelingen af hit - kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 2-oplysninger i 2010
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0015.png
Tabel 5: Fordelingen af hit - kategori 3-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger i 2010
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0016.png
Tabel 6: Antal afviste transaktioner i 2010 (i %)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0017.png
Tabel 7: Gennemsnitligt tidsrum fra optagelsen af fingeraftryk til indsendelsen af dem til Eurodacs centrale enhed i 2010
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0018.png
Tabel 8: Antal forkerte hit i 2010, kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 1-oplysninger
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0019.png
Tabel 9: Fordeling af manglende hit i 2010 for kategori 1-oplysninger sammenholdt med kategori 2-oplysninger på grund af forsinket indsendelse af
kategori 2-oplysninger
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0020.png
Tabel 10: Fordeling i 2009 af hit sammenholdt med blokerede sager (artikel 12 i forordning (EF) nr. 2725/2010)
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450608_0021.png
Tabel 11: Antallet af kategori 9–sager pr. medlemsstat i 2010
DA
21
DA