Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0554
Offentligt
1450611_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.9.2011
KOM(2011) 554 endelig
2011/0237 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af håndbetjente palletrucks og
væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina, udvidet til at omfatte
importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil afsendt fra Thailand,
uanset om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej efter en
udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr.
1225/2009
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0002.png
BEGRUNDELSE
1)
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30.
november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er
medlemmer af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen"), i forbindelse med
udløbsundersøgelsen vedrørende den gældende antidumpingtold på importen af
håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken
Kina.
Generel baggrund
Forslaget er udarbejdet som led i gennemførelsen af grundforordningen og er
resultatet af en undersøgelse, der er foretaget i overensstemmelse med de
indholdsmæssige og proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, forslaget vedrører
Der blev ved Rådets forordning (EF) nr. 1174/2005 (EUT L 189 af 21.7.2005, s. 1)
som ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 684/2008 (EUT L 182 af 19.7.2008, s. 1)
indført en endelig antidumpingtold på importen af håndbetjente palletrucks og
væsentlige dele dertil, henhørende under KN-kode ex 8427 90 00 og ex 8431 20 00
med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2)
R
ESULTATER AF KONSEKVENSANALYSER OG HØRING AF INTERESSEREDE PARTER
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har i overensstemmelse med
grundforordningens bestemmelser haft mulighed for at forsvare deres interesser i
forbindelse med undersøgelsen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder
en udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3)
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Den 20. juli 2010 indledte Kommissionen efter en begrundet anmodning fra to EU-
producenter en udløbsundersøgelse af den gældende antidumpingtold på importen af
håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken
Kina.
Den fornyede undersøgelse viste, at der fortsat fandt dumping sted, hvilket ville
betyde, at EU-erhvervsgrenen igen ville blive påført skade, hvis foranstaltningerne
bortfaldt. Det blev yderligere fastslået, at det ikke vil være i EU-erhvervsgrenens
interesse, at foranstaltningerne ophører.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning for at forlænge
de gældende foranstaltninger, og at den offentliggøres i
Den Europæiske Unions
Tidende
senest den 19. oktober 2011.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU's enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningen er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke mulighed
for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art,
der pålægges EU, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Grundforordningen fastsætter ikke alternative muligheder.
4)
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget får ingen konsekvenser for EU's budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0004.png
2011/0237 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af håndbetjente palletrucks og
væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina, udvidet til at omfatte
importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil afsendt fra Thailand,
uanset om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej efter en
udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i Rådets forordning (EF) nr.
1225/2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
1
("grundforordningen"), særlig artikel 9, stk. 4, og artikel 11, stk. 2, 5 og 6,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen ("Kommissionen") forelagt efter
høring af det rådgivende udvalg og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
Gældende foranstaltninger
Efter en antidumpingundersøgelse ("den oprindelige undersøgelse") indførte Rådet
ved forordning (EF) nr. 1174/2005
2
en endelig antidumpingtold på importen af
håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil henhørende under KN-kode ex 8427
90 00 og ex 8431 20 00 med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("de endelige
antidumpingforanstaltninger"). Foranstaltningerne havde form af en værditold på
mellem 7,6 % og 46,7 %.
Efter en interimsundersøgelse af varedækningen på eget initiativ præciserede Rådet
ved forordning (EF) nr. 684/2008
3
den oprindelige undersøgelses varedækning.
Det fremgik af en undersøgelse på eget initiativ vedrørende omgåelse af
antidumpingforanstaltningerne, at Rådet ved forordning (EF) nr. 499/2009
4
udvidede
den endelige antidumpingtold for "alle andre virksomheder", der blev indført ved
PROCEDURE
(2)
(3)
1
2
3
4
EUT L 343, 22.12.2009, s. 51.
EUT L 189, 21.7.2005, s. 1.
EUT L 192, 19.7.2008, s. 1.
EUT L 151, 16.6.2009, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0005.png
forordning (EF) nr. 1174/2005, til håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil
afsendt fra Thailand, uanset om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej.
2.
(4)
Anmodning om en udløbsundersøgelse
Den 21. april 2010 modtog Kommissionen efter offentliggørelsen af en meddelelse om
det forestående udløb
5
af de gældende endelige antidumpingforanstaltninger en
anmodning om indledning af en udløbsundersøgelse af disse foranstaltninger i henhold
til grundforordningens artikel 11, stk. 2. Anmodningen blev indsendt af to EU-
producenter: BT Products AB og Lifter S.r.l. ("ansøgerne"), som tegner sig for en
væsentlig del - i dette tilfælde næsten 100 % - af produktionen i Unionen af
håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil.
Anmodningen var begrundet med, at foranstaltningernes udløb sandsynligvis vil
medføre fortsat eller fornyet dumping med deraf følgende skade for EU-
erhvervsgrenen.
Indledning af en udløbsundersøgelse
Kommissionen fastslog efter høring af det rådgivende udvalg, at der forelå
tilstrækkelige beviser til at berettige indledningen af en udløbsundersøgelse, og
offentliggjorde den 20. juli 2010 en meddelelse i
Den Europæiske Unions Tidende
6
("indledningsmeddelelsen") om indledning af en udløbsundersøgelse i henhold til
grundforordningens artikel 11, stk. 2.
Undersøgelse
Undersøgelsesperiode
Undersøgelsen af sandsynligheden for fortsat eller fornyet dumping omfattede
perioden fra den 1. juli 2009 til den 30. juni 2010 ("den fornyede
undersøgelsesperiode" eller "NUP"). Undersøgelsen af de tendenser, der er relevante
for vurderingen af sandsynligheden for fortsat eller fornyet skade, omfattede perioden
fra 1. januar 2007 til udgangen af den nuværende undersøgelsesperiode ("den
betragtede periode").
Parter, som er berørt af undersøgelsen
Kommissionen underrettede officielt ansøgere, eksporterende producenter, importører
og brugere, som den vidste, var berørt af sagen, samt repræsentanter for eksportlandet
om indledningen af udløbsundersøgelsen. Interesserede parter fik lejlighed til at
tilkendegive deres synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt inden for
den frist, der var fastsat i indledningsmeddelelsen.
Alle interesserede parter, der anmodede herom og påviste, at der var særlige grunde til,
at de burde høres, blev hørt.
I betragtning af det store antal ikke forretningsmæssigt forbundne importører blev det
anset for passende at undersøge, hvorvidt der burde anvendes stikprøveudtagning, jf.
(5)
3.
(6)
4.
4.1.
(7)
4.2.
(8)
(9)
(10)
5
6
EUT C 70, 19.3.2010, s. 29.
EUT C 196, 20.7.2010, s. 15.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grundforordningens artikel 17. For at sætte Kommissionen i stand til at afgøre, om det
var nødvendigt at anvende stikprøveudtagning, og i bekræftende fald at udtage en
stikprøve, blev ovennævnte parter i henhold til grundforordningens artikel 17,
anmodet om at give sig til kende senest 15 dage efter indledningen af undersøgelserne
og meddele Kommissionen de oplysninger, der blev anmodet om i
indledningsmeddelelsen. Der var imidlertid ingen ikke forretningsmæssigt forbundne
importører, der tilbød at samarbejde. Det var derfor ikke nødvendigt at udtage
stikprøver.
(11)
Kommissionen sendte spørgeskemaer til alle parter, som den vidste, var berørt af
sagen, og til de parter, der gav sig til kende inden for de frister, der var fastsat i
indledningsmeddelelsen. Der blev modtaget svar fra to grupper af EU-producenter,
som udgør ansøgerne. Ingen af de kendte eksporterende producenter i
Folkerepublikken Kina samarbejdede i forbindelse med den fornyede undersøgelse.
Ingen af importørerne henvendte sig under stikprøveudtagningen, og ingen andre
importører eller brugere afgav oplysninger til Kommissionen eller gav sig til kende i
løbet af undersøgelsen.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på at fastslå, om der var sandsynlighed for, at der fortsat eller
igen ville finde dumping sted med deraf følgende skade, og for at fastslå EU's
interesser. Der blev aflagt kontrolbesøg hos følgende interesserede parter:
EU-producenter
Lifter SRL, Casole d'Elsa, Italien
BT Products AB, Mjölby, Sverige.
B.
(13)
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
(12)
Den vare, der er genstand for denne undersøgelse, er samme vare som i den
oprindelige undersøgelse og præciseret af interimsundersøgelsen af varedækningen,
nemlig håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil, dvs. chassis og hydraulisk
anordning, med oprindelse i Kina, i øjeblikket henhørende under KN-kode ex 8427 90
00 og ex 8431 20 00. I forbindelse med denne forordning er håndbetjente palletrucks
trucks på hjul med gaffelarme til at løfte og manøvrere paller, beregnet til at blive
skubbet, trukket og styret manuelt på et glat, jævnt og hårdt underlag af en gående
operatør, som anvender en bevægelig styrestang. Håndbetjente palletrucks er kun
beregnet til at løfte materiale tilstrækkeligt til, at det kan transporteres, og det sker ved
pumpebevægelser med styrestangen, og de har ikke andre yderligere funktioner eller
anvendelser som f.eks. i) at transportere og at løfte materiale, således at det kan
anbringes på et højere niveau, at anbringe materiale på lager (højtløftere), ii) at stable
paller oven på hinanden (stablere), iii) at løfte materiale op til en arbejdsplatform
(sakseløftere) eller iv) at løfte og veje materiale (truck med vejefunktion).
Det blev bekræftet i den aktuelle undersøgelse, at den pågældende vare, og de varer,
der er fremstillet og solgt på hjemmemarkedet i Kina, og varer fremstillet og solgt i
EU af EU-erhvervsgrenen har de samme grundlæggende fysiske og tekniske
egenskaber og anvendelsesformål som i den oprindelige undersøgelse og derfor er
samme vare i henhold til grundforordningens artikel 1, stk. 4.
(14)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
C.
(15)
SANDSYNLIGHEDEN FOR FORTSAT ELLER FORNYET DUMPING
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 11, stk. 2, blev det undersøgt, om
der var sandsynlighed for, at de gældende foranstaltningers bortfald ville føre til
fortsat eller fornyet dumping.
Indledende bemærkninger
Der blev ved indledningen rettet henvendelse til nitten kendte kinesiske eksporterende
producenter. Kun én virksomhed, Crown Equipment (Suzhou), henvendte sig
indledningsvis og indvilligede i at indgå i en stikprøve, men ophørte imidlertid
efterfølgende med at samarbejde. Der var derfor ingen af de eksporterende
producenter i Kina, som samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen, og
resultaterne vedrørende fortsat eller fornyet dumping skulle baseres på de foreliggende
faktiske oplysninger, især oplysninger, som ansøgerne har afgivet, herunder
oplysninger i anmodningen om en fornyet undersøgelse, Eurostat-data samt Kinas
officielle eksportstatistik.
Dumping af import i NUP
Referenceland
I henhold til bestemmelserne i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), skulle den
normale værdi fastsættes på grundlag af prisen eller den beregnede normale værdi i et
egnet tredjeland med markedsøkonomi ("referencelandet") eller prisen ved eksport fra
referencelandet til andre lande, herunder Unionen, eller, hvor dette ikke er muligt, på
ethvert andet rimeligt grundlag, herunder den pris, der faktisk er betalt eller skal
betales i Unionen for samme vare, om nødvendigt justeret for at indregne en rimelig
fortjenstmargen.
I den oprindelige undersøgelse blev Canada anvendt som referenceland med henblik
på fastsættelsen af den normale værdi. Da produktionen i Canada er indstillet, blev
Brasilien overvejet som referenceland i indledningsmeddelelsen vedrørende denne
undersøgelse. Ingen af de kendte eksporterende producenter i Brasilien ønskede dog at
samarbejde. Alternativt blev 27 indiske producenter og to taiwanesiske producenter
anmodet om at samarbejde, men ingen viste samarbejdsvilje. De interesserede parter
havde ikke stillet nogen andre forslag til et referenceland.
En ikke-samarbejdsvillig eksportør påstod, at Kommissionen ikke havde godtgjort, at
det ikke var muligt at anvende oplysninger fra referencelandet i det aktuelle tilfælde.
De forslag, som virksomheden fremsatte, er blevet undersøgt. I nogle tilfælde viste
virksomheder, der var foreslået af den ikke-samarbejdsvillige eksportør, sig ikke at
være producent af den pågældende vare. Virksomheden foreslog også, at Vietnam
kunne have været anvendt som referenceland: Vietnam kunne imidlertid ikke være
kommet i betragtning, fordi det ikke anses for at være et land med markedsøkonomi.
Som forklaret i betragtning 17 og 18 ovenfor kontaktede Kommissionen en lang række
virksomheder i tre potentielle referencelande: Brasilien, Indien og Taiwan. Til trods
for disse bestræbelser blev der ikke indgået noget samarbejde. I lyset af det manglende
samarbejde med et referenceland, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a),
skulle den normale værdi fastsættes på grundlag af den pris, der faktisk var betalt eller
skulle betales i Unionen for samme vare, om nødvendigt justeret for at indregne en
rimelig fortjenstmargen. Påstanden måtte derfor afvises.
1.
(16)
2.
2.1.
(17)
(18)
(19)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.
(20)
Normal værdi
I betragtning af den manglende samarbejdsvilje fra et referenceland i den nærværende
fornyede undersøgelse blev den pris, der faktisk var betalt eller skulle betales i EU for
samme vare, om nødvendigt justeret for at indregne en rimelig fortjenstmargen,
anvendt som grundlag for at fastsætte den normale værdi. Den samme metode blev
anvendt for både den virksomhed, som blev indrømmet markedsøkonomisk
behandling i forbindelse med den oprindelige undersøgelse, og for de virksomheder,
der ikke blev indrømmet markedsøkonomisk behandling i forbindelse med den
oprindelige undersøgelse.
Eksportpris
Set i lyset af den kendsgerning, at der ikke blev indgået noget samarbejde med de
kinesiske eksporterende producenter, blev eksportprisen fastsat på grundlag af de
foreliggende faktiske oplysninger. Der blev indhentet oplysninger fra forskellige kilder
i forbindelse med fastsættelsen af eksportprisen: Eurostat-data, tilbud fra kinesiske
eksporterende producenter som afgivet af ansøgerne og eksportfakturaer indhentet fra
medlemsstaternes toldmyndigheder.
Sammenligning
Det vejede gennemsnit af den normale værdi blev sammenlignet med det vejede
gennemsnit af eksportprisen på grundlag af prisen ab fabrik og i samme handelsled.
For at sikre en rimelig sammenligning blev der taget hensyn til de forskelle i faktorer,
som berører prisen og prissammenligneligheden, jf. grundforordningens artikel 2, stk.
10. Der blev foretaget justering af eksportprisen for omkostninger til søtransport og
indenlandsk transport i eksportlandet samt forsikringsomkostninger.
Dumpingmargen
Dumpingmargenen blev i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk.
11, fastlagt på grundlag af en sammenligning mellem den normale værdi beregnet som
et vejet gennemsnit og det vejede gennemsnit af eksportprisen. Denne sammenligning
viste en betydelig dumping i NUP på mellem 97 % og 224 %. Den væsentlige forskel i
dumpingmargener skyldes de forskellige oplysninger, der anvendes til fastsættelse af
eksportprisen.
Udvikling i importen, hvis foranstaltningerne ophæves
I forlængelse af undersøgelsen af, om der fandt dumping sted i NUP, blev
sandsynligheden for fortsat dumping i tilfælde af ophævelse af foranstaltningerne
undersøgt. Da ingen af de eksporterende producenter i Kina samarbejdede i
forbindelse med undersøgelsen, er nedenstående konklusioner baseret på de
foreliggende faktiske oplysninger, jf. grundforordningens artikel 18, nemlig
oplysninger afgivet i anmodningen om en fornyet undersøgelse samt oplysninger fra
ansøgerne, Eurostat-data samt Kinas officielle eksportstatistik.
I den forbindelse blev følgende elementer undersøgt: Udviklingen i importen fra Kina,
eksportørernes uudnyttede kapacitet og EU-markedets attraktivitet, priserne på det
kinesiske hjemmemarked og eksportpriserne til tredjelande.
2.3.
(21)
2.4.
(22)
2.5.
(23)
3.
(24)
(25)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.1.
(26)
Udviklingen i importen fra Kina
De kinesiske eksporterende producenter fortsatte med at levere betydelige mængder af
håndbetjente palletrucks til EU-markedet efter foranstaltningernes ikrafttræden i 2005.
Importmængden fra Kina til EU i NUP, næsten 400 000 enheder, hvilket svarer til 99
% af EU's samlede import, lå væsentligt over de niveauer, der blev konstateret før
indførelsen af foranstaltningerne (fra 118 000 enheder i 2000 til 280 000 enheder i den
oprindelige undersøgelsesperiode).
Eksportørernes uudnyttede kapacitet
Da der ikke forelå andre oplysninger vedrørende produktion og kapacitet i Kina, blev
analysen foretaget på grundlag af oplysninger fra ansøgerne, jf. grundforordningens
artikel 18. Markedsoplysningerne i anmodningen om en fornyet undersøgelse, som
ikke er blevet anfægtet af de interesserede parter, peger på en enorm kapacitet i Kina.
Allerede i 2008 og 2009 lå produktionen med henholdsvis 1,5 mio. enheder og 800
000 enheder på et niveau, der var mere end dobbelt så højt som niveauet for det
samlede EU-marked. Dertil kommer, at det kun var en begrænset del af den kinesiske
produktion (14 % i 2008 og 23 % i 2009), der blev solgt på det kinesiske
hjemmemarked.
Produktionsniveauerne peger klart i retning af, at der uden foranstaltninger vil kunne
rettes betydelige yderligere mængder af kinesiske håndbetjente palletrucks mod EU-
markedet.
EU-markedets attraktivitet, priserne på det kinesiske hjemmemarked og
eksportpriserne til tredjelande
EU-markedet er fortsat attraktivt for de kinesiske eksporterende producenter med
hensyn til priser. De kinesiske varer er blevet importeret til priser, der var ca. en
tredjedel af EU-erhvervsgrenens priser i forhold til ikke forretningsmæssigt forbundne
kunder i Unionen.
På grundlag af Kinas eksportstatistik blev det konstateret, at Unionen i NUP var
destination for 40 % af den samlede kinesiske eksport af håndbetjente palletrucks.
USA er det næststørste eksportmarked for kinesiske håndbetjente palletrucks med 20
% af den samlede kinesiske eksport, mens de resterende mængder er fordelt på
forskellige destinationer.
Kinesiske eksportpriser til EU er generelt i overensstemmelse med de kinesiske
eksportpriser til alle tredjelande undtagen USA. Det kan imidlertid konkluderes, at
som minimum ville en del af den kinesiske eksport til andre tredjelande end EU eller
USA (40 % af den samlede kinesiske eksport) potentielt kunne rettes mod EU, hvis
foranstaltningerne ophæves. En sådan udvikling er sandsynlig, ikke kun på grund af, at
højere priser kan opnås ved fravær af foranstaltninger, men især på grund af
fragmenteringen af denne tredjelandeeksport. I betragtning af EU-markedets vigtighed
og de allerede etablerede salgskanaler ville det være lettere at håndtere én
eksportdestination i stedet for forskellige lande.
De kinesiske eksportpriser til EU er betydeligt højere end kinesiske eksportpriser til
USA (17 % dyrere i løbet af NUP). I lyset af de kinesiske eksportørers manglende
samarbejdsvilje kan det ikke fastslås, i hvilket omfang prisforskellen kan forklares
3.2.
(27)
(28)
3.3.
(29)
(30)
(31)
(32)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med forskelle i produktmikset. På baggrund af de tilgængelige eksportdata kan det dog
ikke udelukkes, at håndbetjente palletrucks, som i øjeblikket eksporteres til USA til
lavere priser, (delvist) ville blive rettet mod EU-markedet, hvis foranstaltningerne
ophæves. En sådan udvikling vil kunne forklares ud fra de årsager, der nævnes i
betragtning 31 ovenfor.
(33)
Prissammenligningerne viser, at EU stadig er en yderst attraktiv destination for de
kinesiske eksporterende producenter, som efter al sandsynlighed vil fortsætte med at
eksportere store mængder af håndbetjente palletrucks til lave priser.
Konklusion vedrørende sandsynligheden for fortsat eller fornyet dumping
Ovenstående analyse viser, at kinesisk import fortsat kom ind på EU-markedet til
dumpingpriser og med meget høje dumpingmargener. På baggrund af navnlig
analysen af prisniveauerne på markederne i EU og i en række tredjelande samt den
uudnyttede kapacitet i Kina, kan det konkluderes, at der er sandsynlighed for fortsat
dumping, hvis foranstaltningerne ophæves.
D.
1.
(35)
EU-produktion
Samme vare fremstilles i EU af de to virksomhedskoncerner, som udgør ansøgerne,
samt af en tredje EU-producent af håndbetjente palletrucks. Disse virksomheder tegner
sig for den samlede EU-produktion af samme vare, jf. grundforordningens artikel 4,
stk. 1.
EU-erhvervsgrenen
Da disse producenter tegner sig for EU's samlede produktion af håndbetjente
palletrucks og væsentlige dele dertil, anses de således for at udgøre EU-
erhvervsgrenen i henhold til grundforordningens artikel 4, stk. 1, samt artikel 5, stk. 4,
og i det følgende benævnes de "EU-erhvervsgrenen".
En ikke-samarbejdsvillig eksportør påstod, at Kommissionen havde benyttet en
unøjagtig definition af EU-erhvervsgrenen, fordi den havde medtaget en ikke-
samarbejdsvillig EU-producent i definitionen af EU-erhvervsgrenen og i sin
skadesanalyse. De hævdede, at dette var en overtrædelse af grundforordningens artikel
5, stk. 4. I henhold til grundforordningens artikel 4, stk. 1, omfatter EU-
erhvervsgrenen imidlertid EU-producenter af den samme vare som helhed. Den ikke-
samarbejdsvillige producent er således en del af EU-erhvervsgrenen i henhold til
grundforordningen. Som forklaret i betragtning 42 er oplysninger vedrørende den
ikke-samarbejdsvillige EU-producent kun medtaget med hensyn til analysen af
salgsmængderne til ikke forretningsmæssigt forbundne kunder og EU-erhvervsgrenens
markedsandele. Det bemærkes endvidere, at selv om den ikke-samarbejdsvillige EU-
producent ikke var medtaget i analysen, ville resultaterne af undersøgelsen forblive
uændrede.
E.
1.
(38)
SITUATIONEN PÅ EU-MARKEDET
DEFINITION AF EU-ERHVERVSGRENEN
3.4.
(34)
2.
(36)
(37)
Indledende bemærkning
Da der ikke var nogen kinesiske eksporterende producenter, som viste samarbejdsvilje
i forbindelse med denne undersøgelse, er oplysningerne om importen af den
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0011.png
pågældende vare til Den Europæiske Union med oprindelse i Kina ("det pågældende
land") baseret på tal fra Eurostat.
2.
(39)
(40)
Forbrug på EU-markedet
EU-forbruget blev fastsat på grundlag af EU-erhvervsgrenens salgsmængder på EU-
markedet og importoplysninger fra Eurostat.
Mellem 2007 og NUP faldt forbruget i Unionen med 40 %, og den største del af faldet
fandt sted mellem 2008 og 2009.
Tabel 1
Samlet EU-forbrug (enheder)
Indeks (2007 = 100)
2007
783 330
100
2008
654 843
84
2009
385 410
49
NUP
468 557
60
3.
(41)
Importmængde, markedsandel og priser for importen fra Kina
Importmængden med oprindelse i Kina er faldet med 37 % i løbet af den betragtede
periode og nåede et niveau på 387 907 enheder i NUP. Men til trods for den betydelige
nedgang i efterspørgslen i EU steg den kinesiske imports markedsandel i løbet af den
betragtede periode, eftersom den kinesiske import ikke faldt med den samme rate som
forbruget i EU. Markedsandelen for importen fra det pågældende land faldt derfor
betydeligt mellem 2007 og NUP, hvor den nåede et niveau på ca. 83 %.
Gennemsnitsprisen for den kinesiske import ændrede sig lidt i løbet af den betragtede
periode.
Tabel 2
Importmængde fra det pågældende land (enheder) *
Indeks (2007 = 100)
Markedsandel for importen fra det pågældende land *
Importpriser fra det pågældende land (EUR pr. enhed)
*
Indeks (2007 = 100)
2007
612 222
100
78 %
96
100
2008
522 573
85
80 %
92
96
2009
300 222
49
78 %
100
104
NUP
387 907
63
83 %
97
101
* Oplysninger fra Eurostat. I 2007 og 2008 blev en del af de kinesiske varer angivet med
oprindelse i Thailand, indtil der blev indført foranstaltninger mod omgåelse for import fra
Thailand i 2008. Derfor blev denne thailandske import tilføjet til importen fra det pågældende
land, hvilket påvirkede dataene for 2007 og 2008 i tabel 2 ovenfor lidt.
4.
(42)
EU-erhvervsgrenens økonomiske situation
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 3, stk. 5, undersøgte
Kommissionen alle relevante økonomiske faktorer og forhold, der har indflydelse på
EU-erhvervsgrenens situation. Af fortrolighedshensyn (kun to producenter –
ansøgerne – samarbejdede i forbindelse med den fornyede undersøgelse) vises kun
indekstal nedenfor. Hvad angår den samlede EU-salgsmængde til ikke
forretningsmæssigt forbundne kunder samt EU-erhvervsgrenens markedsandel vist i
tabel 6 og 7 nedenfor og med henblik på at være i overensstemmelse med tabel 1 og 2
ovenfor (forbrug og kinesisk markedsandel), er dataene baseret på alle tre EU-
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0012.png
producenter, dvs. inklusive de to ansøgergrupper og den tredje producent, der ikke
samarbejdede i forbindelse med den fornyede undersøgelse (tal for salgsmængde for
sidstnævnte er baseret på de oplysninger, der er indsendt af ansøgerne).
4.1.
(43)
Produktion
I NUP faldt produktionen med 35 % sammenlignet med 2007.
Tabel 3
2007
Produktion (enheder)
Indeks (2007 = 100)
100
2008
84
2009
55
NUP
65
4.2.
(44)
Kapacitet og kapacitetsudnyttelsesgrad
Produktionskapaciteten forblev stabil mellem 2007 og NUP. Mens
kapacitetsudnyttelsen allerede lå på et lavt niveau i 2007, førte faldet i produktionen
mellem 2007 og NUP til et yderligere betydeligt fald i kapacitetsudnyttelsen på 20
procentpoint mellem 2007 og NUP, hvor kapacitetsudnyttelsen lå på et meget lavt
niveau.
Tabel 4
2007
2008
100
84
2009
100
55
NUP
100
65
Produktionskapacitet (enheder)
Indeks (2007 = 100)
Kapacitetsudnyttelse
Indeks (2007 = 100)
100
100
4.3.
(45)
Lagerbeholdninger
EU-erhvervsgrenens slutlagre steg med 56 % mellem 2007 og NUP.
Tabel 5
2007
2008
131
2009
59
NUP
156
Slutlagre (enheder)
Indeks (2007 = 100)
100
4.4.
(46)
Salgsmængde
EU-erhvervsgrenens salg på EU-markedet til ikke forretningsmæssigt forbundne
kunder faldt med 50 % i den betragtede periode med det største fald mellem 2008 og
2009.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0013.png
Tabel 6
2007
EU-salgsmængde til ikke forretningsmæssigt
forbundne kunder (enheder)
Indeks (2007 = 100)
2008
2009
NUP
100
79
55
50
4.5.
(47)
Markedsandel
EU-erhvervsgrenens markedsandel faldt fra et allerede lavt niveau i 2007 med
yderligere 16 % mellem 2007 og NUP. To af de fire EU-producenter fra den
oprindelige undersøgelse er stoppet med at fremstille håndbetjente palletrucks. Begge
hændelser kan anses for at stamme fra det øgede pres, som den kinesiske
dumpingimport har lagt på det europæiske marked, og dette pres kunne mærkes endnu
mere af EU-erhvervsgrenen i en situation med stærkt faldende forbrug.
Tabel 7
2007
2008
95
2009
111
NUP
84
EU-erhvervsgrenens markedsandel
Indeks (2007 = 100)
100
4.6.
(48)
Vækst
Mellem 2007 og NUP faldt forbruget i EU med 40 %. EU-erhvervsgrenen mistede 3,2
procentpoint i markedsandel, mens den pågældende imports markedsandel steg med 5
procentpoint.
Beskæftigelse
Beskæftigelsen i EU-erhvervsgrenen faldt med 17 % mellem 2007 og NUP. Dette
viser EU-erhvervsgrenens bestræbelser på at rationalisere produktionen i en situation
med stærkt faldende efterspørgsel.
Tabel 8
2007
2008
84
2009
76
NUP
83
4.7.
(49)
Beskæftigelse for den pågældende vare (personer)
Indeks (2007 = 100)
100
4.8.
(50)
Produktivitet
EU-erhvervsgrenens produktivitet, målt som produktion pr. ansat, faldt med 22 %
mellem 2007 og NUP.
Tabel 9
2007
2008
103
2009
74
NUP
78
Produktivitet (enheder pr. ansat)
Indeks (2007 = 100)
100
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0014.png
4.9.
(51)
Salgspriser og faktorer, som påvirker hjemmemarkedspriserne
EU-erhvervsgrenens enhedssalgspriser er steget lidt med 4 % mellem 2007 og NUP.
Tabel 10
2007
2008
101
2009
103
NUP
104
Enhedspris på EU-markedet (EUR pr. enhed)
Indeks (2007 = 100)
100
4.10.
(52)
Lønninger
Mellem 2007 og NUP faldt gennemsnitslønningerne pr. ansat med 29 %. Dette viser
også EU-erhvervsgrenens vellykkede bestræbelser på at holde omkostningerne nede på
trods af problemerne, som er forårsaget af den drastiske reduktion i
produktionsmængden.
Tabel 11
2007
2008
2009
NUP
Årlige arbejdskraftomkostninger pr. ansat (1 000
EUR)
Indeks (2007 = 100)
100
91
63
71
4.11.
(53)
Investeringer
Mellem 2007 og NUP faldt den årlige investeringsstrøm i den pågældende vare
fremstillet af EU-erhvervsgrenen markant med 91 %.
Tabel 12
2007
2008
58
2009
27
NUP
9
Nettoinvesteringer (EUR)
Indeks (2007 = 100)
100
4.12.
(54)
(55)
Rentabilitet og investeringsafkast
EU-erhvervsgrenens rentabilitet faldt væsentligt med 66 % mellem 2007 og NUP.
Investeringsafkastet faldt også betydeligt med 57 % i den betragtede periode.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0015.png
Tabel 13
2007
Nettofortjeneste ved EU-salg til ikke
forretningsmæssigt forbundne kunder (% af nettosalg)
Indeks (2007 = 100)
Investeringsafkast (nettofortjenesten i % af den
bogførte nettoværdi af investeringerne)
Indeks (2007 = 100)
2008
2009
NUP
100
68
-2
34
100
80
-2
43
4.13.
(56)
Likviditet og evne til at rejse kapital
Nettolikviditeten fra driften rapporteres i tabel 14 nedenfor. Der var ingen tegn på, at
EU-erhvervsgrenen havde vanskeligheder med at rejse kapital, hvilket hovedsagelig
skyldtes, at en række producenter indgår i større koncerner.
Tabel 14
2007
2008
84
2009
65
NUP
73
Likviditet (EUR)
Indeks (2007 = 100)
100
4.14.
(57)
Dumpingmargenens størrelse
På baggrund af mængden, markedsandelen og priserne på importen fra Kina kan
virkningerne af de faktiske dumpingmargener for EU-erhvervsgrenen ikke anses for at
være ubetydelige.
Genrejsning efter virkningerne af tidligere dumping
De ovenfor undersøgte indikatorer viser, at EU-erhvervsgrenens økonomiske og
finansielle situation er forblevet udsat i væsentlig grad til trods for indførelsen af
antidumpingforanstaltninger i 2005 på grund af den overvældende tilstedeværelse af
kinesiske varer til lave priser på EU-markedet. Denne allerede vanskelige situation er
blevet til et tydeligt udtryk for forvoldt skade i løbet af 2009 og NUP, hvor et
væsentligt fald i forbruget i EU har fremhævet det fuldstændige omfang af det
negative pres fra den kinesiske dumpingimport. I løbet af denne periode har EU-
erhvervsgrenen faktisk set et større fald i sin produktion og salgsmængde end i
forbruget i EU og har derfor oplevet et væsentligt yderligere tab af markedsandele.
Markedsandelen for den kinesiske import steg yderligere i den samme periode til trods
for foranstaltningerne, og kinesiske varer er blevet importeret til priser, der er
væsentligt lavere end EU-erhvervsgrenens priser. I NUP faldt fortjenesten yderligere
for EU-erhvervsgrenen. Derfor var EU-erhvervsgrenen ikke i stand til at overvinde
virkningerne af dumping, og erhvervsgrenens situation er forværret yderligere i NUP.
Konklusioner
Mellem 2007 og NUP var der en række vigtige indikatorer, der udviklede sig negativt
til trods for de gældende antidumpingforanstaltninger: rentabiliteten faldt med 4,9
procentpoint, produktions- og salgsmængderne faldt med hhv. 35 % og 50 %,
4.15.
(58)
4.16.
(59)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kapacitetsudnyttelsen faldt med 35 % og blev efterfulgt af et fald i beskæftigelsen.
Selv om en del af disse negative udviklinger kan forklares ved det kraftige fald i
forbruget, som faldt med 40 % i den betragtede periode, er det yderligere fald EU-
erhvervsgrenens markedsandel (faldt med 4 procentpoint mellem 2007 og NUP) og
den konstante stigning i markedsandelen for import fra Kina et tydeligt tegn på det
øgede pres, der er et resultat af den kinesiske dumpingimport. I betragtning af det
kvasimonopol, der allerede er opnået af den kinesiske import på EU-markedet, kan
enhver yderligere stigning i kinesisk import, også som følge af deres betydeligt lavere
priser, reducere EU-erhvervsgrenens niveau af produktionsudnyttelse til under det
minimum, der er nødvendigt til at sikre bæredygtigheden. I den forbindelse skal det
erindres, at to EU-producenter har været nødt til at forlade branchen med håndbetjente
palletrucks i løbet af den betragtede periode som allerede nævnt i betragtning (47)
ovenfor.
(60)
I sine kommentarer til fremlæggelsen hævdede en eksporterende producent fra Kina,
at
visse
indikatorer,
herunder
produktion,
salgsmængde,
rentabilitet,
kapacitetsudnyttelse, beskæftigelse faktisk ikke viser nogen negativ udvikling for EU-
erhvervsgrenen. Virksomheden har dog kun set på udviklingen mellem 2009 og NUP,
mens det med henblik på vurdering af skade er nødvendigt at vurdere den samlede
udvikling i EU-erhvervsgrenen i den betragtede periode, dvs. mellem 2007 og NUP.
Som forklaret ovenfor (se betragtning (43) til (49)) udviklede alle skadesindikatorer,
der blev nævnt af den kinesiske eksportør, sig i en negativ retning i den betragtede
periode.
Derudover hævdede den samme eksportør, at Kommissionen ikke skelnede mellem
den skadesvoldende virkning af dumpingimporten og andre virkninger, især
efterspørgselsnedgangen som et resultat af den økonomiske krise. Selv om det er
rigtigt, at forbruget i EU faldt med 40 % i den betragtede periode, lykkedes det dog
samtidigt for de kinesiske eksportører at skaffe markedsandele i betydelig grad på
bekostning af EU-erhvervsgrenen. Som forklaret i betragtning (58) ovenfor skal det
desuden erindres, at indvirkningen af dumpingimporten faktisk var mere skadelig i
perioden med svag efterspørgsel.
Det konkluderes derfor, at EU-erhvervsgrenen har lidt betydelig skade i NUP til
trods for antidumpingforanstaltningerne.
5.
5.1.
(62)
Indvirkningen af dumpingimporten og andre faktorer
Indvirkningen af dumpingimporten
Til trods for et fald i forbruget i Den Europæiske Union i den betragtede periode faldt
importmængden fra det pågældende land ikke med samme hastighed, og dette
resulterede derved i, at markedsandelen for den kinesiske import øgedes yderligere. Da
de eksporterende producenter i Kina ikke samarbejdede, blev der beregnet
prisunderbud på baggrund af de bedste foreliggende faktiske oplysninger, som
omfattede forskellige informationskilder, dvs. Eurostat-data, tilbud fra eksporterende
producenter i Kina, som blev indsendt af ansøgerne, og eksportfakturaer, der blev
indsamlet fra medlemslandenes toldmyndigheder. Importen fra det pågældende land
blev anset for tydeligt at underbyde EU-erhvervsgrenens priser med mellem 43 % og
78 %, afhængigt af den anvendte informationskilde.
(61)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0017.png
5.2.
(63)
Import fra andre lande
Importen fra andre lande ligger på et meget lavt niveau og faldt yderligere med 79 %
mellem 2007 og NUP. Markedsandelen for import fra andre lande faldt også i NUP.
Af fortrolighedshensyn (to producenter udgør EU-erhvervsgrenen) vises kun indekstal
nedenfor.
Tabel 15
2007
2008
60
71
2009
6
12
NUP
21
34
Importmængde fra andre lande (enheder)
Indeks (2007 = 100)
Markedsandel for importen fra andre lande
Indeks (2007 = 100)
100
100
6.
(64)
Konklusion
Som vist under betragtning (41) er importen fra det pågældende land steget med
hensyn til markedsandel i den betragtede periode, og dette til trods for et betydeligt
fald i forbruget i EU. Dette har øget markedsandelen for den kinesiske import til 83 %
af forbruget i EU i NUP. Det øgede pres med hensyn til mængde er blevet
sammenkoblet med betydeligt lave kinesiske importpriser til EU, hvilket har
underbudt EU-erhvervsgrenens priser væsentligt til trods for en generelt faldende
efterspørgsel. Det konkluderes derfor, at der er en årsagssammenhæng mellem
dumpingimport fra Kina og den betydelige skade, som EU-erhvervsgrenen har lidt i
NUP.
F.
SANDSYNLIGHED FOR FORTSAT SKADE
1.
(65)
2.
(66)
Indledende bemærkninger
Som allerede vist har indførelsen af antidumpingforanstaltninger ikke gjort det muligt
for EU-erhvervsgrenen at overvinde følgerne af den lidte skade.
Sandsynlig udvikling af den kinesiske import, hvis foranstaltningerne ophæves
Som nævnt i betragtning (27) ovenfor er der en stor tilgængelig produktionskapacitet i
Kina. I 2008 og 2009 lå produktionen med henholdsvis 1,5 mio. enheder og 800 000
enheder på et niveau, der allerede var mere end dobbelt så højt som niveauet for det
samlede EU-marked. Desuden var det kun en begrænset del af den kinesiske
produktion (14 % i 2008 og 23 % i 2009), der blev solgt på det kinesiske
hjemmemarked. Hvis der ikke foreligger foranstaltninger, vil der derfor kunne rettes
betydelige yderligere mængder af kinesiske håndbetjente palletrucks mod EU-
markedet.
Som nævnt ovenfor i betragtning (31) er de kinesiske eksportpriser til EU generelt i
overensstemmelse med de gennemsnitlige kinesiske eksportpriser til alle tredjelande.
Det kan dog konkluderes, at mindst en del af den kinesiske eksport til andre
tredjelande end EU eller USA (40 % af den samlede kinesiske eksport) potentielt kan
rettes mod EU igen, hvis foranstaltningerne blev ophævet. En sådan udvikling er
sandsynlig, ikke kun på grund af, at højere priser kan opnås ved fravær af
foranstaltninger, men især på grund af fragmenteringen af denne tredjelandeeksport. I
(67)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
betragtning af EU-markedets vigtighed og de allerede etablerede salgskanaler vil det
være lettere at håndtere én eksportdestination i stedet for mange forskellige lande.
3.
(68)
Konklusion
Ud fra de resultater, som nævnes i betragtning (66) og (67) ovenfor, konkluderes det,
at der er en sandsynlighed for, at den betydelige skade, som blev konstateret i NUP, vil
fortsætte, hvis foranstaltningerne blev ophævet. Dette vil sandsynligvis medføre en
yderligere forværring af EU-erhvervsgrenens økonomiske og finansielle situation,
hvilket endda kan bringe dens eksistens i fare på mellemlang sigt.
G.
1.
(69)
Indledning
Det blev i henhold til grundforordningens artikel 21 undersøgt, om opretholdelse af de
gældende antidumpingforanstaltninger ville være i strid med Unionens interesser som
helhed. Unionens interesser blev fastlagt på grundlag af en vurdering af alle de
forskellige involverede parters interesser, dvs. EU-erhvervsgrenens, importørernes og
brugernes interesser.
Det bør erindres, at vedtagelsen af foranstaltninger ikke blev anset for at være imod
Unionens interesser i den oprindelige undersøgelse. Da nærværende undersøgelse er
en fornyet undersøgelse med analyse af en situation, hvor der allerede har været
antidumpingforanstaltninger gældende, giver det mulighed for at foretage en vurdering
af eventuelle uønskede negative virkninger for de berørte parter af de gældende
antidumpingforanstaltninger.
På dette grundlag blev det undersøgt, om det til trods for, at man var nået til den
konklusion, at den skadevoldende dumping sandsynligvis ville fortsætte, tydeligt
kunne konkluderes, at det ikke ville være i Unionens interesse at opretholde
foranstaltningerne i dette bestemte tilfælde.
EU-erhvervsgrenens interesser
EU-erhvervsgrenen har konsekvent tabt markedsandel, mens importen fra det
betragtede land har haft en væsentlig stigning i markedsandelen i den betragtede
periode. To af de fire oprindelige EU-producenter har standset produktionen af den
undersøgte vare. Derudover har EU-erhvervsgrenen lidt betydelig skade i den
betragtede periode. EU-erhvervsgrenen vil sandsynligvis befinde sig i en endnu værre
situation, hvis foranstaltningerne bortfalder.
Importørernes og brugernes interesser
Ingen af de ikke forretningsmæssigt forbundne importører og brugere, som blev
kontaktet, tilbød at samarbejde. Det skal erindres, at det i den oprindelige undersøgelse
blev konkluderet, at indførelsen af foranstaltninger ikke ville have væsentlige følger
for brugerne. Selv om der har været anvendt foranstaltninger i fem år, fortsætter
importørerne og brugerne i EU med at købe varen hovedsagligt fra Kina. Det blev
heller ikke fremført, at der havde været problemer med at finde andre kilder. Det skal
desuden erindres, at de samarbejdende brugere i den oprindelige undersøgelse forblev
neutrale med hensyn til indførelsen af foranstaltninger, og det blev konkluderet, at
UNIONENS INTERESSER
(70)
(71)
2.
(72)
3.
(73)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
håndholdte palletrucks var mindre vigtige i deres forretning. Der blev ikke fundet tegn
på det modsatte i løbet af denne undersøgelse. Det konkluderes derfor, at en
opretholdelse af antidumpingforanstaltningerne sandsynligvis ikke vil have alvorlige
følger for importørerne og brugerne i EU. Uden disse foranstaltninger kan den
kinesiske dumpingimport faktisk monopolisere EU-markedet for håndholdte
palletrucks.
4.
(74)
Konklusion
I betragtning af ovennævnte kan det ikke konkluderes i tydelig grad, at opretholdelsen
af de aktuelle antidumpingforanstaltninger ikke ville være i strid med EU's interesser.
H.
(75)
ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
Alle parter blev underrettet om de vigtigste kendsgerninger og betragtninger, der lå til
grund for at anbefale, at de gældende foranstaltninger opretholdes. Parterne fik
desuden en frist til at fremsætte bemærkninger til ovennævnte fremlæggelse af
oplysninger. Indlæg og bemærkninger blev, hvor det var berettiget, taget i betragtning.
I sine bemærkninger til fremlæggelsen fremhævede EU-erhvervsgrenen, at niveauet af
dumping og underbud, som blev fundet i forbindelse med den fornyede undersøgelse,
er meget højere end i forbindelse med den oprindelige undersøgelse, og at der var et
øget pres fra kinesisk dumpingimport. EU-erhvervsgrenen har derfor anført, at
Kommissionen også bør overveje at genvurdere niveauet for antidumpingtold. I
betragtning af disse bemærkninger og også i betragtning af resultaterne fra denne
undersøgelse, overvejes muligheden for at åbne en fuldstændig interimsundersøgelse,
der er begrænset til dumping.
Det fremgår af det ovenstående, at antidumpingforanstaltningerne, jf.
grundforordningens artikel 11, stk. 2, vedrørende importen af håndbetjente palletrucks
og væsentlige dele dertil med oprindelse i Folkerepublikken Kina bør opretholdes. Det
skal erindres, at disse foranstaltninger består af værditold med forskellige satser.
Det skal erindres, at de foranstaltninger, der er genstand for denne undersøgelse, blev
udvidet ved Rådets forordning (EF) nr. 499/2009 til også at omfatte importen af
samme vare afsendt fra Thailand, uanset om den har oprindelse i Thailand eller ej. Der
fremkom ingen nye elementer i den henseende i forbindelse med denne undersøgelse.
Den endelige antidumpingtold på 46,7 % for "alle andre virksomheder" og over for
importen af den pågældende vare med oprindelse i Folkerepublikken Kina bør derfor
udvides til at omfatte import af den samme vare afsendt fra Thailand, uanset om varen
er angivet med oprindelse i Thailand eller ej.
Den individuelle antidumpingtold for de virksomheder, der er nævnt i denne
forordning, gælder udelukkende for importen af den pågældende vare, som er
fremstillet af disse virksomheder og således af de nævnte specifikke retlige enheder.
Import af den pågældende vare, der er fremstillet af andre virksomheder, som ikke
udtrykkeligt er nævnt i den dispositive del af denne forordning med navn og adresse,
herunder forretningsmæssigt forbundne enheder til de specifikt nævnte, kan ikke drage
fordel af disse satser, men er omfattet af toldsatsen for "alle andre virksomheder".
Alle anmodninger om anvendelse af denne individuelle antidumpingtold (f.eks. efter
ændring i den pågældende enheds navn eller efter oprettelse af nye produktions- eller
(76)
(77)
(78)
(79)
(80)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450611_0020.png
salgsenheder) indgives omgående til Kommissionen
7
sammen med alle relevante
oplysninger, navnlig om ændringer i virksomhedens aktiviteter vedrørende produktion,
hjemmemarkeds- og eksportsalg i tilknytning til f.eks. den pågældende navneændring
eller den pågældende ændring i produktions- og salgsenheder. Forordningen vil i givet
fald blive ændret i overensstemmelse hermed gennem en ajourføring af listen over
virksomheder, der er omfattet af individuelle toldsatser -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Der indføres hermed en endelig antidumpingtold på importen af håndbetjente
palletrucks og væsentlige dele dertil, dvs. chassis og hydraulisk anordning, der aktuelt angives
under KN-kode ex 8427 90 00 (Taric-kode 8427 90 00 11 og 8427 90 00 19) og ex 8431 20
00 (Taric-kode 8431 20 00 11 og 8431 20 00 19), med oprindelse i Folkerepublikken Kina. I
forbindelse med denne forordning er håndbetjente palletrucks trucks på hjul med gaffelarme
til at løfte og manøvrere paller, beregnet til at blive skubbet, trukket og styret manuelt på et
glat, jævnt og hårdt underlag af en gående operatør, som anvender en bevægelig styrestang.
Håndbetjente palletrucks er kun beregnet til at løfte materiale tilstrækkeligt til, at det kan
transporteres, og det sker ved pumpebevægelser med styrestangen, og de har ikke andre
yderligere funktioner eller anvendelser som f.eks. i) at transportere og at løfte materiale,
således at det kan anbringes på et højere niveau, at anbringe materiale på lager (højtløftere),
ii) at stable paller oven på hinanden (stablere), iii) at løfte materiale op til en arbejdsplatform
(sakseløftere) eller iv) at løfte og veje materiale (truck med vejefunktion).
2.
Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit Unionens
grænse, ufortoldet, for de i stk. 1 omhandlede varer fremstillet af følgende virksomheder:
Virksomhed
Ningbo Liftstar Material Transport Equipment Factory,
Zhouyi Village, Zhanqi Town, Yin Zhou District,
Ningbo City, Zhejiang Province, 315144, Kina
Ningbo Ruyi Joint Stock Co. Ltd, 656 North Taoyuan
Road, Ninghai, Zhejiang Province, 315600, Kina
Ningbo Tailong Machinery Co. Ltd, Economic
Developing Zone, Ninghai, Ningbo City, Zhejiang
Province, 315600, Kina
Zhejiang Noblelift Equipment Joint Stock Co. Ltd, 58,
Jing Yi Road, Economy Development Zone, Changxin,
Zhejiang Province, 313100, Kina
Alle andre virksomheder
Toldsats
(%)
32,2
Taric-
tillægs-
kode
A600
28,5
39,9
A601
A602
7,6
A603
46,7
A999
7
Europa-Kommissionen, Generaldirektoratet for Handel, Direktorat H, 1049 Bruxelles, Belgien.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Den endelige antidumpingtold for "alle andre virksomheder", der er omhandlet i stk. 2,
udvides hermed til importen af håndbetjente palletrucks og væsentlige dele dertil, dvs. chassis
og hydraulisk anordning, som defineret yderligere i stk. 1, der aktuelt angives under KN-kode
ex 8427 90 00 og ex 8431 20 00 (Taric-kode 8427 90 00 11 og 8431 20 00 11), og afsendt fra
Thailand, uanset om varen er angivet med oprindelse i Thailand eller ej.
4.
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
DA
21
DA