Finansudvalget 2011
KOM (2011) 0619
Offentligt
1450672_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 5.10.2011
KOM(2011) 619 endelig
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/021 IE/Construction 71 fra Irland)
{SEK(2011) 1148 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0002.png
BEGRUNDELSE
Punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet, Rådet
og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
1
giver mulighed
for gennem en fleksibilitetsmekanisme at anvende Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen (EGF) med et årligt loft på 500 mio. EUR ud over lofterne i den finansielle
rammes relevante udgiftsområder.
Betingelserne for EGF-støtte er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1927/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen
2
.
Den 9. juni 2010 indgav Irland ansøgning EGF/2010/021 IE/Construction 71 om økonomisk
EGF-støtte som følge af afskedigelser i 230 virksomheder, der er aktive inden for NACE (rev.
2) hovedgruppe 71 ("arkitekt- og ingeniørvirksomhed; teknisk afprøvning og analyse")
3
i
NUTS II-regionerne Border, Midlands and Western (IE01) og Southern and Eastern (IE02) i
Irland. Disse to sammenhængende regioner omfatter hele den irske stat.
Dette er en ud af tre ansøgninger, som alle vedrører bygge- og anlægssektoren i Irland. De to
øvrige ansøgninger vedrører støtte til afskedigede arbejdstagere i NACE (rev. 2) hovedgruppe
43 ("bygge- og anlægsvirksomhed, som kræver specialisering") og 41 ("'opførelse af
bygninger").
Efter en nøje gennemgang af ansøgningen konkluderer Kommissionen i overensstemmelse
med artikel 10 i forordning (EF) nr. 1927/2006, at betingelserne for økonomisk støtte i
henhold til denne forordning er opfyldt.
RESUMÉ AF ANSØGNINGEN OG ANALYSE
Nøgledata:
EGF-referencenummer
Medlemsstat
Artikel 2
Berørte virksomheder
NUTS II-regioner
NACE (rev. 2) hovedgruppe
Referenceperiode
Startdato for de individualiserede tilbud
Ansøgningsdato
Afskedigelser i referenceperioden
Afskedigede arbejdstagere, der er tiltænkt
støtte
EGF/2010/21
Irland
litra b)
230
Border, Midlands and Western (IE01)
Southern and Eastern (IE02)
71 ("Arkitekt- og ingeniørvirksomhed";
teknisk afprøvning og analyse")
1.7.2009 – 31.3.2010
1.7.2009
9.6.2010
842
554
1
2
3
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder, EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0003.png
Udgifter til de individualiserede tilbud (EUR)
EGF-implementeringsomkostninger
4
i EUR
EGF-implementeringsomkostninger i procent
Samlet budget (EUR)
EGF-støtte (65 %) i EUR
1.
2.
1 995 427,57
139 679,75
6,5
2 135 107,32
1 387 819
Ansøgningen blev forelagt Kommissionen den 9. juni 2010 og suppleret med
yderligere oplysninger i tiden indtil den 17. juni 2011.
Ansøgningen opfylder betingelserne for anvendelse af EGF i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og blev indgivet inden for den frist på 10 uger, der er
fastsat i forordningens artikel 5.
Sammenhængen mellem afskedigelserne og de gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives globaliseringen eller den internationale
finansielle og økonomiske krise
3.
For at etablere en sammenhæng mellem afskedigelserne og den internationale
finansielle og økonomiske krise anfører Irland, at den internationale finansielle og
økonomiske krise begyndte med krisen på subprimerealkreditmarkedet i USA i
midten af 2007, som hurtigt spredte sig til finansmarkederne. Irland, der er en lille
eksportorienteret økonomi, led under kreditstramningens virkninger på landets
største handelspartnere på et tidspunkt, hvor verdensøkonomien blev ramt af
efterkrigstidens værste krise. Kreditstramningen fik alvorlige konsekvenser for
bankerne i Irland med yderligere indvirkning på realkreditlån og byggeaktiviteten i
landet til følge.
Beskæftigelsen i den førhen ekspanderende byggesektor faldt kraftigt. Irland havde
haft kraftig aktivitet i byggesektoren, hvor boliginvesteringerne nåede op på 11 % af
BNP i 2006, mens det langsigtede EU-gennemsnit for boliginvesteringer udgjorde
ca. 6 % af BNP. Da krisen brød ud, faldt antallet af ansatte i den irske bygge- og
anlægssektor fra 12,25 % i fjerde kvartal 2007 til 9,2 % i første kvartal 2009 og
6,25 % i tredje kvartal 2010. Mange af afskedigelserne i sektoren skyldtes lukning af
arbejdsgivervirksomheden som følge af bl.a. likvidation, tvangsadministration,
nedlægning, insolvens, kontraktudløb og konkurs.
Efter et tiår med lav arbejdsløshed (4 % - 6 %) blev ledigheden i bygge- og
anlægssektoren mere end seksdoblet mellem andet kvartal 2007 og andet kvartal
2009. I midten af 2009 var hver tredje bygge- og anlægsarbejder arbejdsløs. Dette
skal ses i forhold til den samlede ledighed på landsplan, der på dette tidspunkt var på
12,4 %. Når det gælder undersektorer inden for bygge- og anlægsvirksomhed, var
den absolutte arbejdsløshed i fjerde kvartal 2009 størst inden for undersektorerne
opførelse af bygninger (NACE (rev. 2) hovedgruppe 41) og bygge- og
anlægsvirksomhed, som kræver specialisering (NACE (rev. 2) hovedgruppe 43). I
andet kvartal 2009 udgjorde ledigheden i disse undersektorer næsten 40 %.
Arbejdsløsheden i NACE (rev. 2) hovedgruppe 71 steg hurtigt fra ca. 3 500 i første
kvartal 2009 til 5 600 i slutningen af tredje kvartal 2009 og var fortsat høj med 4 900
ledige ved udgangen af tredje kvartal 2010.
4.
5.
4
I overensstemmelse med artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0004.png
Dokumentation for antallet af afskedigelser og opfyldelse af kriterierne i artikel 2, litra
b)
6.
Irland indgav ansøgningen i medfør af interventionskriteriet i artikel 2, litra b), i
forordning (EF) nr. 1927/2006, som forudsætter mindst 500 afskedigelser over en
periode på ni måneder inden for erhverv i den samme NACE (rev. 2)-hovedgruppe i
en eller to sammenhængende regioner på NUTS II-niveau i en medlemsstat.
Ansøgningen vedrører 842 afskedigelser i 230 virksomheder, der er aktive i NACE
(rev. 2) hovedgruppe 71 ("arkitekt- og ingeniørvirksomhed; teknisk afprøvning og
analyse")
5
i NUTS II-regionerne Border, Midlands and Western (IE01) og Southern
and Eastern (IE02) i Irland i referenceperioden på ni måneder fra den 1. juli 2009 til
den 31. marts 2010. Antallet af afskedigelser blev beregnet i overensstemmelse med
bestemmelserne i artikel 2, stk. 2, første led, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
7.
Redegørelse for afskedigelsernes uforudseelighed
8.
De irske myndigheder anfører, at regeringer, finansinstitutter og eksperter verden
over ikke forudså den internationale finansielle og økonomiske krise, og de mange
små og mellemstore virksomheder (SMV'er) i bygge- og anlægssektoren i Irland
kunne ikke have forudset, i hvilket omfang krisen ville påvirke deres egne
virksomheder.
Identifikation af de virksomheder, der har gennemført afskedigelser, og de
arbejdstagere, der er tiltænkt støtte
9.
Ansøgningen vedrører 842 afskedigelser i 230 virksomheder spredt ud over de to
sammenhængende regioner, der tilsammen udgør hele den irske stat. Næsten 80 % af
virksomhederne findes i regionen Southern and Eastern (IE02), mens de resterende
virksomheder er etableret i regionen Border, Midlands and Western (IE01). Af de
842 afskedigede arbejdstagere er 554 omfattet af nedenstående støtteforanstaltninger.
Region
Border,
Midlands
Western (IE01)
and
Antal virksomheder
42
188
230
Antal afskedigelser
85
757
842
Southern and Eastern (IE02)
I alt
Den samlede fortegnelse over virksomheder, der er omfattet af ansøgning
EGF/2010/021 IE/Construction 71 fra Irland, findes i arbejdsdokumentet fra
Kommissionens tjenestegrene, der ledsager dette forslag.
10.
De arbejdstagere, der tiltænkes støtte, fordeler sig som følger:
5
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1893/2006 af 20. december 2006 om oprettelse af
den statistiske nomenklatur for økonomiske aktiviteter NACE rev. 2 og om ændring af Rådets
forordning (EØF) nr. 3037/90 og visse EF-forordninger om bestemte statistiske områder, EUT L 393 af
30.12.2006, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0005.png
Kategori
Mænd
Kvinder
EU-borgere
Ikke-EU-borgere
15-24-årige
25-54-årige
55-64-årige
Over 64 år
11.
12.
Antal
384
170
554
0
5
509
33
7
Procent
69,31
30,69
100,00
0,00
0,90
91,88
5,96
1,26
Der er ingen arbejdstagere med langvarige sundhedsproblemer eller handicap i denne
gruppe.
Fordelingen på faggrupper er som følger:
Kategori
Lovgivere, højtstående embedsmænd og
virksomhedsledere
Akademikere/eksperter
Teknikere og fagfolk
Kontoransatte
Personale inden for service, salg og markedsføring
Faglærte arbejdere i landbrug og fiskeri
Arbejdere inden for håndværk og lignende erhverv
Anlægs- og maskinoperatører og
samlebåndsarbejdere
Elementær beskæftigelse
Ikke relevant
Antal
53
318
60
30
1
0
37
5
20
30
Procent
9,57
57,40
10,83
5,42
0,18
0,00
6,68
0,90
3,61
5,42
13.
Ud af det samlede antal afskedigede arbejdstagere kan antallet af arbejdstagere, som
er tiltænkt støtte, ændre sig afhængigt af resultatet af de individuelle samtaler med de
afskedigede arbejdstagere.
I overensstemmelse med artikel 7 i forordning (EF) nr. 1927/2006 har de irske
myndigheder bekræftet, at man på de forskellige stadier af anvendelsen af og specielt
adgangen til EGF har ført og fortsat vil føre en politik for ligestilling mellem mænd
og kvinder og ikke-forskelsbehandling.
14.
Beskrivelse af det pågældende geografiske område og de relevante myndigheder og
andre interessenter
15.
Ansøgningen omfatter hele den irske stat, som er opdelt i to sammenhængende
regioner på NUTS II-niveau. Ca. 80 % af de berørte arbejdstageres tidligere
arbejdsgivere var etableret i regionen Southern and Eastern, hvor de to største byer,
Dublin og Cork, er beliggende. Dette kunne tyde på, at den anden NUTS II-region
(Border, Midlands and Western) er blevet mindre påvirket, men korte pendlingstider
og pendlingsafstande, arbejdstagernes villighed til at rejse og et større antal
byggeprojekter i byerne gør det sandsynligt, at mange arbejdstagere bosat i regionen
Border, Midlands and Western pendler dagligt til deres arbejdsplads i regionen
Southern and Eastern eller flytter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.
Irland havde en af verdens mest globaliserede og dynamiske økonomier med meget
stærke forbindelser inden for udenrigshandel og udenlandske investeringer frem til
ca. 2008. Fra og med fjerde kvartal 2008 og første kvartal 2009 faldt den
økonomiske vækstrate dog betydeligt, og denne udvikling er fortsat. Med et fald i
BNP på 3 % i 2008 blev Irland kraftigt berørt af den internationale finansielle og
økonomiske krise. Hele den irske arbejdsstyrke gennemgår strukturelle ændringer,
hovedsageligt som følge af sammenbruddet i bygge- og anlægssektoren og
banksektoren.
Beskæftigelsen steg dog i 2009 i IKT-sektoren med beskedne stigninger også i
transport-, fødevare- og sundhedssektoren. Derudover steg beskæftigelsen i
energisektoren (gas og elektricitet) som følge af dereguleringen og væksten i
sektoren for vedvarende energi.
Udbuddet af arbejdskraft overstiger generelt efterspørgslen, men inden for visse
områder er der mangel på kvalificeret arbejdskraft. Dette gælder dog et begrænset
antal stillinger, som normalt er forbeholdt specialister, f.eks. elektronikingeniører
med ekspertise inden for højspændingsnet, ledelsespersonale såsom IKT-
projektledere, nicheområder (f.eks. telefonsalg, hvor der kræves gode
fremmedsprogskundskaber) og specifikke kvalifikationskombinationer (f.eks. IKT-
personale med færdigheder inden for virksomhedsudvikling).
Ministeriet for uddannelse og kvalifikationer (Department of Education and Skills) er
ansvarligt for udformningen af den nationale beskæftigelses- og uddannelsespolitik
og national finansiering. Det operationelle ansvar ligger hos den nationale
uddannelses- og beskæftigelsesmyndighed Foras Áiseanna Saothair (FÁS). Gennem
et netværk med 66 kontorer og 20 uddannelsescentre tilbyder FÁS uddannelses- og
beskæftigelsesprogrammer, herunder lærlingeuddannelser, en rekrutteringstjeneste
for arbejdssøgende og arbejdsgivere, en rådgivningstjeneste for erhvervslivet og
støtte til lokale virksomheder.
Derudover er ministeriet for uddannelse og kvalifikationer ansvarligt for
udformningen af politikker og finansieringen af det offentlige videre- og
efteruddannelsessystem i Irland. Det operationelle ansvar for videreuddannelse ligger
(for lavere uddannelsesniveauer) hos erhvervsuddannelsesudvalgene (Vocational
Education Committees – VECs) for så vidt angår voksenundervisning. Det offentligt
finansierede system for videregående uddannelser omfatter 7 universiteter og 13
teknologiinstitutter. Higher Education Authority (HEA), der hører under ministeriet
for uddannelse og kvalifikationer, står for finansieringen af disse institutioner.
Teknologiinstitutterne indgår i et tæt samarbejde med FÁS, når det gælder
lærlingeuddannelse.
17.
18.
19.
20.
De 35 erhvervsråd (City and County Enterprise Boards – CEBs), der hører under
erhvervs-, handels- og innovationsministeriet (Department of Enterprise, Trade &
Innovation), yder støtte til lokale mikrovirksomheder med højst 10 ansatte.
Ministeriet for social beskyttelse (Department of Social Protection) fastlægger
politikker for social beskyttelse og administrerer og forvalter lovbestemte og ikke-
lovbestemte ordninger og tjenester. Det yder også støtte i forbindelse med
jobsøgning og beskæftigelse, bl.a. virksomheds-/iværksætterstøtte.
21.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0007.png
22.
Endelig findes der et antal private udbydere af videregående uddannelser, som kan
tilbyde de tidligere ansatte i bygge- og anlægssektoren uddannelsesmuligheder, der
kan finansieres af FÁS gennem bestemte støtteordninger.
Fagforeninger, brancheorganisationer, lokale politiske repræsentanter, lokale og
regionale udviklingsorganer, lokale partnerskaber og lokale erhvervsråd er nogle af
de mange andre berørte parter.
23.
Afskedigelsernes forventede virkning på beskæftigelsessituationen på lokalt, regionalt
og nationalt plan
24.
Efter en kraftig afmatning i bygge- og anlægsaktiviteterne i Irland i 2008 faldt
beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren fortsat i 2009 og 2010. OECD's
arbejdsstyrkestatistikker (Labour Force Statistics - MEI) viser, at Irland oplevede et
fald i beskæftigelsen i bygge- og anlægssektoren på 19 % i perioden fra tredje kvartal
2009 til første kvartal 2010, det største fald i beskæftigelsen i denne sektor for
samtlige OECD-lande
6
.
Den samlede beskæftigelse i bygge- og anlægssektoren (alle hovedgrupper i NACE
(rev. 2)), som andel af den samlede beskæftigelse på landsplan, faldt fra 12,8 % i
slutningen af andet kvartal 2007 til 6,9 % i slutningen af første kvartal 2010.
Arbejdsløsheden for NACE (rev. 2) hovedgruppe 71 steg fra ca. 3 500 i første kvartal
2009 til 5 600 i slutningen af tredje kvartal 2009 og var fortsat høj med 4 900 ledige
ved udgangen af tredje kvartal 2010.
I de seneste år har bygge- og anlægssektoren stået for over 8 % af BNP, hvilket er
betydeligt højere end gennemsnittet på 4-6 % for OECD-landene. Faldet i
efterspørgslen efter bygge- og anlægsvirksomhed og heraf følgende afskedigelser har
åbenbare negative konsekvenser i form af tab af direkte lønindkomst, færre indtægter
i statskassen gennem indkomst- og selskabsskatter, øgede socialsikringsudgifter til
de nyligt arbejdsløse, nedgang i efterspørgslen efter varer og tjenesteydelser fra
leverandører til branchen, inklusive den store gruppe af selvstændige
underleverandører, færre investeringer og/eller leje af nye maskiner og nyt udstyr.
Derudover vil nedgangen i de opsagte bygge- og anlægsarbejderes sekundære
forbrugsrelaterede udgifter få konsekvenser for alle økonomiske sektorer.
25.
26.
Den samordnede pakke af individualiserede tilbud, der søges om støtte til, og en
opdeling af de anslåede omkostninger, herunder oplysninger om komplementariteten
med foranstaltninger, der modtager støtte gennem strukturfondene
27.
Irland foreslår en pakke af foranstaltninger til støtte for de afskedigede arbejdstagere,
der er opbygget omkring fem søjler: Erhvervsvejledning, uddannelsesprogrammer og
tilhørende
uddannelsesstøtte,
programmer
for
erhvervsrettet
uddannelse/sekundæruddannelse og indkomststøtte, virksomhedsstøtte/støtte til
selvstændig erhvervsvirksomhed og videregående uddannelse og indkomststøtte:
– Erhvervsvejledning: Denne søjle består af personlig erhvervsrådgivning og -
vejledning for størsteparten af de afskedigede arbejdstagere med henblik på at nå
frem til en aftale om de foranstaltninger, der skal træffes for at finde
6
OECD Labour Force Statistics (MEI), første kvartal 2010.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0008.png
beskæftigelse. Foranstaltningerne omfatter ikke blot uddannelse, men også støtte
gennem gruppevejledning, jobklubber og uddannelsesalternativer.
– Uddannelsesprogrammer og tilhørende uddannelsesstøtte: FÁS-kurser dækker
mange forskellige relevante områder såsom vedvarende energi, miljøvenlige og
bæredygtige energiteknologier og -strukturer og forvaltning af miljøet. Der
forfølges en strategi til forbedring af de ledige bygge- og anlægsarbejderes
færdigheder og kvalifikationer, således at de kan få arbejde inden for disse
områder i vækst. Personer, der deltager i FÁS-kurser på fuld tid, er berettiget til et
uddannelsestilskud i stedet for socialsikringsydelser. Der ydes i givet fald støtte til
deltagelse i private uddannelser, som ikke tilbydes af eller gennem FÁS.
Specifikke
praktikant-,
erhvervspraktik-
og
lokalt
orienterede
uddannelsesprogrammer vil eventuelt indgå i uddannelsesforanstaltningerne.
– Programmer
for
erhvervsrettet
uddannelse/sekundæruddannelse
og
indkomststøtte: Der er en stigende erkendelse af, at opkvalificering er afgørende
for at sikre beskæftigelsen i de kommende år. Arbejdsløse bygge- og
anlægsarbejdere, som for blot få år siden ikke havde overvejet at vende tilbage til
skolebænken, indser derfor i stigende grad, at de er nødt til at videreuddanne sig
for at forbedre mulighederne for beskæftigelse. Det er fastslået, at afskedigede
bygge- og anlægsarbejdere, hvoraf mange er teknisk højt kvalificerede, ser
realistisk på situationen og er villige til at overveje andre karrieremuligheder uden
for bygge- og anlægssektoren. De er således klar over manglerne i deres
uddannelse og er positive over for vejledning i, hvordan disse mangler kan
afhjælpes. I denne forbindelse foreslås der flere muligheder, som omfatter
erhvervsuddannelsesudvalgene, Post Leaving Certificate courses (eftergymnasial
uddannelse), Vocational Training Opportunities Schemes (programmer for
erhvervsuddannelse), Intensive Tuition in Adult Basic Education (intensiv
grundlæggende voksenuddannelse) og Back to Education Initiative (initiativ
vedrørende tilbagevenden til uddannelsessystemet). Mange af disse programmer
fører til godkendte kvalifikationer, der er anerkendt både nationalt og
internationalt.
– Virksomhedsstøtte/støtte til selvstændig erhvervsvirksomhed: Organer for
virksomhedsstøtte såsom City and County Enterprise Boards (CEBs) vil
markedsføre de forskellige former for støtte, der findes for afskedigede
arbejdstagere, som overvejer at starte egen virksomhed, f.eks. gennem
informationsworkshopper, messer og roadshows og andre pr-aktiviteter. Der ydes
støtte i tilfælde, hvor forretningsidéer opfylder kriterierne for at være
støtteberettigede. Denne støtte omfatter forberedelse og beskæftigelsesstøtte, som
udbetales af CEB for at hjælpe nye selvstændige erhvervsdrivende og små
nyopstartede virksomheder med igangsætningsomkostningerne og ansættelse af
personale. Støttemodtagerne er almindeligvis enkeltmandsfirmaer eller
mikrovirksomheder med fokus på fremstillingsvirksomhed eller tjenesteydelser,
der handles internationalt. Ministeriet for social beskyttelse forvalter flere
ordninger for ydelse af indkomststøtte til modtagere af sociale ydelser med
henblik på opstart af egen virksomhed. Disse omfatter Back to Work Enterprise
Allowance og Short Term Enterprise Allowance, der giver ledige mulighed for at
starte egen virksomhed efter godkendelse fra en jobformidler fra ministeriet eller
en lokalt integreret udviklingsvirksomhed. Der findes ingen begrænsninger, når
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0009.png
det gælder typen af egen virksomhed, der dog skal bedømmes som værende
bæredygtig af jobformidleren.
– Videregående uddannelsesprogrammer og indkomststøtte: Der findes tusindvis af
moduler og programmer inden for de højere uddannelser, som er relevante for
afskedigede bygge- og anlægsarbejdere, afhængigt at deres uddannelsesmæssige
baggrund og færdighedsniveau. Nogle af disse programmer vedrører grøn
teknologi, et område, som kan være særligt relevant for personer med baggrund
inden for bygge- og anlægsbranchen. Der vil først og fremmest blive lagt stor
vægt på at foretage en bedømmelse af de personer, der overvejer at tage en
videregående uddannelse, deres kvalifikationer, og hvorvidt de er egnet til at følge
visse uddannelser, eller om forberedende kurser eller alternative muligheder inden
for andre støtteområder er mere passende. Sektoren for videregående uddannelse
kan tilbyde overgangsprogrammer, korte og mellemlange fuldtidsprogrammer og
deltidsprogrammer. I alle videregående institutioner er der mulighed for direkte
optagelse, også på avancerede uddannelsesprogrammer, afhængigt af den
pågældendes tidligere kvalifikationer og erhvervserfaring. I forbindelse med øget
fleksibilitet i undervisningen kan de studerende endvidere vælge kortere moduler
eller eksaminer på et lavere niveau med mulighed for senere at fortsætte
uddannelsen til et højere eksamensniveau. Personer med afsluttet
håndværksuddannelse har også mulighed for at få adgang til visse programmer på
universitetsniveau i teknologiinstitutterne. Den afgrænsede periode, hvori der kan
modtages støtte fra EGF, gør det dog normalt svært at opnå støtte til at fuldende
uddannelsen. Der findes forskellige typer indkomststøtte, som skal hjælpe
afskedigede bygge- og anlægsarbejdere med at få adgang til og deltage i en
videregående uddannelse.
28.
De EGF-implementeringsomkostninger, der er medtaget i ansøgningen i
overensstemmelse med artikel 3 i forordning (EF) nr. 1927/2006, dækker
forberedelses-, forvaltnings- og kontrolaktiviteter samt oplysning og reklame.
Eftersom ansøgningen i dette tilfælde omfatter hele den irske stat, har de irske
myndigheder afsat størsteparten af udgifterne til forvaltning og tilsyn samt kontrol,
herunder revisioner. Hvad angår oplysning og markedsføring, vil samtlige
foranstaltninger inden for rammerne af EGF-støtten få opmærksomhed på nationalt,
regionalt og lokalt plan for at sikre, at EGF forbindes med denne støtte. Dette
omfatter reklamematerialer, logoer, brevhoveder, plakater, brochurer og
reklamekampagner i medierne osv. Regeringen vil, primært gennem ministeriet for
uddannelse og kvalifikationer og alle berørte statslige organer og
uddannelsesinstitutioner, fortsætte med at oplyse om støtten fra EU ved alle relevante
lejligheder
såsom
pressemøder,
parlamentsforespørgsler,
debatter,
mediebegivenheder osv.
De individualiserede tilbud, der forelægges af de irske myndigheder, er aktive
arbejdsmarkedsforanstaltninger, som falder ind under de i artikel 3 i forordning (EF)
nr. 1927/2006 fastlagte støtteberettigede foranstaltninger. De irske myndigheder
anslår de samlede omkostninger til disse tilbud til 1 995 427,57 EUR og EGF-
implementeringsomkostningerne til 139 679,75 EUR (6,5 % af det samlede beløb).
Der anmodes om EGF-støtte på i alt 1 387 819 EUR (65 % af de samlede
omkostninger).
29.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0010.png
Foranstaltninger
Anslået
Anslåede
Samlede
antal
omkostninger omkostninger i
arbejds-
pr.
EUR (EGF og
tagere, som arbejdstager,
national
er tiltænkt
som er
medfinansiering)
støtte
tiltænkt støtte
(i EUR)
Individualiserede tilbud
(artikel 3, stk. 1, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Erhvervsvejledning
Uddannelsesprogrammer
Uddannelsesstøtte
Programmer for erhvervsrettet
uddannelse/sekundæruddannelse
Støtte til erhvervsrettet
uddannelse/sekundæruddannelse
Virksomhedsetablering/etablering af
selvstændig erhvervsvirksomhed
Videregående uddannelsesprogrammer
Støtte til videregående uddannelser
Subtotal - individualiserede tilbud
453
159
53
130
15
135
35
18
122,08
1 017,43
5 192,98
2 920,00
10 946,03
1 625,59
13 737,14
14 393,39
55 302,24
161 771,37
275 227,94
379 600,00
164 190,45
219 454,65
480 799,90
259 081,02
1 995 427,57
EGF-implementeringsomkostninger
(artikel 3, stk. 3, i forordning (EF) nr. 1927/2006)
Forberedelser
Forvaltning
Oplysning og reklame
Kontrolaktiviteter
Subtotal – EGF-
implementeringsomkostninger
Samlede anslåede udgifter
EGF-støtte (65 % af de samlede
omkostninger)
30.
12 696,89
73 010,60
25 393,78
28 578,48
139 679,75
2 135 107,32
1 387 819
De irske myndigheder bekræfter, at de ovenfor beskrevne foranstaltninger supplerer
foranstaltninger, hvortil der modtages støtte gennem strukturfondene. De irske
myndigheder har oprettet et overvågningsudvalg for samordning af EU-midler i
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0011.png
overensstemmelse med den nationale strategiske referenceramme. Finansministeriet
(Department of Finance) leder udvalget, hvor der drøftes relevante spørgsmål, bl.a.
afgrænsningen af midler i operationelle programmer og eventuelle
gennemførelsesproblemer, som måtte opstå, samt planer for nye programmer med
henblik på at sikre, at midlerne ikke overlapper hinanden. Derudover blev der som
led i gennemførelsesprocessen for ESF og EFRU nedsat en gruppe, som ledes og
koordineres af finansministeriet, og som har til opgave at behandle spørgsmål
vedrørende gennemførelsen af strukturfondene for perioden 2007-2013. Siden 2010
har EGF været en del af denne proces.
Dato/datoerne for iværksættelse eller planlagt iværksættelse af individualiserede tilbud
til de berørte arbejdstagere
31.
Den 1. juli 2009 iværksatte Irland de individualiserede tilbud i den samordnede
pakke, som EGF anmodes om at medfinansiere, for de berørte arbejdstagere. Denne
dato markerer således begyndelsen af støtteberettigelsesperioden for den støtte, som
EGF måtte yde.
Procedurer for høring af arbejdsmarkedets parter
32.
Efter at FÁS er blevet underrettet af erhvervs-, handels- og innovationsministeriet
om forestående kollektive afskedigelser, kontakter det de berørte virksomheders
ledelse for at drøfte, hvilke tilbud der kunne komme på tale, og de ansattes
potentielle behov. Fagforeningerne er i givet fald ligeledes blevet hørt.
De irske myndigheder bekræftede, at kravene i den nationale lovgivning og EU-
lovgivningen vedrørende kollektiv afskedigelse er blevet overholdt.
33.
Oplysninger om foranstaltninger, som er obligatoriske i henhold til national lovgivning
eller kollektive aftaler
34.
Med hensyn til de kriterier, der er fastsat i artikel 6 i forordning (EF) nr. 1927/2006,
kunne de irske myndigheder i deres ansøgning:
bekræfte, at den økonomiske EGF-støtte ikke erstatter foranstaltninger, som det
påhviler virksomheder at gennemføre i henhold til national lovgivning eller
kollektive aftaler
dokumentere, at de påtænkte aktioner er støtte til de enkelte arbejdstagere og ikke
skal tjene til omlægning af virksomheder eller sektorer
bekræfte, at de ovennævnte støtteberettigede foranstaltninger ikke får støtte fra
andre af EU's finansielle instrumenter.
Forvaltnings- og kontrolsystemer
35.
Irland har meddelt Kommissionen, at den økonomiske støtte vil blive forvaltet og
kontrolleret af de samme organer, som forvalter og kontrollerer finansieringen fra
Den Europæiske Socialfond (ESF) i Irland.
Finansiering
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0012.png
36.
På grundlag af ansøgningen fra Irland beløber den foreslåede EGF-støtte til den
samordnede pakke af individualiserede tilbud sig til 1 387 819 EUR (inklusive EGF-
implementeringsomkostninger), hvilket svarer til 65 % af de samlede omkostninger.
De tildelinger fra fonden, som Kommissionen foreslår, er baseret på oplysninger fra
Irland.
Under hensyn til den maksimale støtte fra EGF i henhold til artikel 10, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1927/2006 og mulighederne for omfordeling af bevillinger
foreslår Kommissionen at anvende EGF til at dække hele det ovennævnte beløb, der
opføres under udgiftsområde 1a i den finansielle ramme.
Med det foreslåede økonomiske støttebeløb er der fortsat over 25 % af det maksimale
årlige beløb, der er øremærket til EGF, til rådighed til tildelinger i årets sidste fire
måneder, jf. artikel 12, stk. 6, i forordning (EF) nr. 1927/2006.
Med dette forslag om at anvende EGF indleder Kommissionen den forenklede
trepartsprocedure, jf. punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006, for at
sikre, at budgetmyndighedens to parter er enige i, at det er nødvendigt at anvende
fonden, og kan tilslutte sig det beløb, der anmodes om. Kommissionen opfordrer den
af budgetmyndighedens to parter, som på rette politiske niveau først når til enighed
om udkastet til forslaget om anvendelse af fonden, til at underrette den anden part og
Kommissionen om sine hensigter. Hvis den ene af budgetmyndighedens to parter
ikke kan give sin tilslutning, indkaldes der til et formelt trepartsmøde.
Kommissionen forelægger særskilt en anmodning om overførsel for at få specifikke
forpligtelses- og betalingsbevillinger opført på budgettet for 2011, jf. punkt 28 i den
interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006.
37.
38.
39.
40.
Kilde til betalingsbevillinger
41.
De betalingsbevillinger, der oprindeligt var opført på budgetpost 04 0501, vil være
fuldt ud forbrugt, når budgetmyndighedens to parter har vedtaget de hidtil indgivne
forslag om EGF-støtte.
Da betalingsbevillingerne for 2011 er tilgængelige under budgetpost 04 0201
"Afslutning af Den Europæiske Socialfond (ESF) – mål 1 (2000-2006)", kan et beløb
på 1 387 819 EUR, som skal bruges til denne ansøgning, derfor godkendes til
overførsel.
42.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450672_0013.png
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen i henhold til
punkt 28 i den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning
(ansøgning EGF/2010/021 IE/Construction 71 fra Irland)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning
7
, særlig punkt 28,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1927/2006 af
20. december 2006 om oprettelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
8
,
særlig artikel 12, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
9
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) blev oprettet med
henblik på at yde supplerende støtte til de arbejdstagere, der afskediges som følge af
gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene, som kan tilskrives
globaliseringen, og at hjælpe dem med at vende tilbage til arbejdsmarkedet.
Anvendelsesområdet for EGF blev udvidet for ansøgninger indgivet fra den 1. maj
2009, så det kom til at omfatte støtte til arbejdstagere, der bliver afskediget som en
direkte følge af den internationale finansielle og økonomiske krise.
Den interinstitutionelle aftale af 17. maj 2006 giver mulighed for at anvende EGF
inden for et årligt loft på 500 mio. EUR.
Irland indgav den 9. juni 2010 en ansøgning om anvendelse af EGF i forbindelse med
afskedigelser i 230 virksomheder, der er aktive i NACE (rev. 2) hovedgruppe 71
("arkitekt- og ingeniørvirksomhed; teknisk afprøvning og analyse") i NUTS II-
regionerne Border, Midlands and Western (IE01) og Southern and Eastern (IE02) og
supplerede den med yderligere oplysninger frem til den 17. juni 2011. Ansøgningen
opfylder kravene til fastlæggelse af støttebeløbets størrelse, jf. artikel 10 i forordning
EUT C 139 af 14.6.2006, s. 1.
EUT L 406 af 30.12.2006, s. 1.
EUT C […] af […], s. […].
(2)
(3)
(4)
7
8
9
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(EF) nr. 1927/2006. Kommissionen foreslår derfor, at der ydes en støtte på 1 387 819
EUR.
(5)
Der bør derfor som følge af Irlands ansøgning ydes økonomisk støtte fra EGF —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Inden for rammerne af Den Europæiske Unions almindelige budget for regnskabsåret 2011
stilles der et beløb til rådighed fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
(EGF) på 1 387 819 EUR i forpligtelses- og betalingsbevillinger.
Artikel 2
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions Tidende.
Udfærdiget i [Bruxelles/Strasbourg], den […].
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA