Kommunaludvalget 2011
KOM (2011) 0614
Offentligt
1450667_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 6.10.2011
KOM(2011) 614 endelig
2011/0275 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om særlige bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og målet om
investeringer i vækst og beskæftigelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1080/2006
{SEK(2011) 1138 endelig}
{SEK(2011) 1139 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Den 29. juni 2011 vedtog Kommissionen et forslag til den næste flerårige finansielle ramme
for perioden 2014-2020: Et budget for Europa 2020
1
. I sit forslag slog Kommissionen fast, at
samhørighedspolitikken bør forblive et væsentligt element af den næste finansielle pakke og
understregede dens centrale rolle i gennemførelsen af EU 2020-strategien
2
.
Kommissionen foreslog derfor en række vigtige ændringer til den måde, hvorpå
samhørighedspolitikken udformes og gennemføres. Blandt forslagets vigtigste kendetegn er,
at koncentrere bevillingerne på et mindre antal prioriteter, som hænger bedre sammen med
Europa 2020-strategien, at fokusere på at nå resultater, at overvåge de fremskridt, der gøres i
retning af aftalte mål, at øge anvendelsen af betingelser og at forenkle leveringen.
Denne forordning fastsætter bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
og ophæver forordning (EF) nr. 1083/2006. Den er inspireret af det arbejde, der er iværksat
siden offentliggørelsen af den fjerde rapport om samhørighed i maj 2007, som skitserede de
vigtigste udfordringer, som regionerne står over for i de næste årtier, og samtidig igangsatte
debatten om den fremtidige samhørighedspolitik. Den 9. november 2010 vedtog
Kommissionen den femte samhørighedsrapport, som er en analyse af de sociale og
økonomiske udviklingstendenser og opstiller retningslinjer for den fremtidige
samhørighedspolitik.
Samhørighedspolitikken er det vigtigste investeringsinstrument til støtte for Unionens
nøgleprioriteter, der er nedfældet i Europa 2020-strategien. Det er fordi, den fokuserer på de
lande og regioner, hvor behovet er størst. Det har været en af de største succeser i EU, når det
gælder om at hæve levestandarden for alle Unionens borgere. Det sker ikke kun ved at hjælpe
fattige medlemsstater og regioner at udvikle sig og vokse, men også gennem dens rolle i
integrationen i det indre marked, hvis størrelse giver markeds- og stordriftsfordele til alle dele
af EU, rige som fattige, store som små. Kommissionens evaluering af tidligere udgifter til
samhørighedspolitikken har vist mange eksempler på merværdi og vækst- og jobskabende
investeringer, som ikke ville have fundet sted uden støtte fra EU-budgettet. Men resultaterne
viser også virkningerne af spredning og manglende prioritering. På et tidspunkt, hvor de
offentlige ressourcer er knappe, og vækstfremmende investeringer er mere nødvendige end
nogensinde før, har Kommissionen besluttet at foreslå væsentlige ændringer af
samhørighedspolitikken.
EFRU har til formål at styrke den økonomiske og sociale samhørighed i EU ved at korrigere
de ubalancer, der findes mellem EU's regioner. EFRU yder støtte til regional og lokal
udvikling ved at medfinansiere investeringer i F&U og innovation, klimaforandrings- og
miljøforanstaltninger, erhvervsstøtte til SMV, tjenester af fælles økonomisk interesse,
telekommunikations-,
energi-
og
transportinfrastrukturer,
sundheds-
og
uddannelsesinfrastrukturer og sociale infrastrukturer samt bæredygtig byudvikling.
1
2
KOM(2011) 500 endelig.
Meddelelse fra Kommissionen: Europa 2020 - En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst -
KOM(2010) 2020 endelig af 3.3.2010.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0003.png
2.
2.1.
RESULTAT
AF
HØRINGER
KONSEKVENSANALYSE
Høringer og ekspertrådgivning
AF
INTERESSENTER
OG
Ved udarbejdelsen af forslagene er der taget hensyn til resultaterne af de offentlige høringer
om 5. situationsrapport om økonomisk og social samhørighed, gennemgangen af EU-
budgettet
3
, forslagene til den flerårige finansielle ramme
4
, den femte samhørighedsrapport
5
og
konsultationerne efter vedtagelsen af rapporten.
Den offentlige høring om den femte samhørighedsrapports konklusioner fandt sted mellem
den 12. november 2010 og den 31. januar 2011. Der indkom 444 bidrag i alt. Respondenterne
var medlemsstaterne, de regionale og lokale myndigheder, arbejdsmarkedets parter,
organisationer med europæisk sigte, ngo 'er, borgere og andre interessenter. Den offentlige
høring stillede en række spørgsmål om den fremtidige samhørighedspolitik. Et resumé af
resultaterne blev offentliggjort den 13. maj 2011
6
.
Resultaterne af de efterfølgende evalueringer, der er foretaget for programmerne for 2000-
2006, og en bred vifte af undersøgelser og ekspertrådgivning blev anvendt som input. Der
blev også modtaget ekspertrådgivning fra gruppen af højtstående eksperter vedrørende
samhørighedspolitikkens fremtid, der er sammensat af eksperter fra de nationale
forvaltninger, og som afholdt 10 møder mellem 2009 og 2011.
Resultaterne af den offentlige høring om den femte samhørighedsrapport viser, at der er
generel enighed om at koncentrere finansieringen. Der er dog en vis betænkelighed
vedrørende afgørelser om koncentration, som ikke træffes på det rette niveau. Mange bidrag
fremhæver navnlig behovet for fleksibilitet og nødvendigheden af at tage hensyn til særlige
territoriale forhold. Herudover udtrykte flere interessenter bekymring for, at hvis prioriteterne
begrænses for meget på EU-niveau, så vil der ikke være den nødvendige fleksibilitet til at
formulere passende regionale udviklingsstrategier.
2.2.
Konsekvensanalyse
Valgmulighederne blev vurderet, især i forbindelse med EFRU-bidraget til to offentlige
goder:
bidraget til beskæftigelse, F&U og innovation gennem virksomhedsstøtte
investeringerne i grundlæggende infrastruktur (f.eks. transport-, energi-, miljø-,
social- og sundhedsinfrastrukturer).
Andre områder, hvor EFRU yder et vigtigt bidrag til EU's offentlige goder, blev ikke
behandlet, da de successive evalueringer og den akademiske forskning ikke har konstateret
særlige problemer inden for disse områder for så vidt angår EFRU's interventionsområde.
3
4
5
6
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om "Gennemgang af EU's budget", KOM(2010) 700 endelig af 19.10.2010.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om "Et budget for Europa" 2020, KOM (2011) 500 endelig af 29.6.2011.
Femte rapport om økonomisk, social og territorial samhørighed, november 2010.
Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene: Resultaterne af den offentlige høring om
konklusionerne af den femte rapport om økonomisk, social og territorial samhørighed, SEK(2011) 590
endelig af 13.5.2011.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0004.png
Med hensyn til virksomhedsstøtte kan det hævdes, at en sådan støtte, især i form af tilskud, er
vigtigst for små virksomheder til innovative aktiviteter og i områder med industriel
tilbagegang, hvor der sker strukturelle ændringer. Det er mindre indlysende at investere i store
virksomheder, mindre innovative områder og regioner, som er attraktive for investorer uden
støtten. Det er fornuftigt at finansiere infrastruktur i mindre udviklede områder, hvor de
offentlige myndigheder ikke har tilstrækkelige midler til investeringer, og hvor
investeringsomkostningerne ikke kan tjenes hjem igen, fordi befolkningen har en lav
indkomst. Det er langt mindre fornuftigt at investere i grundlæggende infrastruktur i mere
udviklede regioner.
De undersøgte valgmuligheder inkluderer bl.a. status quo-situationen, ændringer for at gøre
støtten mere målrettet, og en mulighed, som ville være betydelig mere restriktiv i forhold til
de nuværende finansieringsmuligheder. Muligheden med øget målrettethed blev valgt, hvilket
øger finansieringens efficiens, effektivitet og EU-merværdi, men samtidig giver regionerne
tilstrækkelig fleksibilitet med hensyn til investeringer og mindsker risikoen for, at aktiviteter,
der kræver finansiering, ligger uden for anvendelsesområdet.
3.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Den europæiske regionalpolitik spiller en vigtig rolle, når det gælder at mobilisere lokale
aktiver og fokusere på udviklingen af det forhåndenværende potentiale.
Artikel 174 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) opfordrer til
handling fra Den Europæiske Union til at styrke sin økonomiske, sociale og territoriale
samhørighed og fremme en harmonisk udvikling i hele EU ved at mindske forskellene mellem
regionernes udviklingsniveau og fremme udviklingen i mindre gunstigt stillede regioner.
Målet om økonomisk, social og territorial samhørighed fremmes gennem tre EU-fonde. Som
fastsat i artikel 176 i TEUF er formålet med EFRU at fremme udviklingen og den strukturelle
tilpasning af regioner med efterslæb og af industriområder i nedgang.
Ifølge artikel 174 i TEUF skal der blandt de berørte områder lægges særlig vægt på
landdistrikter, områder i en industriel overgangsproces og områder, der lider af alvorlige
naturbetingede eller demografiske ulemper af permanent art, bl.a. de nordligste meget tyndt
befolkede områder samt ø-områder, grænseoverskridende områder og bjergområder.
Ifølge artikel 349 i TEUF skal der vedtages specifikke foranstaltninger for at tage hensyn til
den strukturelle sociale og økonomiske situation i regionerne i den yderste periferi, som
forværres af visse specifikke træk, som alvorligt hæmmer disse regioner i deres udvikling.
Disse specifikke foranstaltninger skal omfatte betingelser for adgang til strukturfondene.
Timingen af den fornyede gennemgang af EU-støtte til at fremme samhørighed hænger
sammen med forslaget til en ny flerårig finansiel ramme, jf. Kommissionens arbejdsprogram.
Som EU 's budgetrevision har fremhævet: "EU's budget skal anvendes til finansiering af EU's
offentlige goder, foranstaltninger, som medlemsstaterne og regionerne ikke kan finansiere
selv, eller hvis det kan sikre bedre resultater"
7
. Forslaget til retsakten overholder
subsidiaritetsprincippet, eftersom opgaverne for EFRU er fastsat i traktaten, og politikken
gennemføres i overensstemmelse med princippet om delt forvaltning og under hensyntagen til
den institutionelle kompetence i medlemsstaterne og regionerne.
7
KOM(2010) 700 endelig af 19.10.2010.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0005.png
Retsakten og typen af foranstaltning (dvs. finansiering) er begge defineret i TEUF, som er
retsgrundlaget for strukturfondene, og som bestemmer, at strukturfondenes opgaver,
prioriterede mål og organisation fastsættes i forordninger.
4.
VIRKNING FOR BUDGETTET
Kommissionens forslag til en flerårig finansiel ramme regner med et beløb på 376 mia. EUR
til økonomisk, social og territorial samhørighed i perioden 2014-2020.
Foreslået budget 2014-2020
Konvergensregioner
Overgangsregioner
Konkurrenceevneregioner
Territorialt samarbejde
Samhørighedsfonden
Ekstra tildeling
randområder
til
tyndtbefolkede
områder
og
Mia. EUR
162,6
39
53,1
11,7
68,7
0,926
Connecting Europe-faciliteten inden for transport,
40 (med yderligere 10 mia. EUR
energi
og
informations-
og
kommuni-
øremærket i Samhørighedsfonden)
kationsteknologier (ikt)
*Alle tal i faste 2011-priser
Kommissionens forslag fastsætter mindsteandele til Den Europæiske Socialfond (ESF) for
hver kategori af regioner med henblik på at øge fondenes bidrag til indsatsen for at
virkeliggøre hovedmålsætningerne i Europa 2020-strategien. Med disse andele kommer ESF
som helhed til at tegne sig for mindst 25 % af budgettet til samhørighedspolitikken, dvs. 84
mia. EUR. Dette betyder, at der maksimalt er 183,3 mia. EUR til rådighed for EFRU for
perioden 2014-2020.
5.
RESUMÉ AF INDHOLDET AF DEN FORESLÅEDE FORORDNING
Den foreslåede forordning fastlægger anvendelsesområdet for EFRU, og definerer også en
negativliste over aktiviteter, som ikke vil være støtteberettigede. Forordningen fastsætter
prioriteter for hvert tematisk mål.
Overgangsregionerne og de mere udviklede regioner vil blive pålagt at anvende størstedelen
af midlerne fra samhørighedsfinansieringen (undtagen ESF) på energieffektivitet og
vedvarende energi, fremme af små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne og
innovation. Mindre udviklede regioner vil kunne anvende deres andel af midlerne til en
bredere vifte af mål, der afspejler deres bredere udviklingsbehov. Den mekanisme, der
foreslås:
Mindst 80 % af ressourcerne fokuseres på energieffektivitet og vedvarende energi,
forskning og innovation og SMV-støtte i mere udviklede regioner og
overgangsregioner, og mindst 20 % heraf skal gå til energieffektivitet og vedvarende
energi. Da der fortsat er omstruktureringsbehov i regioner, som ikke længere hører
under konvergensmålet, nedsættes mindsteandelen her til 60 %.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mindst 50% af ressourcerne fokuseres på energieffektivitet og vedvarende energi,
forskning og innovation og SMV-støtte i mindre udviklede regioner, og mindst 6 %
heraf skal bruges til energieffektivitet og vedvarende energi.
Den foreslåede forordning fastsætter en øget fokus på bæredygtig byudvikling. Den øgede
fokus skal nås gennem øremærkning af et minimum på 5 % af EFRU 's midler til bæredygtig
byudvikling, oprettelse af en byudviklingsplatform til at fremme kapacitetsopbygning og
udveksling af erfaringer og vedtagelse af en liste over byer, hvor integrerede aktioner for
bæredygtig byudvikling vil blive gennemført.
Den foreslåede forordning har til formål at bidrage til, at finansieringen bliver mere
resultatorienteret, ved at fastlægge fælles indikatorer vedrørende fysisk output og resultater
vedrørende det endelige mål for finansieringen.
I forslaget til forordning nævnes behovet for at lægge særlig vægt på operationelle
programmer til særlige vanskeligheder i områder med alvorlige og permanente naturbetingede
eller demografiske ulemper.
Endelig indeholder den foreslåede forordning særlige bestemmelser for anvendelsen af de
specifikke yderligere tildelinger til regionerne i den yderste periferi.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0007.png
2011/0275 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om særlige bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og målet om
investeringer i vækst og beskæftigelse og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1080/2006
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 178
og 349,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
8
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
9
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge traktatens artikel 176 skal Den Europæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU)
bidrage til at udligne de største regionale skævheder i Fællesskabet. EFRU bidrager
således til at mindske forskellen mellem de forskellige regioners udviklingsniveau og
afstanden til de mindst begunstigede regioner, herunder landdistrikter og byer,
industriområder i tilbagegang samt områder med alvorlige og permanente
naturbetingede eller demografiske ulemper såsom øer, bjergområder, tyndt befolkede
områder og grænseregioner.
De bestemmelser, som er fælles for EFRU, Den Europæiske Socialfond (ESF) (i det
følgende benævnt "strukturfondene") og Samhørighedsfonden, er fastlagt i forordning
(EU) nr. […]/2012 af […] om fælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for
Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond, som er omfattet af den fælles strategiske ramme, om generelle
bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske
Socialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1083/2006
10
[den generelle forordning].
(2)
8
9
10
EUT C […] af ]…], s. […].
EUT C […] af ]…], s. […].
EUT L […] af […], s. […].
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0008.png
(3)
Der bør fastsættes særlige bestemmelser om, hvilken type aktiviteter der kan støttes af
EFRU under de tematiske mål, der er fastlagt i forordning (EU) nr. […]/2012 [den
generelle forordning]. Samtidig bør udgifter uden for EFRU's anvendelsesområde
defineres og præciseres, herunder for så vidt angår nedbringelsen af
drivhusgasemissioner i anlæg, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF
11
.
For at imødekomme EFRU's særlige behov og i overensstemmelse med Europa 2020-
strategien
12
, hvor samhørighedspolitikken bør støtte behovet for at opnå intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst, er det nødvendigt at fastlægge EFRU-specifikke
aktioner som "investeringsprioriteter" for de enkelte tematiske mål, der er fastsat i
artikel 9 i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning].
EFRU bør bidrage til Europa 2020-strategien og dermed sikre større koncentration af
EFRU-støtte på Unionens prioriteter. Alt efter, hvilken kategori region der modtager
støtte, bør EFRU-støtten koncentreres på forskning og innovation, små og mellemstore
virksomheder og modvirkning af klimaforandringer. Koncentrationsgraden bør tage
hensyn til den pågældende regions udviklingsniveau og de specifikke behov i regioner,
hvor BNP pr. indbygger i perioden 2007-2013 var mindre end 75 % af det
gennemsnitlige BNP for EU-25 i referenceperioden.
Der bør fastlægges fælles indikatorer til brug ved evalueringen af
programgennemførelsen, inden medlemsstaterne udarbejder deres operationelle
programmer. Indikatorerne bør suppleres med programspecifikke indikatorer.
Inden for rammerne for en bæredygtig udvikling af bymiljøet anses det for nødvendigt
at understøtte integrerede foranstaltninger til at afhjælpe de økonomiske,
miljømæssige, klimamæssige og sociale problemstillinger i byområder og at fastlægge
en procedure for opstilling af en liste over byer, der er omfattet af sådanne
foranstaltninger, og den finansielle tildeling til sådanne foranstaltninger.
På EU-niveau bør der tages endnu et skridt frem mod at oprette en platform for
byudvikling ved at bygge videre på de erfaringer og kompetencer, der er opnået i
forbindelse med integrationen af aktioner inden for bæredygtig byudvikling i de
operationelle programmer, der støttes af EFRU i perioden 2007-2013.
Med henblik på at identificere eller afprøve nye løsninger på problemstillinger
vedrørende bæredygtig byudvikling, som er relevante for hele Unionen, bør EFRU
støtte innovative aktioner inden for bæredygtig byudvikling.
EFRU bør tackle problemerne i forbindelse med, at områder med ekstrem lav
befolkningstæthed ligger langt væk fra og har dårlige adgangsbetingelser til store
markeder, jf. protokol nr. 6 om særlige bestemmelser for mål 6 inden for rammerne af
strukturfondene i Finland og Sverige til tiltrædelsesakten af 1994. EFRU bør ligeledes
tackle de særlige problemer, som visse øer, bjergområder, grænseregioner og tyndt
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
11
12
EUT L 275 af 25.10.2003, s. 32.
Meddelelse fra Kommissionen: Europa 2020 - En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst -
KOM(2010) 2020 endelig af 3.3.2010.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0009.png
befolkede områder har, fordi deres geografiske placering bremser udviklingen, med
henblik på at støtte en bæredygtig udvikling i disse områder.
(11)
Der bør tages særligt hensyn til regionerne i den yderste periferi, blandt andet ved
undtagelsesvis at udvide EFRU's anvendelsesområde til at omfatte finansiering af
driftsstøtte, der ydes som kompensation for ekstraudgifter som følge af deres særlige
sociale og økonomiske situation, som forværres af de ulemper, der er omhandlet i
traktatens artikel 349, dvs. deres fjerne beliggenhed, deres status som øsamfund, deres
lille areal, deres vanskelige topografiske og klimatiske forhold, deres økonomiske
afhængighed af nogle få produkter, forhold, som er vedvarende og kumulative, og som
alvorligt hæmmer disse regioner i deres udvikling. For at støtte udviklingen af
bestående og nye økonomiske aktiviteter bør mindst 50 % af den specifikke yderligere
tildeling anvendes til aktioner, som bidrager til en diversificering og modernisering af
økonomierne i regionerne i den yderste periferi.
Med henblik på at fastlægge procedurer for udvælgelsen og gennemførelsen af
innovative aktioner bør beføjelsen til at vedtage retsakter delegeres til Kommissionen i
overensstemmelse med artikel 290 i traktaten for så vidt angår det indhold og
anvendelsesområde, der er fastlagt i artikel 9. Det er navnlig vigtigt, at Kommissionen
gennemfører relevante høringer under sit forberedende arbejde, herunder på
ekspertniveau. Kommissionen bør i forbindelse med forberedelsen og udarbejdelsen af
delegerede retsakter sørge for samtidig, rettidig og hensigtsmæssig fremsendelse af
relevante dokumenter til Europa-Parlamentet og Rådet.
Med sigte på at sikre ensartede vilkår for gennemførelsen af denne forordning bør
gennemførelsesbeføjelser delegeres til Kommissionen for så vidt angår listen over
byer, som skal deltage i byudviklingsplatformen. Disse beføjelser bør udøves i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 182/2011
af 16. februar 2011 om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne
skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser
13
.
Denne forordning erstatter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1080/2006 af 5. juli 2006 om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1783/1999
14
. Af klarhedshensyn bør forordning (EF)
nr. 1080/2006 ophæves —
(12)
(13)
(14)
13
14
EUT L 55 af 28.2.2011, s. 13.
EUT L 210 af 31.7.2006, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Kapitel I
Fælles bestemmelser
Artikel 1
Genstand
Denne forordning fastlægger Den Europæiske Fond for Regionaludviklings (EFRU) opgaver,
herunder anvendelsesområdet for dens støtte med hensyn til målene om investeringer for
vækst og beskæftigelse og det europæiske territoriale samarbejde, og særlige bestemmelser
vedrørende EFRU-støtte til målet om investeringer for vækst og beskæftigelse.
Artikel 2
EFRU's opgaver
EFRU skal bidrage til finansieringen af støtte, som har til formål at styrke den økonomiske,
sociale og territoriale samhørighed ved at afhjælpe de største regionale skævheder gennem
støtte til udvikling og strukturel tilpasning af regionale økonomier, herunder omlægning af
industriområder i nedgang og tilbagestående regioner.
Artikel 3
Anvendelsesområdet for støtte fra EFRU
1.
EFRU yder støtte til:
a)
erhvervsinvesteringer, der medvirker til at skabe og bevare langsigtede
beskæftigelsesmuligheder via direkte støtte til investeringer i små og
mellemstore virksomheder (SMV)
investeringer i infrastruktur, der tilbyder basisserviceydelser til borgerne inden
for energi, miljø, transport og informations- og kommunikationsteknologier
(ikt)
investeringer i social-, sundheds- og uddannelsesinfrastruktur
udvikling af regionernes eget potentiale gennem støtte til regional og lokal
udvikling, forskning og innovation. Foranstaltningerne skal omfatte:
i)
ii)
faste investeringer i udstyr og infrastruktur i mindre omfang
støtte og tjenesteydelser til virksomheder, navnlig SMV
b)
c)
d)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
iii)
iv)
støtte til offentlige forsknings- og innovationsorganer og investeringer i
teknologiforskning og anvendt forskning i virksomheder
netværkssamarbejde, samarbejde og erfaringsudveksling mellem
regioner, byer og de relevante sociale, økonomiske og miljømæssige
aktører
e)
teknisk bistand.
I mere udviklede regioner støtter EFRU ikke investeringer i infrastruktur, der
tilbyder basisserviceydelser til borgerne inden for miljø, transport og ikt.
2.
EFRU yder ikke støtte til:
a)
b)
c)
d)
afvikling af atomkraftværker
nedbringelse af drivhusgasemissioner i anlæg, der er omfattet af direktiv
2003/87/EF
fremstilling, forarbejdning eller markedsføring af tobak og tobaksprodukter
virksomheder i vanskeligheder, jf. definitionen i statsstøttereglerne.
Artikel 4
Tematisk koncentration
De tematiske mål, der er fastsat i artikel 9 i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle
forordning], og de tilhørende investeringsprioriteter, der er fastsat i artikel 5 i nærværende
forordning, som EFRU kan bidrage til, koncentreres således:
a)
i mere udviklede regioner og overgangsregioner:
i)
mindst 80 % af EFRU 's samlede ressourcer på nationalt plan tildeles de
tematiske mål, der er fastsat i punkt 1, 3 og 4 i artikel 9 i forordning (EU) nr.
[…]/2012 [den generelle forordning], og
mindst 20% af EFRU 's samlede ressourcer på nationalt plan tildeles det
tematiske mål, der er fastsat i punkt 4 i artikel 9 i forordning (EU) nr.
[…]/2012 [den generelle forordning].
ii)
b)
i mindre udviklede regioner:
i)
mindst 50 % af EFRU 's samlede ressourcer på nationalt plan tildeles de
tematiske mål, der er fastsat i punkt 1, 3 og 4 i artikel 9 i forordning (EU) nr.
[…]/2012 [den generelle forordning]
mindst 6% af EFRU 's samlede ressourcer på nationalt plan tildeles det
tematiske mål, der er fastsat i punkt 4 i artikel 9 i forordning (EU) nr.
[…]/2012 [den generelle forordning].
ii)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Uanset litra a), nr. i), skal mindst 60 % af EFRU 's samlede ressourcer på nationalt plan
tildeles de tematiske mål, der er fastsat i punkt 1, 3 og 4 i artikel 9 i forordning (EU) nr.
[…]/2012 [den generelle forordning] i regioner, hvor BNP pr. indbygger i perioden 2007-
2013 var mindre end 75 % af det gennemsnitlige BNP for EU-25 i referenceperioden, men
som er støtteberettigede i kategorien overgangsregion eller mere udviklet region, jf. artikel 82,
stk. 2, litra b) og c), i forordning (EU) nr. [ ]/2012 [FBB] i perioden 2014-2020.
Artikel 5
Investeringsprioriteter
EFRU støtter følgende investeringsprioriteter, inden for de tematiske mål, der er fastsat i
artikel 9 i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning]:
1)
styrkelse af forskning, teknologisk udvikling og innovation ved at:
a)
fremme forsknings- og innovationsinfrastruktur (F&I) og kapacitet til at
udvikle F&I-ekspertise og fremme kompetencecentre, herunder navnlig
kompetencecentre af europæisk interesse
fremme erhvervslivets F&I-investeringer, produkt- og tjenesteudvikling,
teknologioverførsel, social innovation og public service-applikationer,
stimulering af efterspørgsel, netværkssamarbejde, klynger og åben innovation
ved hjælp af intelligent specialisering
støtte
teknologisk
og
anvendt
forskning,
pilotlinjer,
hurtige
produktvalideringsforanstaltninger, avanceret produktionskapacitet og første
produktion inden for centrale nøgleteknologier og formidling af teknologier til
anvendelse inden for alle områder
b)
c)
2)
bedre adgang til og brug og kvalitet af informations- og kommunikationsteknologi
(ikt) ved at:
a)
b)
c)
udvide bredbåndsdækningen og udbredelsen af højhastighedsnet
udvikle ikt-produkter og -tjenester samt e-handel og øge efterspørgslen efter ikt
styrke ikt-applikationer til e-forvaltning, e-læring, e-integration og e-sundhed
3)
fremme af små og mellemstore virksomheders konkurrenceevne:
a)
b)
fremme iværksætterånden, navnlig ved at gøre det lettere at få økonomisk
udbytte af nye ideer og fremme oprettelsen af nye virksomheder
udvikle nye forretningsmodeller for SMV, navnlig til internationalisering
4)
støtte til overgangen til en lavemissionsøkonomi i alle sektorer ved at:
a)
b)
fremme produktion og distribution af energi fra vedvarende energikilder
fremme energieffektivitet og SMV's brug af vedvarende energi
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0013.png
c)
d)
e)
5)
støtte energieffektivitet og brugen af energi fra vedvarende energikilder i
offentlige infrastrukturer og boligsektoren
udvikle intelligente lavspændingsdistributionssystemer
fremme lavemissionsstrategier for byområder
fremme af tilpasning til klimaforandringer, risikoforebyggelse og -styring ved at:
a)
b)
støtte målrettede investeringer i tilpasning til klimaforandringer
fremme
investeringer,
som
afhjælper
specifikke
risici,
sikre
katastrofemodstandsdygtighed og udvikle katastrofeforvaltningssystemer
6)
beskyttelse af miljøet og fremme af ressourceeffektivitet ved at:
a)
b)
c)
d)
e)
tackle de vigtige behov for investeringer i affaldssektoren med sigte på at
kunne opfylde kravene i EU's miljølovgivning
tackle de vigtige behov for investeringer i vandsektoren med sigte på at kunne
opfylde kravene i EU's miljølovgivning
beskytte, fremme og udvikle kulturarven
beskytte biodiversitet og jordbunden og fremme økosystemfunktioner,
herunder Natura 2000
15
og grøn infrastruktur
forbedre bymiljøet, herunder genoprette forladte industrigrunde, og nedbringe
luftforureningen
7)
fremme af bæredygtig transport og afskaffelse af flaskehalsproblemer i vigtige
netinfrastrukturer ved at:
a)
b)
c)
d)
støtte et multimodalt fælles europæisk transportområde ved at investere i det
transeuropæiske transportnet (TEN-T)
forbedre regional mobilitet ved at forbinde sekundære og tertiære
knudepunkter med TEN-T-infrastrukturen
udvikle miljøvenlige lavemissionstransportsystemer og fremme bæredygtig
mobilitet i byerne
udvikle sammenhængende interoperable jernbanesystemer af høj kvalitet
8)
fremme af beskæftigelse og støtte arbejdskraftens mobilitet ved at:
a)
udvikle erhvervsinkubatorer og investeringsstøtte
erhvervsvirksomhed og virksomhedsetablering
til
selvstændig
15
Et sammenhængende europæisk økologisk net af særlige bevaringsområder, jf. artikel 3, stk. 1, i Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter, EFT L 206 af
22.7.1992, s. 7.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
fremme lokale udviklingsinitiativer og støtte til servicestrukturer i
lokalsamfundet med henblik på oprettelse af nye arbejdspladser, når sådanne
foranstaltninger ligger uden for anvendelsesområdet for forordning (EU) nr.
[…]/20XX [ESF-forordningen]
investere i infrastruktur til offentlige arbejdsformidlinger
c)
9)
fremme af social inklusion og bekæmpelse af fattigdom ved at:
a)
investere i social- og sundhedsinfrastruktur, der bidrager til den nationale,
regionale og lokale udvikling, mindsker uligheder i forbindelse med
sundhedstilstand
og
overgang
fra
institutionelle
tjenester
til
lokalsamfundsbaserede tjenester
støtte fysisk og økonomisk sanering af nedslidte byområder og landdistrikter
støtte sociale virksomheder
b)
c)
10)
11)
investere i uddannelse, kvalifikationer og livslang læring ved at udvikle uddannelses-
og undervisningsinfrastruktur
styrke den institutionelle kapacitet og en effektiv offentlig forvaltning ved at styrke
den institutionelle kapacitet og effektiviteten af de offentlige forvaltninger og
offentlige tjenesteydelser i forbindelse med EFRU's gennemførelse og støtte aktioner
vedrørende institutionel kapacitet og effektivitet af den offentlig forvaltning, som
støttes af ESF.
Kapitel II
Indikatorer for EFRU-støtte til målet om investeringer i vækst og
beskæftigelse
Artikel 6
Indikatorer for målet om investeringer i vækst og beskæftigelse
Der anvendes fælles indikatorer som anført i bilaget til denne forordning, hvor det er relevant,
og i overensstemmelse med artikel 24, stk. 3, i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle
forordning]. For fælles indikatorer sættes udgangspunkterne til nul, og der fastsættes
kumulative mål for 2022.
For programspecifikke output-indikatorer sættes udgangspunkterne til nul, og der fastsættes
kumulative mål for 2022.
For programspecifikke resultatindikatorer er udgangspunkterne de seneste tilgængelige data,
og der fastsættes mål for 2022, som kan udtrykkes enten kvantitativt eller kvalitativt.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel III
Særlige bestemmelser for områder med særlige territoriale
karakteristika
Artikel 7
Bæredygtig byudvikling
1.
EFRU støtter inden for de operationelle programmer bæredygtig byudvikling
gennem strategier, der fastlægger integrerede aktioner til at afhjælpe de økonomiske,
miljømæssige, klimamæssige og sociale udfordringer i byerne.
Hver medlemsstat opstiller i sin partnerskabskontrakt en liste over byer, hvor
integrerede aktioner for bæredygtig byudvikling skal gennemføres, og en vejledende
årlig tildeling til disse aktioner på nationalt plan.
Mindst 5 % af EFRU's ressourcer, der tildeles på nationalt plan, skal tildeles
integrerede aktioner med sigte på en bæredygtig byudvikling, som er uddelegeret til
byer til forvaltning, via integrerede territoriale investeringer, jf. artikel 99 i
forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning].
Artikel 8
Byudviklingsplatform
1.
Ifølge artikel 51 i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning] opretter
Kommissionen en byudviklingsplatform til at fremme kapacitetsopbygning og
netværkssamarbejde mellem byer og udveksling af erfaringer om bypolitik på EU-
plan inden for områder med relation til EFRU's investeringsprioriteter og til
bæredygtig byudvikling.
Kommissionen vedtager ved hjælp af gennemførelsesretsakter en liste over byer, som
deltager i platformen på grundlag af de lister, der er opstillet i
partnerskabskontrakterne. Gennemførelsesretsakterne vedtages i overensstemmelse
med den rådgivningsprocedure der er omhandlet i artikel 14, stk. 2.
Listen må højst omfatte 300 byer i alt og højst 20 byer pr. medlemsstat. Byerne
udvælges på grundlag af følgende kriterier:
a)
b)
befolkning, idet der tages hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende
for de enkelte landes bysystemer
hvorvidt der findes en strategi for integrerede aktioner til at afhjælpe de
økonomiske, miljømæssige, klimamæssige og sociale udfordringer i
byområderne.
2.
2.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Platformen støtter også netværkssamarbejde mellem alle byer, der iværksætter
innovative aktioner på Kommissionens initiativ.
Artikel 9
Innovative aktioner inden for bæredygtig byudvikling
1.
På Kommissionens initiativ kan EFRU støtte innovative aktioner inden for
bæredygtig byudvikling, dog med højst op til 0,2 % af den samlede årlige EFRU-
tildeling. De skal omfatte undersøgelser og pilotprojekter, der identificerer eller
afprøver nye løsninger på problemstillinger i forbindelse med bæredygtig
byudvikling, som skal være relevante på EU-plan.
Uanset artikel 4 i nærværende forordning kan innovative aktioner støtte alle
aktiviteter, der er nødvendige for at nå de tematiske mål, der er anført i artikel 9 i
forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning], og de tilhørende
investeringsprioriteter.
Kommissionen vedtager delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 13 for
så vidt angår procedurer for udvælgelse og gennemførelse af innovative aktioner.
Artikel 10
Områder med naturbetingede eller demografiske ulemper
2.
3.
I forbindelse med operationelle programmer, der medfinansieres af EFRU og dækker områder
med alvorlige naturbetingede eller demografiske ulemper af permanent art, jf. artikel 111,
stk. 4, i forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning], skal opmærksomheden især
være rettet mod at løse disse områders specifikke vanskeligheder.
Artikel 11
Regionerne i den yderste periferi
1.
Den specifikke yderligere tildeling til regionerne i den yderste periferi skal bruges til
at kompensere meromkostninger, som påløber i regioner i den yderste periferi i
forbindelse med de ulemper, der er omhandlet i artikel 349 i traktaten, ved at støtte:
a)
b)
c)
de tematiske mål, der er fastsat i artikel 9 i forordning (EU) nr. […]/2012 [den
generelle forordning]
godstransportydelser og startstøtte til transportydelser
operationer i tilknytning til opbevaringsvanskeligheder, et uforholdsmæssigt
omfattende produktionsudstyr og vedligeholdelse heraf samt mangel på
menneskelige ressourcer på det lokale arbejdsmarked.
Mindst 50 % af den specifikke yderligere tildeling tildeles aktioner, der bidrager til
diversificering og modernisering af økonomierne i regionerne i den yderste periferi,
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med særlig fokus på de tematiske mål, der er opstillet i punkt 1, 2 og 3 i artikel 9 i
forordning (EU) nr. […]/2012 [den generelle forordning].
2.
Den specifikke yderligere tildeling kan også bruges til at finansiere driftsstøtte og
udgifter til public service-forpligtelser og -kontrakter i regionerne i den yderste
periferi.
Det beløb, som medfinansieringssatsen finder anvendelse på, skal for så vidt angår
driftsstøtte og udgifter udelukkende til public service-forpligtelser og -kontrakter stå
i et rimeligt forhold til de yderligere udgifter, der er omhandlet i stk. 1, og kan for så
vidt angår investeringsudgifter dække de samlede støtteberettigede omkostninger.
Finansiering i medfør af denne artikel kan ikke anvendes til at støtte:
a)
b)
c)
operationer, der omfatter produkter, som henhører under traktatens bilag I
støtte til persontransport med hjemmel i traktatens artikel 107, stk. 2, litra a)
afgiftsfritagelser og fritagelse for socialudgifter.
3.
4.
Kapitel IV
Afsluttende bestemmelser
Artikel 12
Overgangsbestemmelser
1.
Denne forordning berører ikke fortsættelsen eller ændringen, herunder hel eller
delvis annullering, af støtte, der er godkendt af Kommissionen i henhold til
forordning (EF) nr. 1080/2006 eller anden lovgivning, der gælder for denne støtte
den 31. december 2013, og som derfor gælder for den pågældende støtte eller
projekterne indtil deres afslutning.
Ansøgninger om støtte, der er indgivet i henhold til forordning (EF) nr. 1080/2006,
er fortsat gyldige.
Artikel 13
Udøvelse af de delegerede beføjelser
1.
2.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsakter på de i denne
artikel fastsatte betingelser.
Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage de delegerede retsakter, der er
omhandlet i artikel 9, stk. 3, for en ubegrænset periode fra den 1. januar 2014.
2.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
De delegerede beføjelser, der er omhandlet i artikel 9, stk. 3, kan når som helst
tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet. En afgørelse om tilbagekaldelse
bringer delegationen af de beføjelser, der er angivet i den pågældende afgørelse, til
ophør. Den får virkning dagen efter offentliggørelsen af afgørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende
eller på et senere tidspunkt, der angives i afgørelsen. Den berører
ikke gyldigheden af de delegerede retsakter, der allerede er i kraft.
Så snart Kommissionen vedtager en delegeret retsakt, giver den samtidig Europa-
Parlamentet og Rådet meddelelse herom.
En delegeret retsakt vedtaget i henhold til artikel 9, stk. 3, træder kun i kraft, hvis
hverken Europa-Parlamentet eller Rådet har gjort indsigelse inden for en frist på
to måneder fra meddelelsen af den pågældende retsakt til Europa-Parlamentet eller
Rådet, eller hvis Europa-Parlamentet og Rådet inden udløbet af denne frist begge har
underrettet Kommissionen om, at de ikke agter at gøre indsigelse. Fristen forlænges
med to måneder på Europa-Parlamentets eller Rådets initiativ.
Artikel 14
Udvalgsprocedure
4.
5.
1.
2.
Kommissionen bistås af Koordinationsudvalget for Fondene. Dette udvalg er et
udvalg som omhandlet i forordning (EU) nr. 182/2011.
Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 4 i forordning (EU) nr. 182/2011.
Artikel 15
Ophævelse
Forordning (EF) nr. 1080/2006 ophæves.
Henvisninger til den ophævede forordning betragtes som henvisninger til nærværende
forordning.
Artikel 16
Revision
Europa-Parlamentet og Rådet tager senest den 31. december 2022 denne forordning op til
revision i overensstemmelse med traktatens artikel 177.
Artikel 17
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0020.png
BILAG
Fælles indikatorer for EFRU-støtte til målet om investeringer i vækst og beskæftigelse
(artikel 6)
ENHED
Erhvervsinvesteringer
virksomheder
virksomheder
virksomheder
virksomheder
EUR
EUR
fuldtidsækviva-
lenter
Turisme
Ikt-infrastruktur
Transport
Jernbane
km
Samlet længde af nye banestrækninger
heraf: TEN-T
km
Samlet længde af ombyggede
opgraderede banestrækninger
heraf: TEN-T
Veje
km
Samlet længde af nybyggede veje
heraf: TEN-T
km
Samlet længde
opgraderede veje
heraf: TEN-T
af
ombyggede
eller
eller
besøg
personer
Antal virksomheder, som modtager tilskud
Antal virksomheder, der modtager anden
økonomisk støtte end tilskud
Antal virksomheder, der modtager ikke-
finansiel støtte
Antal nye virksomheder, der støttes
Private investeringer, som
offentlig støtte til SMV (tilskud)
matcher
BETEGNELSE
Private investeringer, som matcher
offentlig støtte til SMV (ikke tilskud)
Antal nyoprettede job i støttede SMV
Antal besøg hos støttede attraktioner
Antal personer med bredbåndsadgang med
en hastighed på mindst 30 Mbps
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0021.png
Bytransport
Indre vandveje
Miljø
Fast affald
Vandforsyning
passagerture
ton-km
Forøgelse af passagerture, hvor
benyttes støttede bytransporttjenester
Forøgelse af gods transporteret
forbedrede indre vandveje
der
ad
tons
personer
m
3
Yderligere affaldsgenanvendelseskapacitet
Yderligere antal personer, som har fået en
bedre vandforsyning
Skønnet reduktion i
vanddistributionsnettet
utætheder
i
Behandling af
spildevand
personækvivalenter Yderligere antal personer omfattet af en
forbedret spildevandsrensning
Antal personer omfattet af foranstaltninger
til beskyttelse mod oversvømmelse
Antal personer omfattet af foranstaltninger
til beskyttelse mod skovbrande og andre
beskyttelsesforanstaltninger
Samlet overfladeareal af rehabiliterede
landområder
Ændring i befæstet areal på grund af
byggemodning
Overfladeareal af levesteder med en bedre
bevaringsstatus
Risikoforebyggelse og personer
-styring
personer
Rehabilitering af
landområder
Arealbefæstelse
Natur og biodiversitet
Forskning og
innovation
hektar
hektar
hektar
personer
Antal F&U-medarbejdere/forskere, der
arbejder i nybyggede eller nyudstyrede
forskningsinfrastrukturer
Antal virksomheder, der samarbejder med
støttede forskningsinstitutioner
Antal stillinger til F&U-
medarbejdere/forskere, der er skabt i
støttede enheder
Private investeringer, som matcher
offentlig støtte til innovations- og F&U-
projekter
virksomheder
fuldtidsækviva-
lenter
EUR
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450667_0022.png
virksomheder
Antal virksomheder, der introducerede nye
eller væsentligt forbedrede produkter på
markedet som følge af støttede
innovations- og F&U-projekter
Antal virksomheder, der introducerede nye
eller væsentligt forbedrede produkter i
virksomheden som følge af støttede
innovations- og F&U-projekter
virksomheder
Energi og
klimaforandringer
Vedvarende energi
MW
Yderligere
kapacitet
inden
for
produktionen af energi fra vedvarende
energikilder
Antal
husstande
med
energiforbrugsklassificering
Nedgang i primært
offentlige bygninger
forbedret
i
Energieffektivitet
husstande
kWh/år
brugere
energiforbrug
Yderligere antal energibrugere, der er
tilsluttet intelligente energinet
Nedbringelse af
tons CO
2
-ækviva- Anslået fald i drivhusgasemissioner i CO
2
-
drivhusgasemissionerne lenter
ækvivalenter
Sociale
infrastrukturer
Børnepasning og
uddannelse
Sundhed
Boliger
Kulturarv
Byudvikling
personer
kvadratmeter
kvadratmeter
kvadratmeter
Antal indbyggere i områder
integrerede byudviklingsstrategier
Nye åbne områder i byområder
Nye
offentlige
eller
bygninger i byområder
Nye boliger i byområder
kommercielle
med
personer
personer
husstande
besøg
Kapacitet af støttet børnepasnings- eller
uddannelsesinfrastruktur
Kapacitet af støttede sundhedstjenester
Antal
husstande
boligforhold
med
forbedrede
Antal besøg på støttede lokaliteter
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
DA
23
DA