Europaudvalget 2011-12
KOM (2011) 0788
Offentligt
1123343_0001.png
Midtvejsevaluering af implementeringen af
EU rammeprogrammet Livslang Læring
(LLP) for perioden 2007 til 2009
DANSK RESUMÉ
Maj 2010
NI-
RAS
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1123343_0002.png
Dansk resumé
Denne rapport præsenterer resultater og konklusioner fra midtvejsevalueringen af programmet Livslang Læ-
ring (LLP) fra 2007 til 2009. Evalueringen er foretaget efter anmodning af den Nationale Myndighed for pro-
grammet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der er bemyndiget af EU Kommissionen til at
gennemføre en midtvejsevaluering efter Kommissionens retningslinjer. Evalueringen blev udført af NIRAS
A/S fra februar til maj 2010.
Evalueringen viser, at et stort flertal blandt projektledere vurderer, at de aktiviteter, der kan søges støtte til
gennem LLP, er
relevante i forhold til kravene fra deres organisation/institution.
Knap otte ud af ti pro-
jektledere vurderer, at LLP-programmet
supplerer de danske nationale aktiviteter og politikker på områ-
det.
For størstedelen af målgruppen (70 %) har aktiviteterne indeholdt aspekter af mobilitet, såsom studietu-
re, praktikforløb eller udvekslingsbesøg. De fleste projektledere og -deltagere vurderer, at disse mobilitetsak-
tiviteter har haft en passende længde, og langt størstedelen af projektlederne er også tilfredse med indholdet
og resultatet af mobilitetsaktiviteterne. Evalueringen viser yderligere, at LLP-programmet skaber betydelig
merværdi – både på målgruppe- og organisationsniveau.
På målgruppeniveau vurderer både projektledere og -deltagere, at LLP-aktiviteterne i høj grad
forbedrer de
faglige og personlige kvalifikationer hos projektdeltagerne.
Især ’interkulturel kompetence’ fremhæves
på deltagerniveau sammen med personlig modenhed/udvikling, formidling, sprog, samarbejde og netværks-
færdigheder. Desuden vurderer det store flertal af både projektledere og -deltagere, at målgruppen vil nyde
godt af erfaringen i deres fremtidige uddannelse og/eller erhverv.
På organisationsniveau viser evalueringen, at programmet i høj grad har tilføjet
en europæisk dimension til
institutionen/organisationen.
For eksempel mener otte ud af ti projektledere, at programmet har bidraget til
etableringen af nye partnerskaber med andre institutioner/organisationer. Dette er det generelle billede på
tværs af sektorprogrammer; dog er det i særlig høj grad projektledere inden for Erasmus og Leonardo, der er
af denne overbevisning. Partnerskaber bidrager til udveksling af erfaringer med andre institutioner eller or-
ganisationer på tværs af grænser, fx i forhold til arbejdsmetoder, udvikling af uddannelsesmoduler, kurser på
tværs af grænser osv. Det bør også fremhæves, at knap ni ud af ti projektledere tror på, at deres
internatio-
nale samarbejdsrelationer vil vare ved efter projektets ophør.
Resultaterne indikerer således, at pro-
grammet har haft en positiv international virkning i form af øget samarbejde med andre institutioner, og at
organisationerne/institutionerne har fået tilført internationale dimensioner og perspektiver. Lige så vigtigt, så
viser undersøgelsen, at det generelt er muligt for projektledere at tilpasse LLP-projektaktiviteter til andre
aktiviteter i organisationen/institutionen.
Den samlede relevans af LLP er tæt forbundet med programmets langsigtede positive effekter. Undersøgel-
sen viser, at projektlederne generelt bedømmer LLP til også at levere langsigtede positive resultater til deres
organisation/institution. For eksempel mener de fleste projektledere, at projektdeltagelse vil tilskynde til øget
deltagelse i andre
internationale
aktiviteter/projekter under EU-uddannelsesprogrammer og generelt. Lang-
sigtede effekter i form af øget deltagelse i
nationale
aktiviteter og projekter synes at være lidt mindre almin-
delige.
Undersøgelsen beskriver en række vigtige faktorer i forhold til at opnå det fulde udbytte af programmet. Pro-
jektledere nævner især behovet for erfaring; dvs. erfaring i at skrive ansøgninger og erfaring i at styre inter-
nationale projekter og partnerskaber. Desuden understreges vigtigheden af kontinuitet i projektets medar-
bejderstab, samt tilstedeværelsen af engagerede projektmedarbejdere og ildsjæle.
Undersøgelsen viser, at etableringen af LLP som samlet program for sektorprogrammerne, ikke har haft
nogen mærkbar virkning på målgruppen. De fleste projektledere synes ikke at have bemærket integreringen
og/eller har ikke bemærket nogen forskel fra tidligere. Dialogmødet og de kvalitative interview viser imidlertid,
at modtagerne af LLP midlerne på tværs af sektorprogrammerne ønsker mere samspil og flere muligheder
for at bygge bro mellem sektorprogrammerne. Set fra den Nationale Myndigheds ansattes synsvinkel har
integreringen af sektorprogrammer i ét LLP været positiv. Det har ført til mere samarbejde og bedre mulig-
heder for at overflytte midler, og herigennem større mulighed for at opfylde målene. Desuden bedømmer
nogle integreringen til at have en positiv effekt på aktivitetsniveauet inden for sektorprogrammerne (især
Erasmus). Nogle repræsentanter fra Styrelsen for International Uddannelse (IU) fremhæver imidlertid, at der
ikke har været tilstrækkelige midler til det øgede aktivitetsniveau (især inden for Grundtvig). Evaluator vurde-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rer, at der fortsat er et uudnyttet potentiale forbundet med en højere grad af samarbejde og integration mel-
lem sektorprogrammerne.
IU har til opgave at rådgive potentielle ansøgere om LLP-programmet, sektorprogrammerne og de specifikke
aktioner, administrere tilskuddene samt være rådgiver og kontrollant i forhold til den økonomiske ledelse af
de projekter, der har modtaget tilskud. Oplysningsindsatsen generelt og den støtte og vejledning, der gives
af IU til projektlederne, får stor ros. Især den meget hjælpsomme, fleksible og løsningsorienterede personlige
tilgang påpeges som meget værdifuld. IU’s netbaserede information såvel som det skriftlige og elektroniske
materiale anses også for nyttigt, i den grad det benyttes.
Administrations- og afrapporteringsprocedurer er nogle af de problemstillinger, der altid bringes frem i forbin-
delse med EU-programmer. Også i tilfældet LLP synes der, på trods af et forholdsvist højt tilfredshedsniveau
blandt projektledere med ansøgningsprocessen samt de administrative procedurer, fortsat at være et klart
potentiale for forbedring på nogle områder. Først og fremmest tidsrummet mellem ansøgningsfrist og god-
kendelse fremhæves som problematisk. Denne specifikke anke er mest fremtrædende blandt Comenius-
projektledere. Resultaterne indikerer også, at der stadig er et stort potentiale for forbedringer, hvad angår
fremme af mindre bureaukratiske og mere fleksible administrative procedurer, i den udstrækning EU-
bestemmelser tillader det.
Selvom deltagere med særlige behov ikke er dominerende i projektet, så synes både IU og projektledere (på
baggrund af de kvalitative interview) at være meget opmærksomme på de horisontale politikker, dvs. LLP’s
overordnede formål om at øge kulturel og sproglig mangfoldighed, modvirke racisme osv. Der er også tegn
på, at de internationale aktiviteter begynder at blive en mere integreret del af den institutionelle strategi på
tværs af uddannelsessektorer.
Det styrkede fokus i LLP-programmet på formidling synes at have haft en virkning på projektledere. De kvali-
tative interview viser eksempler på, hvordan projektresultater formidles gennem evalueringsskemaer, breve
og præsentationer fra studerende osv.. Også IU har ydet en mere fokuseret indsats for at formidle projektre-
sultater, blandt andet gennem udarbejdelsen af en bog om kreativitet og innovation sammen med Aktive
Unge programmet (YiA). Evalueringen antyder, at der sker mere på formidlingsfronten, hvis de nødvendige
ressourcer er tilgængelige med henblik på at benytte IU-webben mere til at præsentere projektresultater og -
produkter, eksempler på formidlingsaktiviteter og ofte stillede spørgsmål om formidling – og om programmet
generelt. Endelig påpeger evalueringen, at
formidling af programmet og projektets resultater kunne
fremhæves i mere tværsektorielle arrangementer,
såsom det dialogmøde, der blev arrangeret i forbindel-
se med evalueringen.
Anbefalingerne og forslagene til LLP 2010-2013 og til de fremtidige programmer peger på følgende aspekter:
For det første er der potentielle synergier i etableringen af LLP-programmet, som endnu ikke er realiseret,
samtidig med at der synes at være et behov for og et ønske om mere fleksibilitet blandt programmets bruge-
re. For det andet peger evaluator på den administrative byrde, selvom det hovedsagelig er en problemstilling
uden national løsning. Der bør imidlertid konstant være opmærksomhed på dette for at sikre effektivitet og
relevans i administrationen og styringen over for projekter og andre støttemodtagere. Samtidig bør IU opret-
holde det høje niveau i vejledningen og servicen til ansøgerne og projekterne. For det tredje påpeger evalua-
tor behovet for et styrket fokus på særlige behov og inklusion. Endelig retter forslagene og anbefalingerne
sig mod lærermobilitet som et nøgleområde, både når det drejer sig om at stimulere mobilitet blandt stude-
rende og som et middel til at fremme internationalisering blandt de ikke-mobile.