Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0793
Offentligt
1450836_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.11.2011
KOM(2011) 793 endelig
2011/0373 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om
ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktivet om ATB på
forbrugerområdet)
{SEK(2011) 1408 endelig}
{SEK(2011) 1409 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Nærværende forslag skal sammen med forslaget til forordning om onlinetvistbilæggelse i
forbindelse med tvister på forbrugerområdet (forordningen om OTB på forbrugerområdet) ses
i forbindelse med bestræbelserne på at forbedre den måde, hvorpå det indre detailmarked
fungerer, og særlig klageadgangen for forbrugerne.
Et betydeligt antal europæiske forbrugere oplever problemer, når de køber varer og
tjenesteydelser i det indre marked. I 2010 var dette tilfældet for ca. 20 % af forbrugerne i EU
1
.
Selv om lovgivningen generelt sikrer et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, sker det ofte, at
forbrugernes problemer ikke løses. De tab, europæiske forbrugere påføres som følge af
problemer med varer eller tjenesteydelser, de har købt, anslås til 0,4 % af EU's BNP.
Ud over at gå rettens vej
2
kan forbrugere og virksomheder i nogle medlemsstater indbringe
deres klager for alternative tvistbilæggelsesinstanser ("ATB-instanser"). Disse instanser
tilsigter udenretslig løsning af tvister, der opstår mellem parterne, ved f.eks. en
voldgiftsmands, en forligsmands, en mæglers, en ombudsmands eller et klagenævns
mellemkomst.
Kommissionen har vedtaget to henstillinger om alternativ tvistbilæggelse på
forbrugerområdet
3
og oprettet to netværk, der beskæftiger sig med alternativ tvistbilæggelse
(ECC-Net
4
og Fin-Net
5
). Flere af EU's sektorspecifikke retsakter indeholder en bestemmelse
om alternativ tvistbilæggelse
6
, og mæglingsdirektivet
7
tilskynder til mindelig bilæggelse af
tvister, herunder tvister på forbrugerområdet. En undersøgelse af den nuværende situation har
imidlertid afdækket følgende vigtige mangler, der hæmmer effektiviteten af alternativ
tvistbilæggelse: huller i ATB-dækningen, forbrugernes og virksomhedernes manglende
kendskab til procedurerne og disses svingende kvalitet
8
.
1
2
3
4
5
6
7
8
Eurobarometer 342, "Consumer Empowerment", s. 169.
F.eks. forordning (EF) nr. 861/2007 om indførelse af en europæisk småkravsprocedure (EUT L 199 af
31.7.2007, s. 1).
Kommissionens henstilling 98/257/EF om de principper, der finder anvendelse på organer med ansvar
for udenretslig bilæggelse af tvister på forbrugerområdet (EFT L 115 af 17.4.1998, s. 31), og
Kommissionens henstilling 2001/310/EF om principper for udenretslige organer til mindelig bilæggelse
af tvister på forbrugerområdet (EFT L 109 af 19.4.2001, s. 56).
Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre (ECC-Net) hjælper forbrugerne med at finde frem til den
relevante ATB-instans i en anden medlemsstat i tilfælde af grænseoverskridende tvister.
Fin-Net er et netværk af ATB-ordninger, som behandler grænseoverskridende tvister mellem forbrugere
og finansielle tjenesteydere.
F.eks. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det
indre marked for elektricitet og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 om
fælles regler for det indre marked for naturgas (EUT L 211 af 14.8.2009, hhv. s. 55 og 94), Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler (EUT L 133 af
22.5.2008, s. 66), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni 2000 om visse retlige
aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre marked (direktivet
om elektronisk handel) (EFT L 178 af 17.7.2000, s. 1).
EUT L 136 af 24.5.2008, s. 3.
Jf. "Study on the use of Alternative Dispute Resolution in the European Union" af 16. oktober 2009,
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/adr_study.pdf,
s. 56-63, 112-115 og 120-121.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0003.png
Mangelen på effektiv alternativ tvistbilæggelse er forbundet med særlige udfordringer, når det
gælder grænseoverskridende transaktioner (f.eks. sprogbarrierer, potentielt større
omkostninger, forskelle i medlemsstaternes lovgivning).
I betragtning af de afdækkede problemer har Kommissionen forpligtet sig til at foreslå
foranstaltninger vedrørende alternativ tvistbilæggelse, som sikrer, at alle forbrugerklager kan
indbringes for en ATB-instans, og at tvister i forbindelse med grænseoverskridende
transaktioner nemmere kan løses
9
.
2.
2.1.
R
ESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Ekspertbistand og høring af interesserede parter
Kommissionen har gennemført en række undersøgelser vedrørende alternativ tvistbilæggelse.
Det drejer sig bl.a. om "Study
on the use of Alternative Dispute resolution in the European
Union"
10
fra 2009, som indeholder en grundig analyse af eksisterende ATB-instanser og
disses anvendelse i alle medlemsstaterne, "Consumer
redress in the EU: consumers'
experiences, perceptions and opinions"
11
, "Assessment
of the compliance costs including
administrative costs/burdens on businesses linked to the use of Alternative Dispute Resolution
(ADR)"
(2011) og "Cross-border
ADR in the European Union"
(2011)
12
.
I januar 2011 blev der indledt en offentlig høring om anvendelsen af alternativ
tvistbilæggelse
13
. Der var tilsyneladende stor enighed om ATB: Respondenterne var alle enige
om, at alternativ tvistbilæggelse bør udvikles yderligere for at forbedre den måde, hvorpå det
indre marked fungerer. Et stort flertal af respondenterne gik desuden ind for handling på EU-
plan og understregede behovet for ATB-procedurer af god kvalitet, som navnlig bør være til
rådighed i forbindelse med tvister, der opstår ved grænseoverskridende transaktioner og i det
digitale rum. Efter deres opfattelse bør effektive ATB-procedurer være underlagt en række
fælles principper som f.eks. uvildighed, gennemsigtighed, effektivitet og rimelighed. Mange
respondenter bakkede op om en forbedring af procedurerne for onlinetvistbilæggelse (OTB),
særlig i forbindelse med e-handelstransaktioner, der er genstand for stadig flere klager, især i
tilfælde, der involverer små beløb.
I marts 2011 afholdt Kommissionen sammen med Europa-Parlamentet et topmøde vedrørende
alternativ tvistbilæggelse for det indre marked og forbrugerne ("Alternative Dispute
Resolution for Internal Market and consumers"), der samlede omkring 200 interesserede
parter. Debatten viste, at der var generel opbakning til udviklingen af alternativ
tvistbilæggelse for forbrugere, herunder onlinetvistbilæggelse, og satte fokus på behovet for
handling på EU-plan. I april 2011 blev der som led i det europæiske forbrugertopmøde
14
9
10
11
12
13
14
Europa 2020-flagskibsinitiativet "En digital dagsorden for Europa" (KOM(2010) 245 endelig, s. 13) og
Kommissionens meddelelse "Akten for det indre marked" (KOM(2011) 206, s. 9).
Denne undersøgelse, foretaget af Civic Consulting of the Consumer Policy Evaluation Consortium
(CPEC), 2009, findes på:
http://www.cc.cec/home/dgserv/sg/evaluation/pages/eims_en.htm.
"Consumer redress in the European Union: consumers' experiences, perceptions and opinions", 2009
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/docs/cons_redress_EU_qual_study_report_en.pdf.
http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/imco/dv/adr_study_/adr_study_en.pdf.
Offentlig høring om anvendelsen af alternativ tvistbilæggelse til løsning af tvister vedrørende
handelstransaktioner
og
handelspraksis
i
EU:
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/Feedback_Statement_Final.pdf.
http://www.european-consumer-summit.eu/workshops3_en.asp.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0004.png
afholdt en workshop om, hvordan man får alternativ tvistbilæggelse til at fungere bedre
("ADR: how to make it work better?"), med deltagelse af 60 interessenter.
Der er blevet leveret supplerende input, bl.a. gennem en høring af virksomhederne foretaget
af Kommissionen mellem december 2010 og januar 2011 via det europæiske
virksomhedspanel
15
og en anden høring af virksomhederne foretaget mellem marts og maj
2011 via SMV-panelet
16
.
Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse er også blevet hørt.
2.2.
Konsekvensanalyse
Kommissionen har gennemført en detaljeret konsekvensanalyse af en række forskellige
politikløsninger vedrørende dels "ATB
– dækning, oplysning og kvalitet",
dels "OTB
i
forbindelse med grænseoverskridende e-handelstransaktioner".
I konsekvensanalysen blev
det konkluderet, at kun en kombination af to retsakter om hhv. alternativ tvistbilæggelse og
onlinetvistbilæggelse kan sikre adgang til uvildige, gennemsigtige, effektive og rimelige
metoder til udenretslig løsning af nationale og grænseoverskridende tvister på
forbrugerområdet. Navnlig vil et rammedirektiv være det bedst egnede middel til at sikre fuld
ATB-dækning i alle medlemsstater, oplyse forbrugerne om alternativ tvistbilæggelse og sikre,
at ATB-instanser opfylder specifikke kvalitetsprincipper. Fuld ATB-dækning vil skabe
grundlag for, at et EU-dækkende OTB-system kan behandle tvister i forbindelse med
grænseoverskridende e-handelstransaktioner på en effektiv måde.
3.
3.1.
3.1.1.
F
ORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Forslagets hovedelementer
Det skal sikres, at der er ATB-procedurer for alle tvister på forbrugerområdet
I henhold til nærværende forslag skal medlemsstaterne sikre, at alle tvister mellem en
forbruger og en erhvervsdrivende i forbindelse med salg af varer og levering af
tjenesteydelser kan indbringes for en ATB-instans, også online. For at opfylde deres
forpligtelse kan medlemsstaterne anvende eksisterende ATB-instanser og om nødvendigt
tilpasse disses kompetenceområde; eller de kan oprette nye ATB-instanser eller en ekstra
tværsektoriel instans.
Nærværende forslag dækker tvister mellem forbrugere og erhvervsdrivende i forbindelse med
salg af varer eller levering af tjenesteydelser. Dette omfatter klager indgivet af forbrugere
mod erhvervsdrivende, men også klager indgivet af erhvervsdrivende mod forbrugere.
Forslaget finder anvendelse på ATB-instanser, der tager sigte på at løse tvister mellem
forbrugere og erhvervsdrivende udenretsligt ved en tvistbilæggelsesinstans' mellemkomst. Det
dækker navnlig mæglingsprocedurer, men også udenretslige procedurer, hvor sagen
pådømmes, som f.eks. procedurer ved forbrugerklagenævn samt voldgifts- og
15
16
335 virksomheder fra samtlige EU-medlemsstater blev hørt om deres erfaringer med og synspunkter
vedrørende
alternativ
tvistbilæggelse:
http://ec.europa.eu/yourvoice/ebtp/consultations/2010/adr/index_da.htm.
Under denne høring besvarede 927 små og mellemstore virksomheder spørgsmål vedrørende alternativ
tvistbilæggelse.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forligsprocedurer. Forslaget finder ikke anvendelse på forbrugerklageordninger, som drives af
den erhvervsdrivende, og heller ikke på tvistbilæggelsesinstanser, hvor de fysiske personer,
der varetager tvistbilæggelsen, er ansat alene af den erhvervsdrivende. Direkte forhandlinger
mellem parterne er heller ikke omfattet.
3.1.2.
Oplysning om alternativ tvistbilæggelse og samarbejde
Når der opstår tvister, skal forbrugerne hurtigt kunne finde frem til, hvilke ATB-instanser der
er kompetente til at behandle deres sag. Med henblik herpå sikrer forslaget, at forbrugerne vil
kunne finde oplysninger om den kompetente ATB-instans i de vigtigste af de
handelsdokumenter, som den erhvervsdrivende stiller til rådighed, og, hvis den
erhvervsdrivende har et netsted, da på dette netsted. Herudover skal de erhvervsdrivende
oplyse forbrugerne om, hvorvidt de forpligter sig til at anvende alternativ tvistbilæggelse i
forbindelse med klager, som en forbruger indgiver mod dem. Denne forpligtelse vil tilskynde
erhvervsdrivende til hyppigere at anvende alternativ tvistbilæggelse.
I henhold til nærværende forslag skal medlemsstaterne sikre, at forbrugerne kan få bistand,
når de er involveret i en grænseoverskridende tvist. Medlemsstaterne kan delegere ansvaret
for denne opgave til deres centre i Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre (ECC-Net),
der i øjeblikket sørger for at henvise forbrugerne til de ATB-instanser, der er kompetente til at
behandle deres grænseoverskridende tvister.
I henhold til forslaget vil ATB-instanser blive opfordret til at blive medlemmer af netværk af
ATB-instanser på sektorspecifikke områder, når de behandler tvister på et sådant område.
Herudover tilskynder nærværende forslag til samarbejde mellem ATB-instanser og nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse.
Nærværende forslag indeholder bestemmelser, der sikrer efterlevelsen af strenge garantier for
fortrolighed og databeskyttelse, i overensstemmelse med den relevante EU-lovgivning.
3.1.3.
ATB-instansers kvalitet
Nærværende forslag har til formål at sikre, at ATB-instanser overholder kvalitetsprincipperne
uvildighed, gennemsigtighed, effektivitet og rimelighed. Der er fastlagt sådanne principper i
to henstillinger fra Kommissionen. Ved at gøre disse principper bindende vil forslaget føre til
fælles spilleregler for alternativ tvistbilæggelse og styrke både forbrugernes og de
erhvervsdrivendes tillid til ATB-procedurer.
Gennemsigtighed i forbindelse med ATB-instanser forventes at sikre, at parterne får alle de
oplysninger, de har brug for, for at kunne træffe en informeret beslutning, inden de indleder
en ATB-procedure. ATB-procedurer bør være effektive og undgå visse ulemper i forbindelse
med domstolsprocedurer såsom disses omkostninger, lange varighed og kompleksitet. På
grundlag af konklusionerne af eksisterende undersøgelser kræves det i forslaget, at tvister skal
løses inden for 90 dage. Af hensyn til ATB-procedurers tilgængelighed fastsættes det i
nærværende forslag, at de bør være gratis eller forbundet med beskedne omkostninger for
forbrugerne.
3.1.4.
Overvågning
For at sikre, at ATB-instanser fungerer korrekt og yder forbrugere og erhvervsdrivende
service af god kvalitet, bør de gøres til genstand for nøje overvågning. I hver enkelt
medlemsstat vil en kompetent myndighed være ansvarlig for overvågningen af den måde,
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvorpå de ATB-instanser, der findes på dens område, fungerer. De kompetente myndigheder
vil bl.a. på grundlag af oplysninger, som ATB-instanserne tilsender dem, vurdere, om en
given ATB-instans opfylder kvalitetskravene i dette forslag. Herudover vil de kompetente
myndigheder offentliggøre regelmæssige rapporter om ATB-instansers udvikling og
virkemåde. Kommissionen skal hvert tredje år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en
rapport om anvendelsen af direktivet.
3.2.
Nærhedsprincippet
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF).
Udviklingen af et velfungerende ATB-system i Unionen, baseret på medlemsstaternes
eksisterende ATB-instanser og i overensstemmelse med deres retstraditioner, vil styrke
forbrugernes tillid til det indre detailmarked, bl.a. på e-handelsområdet. Det vil også give
virksomhederne nye muligheder. Hvis medlemsstaterne handler alene, vil det sandsynligvis
føre til yderligere opsplitning med hensyn til alternativ tvistbilæggelse, hvilket igen vil
bidrage til uensartet behandling af forbrugere og erhvervsdrivende i det indre marked og føre
til forskellige niveauer for klageadgang for forbrugerne i Unionen. Handling på EU-plan,
således som det er foreslået, forventes at give de europæiske forbrugere samme
beskyttelsesniveau og at fremme konkurrencen mellem virksomhederne, hvilket vil øge
udvekslingen af varer og tjenesteydelser på tværs af grænserne.
Fastlæggelse på EU-plan af fælles principper og regler for ATB-instanser og -procedurer i alle
medlemsstater vil være forbundet med den klare fordel, at det sikrer effektiv og
fyldestgørende behandling af tvister på forbrugerområdet i forbindelse med både nationale og
grænseoverskridende transaktioner. Det vil også sikre et ensartet kvalitetsniveauet for ATB-
procedurer i Unionen.
Forskellene i de nationale politikker vedrørende ATB-procedurer (eller mangelen på samme)
viser, at ensidig handling fra medlemsstaternes side ikke fører til nogen tilfredsstillende
løsning for forbrugere og virksomheder. Effektiv alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med
grænseoverskridende tvister kræver et velfungerende system af nationale ATB-instanser, som
den EU-dækkende OTB-platform kan støtte sig til.
3.3.
Proportionalitet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Forslaget går ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dets mål. Det regulerer ikke alle
ATB-aspekter, men fokuserer på nogle vigtige aspekter af udenretslig tvistbilæggelse.
Rammedirektivet tager udgangspunkt i de ATB-instanser, der allerede findes, og overlader det
til medlemsstaterne at vælge form og metode til at opnå de forventede resultater.
Målene i dette forslag vil blive opfyldt til de laveste omkostninger for virksomheder og
medlemsstater, idet man undgår dobbeltudgifter og unødvendige administrative byrder.
4.
V
IRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen virkninger for EU's budget. Der er derfor ikke knyttet nogen
finansieringsoversigt til forslaget.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0007.png
2011/0373 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om
ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktivet om ATB på
forbrugerområdet)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114,
og
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
17
,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
18
,
efter høring af Den Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I henhold til artikel 169, stk. 1, og artikel 169, stk. 2, litra a), i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) skal Unionen bidrage til virkeliggørelsen
af et højt forbrugerbeskyttelsesniveau ved foranstaltninger, som den vedtager i
henhold til artikel 114 i traktaten. I henhold til artikel 38 i Den Europæiske Unions
charter
om
grundlæggende
rettigheder
skal
der
sikres
et
højt
forbrugerbeskyttelsesniveau i Unionens politikker.
I henhold til artikel 26, stk. 2, i TEUF indebærer det indre marked et område uden
indre grænser med fri bevægelighed for varer og tjenesteydelser. For at forbrugerne
kan have tillid til og drage fordel af det indre marked, er det nødvendigt, at de har
adgang til enkle og billige metoder til løsning af tvister, der opstår i forbindelse med
salg af varer eller levering af tjenesteydelser. Dette gælder såvel offline- som
onlinetransaktioner og er særlig vigtigt, når forbrugerne handler på tværs af grænserne.
Alternativ tvistbilæggelse (ATB) byder på nemme, hurtige, og billige udenretslige
løsninger på tvister mellem forbrugere og erhvervsdrivende. Alternativ tvistbilæggelse
er imidlertid endnu ikke tilstrækkelig udviklet i Den Europæiske Union. For at
forbrugerne kan udnytte denne tvistbilæggelsesforms potentiale fuldt ud, er det
EUT C […] af ]…], s. […].
EUT C […] af ]…], s. […].
(2)
(3)
17
18
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0008.png
nødvendigt, at den er til rådighed i forbindelse med alle former for tvister på
forbrugerområdet, at ATB-procedurernes kvalitetsniveauer er ensartede, og at
forbrugere og erhvervsdrivende har kendskab til disse procedurer. Det er også
nødvendigt, at ATB-instanser behandler grænseoverskridende tvister effektivt.
(4)
I "Akten for det indre marked"
19
har Kommissionen peget på lovgivning om alternativ
tvistbilæggelse, som også omfatter e-handel, som en af de tolv løftestænger til at skabe
vækst og styrke tilliden til det indre marked.
Det Europæiske Råd har opfordret Parlamentet og Rådet til inden udgangen af 2012 at
vedtage et første sæt prioriterede foranstaltninger med henblik på relancering af det
indre marked
20
.
Det er nødvendigt at udvikle effektiv alternativ tvistbilæggelse i Den Europæiske
Union for at styrke forbrugernes tillid til det indre marked, også på e-handelsområdet.
Arbejdet hermed bør baseres på medlemsstaternes eksisterende ATB-procedurer og
tage hensyn til deres retstraditioner.
Dette direktiv bør finde anvendelse på kontraktlige tvister, der opstår mellem
forbrugere og erhvervsdrivende i forbindelse med salg af varer eller levering af
tjenesteydelser i alle erhvervssektorer. Det bør omfatte klager indgivet af forbrugere
mod erhvervsdrivende, men også klager indgivet af erhvervsdrivende mod forbrugere.
Dette direktiv bør ikke finde anvendelse på tvister mellem erhvervsdrivende; dog bør
det ikke forhindre medlemsstaterne i at vedtage eller opretholde bestemmelser om
procedurer for udenretslig bilæggelse af sådanne tvister.
Definitionen af "forbruger" bør dække fysiske personer, der ikke handler som led i
deres erhverv. Men hvis aftalen indgås delvis som led i og delvis ikke som led i
personens erhverv (aftaler med dobbelt formål), og det erhvervsmæssige formål er
begrænset således, at det ikke er fremherskende i den samlede forsyning, bør den
pågældende person også anses for at være en forbruger.
Dette direktiv berører ikke Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/52/EF af 21.
maj 2008 om visse aspekter af mægling på det civil- og handelsretlige område
21
,
Rådets forordning (EF) nr. 44/2001 af 22. december 2000 om retternes kompetence og
om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige
område
22
, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 864/2007 af 11. juli
2007 om lovvalgsregler for forpligtelser uden for kontrakt (Rom II-forordningen)
23
og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 593/2008 af 17. juni 2008 om
lovvalgsregler for kontraktlige forpligtelser (Rom I)
24
.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
19
20
21
22
23
24
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget: Akten for det indre marked – Tolv løftestænger til at skabe vækst og øget
tillid – "Sammen om fornyet vækst" (KOM(2011) 206 endelig, s. 9).
Konklusioner fra Det Europæiske Råd den 24.-25. marts 2011 (EUCO 10/11, s. 4); se også
konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 23. oktober 2011 (EUCO 52/11, s. 1-2).
EUT L 136 af 24.5.2008, s. 3.
EFT L 12 af 16.1.2001, s. 32.
EUT L 199 af 31.7.2007, s. 40.
EUT L 177 af 4.7.2008, s. 6.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(10)
Dette direktiv bør have forrang for EU-lovgivning, der indeholder bestemmelser, som
har til formål at tilskynde til oprettelse af ATB-instanser i en specifik sektor. Stilles
der i sektorspecifik lovgivning krav om oprettelse af sådanne instanser, bør dette
direktiv kun have forrang, såfremt den pågældende lovgivning ikke sikrer mindst
samme grad af forbrugerbeskyttelse.
Der er stor forskel på ATB-instanserne på EU-plan, men også i de enkelte
medlemsstater. Dette direktiv bør dække enhver varigt etableret instans, som tilbyder
tvistbilæggelse gennem en ATB-procedure. En voldgiftsprocedure, der indføres ad hoc
uden for rammerne af en ATB-instans i forbindelse med en enkelttvist mellem en
forbruger og en erhvervsdrivende, bør ikke betragtes som en ATB-procedure.
Dette direktiv bør ikke finde anvendelse på procedurer ved tvistbilæggelsesinstanser,
hvor de fysiske personer, der er ansvarlige for tvistbilæggelsen, er ansat alene af den
erhvervsdrivende, og ej heller på procedurer som led i forbrugerklageordninger, der
drives af den erhvervsdrivende. Det bør ikke finde anvendelse på direkte forhandlinger
mellem parterne. Endvidere bør det ikke finde anvendelse på en dommers forsøg på at
bilægge en tvist under en retssag vedrørende den pågældende tvist.
Medlemsstaterne bør sikre, at tvister, der er omfattet af dette direktiv, kan indbringes
for en ATB-instans, der opfylder kravene i dette direktiv. Medlemsstaterne bør have
mulighed for at opfylde denne forpligtelse ved at forlade sig på eksisterende ATB-
instanser og tilpasse disses kompetenceområde, hvis det er nødvendigt, eller ved at
foranstalte oprettelse af nye ATB-instanser. Dette direktiv bør ikke forpligte
medlemsstaterne til at oprette en specifik ATB-instans i hver detailsektor.
Medlemsstaterne bør have mulighed for at oprette en ekstra ATB-instans til
behandling af tvister, som ingen specifik instans er kompetent til at løse.
Dette direktiv bør ikke være til hinder for, at erhvervsdrivende, der er etableret i en
medlemsstat, kan høre under en ATB-instans, der er etableret i en anden medlemsstat.
Medlemsstaterne bør tilskynde til oprettelse af sådanne instanser.
Dette direktiv bør ikke være til hinder for, at medlemsstaterne kan opretholde eller
indføre ATB-procedurer til samlet behandling af mere eller mindre identiske tvister
mellem en erhvervsdrivende og flere forbrugere. Sådanne procedurer kan ses som et
første skridt til den fremtidige udvikling af kollektive ATB-procedurer i Unionen.
Behandlingen af oplysninger vedrørende tvister, der er omfattet af direktiv, bør
overholde reglerne om beskyttelse af personoplysninger i de love og administrative
bestemmelser, som medlemsstaterne har vedtaget i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
De fysiske personer, der varetager alternativ tvistbilæggelse, bør kun betragtes som
uvildige, hvis de ikke kan udsættes for pres, som kan påvirke deres holdning til
tvisten. Det er særlig nødvendigt at sikre, at et sådant pres ikke forekommer, når ATB-
instanser finansieres af en af parterne i tvisten eller af en organisation, som en af
parterne er medlem af.
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0010.png
(18)
For at sikre gennemsigtighed i forbindelse med ATB-instanser og -procedurer er det
nødvendigt, at parterne får alle de oplysninger, de har brug for, for at kunne træffe en
informeret beslutning, inden de indleder en ATB-procedure.
ATB-procedurer bør være effektive. De bør være enkle og hurtige, således at deres
varighed almindeligvis ikke overskrider 90 dage. ATB-instansen bør kunne forlænge
denne frist, når den pågældende tvists kompleksitet tilsiger det.
ATB-procedurer bør være gratis eller forbundet med beskedne omkostninger for
forbrugerne, således at det forbliver økonomisk overkommeligt for forbrugerne at
anvende dem.
ATB-procedurer bør være rimelige, således at parterne i en tvist er fuldt informerede
om deres rettigheder og om følgerne af de valg, de foretager som led i en ATB-
procedure.
Når der opstår en tvist, er det nødvendigt, at forbrugerne hurtigt kan finde frem til,
hvilke ATB-instanser der er kompetente til at behandle deres klage, og finde ud af, om
den berørte erhvervsdrivende er villig til at deltage i retsforhandlinger ved en ATB-
instans. Erhvervsdrivende bør derfor meddele dette i deres vigtigste
handelsdokumenter og, hvis de har et netsted, da på dette netsted. Denne forpligtelse
bør ikke berøre artikel 6, stk. 1, litra t), artikel 7, stk. 1, og artikel 8 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU af 25. oktober 2011 om
forbrugerrettigheder
25
. I henhold til artikel 6, stk. 1, litra t), i direktiv 2011/83/EU skal
den erhvervsdrivende, inden forbrugeren bindes af en aftale om fjernsalg eller en aftale
indgået uden for fast forretningssted, give forbrugeren oplysninger om muligheden for
adgang til en udenretslig procedure for klageadgang og bilæggelse af tvister, som den
erhvervsdrivende er underkastet, og forudsætningerne for denne adgang. I artikel 7,
stk. 1, i direktiv 2011/83/EU fastsættes det, for så vidt angår aftaler indgået uden for
fast forretningssted, at disse oplysninger skal gives på papir eller, hvis forbrugeren
samtykker, på et andet varigt medium.
Dette direktiv foreskriver ikke, at det skal være obligatorisk for erhvervsdrivende at
deltage i ATB-procedurer, eller at resultaterne af sådanne procedurer, når en forbruger
har indgivet en klage mod dem, skal være bindende for de erhvervsdrivende. Dette
direktiv berører dog ikke eventuelle nationale bestemmelser, der gør det obligatorisk
for erhvervsdrivende at deltage i sådanne procedurer, eller som gør resultaterne heraf
bindende for de erhvervsdrivende, forudsat at denne lovgivning ikke forhindrer
parterne i at udøve deres ret til adgang til retssystemet, der er sikret ved artikel 47 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder.
Medlemsstaterne bør sikre, at ATB-instanser samarbejder om løsningen af
grænseoverskridende tvister.
Netværk af ATB-instanser, der letter løsningen af grænseoverskridende tvister, som
f.eks. Fin-Net på området finansielle tjenesteydelser, bør styrkes i Unionen.
Medlemsstaterne bør tilskynde ATB-instanser til at tilslutte sig sådanne netværk.
(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
25
EUT L […] af […], s. […].
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0011.png
(26)
Et tæt samarbejde mellem ATB-instanser og de nationale myndigheder, der har
ansvaret for håndhævelse af EU-lovgivningen om forbrugerbeskyttelse, forventes at
styrke den effektive anvendelse af denne lovgivning.
For at sikre, at ATB-instanser fungerer korrekt og effektivt, bør de gøres til genstand
for nøje overvågning. Kommissionen og de myndigheder, der er kompetente i
forbindelse med dette direktiv, bør offentliggøre og ajourføre en liste over ATB-
instanser, der er i overensstemmelse med dette direktiv. Andre organer såsom ATB-
instanser, forbrugersammenslutninger, erhvervsorganisationer og Det Europæiske
Netværk af Forbrugercentre bør også offentliggøre denne liste. Herudover bør de
kompetente myndigheder offentliggøre regelmæssige rapporter om ATB-instansernes
udvikling og virkemåde. ATB-instanser bør tilsende de kompetente myndigheder
specifikke oplysninger, som disse rapporter skal baseres på. Medlemsstaterne bør
tilskynde ATB-instanser til at give disse oplysninger i overensstemmelse med
Kommissionens henstilling 2010/304/EU om en harmoniseret metode til klassificering
og indberetning af klager og forespørgsler fra forbrugere
26
.
Medlemsstaterne bør fastsætte sanktioner for overtrædelser af dette direktivs
bestemmelser om de oplysninger, de erhvervsdrivende skal give forbrugerne, og de
oplysninger, som ATB-instanserne skal meddele de kompetente myndigheder, og
sikre, at de iværksættes. Sanktionerne skal være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 af 27. oktober 2004 om
samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning
om forbrugerbeskyttelse (forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde)
27
bør
ændres for i bilaget at indsætte en henvisning til dette direktiv og dermed styrke det
grænseoverskridende
samarbejde
om håndhævelsen af dette direktiv.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/22 af 23. april 2009 om søgsmål med
påstand om forbud på området beskyttelse af forbrugernes interesser
28
bør ændres for i
bilaget at indsætte en henvisning til dette direktiv og dermed sikre, at de kollektive
forbrugerinteresser, der fastlægges i dette direktiv, beskyttes.
Målet for dette direktiv, nemlig er at bidrage til, at det indre marked fungerer efter
hensigten ved at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, kan ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor bedre gennemføres på EU-plan; Unionen
kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf.
traktatens artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte
artikel, går dette direktiv ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
I dette direktiv overholdes de grundlæggende rettigheder og de principper, som bl.a.
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder anerkender, særlig
artikel 7, 8, 38 og 47 —
(27)
(28)
(29)
(30)
(31)
(32)
26
27
28
EUT L 136 af 2.6.2010, s. 1.
EUT L 364 af 9.12.2004, s. 1.
EUT L 110 af 1.5.2009, s. 30.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DETTE DIREKTIV:
KAPITEL I
ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 1
Genstand
Formålet med dette direktiv er at bidrage til det indre markeds funktion og til virkeliggørelsen
af et højt forbrugerbeskyttelsesniveau ved at sikre, at tvister mellem forbrugere og
erhvervsdrivende kan indbringes for instanser, der tilbyder uvildige, gennemsigtige, effektive
og rimelige procedurer for alternativ tvistbilæggelse.
Artikel 2
Anvendelsesområde
1.
Dette direktiv finder anvendelse på procedurer for udenretslig løsning af kontraktlige
tvister, der opstår i forbindelse med salg af varer og levering af tjenesteydelser fra en
erhvervsdrivende, der er etableret i Unionen, til en forbruger, der er bosiddende i
Unionen, ved mellemkomst af en tvistbilæggelsesinstans, der foreslår eller påbyder
en løsning eller samler parterne med henblik på at formidle en mindelig løsning, i det
følgende benævnt "ATB-procedurer".
Direktivet finder ikke anvendelse på:
a)
b)
c)
d)
procedurer ved tvistbilæggelsesinstanser, hvor de fysiske personer, der er
ansvarlige for tvistbilæggelsen, er ansat alene af den erhvervsdrivende
procedurer som
erhvervsdrivende
led
i
forbrugerklageordninger,
der
drives
af
den
2.
direkte forhandling mellem forbrugeren og den erhvervsdrivende, der eventuelt
kan lade sig repræsentere
en dommers forsøg på at bilægge en tvist under en retssag vedrørende den
pågældende tvist.
Artikel 3
Forhold til anden EU-lovgivning
1.
2.
3.
Dette direktiv berører ikke direktiv 2008/52/EF, forordning (EF) nr. 44/2001,
forordning (EF) nr. 864/2007 og forordning (EF) nr. 593/2008.
Artikel 5, stk. 1, i dette direktiv har forrang for de i bilaget nævnte bestemmelser.
Dette direktiv har kun forrang for bindende bestemmelser i sektorspecifik EU-
lovgivning vedrørende alternativ tvistbilæggelse, såfremt disse bestemmelser ikke
sikrer en mindst tilsvarende grad af forbrugerbeskyttelse.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 4
Definitioner
I dette direktiv forstås ved:
a)
b)
"forbruger": enhver fysisk person, der ikke handler som led i sit erhverv
"erhvervsdrivende": enhver fysisk person eller enhver juridisk person, uanset om der
er tale om offentligt eller privat ejerskab, der handler, herunder via en anden person,
der optræder i dennes navn eller på dennes vegne, som led i sit erhverv
en erhvervsdrivende er etableret:
hvis der er tale om en fysisk person, dér, hvor han har sit forretningssted
hvis der er tale om et selskab eller en anden juridisk person eller en
sammenslutning af fysiske eller juridiske personer, dér, hvor det/den har sit
vedtægtsmæssige hjemsted, hovedkontor eller forretningssted, herunder en
filial, et agentur eller en lignende virksomhed
c)
d)
"grænseoverskridende tvist": en kontraktlig tvist, der opstår i forbindelse med salg af
varer eller levering af tjenesteydelser, hvis forbrugeren på det tidspunkt, hvor han
bestiller varerne eller tjenesteydelserne, er bosiddende i en anden medlemsstat end
den, hvor den erhvervsdrivende er etableret
"ATB-instans": enhver varigt etableret instans - uanset hvordan den betegnes eller
hvordan der henvises til den - som tilbyder tvistbilæggelse gennem en ATB-
procedure
en ATB-instans er etableret:
hvis instansen drives af en fysisk person, dér, hvor den pågældende udfører
alternativ tvistbilæggelsesvirksomhed
hvis instansen drives af en juridisk person eller en sammenslutning af fysiske
eller juridiske personer, dér, hvor den pågældende juridiske person eller
sammenslutning af fysiske eller juridiske personer udfører alternativ
tvistbilæggelsesvirksomhed eller har sit vedtægtsmæssige hjemsted
hvis instansen drives af en myndighed eller et andet offentligt organ, dér, hvor
den pågældende myndighed eller det pågældende offentlige organ har sit
hjemsted.
e)
f)
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0014.png
KAPITEL II
ADGANG TIL OG PRINCIPPER FOR ALTERNATIV
TVISTBILÆGGELSE
Artikel 5
Adgang til alternativ tvistbilæggelse
1.
2.
Medlemsstaterne sikrer, at tvister, der er omfattet af dette direktiv, kan indbringes for
en ATB-instans, der opfylder kravene i dette direktiv.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser:
a)
b)
c)
har et netsted, hvor parterne kan indgive klage online
giver parterne mulighed for at udveksle oplysninger med dem ad elektronisk
vej
accepterer både nationale og grænseoverskridende tvister, herunder tvister
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. [nummer
indsættes af Publikationskontoret]
af [dato
indsættes af Publikationskontoret]
om onlinetvistbilæggelse på forbrugerområdet (forordningen om OTB på
forbrugerområdet)
29
når de behandler tvister, som er omfattet af dette direktiv, træffer de
nødvendige foranstaltninger til at sikre, at behandlingen af personoplysninger
overholder reglerne om beskyttelse af personoplysninger i den nationale
lovgivning til gennemførelse af direktiv 95/46/EF.
d)
3.
Medlemsstaterne kan opfylde deres forpligtelse i henhold til stk. 1 ved at sikre, at der
findes en ekstra ATB-instans, som er kompetent til at behandle tvister i henhold til
nævnte stykke, som ingen eksisterende ATB-instans er kompetent til at løse.
Artikel 6
Sagkundskab og uvildighed
1.
Medlemsstaterne sikrer, at de fysiske personer, der varetager alternativ
tvistbilæggelse, er i besiddelse af den nødvendige sagkundskab, og at de er uvildige.
Dette sker ved at sikre, at de:
a)
b)
c)
har den nødvendige viden og erfaring samt de krævede færdigheder inden for
alternativ tvistbilæggelse
ikke kan afsættes uden gyldig grund
ikke har nogen interessekonflikt med nogen af parterne i tvisten.
29
EUT L […] af […], s. […].
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser - hvor de fysiske personer, der varetager
tvistbilæggelsen, er medlemmer af et kollegium - sørger for, at der i dette kollegium
er et ligeligt antal repræsentanter for forbruger- og erhvervsinteresser.
Artikel 7
Gennemsigtighed
1.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser på deres netsteder og i trykt form på deres
lokaliteter offentliggør oplysninger om:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
de fysiske personer, der varetager den alternative tvistbilæggelse, hvordan de er
udpeget, og for hvor lang tid
finansieringskilden, herunder hvor stor en procentdel er hhv. offentlig og privat
finansiering
hvis det er relevant, deres medlemskab af netværk af ATB-instanser, der letter
grænseoverskridende tvistbilæggelse
de former for tvister, de er kompetente til at behandle
de procedureregler, der gælder for bilæggelse af en tvist
de sprog, hvorpå klager kan indgives til ATB-instansen, og hvorpå ATB-
proceduren afvikles
den type regler, ATB-instansen kan lægge til grund for tvistbilæggelse (f.eks.
retsregler, billighedshensyn og adfærdskodekser)
eventuelle forhåndskrav, som parterne skal opfylde, inden der kan indledes en
ATB-procedure
eventuelle omkostninger, parterne skal dække
ATB-procedurens omtrentlige varighed
retsvirkningen af ATB-procedurens resultater.
2.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser på deres netsteder og i trykt form på deres
lokaliteter offentliggør årsrapporter om deres virksomhed. Disse rapporter skal
indeholde følgende oplysninger om både nationale og grænseoverskridende tvister:
a)
b)
c)
d)
antal modtagne klager og disses art
eventuelle tilbagevendende problemer, som fører til tvister mellem forbrugere
og erhvervsdrivende
procentdel af tvistbilæggelsesprocedurer, der er indstillet, inden man er nået
frem til et resultat
den gennemsnitlige tid, det har taget at løse tvister
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
e)
f)
i hvilket omfang resultaterne af ATB-procedurerne er blevet efterlevet, hvis
dette vides
hvis det er relevant, samarbejdet inden for netværk af ATB-instanser, der letter
løsningen af grænseoverskridende tvister.
Artikel 8
Effektivitet
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-procedurer er effektive og opfylder følgende krav:
a)
b)
ATB-proceduren er lettilgængelig for begge parter, uanset hvor de er bosat/etableret
parterne har adgang til proceduren uden at være forpligtet til at bruge en retlig
repræsentant; parterne kan dog lade sig repræsentere eller bistå af tredjemand i en
hvilken som helst fase af proceduren
ATB-proceduren er gratis eller kun forbundet med beskedne omkostninger for
forbrugerne
tvisten løses inden for 90 dage fra datoen for ATB-instansens modtagelse af klagen. I
tilfælde af komplekse tvister kan ATB-instansen forlænge denne frist.
Artikel 9
Rimelighed
1.
I forbindelse med ATB-procedurer sikrer medlemsstaterne:
a)
b)
2.
at parterne har mulighed for at fremsætte deres synspunkter og gøre sig
bekendt med den anden parts anbringender samt i givet fald ekspertudtalelser
at resultaterne af ATB-proceduren stilles skriftligt til rådighed for begge parter
eller på et varigt medium, idet de også begrundes.
c)
d)
I forbindelse med ATB-procedurer, der har til formål at løse en tvist ved at foreslå en
løsning, sikrer medlemsstaterne:
a)
at forbrugeren, inden han accepterer den foreslåede løsning, oplyses om
følgende:
i)
ii)
iii)
b)
han kan vælge at acceptere eller ikke acceptere den foreslåede løsning
den foreslåede løsning kan være mindre favorabel end en afgørelse
truffet efter retsreglerne af en domstol
han kan søge uafhængig rådgivning, før forslaget til løsning accepteres
eller afvises
at parterne, inden de accepterer en foreslået løsning, oplyses om
retsvirkningerne heraf
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
c)
at parterne, inden de udtrykker deres accept af en foreslået løsning eller en
mindelig aftale, har rimelig tid til at overveje den.
KAPITEL III
OPLYSNING OG SAMARBEJDE
Artikel 10
Oplysninger, som de erhvervsdrivende skal give forbrugerne
1.
Medlemsstaterne sikrer, at erhvervsdrivende, der er etableret på deres område,
oplyser forbrugerne om, hvilke ATB-instanser de hører under, og som er kompetente
til at behandle potentielle tvister mellem dem og forbrugerne. Disse oplysninger skal
bl.a. omfatte adresserne på de relevante ATB-instansers netsteder og præcisere,
hvorvidt den erhvervsdrivende forpligter sig til at anvende disse instanser til at løse
tvister med forbrugerne.
De i stk. 1 omhandlede oplysninger skal være varigt tilgængelige på en nem, direkte
og fremtrædende måde på den erhvervsdrivendes netsted, hvis et sådant findes, i de
generelle betingelser for aftaler mellem den erhvervsdrivende og en forbruger om
salg af varer eller levering af tjenesteydelser samt i fakturaer og kvitteringer
vedrørende sådanne aftaler. De skal præcisere, hvor der kan findes yderligere
oplysninger om den pågældende ATB-instans og om betingelserne for dens
anvendelse.
Bestemmelserne i denne artikel berører ikke bestemmelserne i artikel 6, 7, og 8 i
direktiv 2011/83/EU vedrørende forbrugeroplysning i forbindelse med aftaler om
fjernsalg og aftaler indgået uden for fast forretningssted.
Artikel 11
Bistand til forbrugere
1.
Medlemsstaterne sikrer, at forbrugere kan opnå bistand for så vidt angår tvister, der
opstår i forbindelse med grænseoverskridende salg af varer eller levering af
tjenesteydelser. Bistanden skal navnlig hjælpe forbrugerne med at få adgang til en
ATB-instans, der opererer i en anden medlemsstat, og som er kompetent til at
behandle deres grænseoverskridende tvist.
Medlemsstaterne kan overdrage ansvaret for den i stk. 1 omhandlede opgave til deres
centre i Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre, forbrugersammenslutninger
eller ethvert andet organ.
Artikel 12
Generelle oplysninger
Medlemsstaterne
sikrer,
at
ATB-instanser,
forbrugersammenslutninger,
erhvervsorganisationer, centrene i Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre og i givet fald
2.
3.
2.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de organer, der er udpeget i overensstemmelse med artikel 11, stk. 2, på deres lokaliteter og
netsteder offentliggør listen over ATB-instanser, jf. artikel 17, stk. 3.
Artikel 13
Samarbejde mellem ATB-instanser om løsning af grænseoverskridende tvister
1.
2.
Medlemsstaterne sikrer, at
grænseoverskridende tvister.
ATB-instanser
samarbejder
om
løsningen
af
Findes der på et sektorspecifikt område i Unionen et netværk af ATB-instanser, der
letter løsningen af grænseoverskridende tvister, tilskynder medlemsstaterne ATB-
instanser, der behandler tvister på det pågældende område, til at blive medlemmer af
dette netværk.
Kommissionen offentliggør en liste med de i stk. 1 omhandlede netværks navne og
kontaktoplysninger. Kommissionen ajourfører om nødvendigt denne liste hvert andet
år.
3.
Artikel 14
Samarbejde mellem ATB-instanser og nationale myndigheder, der håndhæver EU-lovgivning
om forbrugerbeskyttelse
1.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanserne samarbejder med de nationale
myndigheder med ansvar for håndhævelse af EU-lovgivning om
forbrugerbeskyttelse.
Dette samarbejde skal bl.a. omfatte gensidig underretning om erhvervsdrivendes
forretningspraksis, som forbrugere har klaget over. Det skal også omfatte levering af
teknisk vurdering og tekniske oplysninger fra disse nationale myndigheder til ATB-
instanser, når det er nødvendigt for behandlingen af enkelttvister.
Medlemsstaterne sikrer, at samarbejde og gensidig underretning i henhold til stk. 1
og 2 overholder reglerne om beskyttelse af personoplysninger i direktiv 95/46/EF.
2.
3.
KAPITEL IV
OVERVÅGNING AF ATB-INSTANSER
Artikel 15
Udpegning af kompetente myndigheder
1.
Medlemsstaterne udpeger hver især en kompetent myndighed, der skal have ansvaret
for at overvåge, hvordan de ATB-instanser, der er etableret på deres område,
fungerer og udvikler sig. De meddeler Kommissionen, hvilken myndighed de har
udpeget.
Kommissionen udarbejder en liste over de kompetente myndigheder, den har fået
meddelelse om i henhold til stk. 1, og offentliggør denne liste i
Den Europæiske
Unions Tidende.
2.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 16
Oplysninger, som ATB-instanser skal give de kompetente myndigheder
1.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser, som er etableret på deres område,
meddeler den kompetente myndighed følgende:
a)
b)
deres navn, kontaktoplysninger og netsted
oplysninger om deres opbygning og finansiering, herunder oplysninger om de
fysiske personer, der varetager den alternative tvistbilæggelse, hvordan de
aflønnes, og hvem deres arbejdsgiver er
deres procedureregler
i givet fald, deres gebyrer
ATB-procedurens omtrentlige varighed
det eller de sprog, hvorpå der kan indgives klage, og hvorpå ATB-proceduren
kan afvikles
oplysninger om de forhold, der er nødvendige til at fastslå deres kompetence
en begrundet udtalelse, hvori ATB-instansen selv vurderer, om den kan
betegnes som en ATB-instans, der falder ind under dette direktivs
anvendelsesområde, og om den opfylder kravene i kapitel II.
c)
d)
e)
f)
g)
h)
I tilfælde af ændringer af de i litra a) til g) omhandlede oplysninger skal ATB-
instanser omgående meddele disse til den kompetente myndighed.
2.
Medlemsstaterne sikrer, at ATB-instanser mindst en gang om året meddeler de
kompetente myndigheder følgende oplysninger:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
antal modtagne klager og disses art
procentdel af ATB-procedurer, der er indstillet, inden man er nået frem til et
resultat
den gennemsnitlige tid, det har taget at løse de modtagne klager
i hvilket omfang resultaterne af ATB-procedurerne er blevet efterlevet, hvis
dette vides
relevante statistiske data, som viser, hvordan de erhvervsdrivende anvender
alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med deres tvister med forbrugerne
eventuelle tilbagevendende problemer, som fører til tvister mellem forbrugere
og erhvervsdrivende
hvis det er relevant, en vurdering af effektiviteten af deres samarbejde inden
for netværk af ATB-instanser, der letter løsningen af grænseoverskridende
tvister
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
h)
instansens egen evaluering af dens ATB-procedures effektivitet og af
eventuelle metoder til forbedring heraf.
Artikel 17
De kompetente myndigheders og Kommissionens rolle
1.
De kompetente myndigheder vurderer på grundlag af de i overensstemmelse med
artikel 16, stk. 1, modtagne oplysninger, om de ATB-instanser, de har fået
underretning om, kan betegnes som ATB-instanser, der falder ind under
anvendelsesområdet for dette direktiv, og om de opfylder kravene i kapital II.
De kompetente myndigheder udarbejder på grundlag af den i stk. 1 omhandlede
vurdering en liste over de ATB-instanser, der opfylder betingelserne i stk. 1.
Listen skal omfatte følgende:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
navn, kontaktoplysninger og netsted for disse ATB-instanser
i givet fald, deres gebyrer
det eller de sprog, hvorpå der kan indgives klage, og hvorpå ATB-proceduren
kan afvikles
de forhold, der er nødvendige til at fastslå deres kompetence
hvorvidt parterne eller i givet fald deres repræsentanter skal være fysisk til
stede
hvorvidt resultaterne af proceduren er bindende eller ej.
2.
De kompetente myndigheder tilsender Kommissionen denne liste. I tilfælde af, at den
kompetente myndighed får tilsendt ændringer i overensstemmelse med artikel 16,
stk. 1, andet afsnit, ajourføres listen omgående og de relevante oplysninger meddeles
Kommissionen.
3.
Kommissionen udarbejder en liste over de ATB-instanser, den har fået underretning
om i overensstemmelse med stk. 2, og ajourfører denne liste, hver gang den
meddeles ændringer i overensstemmelse med stk. 2, tredje afsnit, andet punktum.
Kommissionen offentliggør denne liste og ajourføringerne heraf og sender den til de
kompetente myndigheder og medlemsstaterne.
De kompetente myndigheder offentliggør hver især den konsoliderede liste over
ATB-instanser, jf. stk. 3, på deres netsted og på enhver anden måde, som de måtte
finde passende.
Hvert andet år offentliggør de kompetente myndigheder en rapport om ATB-
instansernes udvikling og virkemåde. Rapporten skal især:
a)
hvis det er relevant, afdække de områder, hvor tvister, som er omfattet af dette
direktiv, endnu ikke er omfattet af ATB-procedurer
4.
5.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
c)
afdække bedste praksis hos ATB-instanser
hvis det er relevant, påpege mangler - underbygget med statistiske data - der
forhindrer ATB-instanser i at fungere efter hensigten i forbindelse med både
nationale og grænseoverskridende tvister
eventuelt fremsætte henstillinger til, hvordan man kan forbedre den måde,
hvorpå ATB-instanser fungerer.
d)
KAPITEL V
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 18
Sanktioner
Medlemsstaterne fastsætter bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af de nationale
bestemmelser, der er vedtaget i medfør af artikel 10 og artikel 16, stk. 1 og 2, i dette direktiv,
og træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne
skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsernes grovhed og have afskrækkende
virkning.
Artikel 19
Ændring af forordning (EF) nr. 2006/2004
I bilaget til forordning (EF) nr. 2006/2004 indsættes som punkt 20:
"20. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv […] af […] om alternativ
tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktivet om ATB på
forbrugerområdet) (EUT L […] af […], s. […]): artikel 10."
Artikel 20
Ændring af direktiv 2009/22/EF
I bilaget til direktiv 2009/22 indsættes som punkt 14:
"14. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv […] af […] om alternativ
tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbrugerområdet og om ændring af
forordning (EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktivet om ATB på
forbrugerområdet) (EUT L […] af […], s. […]): artikel 10."
Artikel 21
Underretning
1.
Senest den [samme dato som i artikel 22, stk. 1, indsættes af Publikationskontoret =
datoen for direktivets gennemførelse] tilsender medlemsstaterne Kommissionen
følgende oplysninger:
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
b)
hvis det er relevant, navne og kontaktoplysninger på de organer, der er udpeget
i overensstemmelse med artikel 11, stk. 2, og
hvilke kompetente myndigheder der er udpeget i overensstemmelse med artikel
15, stk. 1.
Medlemsstaterne underretter Kommissionen om eventuelle efterfølgende ændringer
af disse oplysninger.
2.
Senest den [dato
indsættes af Publikationskontoret: seks måneder efter den
gennemførelsesdato, der skal indsættes i artikel 22, stk. 1]
tilsender medlemsstaterne
Kommissionen den første liste, jf. artikel 17, stk. 2.
Kommissionen fremsender de i stk. 1, litra a), omhandlede oplysninger til
medlemsstaterne.
Artikel 22
Gennemførelse
1.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme dette direktiv senest den [dato
indsættes af Publikationskontoret:
18 måneder efter ikrafttrædelsen].
De tilsender straks Kommissionen disse
bestemmelser med en sammenligningstabel, som viser sammenhængen mellem de
pågældende love og bestemmelser og dette direktiv.
Lovene og bestemmelserne skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette
direktiv eller skal ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere
regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de vigtigste nationale
retsforskrifter, som de udsteder på det område, der er omfattet af dette direktiv.
Artikel 23
Rapport
Senest den [dato
indsættes af Publikationskontoret: fem år efter ikrafttrædelsen]
og derefter
hvert tredje år forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg en rapport om anvendelsen af dette direktiv. Rapporten skal
vurdere udviklingen vedrørende og anvendelsen af ATB-instanser samt dette direktivs
virkninger for forbrugere og erhvervsdrivende. Rapporten ledsages i givet fald af forslag til
ændringer af direktivet.
Artikel 24
Ikrafttrædelse
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
3.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 25
Adressater
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450836_0024.png
BILAG
1.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/65/EF af 23. september 2002 om
fjernsalg af finansielle tjenesteydelser til forbrugerne og om ændring af Rådets
direktiv 90/619/EØF samt direktiv 97/7/EF og 98/27/EF (artikel 14, stk. 1) (EFT L
271 af 9.10.2002, s. 16).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/122/EF af 14. januar 2009 om
beskyttelse af forbrugerne i forbindelse med visse aspekter ved timeshareaftaler,
aftaler om længerevarende ferieprodukter, videresalgs- og bytteaftaler (artikel 14,
stk. 2) (EUT L 33 af 3.2.2009, s. 10).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/39/EF af 21. april 2004 om markeder
for finansielle instrumenter, om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF og 93/6/EØF
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/12/EF og om ophævelse af
Rådets direktiv 93/22/EØF (artikel 53, stk. 1) (EUT L 145 af 30.4.2004, s. 1).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/92/EF af 9. december 2002 om
forsikringsformidling (artikel 11, stk. 1) (EUT L 9 af 15.1.2003, s. 3).
Europa-parlamentets og Rådets direktiv 97/67/EF af 15. december 1997 om fælles
regler for udvikling af Fællesskabets indre marked for posttjenester og forbedring af
disse tjenesters kvalitet (artikel 19, stk. 1, tredje afsnit) (EUT L 52 af 27.2.2008,
s. 3).
2.
3.
4.
5.
DA
24
DA