Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2011
KOM (2011) 0810
Offentligt
1450853_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.11.2011
KOM(2011) 810 endelig
2011/0399 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om reglerne for deltagelse og formidling i "Horisont 2020 - rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020)".
(EØS-relevant tekst)
{SEK(2011) 1427-Volume 2}
{SEK(2011) 1428-Volume 2}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Pakken af forslag om "Horisont 2020" bakker til fulde op om Europa 2020-
strategien, der peger på forskning og innovation som afgørende for at nå målene om
intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Den består af forslag til et rammeprogram,
"Horisont 2020", et fælles sæt regler for deltagelse og formidling, et særprogram til
gennemførelse af rammeprogrammet samt et særskilt forslag vedrørende de dele af
rammeprogrammet, der hører under Euratom-traktaten.
Grundprincippet i "Horisont 2020", der er udformet med henblik på at støtte Europa
2020-flagskibsinitiativet "Innovation i EU"
1
, er sammen med nærværende regler at
vedtage en langt mere strategisk tilgang til forskning og innovation. Alle politiske
instrumenter og foranstaltninger er udformet til at bidrage til forskning og innovation
og videreudvikle det europæiske forskningsrum, så viden, forskere og teknologi kan
cirkulere frit, og hurtigere markedsføre og udbrede innovationen på det indre
marked.
De foreslåede regler er udarbejdet med to mål for øje:
At sikre nogle fælles og tilstrækkeligt fleksible rammer, som skal lette
deltagelsen, skabe mere sammenhængende instrumenter for både forskning og
innovation og øge den videnskabelige og økonomiske virkning, så der undgås
dobbeltarbejde og fragmentering.
At forenkle vilkårene og procedurerne til fordel for deltagerne for at sikre den
mest effektive gennemførelse under hensyntagen til behovet for, at alle
deltagere let kan få adgang.
Hvad angår reglerne for deltagelse, indebærer anvendelsen af ovennævnte principper
og afpasningen efter det nye rammeprograms egenskaber og mål bl.a. følgende
nyskabelser:
Reglerne gælder alle dele af "Horisont 2020", herunder artikel 185-initiativet
og artikel 187-initiativet i TEUF, foranstaltninger, der på nuværende tidspunkt
hører under rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation og ETI's
aktiviteter. Den nødvendige fleksibilitet inden for de forskellige typer
forskning og innovation sikres ved passende undtagelser og ved at gøre det
muligt at fastsætte særlige deltagerregler i arbejdsprogrammerne.
Deltagerreglerne om EU-finansiering bygger på Europa-Parlamentets og
Rådets ændrede forordning om de finansielle regler vedrørende Unionens
årlige budget
2
, som har gjort, at EU-politikkerne mere strømlinede, så de nu
kan gennemføres på mere effektivt.
1
2
KOM(2010) 546 endelig af 6.10.2010.
EUT L … af … , s. … .
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De finansielle bestemmelser om EU-finansiering i form af tilskud er blevet
mere præcise og enkle. Der er nu ved at blive fastsat en finansieringssats, der
afhænger af den pågældende foranstaltningstype finansieret under
"Horisont 2020", og hvor der ikke skelnes mellem deltagerne. Der foreslås
også en øget anvendelse af faste beløb, faste satser og enhedsomkostninger.
I forhold til de direkte udgifter indeholder disse regler bestemmelser om i
højere grad at godkende tilskudsmodtagernes anvendte regnskabsmetoder, der
underlægges færrest mulige rammebetingelser. Tilskudsaftalen omfatter
yderligere forenklingsbestemmelser, der giver modtagerne mulighed for at få
retssikkerhed for, at omkostningerne under "Horisont 2020" er
støtteberettigede. Disse forenklingsbestemmer omfatter bl.a. en klar definition
af kravene til tidsregistrering samt objektive referencer i forhold til antallet af
produktive timer på årsbasis.
I forhold til de indirekte omkostninger forenkles beregningsmetoden radikalt.
Godtgørelsen beregnes på grundlag af en fast sats baseret på deltagernes
samlede støtteberettigede omkostninger med mulighed for at angive de faktisk
afholdte omkostninger, der er forbeholdt almennyttige juridiske enheder.
Reglerne for de nye typer finansiering giver plads til mere fleksibilitet, såsom
reglerne for priser, der tildeles for at nå forud fastsatte målsætninger, eller
reglerne for prækommercielle offentlige indkøb eller offentlige indkøb af
innovative løsninger samt reglerne for finansielle instrumenter.
Da Deltagergarantifonden, der er oprettet under det syvende rammeprogram,
har vist sig effektiv som beskyttelsesmekanisme, fornys den for hele
Horisont 2020's varighed med mere klare regler og mulighed for at udvide den
til at omfatte risiciene i forbindelse med foranstaltningerne under Euratom-
rammeprogrammet.
Reglerne om intellektuelle ejendomsrettigheder, udnyttelse og formidling er
udformet på basis af de bredt anerkendte bestemmelser under det syvende
rammeprogram, men med yderligere forbedringer og præciseringer. Der er især
lagt vægt på, at der skal være fri adgang til forskningspublikationer, og der er
mulighed for at eksperimentere med at give fri adgang til andre typer resultater.
Der er med muligheden for om nødvendigt at fastsætte supplerende og mere
præcise bestemmelser taget højde for det større anvendelsesområde og de nye
finansieringstyper samt behovet for fleksibilitet inden for dette regelområde.
Det er planlagt, at Den Europæiske Union skal have adgang og inden for
sikkerhedsforskning også for medlemsstaterne.
Derudover skal deltagelsen af juridiske enheder fra tredjelande og internationale
organisationer i foranstaltninger under "Horisont 2020" strømlines og fremmes i
overensstemmelse med traktatens målsætninger for internationalt samarbejde, der
baseres på gensidige fordele under hensyntagen til betingelserne for deltagelse af
enheder fra Den Europæiske Union i tredjelandsprogrammer.
Inden for denne præcise og stabile ramme får deltagerne mere fleksibilitet til at
træffe de mest effektive interne foranstaltninger til gennemførelse af
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foranstaltningerne. Det bør opmuntre og lette alle forskningsinteressenters, herunder
små forskningsenheders og især SMV'ers, deltagelse.
2.
RESULTAT
AF
HØRINGER
KONSEKVENSANALYSE
AF
INTERESSENTER
OG
I udarbejdelsen af forslagspakken er der til fulde taget hensyn til indlæggene i en
omfattende offentlig høring på grundlag af grønbogen "Fra udfordringer til
muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og
innovation", KOM(2011) 48. Såvel Det Europæiske Råd som medlemsstaterne og en
bred vifte af interesseparter fra industrien, den akademiske verden og civilsamfundet
har givet udtryk for deres synspunkter.
Der er i forbindelse med høringerne konstateret følgende hindringer:
Den største hindring er fra deltagernes synsvinkel de komplekse administrative
procedurer og den administrative byrde.
Deltagerne synes også, at det er meget besværligt at skulle anvende forskellige
regler afhængigt af, hvilket EU-forsknings- og innovationsprogram, der er tale
om, og opfordrer til større regelsammenhæng instrumenterne imellem.
Det sidste forhold er nødvendigheden af at skabe balance mellem risiko og
tillid. På nuværende tidspunkt virker for mange procedurer, især i forhold til
finanskontrol, til at være udformet udelukkende med henblik på mindske
risikoen for fejl, hvilket får kontrolmekanismerne til at fremstå som stive og for
yderligtgående.
Grundprincipperne fastsat ved disse regler er blevet vurderet gennem en formel
konsekvensanalyse.
3.
1.1.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Retsgrundlag
For at nå de politiske mål kombineres forsknings- og innovationsaktiviteterne til en
samlet helhed i lovgivningspakken Horisont 2020.
Reglerne for deltagelse og formidling baseres på afsnittene i TEUF om "Industri" og
"Forskning, teknologisk udvikling og rummet" (artikel 173, 183 og 188).
1.2.
Subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet
Horisont 2020-pakken er udformet med henblik på at opnå størst mulig merværdi og
effekt på EU-plan og omfatter først og fremmest mål og aktiviteter, der ikke kan
gennemføres effektivt, hvis medlemsstaterne handler hver for sig. Reglerne for
deltagelse og formidling har til formål at lette gennemførelsen af
Horisont 2020-forslaget, og derfor gælder den subsidiaritetenanalyse, der
præsenteres i forslaget.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Proportionalitetsprincippet er opfyldt, eftersom den foreslåede forenkling og
rationalisering sikrer, at EU-foranstaltningerne ikke går ud over det minimum, som
kræves for at opnå målet om at sikre gennemførelsen af Horisont 2020.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0006.png
2011/0399 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om reglerne for deltagelse og formidling i "Horisont 2020 - rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020)".
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), særlig
artikel 173, 183 og andet afsnit i artikel188,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
1
,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten
2
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
"Horisont 2020 - rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)" (Horisont
2020) blev vedtaget ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning [X] af [X] om
Horisont 2020 - rammeprogram for forskning og innovation
3
. Forordningen skal
suppleres med et regelsæt for deltagelse og formidling.
Horisont 2020 bør gennemføres med henblik på at bidrage direkte til at skabe
industrielt lederskab, vækst og beskæftigelse i Europa og skal afspejle den strategiske
vision i meddelelsen fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget "Europa
2020-flagskibsinitiativ Innovation i EU"
4
, hvorved Kommissionen forpligter sig til
nøje at forenkle deltagernes adgang.
(2)
1
2
3
4
EUT C , , s. .
EUT C , , s. .
EUT C , , s. .
KOM(2010) 546 endelig af 6.10.2010.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0007.png
(3)
Horisont 2020 bør støtte det europæiske forskningsrums virkeliggørelse og funktion,
hvor viden, forskere og teknologi kan cirkulere frit, ved at styrke samarbejdet mellem
EU og medlemsstaterne især ved at anvende et sammenhængende regelsæt.
Reglerne for deltagelse og formidling bør på passende vis afspejle
Europa-Parlamentets anbefalinger, som er sammenfattet i "betænkning om forenkling
af gennemførelsen af forskningsrammeprogrammerne"
5
og Rådets anbefalinger om
forenkling af de administrative og finansielle krav inden for rammeprogrammerne for
forskning. Reglerne bør sikre kontinuitet i de forenklingsforanstaltninger, der allerede
er gennemført ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1982/2006/EF af 18.
december 2006 om Det Europæiske Fællesskabs syvende rammeprogram for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013)
6
, og arbejde videre
med at mindske deltagernes administrative byrde og kompleksiteten i de finansielle
bestemmelser med henblik på at nedbringe antallet af finansielle fejl. Reglerne bør
også tage højde for de bekymringer og anbefalinger, som forskningssamfundet gav
udtryk for under den debat, som blev indledt ved Kommissionens meddelelse af 29.
april 2010 til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om "forenkling af gennemførelsen af
rammeprogrammerne for forskning"
7
, og den efterfølgende grønbog "Fra udfordringer
til muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og
innovation"
8
.
For at sikre sammenhæng med de andre EU-finansieringsprogrammer bør
Horisont 2020 gennemføres i overensstemmelse med Europa-Parlamentets forordning
(EU) nr. XX/XX af […] om de finansielle regler vedrørende Unionens årlige budget
9
og Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. X/X af […] om ændring af
gennemførelsesbestemmelser til finansforordningen
10
.
Der bør sikres en integreret tilgang ved at sammenstille aktiviteterne under det
syvende rammeprogram for forskning, rammeprogrammet for konkurrenceevne og
innovation og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) for at lette
deltagelsen, skabe en række mere sammenhængende instrumenter og øge den
videnskabelige og økonomiske virkning og samtidig undgå overlapning og
fragmentering. Der bør gælde fælles regler for at sikre en sammenhængende ramme,
der skal lette deltagelsen i de programmer, der finansieres under budgettet for
"Horisont 2020", herunder deltagelsen i programmer, der forvaltes af EIT, fælles
foretagender eller andre strukturer i henhold til artikel 187 i TEUF eller deltagelse i
programmer, der iværksættes af medlemsstaterne i henhold til artikel 185 i TEUF. Der
bør dog sikres fleksibilitet i forhold til vedtagelse af reglerne, når særlige behov ved de
pågældende foranstaltningers berettiger det, og hvis Kommissionen giver sit samtykke
hertil.
(4)
(5)
(6)
5
6
7
8
9
10
Betænkning af Udvalget om Industri, Forskning og Energi af 6. oktober 2010, ordfører: Maria da Graça
Carvalho, P7 TA(2010)0401.
EUT L 412 af 30.12.2006, s. 1.
KOM(2010) 187.
KOM(2011) 48.
EUT L … af … , s. … .
EUT L … af … , s. … .
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0008.png
(7)
Foranstaltninger, der hører under denne forordnings anvendelsesområde skal
overholdes og anvendes i overensstemmelse med de principper, som bl.a. Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder anerkender. Sådanne
foranstaltninger bør overholde alle retlige forpligtelser og alle etiske principper,
hvilket indebærer at undgå enhver form for plagiering.
I overensstemmelse med målene for internationalt samarbejde som beskrevet i artikel
180 og 186 i TEUF bør også juridiske enheder, der er etableret i tredjelande, og
internationale organisationer kunne deltage. Gennemførelsen af reglerne bør ske i
overensstemmelse med foranstaltningerne vedtaget i henhold til artikel 75 og 215 i
TEUF og under overholdelse af international lov. Derudover bør gennemførelsen af
reglerne tage behørigt højde for betingelserne for deltagelse af enheder fra EU i
tredjelandsprogrammer.
Reglerne for deltagelse og formidling bør udgøre en sammenhængende, omfattende og
gennemsigtig ramme, der kan sikre, at syvende rammeprogram gennemføres så
effektivt som muligt, idet der tages hensyn til, at alle deltagere gennem forenklede
procedurer skal have nem adgang. Den finansielle bistand fra EU kan ydes på
forskellige måder.
Behandlingen af fortrolige data og klassificerede oplysninger er omfattet af al relevant
EU-lovgivning, herunder institutionernes interne bestemmelser såsom Kommissionens
afgørelse 2001/844/EF, EKSF, Euratom af 29. november 2001 om ændring af dens
forretningsorden
11
, der fastsætter bestemmelserne om sikkerhed for klassificerede EU-
oplysninger.
Det er nødvendigt at fastsættes minimumsbetingelser for deltagelse, både som en
hovedregel og med hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende i
foranstaltningerne under Horisont 2020. Der bør særlig fastsættes regler for antallet af
deltagere og deres etableringssted. Hvis der er tale om en foranstaltning uden
deltagelse af en enhed etableret i en medlemsstat, bør denne medvirke til, at opnå
målene i artikel 173 og 179 i TEUF nås.
Det er nødvendigt at fastsætte vilkår og betingelser for EU-finansiering til deltagerne i
foranstaltninger under Horisont 2020. For at gøre de eksisterende finansieringsregler
mindre komplekse og mere fleksible i projektgennemførelsesfasen bør der vedtages et
forenklet system til godtgørelse af omkostninger med øget brug af faste beløb, faste
satser og enhedsomkostninger. Af hensyn til forenklingen bør der anvendes én
godtgørelsessats for hver foranstaltningstype, hvor der ikke skelnes mellem typen af
deltagere.
De særlige udfordringer inden for forskning og innovation bør takles gennem nye
finansieringsformer som tildeling af priser, prækommercielle offentlige indkøb eller
offentlige indkøb af innovative løsninger, der kræver særlige regler.
For at sikre ensartede vilkår for alle virksomheder på det indre marked, bør
finansieringen under Horisont 2020 udformes i overensstemmelse med
statsstøttereglerne med henblik på at sikre øget effektivitet i brugen af de offentlige
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
11
EUT L 317 af 3.12.2001, senest ændret ved afgørelse 2006/548/EF, Euratom (EUT L 215 af 5.8.2006).
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0009.png
udgifter og forhindre markedsforstyrrelser, såsom at fortrænge privat finansiering,
skabe ineffektive markedsstrukturer eller bevare ineffektive virksomheder.
(15)
(16)
Unionens finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af forholdsmæssigt afpassede
foranstaltninger under hele udgiftscyklen.
Deltagergarantifonden, der blev oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1906/2006 af 18. december 2006 om regler for virksomheders,
forskningscentres og universiteters deltagelse i foranstaltninger under syvende
rammeprogram og for formidling af forskningsresultater (2007-2013)
12
og forvaltes af
Kommissionen, har vist sig at fungere som en vigtig beskyttelsesmekanisme, der
afbøder de risici, der opstår i forbindelse med de skyldige beløb, som deltagerne ikke
tilbagebetaler. Der bør derfor oprettes en ny deltagergarantifond ("fonden"). For at
sikre en mere effektiv forvaltning og en bedre dækning af deltagernes risici, bør
fonden dække foranstaltningerne under de programmer, der er vedtaget ved beslutning
nr. 1982/2006/EF, Rådets afgørelse […] af 18. december 2006 om Det Europæiske
Atomenergifællesskabs (Euratoms) syvende rammeprogram for forskning og
uddannelse på det nukleare område (2007-2011)
13
, Rådets afgørelse af X 2011 om
fastsættelse af Det Europæiske Atomenergifællesskabs (Euratoms) rammeprogram
(2012-2013) samt forordning (EU nr. XX/XX [Horisont 2020] og Rådets forordning
(Euratom) nr. XX/XX om Det Europæiske Atomenergifællesskabs rammeprogram for
forskning og uddannelse på det nukleare område (2014-2018), der supplerer Horisont
2020 – rammeprogrammet for forskning og innovation [Euratom Horisont 2020]
14
.
Fonden dækker ikke programmer, der forvaltes af andre enheder end EU-organerne.
For at forbedre gennemsigtigheden bør navnene på de eksperter, der har assisteret
Kommissionen eller andre relevante finansieringsorganer i anvendelsen af denne
forordning, offentliggøres. Hvis offentliggørelse af en eksperts navn kan true dennes
sikkerhed, integritet eller i urimeligt omfang have negative virkninger for dennes
privatliv, kan Kommissionen eller finansieringsorganerne lade være med at
offentliggøre disse navne.
Personoplysninger om eksperter bør behandles i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i
fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri udveksling af sådanne
oplysninger
15
.
Reglerne om udnyttelse og formidling af resultater bør fastsættes for at sikre, at
deltagerne beskytter, udnytter og formidler disse resultater på behørig vis, især
gennem for muligheden for i Europas strategiske interesse at fastsætte yderligere
betingelser for udnyttelse.
Af hensyn til retssikkerheden og klarheden bør forordning (EF) nr. 1906/2006
ophæves.
(17)
(18)
(19)
(20)
12
13
14
15
EUT L 391 af 30.12.2006, s. 1.
EUT L 54 af 22.2.2007, s. 21.
EUT L …
EFT L 8 af 12.1.2001, s. 1.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Afsnit I
INDLEDENDE BESTEMMELSER
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
Ved denne forordning fastsættes de særlige regler for deltagelse i indirekte
foranstaltninger omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
XX/XX [Horisont 2020], herunder deltagelsen i indirekte foranstaltninger, der
finansieres af finansieringsorganer i overensstemmelse med artikel 9, stk. 2, i samme
forordning.
Forordningen fastsætter desuden reglerne for formidling af resultater.
2.
Med forbehold af de ved denne forordning fastsatte særlige regler, finder de
relevante regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XX/2012
(finansforordningen) og Kommissionens forordning (EU) nr. XX/2012 [delegeret
forordning] anvendelse.
Et finansieringsorgan kan fastsætte regler, der afviger fra de ved denne forordning
eller forordning (EU) nr. XX/2012 [finansforordningen] fastsatte regler, hvis dette er
fastsat i basisretsakten, hvis Kommissionen giver sit samtykke hertil, eller hvis det er
nødvendigt på grund af de særlige forhold.
Denne forordning finder ikke anvendelse på direkte foranstaltninger, der udføres af
Det Fælles Forskningscenters (JRC).
Artikel 2
Definitioner
1.
I denne forordning forstås ved:
3.
4.
1)
"brugsret":
retten til bruge resultater eller baggrundsviden i henhold til vilkårene og
betingelserne i denne forordning
2)
"associeret enhed":
en juridisk enhed, der er underlagt en deltagers direkte eller indirekte
kontrol eller er underlagt den samme direkte eller indirekte kontrol som deltageren, eller
direkte eller indirekte udøver kontrol over en deltager
3)
"associeret land":
et tredjeland, der er part i en international aftale indgået med EU, som
fastsat i artikel 7 i forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020]
4)
"baggrundsviden":
alle data, knowhow og/eller oplysninger uanset form eller type samt alle
rettigheder såsom intellektuelle ejendomsrettigheder, som i) deltagerne besidder, før de
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tiltræder af foranstaltningen, og ii) som er fastsat af deltagerne i overensstemmelse med
artikel 42
5)
"basisretsakt":
en retsakt vedtaget af EU-institutionerne i form af en forordning, et direktiv
eller en afgørelse, som omhandlet i artikel 288 i TEUF, der gælder som retsgrundlag for
foranstaltningen
6)
"samordnings- og støtteforanstaltning":
en foranstaltning, der hovedsagelig består af
ledsageforanstaltninger
såsom
formidling,
bevidstgørelses-
og
kommunikationsforanstaltninger, netværk, koordinerings- eller støttetjenester, politiske
dialoger samt udveksling og undersøgelser af viden og erfaring, herunder forberedende
undersøgelser af nye infrastrukturer
7)
"formidling":
offentliggørelse af resultater på en hvilken som helst hensigtsmæssig måde
(undtagen som følge af beskyttelse eller udnyttelse af resultaterne), herunder offentliggørelse i
medier
8)
"finansieringsorgan":
et organ eller en myndighed, bortset fra Kommissionen, som
Kommissionen har overdraget opgaver til vedrørende budgetgennemførelsen i
overensstemmelse med artikel 9, stk. 2, i forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020]
9)
"international organisation af europæisk interesse":
en international organisation, hvor
flertallet af medlemmerne er medlemsstater eller associerede lande, og hvis hovedformål er at
bidrage til at styrke det videnskabelige og teknologiske samarbejde i Europa
10)
"juridisk enhed":
virksomheder, forskningscentre og universiteter, herunder en efter
etableringsstedets nationale ret, EU-lovgivningen eller international ret oprettet fysisk eller
juridisk person, der har status som retssubjekt og i eget navn kan udøve rettigheder og være
pålagt pligter
11)
"deltager":
en juridisk enhed, der gennemfører en foranstaltning eller en del af en
foranstaltning, under (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020], og som har rettigheder og pligter over
for EU eller et andet finansieringsorgan i henhold til denne forordning
12)
"programstøtteforanstaltning":
en foranstaltning, der finansieres via et tilskud, hvis
hovedformål er at supplere enkelte indkaldelser eller programmer, der finansieres af andre
enheder end EU's organer, og forvalte forsknings- og innovationsprogrammer
13)
"prækommercielle offentlige indkøb":
offentlige indkøb inden for forsknings- og
udviklingstjenester, der omfatter risiko- og resultatdeling på markedsvilkårene og
konkurrencedygtig udvikling i etaper, hvor forsknings- og udviklingsfasen adskiller sig fra
den kommercielle indførsel af slutprodukter
14) "offentlige indkøb af innovationsløsninger":
indkøb, hvor den ordregivende myndighed
fungerer som første kunde for innovative varer og tjenester, der endnu ikke er kommercielt
tilgængelige i stor skala, og som kan omfatte overensstemmelsesprøvning
15)
"resultater":
data, viden og oplysninger, uanset form eller type, uanset om de kan
beskyttes eller ej, som frembringes under foranstaltningen samt alle medfølgende rettigheder,
herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16)
"arbejdsprogram":
dokument, som Kommissionen har vedtaget til gennemførelse af
særprogrammet, jf. artikel 5 i Rådets afgørelse nr. XX/XX/EU [særprogram Horisont 2020]
17)
"arbejdsplan":
et dokument i lighed med Kommissionens arbejdsprogram vedtaget af
finansieringsorganer, der skal administrere dele af gennemførelsen af Horisont 2020 i
overensstemmelse med artikel 9, stk. 2, i forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020].
2.
3.
Med henblik på stk. 1, afsnit 2, kan kontrol antage en af formerne i artikel 7.
I denne forordning er en enhed, der ikke er en juridisk person i henhold til gældende
nationale lov, jævnstillet med en juridisk enhed, forudsat at betingelserne i
forordning (EU) nr. XX/2012 [finansforordningen] overholdes.
I denne forordning betragtes tilskudsmodtagere ikke som finansieringsorganer.
Med henblik på stk. 1, punkt 12, kan foranstaltningerne også omfatte supplerende
netværksaktiviteter og koordinering mellem programmer i forskellige lande.
Artikel 3
Tavshedspligt
Med forbehold af vilkårene i gennemførelsesaftalerne, afgørelser eller kontrakter behandles
data, viden og oplysninger, der formidles som fortroligt materiale inden for rammerne af en
foranstaltning, fortroligt under hensyntagen til reglerne om beskyttelse af klassificerede
oplysninger.
Artikel 4
Oplysninger, som skal gøre tilgængelige
1.
Uanset artikel 3 stiller Kommissionen efter anmodning alle brugbare oplysninger om
resultater fra en deltager, der har modtaget EU-finansiering, til rådighed for
EU-institutionerne og –organer, medlemsstaterne eller associerede lande, hvis
følgende betingelser er opfyldt:
(a)
(b)
oplysningerne er af offentlig interesse
deltagerne har ikke angivet holdbare og tilstrækkelige grunde til, at de
pågældende oplysninger bør tilbageholdes.
4.
5.
I foranstaltninger under aktiviteten "sikre samfund" som indgår i det specifikke mål
"Rummelige, innovative og sikre samfund" kan Kommissionen gøre alle relevante
oplysninger om resultater fra en deltager, der har modtaget EU-finansiering,
tilgængelige for EU-institutionerne og –organerne eller medlemsstaternes nationale
myndigheder.
2.
Informationsformidling i henhold til stk. 1 medfører ikke, at der overdrages
rettigheder eller pligter fra Kommissionen eller de øvrige deltagere til modtageren.
Modtageren skal dog behandle alle sådanne oplysninger som fortrolige, medmindre
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de bliver offentlige eller gøres offentligt tilgængelige af deltagerne, eller de er
meddelt til Kommissionen uden fortrolighedskrav. Kommissionens sikkerhedsregler
om klassificerede oplysninger finder anvendelse.
Afsnit II
REGLER FOR DELTAGELSE
Kapitel I
GENERELLE BESTEMMELSER
Artikel 5
Finansieringsformer
I henhold til artikel 10 i forordning (EU) nr. XX/2012 [Horisont 2020] kan finansieringen tage
en eller flere af de former, der er fastsat ved forordning (EU) nr. XX/2012
[finansforordningen], navnlig tilskud, priser, offentlige indkøbsaftaler og finansielle
instrumenter.
Artikel 6
Juridiske enheder, der kan deltage i foranstaltningerne
1.
Juridiske enheder, uanset etableringssted, og internationale organisationer kan
deltage i en foranstaltning, forudsat at minimumsbetingelserne i denne forordning og
betingelserne i det pågældende arbejdsprogram eller arbejdsplan er opfyldt.
Det pågældende arbejdsprogram kan begrænse deltagelsen af juridiske enheder
etableret i tredjelande i Horisont 2020 eller dele deraf, hvis betingelserne for
deltagelse af juridiske enheder fra medlemsstaterne i tredjelandes forsknings- og
innovationsprogrammer skader EU's interesser.
Det pågældende arbejdsprogram eller arbejdsplan kan udelukke enheder, der ikke
kan stille tilfredsstillende sikkerhedsgarantier, bl.a. i forbindelse med
sikkerhedsgodkendelse af personale, hvis der er sikkerhedsgrunde hertil.
JRC kan deltage i foranstaltninger med de samme rettigheder og forpligtelser som en
juridisk enhed etableret i en medlemsstat.
Artikel 7
Uafhængighed
1.
To juridiske enheder anses for indbyrdes uafhængige, når ingen af dem udøver
direkte eller indirekte kontrol over den anden eller er underlagt den samme direkte
eller indirekte kontrol som den anden.
2.
3.
4.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Med henblik på stk. 1 kan kontrol bl.a. antage en af følgende former:
(a)
direkte eller indirekte besiddelse af mere end 50 % af de udstedte kapitalandele
i den pågældende juridiske enhed efter disses pålydende værdi eller
stemmeflertallet af denne enheds foranstaltninger eller medejere
direkte eller indirekte besiddelse, de facto eller
beslutningsmyndigheden i den pågældende juridiske enhed.
de
jure,
af
(b)
3.
Dog anses følgende forbindelser mellem juridiske enheder ikke i sig selv for at
udgøre kontrollerende indflydelse:
(a)
det samme offentlige holdingselskab, den samme institutionelle investor eller
det samme venturekapitalselskab, der direkte eller indirekte besidder over 50 %
af de udstedte kapitalandele efter disses pålydende værdi eller stemmeflertallet
blandt foranstaltningerne eller medejerne
det samme offentlige organ ejer eller fører tilsyn med de pågældende juridiske
enheder.
(b)
Kapitel II
TILSKUD
AFDELING I
TILDELINGSPROCEDURE
Artikel 8
Betingelser for deltagelse
1.
Følgende minimumsbetingelser finder anvendelse:
(a)
(b)
(c)
(d)
2.
mindst tre juridiske enheder skal deltage
alle tre enheder skal være etableret i en medlemsstat eller et associeret land
ingen af de tre enheder må være etableret i samme medlemsstat eller i det
samme associerede land
alle tre juridiske enheder skal være indbyrdes uafhængige, jf. artikel 7.
Hvis en af deltagerne er JRC, en international organisation af europæisk interesse
eller en enhed, der er oprettet i henhold til EU-lovgivningen, anses denne deltager
med henblik på stk. 1 for etableret i en anden medlemsstat eller et andet associeret
land end de andre deltagere i samme foranstaltning.
Uanset stk. 1 skal minimumsbetingelsen i forbindelse med Det Europæiske
Forskningsråds foranstaltninger til frontlinjeforskning, SMV-instrumentet,
programstøtteforanstaltningerne og i begrundede tilfælde, som fastsættes i
3.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen, være, at en juridisk enhed etableret i en
medlemsstat eller et associeret land deltager.
4.
Uanset stk. 1 skal minimumsbetingelsen for samordnings- og støtteforanstaltninger
og foranstaltninger til støtte for forskeres uddannelse og karriereudvikling være, at en
juridisk enhed deltager.
Arbejdsprogrammer eller arbejdsplaner kan foreskrive supplerende vilkår i
overensstemmelse med specifikke politiske krav eller foranstaltningens type eller
mål, herunder bl.a. betingelser for deltagerantal og -type samt etableringssted.
Artikel 9
Støtteberettigede deltagere
1.
Følgende deltagere er berettigede til EU-finansiering:
(a)
(b)
(c)
2.
juridiske enheder, der er etableret i en medlemsstat eller et associeret land, eller
oprettet i henhold til EU-lovgivningen
internationale organisationer af europæisk interesse
juridiske enheder i et tredjeland, der er nævnt i arbejdsprogrammet.
5.
EU kan yde finansieringsbidrag til en deltagende international organisation eller en
deltagende juridisk enhed etableret i et tredjeland, der ikke er støtteberettiget i
henhold til stk. 1, hvis mindst én af følgende betingelser er opfyldt:
(a)
(b)
deltagelsen anses af Kommissionen eller det pågældende finansieringsorgan for
afgørende for gennemførelsen af foranstaltningen
denne form for finansiering fastsættes i en bilateral aftale om videnskabeligt og
teknologisk samarbejde eller i andre aftaler mellem EU og den internationale
organisation eller, for enheder etableret i et tredjeland, landet som den juridiske
enhed er etableret i.
Artikel 10
Forslagsindkaldelser
Med forbehold af de øvrige tilfælde fastsat i forordning (EU) nr. XX/2012
(finansforordningen) og i forordning (EU) nr. XX/2012 [delegeret forordning] indkaldes der
ikke forslag for koordinerings- og støtteforanstaltninger og programstøtteforanstaltninger, der
gennemføres af juridiske enheder, som er fastsat i arbejdsprogrammerne, forudsat at
foranstaltningen ikke falder inden for rammerne af et eksisterende indkaldelsesforslag.
Artikel 11
Forslagsindkaldelser i fællesskab med tredjelande og internationale organisationer
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Der kan iværksættes forslagsindkaldelser i fællesskab med tredjelande eller deres
videnskabelige og teknologiske organisationer og agenturer eller med internationale
organisationer. Forslagene evalueres og udvælges ved fælles evaluerings- og
udvælgelsesprocedurer,
der
skal
aftales.
Sådanne
evaluerings-
og
udvælgelsesprocedurer skal sikre overholdelse af principperne i afsnit VI i
forordning (EU) nr. XX/2012 [finansforordningen] og udgøres af en afbalanceret
gruppe af uafhængige eksperter, som udpeges af begge parter.
Juridiske enheder, der modtager EU-finansiering, skal indgå en tilskudsaftale med
EU eller det pågældende finansieringsorgan. Tilskudsaftalen skal indeholde en
beskrivelse af det arbejde, der skal udføres af deltagerne og de deltagende juridiske
enheder fra involverede tredjelande.
Juridiske enheder, der modtager EU-finansiering, skal indgå en koordineringsaftale
med de andre deltagende juridiske enheder, der modtager finansiering fra de berørte
tredjelande eller internationale organisationer.
Artikel 12
Forslag
2.
3.
1.
2.
Forslagene skal om nødvendigt indeholde et udkast til en plan for udnyttelse og
formidling af resultaterne.
Forslag om forskning i menneskelige embryonale stamceller skal efter forholdene
indeholde nærmere oplysninger om, hvilke foranstaltninger medlemsstaterne har
truffet med hensyn til tilladelse og kontrol, og om, hvilken etisk godkendelse der kan
forelægges. Hvad angår derivering af humane embryonale stamceller, er
institutionerne, organisationerne og forskerne underlagt strenge krav om tilladelse og
kontrol efter retsgrundlaget i den eller de berørte medlemsstater.
Forslag, der strider mod grundlæggende etiske principper eller anden gældende
lovgivning, eller som ikke opfylder betingelserne i afgørelse nr. XX/XX/EU
[særprogrammet], i arbejdsprogrammet, arbejdsplanen eller i forslagsindkaldelsen
kan til enhver tid udelukkes fra procedurerne for bedømmelse, udvælgelse og
tildeling.
Artikel 13
Etisk gennemgang
3.
Kommissionen udfører systematisk en etisk gennemgang af de forslag, der giver anledning til
etiske overvejelser. Gennemgangen skal kontrollere, at de etiske principper og lovgivningen
overholdes og, i tilfælde af at forskningen finder sted uden for EU, at den samme forskning
ville være tilladt i en medlemsstat.
Artikel 14
Udvælgelses- og tildelingskriterier
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
De indsendte forslag evalueres på grundlag af følgende tildelingskriterier:
(a)
(b)
(c)
ekspertise
virkning
gennemførelsens kvalitet og effektivitet.
2.
3.
4.
5.
Kun ekspertisekriteriet finder anvendelse på forslag om ERC's foranstaltninger for
frontlinjeforskning.
Arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen fastsætter yderligere oplysninger om
anvendelsen af tildelingskriterierne i stk. 1, og præciserer vægtninger og tærskler.
Forslag prioriteres efter bedømmelsesresultaterne. Udvælgelsen sker på baggrund af
denne prioritering.
Kommissionen eller finansieringsorganet kontrollerer på forhånd kun den
økonomiske formåen hos koordinatorerne, der ansøger om et finansieringsbidrag fra
EU til en foranstaltning, der overstiger 500 000 EUR, medmindre det på grundlag af
allerede tilgængelige oplysninger er berettiget at tvivle på koordinatorens eller andre
deltageres økonomiske formåen.
Den økonomiske formåen kontrolleres ikke ved juridiske enheder, hvis
levedygtighed er garanteret af en medlemsstat eller et associeret land, og ved
sekundære og højere uddannelsesinstitutioner.
Artikel 15
Procedure for fornyet gennemgang af bedømmelsen
6.
1.
Kommissionen eller det pågældende finansieringsorgan fastlægger en procedure for
fornyet gennemgang af bedømmelsen for ansøgere, der mener, at bedømmelsen af
deres forslag ikke er blevet foretaget i overensstemmelse med procedurerne i disse
regler, det pågældende arbejdsprogram eller arbejdsplan og indkaldelsen af forslag.
En anmodning om fornyet behandling skal vedrøre et konkret forslag og indsendes af
koordinatoren senest 30 dage efter, at Kommissionen eller finansieringsorganet
informerede koordinatoren om resultatet af bedømmelsen.
Kommissionen eller finansieringsorganet er ansvarlig for gennemgangen af
anmodningen. Kun de formelle aspekter af bedømmelsen og ikke forslagets kvalitet
vurderes.
Et udvalg for fornyet gennemgang af bedømmelsen bestående af medarbejdere fra
Kommissionen eller finansieringsorganet skal udtale sig om bedømmelsesprocessens
formelle aspekter. Udvalgets formand er en tjenestemand fra Kommissionen eller
finansieringsorganet fra en anden afdeling end den ansvarlige for opkaldet. Udvalget
kan anbefale et af følgende:
(a)
forslaget bedømmes på ny
2.
3.
4.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0018.png
(b)
5.
6.
7.
den oprindelige bedømmelses bekræftes.
På baggrund af denne anbefaling træffer Kommissionen eller finansieringsorganet en
afgørelse og meddeler koordinatoren herom.
Proceduren for fornyet gennemgang af bedømmelsen må ikke forsinke udvælgelsen
af forslag, da denne ikke er genstand for anmodningen om fornyet gennemgang.
Proceduren for fornyet gennemgang af bedømmelsen udelukker ikke andre
foranstaltninger, som en deltager kan træffe i overensstemmelse med EU-retten.
Artikel 16
Tilskudsaftale
1.
2.
Kommissionen eller finansieringsorganet indgår en tilskudsaftale med deltagerne.
Tilskudsaftalen fastsætter deltagernes, Kommissionens og finansieringsorganernes
rettigheder og forpligtelser. Den fastsætter også rettigheder og forpligtelser for de
juridiske enheder, der indtræder som nye deltagere under gennemførelsen af
foranstaltningen.
Tilskudsaftalen fastsætter deltagernes rettigheder og forpligtelser med hensyn til
brugsret, nyttiggørelse og formidling, ud over dem, der er fastsat i denne forordning.
Tilskudsaftalen skal, hvor det er relevant, leve op til de almindelige principper i
Kommissionens henstilling om et europæisk charter for forskere og adfærdskodeks
for ansættelse af forskere
16
.
Tilskudsaftalen skal, hvor det er relevant, indeholde bestemmelser til sikring af at de
etiske principper overholdes, herunder oprettelsen af et uafhængigt etisk råd og
Kommissionens ret til at udføre etisk revision.
Særtilskud til foranstaltninger kan indgå i en partnerskabsrammeaftale i henhold til
bestemmelserne i forordning (EU) nr. XXX/2012 [finansforordningen] og forordning
(EU) nr. [delegeret forordning].
Artikel 17
Afgørelser om at yde tilskud
3.
4.
5.
6.
Hvor det er hensigtsmæssigt kan Kommissionen i henhold til artikel X i forordning (EU) nr.
XX/2012 [finansforordningen] eller finansieringsorganet træffe afgørelse om at yde tilskud
frem for at indgå en tilskudsaftale. Denne forordnings bestemmelser om tilskudsaftaler finder
tilsvarende anvendelse.
16
K(2005) 576 endelig af 11.3.2005.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 18
Sikre elektroniske systemer
Kommissionen eller finansieringsorganet kan etablere et sikkert elektronisk system til at
udveksle oplysninger med deltagerne. Et dokument, som sendes via dette system, herunder
tilskudsaftaler, anses som originalen af det pågældende dokument, hvis deltagerens
repræsentants bruger-identifikation og kodeord anvendes. En sådan identifikation udgør en
underskrift for det pågældende dokument.
AFDELING II
GENNEMFØRELSE
Artikel 19
Gennemførelse af foranstaltningen
1.
Deltagerne gennemfører foranstaltningen i overensstemmelse med alle betingelser og
forpligtelser i denne forordning, forordning (EU) nr. XX/2012 [finansforordningen],
forordning (EU) nr. [delegeret forordning], afgørelse nr. XX/XX/EU
[særprogrammet], arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen, forslagsindkaldelsen og
tilskudsaftalen.
Deltagerne indgår ingen forpligtelser, der er uforenelige med tilskudsaftalen. Hvis en
deltager ikke opfylder sine forpligtelser, for så vidt angår den tekniske
gennemførelse af foranstaltningen, opfylder de andre deltagere forpligtelserne uden
supplerende tilskud fra EU, medmindre Kommissionen eller finansieringsorganet
udtrykkeligt fritager dem for den forpligtelse. Hver deltagers finansielle ansvar er
begrænset til vedkommendes egen gæld, jf. bestemmelserne om fonden. Deltagerne
sørger for, at Kommissionen eller finansieringsorganet holdes underrettet om enhver
begivenhed, der kunne påvirke foranstaltningens gennemførelse eller EU's interesser.
Deltagerne gennemfører foranstaltningen og træffer alle nødvendige og passende
foranstaltninger med henblik herpå. Hvis det er relevant for gennemførelsen af
foranstaltningen kan deltagerne indkalde tredjeparter, herunder underleverandører, til
at udføre visse dele af foranstaltningerne eller bruge de ressourcer, som
tredjeparterne har stillet til rådighed i form af naturalydelser, i henhold til
betingelserne i tilskudsaftalen. Deltageren er eneansvarlig over for Kommissionen
eller finansieringsorganet og de andre deltagere for det udførte arbejde.
Tildeling af underleverandørkontrakter til gennemførelse af visse dele af
foranstaltningen begrænses til tilfælde, som er fastsat i tilskudsaftalen.
Tredjeparter ud over underleverandørerne kan udføre dele af deltagerens arbejde
under foranstaltningen, forudsat at tredjeparten og arbejdet, der skal udføres, er
anført i tilskudsaftalen.
Tredjepartens omkostninger er støtteberettiget, hvis:
(a)
tredjeparten som deltager selv ville være støtteberettiget
2.
3.
4.
5.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0020.png
(b)
tredjeparten udgør en associeret enhed eller har forbindelse til en deltager
inden for rammerne af en juridisk struktur, som udgør et samarbejde, der ikke
er begrænset til det pågældende projekt
tredjeparten er anført i tilskudsaftalen
tredjeparten overholder de regler, der gælder for deltageren i tilskudsaftalen
med hensyn til støtteberettigede omkostninger og kontrol med udgifterne.
(c)
(d)
6.
Tredjeparter kan også stille ressourcer i form af naturalydelser til rådighed for en
deltager til foranstaltningen. Tredjeparternes omkostninger i forbindelse med
naturalydelser, som de yder gratis, er berettigede til finansiering, hvis de opfylder
betingelserne i tilskudsaftalen.
Foranstaltningen kan omfatte finansieringsstøtte til tredjeparter i henhold til
betingelserne i forordning (EU) nr. XXX/2012 [finansforordningen] og forordning
(EU) nr. [delegeret forordning]. Beløbene i artikel [127, stk. 2, litra c)] i forordning
(EU) nr. XX/2012 [finansforordningen] kan overskrides, hvis det er nødvendigt for at
nå foranstaltningens målsætninger.
Den foranstaltning, der gennemføres af deltagere, der i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/17/EF
17
, direktiv 2004/18/EF
18
og
direktiv 2009/81/EF
19
er ordregivende myndigheder, kan indeholde eller have som
primær målsætning prækommercielle offentlige indkøb og offentlige indkøb af
innovative løsninger, hvis dette er anført i arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen, og
hvis det er nødvendigt for gennemførelsen. I så tilfælde finder reglerne i artikel 35,
stk. 2, og artikel 49, stk. 2 og 3, anvendelse på indkøbsprocedurer, som deltagerne
udfører.
Deltagerne skal overholde gældende nationale love og etiske regler i de lande, hvor
foranstaltningen udføres. Hvor det er relevant, skal deltagerne ansøge de relevante
nationale eller lokale etiske råd om godkendelse, inden de påbegynder aktiviteterne.
Arbejde med dyr skal udføres i overensstemmelse med artikel 13 i TEUF og
overholde kravet om at erstatte, begrænse og forfine brugen af dyr til videnskabelige
formål i overensstemmelse med EU-lovgivningen og især Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 2010/63/EU
20
.
Artikel 20
Konsortium
7.
8.
9.
10.
1.
Medlemmer af et konsortium, der ønsker at deltage i en foranstaltning, udpeger et af
medlemmerne til koordinator og anfører det i tilskudsaftalen.
17
18
19
20
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 1.
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
EUT L 216 af 20.8.2009, s. 76.
EUT L 276 af 20.10.2010, s. 33.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Medlemmer af et konsortium, der deltager i en foranstaltning, indgår en intern aftale
(konsortieaftalen) undtagen i behørigt begrunde tilfælde fastsat i arbejdsprogrammet,
arbejdsplanen eller i forslagsindkaldelsen.
Konsortiet kan foreslå at tilføje eller fjerne en deltager i overensstemmelse med de
respektive bestemmelser i tilskudsaftalen, forudsat at denne ændring er i
overensstemmelse med betingelserne for deltagelse, ikke negativt påvirker
gennemførelsen af foranstaltningen og ikke strider mod princippet om
ligebehandling.
3.
AFSNIT III
TILSKUDSFORMER OG FINANSIERINGSREGLER
Artikel 21
Tilskudsformer
Tilskud kan antage enhver af de i artikel [116] i forordning (EU) nr. XX/2012
[finansforordningen] omhandlede former.
Artikel 22
Finansiering af en foranstaltning
1.
2.
Finansiering af en foranstaltning må ikke overstige de samlede
finansieringsberettigede omkostninger minus indtægterne fra foranstaltningen.
Følgende anses ikke for indtægter fra foranstaltningen:
(a)
ressourcer, som tredjeparter stiller til rådighed for deltagerne i form af
finansieringsoverførelser eller bidrag i form af omkostningsfri naturalydelser,
forudsat at tredjeparten har ydet dem med specifikt henblik på foranstaltningen
indtægter fra foranstaltningen, bortset fra indtægter fra udnyttelse af
foranstaltningens resultater
indtægter fra salg af aktiver, der er købt i henhold til tilskudsaftalen, op til
værdien af de omkostninger, som deltageren oprindeligt konterede
foranstaltningen.
(b)
(c)
3.
Der anvendes én godtgørelsessats for de støtteberettigede omkostninger pr.
foranstaltning for alle aktiviteter, der finansieres inden for den. Maksimumssatsen
fastsættes i arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen.
Tilskuddet under Horisont 2020 udgør
finansieringsberettigede
omkostninger,
medfinansieringsprincippet.
højst 100 %
uden
at
af de
dette
samlede
berører
4.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Tilskuddet under Horisont 2020 udgør højst 70 % af
finansieringsberettigede omkostninger for følgende foranstaltninger:
(d)
de
samlede
foranstaltninger, der hovedsagelig består af aktiviteter som udformning af
prototyper, afprøvning, demonstration, eksperimentel udvikling, styring,
markedsintroduktion
programstøtteforanstaltninger.
(e)
6.
Godtgørelsessatserne fastsat i denne artikel finder også anvendelse på tilfælde, hvor
enhedstakstfinansiering, enhedsomkostninger og finansiering med faste beløb
anvendes for hele eller dele af en foranstaltning.
Artikel 23
Støtteberettigede omkostninger
1.
Betingelserne for støtteberettigede omkostninger defineres i artikel X i forordning
(EU) nr. XX [finansforordningen/delegeret forordning]. Omkostninger, der afholdes
af tredjeparter i foranstaltningen, kan være støtteberettigede i overensstemmelse med
bestemmelserne i denne forordning og i tilskudsaftalen.
Ikke-støtteberettigede omkostninger er omkostninger, der ikke opfylder ovennævnte
betingelser, især hensættelser til dækning af eventuelle fremtidige tab eller
forpligtelser, valutatab, omkostninger i forbindelse med kapitalforrentning,
omkostninger, der er anmeldt, afholdt eller godtgjort som led i en anden
EU-foranstaltning eller –program, gæld og gældsomkostninger og uforholdsmæssigt
store eller letsindigt afholdte udgifter.
Artikel 24
Indirekte omkostninger
2.
1.
Indirekte, støtteberettigede omkostninger fastsættes ved at anvende en fast sats på 20
% af de samlede direkte støtteberettigede omkostninger, eksklusive
underleverandørers direkte støtteberettigede omkostninger og omkostningerne for
ressourcer, der stilles til rådighed af tredjeparter, og som ikke anvendes i
støttemodtagerens lokaler, samt finansiel støtte til tredjeparter.
Uanset stk. 1 kan de indirekte omkostninger angives i form af faste beløb eller
enhedsomkostninger, forudsat at dette anføres i arbejdsprogrammet eller
arbejdsplanen.
Artikel 25
Årlige produktive timer
2.
1.
Støtteberettigede personaleomkostninger omfatter kun det faktiske antal arbejdstimer
for de personer, der udfører direkte arbejde i forbindelse med foranstaltningen.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Deltageren sørger for dokumentation for det faktiske antal arbejdstimer, normalt ved
hjælp af et tidsregistreringssystem.
2.
For personale, der udelukkende arbejder for foranstaltningen, er det ikke nødvendigt
at registrere arbejdstiden. I sådanne tilfælde skal deltageren underskrive en erklæring
om, at den pågældende person udelukkende har arbejdet for foranstaltningen.
Tilskudsaftalen skal indeholde minimumskravene for tidsregistreringssystemet og
antallet af årlige produktive timer, der skal bruges til beregning af timesatserne for
personalet.
Artikel 26
Personaleomkostninger for ejere af små og mellemstore virksomheder og fysiske
personer uden løn
Ejerne af små og mellemstore virksomheder, der ikke modtager løn, eller andre fysiske
personer, der ikke modtager løn, kan debitere personaleomkostningerne på grundlag af
enhedsomkostninger.
Artikel 27
Enhedsomkostninger
1.
I overensstemmelse med artikel X i forordning (EU) nr. XX/XX
[finansforordningen] fastsætter Kommissionen metoder til at bestemme satserne for
enhedsomkostninger på grundlag af:
(a)
(b)
2.
statistiske data eller lignende
deltagerens kontrollerbare historiske data.
3.
Direkte støtteberettigede personaleomkostninger finansieres på grundlag af de
enhedsomkostninger, der fastsættes i overensstemmelse med deltagerens normale
praksis for omkostningsberegning, forudsat at de:
(a)
beregnes på grundlag af de samlede faktiske personaleomkostninger, som
noteres i deltagernes almindelige regnskaber, som kan justeres på baggrund af
de budgetterede eller anslåede dele i overensstemmelse med de af
Kommissionen fastsatte betingelser
opfylder bestemmelserne i artikel 23
opfylder kravet om almennyttighed og dobbeltfinansiering undgås
beregnes under behørig hensyntagen til bestemmelserne om produktive timer i
artikel 25.
(b)
(c)
(d)
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0024.png
Artikel 28
Attest for årsregnskaberne
Attesten for årsregnskaberne omfatter det samlede tilskudsbeløb, som en deltager har gjort
krav på i form af godtgørelse af faktiske omkostninger og i form af enhedsomkostninger
omhandlet i artikel 27, stk. 2. Attesten afleveres først, når beløbet er lig med eller større end
325 000 EUR på tidspunktet for begæringen om udbetaling af restbeløbet.
Artikel 29
Attest for metoden
1.
Deltagere, der beregner og debiterer direkte personaleomkostninger på grundlag af
enhedsomkostninger, skal indsende en attest for metoden til Kommissionen. Denne
metode skal opfylde betingelserne i artikel 27, stk. 2, og kravene i tilskudsaftalen.
Hvis Kommissionen godkender attesten for metode, gælder denne for alle
foranstaltninger, der finansieres i henhold til forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont
2020], og deltagere beregner og debiterer omkostningerne på grundlag deraf.
Artikel 30
Attesterende revisorer
1.
Attesterne for årsregnskaberne og metoden omhandlet i artikel 28 og 29 skal være
udarbejdet af en uafhængig revisor, der er kvalificeret til at udføre lovpligtig revision
af regnskabsdokumenter i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/43/EF
21
eller tilsvarende nationale bestemmelser eller af en kompetent
og uafhængig embedsmand, som de relevante nationale myndigheder har fastslået,
har retsevne til at revidere deltageren, og som ikke været involveret i det
regnskabsmæssige arbejde.
Efter anmodning fra Kommissionen, Revisionsretten eller Det Europæiske Kontor
for Bekæmpelse af Svig (OLAF), skal den revisor, der udarbejder attesten for
regnskaberne og metoden, give adgang til de ledsagedokumenter og
arbejdsdokumenter, som attesten for årsregnskaberne udstedes på grundlag af.
Artikel 31
Kumuleret finansiering
En foranstaltning, der har modtaget tilskud fra EU-budgettet, kan også ydes et tilskud på
grundlag af forordning (EU) nr. XX/XX (Horisont 2020), forudsat at tilskuddene ikke dækker
de samme udgiftsposter.
2.
2.
21
EUT L 157 af 9.6.2006, s. 89.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
AFSNIT IV
GARANTIER
Artikel 32
Deltagergarantifonden
1.
Der oprettes hermed en deltagergarantifond ("fonden"), der skal dække risikoen for,
at skyldige beløb til EU i forbindelse med foranstaltninger finansieret af
Kommissionen under afgørelse nr. 1982/2006/EF og af Kommissionen eller
finansieringsorganerne under "Horisont 2020" i henhold til regler i denne forordning,
ikke kan inddrives. Fonden erstatter og efterfølger Deltagergarantifonden oprettet
under forordning /EF) nr. 1906/2006.
Fonden drives i overensstemmelse med artikel 33. Renter oppebåret af fonden indgår
i denne og anvendes udelukkende til de formål, der er anført i artikel 33, stk. 3.
Hvis renterne ikke rækker til at dække beløbene i artikel 33, stk. 3, griber fonden
ikke ind, og Kommissionen eller EU-finansieringsorganet inddriver beløbene direkte
fra støttemodtagerne.
Fonden betragtes som en tilstrækkelig garanti i henhold til forordning (EU) nr.
XX/XX [finansforordningen]. Ingen yderligere garanti eller sikkerhedsstillelse må
godkendes fra deltagerne eller pålægges dem, bortset fra de i stk. 3 nævnte tilfælde.
Deltagerne i foranstaltningerne under Horisont 2020, hvis risiko fonden dækker, skal
bidrage med 5 % af EU's finansiering af foranstaltningen. Ved foranstaltningens
afslutning betales bidraget til fonden tilbage til deltagerne via koordinatoren, jf. dog
stk. 4.
Artikel 33
Fondens drift
1.
Fonden forvaltes af EU repræsenteret ved Kommissionen, der optræder som
eksekutivorgan på vegne af deltagerne på betingelserne fastsat i tilskudsaftalen.
Kommissionen forvalter fonden direkte eller overlader den finansielle forvaltning
enten til Den Europæiske Investeringsbank eller til en passende finansiel institution (i
det følgende benævnt "depositarbanken"). Depositarbanken forvalter fonden efter
Kommissionens instrukser.
2.
3.
Deltagernes bidrag til fonden kan modregnes forhåndsbetalingen og betales til
fonden på deltagernes vegne.
Hvis en deltager skylder EU et beløb, kan Kommissionen uanset de bøder, der kan
pålægges deltagere, som misligholder deres forpligtelser, træffe en af følgende
foranstaltninger:
2.
3.
4.
5.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(a)
overføre eller kræve, at depositarbanken direkte overfører det skyldige beløb
fra fonden til koordinatoren for foranstaltningen. Overførslen foretages efter
den misligholdende deltager har bragt til ophør eller afviklet sin deltagelse,
hvis foranstaltningen stadig er i gang, og hvis de øvrige deltagere er enige om
at gennemføre den inden for samme mål. Beløb, der overføres fra fonden,
betragtes som finansieringsbidrag fra EU
inddrive beløbet fra fonden.
(b)
Kommissionen udsteder en betalingsordre til deltageren om at indbetale det skyldige
beløb til fonden. Kommissionen kan med henblik herpå vedtage en
inddrivelsesbeslutning i overensstemmelse med forordning (EU) nr. XX/XX
[finansforordningen].
4.
De beløb, der inddrives, udgør for fonden de formålsbestemte indtægter, der er
omhandlet i artikel [X] i forordning (EU) nr. XX/2012 [finansforordningen]. Når
gennemførelsen af alle tilskud, hvis risiko fonden dækker, er afsluttet, vil alle
udestående beløb blive inddrevet af Kommissionen og opført på EU's budget med
forbehold af lovgivningsmyndighedens afgørelser.
Kapitel IV
PRISER, OFFENTLIGE INDKØB OG FINANSIELLE
INSTRUMENTER
Artikel 34
Priser
EU-finansiering kan ydes i form af priser som omhandlet i afsnit VII i forordning (EU) nr.
XX/XX [finansforordningen].
Artikel 35
Offentlige indkøb, prækommercielle offentlige indkøb og offentlige indkøb af innovative
løsninger
1.
Alle offentlige indkøb, der gennemføres af Kommissionen på egne vegne eller
sammen med medlemsstaterne, er underlagt reglerne om offentlige indkøb i henhold
til forordning (EU) nr. xx/2012 [finansforordningen] og forordning (EU) nr. XX/XX
[delegeret forordning].
EU-finansiering kan tage form af prækommercielle offentlige indkøb og offentlige
indkøb af innovative løsninger, der gennemføres af Kommissionen eller
finansieringsorganet på egne vegne eller sammen med medlemsstaternes og de
associerede landes ordregivende myndigheder.
2.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450853_0027.png
Under procedurerne for offentlige indkøb:
(a)
skal principperne om åbenhed, ikke-forskelsbehandling, ligebehandling,
forsvarlig økonomisk forvaltning, proportionalitet samt konkurrenceregler, og
hvor det er relevant, direktiv 2004/17/EF, 2004/18/EF og 2009/81/EF eller,
hvis Kommissionen handler på egne vegne, forordning (EU) nr. XX/2012
[finansforordningen] overholdes
kan der fastsættes særlige betingelser – fx for hvor, hvor de indkøbte aktiviteter
skal finde sted, som dog for prækommercielle offentlige indkøb er begrænset
til at omfatte medlemsstatens eller det associerede lands territorium – når dette
er behørigt begrundet i foranstaltningens målsætning
kan det tillades at foretage flere tildelinger af kontrakter inden for samme
procedure ("valg af flere leverandører")
skal ordren tildeles den bydende, der har afgivet det bud, der giver mest værdi
for pengene.
Artikel 36
Finansielle instrumenter
1.
De finansielle instrumenter kan tage alle former omhandlet i og skal gennemføres i
overensstemmelse med (afsnit VIII) i forordning (EU) nr. XX/XX
[finansforordningen] og kan kombineres med tilskud, der finansieres over Unionens
budget, herunder Horisont 2020.
I overensstemmelse med [artikel 18, stk. 2], i forordning (EU) nr. XX/XX
[finansforordningen] tildeles indtægter og tilbagebetalinger, der er frembragt via et
finansielt instrument i henhold til forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020], til
det pågældende finansielle instrument.
Indtægter og tilbagebetalinger, der er frembragt via finansieringsfaciliteten for
risikodeling under afgørelse 1982/2006/EF og i den tidlige fase af faciliteten for
SMV'er i hurtig vækst og innovative SMV'er oprettet under Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse 1639/2006/EF
22
, tildeles det efterfølgende finansielle instrument
under forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020].
(b)
(c)
(d)
2.
3.
22
EUT L 310 af 9.11.2006, s. 15.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel VII
EKSPERTER
Artikel 37
Udnævnelse af uafhængige eksperter
1.
Kommissionen og, hvis det er relevant, finansieringsorganerne udpeger uafhængige
eksperter til at bedømme forslagene eller til at rådgive eller bistå med:
(a)
(b)
bedømmelse af forslagene
kontrol med gennemførelsen af foranstaltninger, der gennemføres i henhold til
forordning (EU) nr. XX/XX [Horisont 2020], og tidligere forsknings- og/eller
innovationsprogrammer
gennemførelse af EU's forsknings- og innovationspolitikker eller –programmer,
herunder Horisont 2020, og gennemførelsen af et velfungerende europæisk
forskningsrum
bedømmelse af forsknings- og innovationsprogrammerne
udformningen af EU's forsknings-
forberedelsen af fremtidige programmer.
og
innovationspolitik,
herunder
(c)
(d)
(e)
2.
Kriterierne for udvælgelse af uafhængige eksperter er, at de er i besiddelse af
færdigheder, erfaring og viden, der svarer til de opgaver, de skal løse. I de tilfælde,
hvor uafhængige eksperter skal behandle klassificerede oplysninger, kræves den
fornødne sikkerhedsgodkendelse inden udnævnelsen.
Uafhængige eksperter findes og udvælges på grundlag af indkaldelser af ansøgninger
fra enkeltpersoner og indkaldelser henvendt til relevante organisationer såsom
nationale forskningsorganer, forskningsinstitutioner, standardiseringsorganisationer
eller virksomheder med henblik på at oprette en database med kandidater.
Hvis Kommissionen eller finansieringsorganet finder det hensigtsmæssigt, kan den
udvælge enhver person med de fornødne færdigheder uden for databasen.
Der træffes foranstaltninger til at opnå en rimelig kønsbalance og geografisk
spredning, når der udvælges uafhængige eksperter.
Kommissionen eller finansieringsorganet kan søge rådgivning hos de rådgivende
organer for udnævnelse af uafhængige eksperter. I forbindelse med ERC's
frontlinjeforskning udnævner Kommissionen eksperterne efter forslag fra ERC's
Videnskabelige Råd.
3.
Kommissionen eller finansieringsorganet træffer de nødvendige skridt til at sikre, at
eksperter ikke stilles over for interessekonflikter i forbindelse med de emner, de skal
udtale sig om.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
5.
Udnævnelsen af eksperter kan tage form af en rammeaftale, der gælder for hele
løbetiden for Horisont 2020, med særlige arbejdsopgaver.
Navnene på de eksperter, der udpeges i deres personlige egenskab, og som har bistået
Kommissionen eller finansieringsorganerne med gennemførelsen af forordning (EU)
nr. XX/XX [Horisont 2020] og afgørelse nr. XX/XX/EU [særprogrammet],
offentliggøres mindst en gang om året på Kommissionens eller finansieringsorganets
websted. Eksperternes navne indsamles, behandles og offentliggøres i
overensstemmelse med forordning (EF) nr. 45/2001.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afsnit III
REGLERNE FOR FORMIDLING AF RESULTATER
Kapitel I
TILSKUD
AFDELING I
RESULTATER
Artikel 38
Ejendomsret til resultater
1.
2.
Resultaterne ejes af de deltagere, der frembringer resultaterne.
Hvis resultaterne er frembragt af flere deltagere i fællesskab, og deres respektive
andele i arbejdet ikke kan fastslås, ejes disse resultater af deltagerne i fællesskab.
Medejerne indgår en aftale om, hvordan den fælles ejendomsret skal fordeles og
forvaltes i overensstemmelse med deres forpligtelser i tilskudsaftalen.
Medmindre parterne bliver enige om andet i aftalen om fælles ejendomsret, har hver
af medejerne ret til at udstede ikke-eksklusive licenser til tredjeparter til at udnytte de
fællesejede resultater, uden ret til at give underlicenser, under forudsætning af, at:
(f)
(g)
3.
de andre medejere på forhånd meddeles herom
de andre medejere får en rimelig kompensation.
Hvis ansatte eller andet personale, der arbejder for en deltager, kan gøre krav på
resultaterne, sørger den pågældende deltager for, at disse rettigheder kan udøves på
en måde, der er forenelig med deltagerens forpligtelser i medfør af tilskudsaftalen.
Artikel 39
Beskyttelse af resultater
1.
Hvis resultaterne kan anvendes kommercielt eller industrielt, skal ejeren undersøge
muligheden for beskyttelse, og hvis det under omstændighederne er begrundet,
beskytte dem tilstrækkeligt i en passende periode, med en passende geografisk
dækning og med behørig hensyntagen til egne berettigede interesser og de
berettigede interesser, især kommercielle interesser, som de andre deltagere i den
pågældende foranstaltning har.
Hvis deltagere, der har modtaget EU-finansiering, ikke har til hensigt at beskytte
deres resultater af andre årsager end uforenelighed med EU- eller national lov eller
2.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
manglende potentiale for kommerciel udnyttelse, og med mindre deltagerne sigter på
at overføre dem til en anden juridisk enhed etableret i en medlemsstat eller associeret
land med henblik på beskyttelse, meddeler de Kommissionen eller
finansieringsorganet herom, inden disse resultater formidles. Kommissionen, på
vegne af EU, eller finansieringsorganet kan tage påtage sig ejerskabet af disse
resultater og træffe de nødvendige skridt til beskyttelse heraf.
Deltagerne kan kun afvise dette, hvis de kan påvise, at det vil gøre betydelig skade på
deres berettigede interesser. Der må ikke finde formidling af disse resultater sted, før
Kommissionen eller finansieringsorganet har truffet en afgørelse herom eller
besluttet, at de vil påtage sig ejerskab og har truffet de nødvendige skridt til at sikre
beskyttelse af resultaterne. Fristerne herfor fastsættes i tilskudsaftalen.
3.
Hvis deltagere, der har modtaget EU-finansiering, har til hensigt at ophøre med at
beskytte resultaterne eller ikke søge forlængelse af en sådan beskyttelse af andre
årsager end manglende potentiale for kommerciel udnyttelse, meddeler de
Kommissionen herom. Deltagerne kan kun afvise dette, hvis de kan påvise, at det vil
gøre betydelig skade på deres berettigede interesser. Fristerne herfor fastsættes i
tilskudsaftalen.
Artikel 40
Udnyttelse og formidling af resultater
1.
Alle deltagere, der har modtaget EU-finansiering, skal gøre deres bedste for at
udnytte de resultater, som de ejer, i fortsat forskning eller kommercielt øjemed, eller
få en anden juridisk enhed til at udnytte dem til disse formål, især ved overførsel og
licensudstedelse i henhold til artikel 41.
Supplerende udnyttelsesforpligtelser kan fastsættes i tilskudsaftalen. Sådanne
supplerende forpligtelser anføres i arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen.
2.
Med forbehold af restriktionerne som følge af beskyttelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder, sikkerhedsregler eller berettigede kommercielle interesser,
formidler deltagerne på egnede måder deres egne resultater så hurtigt som muligt.
Fristerne herfor fastsættes i tilskudsaftalen.
Supplerende formidlingsforpligtelser kan fastsættes i tilskudsaftalen.
Hvis resultaterne formidles via forskningspublikationer, gælder den frie brugsret på
de vilkår og betingelser, der er fastsat i tilskudsaftalen. Hvad angår formidling af
andre resultater, herunder forskningsdata, fastsættes vilkår og betingelser i
tilskudsaftalen, i henhold til hvilken der gives fri adgang til sådanne resultater, især
inden for ERC's frontlinjeforskning eller andre relevante områder.
De andre berørte deltagere skal have forudgående meddelelse om alle
formidlingsaktiviteter. De andre deltagere kan, når de har modtaget meddelelsen,
gøre indsigelse, hvis de finder, at deres berettigede interesser i forhold til deres
resultater eller baggrundsviden kan blive påført betydelig skade i forbindelse med
den planlagte formidling. I så fald må formidlingsaktiviteten først finde sted, når der
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er taget passende skridt til at beskytte disse berettigede interesser. Fristerne herfor
fastsættes i tilskudsaftalen.
3.
Deltagerne skal meddele Kommissionen eller finansieringsorganet om udnyttelse og
formidling af deres aktiviteter. Med henblik på den overvågning og formidling, der
foretages af Kommissionen eller finansieringsorganet, skal deltagerne fremlægge alle
brugbare oplysninger og dokumenter i overensstemmelse med betingelserne i
tilskudsaftalen.
Alle patentansøgninger, standarder, publikationer eller anden formidling, også i
elektroniske form, af relevans for resultaterne, skal omfatte en erklæring, som også
kan omfatte visuelle midler, om at foranstaltningen har modtaget finansieringsstøtte
fra EU. Erklæringens udformning fastsættes i tilskudsaftalen.
Artikel 41
Overdragelse og licensudstedelse af resultater
1.
Hvis en deltager overdrager ejendomsretten til sine resultater, skal vedkommende
overdrage sine pligter i henhold til tilskudsaftalen i form af disse resultater til
erhververen, herunder pligten til giver dem videre ved en evt. senere overdragelse.
Med forbehold af de fortrolighedsbestemmelser, der hidrører fra love eller
bestemmelser om fusioner eller overtagelser, hvor de øvrige deltagere stadig har ret
til at bruge de resultater, der overdrages, skal de deltagere, der har til hensigt at
overdrage resultaterne, på forhånd give de andre deltagere meddelelse herom
sammen med tilstrækkelige oplysninger om den planlagte nye ejer af resultaterne, så
de andre deltagere kan analysere virkningerne af den planlagte overførsel på den
mulige udøvelse af deres rettigheder.
Efter meddelelsen kan deltagerne modsætte sig overdragelse af ejendomsretten, hvis
de kan påvise, at den foreslåede overdragelse vil påvirke udøvelsen af deres
rettigheder. Fremsættes en sådan indvending, finder den påtænkte overdragelse ikke
sted, før der er opnået enighed mellem de berørte deltagere. Fristerne herfor
fastsættes i tilskudsaftalen.
De andre deltagere kan dog ved forudgående skriftlig aftale give afkald på deres ret
til forudgående meddelelse om overdragelse af ejendomsret fra en deltager til en
nærmere bestemt tredjepart.
2.
Forudsat at alle brugsrettigheder til resultaterne kan udøves, og at alle yderligere
udnyttelsesforpligtelser opfyldes, kan deltageren, der ejer resultaterne, udstede
licenser eller på anden måde give andre juridiske enheder ret til at udnytte dem, også
med eksklusive rettigheder.
Hvad angår resultater, der er frembragt af deltagere, der har modtaget
EU-finansiering, kan Kommissionen eller finansieringsorganet modsætte sig, at
ejerskabet overdrages, eller at der udstedes eksklusivlicens til en tredjepart, der er
etableret i et tredjeland, som ikke er associeret med Horisont 2020, hvis dette efter
deres opfattelse ikke er i overensstemmelse med interessen i at udvikle EU's
4.
3.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
økonomiske konkurrenceevne eller er uforeneligt med EU's etiske principper eller
sikkerhedshensyn.
I disse tilfælde kan overdragelsen af ejendomsret og udstedelsen af eksklusivlicens
først finde sted, når der er truffet sikkerhedsforanstaltninger til Kommissionens eller
finansieringsorganets tilfredshed.
Tilskudsaftalen kan eventuelt fastsætte, at Kommissionen eller finansieringsorganet
skal underrettes på forhånd om sådanne overdragelser af ejendomsret eller
udstedelsen af eksklusivlicens. Fristerne herfor fastsættes i tilskudsaftalen.
AFDELING 2
BRUGSRET TIL BAGGRUNDSSVIDEN OG RESULTATER
Artikel 42
Baggrundsviden
Deltagerne definerer deres baggrundsviden for foranstaltningen i en skriftlig aftale.
Artikel 43
Principper om brugsrettigheder
1.
2.
Anmodning om at udøve eller give afkald på sine brugsrettigheder skal ske skriftligt.
Brugsret omfatter ikke retten til at udstede underlicenser, medmindre ejeren af de
pågældende resultater eller baggrundsviden, der gives brugsret til, har givet sit
samtykke.
Deltagere i den samme foranstaltning skal underrette hinanden, før de tilslutter sig
tilskudsaftalen, om eventuelle juridiske restriktioner eller begrænsninger for at give
brugsret til deres baggrundsviden. I aftaler om baggrundsviden, der derefter indgås
med en deltager, skal det sikres, at brugsrettighederne kan udøves.
Brugsret gives royaltyfrit for at sikre rimelige vilkår.
En deltagers pligt til at give de andre deltagere i samme foranstaltninger brugsret
ifølge betingelserne og bestemmelserne i tilskudsaftalen indskrænkes ikke af, at
dennes deltagelse i foranstaltningen ophører.
Hvis en deltager misligholder sine forpligtelser, og en sådan misligholdelse ikke
udbedres, kan konsortiet aftale, at deltageren ikke længere har brugsret.
3.
4.
5.
6.
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 44
Brugsret med henblik på gennemførelse
1.
En deltager har brugsret til en anden deltagers resultater inden for den samme
foranstaltning, hvis deltageren har brug for det for at udføre sit arbejde.
Denne brugsret gives royaltyfrit.
2.
En deltager har brugsret til en anden deltagers baggrundsviden inden for den samme
foranstaltning, hvis deltageren har brug for det for at udføre sit arbejde med
forbehold af begrænsningerne i artikel 43, stk. 3.
Denne brugsret gives royaltyfrit, medmindre deltagerne har aftalt andet før deres
tiltrædelse af tilskudsaftalen.
Artikel 45
Brugsret med henblik på udnyttelse
1.
En deltager har brugsret til en anden deltagers resultater inden for den samme
foranstaltning, hvis deltageren har brug for det for at udnytte sine resultater.
Hvis der er enighed om det, gives denne brugsret på rimelige vilkår.
2.
En deltager har adgangsret til en anden deltagers baggrundsviden inden for den
samme foranstaltning, hvis deltageren har brug for det for at udnytte sine resultater
med forbehold af begrænsningerne i artikel 43, stk. 3.
Hvis der er enighed om det, gives denne adgangsret på rimelige vilkår.
3.
En associeret enhed, der er etableret i en medlemsstat eller et associeret land, har
også brugsret, med mindre andet er fastsat i konsortieaftalen, til resultater eller
baggrundsviden på samme betingelser, hvis deltageren har brug for retten for at
udnytte de resultater, som er frembragt af den deltager, den er associeret med.
Anmodninger om brugsret efter stk. 1, 2 og 3 kan fremsættes i indtil et år efter
foranstaltningens ophør. Deltagerne kan dog fastsætte en anden tidsfrist.
Artikel 46
EU's og medlemsstaternes brugsret
1.
EU-institutionerne og –organerne skal med henblik på udvikling, gennemførelse og
overvågning af EU's politikker eller programmer, have brugsret til resultater fra
deltagere, der har modtaget EU-finansiering. Adgangen begrænses til ikke-
kommerciel og ikke-konkurrencemæssig brug.
Denne brugsret gives royaltyfrit.
4.
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
I foranstaltninger under aktiviteten "sikre samfund" som led i det specifikke mål
"Rummelige, innovative og sikre samfund" har EU-institutionerne og –organerne
samt medlemsstaternes nationale myndigheder med henblik på at udvikle,
gennemføre og overvåge deres politikker eller programmer, adgang til resultaterne
fra de deltagere, der har modtaget EU-finansiering. Uanset artikel 43, stk. 2, omfatter
sådanne brugsrettigheder retten til at give tredjeparter tilladelse til at bruge
resultaterne i offentlige indkøb, hvad angår kompetenceudvikling inden for områder,
hvor markedet er meget lille, der er risiko for markedssvigt samt en overvejende
offentlig interesse.
En sådan brugsret gives royaltyfrit, bortset fra når der er tale om brug i offentlige
indkøb, hvor brugsretten skal gives på rimelige aftalte vilkår. Der skal ved
fastsættelsen af de rimelige vilkår til fulde tages højde for den EU-finansiering, der
tildeles for frembringelse af resultater. Kommissionens sikkerhedsregler om
klassificerede oplysninger finder anvendelse.
AFDELING 3
SÆRTILFÆLDE
Artikel 47
De enkelte bestemmelser
1.
Tilskudsaftalen kan fastsætte særbestemmelser i forbindelse med foranstaltninger,
der omfatter sikkerhedsrelaterede aktiviteter, især vedrørende ændringer i konsortiets
sammensætning, klassificerede oplysninger, udnyttelse, formidling, overdragelse af
og udstedelse af licenser for resultater.
I forbindelse med foranstaltninger til støtte af eksisterende eller nye
forskningsstrukturer, kan tilskudsaftalen fastsætte særbestemmelser for brugerne af
disse infrastrukturer.
I forbindelse med foranstaltninger vedrørende ERC's frontlinjeforskning kan
tilskudsaftalen fastsætte særbestemmelser, især vedrørende brugsrettigheder,
mulighed for at overdragelse og formidling i forhold til deltagerne, forskerne og alle
af foranstaltningen berørte parter.
Tilskudsaftaler om støtte til forskeres uddannelse og karriereudvikling kan indeholde
særbestemmelser om brugsret, ejerskab og forpligtelser vedrørende de forskere, der
drager fordel af foranstaltningen.
I forbindelse med samordnings- og støtteaktiviteter kan tilskudsaftalen fastsætte
særbestemmelser vedrørende ejerskab, brugsrettigheder, udnyttelse og formidling.
I forbindelse med samordnings- og støtteaktiviteter kan tilskudsaftalen fastsætte
særbestemmelser især vedrørende ejerskab, brugsrettigheder, udnyttelse og
formidling.
2.
3.
4.
5.
6.
DA
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
I forbindelse med EIT's videns- og innovationsfællesskaber kan tilskudsaftalen
fastsætte særbestemmelser især vedrørende ejerskab, brugsrettigheder, udnyttelse og
formidling.
KAPITEL II
PRISER OG UDBUD
Artikel 48
Priser
Tildeling af priser sker på betingelse af, at de relevante offentliggørelsesforpligtelser
accepteres. Arbejdsprogrammet eller arbejdsplanen kan indeholde særskilte forpligtelser
vedrørende udnyttelse og formidling.
Artikel 49
Offentlige indkøb, prækommercielle offentlige indkøb og offentlige indkøb af innovative
løsninger
1.
2.
Hvis ikke andet er angivet i forslagsindkaldelsen, tilhører de resultater, som
frembringes ved offentlig indkøb foretaget af Kommissionen, EU.
Særbestemmelser vedrørende ejerskab, brugsrettigheder og licensudstedelse
fastsættes i kontrakterne om prækommercielle offentlige indkøb for at sikre den
bedste nyttiggørelse af resultaterne og for at undgå urimelige fordele. Den
kontrahent, der frembringer resultater under prækommercielle offentlige udbud, ejer
som minimum de medfølgende intellektuelle ejendomsrettigheder. De ordregivende
myndigheder har som minimum royaltyfri adgang til resultaterne til eget brug samt
ret til at uddele eller kræve, at de deltagende kontrahenter udsteder ikke-eksklusive
licenser til tredjeparter for at udnytte resultaterne under rimelig forhold uden ret til at
give underlicenser. Hvis en kontrahent ikke udnytter resultaterne kommercielt inden
for en vis periode efter den prækommercielle offentlige udbudsrunde fastsat i
kontrakten, skal han overdrage ejerskabet for resultaterne til de tilbudsgivende
myndigheder.
Særbestemmelser vedrørende ejerskab, brugsrettigheder og licensudstedelse
fastsættes i kontrakterne om offentlige indkøb af innovative løsninger for at sikre den
bedste nyttiggørelse af resultaterne og for at undgå urimelige fordele.
3.
AFSNIT IV
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 50
Ophævelse og overgangsbestemmelser
DA
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
Forordning (EF) nr. 1906/2006 ophæves med virkning fra den 1. januar 2014.
Uanset stk. 1, berører denne forordning ikke fortsættelse eller ændringer, herunder
hel eller delvis annullering eller ophør, af de pågældende foranstaltninger, indtil
deres afslutning, eller finansiel støtte ydet af Kommissionen eller
finansieringsorganer i henhold til afgørelse nr. 1982/2006/EF eller anden lovgivning,
som gælder for denne bistand den 31. december 2013, og som fortsat gælder for de
pågældende foranstaltninger, indtil de er afsluttet.
Alle beløb fra Deltagergarantifonden, som blev oprettet ved forordning (EF) nr.
1906/2006, samt alle rettigheder og forpligtelser overføres til fonden fra den
31. december 2013. De deltagere i foranstaltninger under det syvende
rammeprogram, der indgår tilskudsaftaler efter den 31. december 2013, skal betale
bidrag til fonden.
Artikel 51
3.
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i enhver medlemsstat.
Udfærdiget i
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
37
DA