Udenrigsudvalget 2011
KOM (2011) 0668
Offentligt
1450721_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 12.10.2011
KOM(2011) 668 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Kommissionens udtalelse om Serbiens ansøgning om medlemskab af Den Europæiske
Union
{SEK(2011) 1208 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Kommissionens udtalelse om Serbiens ansøgning om medlemskab af Den Europæiske
Union
A.
a)
I
NDLEDNING
Ansøgning om medlemskab
Serbien indgav ansøgning om medlemskab af Den Europæiske Union den 22. december 2009.
Den 25. oktober 2010 anmodede Rådet for Den Europæiske Union Kommissionen om at
afgive udtalelse om ansøgningen i medfør af artikel 49 i traktaten om Den Europæiske Union,
som fastslår, at
"Enhver europæisk stat, som respekterer værdierne i artikel 2 og forpligter sig
til at fremme dem, kan ansøge om at blive medlem af Unionen. Europa-Parlamentet og de
nationale parlamenter underrettes om denne ansøgning. Den ansøgende stat retter sin
ansøgning til Rådet, som træffer afgørelse med enstemmighed efter høring af Kommissionen
og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig med et flertal blandt sine
medlemmer. De kriterier for medlemskab, som Det Europæiske Råd er nået til enighed om,
skal tages i betragtning".
Det hedder i artikel 2, at
"Unionen bygger på værdierne respekt for den menneskelige
værdighed, frihed, demokrati, ligestilling, retsstaten og respekt for menneskerettighederne,
herunder rettigheder for personer, der tilhører mindretal. Dette er medlemsstaternes fælles
værdigrundlag i et samfund præget af pluralisme, ikke-forskelsbehandling, tolerance,
retfærdighed, solidaritet og ligestilling mellem kvinder og mænd".
Det er det retlige grundlag for Kommissionens udtalelse.
Det Europæiske Råd anerkendte på sit møde i Feira i juni 2000, at landene i det vestlige
Balkan, som deltager i stabiliserings- og associeringsprocessen, er "potentielle kandidater" til
EU-medlemskab. De pågældende landes EU-perspektiv blev yderligere bekræftet på Det
Europæiske Råds møde i Thessaloniki i juni 2003, der godkendte Thessalonikidagsordenen
for Vestbalkan. Denne dagsorden er fortsat grundpillen i EU's politik for denne region.
Det Europæiske Råd gentog på sit møde i december 2006 EU's tilsagn om, at "det
vestlige
Balkans fremtid ligger i Den Europæiske Union",
og fremførte endnu en gang, at "det
enkelte
lands fremskridt hen imod EU afhænger af dets egen indsats for at opfylde
Københavnskriterierne og betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen. Det er
afgørende for EU's vurdering af en medlemskabsansøgning, at ansøgerlandet på
tilfredsstillende måde har efterlevet sine forpligtelser i henhold til sin stabiliserings- og
associeringsaftale (SAA), herunder dennes handelsrelaterede bestemmelser."
ministermødet i Sarajevo den 2. juni 2010 mellem EU og Vestbalkan gentog EU sit
utvetydige engagement i forhold til det vestlige Balkans EU-perspektiv og understregede, at
disse landes fremtid ligger i Den Europæiske Union.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne vurdering er i overensstemmelse med traktatens krav foretaget på grundlag af de
tiltrædelseskriterier, der er fastlagt af Det Europæiske Råd. I juni 1993 blev det på Det
Europæiske Råds møde i København konkluderet, at:
"Tiltrædelse vil finde sted, så snart et land er i stand til at påtage sig forpligtelserne ved et
medlemskab og opfylder de givne økonomiske og politiske betingelser.
Medlemskab kræver:
at ansøgerlandet har opnået institutionel stabilitet, som garanterer demokrati,
retsstatsforhold, menneskerettigheder samt respekt for og beskyttelse af mindretal;
det kræver endvidere en fungerende markedsøkonomi samt evne til at klare
konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen;
at ansøgeren er i stand til at påtage sig forpligtelserne ved et medlemskab, herunder er i
stand til at tilslutte sig målet om en politisk, økonomisk og monetær union."
Unionens evne til at optage nye medlemmer uden derved at sætte tempoet i den europæiske
integration over styr er ligeledes af stor betydning og bør indgå i overvejelserne i såvel
Unionens som ansøgerlandenes almindelige interesse.
På Det Europæiske Råds møde i Madrid i december 1995 blev der henvist til, at det var
nødvendigt, "at
skabe de rette betingelser for [ansøgerlandenes] gradvise og harmoniske
integration navnlig ved hjælp af udvikling af markedsøkonomien, tilpasning af deres
administrative apparat og tilvejebringelse af stabile økonomiske og monetære forhold."
Rådet fastsatte betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen den 31. maj 1999. Heri
indgår krav om samarbejde med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det
Tidligere Jugoslavien og regionalt samarbejde. Disse betingelser er grundlæggende for
stabiliserings- og associeringsprocessen og indgår i stabiliserings- og associeringsaftalen med
Serbien, som er ved at blive ratificeret, og i interimsaftalen om handel og handelsrelaterede
forhold, der trådte i kraft den 1. februar 2010.
I december 2006 enedes Det Europæiske Råd om, at "udvidelsesstrategien,
som bygger på
konsolidering, konditionalitet og kommunikation, sammen med EU's kapacitet til at integrere
nye medlemmer udgør grundlaget for en fornyet enighed om udvidelse".
I denne udtalelse analyserer Kommissionen Serbiens ansøgning ud fra, om landet er i stand til
at opfylde de kriterier, der blev fastsat på Det Europæiske Råds møde i København i 1993, og
ud fra betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen. Det undersøges desuden, om
Serbien har efterlevet sine forpligtelser i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen og
interimsaftalen om handel og handelsrelaterede forhold.
Den metode, der er anvendt ved udarbejdelsen af udtalelsen, svarer til den metode, der er
blevet anvendt i forbindelse med tidligere udtalelser. Kommissionen har gennemført en række
ekspertbesøg i Serbien med særlig vægt på de områder, der er omfattet af de politiske
kriterier. Denne fremgangsmåde har gjort det muligt at foretage en vurdering af de serbiske
institutioners administrative kapacitet og den måde, hvorpå lovgivningen gennemføres. Den
har desuden gjort det lettere at indkredse udfordringerne og fastsætte prioriteterne i den
fremtidige indsats. Kommissionen har analyseret både den nuværende situation og den
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450721_0004.png
forventede udvikling på mellemlang sigt. I forbindelse med denne udtalelse forstås der ved
mellemlang sigt fem år, uden at det berører en eventuel kommende tiltrædelsesdato.
Denne udtalelse er baseret på en detaljeret analyse, som er indeholdt i et separat dokument
(Analyserapport
vedlagt udtalelsen om Serbiens ansøgning om medlemskab af Den
Europæiske Union)
1
. I analyserapporten foretages der i overensstemmelse med den fornyede
udvidelseskonsensus en første vurdering af, hvilken betydning Serbiens kommende tiltrædelse
vil have for visse politiske nøgleområder. Kommissionen vil på et senere tidspunkt i
førtiltrædelsesprocessen fremlægge mere detaljerede konsekvensanalyser for de pågældende
politikområder. Herudover kan EU-tiltrædelsestraktaten for Serbien forventes at medføre en
teknisk tilpasning af EU-institutionerne i lyset af traktaten om Den Europæiske Union.
b)
Forbindelser mellem EU og Serbien
Forbindelserne mellem EU og Serbien har udviklet sig siden de demokratiske ændringer i
2000, først med Forbundsrepublikken Jugoslavien og siden fra 2003 med statsunionen
Serbien og Montenegro. EU fortsatte forbindelserne med republikken Serbien som efterfølger
for statsunionen, da Montenegro blev uafhængigt i 2006.
Serbien deltager i stabiliserings- og associeringsprocessen.
Stabiliserings- og
associeringsaftalen
afstikker rammerne for de gensidige forpligtelser på en række politiske,
handelsmæssige og økonomiske områder. Den blev undertegnet sammen med
interimsaftalen
om handel og handelsrelaterede forhold i april 2008. EU's ministre besluttede
at forelægge stabiliserings- og associeringsaftalen for deres parlamenter til ratifikation, og EU
besluttede at gennemføre interimsaftalen om handel og handelsrelaterede forhold, så snart
Rådet havde fastslået, at Serbien samarbejdede fuldt ud med Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien. Den 1. januar 2009 begyndte
Serbien at gennemføre interimsaftalen. Interimsaftalen trådte i kraft den 1. februar 2010. På
mødet i Rådet for Udenrigsanliggender den 14. juni 2010 besluttede ministrene at forelægge
stabiliserings- og associeringsaftalen for deres parlamenter til ratifikation. Processen er stadig
i gang. Generelt har Serbien opnået positive resultater, hvad angår gennemførelsen af de
forpligtelser, der følger af stabiliserings- og associeringsaftalen og interimsaftalen. Når der
opstod problemer, har Serbien haft en konstruktiv og åben tilgang og løst problemerne hurtigt
og effektivt.
Rådet vedtog i 2004 et
europæisk partnerskab
med Serbien og ajourførte det i 2006 og
2008
2
.
Der er siden 2003 blevet afholdt politiske dialogmøder på ministerniveau. Europa-
Kommissionen har siden 2003 været i politisk dialog med Serbien inden for rammerne af den
udvidede løbende dialog. Der har siden 2006 været afholdt årlige interparlamentariske møder
mellem repræsentanter for Europa-Parlamentet og det serbiske parlament. Interimsudvalget,
der er nedsat ifølge interimsaftalen, og en række underudvalg mødes årligt, bl.a. om det indre
marked, konkurrence, transittrafik, handel, told, beskatning, landbrug og fiskeri. Flere møder
inden for rammerne af den udvidede løbende dialog dækker alle områder i stabiliserings- og
associeringsaftalen, f.eks. energi, miljø, socialpolitik, retlige anliggender, frihed og sikkerhed.
1
2
SEK(2011) 1208.
EUT L 80 af 18.3.2008, s. 46.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Serbien deltager i en økonomisk dialog med Kommissionen og EU's medlemsstater. Inden for
denne ramme fremlagde Serbien i januar 2011 sit ajourførte økonomiske og finanspolitiske
program.
Efter høring af Europa-Parlamentet åbnede Rådet for en
visumliberalisering
for serbiske
statsborgere, der rejser til Schengenområdet, med virkning fra den 19. december 2009.
Beslutningen var begrundet i, at der var sket omfattende fremskridt inden for området for
retlige anliggender, frihed og sikkerhed, og at de særlige betingelser, der var fastsat i
køreplanen for en visumliberalisering, var opfyldt. Reglerne om visumfritagelse er blevet
overholdt af langt de fleste rejsende. For at sikre en fortsat opfyldelse af forpligtelserne blev
der indført en overvågningsmekanisme efter visumliberaliseringen på grund af et øget antal
asylansøgere fra regionen. Kommissionen forelagde sin første overvågningsrapport for
Europa-Parlamentet og Rådet i juni 2011. Der har siden januar 2008 været en
tilbagetagelsesaftale mellem Den Europæiske Union og Serbien.
I oktober 2005 undertegnede Serbien energifællesskabstraktaten og i juni 2006 aftalen om det
fælles europæiske luftfartsområde (ECAA).
Serbiens regering vedtog i oktober 2008 det nationale program for landets integration i Den
Europæiske Union for perioden 2008-2012. Der blev vedtaget en revideret og ajourført
version i december 2009. I december 2010 vedtog regeringen en handlingsplan for opfyldelse
af de prioriteter, der er fastsat i Europa-Kommissionens statusrapport 2010 for at sikre større
fokus og opnå yderligere resultater med reformdagsordenen forud for denne udtalelse.
Serbien har siden 2001
modtaget finansiel støtte fra EU.
Generelt har EU mellem 2001 og
2011 ydet over 2 mia. EUR til Serbien i form af tilskud og 5,8 mia. EUR i form af rentelettede
lån. Fra 2001 til 2006 modtog Serbien bistand fra EU CARDS-ordningen svarende til
1,045 mio. EUR. CARDS blev i 2007 afløst af instrumentet for førtiltrædelsesbistand (IPA),
og Serbien har takket være dette instrument modtaget 974 mio. EUR i bistand i perioden fra
2007 til 2011. Formålet med bistanden under IPA er at støtte reformprocessen i landet med
henblik på europæisk integration med vægt på retsstatsprincippet, institutionsopbygning,
lovgivningsmæssig tilnærmelse til gældende EU-ret, holdbar økonomisk og social udvikling
og støtte til civilsamfundet.
Serbien deltager fuldt ud i en række EU-programmer i henhold til den finansielle ramme for
2007-2013, nemlig det 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling,
PROGRESS, programmet for konkurrenceevne og innovation, støtteprogrammet for ikt-
politik, kulturprogrammet, toldprogrammet og Fiscalis-programmet. Udgifterne til at deltage i
disse programmer dækkes delvis af IPA-midler.
B.
1.
K
RITERIER FOR MEDLEMSKAB
P
OLITISKE KRITERIER
Denne vurdering er foretaget på grundlag af Københavnskriterierne vedrørende stabile
institutioner, som skal sikre demokrati, retsstaten, menneskerettigheder og respekt for og
beskyttelse af mindretal, og betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen.
Serbien er et parlamentarisk
demokrati.
Landets konstitutionelle og lovgivningsmæssige
rammer er generelt i overensstemmelse med EU's principper og standarder, og institutionerne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er veludviklede. Serbien er indstillet på at opfylde forpligtelserne ved medlemskab af Den
Europæiske Union og har siden 2008 i stadig højere grad fokuseret sin indsats på den EU-
relaterede reformdagsorden. Regeringen har strammet nogle af sine procedurer op, og
parlamentets lovgivningsmæssige arbejde er blevet langt mere effektivt i den nuværende
valgperiode. Lovgivningsprocessen kunne drage nytte af en grundigere forberedelse og større
vægt på høring af aktører. Kapaciteten med hensyn til parlamentarisk kontrol og regeringens
politikplanlægning, koordinering og gennemførelse skal udvikles yderligere. Serbien har
oprettet alle de nødvendige uafhængige tilsynsorganer. Reglerne for den parlamentariske
kontrol med deres årsrapporter er blevet afklaret, men der skal dog strammes op på
opfølgningen af anbefalinger fra uafhængige tilsynsorganer. Den offentlige forvaltning er
generelt veludviklet, navnlig på centralt niveau. Princippet om et meritbaseret karrieresystem
er endnu ikke fuldt gennemført. Serbien har udarbejdet en statut for Vojvodina-provinsen og
har forpligtet sig til at overføre visse beføjelser til de lokale myndigheder.
Siden 2001 er valghandlingerne i Serbien blevet gennemført efter de internationale
standarder. Valgloven er for nylig blevet bragt i overensstemmelse med europæiske
standarder. Den foreskriver nu, at udnævnelse af parlamentsmedlemmer følger rækkefølgen
på de lister, der fremlægges for vælgerne, og den afskaffer den anvendte praksis med "blank
resignations", hvor parlamentsmedlemmer tilbød hemmelige opsigelsesbreve til deres partier
ved begyndelsen af deres mandat. Det konsoliderer princippet om fri udøvelse af
parlamentariske mandater, et princip der skal fastslås klart i forfatningen.
De retlige og institutionelle rammer for
retsstatsprincippet
i Serbien, herunder bekæmpelse
af korruption og organiseret kriminalitet, er blevet styrket, navnlig efter betydelige reformer
af retsvæsenet, oprettelsen af agenturet til bekæmpelse af korruption og styrkelsen af det
internationale strafferetlige samarbejde. Det har givet resultater. De største udfordringer er på
områderne retlige anliggender, bekæmpelse af korruption og bekæmpelse af organiseret
kriminalitet. En proaktiv tilgang til bekæmpelse af korruption, der kan føre til troværdige
resultater for indledte undersøgelser og endelige domfældelser, mangler stadig at blive bygget
op. Der er indført omfattende rammer for civil kontrol med sikkerhedsstyrkerne.
Der blev gennemført omfattende reformer af retsvæsenet i Serbien efter vedtagelsen af den
nationale strategi i 2006, og de blev intensiveret i 2009 og 2010. Uafhængighed og selvstyre
blev styrket med oprettelsen af Det Øverste Domstolsråd og Det Statslige Anklageråd, der
siden 2011 har fungeret med en fast sammensætning. I december 2009 blev der gennemført en
genansættelsesprocedure for alle dommere og anklagere for at hæve deres professionelle
standarder og integritet. De indledende betydelige mangler, der kom for dagen i denne
procedure, er ved at blive taklet gennem en kontrolproces, der er baseret på klare
retningslinjer. Denne kontrolproces skal fuldføres på tilfredsstillende og åben vis i
overensstemmelse med disse retningslinjer. Der skal snarest gennemføres en revision af den
rolle, forfatningen tillægger parlamentet med hensyn til udnævnelser og afskedigelser i
retsvæsenet, for yderligere at nedbringe risikoen for uberettiget politisk indflydelse. Der er
truffet flere foranstaltninger for at gøre retsvæsenet mere effektivt. Domstolsnetværket er
blevet omstruktureret og antallet af domstole nedbragt, hvilket har ført til en bedre fordeling
af arbejdsbyrden. I maj 2011 blev der oprettet en forvaltningsdomstol og en lov om
fuldbyrdelse af domstolsafgørelser. Der skal stadig gøres en indsats for at forbedre
retsvæsenets virkemåde, drage fuld nytte af det omstrukturerede domstolsnetværk og i sidste
instans øge borgernes tillid. Bestræbelserne på at styrke fuldbyrdelsen af domme og
yderligere nedbringe det betydelige antal forsinkede sager skal fortsættes.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De retlige og institutionelle rammer for bekæmpelse af korruption er indført over alt i Serbien.
Der er oprettet et agentur til bekæmpelse af korruption, og det har kompetence på områder
som offentlige ansattes integritet og kontrol med partistøtte. Det har på det seneste fået tilført
yderligere midler. Der er indført strammere regler for kontrol med finansiering af politiske
partiers aktiviteter og valgkampagner i overensstemmelse med europæiske standarder.
Justitsministeren er blevet udnævnt som koordinator for bekæmpelse af korruption.
Myndighederne har iværksat en undersøgelse af den tidligere strategi og handlingsplan for
bekæmpelse af korruption. Den statslige revisionsinstitution er begyndt at spille en nyttig rolle
med hensyn til kontrol af offentlige udgifter og afsløring af uregelmæssigheder.
Toldadministrationen og politiet har strammet deres interne kontrol, hvilket har ført til
undersøgelser og sanktioner for et større antal sagers vedkommende. Der er også taget skridt
hen imod en specialisering af de retshåndhævende instanser, og et større antal sager er blevet
anlagt. Korruptionen er stadig fremherskende på mange områder og udgør fortsat et alvorligt
problem. Der er brug for en stærkere politisk indsats, hvis korruptionsbekæmpelsen skal
forbedres væsentligt. Det er nødvendigt at styrke efterforskningsmulighederne og
koordineringen af de retshåndhævende instanser. På alle niveauer gælder det, at
efterforskningen, retsforfølgelsen og den endelige domfældelse i korruptionssager gradvist
skal bygges betydeligt op. Tilsynet med offentlige indkøb, privatisering, fysisk planlægning
og byggetilladelser giver ligeledes anledning til bekymring.
Hvad angår bekæmpelse af organiseret kriminalitet, er de retlige rammer i Serbien generelt
tilfredsstillende, og kapaciteten er forbedret, herunder hvad angår det internationale
samarbejde. Det har ført til betydelige resultater, som f.eks. optrævling af et stort
internationalt narkotikahandelsnet. Hvidvaskning af penge og narkotikahandel er de områder,
der i særlig grad giver anledning til bekymring, og resultaterne med hensyn til undersøgelser
og domfældelser skal forbedres yderligere. Kapaciteten for proaktive og bedre koordinerede
undersøgelser og forstærket samarbejde på regionalt og internationalt niveau skal også
udbygges yderligere. Den tekniske kapacitet til at udføre særlige undersøgelser skal udvikles
hos de retshåndhævende instanser under retsvæsenets direkte kontrol.
Hvad angår
menneskerettigheder og beskyttelse af mindretalsrettigheder
er de retlige og
politiske rammer i Serbien generelt i overensstemmelse med europæiske standarder.
Forfatningen sikrer en række menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder og
giver mulighed for at anlægge sag ved forfatningsdomstolen som det sidste retsmiddel for
beskyttelse af menneskerettigheder. Det er imidlertid nødvendigt at fremskynde
gennemførelsen af lovgivningen. Videreuddannelsen af ansatte i forvaltningen, politiet og
retsvæsenet skal udvikles for at sikre en mere aktiv og konsekvent anvendelse af standarder
på dette område.
Generelt overholdes menneskerettighederne i Serbien. Ombudsmanden og den tilsynsførende
for adgang til information og databeskyttelse spiller en stadig mere effektiv rolle med hensyn
til kontrol med forvaltningen. De retlige rammer for bekæmpelse af diskrimination er blevet
mærkbart forbedret, og der er indført mekanismer til at overvåge gennemførelsen, som er på
et tidligt stadium. Myndighederne har også været mere opmærksomme på at sikre
foreningsfrihed og forsamlingsfrihed og civilsamfundets rolle. Den nyligt vedtagne
mediestrategi tager sigte på i væsentlig grad at afklare de retlige og markedsmæssige rammer,
inden for hvilke medierne opererer. Der forventes en mere omfattende og proaktiv indsats fra
de relevante institutioner i situationer med trusler og vold mod journalister og medier, der
navnlig stammer fra radikale grupper. Den nuværende situation i fængslerne giver anledning
til alvorlig bekymring. En længe ventet lov om tilbagelevering samt en ny lov om offentlig
ejendom er vedtaget. Der skal sikres en åben og ikke-diskriminerende gennemførelse af begge
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450721_0008.png
love, og der skal træffes yderligere foranstaltninger for fuldt ud at skabe retssikkerhed på det
ejendomsretlige område. Kommissionen vil overvåge gennemførelsen og anvendelsen af disse
love.
De retlige og institutionelle rammer for beskyttelse af minoriteter i Serbien er indført.
Forfatningen sikrer særlige rettigheder til medlemmer af nationale minoriteter ud over de
rettigheder, der er sikret alle borgere, og udgør retsgrundlaget for de nationale minoritetsråd.
Mindretals politiske repræsentation er sikret. På det statslige niveau udøver ombudsmanden
og den ansvarlige for ligestilling deres beføjelser på dette område. Serbien har vedtaget en
omfattende strategi for integration af romaer, som landet gradvist er ved at gennemføre. Der
er truffet aktive foranstaltninger til social inklusion, navnlig vedrørende sundhed, uddannelse
og bolig. For nylig er der truffet foranstaltninger for at lette hindringerne for registrering af
"legally invisible persons", som vil lette dem adgang til de grundlæggende rettigheder. Det er
nødvendigt med en yderligere alvorlig indsats, herunder finansielle midler, for at forbedre den
socioøkonomiske situation for romaer, der fortsat er den mest sårbare og marginaliserede
minoritet, som det fremgår af det store antal ulovlige bosættelser. Situationen for flygtninge
og internt fordrevne personer giver fortsat anledning til bekymring, selv om der er gjort store
fremskridt i de senere år med at nedbringe antallet af kollektive centre.
Serbien opfylder generelt betingelserne i
stabiliserings- og associeringsprocessen.
Samarbejdet med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere
Jugoslavien er blevet meget forbedret siden 2008 og er nu på et fuldt tilfredsstillende niveau,
som det bedst fremgår af arrestationen og overførslen af Radovan Karadzic i 2008, Ratko
Mladic og Goran Hadzic i 2011 til Domstolen i Haag. Serbien er indstillet på at fortsætte dette
samarbejde på samme niveau. Landet deltager aktivt i regionale aktiviteter og har taget
vigtige skridt for at fremme forsoning. Den aftale, der blev indgået med Bosnien-
Hercegovina, Kroatien og Montenegro i Sarajevo-processen om bæredygtige løsninger for
flygtninge og fordrevne, er et vigtigt skridt. Serbien har gjort store fremskridt i sine bilaterale
relationer med andre udvidelseslande, navnlig Kroatien, Bosnien-Hercegovina og Montenegro
og samtidig generelt bevaret gode relationer med EU's medlemsstater. Der er fortsat en række
udestående bilaterale spørgsmål i forhold til landets naboer, navnlig vedrørende
grænsetrækning.
Serbien anerkender ikke Kosovos
3
ensidige uafhængighedserklæring. Serbien fastholder sine
strukturer i Kosovo og afholdt i 2008 parallelle suppleringsvalg på kommunalt plan, hvilket er
i uoverensstemmelse med UNSCR 1244/1999. På grundlag af FN's generalforsamlings
resolution af 9. september 2010, som blev fremlagt af Serbien sammen med EU's 27
medlemsstater, blev der indledt en dialogproces mellem Beograd og Pristina i marts måned.
Den er forløbet i en generel konstruktiv ånd, og den har ført til aftaler om flere spørgsmål:
personers og varers frie bevægelighed, person- og matrikelregister. De aftaler, der er indgået
indtil videre, skal gennemføres i god tro. Der mangler stadig resultater med hensyn til – som
en prioritet - at gennemføre principperne om et inklusivt og velfungerende regionalt
samarbejde og tilvejebringe holdbare løsninger for anliggender omfattet af EU's regelsæt i
sektorer, som f.eks. energi og telekommunikation. Alle parter skal yde deres for at lette
spændingen i det nordlige Kosovo og give mulighed for fri bevægelighed for personer og
varer til gavn for befolkningen i regionen.
3
Ifølge UNSCR 1244/1999.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Ø
KONOMISKE KRITERIER
Denne vurdering er baseret på Københavnskriterierne vedrørende en
fungerende
markedsøkonomi
samt evne til at klare
konkurrencepresset
og markedskræfterne i
Unionen.
I Serbien er der bred konsensus om de grundliggende bestanddele i en markedsøkonomi, og
der er opnået flere resultater i forbindelse med økonomiske reformer. Der er i Serbien opnået
en sådan grad af makroøkonomisk stabilitet, at de økonomiske aktører kan træffe deres
beslutninger på et forudsigeligt grundlag. Den økonomiske politik i det sidste årti har støttet
en stabil vækst på gennemsnitlig 5 %, gradvist faldende inflation og en generel forbedring af
levestandarden. Den globale finansielle og økonomiske krise har vist svaghederne ved et
vækstparadigme, der var baseret på indenlandsk efterspørgsel væsentligst finansieret ved
udenlandsk låntagning samt de deraf følgende begrænsninger ved dette policy mix med
hensyn til effektivt at klare negative eksterne chok. På det seneste er der gjort betydelige
fremskridt med at styrke de finansielle rammer og kvaliteten af de offentlige finanser, hvilket
forventes at støtte en overgang til en mere holdbar og afbalanceret vækst drevet af eksport og
investeringer. Markedskræfternes frie spil er blevet udviklet, om end langsomt og ujævnt, ved
hjælp af privatiseringer og liberalisering af handel og priser. Der er gjort fremskridt i
bestræbelserne på at lette markedsadgang og -afgang. Den økonomiske integration med EU er
betydelig.
Der er fortsat en række strukturelle svagheder, der svækker de økonomiske resultater. Statens
indflydelse på økonomien er fortsat høj på grund af de langsomme fremskridt med
privatisering og prisliberalisering. På trods af fremskridt med at sikre forudsigelige retlige
rammer og nedbringe bureaukratiet er erhvervsklimaet fortsat hæmmet af retlig usikkerhed.
Langsommelige procedurer for fuldbyrdelse af retsafgørelser underminerer tilliden til
retssystemet. Manglende konkurrence i visse sektorer og betydelige flaskehalse, hvad angår
infrastruktur, er en yderligere hæmsko for det økonomiske potentiale. De direkte udenlandske
investeringer var ret betydelige før 2008 og er - efter et betydeligt fald under den økonomiske
krise – langsomt begyndt at tage til igen, men Serbien skal forbedre investeringsklimaet
yderligere. I en situation med en svag økonomisk genopretning er arbejdsløsheden fortsat høj,
og den sociale situation problematisk. Serbien skal snarest tage fat på de strukturelle stivheder
på arbejdsmarkedet, herunder misforholdet mellem efterspørgsel efter og udbud af kvalificeret
arbejdskraft. Den uformelle økonomi er fortsat en stor udfordring.
3.
E
VNE TIL AT PÅTAGE SIG ET MEDLEMSKABS FORPLIGTELSER
Serbiens evne til at påtage sig forpligtelserne i forbindelse med et medlemskab er blevet
vurderet på grundlag af følgende indikatorer:
forpligtelserne i stabiliserings- og associeringsaftalen;
de fremskridt, der er gjort i arbejdet med at vedtage, gennemføre og håndhæve gældende EU-
ret.
Generelt har Serbien efterlevet sine forpligtelser i henhold til interimsaftalen, og landet
overholder generelt sine forpligtelser i henhold til stabiliserings- og associeringsaftalen.
Serbien vedtog i 2008 et nationalt program for integration i Den Europæiske Union, som er en
omfattende og ambitiøs plan for 2008-2012 om tilnærmelse af den nationale lovgivning til
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gældende EU-ret. Siden da er der sket store fremskridt i arbejdet med at vedtage lovgivning,
som er i overensstemmelse med gældende EU-ret, bl.a. vedrørende det indre marked, statistik,
handelsrelaterede bestemmelser, told og skat. Den administrative kapacitet er generelt
veludviklet, og retsvæsenet undergår et kraftigt eftersyn. Landet står imidlertid over for
udfordringer, når det gælder gennemførelsen og håndhævelsen af lovgivningen. Der forventes
en særlig og fortsat opmærksomhed om bekæmpelse af svig over tid. Serbien skal gøre en
yderligere indsats for at være i stand til at påtage sig forpligtelserne i forbindelse med
medlemskab på mellemlang sigt.
Hvis Serbien fortsætter sin indsats, vil landet på mellemlang sigt være i stand til at opfylde
kravene i gældende EU-ret inden for følgende områder:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Selskabslov
Fiskeri
Skatter og afgifter
Økonomisk politik og valutapolitik
Statistik
Virksomheds- og industripolitik
Videnskab og forskning
Uddannelse og kultur
Toldunion
Eksterne forbindelser
Udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik
Finans- og budgetbestemmelser.
Serbien skal gøre en yderligere indsats for at tilpasse sig gældende EU-ret og implementere
den i praksis på mellemlang sigt inden for følgende områder:
-
-
-
-
-
-
-
Fri bevægelighed for varer
Fri bevægelighed for arbejdstagere
Retten til etablering og fri udveksling af tjenesteydelser
Fri bevægelighed for kapital
Offentlige indkøb
Intellektuel ejendomsret
Konkurrencepolitik
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Finansielle tjenesteydelser
Informationssamfundet og medier
Fødevaresikkerhed, veterinær- og plantesundhedspolitik
Transportpolitik
Energi
Socialpolitik og beskæftigelse
Transeuropæiske netværk
Regionalpolitik og koordinering af strukturinstrumenter
Forbruger- og sundhedsbeskyttelse.
På ovennævnte områder er der brug for yderligere tilpasninger af de lovgivningsmæssige og
institutionelle rammer, herunder især en styrkelse af den administrative kapacitet og
implementeringskapaciteten.
Serbien skal gøre en stor og vedholdende indsats for at tilpasse sig gældende EU-ret og
implementere den i praksis på mellemlang sigt inden for følgende områder:
-
-
-
-
Landbrug og udvikling af landdistrikter
Retsvæsen og grundliggende rettigheder
Retlige anliggender, frihed og sikkerhed
Finanskontrol.
På disse områder er der brug for omfattende tilpasninger af de lovgivningsmæssige og
institutionelle rammer, herunder især en væsentlig styrkelse af den administrative kapacitet og
implementeringskapaciteten.
Med hensyn til miljøområdet og klimaforandringer er der brug for en yderligere koordineret
og vedholdende indsats, hvis det skal være muligt at tilpasse sig gældende EU-ret og
gennemføre den effektivt. Der bør bl.a. foretages store investeringer, og evnen til
administrativt at håndhæve lovgivningen bør styrkes, hvis det på mellemlang sigt skal lykkes
at opfylde kravene på de vigtigste områder, herunder klimaforandringer. Fuld overholdelse af
gældende EU-ret kan kun opnås på lang sigt og forudsætter større investeringer.
C.
K
ONKLUSION OG ANBEFALINGER
I lyset af de betydelige reformer i de seneste år har Serbien gjort betydelige fremskridt med
hensyn til opfyldelse af de politiske kriterier om stabile institutioner til sikring af demokratiet,
retsstaten, menneskerettigheder og respekt for og beskyttelse af mindretal, som blev fastsat på
Det Europæiske Råds møde i København i 1993, og der er desuden sket fremskridt
vedrørende betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen. Serbien har en overordnet
forfatningsmæssig, lovgivningsmæssig og institutionel ramme, som generelt svarer til
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
europæiske og internationale standarder. Parlamentet er blevet langt mere effektivt i sit
lovgivningsmæssige arbejde i den nuværende valgperiode. Den retlige og institutionelle
ramme for gennemførelse af retsstatsprincippet er omfattende, herunder hvad angår
bekæmpelse af korruption og organiseret kriminalitet, hvor de første resultater er opnået. Den
retlige ramme for beskyttelse af menneskerettigheder og minoriteter er veludviklet og er
begyndt at blive gennemført. Serbien har nået et fuldt tilfredsstillende niveau i sit samarbejde
med ICTY og har påtaget sig en stadig mere aktiv rolle med at fremme forsoning i regionen.
Serbien har godkendt og deltaget i en dialogproces med Kosovo for at gøre livet lettere for
befolkningen, og denne proces har ført til flere aftaler (fri bevægelighed for personer og varer,
person- og matrikelregister), og Serbien har taget de indledende skridt til gennemførelse
heraf.
Hvad angår de økonomiske kriterier, har Serbien taget vigtige skridt hen imod oprettelse af en
fungerende markedsøkonomi, og landet har opnået en vis grad af makroøkonomisk stabilitet
på trods af den globale økonomiske og finansielle krise. Det vil imidlertid være nødvendigt
med en yderligere indsats for at omstrukturere økonomien og forbedre erhvervsklimaet,
navnlig ved at styrke retsstaten og fjerne bureaukratiet, fremme konkurrence og den private
sektors rolle og takle stivhederne på arbejdsmarkedet. Hvis Serbien på mellemlang sigt skal
være i stand til at klare konkurrencepresset og markedskræfterne i EU, skal landet fortsætte
strukturreformerne for at styrke økonomiens produktionskapacitet og skabe et klima, der kan
føre til øgede udenlandske investeringer.
Serbien har opnået positive resultater, hvad angår gennemførelsen af de forpligtelser, der
følger af stabiliserings- og associeringsaftalen og interimsaftalen.
Serbien er i stand til på mellemlang sigt at påtage sig de forpligtelser, der er forbundet med et
medlemskab, inden for næsten alle områder af EU-retten, dog forudsat at tilpasningsprocessen
fortsætter, og at der fortsat gøres en indsats for at sikre, at lovgivningen gennemføres og
håndhæves. Der skal være særlige opmærksomhed om landbrug og udvikling af landdistrikter,
retsvæsen og grundlæggende rettigheder, retfærdighed, frihed og sikkerhed og finanskontrol.
Fuld overensstemmelse med EU-retten vedrørende miljø og klimaforandringer kan kun opnås
på lang sigt og forudsætter øgede investeringer.
Ud fra et overordnet skøn vil Serbiens tiltrædelse have begrænset indflydelse på Den
Europæiske Unions politikker, og den vil ikke påvirke Unionens evne til at opretholde og
intensivere sin egen udvikling.
Kommissionen anbefaler, at Rådet giver Serbien status som kandidatland i betragtning af de
hidtil opnåede fremskridt og ud fra den antagelse, at Serbien genoptager dialogen med
Kosovo og hurtigt går i gang med i god tro at gennemføre de hidtil indgåede aftaler.
Serbien er godt på vej til på tilfredsstillende vis at have opfyldt de politiske kriterier, som blev
fastsat på Det Europæiske Råds møde i København i 1993, og betingelserne i stabiliserings-
og associeringsprocessen, forudsat at processen fortsætter, og der findes praktiske løsninger
på problemerne med Kosovo.
Kommissionen anbefaler derfor, at der indledes forhandlinger med Serbien om tiltrædelse af
Den Europæiske Union, så snart landet har opnået betydelige fremskridt med at opfylde
følgende hovedprioriteter:
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Yderligere skridt hen imod en normalisering af forbindelserne med Kosovo i
overensstemmelse med betingelserne i stabiliserings- og associeringsprocessen ved: fuldt ud
at overholde principperne for et inklusivt regionalt samarbejde; fuldt ud at overholde
bestemmelserne i energifællesskabstraktaten; finde løsninger for telekommunikation og
gensidig anerkendelse af eksamensbeviser; fortsat gennemføre alle indgåede aftaler i god tro;
samarbejde aktivt med EULEX, så missionen kan udføre alle sine opgaver i alle dele af
Kosovo.
Kommissionen vil afgive beretning om Serbiens gennemførelse
hovedprioriteter, så snart der er opnået tilstrækkelige fremskridt.
af
ovennævnte
Serbien opfordres til at holde reformtempoet i arbejdet for at opnå den nødvendige grad af
overensstemmelse med medlemskabskriterierne med særlig vægt på retsstaten og et fortsat
konstruktivt engagement i det regionale samarbejde og en styrkelse af de bilaterale
forbindelser med nabolande. Gennemførelse af interimsaftalen, og stabiliserings- og
associeringsaftalen, når den træder i kraft, forventes at fortsætte. Kommissionen vil fortsat
støtte denne indsats gennem IPA-finansieringsinstrumentet.
DA
13
DA