Europaudvalget 2011
KOM (2011) 0806
Offentligt
1450849_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.11.2011
KOM(2011) 806 endelig
2011/0381 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af trichlorisocyanursyre med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11,
stk. 2, i forordning (EF) nr. 1225/2009
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0002.png
BEGRUNDELSE
B
AGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Forslaget vedrører anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30.
november 2009 om beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer
af Det Europæiske Fællesskab
1
("grundforordningen"), i forbindelse med
udløbsundersøgelsen vedrørende den gældende antidumpingtold på importen af
trichlorisocyanursyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
0
Generel baggrund
Forslaget er udarbejdet som led i gennemførelsen af grundforordningen og er resultatet
af en undersøgelse, der er foretaget i overensstemmelse med de indholdsmæssige og
proceduremæssige krav i grundforordningen.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Ved
forordning
(EF)
nr.
1631/2005
2
indførte
Rådet
endelige
antidumpingforanstaltninger bestående af individuelle toldsatser på mellem 7,3 % og
40,5 % samt en resttold på 42,6 %
3
på importen af trichlorisocyanursyre med
oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
Ved forordning (EF) nr. 855/2010
4
sænkede Rådet den individuelle toldsats, der blev
anvendt over for en af virksomhederne, fra 14,1 % til 3,2 %.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
De interesserede parter, der er berørt af proceduren, har i overensstemmelse med
grundforordningens bestemmelser haft mulighed for at forsvare deres interesser i
forbindelse med undersøgelsen.
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekspertbistand.
1
2
3
4
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 261 af 7.10.2005, s. 1.
Toldsatserne varierer fra 7,3 % (Puyang) til 8,1 % (Hebei), 14,1 % (Heze), 40,5 % (Zhucheng) til
42,6 % (andre eksporterende producenter).
EUT L 254 af 29.9.2010, s. 1.
DA
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0003.png
Konsekvensanalyse
Forslaget er et resultat af gennemførelsen af grundforordningen.
Grundforordningen foreskriver ikke en generel konsekvensanalyse, men indeholder en
udtømmende liste over de forhold, der skal vurderes.
F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Den 6. oktober 2010 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse i
Den Europæiske
Unions
Tidende
5
om
indledning
af
en
udløbsundersøgelse
af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af trichlorisocyanursyre med
oprindelse i Kina ("indledningsmeddelelsen").
Den fornyede undersøgelse blev indledt efter en begrundet anmodning indgivet af
European Chemical Industry Council på vegne af EU-producenter, der tegner sig for en
betydelig del, i dette tilfælde mere end 90 %, af EU-produktionen af
trichlorisocyanursyre.
Den fornyede undersøgelse viste, at der fortsat fandt dumping sted i forbindelse med
den pågældende vare, som, hvis antidumpingforanstaltningerne ophævedes, ville
betyde, at EU-erhvervsgrenen fortsat ville blive påført skade. Det blev yderligere
fastslået, at det ikke vil være i strid med EU's interesser, hvis foranstaltningerne
videreføres.
Det foreslås derfor, at Rådet vedtager vedlagte forslag til forordning for at forlænge de
gældende foranstaltninger, og at det offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
Retsgrundlag
Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
6
.
Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Foranstaltningens form er beskrevet i ovennævnte grundforordning og giver ikke
mulighed for nationale beslutninger.
Det er ikke relevant at forklare, hvordan byrder af finansiel eller administrativ art, der
5
6
EUT C 270 af 6.10.2010, s. 7.
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pålægges EU, nationale regeringer, regionale og lokale myndigheder, erhvervsdrivende
og borgere, begrænses mest muligt og står i rimeligt forhold til forslagets mål.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: forordning.
Andre midler vil ikke være hensigtsmæssige af følgende grund:
Grundforordningen foreskriver ikke alternative muligheder.
B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget får ingen konsekvenser for EU’s budget.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0005.png
2011/0381 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af trichlorisocyanursyre med
oprindelse i Folkerepublikken Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11,
stk. 2, i forordning (EF) nr. 1225/2009
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1225/2009 af 30. november 2009 om
beskyttelse mod dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske
Fællesskab
7
("grundforordningen"), særlig artikel 11, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen ("Kommissionen") forelagt efter
høring af det rådgivende udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
PROCEDURE
Gældende foranstaltninger
Ved
forordning
(EF)
nr.
1631/2005
8
indførte
Rådet
endelige
antidumpingforanstaltninger bestående af individuelle toldsatser på mellem 7,3 % og
40,5 % samt en resttold på 42,6 %
9
på importen af trichlorisocyanursyre med
oprindelse i Folkerepublikken Kina ("Kina").
Ved forordning (EF) nr. 855/2010
10
sænkede Rådet den individuelle toldsats, der blev
anvendt over for en af virksomhederne, fra 14,1 % til 3,2 %.
(2)
7
8
9
10
EUT L 343 af 22.12.2009, s. 51.
EUT L 261 af 7.10.2005, s. 1.
Toldsatserne varierer fra 7,3 % (Puyang) til 8,1 % (Hebei), 14,1 % (Heze), 40,5 % (Zhucheng) til
42,6 % (andre eksporterende producenter).
EUT L 254 af 29.9.2010, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0006.png
2.
(3)
Anmodning om en fornyet undersøgelse
Efter offentliggørelsen af en meddelelse om det forestående udløb
11
af de gældende
endelige antidumpingforanstaltninger modtog Kommissionen den 6. juli 2010 en
anmodning om indledning af en udløbsundersøgelse af disse foranstaltninger i henhold
til grundforordningens artikel 11, stk. 2. Anmodningen er indgivet af European
Chemical Industry Council (CEFIC) ("ansøgeren") på vegne af EU-producenter, som
tegner sig for en væsentlig del, i dette tilfælde mere end 90 %, af den samlede EU-
produktion af trichlorisocyanursyre.
Anmodningen var begrundet med, at foranstaltningernes udløb sandsynligvis vil
medføre fortsat eller fornyet dumping med deraf følgende skade for EU-
erhvervsgrenen.
3.
Indledning
(4)
(5)
Kommissionen fastslog efter høring af det rådgivende udvalg, at der forelå
tilstrækkelige beviser til at berettige indledningen af en udløbsundersøgelse, og
offentliggjorde den 6. oktober 2010 en meddelelse i
Den Europæiske Unions
Tidende
12
("indledningsmeddelelsen") om indledning af en sådan undersøgelse i
henhold til grundforordningens artikel 11, stk. 2.
4.
Undersøgelse
4.1.
Undersøgelsesperiode
(6)
Den nuværende undersøgelsesperiode (NUP) varede fra den 1. juli 2009 til den 30.
juni 2010. Sandsynligheden for fortsat eller fornyet skade blev undersøgt i perioden
fra den 1. januar 2007 til udløbet af NUP (den betragtede periode).
4.2.
Parter, som er berørt af undersøgelsen
(7)
Kommissionen underrettede officielt ansøgerne, den anden kendte EU-producent, de
eksporterende producenter, importørerne og de brugere, som den vidste var berørt af
sagen, samt repræsentanterne for Kina om indledningen af udløbsundersøgelsen.
Kommissionen gav også interesserede parter lejlighed til at tilkendegive deres
synspunkter skriftligt og til at anmode om at blive hørt inden for den frist, der var
fastsat i indledningsmeddelelsen. Alle interesserede parter, der anmodede om at blive
hørt og påviste, at der var særlige grunde til, at de burde høres, blev hørt.
I betragtning af det tilsyneladende store antal eksporterende producenter i Kina og
ikke-forretningsmæssigt
forbundne
EU-importører
anførtes
det
i
indledningsmeddelelsen, at man påtænkte at anvende stikprøveudtagning blandt disse
parter i overensstemmelse med grundforordningens artikel 17.
For at sætte Kommissionen i stand til at afgøre, om det var nødvendigt at anvende
stikprøver, og i bekræftende fald at udtage en sådan, blev ovennævnte parter i henhold
(8)
(9)
(10)
11
12
EUT C 104 af 23.4.2010, s. 15.
EUT C 270 af 6.10.2010, s. 7.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til grundforordningens artikel 17 anmodet om at give sig til kende senest 15 dage efter
offentliggørelsen af meddelelsen om indledning af undersøgelsen og meddele
Kommissionen de oplysninger, der blev anmodet om i indledningsmeddelelsen.
(11)
(12)
(13)
Ingen af de eksporterende producenter i Kina samarbejdede i forbindelse med
undersøgelsen.
Nogle enkelte importørvirksomheder gav sig oprindeligt til kende, men trak sig senere
tilbage fra samarbejdet.
Kommissionen sendte spørgeskemaer til alle parter, som den vidste var berørt af
sagen, inden for de frister, der var fastsat i indledningsmeddelelsen. Der blev modtaget
svar fra de tre kendte EU-producenter og to brugere.
Kommissionen indhentede og efterprøvede alle de oplysninger, som den anså for
nødvendige med henblik på at fastslå, om der var sandsynlighed for, at der fortsat eller
igen ville finde dumping sted med deraf følgende skade, og for at fastslå EU's
interesser. Der blev aflagt kontrolbesøg hos de to største EU-producenter:
Fluidra (Inquide Sau), Passeig de Sanllehy, 25, 08213 Polinya (Barcelona), Spanien
Ercros (Aragonesas), Avenida Diagonal 595, Barcelona, Spanien.
B.
(15)
DEN PÅGÆLDENDE VARE OG SAMME VARE
(14)
-
-
Den pågældende vare, der er omfattet af undersøgelsen, er trichlorisocyanursyre og
tilberedninger heraf ("TCCA"), også kaldet "symclosen" i den internationale
fællesbenævnelse (INN), henhørende under KN-kode ex 2933 69 80 og ex 3808 94 20
(Taric-kode 2933 69 80 70 og 3808 40 20 20) og med oprindelse i Folkerepublikken
Kina.
TCCA er et kemisk produkt, der anvendes som et bredspektret organisk desinfektions-
og blegemiddel baseret på klor, navnlig til desinficering af vand i svømmebassiner.
Det sælges i form af pulver, granulat, tabletter eller flager. Alle former af TCCA og
tilberedninger heraf har de samme grundlæggende kendetegn (kemisk
sammensætning) og egenskaber (desinfektionsmiddel) og har alle tilsvarende
anvendelsesformål, hvorfor de anses for at være en og samme vare.
Den nuværende undersøgelse bekræftede, at den pågældende vare fremstillet af de
eksporterende producenter og solgt til EU, hvad angår fysiske og kemiske egenskaber
og anvendelsesformål, er identisk med den vare, der fremstilles af EU-producenterne
og sælges på markedet i EU, og den vare, der fremstilles og sælges af producenten i
referencelandet på både hjemmemarkedet og eksportmarkederne. De anses derfor for
at være samme vare, jf. grundforordningens artikel 1, stk. 4.
C.
1.
SANDSYNLIGHEDEN FOR FORTSAT ELLER FORNYET DUMPING
Indledende bemærkninger
(16)
(17)
(18)
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 11, stk. 2, blev der foretaget en
fornyet undersøgelse med henblik på at fastslå, om de gældende foranstaltningers
bortfald sandsynligvis vil medføre, at der fortsat eller igen vil finde dumping sted.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(19)
(20)
Som nævnt ovenfor henvendte ingen af de 30 kendte eksporterende producenter sig
under stikprøveundersøgelsen eller gav sig til kende i løbet af undersøgelsen.
Eftersom ingen af de eksporterende producenter i Kina samarbejdede, er
konklusionerne vedrørende sandsynligheden for fortsat eller fornyet dumping baseret
på de foreliggende faktiske oplysninger i overensstemmelse med grundforordningens
artikel 18, nemlig Eurostats oplysninger, anmodningen om en fornyet undersøgelse og
officielle kinesiske eksportstatistikker.
Derudover blev oplysninger fra den samarbejdsvillige eksporterende producent i
referencelandet Japan anvendt som grundlag for fastsættelse af den normale værdi.
2.
2.1
Dumping af import i NUP
Referenceland
(21)
(22)
Folkerepublikken Kina har overgangsøkonomi, og derfor skulle den normale værdi
som omtalt i grundforordningens artikel 2, stk. 7, litra a), fastsættes på grundlag af
prisen eller den beregnede normale værdi i et egnet tredjeland med markedsøkonomi
(referencelandet) eller på grundlag af prisen ved eksport fra referencelandet til andre
lande, herunder Den Europæiske Union, eller, hvor dette ikke er muligt, på ethvert
andet rimeligt grundlag, herunder den pris, der faktisk er betalt eller skal betales i EU
for samme vare, om nødvendigt justeret for at indregne en rimelig fortjenstmargen.
Kommissionen oplyste i sin indledningsmeddelelse, at Japan var blevet benyttet i den
foregående undersøgelse som et egnet land med markedsøkonomi til at fastsætte den
normale værdi for Kina, og at Kommissionen havde til hensigt at benyttet Japan igen
til samme formål. I forbindelse med denne fornyede undersøgelse blev producenter i
andre lande med markedsøkonomi ligeledes kontaktet med henblik på samarbejde,
heriblandt USA og Taiwan. Men kun en eksporterende producent i Japan
samarbejdede.
Det konkluderedes derfor, at Japan var et passende referenceland. Der blev i den
forbindelse ikke modtaget bemærkninger eller indsigelser fra de berørte parter med
hensyn til valget af dette land.
2.2
Normal værdi
(23)
(24)
(25)
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 7, blev den normale værdi
fastsat på grundlag af oplysninger fra den samarbejdsvillige eksporterende producent i
referencelandet, dvs. på grundlag af de priser, der var betalt eller skulle betales på
hjemmemarkedet i Japan for samme varer, for hvilke salget fandtes at finde sted i
normal handel.
Det blev først konstateret for den samarbejdsvillige eksporterende producent i Japan,
hvorvidt det samlede hjemmemarkedssalg af samme vare til ikke-forretningsmæssigt
forbundne kunder var repræsentativt, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 2, dvs. om
det svarede til 5 % eller mere af det samlede eksportsalg af den pågældende vare til
EU. Det konstateredes, at hjemmemarkedssalget for den samarbejdsvillige
eksporterende producent i Japan var repræsentativt i NUP.
(26)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(27)
(28)
Det blev herefter undersøgt, om hjemmemarkedssalget havde fundet sted i normal
handel i overensstemmelse med grundforordningens artikel 2, stk. 4.
Eftersom salget på hjemmemarkedet ansås for fortjenstgivende, blev den normale
værdi baseret på den faktiske hjemmemarkedspris, beregnet som et vejet gennemsnit, i
NUP.
2.3
Eksportpris
(29)
Da ingen af de eksporterende producenter i Kina udviste samarbejdsvilje, blev
eksportprisen beregnet ved hjælp af Eurostats oplysninger.
2.4
Sammenligning
(30)
Sammenligningen mellem den vejede gennemsnitlige normale værdi og den vejede
gennemsnitlige eksportpris blev foretaget på grundlag af prisen ab fabrik og i samme
handelsled. For at sikre en rimelig sammenligning mellem den normale værdi og
eksportprisen blev der taget hensyn til forskelle i faktorer, der påvirker priserne og
prissammenligneligheden, jf. grundforordningens artikel 2, stk. 10. Således blev der
indrømmet justeringer for forskelle i transport- og forsikringsomkostninger.
2.5
Dumpingmargen
(31)
Som omhandlet i grundforordningens artikel 2, stk. 11, blev den normale værdi,
beregnet som et vejet gennemsnit, sammenlignet med den vejede gennemsnitlige
eksportpris. Ud fra ovennævnte metode beløber den fastsatte dumpingmargin sig til
75 %.
3.
3.1
Udvikling i importen, hvis foranstaltningerne ophæves
Indledende bemærkning
(32)
(33)
Foruden undersøgelsen af, om der fandt dumping sted i NUP, blev sandsynligheden
for fortsat dumping ligeledes undersøgt.
Følgende elementer blev i den forbindelse undersøgt: den uudnyttede kapacitet i Kina,
EU-markedets tiltrækningskraft på kinesiske eksporterende producenter og deres
eksport til tredjelande.
3.2
De kinesiske eksporterende producenters uudnyttede kapacitet
(34)
Da der ikke forelå andre oplysninger vedrørende produktionskapacitet, blev analysen
foretaget på grundlag af oplysningerne i anmodningen om en fornyet undersøgelse, jf.
grundforordningens artikel 18.
I henhold til anmodningen om fornyet undersøgelse forblev udnyttelsen af
produktionskapaciteten i Kina lav i den betragtede periode, dvs. under 40 %. Som
følge af en enorm produktionskapacitet og en lav efterspørgsel på hjemmemarkedet er
der tilsyneladende en uudnyttet kapacitet i Kina på mere end 180 000 tons, som kan
eksporteres. Dette skal ses i forhold til forbruget i EU på ca. 44 000 tons i NUP.
3.3. EU-markedets tiltrækningskraft
(35)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(36)
EU-markedets tiltrækningskraft afspejles i, at indførelsen af antidumpingtold ikke har
kunnet stoppe ekspansionen af den kinesiske eksport til EU. Selv om importmængden
i perioden 2007-2009 var lavere sammenlignet med undersøgelsesperioden i den
oprindelige undersøgelse, der førte til indførelsen af foranstaltningerne, var
importmængden i NUP højere og nåede op på 22 696 tons.
På trods af stigningen i den gennemsnitlige importpris i den betragtede periode, har
priserne konstant været lavere end EU-erhvervsgrenens priser.
Det faktum, at importen fra Kina i den betragtede periode er steget til et niveau i NUP,
der var højere end i den oprindelige undersøgelsesperiode, viser, at Kina fortsat har
interesse i EU-markedet.
3.4.
Eksportpriser til tredjelande
(37)
(38)
(39)
De kinesiske eksportstatistikker blev undersøgt for så vidt angår eksportmængderne
fra Kina og priser ved salg til tredjelande. Ifølge disse statistikker var 24 % af
eksporten fra Kina i 2010 rettet mod EU-markedet. EU's eksportpriser på fob-niveau
var lidt højere end priserne ved eksport til resten af verden. Men i mangel af
samarbejde og oplysninger i anmodningen om en fornyet undersøgelse med hensyn til
eksport til andre tredjelande kunne der ikke foretages en sammenligning mellem disse
cif-priser og EU-erhvervsgrenens gennemsnitspriser. Det faktum, at eksportpriserne
ved salg til tredjelande gennemsnitligt er lavere i forhold til priserne ved eksport til
EU, kan imidlertid ses som en angivelse af, at EU-markedet er et attraktivt marked for
de kinesiske eksporterende producenter, og at eksportmængden sandsynligvis vil stige
yderligere, hvis der ikke indføres foranstaltninger.
4.
Konklusion vedrørende sandsynligheden for fortsat eller fornyet dumping
(40)
På grundlag af ovenstående resultater kan det konkluderes, at eksporten fra Kina stadig
dumpes, og at der er sandsynlighed for fortsat dumping på EU-markedet, hvis de
nuværende antidumpingforanstaltninger ophæves. I betragtning af den overskydende
kapacitet i Kina og EU-markedets tiltrækningskraft, baseret på en sammenligning
mellem eksportpriserne til EU og priserne ved eksport til tredjelande, er det
sandsynligt, at mængden af dumpingimport fra Kina til EU vil øges betydeligt, hvis
foranstaltningerne får lov til at udløbe.
D.
1.
SITUATIONEN PÅ EU-MARKEDET
Definition af EU-erhvervsgrenen
(41)
Den pågældende vare fremstilles i EU af tre virksomheder. De anses derfor for at
udgøre erhvervsgrenen i EU, jf. grundforordningens artikel 4, stk. 1, og artikel 5, stk. 4
(i det følgende benævnt "EU-erhvervsgrenen").
2.
Indledende bemærkning
(42)
Der blev indhentet oplysninger via Eurostat-statistikkerne, anmodningen om fornyet
undersøgelse, spørgeskemabesvarelser og oplysninger, der var blevet indhentet under
kontrolbesøgene.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0011.png
(43)
De økonomiske indikatorer vedrørende produktion, kapacitet, kapacitetsudnyttelse,
salgsvolumen, markedsandel og beskæftigelse er baseret på oplysninger fra de tre EU-
producenter. Alle de andre indikatorer er udelukkende baseret på oplysninger fra
ansøgerne som følge af det lave samarbejdsniveau hos en af EU-producenterne, der
ikke var ansøger i denne undersøgelse. Eftersom ansøgerne tegnede sig for ca. 90 % af
EU-produktionen i NUP, ansås deres oplysninger for repræsentative for EU-
erhvervsgrenen i forbindelse med denne undersøgelse. Kun oplysninger fra ansøgerne
blev kontrolleret på stedet.
Oplysningerne vedrørende EU-erhvervsgrenens økonomiske situation og forbruget
måtte af fortrolighedshensyn kun angives i indeksform, jf. grundforordningens artikel
19. Dette skyldes, at disse økonomiske indikatorer kun vedrører to producenter eller i
visse tilfælde tre producenter, hvoraf en kun udøver virksomhed af marginalt omfang
inden for sektoren.
I juni 2009 lukkede en af ansøgerne det ene af to produktionsanlæg, standsede
produktionen med virkning fra denne dato og afskedigede samtlige medarbejdere. I
første omgang blev det pågældende anlæg standset i nogle måneder, men blev herefter
endeligt lukket i januar 2010. Dette havde en vis indvirkning på en række indikatorer
såsom forbrug, produktionsvolumen og produktivitet som nærmere forklaret i
betragtning 47 og 62.
3.
Forbrug på EU-markedet
(44)
(45)
(46)
(47)
EU-forbruget blev fastsat på grundlag af de tre EU-producenters salgsmængder på EU-
markedet og importoplysninger fra Eurostat.
Mellem 2007 og 2009 faldt EU-forbruget af TCCA med 19 %, inden det steg i NUP til
et niveau, der var 6 % højere end i 2007. I 2008 og 2009 kan denne tendens forklares
ved de kombinerede virkninger af den lavere efterspørgsel som følge af den
verdensomspændende økonomiske krise og den begrænsede forsyning som følge af
lukningen af et produktionsanlæg i 2009 (se betragtning 45). Det højere EU-forbrug i
NUP skyldes hovedsageligt genopretningen efter den økonomiske krise og stigningen i
importen fra Kina.
Tabel 1
EU-forbrug
2007
2008
2009
NUP
EU-forbrug (tons)
Indeks (2007 = 100)
100
93
81
106
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0012.png
4.
(48)
Mængde og markedsandel for dumpingimporten fra Folkerepublikken
Kina
Nedenfor ses udviklingstendensen for mængderne og markedsandelene ved
dumpingimport fra Kina. Følgende mængder og markedsandele er baseret på
importstatistikker fra Eurostat, eftersom ingen kinesiske eksportører/producenter
samarbejdede i forbindelse med denne undersøgelse.
Importmængden af TCCA fra Kina faldt en smule i 2008 og 2009. Denne nedgang i
importen efterfulgtes af en betydelig stigning i NUP (med over 35 % i forhold til
2009). På samme måde opnåede importen fra Kina en stadig større andel af markedet i
den betragtede periode.
Tabel 2
Mængder og markedsandele for importen fra Kina
(49)
2007
Importmængde i tons
17 957
2008
2009
NUP
17 298
16 645
22 696
Indeks (2007 = 100)
Markedsandele
(intervaller)
100
40 %-
50 %
96
40 %-
50 %
93
45 %-
55 %
126
50 %-
60 %
5.
5.1
Prisudvikling for dumpingimporten fra Folkerepublikken Kina og
prisunderbud
Prisudvikling
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0013.png
(50)
Priserne på importen af varer fra Kina er steget støt med 11,3 %. Denne tendens
skyldes dels udviklingen i priserne på den vigtigste råvarekomponent, som steg
betydeligt i 2009 og NUP, dels muligvis i et vist omfang ændringer i produktmikset
13
.
Tabel 3
Kinas enhedspris
2007
EUR/ton
Indeks (2007 = 100)
1 048
100
2008
1 052
100,4
2009
1 163
111
NUP
1 167
111,3
5.2
(51)
Prisunderbud
Generelt lå priserne på de kinesiske varer under EU-erhvervsgrenens priser i hele
perioden. For at fastsætte størrelsen af prisunderbuddet baserede Kommissionen sin
beregning på de gennemsnitlige cif-eksportpriser fra Kina ifølge Eurostat. Priserne på
den pågældende vare blev sammenlignet med EU-erhvervsgrenens vejede
gennemsnitlige pris, justeret til ab fabrik. Sammenligningen viste, at importen fra Kina
underbød EU-erhvervsgrenens priser med over 10 % uden at tage hensyn til den
gældende antidumpingtold.
6. Import fra andre lande
(52)
Mængde og markedsandele for importen fra andre lande i den betragtede periode
fremgår af nedenstående tabel. De pågældende oplysninger er baseret på Eurostat-tal.
Tabel 4
Import fra andre lande (mængde og markedsandel)
2007
Importmængder
fra
andre tredjelande (ton)
Markedsandel for import
fra andre tredjelande
(intervaller)
501
Under
2%
2008
239
Under
2%
2009
296
Under
2%
NUP
378
Under
2%
13
Den pågældende vare fremstilles i forskellige former inden for to hovedkategorier: granulat- og
pulverprodukter på den ene side og tabletter på den anden side. Priserne på tabletter er højere end
priserne på granulat- og/eller pulverprodukter. Dette indebærer, at priserne på den pågældende vare kan
variere alt efter variationer i sammensætningen af et bestemt produktmiks, således at et produktmiks
med en større andel tabletter er dyrere end et produktmiks med en forholdsmæssig større andel granulat-
og pulverprodukter.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0014.png
(53)
For så vidt angår mængder og markedsandele var importen fra andre tredjelande
ubetydelig i den betragtede periode. Importen fra USA, der også var omfattet af en
antidumpingforanstaltning, ophørte helt i den betragtede periode.
7.
EU-erhvervsgrenens økonomiske situation
(54)
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 3, stk. 5, undersøgte
Kommissionen alle relevante økonomiske faktorer og forhold, der har indflydelse på
EU-erhvervsgrenens situation.
7.1.
Produktion
(55)
Produktionen faldt væsentligt fra og med 2009 på grund af den verdensomspændende
økonomiske krise og lukningen af et produktionsanlæg i juni 2009, hvor anlæggets
produktion helt blev indstillet (se betragtning 45).
Tabel 5
EU-produktion
2007
EU-produktion
Mængdeindeks
(2007=100)
2008
2009
NUP
100
95,2
66,5
70,7
7.2.
Kapacitet og kapacitetsudnyttelsesgrad
(56)
Produktionskapaciteten fulgte den samme tendens som produktionen i den betragtede
periode. Kapacitetsudnyttelsesgraden blev imidlertid påvirket i positiv retning i NUP
af en række procesforbedringer.
Som et resultat af lukningen af et produktionsanlæg i 2009 (se betragtning 45) er de
indsamlede data til NUP begrænset til kapaciteten i det resterende anlæg.
Tabel 6
EU's produktionskapacitet og kapacitetsudnyttelse
(57)
2007
Produktionskapacitet
Indeks (2007=100)
Kapacitetsudnyttelse
Indeks (2007 = 100)
100
2008
101,5
2009
91,0
NUP
80,6
100
93,4
72,8
86,9
7.3.
Lagerbeholdninger
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0015.png
(58)
Denne indikator var baseret på oplysninger fra ansøgerne af de grunde, der er
omhandlet i betragtning 54. Kontrolbesøget hos virksomheden afslørede visse
sæsonmæssige mønstre for forbruget af TCCA, eftersom den pågældende vare
hovedsageligt anvendes om sommeren. Dette har indvirkning på lagerbeholdningernes
størrelse i løbet af året, hvor lagrene er størst om vinteren og betydeligt mindre i
sommerperioden. Tallene for perioden 2007-2009 viser lagerbeholdningerne pr. 31.
december i det pågældende år. Tallet for NUP viser imidlertid lagerbeholdningerne pr.
30. juni 2010, dvs. den periode, hvor lagerforbruget er størst. Derfor giver denne
indikator ikke mulighed for at foretage en korrekt sammenligning mellem NUP og
resten af den pågældende periode og anses således ikke for relevant i forbindelse med
vurderingen af skade.
7.4.
Salgsmængde
(59)
Den økonomiske krise havde negativ indflydelse på salgsmængden af den pågældende
vare på EU-markedet. Stigningen i NUP skyldes hovedsageligt det øgede EU-forbrug
som følge af genopretningen efter den økonomiske krise.
Tabel 7
Salg
2007
Mængde
100
Indeks (2007 = 100)
2008
2009
NUP
92
73
91
7.5.
Markedsandel
(60)
I den betragtede periode var EU-erhvervsgrenen var ikke i stand til at genvinde sin
markedsandel, som faldt betydeligt i den betragtede periode.
Tabel 8
EU-markedsandel
2007
EU-markedsandel
55 %-65 %
(intervaller)
2008
2009
NUP
50 %-
60 %
45 %-
55 %
45 %-
55 %
7.6.
Beskæftigelse og lønninger
(61)
Beskæftigelsen i sektoren faldt i EU i den betragtede periode, navnlig som følge af
nedlukningen af et af produktionsanlæggene (se betragtning 45). Derfor faldt EU-
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0016.png
erhvervsgrenens lønomkostninger tilsvarende. Gennemsnitslønningerne pr. ansat har
været relativt stabile i den betragtede periode.
Tabel 9
Beskæftigelse
2007
Ansatte
100
Indeks (2007 = 100)
Lønninger pr. ansat
100
Indeks (2007 = 100)
2008
2009
NUP
98,7
84,1
74,2
104,6
105,7
106,0
7.7.
Produktivitet
(62)
EU-erhvervsgrenens produktivitet, målt som produktion pr. ansat pr. år, udviklede sig
i negativ retning i den betragtede periode og faldt markant med ca. 20 % i 2009. Dette
skyldtes omorganiseringen i forbindelse med lukningen af produktionsanlæggene, som
stillede produktionen i bero i seks måneder i 2009 indtil den endelige lukning af
anlægget i januar 2010 (se betragtning 45). Produktiviteten steg på ny i NUP, selv om
den i det første halvår til dels blev påvirket af de negative tendenser i 2009.
Tabel 10
Produktivitet
2007
Produktivitet
100
Indeks (2007 = 100)
2008
2009
NUP
96,5
79,2
95,3
7.8.
Salgspriser
(63)
De gennemsnitlige enhedspriser for TCCA i EU (som vist i nedenstående tabel) steg
en smule mellem 2007 og 2009, men faldt derefter til 2007-niveauet i NUP.
Stigningen i perioden 2007-2009 er i et vist omfang forbundet med
produktmikseffekten (se fodnote 13).
Tabel 11
Salgspris på EU-markedet
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0017.png
2007
Gennemsnitlig
enhedspris —
(2007=100)
2008
2009
NUP
Indeks
100
104,6
111,4
103,1
7.9.
Rentabilitet
(64)
Rentabiliteten på salget af TCCA i EU udviklede sig negativt fra og med 2007 med et
betydeligt tab i 2009. Disse dårlige resultater skal ses på baggrund af, at en EU-
producent lukkede et produktionsanlæg i det pågældende år. I NUP var rentabiliteten
svagt positiv, men dog langt under det normale rentabilitetsniveau (dvs. 10 %
14
), som
forventes for denne erhvervssektor. Dette viser, at den finansielle situation i EU-
erhvervsgrenen stadig er svag.
Tabel 12
Rentabilitet
2007
Rentabilitet
(intervaller)
-10 % til 0 %
2008
-10 %
til 0 %
2009
-20 %
til 10 %
NUP
0 % til
10 %
7.10.
Investeringer og investeringsafkast
(65)
Der var ingen større kapitaludgifter i den betragtede periode. Indekstallene i tabellen
viser de foretagne investeringer med henblik på at forbedre produktiviteten og
produktionsprocessen. Indekset for investeringsafkast følger samme tendens som
rentabiliteten.
Tabel 13
Investeringer
2006
Nettoinvesteringer
100
Indeks (2007 = 100)
Investeringsafkast (interval)
-10 % til 0 %
2007
2008
NUP
158
32
23
-10 %
til 0 %
-20 %
til 10 %
0 % til
10 %
14
Se fortjenstmargenen før skat, som er fastsat i betragtning 181 i Kommissionens forordning (EF) nr.
538/2005 (EUT L 89 af 8.4.2005, s. 4).
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0018.png
7.11.
Likviditet
(66)
Likviditeten forblev positiv i den betragtede periode med undtagelse af 2009, hvor de
ekstra omstruktureringsomkostninger skulle dækkes som følge af lukningen af et af
produktionsanlæggene (se betragtning 45). Udviklingen i likviditeten fulgte
udviklingen i rentabiliteten.
Tabel 14
Likviditet
2007
Likviditet (interval)
0 % til 10 %
2008
0 % til
10 %
2009
-10 %
til 0 %
NUP
5 % til
15 %
7.12.
Dumpingmargenens størrelse
(67)
Dumpingen fra Kina fortsatte i NUP på et niveau, som ligger betydeligt over
foranstaltningernes nuværende niveau. På baggrund af den uudnyttede kapacitet og
priserne på importen fra Kina kan virkningerne af de faktiske dumpingmargener for
EU-erhvervsgrenen desuden ikke anses for at være ubetydelige.
7.13.
Genrejsning efter tidligere dumping
(68)
Der blev indført antidumpingforanstaltninger i oktober 2005. Under hensyntagen til
EU-erhvervsgrenens overordnede situation og importen fra Kina i perioden fra 2007 til
NUP kunne det konkluderes, at EU-erhvervsgrenen ikke har formået at genrejse sig
helt efter disse virkninger på trods af de gældende antidumpingforanstaltninger.
7.14.
Konklusion vedrørende skade
(69)
Flere skadesindikatorer udviklede sig i negativ retning i den betragtede periode. Under
hensyntagen til den generelt forværrede situation for EU-producenterne anses det, at
EU-erhvervsgrenen har lidt væsentlig skade i den betragtede periode.
8.
Virkningerne af dumpingimporten og andre faktorer
8.1
Virkninger af dumpingimporten fra Kina
(70)
Som nævnt i betragtning 49 steg importen af TCCA fra Kina betydeligt mellem 2007
og NUP både med hensyn til mængde og markedsandel. Der blev også konstateret et
væsentligt prisunderbud (se betragtning 51). De fortsatte store mængder
dumpingimport fra Kina fandt sted i forbindelse med et generelt stigende EU-forbrug i
den betragtede periode, som i NUP nåede op på et niveau, der var 6 % højere end i
2007, på trods af et fald mellem 2007 og 2009. Som det fremgår af den forværrede
situation for EU-erhvervsgrenen, var det hovedsageligt importen fra Kina, der fik gavn
af det øgede forbrug.
8.2
Virkninger af andre faktorer
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(71)
Kommissionen undersøgte nøje, om andre kendte faktorer end dumpingimporten fra
Kina kunne have en indvirkning på den fortsatte skade, som EU-producenterne har
lidt.
Sideløbende med dumpingimporten fra Kina er det sandsynligt, at EU-
erhvervsgrenens svækkede resultater på markeder i tredjelande, hvor den også
konkurrerede med kinesiske varer, navnlig på markedet i USA, fik negativ indflydelse
på EU-produktionen. Dog er størsteparten af EU-producenternes aktiviteter rettet mod
EU-markedet, hvilket i et vist omfang begrænser den potentielle virkning af den
mindskede eksport.
Derudover fik den økonomiske krise også negativ indvirkning på EU-erhvervsgrenens
resultater, hvilket medførte en nedgang i produktionen og omstrukturering hos en af
EU-producenterne. Ikke desto mindre var indvirkningen af den økonomiske krise
begrænset tidsmæssigt (en del af 2008 og 2009), mens den økonomiske situation for
EU-erhvervsgrenen fortsat forværredes i den betragtede periode. Desuden viser
udviklingen i NUP, at EU-erhvervsgrenen til en vis grad var begyndt at overvinde
krisen. Det konkluderes derfor, at virkningen af den økonomiske krise ikke var uden
betydning i dette tilfælde, men dog ikke brød årsagssammenhængen mellem
dumpingimporten fra Kina og den skade, som EU-erhvervsgrenen har lidt.
8.3
Konklusion
(72)
(73)
(74)
Den fortsatte dumpingimport fra Kina sammen med den økonomiske krise ændrede
genopretningsprocessen og forværrede EU-erhvervsgrenens vanskeligheder. Selv om
andre faktorer har medvirket til at forringe EU-erhvervsgrenens resultater, har ingen af
disse været i stand til at bryde årsagssammenhængen mellem dumpingimporten fra
Kina og den skade, som EU-erhvervsgrenen har lidt. Af disse årsager kan det
konkluderes, at dumpingimporten fra Kina har forvoldt EU-erhvervsgrenen væsentlig
skade.
E.
1.
SANDSYNLIGHED FOR FORTSAT SKADE
Indledende bemærkninger
(75)
(76)
I overensstemmelse med grundforordningens artikel 11, stk. 2, blev importen fra det
pågældende land vurderet for at fastslå, om der var sandsynlighed for fortsat skade.
I vurderingen af den sandsynlige indvirkning på EU-erhvervsgrenen, hvis de gældende
foranstaltninger udløber, blev følgende faktorer taget i betragtning på linje med de
ovenfor opsummerede elementer i henseende til sandsynlighed for fortsat dumping.
2.
Importmængder og -priser for Kina
(77)
Importen af TCCA fra Kina, der udgør ca. 98 % af den samlede import til EU, vandt
fortsat markedsandel i den betragtede periode og nåede op på over 50 % i NUP. Det
fremgik af undersøgelsen, at der blev importeret varer til dumpingpriser med en
betydelig dumpingmargen. Desuden lå priserne på de kinesiske varer under EU-
erhvervsgrenens priser i hele perioden og underbød EU-erhvervsgrenens priser med
over 10 % (uden hensyntagen til de gældende antidumpingforanstaltninger).
3.
Uudnyttet kapacitet på markedet i Kina
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(78)
Som nævnt i betragtning 34 og 35 viste analysen af den uudnyttede kapacitet i Kina, at
udnyttelsen af produktionskapaciteten fortsat var lav i den betragtede periode. Det
konstateredes, at den anslåede overskydende produktionskapacitet var over tre gange
større end for EU-markedet. Samtidig var der ifølge oplysningerne i forbindelse med
anmodningen om fornyet undersøgelse kun et begrænset marked for den pågældende
vare i Kina.
4.
EU-markedets tiltrækningskraft
(79)
I betragtning af stigningen i importen og den uudnyttede kapacitet i Kina vil EU
sandsynligvis tiltrække mere import fra Kina i fremtiden. Det faktum, at EU-markedet
er attraktivt for de kinesiske eksporterende producenter, kan ses på udviklingen i 2009,
hvor produktionsunderskuddet i EU som følge af omstrukturering af sektoren til dels
blev afhjulpet gennem ekstra import fra Kina.
Denne situation kan blive yderligere forværret på grund af, at de gældende
antidumpingforanstaltninger på det amerikanske marked over for importen af TCCA
fra Kina for nylig er blevet forlænget. Det må derfor forventes, at EU-markedet med
udløbet af antidumpingforanstaltningerne i EU vil blive forholdsvis mere attraktivt.
5. Konklusion vedrørende sandsynligheden for fortsat skade
(80)
(81)
(82)
EU-erhvervsgrenen havde i mange år lidt under følgerne af dumpingimport fra Kina
og befinder sig stadig i en vanskelig økonomisk situation.
Som det fremgår ovenfor, har undersøgelsen vist, at EU-erhvervsgrenen fortsat
befandt sig i en skadevoldende situation i hele den betragtede periode. Ifølge
grundforordningens artikel 11, stk. 2, er fortsat skade i sig selv en god indikator for, at
skaden sandsynligvis også vil fortsætte i fremtiden, hvilket kunne tale for
opretholdelse af foranstaltningerne.
I betragtning af den uudnyttede kapacitet i Kina og EU-markedets attraktivitet vil den
store import fra Kina til dumpingpriser, der underbyder EU-producenternes salgspriser
i betydelig grad, sandsynligvis fortsætte, hvis foranstaltningerne bortfalder.
Hvis de gældende foranstaltninger ikke forlænges, vil EU-erhvervsgrenens situation
blive forværret og bringe selve dens eksistens i fare. Det kan derfor konkluderes, at en
ophævelse af de gældende foranstaltninger efter al sandsynlighed vil medføre, at EU-
erhvervsgrenen fortsat forvoldes skade.
F.
1.
Indledning
EU's INTERESSER
(83)
(84)
(85)
I henhold til grundforordningens artikel 21 var det nødvendigt at undersøge, om
opretholdelse af de gældende antidumpingforanstaltninger ville være i strid med EU's
interesser som helhed. EU's interesser blev fastlagt på grundlag af en vurdering af alle
de forskellige involverede parters interesser, dvs. EU-producenternes, importørernes
og brugernes interesser.
Det blev i tidligere undersøgelser konkluderet, at det ikke var imod EU's interesser at
indføre foranstaltninger. Da nærværende undersøgelse er en fornyet undersøgelse med
(86)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
analyse af en situation, hvor der allerede er indført antidumpingforanstaltninger, giver
det desuden mulighed for at foretage en vurdering af eventuelle uønskede negative
virkninger for de berørte parter af de gældende antidumpingforanstaltninger.
(87)
På dette grundlag blev det undersøgt, om det til trods for, at man var nået til den
konklusion, at dumpingen med deraf følgende skade sandsynligvis ville fortsætte,
tydeligt kunne konkluderes, at det ikke ville være i EU's interesse at opretholde
foranstaltningerne i dette bestemte tilfælde.
2.
(88)
EU-erhvervsgrenens interesser
På baggrund af konklusionerne om EU-erhvervsgrenens situation i betragtning 66 og i
overensstemmelse med argumenterne til støtte for sandsynligheden for fortsat skade,
jf. betragtning 78-81, kan det konkluderes, at den økonomiske situation for EU's
TCCA-industri, som led under den skadevoldende virkning af dumpingimporten fra
Kina, og hvis situation forværredes som følge af den verdensomspændende
økonomiske krise, vil blive yderligere forringet, hvis de gældende foranstaltninger
udløber.
Det vurderes, at en videreførelse af foranstaltningerne vil være til fordel for EU-
erhvervsgrenen, som i dette tilfælde vil kunne genrejse sig efter de skadevoldende
virkninger af tidligere dumping, som blev forværret af den økonomiske krise.
Omvendt vil bortfald af foranstaltningerne stoppe EU-erhvervsgrenens genrejsning og
i alvorlig grad true dens levedygtighed og som følge heraf dens eksistens og således
mindske udbuddet og konkurrencen på markedet.
3.
Importørernes og brugernes interesser
(89)
(90)
(91)
Alle kendte brugere, importører, forarbejdningsvirksomheder og senere TCCA-
produktionsled blev kontaktet.
Kun to brugere henvendte sig og gav udtryk for, at de gik ind for opretholdelse af de
gældende foranstaltninger. Begge hævdede, at en videreførelse af foranstaltningerne
ikke ville have negative virkninger for konkurrencen på EU-markedet, men at det
derimod ville give brugerindustrien mulighed for at vælge mellem et øget antal
leverandører, som konkurrerer på markedsvilkår. Eftersom der ikke var andre parter,
der gav sig til kende, foreligger der ikke bevis for, at en opretholdelse af
antidumpingforanstaltningerne i dette tilfælde vil have alvorlige følger for
importørerne og brugerne i EU.
4.
Konklusion vedrørende EU's interesser
(92)
Opretholdelsen af foranstaltninger kan forventes at bistå EU-erhvervsgrenen med deraf
følgende gavnlige virkninger for konkurrenceforholdene på EU-markedet og en
konsolidering af sektoren efter den økonomiske krise og omstruktureringen. Ydermere
kan opretholdelsen af foranstaltningerne forventes at være til fordel for brugerne og
importørerne ved at bevare en bred vifte af leverandører på EU-markedet.
I betragtning af alle ovenstående forhold konkluderes det, at der ikke er nogen
tvingende grunde til ikke at opretholde de pågældende foranstaltninger.
G.
ANTIDUMPINGFORANSTALTNINGER
(93)
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0022.png
(94)
Alle parter blev underrettet om de vigtigste kendsgerninger og betragtninger, der lå til
grund for at anbefale, at de gældende foranstaltninger opretholdes. Parterne fik
desuden en frist til at fremsætte bemærkninger til ovennævnte fremlæggelse af
oplysninger. Indlæg og bemærkninger blev, hvor det var berettiget, taget i betragtning.
Det fremgår af det ovenstående, at antidumpingforanstaltningerne, jf.
grundforordningens artikel 11, stk. 2, vedrørende importen af TCCA med oprindelse i
Kina bør opretholdes —
(95)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Der indføres en endelig antidumpingtold på importen af trichlorisocyanursyre og
tilberedninger heraf, også kaldet "symclosen" i den internationale fællesbenævnelse
(INN), henhørende under KN-kode ex 2933 69 80 og ex 3808 94 20 (Taric-kode
2933 69 80 70 og 3808 40 20 20) og med oprindelse i Folkerepublikken Kina.
Den endelige antidumpingtold fastsættes til følgende af nettoprisen, frit EU's grænse,
ufortoldet, for varer fremstillet af følgende virksomheder:
Virksomhed
Hebei Jiheng Chemical
Co. Limited
Puyang
Cleanway
Chemicals Limited
Heze Huayi
Co. Limited
Chemical
Antidum-
pingtold
8,1 %
Taric-tillægs-
kode
A604
2.
7,3 %
A628
3,2 %
A629
Zhucheng
Taisheng
Chemical Co. Limited
Alle andre virksomheder
40,5 %
42,6 %
A627
A999
3.
Anvendelsen af de individuelle toldsatser, der er fastsat for de virksomheder, der er
nævnt i stk. 2, er betinget af, at der over for medlemsstaternes toldmyndigheder
fremlægges en gyldig handelsfaktura, der overholder kravene i bilaget. Hvis der ikke
forelægges en sådan faktura, anvendes toldsatsen for alle andre virksomheder.
De gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse, medmindre andet er
fastsat.
Artikel 2
4.
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450849_0024.png
BILAG
Den gyldige handelsfaktura, der er omhandlet i artikel 1, stk. 3, skal indeholde en erklæring
underskrevet af en af de ansatte i den enhed, der har udstedt handelsfakturaen, og udformet på
følgende måde:
1.
2.
Navn og stilling for den ansatte i den enhed, der har udstedt handelsfakturaen.
Følgende
erklæring:
"Undertegnede
bekræfter,
at
trichlorisocyanursyre, der er solgt til eksport til Den Europæiske
omfattet af denne faktura, blev fremstillet af [virksomhedens
[Taric-tillægskode] i [land]. Jeg erklærer, at oplysningerne i
fuldstændige og korrekte."
den
[mængde]
Union, og som er
navn og adresse]
denne faktura er
Dato og underskrift.
DA
23
DA