Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0756
Offentligt
1450801_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.11.2011
KOM(2011) 756 endelig
2011/0342 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en præcisering af anvendelsesområdet for den endelige antidumpingtold, der
indførtes ved forordning (EF) nr. 261/2008 på importen af visse kompressorer med
oprindelse i Folkerepublikken Kina
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450801_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af
30. november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er med-
lemmer af Det Europæiske Fællesskab ("grundforordningen")
1
, i proceduren ved-
rørende importen af visse kompressorer med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Generel baggrund
Forslaget er udarbejdet som led i gennemførelsen af grundforordningen og er resul-
tatet af en undersøgelse, der blev foretaget i overensstemmelse med de indholds-
mæssige og proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
De endelige foranstaltninger, der blev indført ved Rådets forordning (EF) nr.
261/2008 af 17. marts 2008 på importen af visse kompressorer med oprindelse i
Folkerepublikken Kina, udløb den 21. marts 2010.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
2.
RESULTATER AF KONSEKVENSANALYSER
INTERESSEREDE PARTER
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har i overensstemmelse med
grundforordningens bestemmelser haft mulighed for at forsvare deres interesser i
forbindelse med undersøgelsen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder
en udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
3.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
OG
HØRING
AF
1
EUT L 343, 22.12.2009, s. 51.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Resumé af forslaget
Den 30. marts 2011 genoptog Kommissionen på eget initiativ delvis antidumping-
undersøgelsen vedrørende importen af visse kompressorer med oprindelse i
Folkerepublikken Kina.
Genoptagelsen var begrænset til undersøgelsen af, om visse varetyper, de såkaldte
minikompressorer, bør høre ind under anvendelsesområdet for de omtalte
antidumpingforanstaltninger.
Vedlagte forslag til en rådsforordning er baseret på de endelige konklusioner, hvoraf
det fremgik, at minikompressorer ikke er omfattet af anvendelsesområdet for de
antidumpingforanstaltninger, der er indført ved Rådets forordning (EF) nr. 261/2008,
og at anvendelsesområdet for denne forordning derfor bør præciseres med tilbage-
virkende kraft.
Det foreslås således, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning, der bør
offentliggøres senest den 16. december 2011.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører ind under Den Europæiske Unions enekompetence. Nærheds-
princippet finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art,
der pålægges Unionen, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder,
erhvervsdrivende og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til
forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige, da grundforordningen ikke foreskriver
alternative muligheder.
4.
VIRKNING FOR BUDGETTET
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget får ingen konsekvenser for EU's budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450801_0005.png
2011/0342 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om en præcisering af anvendelsesområdet for den endelige antidumpingtold, der indførtes ved
forordning (EF) nr. 261/2008 på importen af visse kompressorer med oprindelse i
Folkerepublikken Kina
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
2
("grund-
forordningen"), særlig artikel 9 og artikel 14, stk. 3,
under henvisning til forslag fremsat af Europa-Kommissionen ("Kommissionen") efter høring af det
rådgivende udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
PROCEDURE
Den oprindelige undersøgelse og antidumpingtold
Kommissionen offentliggjorde den 21. december 2006 en meddelelse i
Den Europæiske Unions
Tidende
om indledningen
3
af en antidumpingprocedure vedrørende importen af visse
kompressorer med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("den oprindelige undersøgelse").
Rådet indførte ved forordning (EF) nr. 261/2008
4
en endelig antidumpingtold på importen af
visse kompressorer med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("den pågældende foranstaltning"
og/eller "forordningen om endelig told"). Den pågældende foranstaltning udløb den 21. marts
2010
5
.
Genoptagelse af den oprindelige undersøgelse
Den oprindelige undersøgelse blev genoptaget på Kommissionen initiativ, efter at nogle impor-
tører af kompressorer med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina) har udtrykt bekymring
(2)
2.
(3)
2
3
4
5
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT C 314 af 21.12.2006, s. 2.
EUT L 81 af 20.3.2008, s. 1.
EUT C 73 af 23.3.2010, s. 39.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450801_0006.png
med hensyn til den gældende antidumpingtold på importen af de såkaldte minikompressorer,
dvs. kompressorer uden tank, der kan tilsluttes en 12V-strømforsyning ("minikompressorer").
(4)
Selv om minikompressorer hører ind under den egentlige definition på den pågældende vare, jf.
artikel 1 i forordningen om endelig told, tyder Kommissionens oplysninger på, at minikom-
pressorer tilsyneladende er forskellige fra andre kompressorer, der er underlagt den pågældende
foranstaltning ("andre kompressorer, der er underlagt den pågældende foranstaltning").
Det blev derfor anset for passende delvist at genoptage undersøgelsen, for så vidt angår en
præcisering af varedækningen, med den mulighed, at konklusionen kunne få tilbagevirkende
kraft fra den dato, hvor de pågældende foranstaltninger blev indført.
Denne undersøgelse
Efter at have hørt det rådgivende udvalg offentliggjorde Kommissionen i
Den Europæiske
Unions Tidende
6
en meddelelse om den delvise genoptagelse af antidumpingundersøgelsen ved-
rørende importen af visse kompressorer med oprindelse i Kina, jf. grundforordningens artikel 5.
Kommissionen underrettede officielt alle de parter, som samarbejdede i den oprindelige
undersøgelse, såvel som myndighederne i Kina, om procedurens indledning. De interesserede
parter fik lejlighed til at tilkendegive deres synspunkter skriftligt og anmode om at blive hørt
mundtligt inden for den frist, der er fastsat i indledningsmeddelelsen.
Alle interesserede parter, der anmodede herom og påviste, at der var særlige grunde til, at de
burde høres, blev hørt.
Der indsendtes redegørelser fra 15 interesserede parter, herunder 11 importører af minikom-
pressorer, en EU-producent og en kinesisk eksportør af minikompressorer, en EU-producent af
kompressorer (som var én af klagerne i den oprindelige undersøgelse) og dennes forretnings-
mæssigt forbundne eksportør af kompressorer fra Kina.
I betragtning af at denne genoptagelse af undersøgelsen er begrænset til præciseringen af
varedækningen i forordningen om endelig told, blev der ikke fastsat en undersøgelsesperiode i
forbindelse med denne delvise genoptagelse.
Alle interesserede parter fik oplysninger om de vigtigste kendsgerninger og betragtninger, på
grundlag af hvilke disse konklusioner blev draget. I overensstemmelse med grundforordningens
artikel 20, stk. 5, blev parterne indrømmet en frist til at fremsætte bemærkninger efter denne
fremlæggelse af oplysninger. Der blev taget stilling til de mundtlige og skriftlige bemærkninger
fra parterne, og hvor det var relevant, er konklusionerne blevet ændret i overensstemmelse
hermed.
B.
(12)
DEN UNDERSØGTE VARE
(5)
3.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
Den undersøgte vare er den samme som i artikel 1 i forordningen om endelig told, dvs.
oscillerende kompressorer (oscillerende kompressorpumper dog undtaget) med en kapacitet pr.
minut på 2 kubikmeter (m
3
) og derunder.
6
EUT C 98 af 30.3.2011, s. 22.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(13)
(14)
Varen tariferes for øjeblikket under KN-kode ex 8414 40 10, ex 8414 80 22, ex 8414 80 28 og
ex 8414 80 51.
Hensigten med denne genoptagelse af undersøgelsen var at fastslå, hvorvidt de såkaldte
minikompressorer, dvs. kompressorer uden tank, der kan tilsluttes en 12V-strømforsyning, er
omfattet af anvendelsesområdet i den endelige forordnings artikel 1.
C.
UNDERSØGELSESRESULTATER
1.
(15)
Metodologi:
For at kunne evaluere, om minikompressorer bør henhøre under varedefinitionen i artikel 1 i
forordningen om endelig told, blev det undersøgt, om minikompressorer og andre kompres-
sorer, der er underlagt den pågældende foranstaltning, har de samme grundlæggende fysiske og
tekniske egenskaber og anvendelsesformål. I den forbindelse blev det også undersøgt, om
minikompressorer og andre kompressorer, der er underlagt den pågældende foranstaltning i
Unionen, er indbyrdes udskiftelige. Desuden blev det undersøgt, om den oprindelige under-
søgelse faktisk behandlede og analyserede minikompressorer.
Grundlæggende fysiske og tekniske egenskaber
I denne genoptagede undersøgelse blev det fastslået, at minikompressorer består af en elektrisk
motor, som driver en pumpe, der konstant blæser luft gennem den tilsluttede luftslange med
varierende lufttryk. Minikompressorer har ingen tank, de har normalt heller ingen trykregulator
og kan fungere via en 12V jævnstrømsstrømforsyning. De er relativt små, og deres vægt
overstiger normalt ikke 2-3 kg, da de nemt skal kunne transporteres. Minikompressorer har en
maksimal driftstid (på normalt op til 20 minutter) og giver en luftstrøm, som normalt ikke
overstiger 50 l/min.
På den anden side indeholder forordningen om endelig told detaljerede oplysninger om andre
kompressorer, der er underlagt den pågældende foranstaltning, jf. artikel 1 i den pågældende
forordning og betragtning 12 ovenfor. Nærmere bestemt er det anført i betragtning 17 i den
endelige forordning, at "en kompressor består typisk af en pumpe, der drives af en elektrisk
motor, enten direkte eller ved hjælp af en bæltemekanisme. Komprimeret luft pumpes i de fleste
tilfælde ind i en beholder og forlader beholderen gennem en trykregulator og en gummislange.
Kompressorer, især de større modeller, kan være forsynet med hjul for at gøre dem mobile".
Tanken og trykregulatoren i sådanne kompressorer sørger for en konstant luftstrøm. Sådanne
kompressorer er normalt temmelig store, og deres vægt vil være på mindst 25 kg og ofte mere.
De er udformet, således at de fungerer med vekselstrøm på 120V og derover, de har ingen
begrænsninger på deres driftstid og kan producere en luftstrøm på op til 2 000 l/m.
Det konkluderes følgelig, at minikompressorer og andre kompressorer, der er underlagt den
pågældende foranstaltning, ikke har de samme fysiske og tekniske egenskaber.
Grundlæggende endeligt anvendelsesformål og indbyrdes udskiftelighed
I denne genoptagede undersøgelse blev det fastslået, at minikompressorer fortrinsvist anvendes
inden for bilindustrien og er beregnet til oppumpning af dæk, og at de ofte sælges som en del af
et reparationssæt til dæk sammen med et tætningsmiddel, der kan pumpes ind i et punkteret
2.
(16)
(17)
(18)
3.
(19)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dæk. Nogle minikompressorer anvendes også i husholdningerne til oppumpning af legetøj,
bolde, luftmadrasser og andre oppustelige genstande.
(20)
På den anden side er det anført i betragtning 19 i den endelige forordning, at "den pågældende
vare anvendes til luftdrevne redskaber eller til sprøjtning, rengøring eller pumpning af dæk og
andre genstande". Sådanne kompressorer kan anvendes til halvprofessionelle aktiviteter eller
inden for "gør-det-selv"-segmentet til luftdrevne redskaber eller til sprøjtning, maling eller
rengøring. Disse anvendelser er mulige takket være en konstant og regulerbar luftstrøm. En
sådan egenskab findes ikke hos minikompressorerne.
De indsamlede oplysninger viste, at minikompressorerne normalt er prissat på et betydeligt
lavere niveau end andre kompressorer. Minikompressorerne er beregnet til en anden type
kunder og distribueres via andre kanaler end andre kompressorer, der er underlagt den pågæl-
dende foranstaltning. Minikompressorer sælges desuden normalt som en del af et reparationssæt
til dæk (i stedet for et reservedæk) enten sammen med en bil eller i specialbilforretninger eller i
supermarkeder (til alternativ brug, så som oppumpning af legetøj), mens andre kompressorer,
der er underlagt den pågældende foranstaltning, normalt kun findes i specialforretninger inden
for gør-det-selv-segmentet.
I betragtning af ovenstående konkluderes det, at minikompressorer og andre kompressorer, der
er underlagt den pågældende foranstaltning, har forskellige anvendelsesformål, sigter mod
forskellige markeder og er i princippet ikke indbyrdes udskiftelige.
Den undersøgte vare i den oprindelige undersøgelse
Ingen af de parter, som samarbejdede i den oprindelige undersøgelse (tre producenter i
Unionen, 14 eksporterende producenter i Kina og en ikke-forretningsmæssigt forbunden EU-
importør), var involveret i fremstilling af og/eller handel med minikompressorer. Det fremgår af
den oprindelige undersøgelse, at de relevante oplysninger om minikompressorer ikke blev
indhentet på dette tidspunkt.
Det ser således ud til, at undersøgelsen på det tidspunkt ikke sigtede mod at omfatte
minikompressorer, selv om de ikke udtrykkeligt blev udelukket.
Det bekræftes også af udtalelsen fra en af klagerne i den oprindelige undersøgelse. På anmod-
ning fra Kommissionen anførte den pågældende, at minikompressorer efter dennes mening ikke
var omfattet af klagen og af den deraf følgende antidumpingprocedure.
I betragtning af ovennævnte konkluderedes det, at minikompressorer ikke blev undersøgt i
forbindelse med den oprindelige undersøgelse.
D.
(27)
KONKLUSION OM VAREDÆKNING
(21)
(22)
4.
(23)
(24)
(25)
(26)
Det fremgår af ovennævnte konklusioner, at minikompressorer og andre kompressorer, der er
underlagt den pågældende foranstaltning, ikke har de samme fysiske og tekniske egenskaber og
endeligt anvendelsesformål. De har forskellige anvendelsesformål, sigter mod forskellige
markeder og er i princippet ikke indbyrdes udskiftelige. Desuden blev minikompressorerne ikke
undersøgt i forbindelse med den oprindelige undersøgelse. Det konkluderes derfor, at
minikompressorer og andre kompressorer er to forskellige varer.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(28)
Næsten alle parter, der gav sig til kende i forbindelse med denne genoptagede undersøgelse,
anmodede om, at minikompressorer skulle udelukkes fra varedækningen i den oprindelige
foranstaltning.
På den anden side gjorde den samarbejdsvillige EU-producent af minikompressorer gældende,
at den oprindelige foranstaltning omfattede producentens varer, og at tolden med rette
beskyttede dennes interesser. Følgelig gjorde producenten gældende, at antidumpingtolden
skulle opkræves på minikompressorer med tilbagevirkende kraft og fremover, da den skade-
voldende dumping af minikompressorer fortsat finder sted.
I den henseende bemærkes det, at hverken denne producent eller enhver anden producent af
minikompressorer samarbejdede i den oprindelige undersøgelse. Desuden blev minikompres-
sorer, som konkluderet i betragtning 26, ikke undersøgt, da den oprindelige undersøgelse fandt
sted. Det bemærkes også, som det fremgår af denne genoptagede undersøgelse, at der eksisterer
betydelige forskelle mellem minikompressorer og de kompressorer, der blev undersøgt i den
oprindelige undersøgelse. Derfor kan den holdning, som den omtalte EU-producent af mini-
kompressorer gør gældende, ikke ændre på konklusionerne i denne genoptagede undersøgelse.
Med hensyn til påstanden om fortsat skadevoldende dumping af minikompressorer og eventuel
indførelse af antidumpingforanstaltninger bør det bemærkes, jf. betragtning 23-26, at minikom-
pressorer ikke blev undersøgt i den oprindelige undersøgelse, og at en fastlæggelse af, om der
fandt skadevoldende dumping sted, eller om den finder sted, ikke kan behandles i denne genop-
tagede undersøgelse, der er begrænset til præciseringen af den oprindelige foranstaltnings
varedækning.
Efter fremlæggelsen af oplysninger gentog EU-producenten af minikompressorer sin holdning
og fremførte, at udelukkelsen af minikompressorer med tilbagevirkende kraft fra foranstalt-
ningerne ville medføre en styrkelse med tilbagevirkende kraft af producentens konkurrenter i
Kina og ville forvride konkurrenceevnen.
I den forbindelse gentages det, at den genoptagne undersøgelse ikke analyserede markeds-
situationen for minikompressorer og heller ikke havde til hensigt at gøre dette. Formålet var kun
at præcisere, om minikompressorer er forskellige fra de kompressorer, der blev undersøgt i den
oprindelige undersøgelse. Hensigten er heller ikke at forvride markedssituationen, men at skaffe
klarhed med hensyn til den gældende told.
Efter fremlæggelsen af oplysninger fremførte en samarbejdsvillig importør, at minikom-
pressorer faktisk kun er pumper, og at told på kompressorer pr. definition ikke gælder pumper,
som udtrykkeligt blev udelukket fra varedækningen i den oprindelige foranstaltning.
I den henseende bør det bemærkes, at denne genoptagne undersøgelse ikke støtter en sådan for-
tolkning, og at minikompressorer klart er kompressorer ud fra et teknisk synspunkt, da de flytter
luft fra et sted til et andet (som pumper), men at de også komprimerer luften i det apparat,
hvortil de er tilsluttet.
I betragtning af ovenstående konkluderes det, at minikompressorer (dvs. kompressorer uden
tank, der kan tilsluttes en 12V-strømforsyning) adskiller sig fra de kompressorer, der er
undersøgt i den oprindelige undersøgelse.
(29)
(30)
(31)
(32)
(33)
(34)
(35)
(36)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450801_0010.png
(37)
Da minikompressorer ikke var omfattet af den oprindelige undersøgelses anvendelsesområde,
burde antidumpingtolden ikke have været anvendt på importen af minikompressorer. Følgelig
bør foranstaltningernes anvendelsesområde præciseres med tilbagevirkende kraft ved en
ændring af forordningen om endelig told.
E.
TILBAGEVIRKENDE KRAFT
(38)
Da denne genoptagelse af undersøgelsen er begrænset til præciseringen af varedækningen, og
da minikompressorer ikke var omfattet af den oprindelige undersøgelse og den heraf følgende
antidumpingforanstaltning, anses det for hensigtsmæssigt, at konklusionerne anvendes fra den
dato, hvor forordningen om endelig told trådte i kraft.
Heraf følger, at enhver endelig antidumpingtold, der er betalt eller bogført, jf. forordning (EF)
nr. 261/2008, på importen af minikompressorer med oprindelse i Kina bør godtgøres, eller der
bør indrømmes fritagelse herfor. Anmodninger om godtgørelse eller fritagelse indgives til de
nationale toldmyndigheder i overensstemmelse med gældende toldbestemmelser. For at undgå,
at de pågældende importører ikke kan kræve en sådan tilbagebetaling på grund af fristerne i de
pågældendes lovgivning, hvis disse frister er udløbet før eller udløber på datoen for offent-
liggørelsen af denne forordning, eller hvis de udløber senest seks måneder efter denne dato,
forlænges fristerne hermed til seks måneder efter offentliggørelsen af denne forordning —
(39)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Artikel 1, stk. 1, i forordning (EF) nr. 261/2008 affattes således:
"1. Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af oscillerende kompressorer (oscillerende
kompressorpumper dog undtaget) med en kapacitet pr. minut på 2 kubikmeter (m³) og derunder,
henhørende under KN-kode ex 8414 40 10, ex 8414 80 22, ex 8414 80 28 og ex 8414 80 51 (Taric-
kode 8414 40 10 10, 8414 80 22 19, 8414 80 22 99, 8414 80 28 11, 8414 80 28 91, 8414 80 51 19 og
8414 80 51 99) og med oprindelse i Folkerepublikken Kina. De såkaldte minikompressorer, dvs.
kompressorer uden tank, der kan tilsluttes en 12V-strømforsyning, og som hører ind under ovennævnte
KN-koder, er ikke omfattet af den endelige antidumpingtold."
Artikel 2
Der bør indrømmes godtgørelse af eller fritagelse for den endelige antidumpingtold, der er blevet betalt
eller bogført i henhold til artikel 1, stk. 1. i forordning (EF) nr. 261/2008 i den oprindelige version, for
varer, der ikke er omfattet af artikel 1, stk. 1, i forordning (EF) nr. 261/2008 som ændret ved denne
forordning.
Anmodninger om godtgørelse og fritagelse indgives til de nationale toldmyndigheder i overensstem-
melse med gældende toldbestemmelser. I tilfælde, hvor tidsfristerne i artikel 236, stk. 2, i Rådets for-
ordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks
7
er udløbet før eller
7
EFT L 302, 19.10.1992, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udløber på datoen for offentliggørelsen af denne forordning, eller hvis de udløber senest seks måneder
efter denne dato, forlænges fristerne hermed til seks måneder efter offentliggørelsen af denne
forordning.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende og
finder anvendelse med tilbagevirkende kraft fra den 21. marts 2008.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA