Skatteudvalget 2011
KOM (2011) 0712
Offentligt
1450760_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.11.2011
KOM(2011) 712 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET
OG DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG
Dobbeltbeskatning i det indre marked
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
Indledning .................................................................................................................... 3
Hvad er dobbeltbeskatning?......................................................................................... 4
Er dobbeltbeskatning et problem?................................................................................ 6
Nuværende foranstaltninger og deres begrænsning med hensyn til at løse de vigtigste
problemer ..................................................................................................................... 8
Mulige løsninger .......................................................................................................... 9
Styrkelse af eksisterende instrumenter....................................................................... 10
Udvidelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsters dækning og anvendelsesområde. 10
Foranstaltninger med det formål at nå frem til en mere ensartet fortolkning og
anvendelse af bestemmelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem EU's
medlemsstater............................................................................................................. 10
Lette og fremskynde bilæggelse af tvister inden for EU............................................ 11
Yderligere skridt og konklusioner.............................................................................. 12
5.4.
6.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0003.png
1.
I
NDLEDNING
At fremme en mere konkurrencedygtig økonomi som en drivkraft for intelligent og
bæredygtig vækst er et reelt behov, især i denne krisetid, som tydeligt har vist, netop
hvor indbyrdes afhængige EU-medlemsstaternes økonomier er. Kommissionen
fremhævede dette som led i sin Europa 2020-strategi
1
og tilføjede, at samtlige EU-
politikker, herunder især det indre marked, skal anvendes mere effektivt – gennem
fjernelse af de resterende hindringer - til at nå disse mål.
Navnlig konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 24.-25. marts og den 24. juni
2011 understregede behovet for en pragmatisk samordning af skattepolitikker som et
element i en styrket samordning af den økonomiske politik i euroområdet for at støtte
finanspolitisk konsolidering og økonomisk vækst.
Vækst afhænger hovedsagelig af sunde markeder, hvor konkurrencen stimulerer
erhvervslivet. Der er flere hindringer, som stadig skal afklares for at uddybe det indre
marked, herunder hindringer for grænseoverskridende aktivitet og de juridiske
vanskeligheder ved at have op til 27 forskellige regelsæt for visse transaktioner.
Skattesystemerne i EU bidrager ikke til at forenkle den nuværende juridiske ramme.
Næsten 20 år efter oprettelsen af det indre marked risikerer virksomheder og
privatpersoner, der er aktive på EU's indre marked, at blive beskattet af mere end én
medlemsstat af samme indtægt, så snart de krydser en indre grænse, mens de i nogle
tilfælde kan undgå enhver beskatning
2
. I en periode, hvor medlemsstaterne søger
sikre og yderligere skatteindtægter, er det vigtigt for deres troværdighed over for
skatteborgerne, at de træffer de nødvendige foranstaltninger til at fjerne
dobbeltbeskatning og dobbelt ikke-beskatning. Desuden kan begge situationer bringe
den oprindelige ide om det indre marked i fare og er derfor helt uacceptable.
Virksomheders og borgeres udøvelse af de grundlæggende friheder i forbindelse med
grænseoverskridende aktiviteter på EU's indre marked bør aldrig i sig selv føre til en
øget beskatning i sammenligning med beskatningen af tilsvarende skatteborgere i
deres egen medlemsstat. Dobbeltbeskatning i en grænseoverskridende sammenhæng
som følge af uforenelige vekselvirkninger mellem forskellige nationale
skattesystemer er en væsentlig hindring og en reel udfordring for det indre marked
3
.
Princippet om, at dobbeltbeskatning som følge af ukoordinerede skattepolitikker bør
fjernes, bør være et centralt element i enhver langsigtet strategi fra Kommissionens
side.
Både den negative rolle, som dobbeltbeskatningen spiller, og behovet for at forbedre
det indre markeds funktion gennem øget samordning af skattepolitikken er blevet
1
2
3
KOM(2010) 2020 af 3.3.2010.
Kommissionen er bekymret over de nuværende problemer med
dobbelt ikke-beskatning
i EU.
Kommissionen overvejer en offentlig høring om dobbelt ikke-beskatning af selskaber, således som det
for nylig blev foreslået af europaparlamentsmedlem Sharon Bowles, formand for Europa-Parlamentets
Udvalg om Økonomi og Valutaspørgsmål (Brussels Tax Forum 2011).
KOM(2006) 823 af 19.12.2006, punkt 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0004.png
fremhævet på flere forskellige måder.
4
Desuden viser erfaringerne
5
, at mange af EU's
skatteborgere er berørt af dobbeltbeskatningsproblemer.
Som tidligere bebudet
6
ses der i denne meddelelse nærmere på grænseoverskridende
dobbeltbeskatningsproblemer
7
og deres indvirkning på det indre marked. Det
præciseres, hvilke løsninger, der allerede er undersøgt af medlemsstaterne og EU-
institutionerne, og på hvilke områder der er behov for yderligere samordnede
aktioner med henblik på for det første at undgå tilfælde med dobbeltbeskatning og
dernæst at sikre en effektiv, hurtig og billig metode til at løse tvister i
dobbeltbeskatningskonflikter.
Sådanne vellykkede aktioner vil gøre EU til et mere attraktivt sted at drive
virksomhed, og den fair konkurrence i det indre marked vil blive styrket. Dette vil
bidrage til målet om at udnytte det fulde potentiale ved et integreret EU-marked, som
der slås til lyd for i akten om det indre marked
8
og til at fjerne hindringer for den
effektive udøvelse af EU-borgernes rettigheder som fremhævet i rapporten om
unionsborgerskab 2010
9
.
2.
H
VAD ER DOBBELTBESKATNING
?
Dobbeltbeskatning i den forstand, der drøftes her, kan beskrives som to (eller flere)
skattemyndigheders påligning af sammenlignelige skatter med hensyn til samme
skattepligtige indkomst eller formue
10
. Selv om dobbeltbeskatning også kan
forekomme i rent nationale situationer, navnlig hvad angår økonomisk
dobbeltbeskatning, sættes der i denne meddelelse kun fokus på grænseoverskridende
situationer.
I en international sammenhæng kan dobbeltbeskatning opstå som følge af dobbelt
bopæl eller beskatning i både bopælsstaten og kildestaten.
Følgende eksempler illustrerer begge situationer.
Eksempel 1. Hvad angår dobbelt skattemæssigt hjemsted kan
dobbeltbeskatningen opstå ved anvendelse af divergerende kriterier. For
eksempel kan en virksomhed anses for at have skattemæssigt hjemsted i den
medlemsstat, hvor den er lovmæssigt registreret, og samtidig i en anden
4
5
6
7
8
9
10
Se f.eks. konklusionerne fra mødet for euroområdets stats- og regeringschefer den 11. marts 2011.
Se Kommissionens offentlige høring
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/2010_04_doubletax_en.htm
og fodnote
25 og 26.
KOM(2010) 769 af 20.12.2010, punkt 4.1.
Når der forekommer rent indenlandsk dobbeltbeskatning, er det et anliggende, som skal reguleres af den
nationale lovgiver.
KOM(2011) 206 af 13.4.2011.
Kommissionens rapport om unionsborgerskab 2010, "Afskaffelse af hindringerne for unionsborgernes
rettigheder", KOM(2010) 603 af 27.10.2010.
Se IBFD Tax Glossary, opslagsord "double
taxation".
Traditionelt opdelt i to kategorier, juridisk og
økonomisk dobbeltbeskatning. I tilfælde af
juridisk dobbeltbeskatning
anvendes to sammenlignelige
skatter på same skatteborger med hensyn til samme indkomst eller formue. Udtrykket
økonomisk
dobbeltbeskatning
anvendes generelt, når forskellige skatteborgere beskattes med hensyn til samme
indkomst eller formue.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0005.png
medlemsstat, hvor den udøver sin hovedaktivitet. I denne situation kunne
virksomheden potentielt være forpligtet til at betale selskabsskat på globalt
plan i begge medlemsstater og derfor betale skat af samme indkomst to gange.
Eksempel 2. Medlemsstaterne beskatter sædvanligvis ikke-hjemmehørende
skatteborgere med hensyn til indkomst fra kilder i den pågældende stat. Denne
kildebeskatning kan overlappe den globale beskatning i skatteborgerens
bopælsland. For eksempel underskriver en kunstner, der er bosiddende i en
medlemsstat, en samlet kontrakt om at give koncerter i flere medlemsstater,
som giver tilladelse til udsendelse af koncerterne i radioen og desuden
udgivelse af et live album fra touren. Indtægterne fra denne kontrakt kan blive
beskattet to eller flere gange (i bopælslandet og i de lande, hvor forestillingerne
har fundet sted), og kunstnerens ophavsretshonorarer kan også blive beskattet
to gange.
Normalt fritager medlemsstaterne allerede dobbeltbeskatning gennem unilaterale
11
,
bilaterale
12
eller endog multilaterale foranstaltninger.
13
På EU-rettens nuværende
udviklingstrin er de imidlertid ikke som en generel regel forpligtet til at afskaffe
dobbeltbeskatning. Det er rigtigt, at regler i medlemsstaterne, der uden relevante
begrundelser begunstiger indenlandske situationer i modsætning til
grænseoverskridende situationer, f.eks. inden for økonomisk dobbeltbeskatning, er i
strid med de grundlæggende friheder.
14
Dobbeltbeskatning er imidlertid ikke i strid
med traktaterne, så længe den er et resultat af, at de pågældende medlemsstater
udøver deres beskatningskompetence sideløbende med hinanden.
15
Det må konkluderes, at på EU-rettens nuværende udviklingstrin er medlemsstaterne
– i fravær af et EU-initiativ – ikke forpligtet til at hindre dobbeltbeskatning af
sidstnævnte type, som man også kunne kalde "ikke-diskriminerende"
dobbeltbeskatning, fordi dette fænomen falder uden for anvendelsesområdet for de
grundlæggende friheder
16
.
Jacques Damseaux, som er hjemmehørende i Belgien, modtog i årene 2005-2007
udbytte fra et fransk selskab. Dette udbytte blev kildebeskattet i Frankrig med 15 %.
Det beløb, som var tilbage efter denne beskatning (85 % af udbyttet), blev
kildebeskattet med yderligere 15 % i Belgien. Den samlede beskatning af dette
udbytte var derfor 27,75 %.
11
12
13
14
15
16
F.eks. ved at fritage et hjemmehørende skattesubjekts udenlandske indkomst eller ved at give et
udenlandsk skattefradrag.
Bilaterale foranstaltninger i dobbeltbeskatningsoverenskomster på grundlag af hvilke to lande er enige
om, hvordan og i hvilket omfang dobbeltbeskatning mellem deres borgere er fritaget.
F.eks. konventionen mellem de nordiske lande om undgåelse af dobbeltbeskatning med hensyn til
indkomst- og formueskatter eller den såkaldte "voldgiftskonvention": Konvention om ophævelse af
dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders overskud (90/436/EØF),
EFT L 225 af 20.8.1990.
F.eks. EF-Domstolen, 12. december 2002, C-324/00 (Lankhorst-Hohorst), præmis 32; EF-Domstolen,
14. december 2006, C-170/05 (Denkavit
Internationaal),
præmis 39; EF-Domstolen, 8. november 2007,
C-379/05 (Amurta), præmis 28; EF-Domstolen, 1. juli 2010, C-233/09
(Dijkman),
præmis 23; EF-
Domstolen, 22. december 2010, C-287/10
(Tankreederei I),
præmis 15.
EF-Domstolen, 14. november 2006 (Kerckhaert-Morres); 12. februar 2009 (Block); 16. juli 2009
(Damseaux).
Udtalelse fra generaladvokat Geelhoed i
Kerckhaert-Morres,
præmis 38.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0006.png
På den anden side blev udbytte udloddet af belgiske selskaber til en person
hjemmehørende i Belgien kun beskattet med 15 % i medfør af belgisk lovgivning.
EF-Domstolen fastslog, at eftersom EU-retten ikke fastsætter generelle kriterier for
fordelingen af medlemsstaternes kompetence vedrørende ophævelsen af
dobbeltbeskatning inden for Fællesskabet, er medlemsstaterne ikke forpligtet til at
hindre den heraf følgende juridiske dobbeltbeskatning.
17
3.
E
R DOBBELTBESKATNING ET PROBLEM
?
Medlemsstaterne forstår betydningen af, at dobbeltbeskatning ophæves, og undgår
den i de fleste tilfælde. Der består imidlertid fortsat en vis dobbeltbeskatning, som
skaber hindringer for grænseoverskridende etablering, aktivitet og investering i EU,
hvilket de fleste virksomheder og borgere har en interesse i at få fjernet, jf. den
nylige Monti-rapport
18
.
Dobbeltbeskatning er et af de spørgsmål, som volder EU's borgere og virksomheder
størst bekymring. I rapporten om unionsborgerskab 2010 blev problemer i
forbindelse med dobbeltbeskatning anført som værende blandt de største hindringer,
som borgerne stod over for i grænseoverskridende situationer. Erfaringerne viser, at
ifølge den offentlige mening er dobbeltbeskatning et presserende problem.
19
Desuden
er dobbeltbeskatning i sig selv en kilde til retsusikkerhed for skatteborgerne, således
som det ofte påpeges af erhvervssammenslutninger og repræsentanter for
skatteborgerne.
20
Resultaterne af tre nylige høringer afholdt af Kommissionen
21
bekræfter, at EU's
skatteborgere stadig er meget bekymrede over spørgsmål vedrørende
dobbeltbeskatning.
Navnlig i den særlige offentlige høring vedrørende dobbeltbeskatning blev det anført,
at problemet var betydeligt: i gennemsnit mere end 20 % af de indberettede tilfælde
lå over 1 mio. EUR for selskabsskattepligtige, og mere end 35 % lå over 100 000
EUR for enkeltpersoner.
Det er også vigtigt at sikre, at de regelsæt, der skal hindre dobbeltbeskatning, er
gennemsigtige, så man undgår divergerende fortolkninger og dermed opnår det
ønskede resultat. Dertil kommer, at manglende gennemsigtighed i sig selv kan være
skadelig for grænseoverskridende aktiviteter.
22
17
18
19
20
21
22
EF-Domstolen,
Damseaux, cit.
Rapport til formanden for Europa-Kommissionen (fra tidligere EU-kommissær Mario Monti), "En
ny
strategi for det indre marked"
, 9. maj 2010, afsnit 3.5., s. 83.
I forbindelse med mødet i Europa-Parlamentets Udvalg for Andragender den 14. og 15. juni 2011
henvistes der for eksempel i fire af de elleve andragender i kapitlet om beskatning til dobbeltbeskatning.
Se også Eurobarometer-undersøgelsen fra september 2011 om hindringer, som borgerne står over for på
det indre marked
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/quali/ql_obstacles_en.pdf
.
MEDEF's bemærkninger til
Proposed changes in article 15
§
2 of the OECD model convention,
2007,
in
http://www.oecd.org/dataoecd/14/62/39547932.pdf.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/2010_04_doubletax_en.htm;
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/2010_06_inheritance_en.htm;
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/2010_08_royalty_en.htm.
OECD.
Tax Effects on Foreign Direct Investment,
2007, 33.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0007.png
Ikke-modregnet dobbeltbeskatning forøger den samlede skattebyrde og kan derfor
have en negativ indvirkning på kapitalinvesteringer. Empiriske undersøgelser viser,
at selskabsskatten har en ikke ubetydelig indvirkning på beslutninger om, hvor
direkte udenlandske investeringer skal placeres
23
. Dette tyder på, at
dobbeltbeskatning inden for EU kan virke afskrækkende på investeringer fra
tredjelande og bringe EU's virksomheders konkurrenceevne i fare.
Da der ikke foreligger faktiske oplysninger fra de nationale myndigheder, er det
vanskeligt at få helt pålidelige skøn over den direkte virkning af dobbeltbeskatning.
24
Hvis skatteborgerne kan vælge, vil de nemlig undgå dobbeltbeskatning ved at
tilpasse deres adfærd til de faktiske forhold. Dobbeltbeskatning bliver derfor ikke
kun en byrde, men også en barriere for den økonomiske aktivitet.
25
Denne indirekte virkning er endnu vanskeligere at måle. Ikke desto mindre anslås det
i en nylig publikation, at efter vedtagelsen af en dobbeltbeskatningsoverenskomst
kan de bilaterale porteføljeinvesteringer stige med op til 50 %. Dobbelt-
beskatningsoverenskomster forbindes ligeledes med en stigning i værdiansættelsen af
egenkapitalen og ser ud til at spille en rolle med hensyn til at sænke
egenkapitalomkostningerne i traktatlandene med ca. 0,24 % pr. år.
26
Selv når det er juridisk muligt, vil afskaffelse af dobbeltbeskatning undertiden
medføre en uforholdsmæssig stor byrde både med hensyn til tid og administrative
omkostninger. Resultaterne af en undersøgelse, som i 2007 blev gennemført af en
større skattevirksomhed
27
, viste gennemsnitlige omkostninger ved overholdelse af
skattereglerne for selskabsbeskatning på 2,2 % af de betalte skatter. Ca. 15 % af den
tid, der blev brugt på overholdelsesaktiviteter, angik de internationale aspekter af
selskabsbeskatning. Endvidere besluttede 14,6 % af de virksomheder og 31,0 % af de
enkeltpersoner, der besvarede dette punkt i den offentlige høring om
dobbeltbeskatning, ikke at tage retslige skridt til at ophæve dobbeltbeskatningen.
I rapporten om unionsborgerskab 2010 nævnes, at "de gældende ordninger til at
undgå dobbeltbeskatning er utilstrækkelige".
Det kan også bemærkes, at kumuleringen af skatter, som pålignes af mere end én
stat, i det mindste i nogle medlemsstater kunne føre til resultater, som ville blive
betragtet som konfiskation og dermed ulovlige, såfremt disse resultater var opstået
udelukkende som følge af denne stats bestemmelser.
23
24
25
26
27
Se f.eks. Hajkova, D. et al., “Taxation,
Business Environment and FDI Location in OECD Countries”,
OECD
Economics
Department
Working
Papers,
No.
502,
2006,
http://dx.doi.org/10.1787/874058477248.
Konsekvensanalyse af forslaget til Rådets direktiv om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag
(FKSSG), 16.3.2011.
Sondringen mellem byrde og barriere for så vidt angår dobbeltbeskatning blev allerede nævnt i 1923 af
Folkeforbundet. Se for eksempel Economic and Financial Commission,
Report on Double Taxation
submitted to the Financial Committee,
dokument E.F.S.73. F.19, s.11, 5. april 1923.
Parkih, Jain og Spahr,
The impact of Double Taxation on Cross Border Equity Flows, Valuations and
Cost of Capital,
2011, EFMA, Braga Meeting.
PWC LLP,
Total Tax Contribution,
2007 Survey of the Hundred Group of Finance UK Directors
(sammenslutningen af de 100 største børsnoterede britiske selskaber).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0008.png
En række konkrete eksempler belyser den nuværende situation, hvor borgere og
virksomheder i praksis kan tænkes at støde på store praktiske hindringer for den
effektive udøvelse af deres rettigheder og for, at det indre marked fungerer
gnidningsløst.
I et andragende til Europa-Parlamentet
28
oplyste en tysk statsborger, at han havde
boet i Frankrig og arbejdet i Tyskland som freelancer for en række tyske hospitaler.
Som følge af divergerende fortolkninger af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Frankrig og Tyskland blev han beskattet af begge medlemsstater. Han var
nødt til at flytte til Tyskland for at få løst sit problem.
En italiensk statsborger
29
bor i Tyskland og arbejder for en italiensk
transportvirksomhed. Han kører lastbil gennem flere lande i EU. Som følge af
divergerende fortolkninger af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Italien og
Tyskland er han blevet beskattet af både Tyskland og Italien. Proceduren med
gensidig aftale, som blev indledt i 2005, sluttede først i 2010.
Kommissionen er også bekymret over dobbelt ikke-beskatning og er for øjeblikket
ved at revidere situationen med henblik på at foreslå passende foranstaltninger.
4.
FORANSTALTNINGER OG DERES BEGRÆNSNING MED HENSYN TIL AT
LØSE DE VIGTIGSTE PROBLEMER
N
UVÆRENDE
Dobbeltbeskatning er allerede blevet behandlet på EU-plan. Direktivet om moder- og
datterselskaber
30
, direktivet om renter og royalties
31
, voldgiftskonventionen
32
,
resultaterne af arbejdet i det fælles forum for interne afregningspriser – især
adfærdskodeksen for den faktiske gennemførelse af voldgiftskonventionen
33
- og
henstillingen om procedurer for kildeskattelettelser
34
er relevante eksempler på disse
bestræbelser.
Kommissionen har for nylig foreslået et direktiv om et fælles konsolideret
selskabsskattegrundlag (FKSSG)
35
. Når det er vedtaget, vil det løse
dobbeltbeskatningsproblemer på EU-plan for de multinationale koncerner, der
beslutter at vælge dette instrument.
28
29
30
31
32
33
34
35
Europa-Parlamentet, Udvalget for Andragender, andragende 1404/2010.
Europa-Parlamentet, Udvalget for Andragender, andragende 1053/2010.
Rådets direktiv af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra
forskellige medlemsstater (90/435/EØF).
Rådets direktiv af 3. juni 2003 om en fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales
mellem associerede selskaber i forskellige medlemsstater (2003/49/EF).
Konvention om ophævelse af dobbeltbeskatning i forbindelse med regulering af forbundne
foretagenders overskud (90/436/EØF), EFT L 225 af 20.8.1990.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/company_tax/transfer_pricing/index_en.htm
K/2009/7924.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/common/whats_new/c(2009)7924_en.pdf
KOM(2011) 121 af 16.3.2011.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0009.png
Da dette forslags anvendelsesområde er begrænset, er det imidlertid ikke alle tilfælde
af dobbeltbeskatning, der vil blive behandlet: kun
omhandlede selskaber,
der vælger
systemet, kan drage fordel af FKSSG-ordningen (artikel 2 og 6 i forslaget)
36
.
De eksisterende instrumenter er ikke tilstrækkelige til at tackle mange af de
resterende dobbeltbeskatningssituationer. Her skal bl.a. nævnes: direktivet om renter
og royalties har et begrænset anvendelsesområde; dobbeltbeskatningsoverenskomster
dækker ikke alle skatter, som er relevante set ud fra det indre marked (f.eks.
registreringsafgifter), fastsætter ikke bestemmelser om en fuldstændig fjernelse af
dobbeltbeskatning og indeholder ikke nogen ensartet løsning på tresidede og
multilaterale relationer mellem medlemsstaterne; den tid, der er nødvendig til at
indlede procedurer med gensidig aftale i tilfælde af tvister om dobbeltbeskatning,
både i forbindelse med voldgiftskonventionen og dobbeltbeskatningsoverenskomster,
er alt for lang, og ofte lykkes det ikke at løse de forelagte problemer ved hjælp af
disse procedurer.
Desuden fungerer de eksisterende instrumenter, som skal afhjælpe
dobbeltbeskatning, ikke altid effektivt. Således fortolkes og implementeres
bestemmelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomsterne ikke ensartet i de
pågældende medlemsstater. En sådan modstridende praksis vedrører hovedsagelig
definitionen af sådanne begreber som royalties, erhvervsindkomst, udbytter og fast
driftssted. Som følge heraf kan skatteborgerne blive udsat for dobbeltbeskatning i
strid med den målsætning, der forfølges med dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.
Endvidere kan EU-borgere, der modtager arv på tværs af grænserne, også komme ud
for en ulempe bestående i en arveafgift, som er højere, end den ville have været i en
rent indenlandsk situation i nogen af de pågældende medlemsstater.
Der er store forventninger om, at disse problemer, som ofte er komplekse ud fra
skatteborgerens synspunkt, så vidt muligt kan løses på EU-plan. På sin side
anerkender OECD (som 21 EU-medlemsstater er medlem af) udtrykkeligt behovet
for at tackle hindringer, der skyldes dobbeltbeskatning
37
.
Det anbefales desuden i
Monti-rapporten, at der gøres en ekstra indsats for at fjerne hindringer, som skyldes
dobbeltbeskatning af enkeltpersoner. Der ser derfor ud til at være et ægte ønske
blandt skatteborgerne og også medlemsstaterne om at få løst problemerne med
grænseoverskridende dobbeltbeskatning.
5.
M
ULIGE LØSNINGER
De problemer, der er blevet identificeret, kan afhjælpes ved at forbedre de
eksisterende instrumenter til tackling af situationer med dobbeltbeskatning eller ved
at foreslå nye instrumenter og løsninger.
Forskellige dobbeltbeskatningsproblemer kan behandles forskelligt, nogle gennem
bilaterale skatteoverenskomster, nogle muligvis gennem EU-lovgivning (inden for
36
37
Direktivforslaget opstiller kun en ordning med et fælles grundlag for beskatning af visse virksomheder
og grupper af virksomheder (artikel 1 i forslaget).
Se ovenfor, fodnote 3.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0010.png
rammerne af retsgrundlaget i traktaten om EU's funktionsmåde) (TEUF), eller på
andre måder gennem specifikke løsninger og instrumenter.
Disse mulige løsninger omfatter:
5.1.
Styrkelse af eksisterende instrumenter
Et forslag til omarbejdning af direktivet om renter og royalties forelægges samtidig
med denne meddelelse. De foreslåede ændringer af den eksisterende tekst tager sigte
på at reducere antallet af tilfælde, hvor der kan opstå dobbeltbeskatning som følge af,
at en medlemsstat anvender kildeskat på en betaling, og en anden medlemsstat
beskatter samme betaling.
5.2.
Udvidelse
af
anvendelsesområde
dobbeltbeskatningsoverenskomsters
dækning
og
Kommissionen mener, at der er behov for at fuldføre rammerne for
dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem de 27 medlemsstater
38
, og vil tilskynde til
dialog mellem medlemsstaterne i tilfælde af uenighed, som er til hinder for, at der
indgås en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Kommissionen agter sammen med medlemsstater og eksperter at undersøge, hvordan
man håndterer tresidede situationer
39
, og hvordan man behandler enheder og skatter,
der ikke er omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomster inden for EU. Den vil tage
passende initiativer, især for så vidt angår arveafgifter.
5.3.
Foranstaltninger med det formål at nå frem til en mere ensartet fortolkning og
anvendelse af bestemmelserne i dobbeltbeskatningsoverenskomster mellem
EU's medlemsstater
Dobbeltbeskatning skyldes ofte fortolkningskonflikter. Der er behov for at vurdere
mulighederne for om muligt at udvikle en fælles forståelse i EU af visse begreber i
dobbeltbeskatningsoverenskomster, som anvendes mellem medlemsstaterne (f.eks.
royalties, erhvervsindkomst, udbytter, fast driftssted, skattemæssigt hjemsted,
grænsearbejdere osv.). Afhængig af den enkelte sag kan det som en europæisk
dimension af problemet være hensigtsmæssigt at tage hensyn til identiske eller
ensartede begreber i EU-retten. På grund af deres betydning for det indre marked er
det passende at drøfte disse spørgsmål på EU-plan. En sådan samordning kan
imidlertid også bidrage til drøftelserne i internationale organer som f.eks. OECD og
FN, herunder også når det drejer sig om at udvikle bredere internationale standarder.
På baggrund af de positive erfaringer fra det fælles forum for interne afregningspriser
er der mulighed for at undersøge de potentielle fordele ved at etablere et forum for
medlemsstaternes repræsentanter (EU-forum vedrørende dobbeltbeskatning). På
grundlag af drøftelserne i dette forum vil Kommissionen overveje at udarbejde en
adfærdskodeks om dobbeltbeskatning.
38
39
Pr. 1.1.2011 var ti bilaterale forbindelser mellem EU's medlemsstater ikke omfattet af
dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Hvad angår interne afregningspriser har det fælles forum for interne afregningspriser gennemført en
række aktiviteter; jf. følgende fodnote.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450760_0011.png
5.4.
Lette og fremskynde bilæggelse af tvister inden for EU
Voldgiftskonventionen var beregnet til at tilvejebringe en metode til bilæggelse af
tvister, der hovedsagelig skyldes afregningspriser. Trods vedtagelsen (og revisionen)
af en adfærdskodeks kan voldgiftskonventionens rette funktion imidlertid forbedres
yderligere, således som det fremgår af den generelle længde af procedurerne med
fælles aftale
40
. Hvad angår voldgiftskonventionen kan det konstateres, at i de seneste
fem år, for hvilke der foreligger tal, har halvdelen af de udestående tvister ved
udgangen af hvert år stået på i mere end to år
41
.
I indlæg i de offentlige høringer i 2010 kritiseres det forhold, at
dobbeltbeskatningsoverenskomster ikke muliggør en rettidig bilæggelse af tvister.
Skatteborgerne henholder sig normalt kun til den mekanisme for bilæggelse af
tvister, som er indeholdt i den relevante dobbeltbeskatningsoverenskomst, baseret på
den tidligere artikel 25 i OECD's modeloverenskomst. Denne er dog ikke fuldt
effektiv: de kontraherende stater skal blot bestræbe sig på at finde en løsning.
Skatteborgeren har ingen garanti for, at dobbeltbeskatningen afskaffes, eller at
skattemyndighederne vil arbejde hurtigt. OECD anerkender, at antallet af uløste
sager (21,3 % stigning fra 2008 til 2009) er et væsentligt problem
42
.
Set fra EU's synspunkt er manglen på en overordnet bindende procedure for
bilæggelse af tvister derfor et problem, der skal løses, både af hensyn til det indre
marked og på grund af bredere globale konkurrencemæssige årsager (i relation til
EU's evne til at tiltrække udenlandske investorer). Hverken voldgiftskonventionen
eller medlemsstaternes dobbeltbeskatningsoverenskomster udgør en fuldstændig
vellykket metode.
En mulig løsning er indeholdt i den seneste version af artikel 25 i OECD's
modeloverenskomst (2008), som indeholder bestemmelser om en procedure med
gensidig aftale med en bindende procedure for bilæggelse af tvister for alle uløste
dobbeltbeskatningssager, såfremt skatteborgeren ønsker det. Sådanne bestemmelser
er imidlertid indtil nu kun medtaget i et fåtal af de dobbeltbeskatnings-
overenskomster, som er indgået mellem medlemsstaterne.
43
Kommissionen ser et behov for at analysere, hvilke forbedringer der kan foretages i
procedurerne for bilæggelse af tvister om dobbeltbeskatning inden for EU. Man bør
især undersøge muligheden for en mekanisme til effektivt og hurtigt at bilægge disse
tvister på alle områder inden for direkte beskatning.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/company_tax/transfer_pricing/forum/jtpf/2010/
/jtpf_2010_06_08_number_open_cases_en.pdf
41
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/company_tax/transfer_pricing/forum/jtpf/2010/
/jtpf_2010_06_08_number_open_cases_en.pdf
42
40
http://www.oecd.org/document/11/0,3746,en_2649_33747_46499831_1_1_1_1,00.html;
stigning fra 2006 til 2009.
63,4 %
43
F.eks. FR og UK (19/6/2008), NL og UK (26/9/2008), DE og UK (30/3/2010).
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.
Y
DERLIGERE SKRIDT OG KONKLUSIONER
Kommissionen er fast besluttet på at afklare relevante dobbeltbeskatningsproblemer i
EU og at fremlægge initiativer. To forslag viser vejen. Det drejer sig om:
Forslaget til et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag – vedtaget i marts 2011
Forslaget til en omarbejdning af direktivet om renter og royalties, der forelægges
samtidig med denne meddelelse.
Foruden disse forslag vil Kommissionen:
Inden længe præsentere mulige løsninger med henblik på at tackle
grænseoverskridende hindringer vedrørende arveafgift inden for EU
Fortsat gøre brug af det nylig forlængede fælles forum for interne afregningspriser
til at løse dobbeltbeskatningsproblemer i forbindelse med interne afregningspriser
I 2012 præsentere løsninger på grænseoverskridende dobbeltbeskatning af
udbytter udbetalt til porteføljeinvestorer
Arbejde med at videreudvikle de muligheder, der er beskrevet i denne meddelelse,
især etableringen af et forum vedrørende dobbeltbeskatning for rent EU-relaterede
skattespørgsmål, et forslag til en adfærdskodeks om dobbeltbeskatning og
gennemførligheden af en effektiv mekanisme til bilæggelse af tvister, med henblik
på at finde de mest effektive metoder til at fjerne dobbeltbeskatning
Hvad angår dobbelt ikke-beskatning, lancere en undersøgende høringsprocedure
for at fastslå det fulde omfang af dette fænomen. Resultaterne af denne høring vil
blive anvendt til at identificere og udvikle passende politiske reaktioner.
Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg til at drøfte og støtte disse retningslinjer.
Alle interesserede parter opfordres til at give udtryk for deres synspunkter om dette
initiativ og underrette Kommissionen om de specifikke aktioner, de anbefaler.
DA
12
DA