Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011
KOM (2011) 0817
Offentligt
1450860_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.11.2011
KOM(2011) 817 endelig
2011/0384 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 294/2008
om oprettelse af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EØS-relevant tekst)
{SEK(2011) 1433 endelig}
{SEK(2011) 1434 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er oprettet i medfør af forordning (EF)
nr. 294/2008 med det formål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne
gennem styrkelse af EU's og medlemsstaternes innovationskapacitet. EIT vil i perioden 2014-2020
bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for "Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning
og innovation" (i det følgende benævnt "Horisont 2020"
1
), ved at integrere den såkaldte
videnstrekant: videregående uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder
hovedsageligt sted via videns- og innovationsfællesskaber (VIF'er), som bringer organisationer
sammen om at løse samfundsmæssige udfordringer på lang sigt.
Det finansielle bidrag fra Horisont 2020-programmet til EIT vil blive gennemført i
overensstemmelse Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reglerne for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020"
2
. EIT's finansiering af VIF'er dækker merværdiskabende VIF-
aktiviteter, hvorimod VIF'erne eller deres partnerorganisationer kan anvende andre ordninger under
Horisont 2020 eller EU's programmer i overensstemmelse med deres respektive regler og på lige
fod med andre ansøgninger.
De foreslåede ændringer er baseret på flere kilder: erfaringerne fra den indledende periode, forslaget
vedrørende EIT's strategiske innovationsdagsorden, som bygger på forslaget fra EIT's bestyrelse,
henstillingerne fra den eksterne evalueringsrapport og Kommissionens udtalelse om evalueringen
samt resultaterne af høringer med EIT's interessenter.
2.
RESULTATER AF HØRINGER
KONSEKVENSANALYSER
AF
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Forslaget er udarbejdet under hensyntagen til svarene fra de åbne høringer om EIT
3
.
Medlemsstaterne og en lang række interessenter fra industrien, den akademiske verden og
civilsamfundet tilkendegav deres synspunkter. Der blev givet udtryk for stor opbakning til EIT's
mission om at øge og forbedre samarbejdet mellem den akademiske verden, iværksætteri, forskning
og innovation. Ifølge de adspurgte bør EIT spille en fremtrædende rolle i "Horisont 2020", det
kommende EU-program for forskning og innovation, og knytte tættere bånd til andre europæiske og
nationale initiativer. Størsteparten af de adspurgte bifaldt den måde, hvorpå EIT sikrer, at
erhvervslivet kan deltage i dets arbejde, og de opfordrede instituttet til at igangsætte flere
opsøgende aktiviteter. De anså endvidere erhvervslivets deltagelse for at være en afgørende
forudsætning for EIT's fremtidige succes. Fleksibilitet, klare regler og tydelige investeringsafkast er
derfor afgørende for at kunne tiltrække den private sektor.
Forslaget er ligeledes baseret på den eksterne evalueringsrapport, som tillægger konceptet med at
integrere videnstrekanten stor betydning, og hvor de emneområder, som EIT er bygget op omkring,
evalueres positivt. Der er stor støtte til den model, som EIT har udviklet, og som bygger på
integrerede netværk af samlokaliseringscentre. De adspurgte forholdt sig også positivt til VIF'ernes
rolle som katalysatorer, der skal sikre, at de aktiviteter, som de enkelte medlemmer allerede havde
gennemført, tilførte merværdi.
1
2
3
EUT C.. af.. , s. .
EUT C.. af.. , s. .
http://ec.europa.eu/education/eit/eit-consultation_en.htm.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Forslaget er baseret på artikel 173 i TEUF og vil blive gennemført som central indirekte forvaltning.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
I perioden 2014-2020 vil der blive overført 3 182 230 000 EUR (løbende priser) til EIT fra
budgettet for Horisont 2020 – rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020). I
finansieringsoversigten, der vedlægges dette forslag, gøres der rede for virkningerne for budget-,
personale- og administrationsressourcerne.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0004.png
2011/0384 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 294/2008
om oprettelse af Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 173, stk. 3,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
4
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
5
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa 2020-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst tillægger Det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (i det følgende benævnt EIT), som bidrager
til en række flagskibsinitiativer, en fremtrædende rolle.
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af målene for "Horisont 2020 -
rammeprogrammet for forskning og innovation" oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XX/XXX (i det følgende benævnt "Horisont 2020")
6
, ved at integrere
videnstrekanten af forskning, innovation og uddannelse.
For at sikre sammenhængende retlige rammer for deltagerne i Horisont 2020 bør Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XX/XXX om reglerne for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation" (i det
følgende benævnt regler for deltagelse) finde anvendelse på EIT.
Reglerne for forvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder er fastlagt i reglerne for
deltagelse.
(2)
(3)
(4)
4
5
6
EUT C.. af.. , s. .
EUT C.. af.. , s. .
EUT C.. af.. , s. .
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
(6)
Reglerne for deltagende stater og tredjelande er fastlagt i forordningen om Horisont 2020.
EIT bør indgå i direkte samarbejde med nationale og regionale repræsentanter og andre
interessenter fra hele innovationskæden, da det kan skabe fordele for alle parter. For at gøre
denne dialog og udveksling mere systematisk bør der afholdes et forum for EIT's
interessenter, med henblik på at bringe så bredt et udvalg af interessenter som muligt
sammen om tværgående spørgsmål.
Omfanget af EIT's bidrag til videns- og innovationsfællesskaberne (i det følgende benævnt
VIF'er) bør defineres, og det bør præciseres, hvor finansieringen af VIF'erne kommer fra.
Sammensætningen af EIT's organer bør forenkles. EIT's bestyrelses funktion bør strømlines,
og bestyrelsens og direktørens roller og opgaver bør præciseres nærmere.
Der bør oprettes nye VIF'er, med angivelse af prioriterede indsatsområder samt
tilrettelæggelse af og tidsramme for udvælgelsesprocessen, der tager afsæt i de betingelser,
der er defineret i den strategiske innovationsdagsorden.
VIF'erne bør udvide deres uddannelsesaktiviteter ved at tilbyde faglige kurser.
Det er nødvendigt for Kommissionen og EIT at samarbejde om at tilrettelægge
overvågningen og evalueringen af VIF'erne for at sikre sammenhæng med det generelle
overvågnings- og evalueringssystem på EU-plan.
VIF'erne bør søge at skabe synergi med de relevante EU-initiativer.
For at sikre en bredere deltagelse af organisationer fra forskellige medlemsstater i VIF'erne
bør partnerorganisationerne være etableret i mindst forskellige tre medlemsstater.
Kriterierne og procedurerne for finansiering, tilsyn og evaluering af VIF'ernes aktiviteter bør
vedtages af EIT, inden VIF-udvælgelsesprocessen indledes.
EIT's treårige arbejdsprogram bør tage højde for Kommissionens udtalelse om EIT's
specifikke mål, som defineret i Horisont 2020, samt for programmets komplementaritet med
EU's politikker og instrumenter.
Eftersom EIT hører under Horisont 2020, er det omfattet af indarbejdningen af
klimaforandringsudgifterne, jf. Horisont 2020.
Evalueringen af EIT bør levere rettidige input til evalueringen af Horisont 2020 i 2017 og
2023.
Kommissionen bør styrke sin rolle, for så vidt angår tilsynet med gennemførelsen af
specifikke aspekter af EIT's aktiviteter.
I denne forordning fastlægges der for perioden 2014-2020 en finansieringsramme som
omhandlet i punkt 17 i den interinstitutionelle aftale af XX/YY/121Z mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk
forvaltning, der udgør det primære referencegrundlag for budgetmyndigheden inden for
rammerne af den årlige budgetprocedure. Det finansielle bidrag til EIT bør komme fra
Horisont 2020.
Selv om det oprindeligt var planen, vil EIT-instituttet ikke modtage et direkte bidrag over
EU-budgettet, og det bør ikke være omfattet af EU's dechargeprocedure.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(21)
(22)
For overskuelighedens skyld bør bilaget til forordning (EF) nr. 2008/294/EF udskiftes med
et nyt bilag.
Forordning (EF) nr. 294/2008 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed -
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 294/2008 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 2 foretages følgende ændringer:
a)
b)
Nr. 3) og 4) udgår.
Nr. 7) affattes således:
"videregående uddannelsesinstitution": en institution, som omhandlet i artikel 2 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX/20XX om "Erasmus for Alle".
c)
Som nr.. 10) indsættes:
"10) "interessentforum": et forum, der er åbent for repræsentanter for nationale og
regionale myndigheder, organiserede interessegrupper og individuelle enheder fra
erhvervslivet, videregående uddannelser og forskning, klyngeorganisationer samt andre
interesserede parter fra videnstrekanten".
d)
Som nr. 11) indsættes:
11) "aktiviteter, der tilfører VIF'erne merværdi": aktiviteter, der udføres af
partnerorganisationer, og som bidrager til integrering af videnstrekanten, dvs. forskning,
innovation og videregående uddannelse, herunder aktiviteter vedrørende oprettelse,
administration og koordinering af VIF'erne."
2)
Artikel 3 affattes således:
"Artikel 3
Mission og mål
EIT's mission er at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og fremme konkurrenceevnen i Europa
gennem styrkelse af medlemsstaternes og Unionens innovationskapacitet. Dette skal ske ved at
fremme og integrere videregående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.
De generelle og specifikke mål samt resultatindikatorer for EIT for perioden 2014-2020 er fastsat i
Horisont 2020."
3)
4)
I artikel 4, stk. 1, udgår litra b):
Artikel 5, stk. 1, ændres således:
a)
b)
Litra a) udgår.
Følgende indsættes som litra j):
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"j) mindst en gang årligt indkalde interessentforummet til at informere om EIT's aktiviteter,
dets erfaringer, god praksis og bidrag til EU's politikker og mål for innovation, forskning
og uddannelse. Interessenter skal opfordres til at give deres mening til kende."
5)
Artikel 6, stk. 1, litra c), affattes således:
"c) uddannelsesaktiviteter på kandidat- og ph.d.-niveau, samt faglige kurser i fag med
potentiale til at opfylde fremtidige europæiske socioøkonomiske behov, og som fremmer
udvikling af innovationsrelaterede kvalifikationer, forbedring af ledelses- og
iværksætterkvalifikationerne samt forskeres og studerendes mobilitet".
6)
I artikel 7 foretages følgende ændringer:
a)
Som stk. 1a indsættes følgende:
"1a. EIT igangsætter udvælgelsen og udpegelsen af VIF'er i overensstemmelse med de
prioriterede områder og den tidsplan, der er fastsat i SID."
b)
I stk. 2 indsættes som litra h):
"h) beredvillighed til at skabe synergi med andre EU-initiativer."
c)
Stk. 3 affattes således:
"3. Minimumsbetingelsen for at oprette et VIF er deltagelse af mindst tre
partnerorganisationer, der skal være etableret i mindst tre forskellige medlemsstater. Disse
partnerorganisationer skal være indbyrdes uafhængige, jf. artikel 7 i regler for deltagelse".
d)
Stk. 4 affattes således:
"4. Flertallet af de partnerorganisationer, der danner et VIF, skal være etableret i
medlemsstaterne. I hvert enkelt VIF skal der indgå mindst én videregående
uddannelsesinstitution og én privat virksomhed. "
e)
Som stk. 5 indsættes:
"5. Kriterierne og procedurerne for finansiering, overvågning og evaluering af VIF'ernes
aktiviteter vedtages af EIT, inden VIF-udvælgelsesproceduren indledes".
7)
Som artikel 7a indsættes:
"Artikel 7a
Principper for evaluering og overvågning af VIF'ere
EIT tilrettelægger på baggrund af væsentlige resultatindikatorer og i samarbejde med
Kommissionen løbende overvågning og periodiske uafhængige evalueringer af hvert enkelt VIF's
resultater og virkninger".
8)
Som artikel 7b indsættes:
"Artikel 7b
Varighed, opretholdelse og opløsning af et VIF
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
2.
Alt afhængigt af resultaterne af de periodiske evalueringer og de særlige forhold inden for
bestemte områder består et VIF normalt i en periode på 7-15 år.
Bestyrelsen kan beslutte at forlænge den periode, der oprindeligt er fastsat for opretholdelse
af et givet VIF's virksomhed, hvis det er den mest hensigtsmæssige måde til opnåelse af
EIT's mål.
Hvis der i forbindelse med evalueringerne af et givent VIF konstateres utilfredsstillende
resultater, træffer bestyrelsen passende foranstaltninger, herunder reduktion, ændring eller
bortfald af den økonomiske støtte eller opsigelse af aftalen."
Artikel 10 udgår.
Artikel 14, stk. 2, affattes således:
"2. VIF'erne finansieres navnlig via følgende kilder:
3.
9)
10)
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
bidrag fra partnerorganisationer, der udgør en betydelig finansieringskilde
lovbestemte eller frivillige bidrag fra medlemsstater, tredjelande eller disses offentlige
myndigheder
bidrag fra internationale organer eller institutioner
indtægter fra VIF'ernes egne aktiviteter og royalties fra intellektuelle ejendomsrettigheder
kapitaltilskud, herunder kapitaltilskud, der forvaltes af EIT-fonden
testamentariske gaver, donationer og bidrag fra enkeltpersoner, institutioner, fonde eller
andre nationale organer
bidrag fra EIT
finansielle instrumenter, herunder finansielle instrumenter finansieret via Den Europæiske
Unions almindelige budget.
Artikel 14, stk. 4, affattes således:
"4. EIT's bidrag kan dække op til 100 % af de samlede udgifter i forbindelse med
merværdiskabende VIF-aktiviteter."
Bidrag kan omfatte bidrag i naturalier."
11)
12)
Artikel 15 affattes således:
"Artikel 15
Programmering og rapportering
EIT vedtager:
a)
et løbende treårigt arbejdsprogram på basis af SID, når denne er vedtaget, med en
redegørelse for EIT's og VIF'ernes vigtigste prioriterede områder og planlagte initiativer,
herunder et skøn over finansieringsbehovet og -kilderne. Programmet skal endvidere
indeholde relevante indikatorer for overvågning af VIF- og EIT-aktiviteter. EIT
fremlægger udkast til det løbende treårige arbejdsprogram til Kommissionen senest den 31.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
december hvert år N-2. Efter senest tre måneder fremsætter Kommissionens en udtalelse
om EIT's specifikke mål, som defineret i Horisont 2020, samt for programmets
komplementaritet med EU's politikker og instrumenter. EIT tager et passende hensyn til
Kommissionens udtalelse, og begrunder i tilfælde af uoverensstemmelser sin holdning EIT
sender det endelige arbejdsprogram til Europa-Parlamentet, Rådet, Kommissionen, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget til orientering
b)
en årsrapport senest den 30. juni hvert år. Rapporten indeholder en redegørelse for de
aktiviteter, EIT og VIF'erne har gennemført i det foregående kalenderår, en vurdering af
resultaterne i forhold til målsætningerne, indikatorerne og tidsplanen samt en redegørelse
for risiciene ved de gennemførte foranstaltninger og for EIT's anvendelse af ressourcerne
og dets generelle drift".
I artikel 16 foretages følgende ændringer:
I stk. 2 ændres "hvert femte år" til "hvert tredje år".
Som stk. 2a indsættes følgende:
13)
a)
b)
"2a. Kommissionen kan foretage yderligere evalueringer af strategisk relevante områder eller
emner, med bistand fra uafhængige eksperter, for at vurdere EIT's fremskridt mod de opstillede mål,
identificere de faktorer, der bidrager til gennemførelsen af aktiviteterne og kortlægge god praksis".
14)
I artikel 17 indsættes følgende som stk. 2a:
"2a. SID skal indeholde en analyse af potentiel synergi og komplementaritet mellem EIT's
aktiviteter og andre EU-initiativer, -instrumenter og -programmer.
15)
Artikel 19 affattes således:
"Artikel 19
Budgetmæssige forpligtelser
Finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen af denne forordning i perioden fra den
1. januar 2014 til den 31. december 2020 fastsættes til 3 182,230 mio. EUR. De årlige bevillinger
godkendes af budgetmyndigheden inden for den finansielle ramme. Det finansielle bidrag fra EIT til
VIF'erne kommer fra denne finansieringsramme."
16)
Artikel 20, stk. 5, affattes således:
"5. Bestyrelsen vedtager udkastet til overslaget samt et udkast til stillingsfortegnelse og det
foreløbige løbende treårige arbejdsprogram og fremsender disse til Kommissionen senest den 31.
december i år N-2."
17)
Artikel 20, stk. 6, affattes således:
"6. På grundlag af overslaget anfører Kommissionen i forslaget til Den Europæiske Unions
almindelige budget de overslag, som den finder nødvendige i forbindelse med de tilskud, der skal
ydes over det almindelige budget."
18)
a)
Artikel 21 ændres som følger:
Som stk. 1a indsættes følgende:
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
"1a. Det finansielle bidrag til EIT vil blive gennemført i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Horisont 2020 og med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om reglerne for deltagelse og formidling i Horisont 2020."
b)
Stk. 4 affattes således:
"4. Europa-Parlamentet meddeler efter henstilling fra Rådet senest den 30. april i år n + 2 direktøren
decharge for gennemførelsen af EIT's budget for år n".
19)
20)
Artikel 22, stk. 4, udgår.
Som artikel 22a indsættes:
"Artikel 22a
Nedlæggelse af EIT
Hvis EIT nedlægges, sker afviklingen under Kommissionens tilsyn i overensstemmelse med de
gældende regler. Aftalerne med VIF'erne og retsakten om oprettelse af EIT-fonden skal indeholde
passende bestemmelser om en sådan situation."
Artikel 2
Bilaget til forordning (EF) nr. 294/2008 erstattes af bilaget til nærværende forordning.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft den 1. januar 2014.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...].
På Europa-Parlamentets vegne
Formanden
På Rådets vegne
Formanden
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0011.png
BILAG
Vedtægter for Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
Afdeling 1
Bestyrelsens sammensætning
1.
2.
Bestyrelsen består både af udnævnte og repræsentative medlemmer.
Bestyrelsen består af 12 udnævnte medlemmer, der udnævnes af Kommissionen under
hensyntagen til en ligelig fordeling af personer med erfaring fra erhvervslivet,
videregående uddannelse og forskning. De udnævnes for en fireårig periode, der ikke kan
forlænges.
Bestyrelsen skal, når det er nødvendigt, fremsende et forslag til Kommissionen om
udnævnelse af et nyt medlem/nye medlemmer. Kandidaterne skal udvælges på grundlag af
resultatet af en gennemsigtig og åben procedure, der omfatter høring af interessenter.
Kommissionen tager hensyn til fordelingen mellem medlemmer med erfaring fra
videregående uddannelse, forskning, innovation og erhvervslivet, samt kønsfordelingen og
en vurdering af miljøerne inden for videregående uddannelse, forskning og innovation i
hele EU.
Kommissionen udnævner medlemmerne og underretter Europa-Parlamentet og Rådet om
udvælgelsesprocessen og den endelige udnævnelse af de udnævnte medlemmer af
bestyrelsen.
Hvis et udnævnt medlem ikke er i stand til at fuldføre sin mandatperiode, udnævnes en
suppleant til fuldførelse af mandatperioden på grundlag af samme procedure som det
medlem, der er blevet ude af stand til at fuldføre sin mandatperiode. Kommissionen kan på
bestyrelsens anmodning genudnævne en suppleant, der har været medlem i mindre end to
år, for en periode på yderligere fire år.
Bestyrelsesmedlemmer, som oprindeligt er udnævnt for en seksårig periode, skal i en
overgangsperiode fuldføre deres mandatperiode. Indtil da skal bestyrelsen bestå af 18
udnævnte medlemmer. Senest seks måneder efter denne forordnings ikrafttræden vælger
bestyrelsen med Kommissionens godkendelse en tredjedel af tolv medlemmer, udnævnt i
2012, for en periode på to år, en tredjedel for fireårig periode og en tredjedel for en
seksårig periode.
3.
VIF'erne vælger tre repræsentative medlemmer blandt deres partnerorganisationer. De
vælges for en toårig periode, der kan forlænges en gang. Deres mandat ophører, hvis de
forlader et VIF.
Bestyrelsen godkender vilkårene og betingelserne for valg og erstatning af de
repræsentative medlemmer på grundlag af en indstilling fra direktøren. Denne mekanisme
sikrer en passende repræsentation af mangfoldigheden og tager hensyn til VIF'ernes
udvikling.
Repræsentative medlemmer, som oprindeligt er udnævnt for en seksårig periode, skal i en
overgangsperiode fuldføre deres mandatperiode. Indtil da skal bestyrelsen bestå af fire
repræsentative medlemmer.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
Medlemmerne af bestyrelsen varetager EIT's interesser, idet de fremmer instituttets mål og
opgaver og sikrer dets identitet og den overordnede sammenhæng på uafhængig måde.
Afdeling 2
Bestyrelsens ansvar
1.
a)
Bestyrelsen skal navnlig:
vedtage EIT's udkast til en strategisk innovationsdagsorden (SID), det løbende treårige
arbejdsprogram, budgettet, årsregnskabet og resultatopgørelsen samt den årlige
aktivitetsrapport, på grundlag af et forslag fra direktøren
vedtage kriterierne og procedurerne for finansiering, overvågning og evaluering af
VIF'ernes aktiviteter, på grundlag af et forslag fra direktøren
vedtage udvælgelsesproceduren for VIF'erne
udvælge og udnævne et partnerskab til et VIF eller om nødvendigt trække udnævnelsen
tilbage
sikre løbende evaluering af VIF'ernes aktiviteter
vedtage sin egen forretningsorden, herunder forretningsudvalgets forretningsorden samt
EIT's specifikke finansielle bestemmelser
med Kommissionens samtykke fastsætte passende honorarer for bestyrelsens,
forretningsudvalgets og revisionsudvalgets medlemmer; disse honorarer fastsættes på
grundlag af tilsvarende honorarer i medlemsstaterne
vedtage en procedure for udvælgelse af forretningsudvalget samt af direktøren
udnævne og om nødvendigt afskedige direktøren, og udøve disciplinærmyndighed i
forhold til direktøren
udnævne regnskabsføreren og forretningsudvalgets medlemmer
vedtage en adfærdskodeks vedrørende interessekonflikter
om nødvendigt nedsætte rådgivningsgrupper, eventuelt i en på forhånd fastlagt periode
oprette en intern revisionsfunktion i overensstemmelse med Kommissionens forordning
(EF, Euratom) nr. 2343/2002
bemyndiges til at oprette en fond (i det følgende benævnt "EIT-fonden") med det
specifikke formål at fremme og støtte EIT's aktiviteter
træffe beslutning om EIT's sprogordning, idet der tages hensyn til de gældende principper
om flersprogethed og de praktiske krav i forbindelse med aktiviteterne
promovere EIT på verdensplan med henblik på at øge dets tiltrækningskraft og gøre det til
et organ i verdensklasse, der repræsenterer ekspertisen inden for videregående uddannelse,
forskning og innovation.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
l)
m)
n)
o)
p)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afdeling 3
Bestyrelsens arbejde
1.
2.
Bestyrelsen vælger sin formand blandt de udnævnte medlemmer. Formandens
mandatperiode er på to år og kan forlænges en gang.
Med forbehold af punkt 3 træffer bestyrelsen beslutninger ved almindeligt flertal blandt de
stemmeberettigede medlemmer.
Beslutninger, der vedrører afdeling 2, punkt 2, litra a), b), c), i) og p), og punkt 4, kræver
dog et flertal på to tredjedele af alle medlemmer.
3.
4.
De repræsentative medlemmer kan ikke stemme om afgørelser, der vedrører afdeling 2,
punkt 2, litra b), c), d), e), f), g) i), j), k), o) og p).
Bestyrelsen holder ordinært møde mindst tre gange om året, og derudover kan formanden
indkalde til ekstraordinært møde på eget initiativ, eller hvis mindst en tredjedel af
medlemmerne begærer et møde.
Bestyrelsen bistås af forretningsudvalget. Forretningsudvalget består af tre medlemmer,
herunder bestyrelsesformanden, som også er formand for forretningsudvalget. De to øvrige
medlemmer udvælges af bestyrelsen blandt de udnævnte medlemmer. Bestyrelsen kan
uddelegere specifikke opgaver til forretningsudvalget.
Afdeling 4
Direktøren
1.
Direktøren skal have ekspertise og et godt omdømme inden for de områder, som EIT
beskæftiger sig med. Direktøren udnævnes af bestyrelsen for en mandatperiode på fire år.
Bestyrelsen kan forlænge mandatperioden med fire år én gang, hvis den anser det for at
være i EIT's interesse.
Direktøren varetager driften og den daglige ledelse af EIT og repræsenterer instituttet i retlig
henseende. Direktøren er ansvarlig over for bestyrelsen og aflægger løbende rapport til
denne om udviklingen inden for EIT's aktiviteter.
Direktøren skal navnlig:
tilrettelægge og forvalte EIT's aktiviteter
støtte bestyrelsen og forretningsudvalget i deres arbejde og sørge for sekretariatsbistand i
forbindelse med deres møder samt forsyne dem med alle de oplysninger, som er
nødvendige for udførelsen af deres arbejde
udarbejde et udkast til SID, et udkast til det løbende treårige arbejdsprogram, årsrapporten
og det årlige budget, som skal forelægges bestyrelsen
forberede og forvalte udvælgelsesprocessen for VIF og sikre, at processens forskellige
faser er præget af gennemsigtighed og objektivitet
tilrettelægge og forvalte EIT's aktiviteter
forberede, forhandle og indgå aftaler med VIF'er
5.
2.
3.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
g)
h)
i)
tilrettelægge interessentforummet
sikre gennemførelsen af effektive overvågnings- og evalueringsprocedurer knyttet til EIT's
resultater i overensstemmelse med forordningens artikel 16
være ansvarlig for administrative og finansielle spørgsmål, herunder gennemførelsen af
EIT's budget. I den forbindelse tager direktøren et passende hensyn til rådgivningen fra den
interne revisionsfunktion
være ansvarlig for alle personalespørgsmål
forelægge den interne revisionsfunktion et udkast til et årsregnskab og en
resultatopgørelse, som via forretningsudvalget efterfølgende forelægges bestyrelsen
påse, at EIT's forpligtelser i henhold til kontrakter og aftaler, som det indgår, overholdes.
Afdeling 5
EIT's personale
j)
k)
l)
1.
EIT's personale ansættes direkte af EIT på tidsbegrænsede kontrakter.
Ansættelsesvilkårene for øvrige ansatte i Den Europæiske Union finder anvendelse på
direktøren og EIT's personale.
De deltagende stater eller andre arbejdsgivere kan udstationere eksperter hos EIT i en
begrænset periode.
Bestyrelsen vedtager bestemmelser, som sætter udstationerede eksperter fra de deltagende
stater eller andre arbejdsgivere i stand til at arbejde for EIT, og fastlægger deres rettigheder
og forpligtelser.
2.
3.
4.
EIT udøver i forhold til sit personale de beføjelser, som er tildelt den myndighed, der har
beføjelse til at indgå kontrakter med personalet.
Det kan af enhver ansat kræves, at denne helt eller delvis godtgør en skade, som EIT har lidt
på grund af alvorlige personlige fejl, som den ansatte måtte have begået ved udøvelsen
eller i forbindelse med udøvelsen af sin funktion.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0015.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
1.6.
1.7.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
3.
3.1.
3.2.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
Forslagets/initiativets art
Mål
Forslagets/initiativets begrundelse
Varighed og finansielle virkninger
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om overvågning og rapportering
Forvaltnings- og kontrolordning
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme
Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for EIT's bevillinger
3.2.3. Anslåede virkninger for EIT's menneskelige ressourcer inden for administration
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0016.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAG
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af Det Europæiske
Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
7
Horisont 2020 – Rammeprogrammet for forskning og innovation (2014-2020)
15. Uddannelse og kultur.
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning til opfølgning af et pilotprojekt/en
forberedende foranstaltning
8
X Forslaget/initiativet drejer sig om
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet vedrører
EIT's vigtigste mission for perioden 2014-2020 er at bidrage til bæredygtig økonomisk
vækst og fremme konkurrenceevnen i Europa gennem styrkelse af medlemsstaternes og
Unionens innovationskapacitet. Dette skal ske ved at fremme og integrere videregående
uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau. Efter en indledende periode er
EIT's strategi på lang sigt at blive indarbejdet i den strategiske innovationsdagsorden
(SID), der skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet på basis af et forslag fra
Kommissionen. SID er baseret på den version, der er fremsendt til Kommissionen af EIT's
bestyrelse i juni 2011. SID er et politikdokument, der redegør for, hvilke områder EIT
prioriterer fremadrettet, og som bl.a. omfatter en oversigt over de planlagte aktiviteter i en
syvårig periode, navnlig de prioriterede områder for EIT's videns- og
innovationsfællesskaber (VIF'er) og deres udvælgelse og udpegning.
EIT bliver i perioden 2014-2020 en væsentlig aktør i Horisont 2020 – rammeprogrammet
for forskning og innovation, hvorfra det modtager et finansielt bidrag på 3 182,230 mio.
EUR (løbende priser) som fastsat i artikel 6, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. XX/XXX om oprettelse af Horisont 2020 – rammeprogrammet for
forskning og innovation. Horisont 2020 er baseret på følgende tre komplementære og
indbyrdes forbundne søjler:
en videnskabelig base af topkvalitet, håndtering af
samfundsmæssige udfordringer, skabelse af en førerposition på erhvervsområdet og øge
7
8
ABM: aktivitetsbaseret ledelse – ABB: aktivitetsbaseret budgetlægning.
Jf. artikel 49, stk. 6, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0017.png
konkurrencevenlige rammebetingelser.
EIT vil primært bidrage til søjlen "Håndtering
af
samfundsmæssige udfordringer"
gennem dets innovationsaktiviteter og integrering af
videnstrekanten. På grund af EIT's integrerede, tværgående karakter, vil der dog også søges
skabt synergier med andre søjler, navnlig søjlen vedrørende konkurrenceevne.
Der gives en bevilling på 1,493 mio. EUR til EIT til aktiviteter i henhold til afsnit XVII i
TEUF. Der gives endnu en bevilling på 1,689 mio. EUR med forbehold af den revision,
der er omhandlet i artikel 26, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Horisont 2020. Dette supplerende beløb ydes pro rata, jf. bilag II, fra beløbet afsat til det
særlige mål "førerposition vedrørende støtte- og industriteknologi" inden for prioriteringen
vedrørende industriel førerposition, jf. stk. 2, litra b), og fra beløbet afsat til prioriteringen
vedrørende samfundsmæssige udfordringer, jf. stk. 2, litra c).
Denne finansiering via to flerårige bevillinger vil omfatte:
-
under den første bevilling: den løbende udvikling af de eksisterende VIF'er og
økonomisk grobund for den anden bølge bestående af tre nye VIF'er
-
under den anden bevilling: den løbende udvikling af de iværksatte VIF'er og
økonomisk grobund for iværksættelse af den tredje bølge af tre nye VIF'er.
EIT's finansielle bidrag er baseret på en nødvendig udgift til konsolidering af de tre
eksisterende VIF'er (omkring 1,691 mia. EUR – 53.15 % af EIT's samlede budget), gradvis
udvikling mod oprettelse af nye VIF'er i 2014 (1,012 mio. EUR – 31,81 % af EIT's
samlede budget) og 2018 (259,75 mio. EUR – 8,16 % af EIT's samlede budget),
formidlingsaktiviteter og opsøgende aktiviteter (141,762 mio. EUR – 4,45 % af EIT's
samlede budget) samt administrative udgifter (77 mio. EUR – 2,42 % af EIT's samlede
budget).
Det forventede EIT-budget for VIF i perioden 2014-2020, svarende til 25 % af VIF-
budgettet (merværdiskabende VIF-aktiviteter), beløber sig til 2 963. 506 mio. EUR (93,13
% af EIT's samlede budget for perioden 2014-2020). VIF'erne forventer at mobilisere
yderligere 8,890 mia. EUR fra andre offentlige og private kilder (løftestangseffekten).
Bidraget fra VIF-partnerne er ikke et klassisk krav om samfinansiering,
forudsætning for et mindstemål af inddragelse af eksisterende organisationer
økonomiske forpligtelser over for VIF. Denne bottom-up-tilgang a) sikrer
forpligtelse fra VIF-partnernes side, b) tilskynder til investeringer og c)
strukturelle og organisatoriske ændringer hos VIF-partnerne og andre aktører.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikke mål
Som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning XXX om oprettelse af Horisont
2020 – rammeprogrammet for forskning og innovation, er formålet med EIT at forhindre
en opsplitning af det europæiske innovationsmiljø samt at styrke Europas evne til at
tiltrække de bedste talenter og iværksættere.
Dette langsigtede mål vil blive gennemført ved hjælp af følgende specifikke mål og output:
konsolidering af de tre eksisterende VIF'er og fremme af deres vækst, indvirkning og
bæredygtighed
gradvis oprettelse af nye VIF'er
styrkelse af EIT's indvirkning via vidensdeling, formidling, opsøgende aktiviteter og
international eksponering.
men en
og deres
en stærk
fremmer
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0018.png
EIT vil i den forbindelse bidrage til opfyldelsen af disse mål ved hjælp af følgende
operationelle mål:
integration af videnstrekanten (forskning, innovation og uddannelse) for at skabe
økonomisk og samfundsmæssig værdi og øge udbyttet via en større grad af samarbejde
skabelse af muligheder, der gør videregående uddannelse mere tiltrækkende og
relevant for erhvervslivet med det formål at tiltrække, udvikle og bibeholde de nødvendige
færdigheder i EU
udnyttelse af det uudnyttede forskningspotentiale i EU for at skabe større udbytte på
produkt- og arbejdsmarkederne
udvikling af effektive samarbejdsmuligheder mellem ekspertisecentre for at skabe en
kritisk masse for avanceret innovation og uddannelse
fremme af udviklingen af innovative produkter og processer på områder, hvor
markedssvigt fører til et ikke-optimalt udbud
styrkelse af iværksætterkapaciteten i hele EU med henblik på at skabe nye
erhvervsaktiviteter og bedre udnyttelse af den potentielle værdi af forsknings- og
uddannelsesresultater
styrkelse af eksisterende og potentielle ekspertisecentre inden for forskning,
innovation og uddannelse i EU med henblik på at tilvejebringe aktivitetscentre med et
globalt renommé for topkvalitet, som er konkurrencedygtige på verdensplan
afhjælpning af skævheder i innovationskapaciteten i hele EU ved at udvikle og
udveksle viden om fordelene ved de nye modeller for innovationspraksis og -forvaltning.
Berørte ABM/ABB-aktiviteter
15 – Uddannelse og kultur - Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
Forslaget vil kunne bidrage til at fremme innovation og forskning. Det vil forbedre den
samlede effektivitet af innovationsindsatsen, idet det sætter ind mod en opsplitning og
opnår kritisk masse. Det vil endvidere generere værdi, idet potentialet i eksisterende
forskning udnyttes bedre og dens markedsrelevans øges, ligesom der skabes forbedringer
på udbudssiden i forbindelse med innovationsprocessen. Et vigtigt element i EIT's
aktiviteter er at tilskynde til ændringer i udbuddet af videregående uddannelser i EU,
navnlig ved indførelse af EIT-kvalitetsstemplede videregående kurser. Dette vil have en
positiv effekt på udbuddet af uddannelse på tværs af grænserne og øge adgangen til
relevante kurser.
På grund af de tværfaglige tilgange, der er vedtaget i VIF'erne, har de sektorer, som EIT
har prioriteret, mulighed for at indlede et samarbejde med EIT. EIT's territoriale virkninger
vil sandsynligvis være betydelige. De regioner, der er hjemsted for samlokaliseringscentre,
vil kunne opnå positive virkninger i kraft af agglomerationsfordele og positive eksterne
virkninger. Disse muligheder kan udnyttes, hvis der etableres et tæt samarbejde mellem
VIF-partnerne i regionen og de myndigheder og organisationer, som er involveret i
udformningen og leveringen af de regionale innovationsstrategier.
Arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene om konsekvensanalysen af EIT, som
er vedlagt dette lovgivningsforslag, indeholder mere detaljerede oplysninger herom.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0019.png
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
For at måle, i hvor høj grad EIT's specifikke mål er opfyldt, indeholder Europa-Parlamentets og
Rådets forordning XXX om oprettelse af Horisont 2020 en række indikatorer. Som supplement til
dette sæt af indikatorer vil opfyldelsen af de operationelle mål for EIT blive målt ved hjælp af
følgende indikatorer:
Integration af videnstrekanten –
(forskning,
innovation
og
uddannelse)
for
at
skabe
økonomisk og samfundsmæssig
værdi og øge udbyttet via en større –
grad af samarbejde
Styrkelse af eksisterende og –
potentielle ekspertisecentre inden
for forskning, innovation og
uddannelse i EU med henblik på at
tilvejebringe aktivitetscentre med
et globalt renommé for topkvalitet,
som er konkurrencedygtige på
verdensplan
Udnyttelse af det uudnyttede
forskningspotentiale i EU for at
skabe større udbytte på produkt- og
arbejdsmarkederne.
Skabelse af muligheder, der gør –
videregående uddannelse mere
tiltrækkende og relevant for
erhvervslivet med det formål at
tiltrække, udvikle og bibeholde de
nødvendige færdigheder i EU.
Udvikling
af
effektive –
samarbejdsmuligheder
mellem
ekspertisecentre for at skabe en –
kritisk masse for avanceret
innovation og uddannelse.
Fremme
af
udviklingen
af
innovative produkter og processer
på områder, hvor markedssvigt
fører til et ikke-optimalt udbud.
udarbejdelse af 25 iværksætterplaner
tilrettelæggelse af 85 uddannelses- og undervisningsmoduler,
herunder EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-grader
540 organisationer fra universiteter, erhvervslivet og
forskningsmiljøet, der arbejder tæt sammen i de integrerede
VIF'er
80 andre organisationer, som er en del af allerede udpegede
VIF'er
9 aftaler vedrørende forvaltning og anvendelse af intellektuelle
ejendomsrettigheder i VIF'erne
8,890 mia. EUR mobiliseret fra andre kilder til finansiering af
EIT, svarende til 75 % af finansieringen af det samlede VIF-
budget (løftestangseffekt af offentlige og private kilder).
3 VIF'er i "fuld fart", 3 i "udvikling" og 3 i "opstart/udvikling"
oprettelse af
samarbejde
45
VIF-samlokaliseringscentre
for
direkte
600
opstartsvirksomheder
og
spin-offs
skabt
af
studerende/forskere/undervisere inden for rammerne af VIF
6 000 innovationer i eksisterende virksomheder udviklet af
studerende/forskere/undervisere inden for rammerne af VIF
3 000 licenser og konsulenttjenester.
10 000 studerende på EIT-mærkede kurser på kandidatniveau
10 000 studerende på EIT-mærkede ph.d.-kurser
20 000 studerende og undervisere på iværksætterkurser uden
Styrkelse af iværksætterkapaciteten
i hele EU med henblik på at skabe
nye erhvervsaktiviteter og bedre
udnyttelse af den potentielle værdi
af
forskning-
og
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0020.png
uddannelsesresultater.
afgangseksamen
100 % af de kandidat- og ph.d.-studerende, der har benyttet sig
af
geografisk
mobilitet
og
mobilitet
mellem
uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet
25 % af lærerne, der har benyttet sig af geografisk mobilitet og
mobilitet mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet
mindst 25 % af de studerende og underviserne bør rekrutteres
fra udlandet.
600 organisationer, som ikke deltager i VIF'erne, men som
drager fordel af EIT's oplysningsaktiviteter og opsøgende
aktiviteter
40 arrangementer vedrørende bedste praksis afholdt af
EIT/VIF'er
2 500 enkeltpersoner, som drager fordel af bedste praksis i
VIF'erne via stipendieordningerne.
Afhjælpning af skævheder i –
innovationskapaciteten i hele EU
ved at udvikle og udveksle viden
om fordelene ved de nye modeller
for innovationspraksis og - –
forvaltning.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Konsolidering af de tre eksisterende VIF'er
9
og fremme af deres vækst, indvirkning og
bæredygtighed
Gradvis udvikling mod nye VIF'er og sikker udvælgelse og gennemførelse heraf. Der er
planer om at udvide antallet af VIF'er med tre nye i 2014 og yderligere tre i 2018.
Styrkelse af EIT's indvirkning via vidensdeling, formidling, opsøgende aktiviteter og
international eksponering. Der skal bygges på erfaringerne fra ekspertise-VIF'er, EIT sikrer
via målrettede foranstaltninger til oplysning og vidensdeling, at disse erfaringer også
formidles uden for VIF'erne og bidrager til en frugtbar proces for gensidig læring og
hurtigere optagelse af nye innovationsmodeller i hele EU og alle medlemsstaterne.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
1.5.2.
EIT forbinder udtrykkeligt hele innovationscyklen fra uddannelse og vidensskabelse til innovative
tiltag i nye og eksisterende virksomheder. I strategien indgår en række elementer, som tilfører reel
merværdi på EU-plan:
Forhindring af opsplitning
ved hjælp af langsigtede integrerede partnerskaber og
opbygning af kritisk masse på EU-plan. Med udgangspunkt i de eksisterende
samarbejdsinitiativer bringer EIT de udvalgte partnerskaber i VIF'erne op på et mere
permanent og strategisk plan. VIF giver partnere i international topklasse mulighed for at
finde sammen i nye konstellationer, optimere de eksisterende ressourcer, få adgang til nye
forretningsmuligheder via nye værdikæder, hvorved det bliver muligt at håndtere større
9
I 2009 udpegede EIT tre VIF’er inden for følgende områder: tilpasning til og begrænsning af klimaændringer
(klima-VIF), det fremtidige kommunikations- og informationssamfund (EIT IKT-Labs) og bæredygtig energi
(VIF InnoEnergy).
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0021.png
udfordringer med større risiko. Selv om der findes et stort antal ekspertisecentre i EU-
medlemsstaterne, kan de oftest ikke på egen hånd opbygge tilstrækkelig stor kritisk masse
til at kunne klare sig i den internationale konkurrence. VIF'ernes samlokaliseringscentre
giver stærke lokale aktører mulighed for at indlede et tæt samarbejde med andre partnere af
høj kvalitet, inden for VIF's overordnede strategiske rammer, hvilket giver dem mulighed
for at agere og opnå anerkendelse globalt.
Fremme af virkningen af investeringer på uddannelse, forskning og innovation og
afprøvning af nye metoder til innovationsforvaltning:
EIT fungerer som katalysator, der
tilfører værdi til den eksisterende forskningsbase ved at fremskynde optagelsen og
udnyttelsen af teknologier og forskningsresultater. Innovationsaktiviteter bidrager på sin
side til at koordinere og tiltrække forskningsinvesteringer og gøre uddannelsesaktiviteter
mere lydhøre over for erhvervslivets behov. Det er på den baggrund muligt at skabe en
velfungerende og yderst interaktiv proces. Til det formål er EIT blevet udstyret med meget
vide rammer for afprøvning af nye innovationsmodeller, hvilket sikrer en reel
differentiering i forvaltningen af VIF'erne og finansieringen af VIF-modeller og hurtig
omstilling, så EIT er bedre i stand til at udnytte nye muligheder inden for de respektive
områder.
Talentpleje på tværs af grænserne og fremme af iværksætterkultur gennem
integration af videnstrekanten:
EIT plejer menneskedreven innovation og fokuserer sin
indsats på studerende, forskere og iværksættere. EIT udstikker nye karrieremuligheder
mellem den akademiske verden og den private sektor og skaber innovative ordninger for
faglig udvikling. EIT-mærkningen af innovative kandidat- og ph.d.-programmer under VIF
vil bidrage til at skabe et internationalt anerkendt kvalitetsbrand, der kan tiltrække talenter
fra Europa og lande uden for EU. Iværksætteri fremmes gennem en ny generation af
studerende i verdensklasse, som er udstyret med den viden og de holdninger, der skal til
for at omsætte idéer til nye forretningsmuligheder, og som dermed kan bidrage til, at
virksomheder kan foretage en effektiv udnyttelse af viden og få udbytte af deres
investeringer.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
1.5.3.
EIT har med succes afsluttet sin indledende fase, som var rettet mod etablering af EIT's beslutnings-
og udøvende funktioner – dvs. bestyrelse og hovedkvarter – samt den operationelle del i form af
videns- og innovationsfællesskaber (VIF'er).
"Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse om den strategiske innovationsdagsorden for
EIT" indeholder flere oplysninger.
Fra et økonomisk synspunkt er der gjort følgende væsentlige erfaringer af oprettelsen af de første
VIF'er:
EIT's finansieringsmetode, som bygger på fælles styrker og ressourcer hos de eksisterende
ekspertiseorganisationer, hvor EIT's finansiering fungerer som katalysator for at
tiltrækning og samling af supplerende finansielle ressourcer fra en bred vifte af offentlige
og private partnere, synes passende. Det betyder, at der kun er planlagt finansiering fra EIT
til "merværdiskabende VIF-aktiviteter", navnlig VIF-projekter vedrørende uddannelse,
iværksætteri og skabelse af nye virksomheder, som supplerer investeringerne i
veletablerede aktiviteter (f.eks. eksisterende forskningsprojekter).
VIF'er gennemløber forskellige udviklingsfaser med forskellige kendetegn, for så vidt
angår værdien af deres samlede budgetter. Deres finansieringsbehov og
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0022.png
absorptionskapacitet er forholdsvis begrænset i den indledende opstartsfase, men udvikler
sig væsentligt over de følgende år. VIF'ernes 15-års levetid dækker følgende faser:
Den toårige opstartsfase: I denne fase organiseres det pågældende VIF, de nødvendige
finansielle og juridiske strukturer etableres, og der ansættes nøglemedarbejdere. I denne
fase dækker EIT's bidrag i gennemsnit 35 % af de enkelte VIF'ers budget, svarende til 28
mio. EUR.
Den treårige udviklingsfase: Det antages, at det pågældende VIF allerede er etableret og er
begyndt at implementere sine kerneaktiviteter, mens det fortsat er inde i en dynamisk
udvikling med hensyn til sit aktivitetsområde og antallet af partnere. I denne fase dækker
EIT's bidrag i gennemsnit 26 % af de enkelte VIF'ers budget, svarende til 154,7 mio. EUR.
Den seksårige fase "i fuld fart": VIF har en stabil struktur med et klart defineret
aktivitetsområde. I denne fase dækker EIT's bidrag i gennemsnit 25 % af de enkelte
VIF'ers budget, svarende til 475,5 mio. EUR.
Den firårige bæredygtighedsfase: VIF's aktiviteter er på samme niveau som i fasen "fuld
fart", men EIT's bidrag vil blive gradvist reduceret, så VIF'et skal finde andre
indtægtskilder. I denne fase dækker EIT's bidrag i gennemsnit 22 % af de enkelte VIF'ers
budget, svarende til 258 mio. EUR.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
1.5.4.
EU's initiativer og programmer anerkender i stadig højere grad det indbyrdes forhold mellem
forskning, innovation og uddannelse. Der er et stort potentiale for, at disse områder kan styrke
hinanden gensidigt, og de strategiske rammer i
Horisont 2020
vil bidrage til yderligere at sikre, at
disse synergier udnyttes bedre.
EIT vil yde et stærkt bidrag til opfyldelsen af de mål, der fastsættes i Horisont 2020, navnlig ved at
tage fat om samfundsmæssige udfordringer på en måde, der supplerer andre initiativer på disse
områder. EIT vil dermed yde et væsentligt bidrag til at fremme de rammebetingelser, der er
nødvendige for at udmønte innovationspotentialet i EU's forskning, samt til at fremme indførelsen
af det
europæiske forskningsrum (EFR).
Derudover tilfører EIT en fuldgyldig uddannelsesdimension til EU's forsknings- og
innovationspolitik. EIT spiller med sin innovative iværksætteruddannelse en vigtig rolle som
brobygger mellem forsknings- og innovationsrammen og uddannelsespolitikkerne og
-programmerne, og sikrer den kontinuitet og det langsigtede engagement, som er nødvendigt for at
indføre bæredygtige ændringer på området for
videregående uddannelse.
Der er derudover muligheder for gensidigt at styrke samspillet med EU's
samhørighedspolitik
ved
at tage fat på forbindelserne mellem de lokale og globale aspekter af innovation.
Samlokaliseringscentre sørger for grænseoverskridende samarbejde i og uden for VIF-netværkene
og har et godt udgangspunkt for at udnytte og drage fordel af forskellige finansieringsordninger i
deres respektive regioner.
Mulighederne for at skabe synergi varierer alt efter det enkelte VIF's temaområde, men der er en
række initiativer og programmer på EU-plan, der forekommer at være særligt velegnede til at kunne
drage fordel af samarbejde og koordinering.
Fælles programmeringsinitiativer,
som er et vigtigt instrument til at forhindre opsplitning på
forskningsområdet, bør være i centrum for den paneuropæiske VIF-forskningsbase. Omvendt kan
VIF'er fremskynde og fremme udnyttelsen af de bedste offentlige forskningsresultater, som er
samlet af de fælles programmeringsinitiativer (FPI) og dermed forhindre opsplitning på
innovationsområdet. De fælles teknologiinitiativer (JTI) og de nye
offentlige og private
partnerskaber
skaber platforme for fremme af forskning i stor skala og af udvikling af større
teknologier. VIF'er kan fungere som katalysator for disse store forskningsinvesteringer for at
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0023.png
fremskynde overførsel og markedsføring af teknologi og udvikle nye initiativer inden for rammerne
af eksisterende virksomheder ved hjælp af de bedste iværksættertalenter. Ved at sætte fokus på
videnstrekanten supplerer EIT ERC's investeringer i banebrydende forskning af højeste kvalitet,
idet EIT favner hele innovationskæden lige fra idé til udførelse og anvendelse og sikrer yderligere
muligheder inden for innovation og iværksætteri for forskere inden for
Marie Curie-programmet
og for studerende i
Erasmus for Alle-programmet.
De kommende
Europæiske innovationspartnerskaber
(EIP) tilvejebringer de generelle rammer
for at fremme tilpasning og synergier mellem eksisterende efterspørgsels- og udbudsbaseret
forskning og innovationsinstrumenter og -politikker. Hvad angår interaktion med disse
EIP'er,
leverer VIF et struktureret netværk af fagfolk, som er i stand til at identificere betingelserne og
bedste praksis i forbindelse med forhold vedrørende politik, regulering eller standardisering, som
har betydning for en given sektor eller udfordring.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0024.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
– X Forslag/initiativ gældende fra den 1.1.2014 til den 31.12.2020
Finansielle virkninger fra den 1.1.2014 til den 31.12.2022
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
Finansielle virkninger fra [DD/MM]ÅÅÅÅ til [DD/MM]ÅÅÅÅ
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
10
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
X
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
gennemførelsesorganer
– X organer oprettet af EU
11
nationale offentligretlige organer/organer med offentlige tjenesteydelsesopgaver
personer, som har fået pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til afsnit V
i traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den relevante
basisretsakt, jf. artikel 49 i finansforordningen
Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
Decentral forvaltning
i samarbejde med tredjelande
Fælles forvaltning
i samarbejde med internationale organisationer (angives
nærmere)
10
11
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på webstedet
BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
Organer omhandlet i artikel 185 i finansforordningen.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0025.png
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Forenkling og fleksibilitet samt inddragelse af erhvervslivet er en forudsætning for EIT's succes.
EIT har efter den indledende fase fortsat mulighed for at udnytte sin fleksibilitet fuldt ud og indføre
yderligere forenklinger.
Forenkling, gennemført på en ansvarlig og troværdig måde, er en forudsætning for, at EIT kan opnå
effektive resultater og fremme gennembrud inden for innovation. For EIT er forenkling en
dynamisk proces, som er en del af EIT's drift og en integreret del af dets støttefunktion over for
VIF'erne. EIT vil med dette for øje bestræbe sig på at tilpasse, forbedre og strømline sine interne
processer og hele tiden søge at finde forenklede fremgangsmåder, som kan hjælpe VIF'er med at
tackle nye behov og styrke deres gennemslagskraft.
Operationel forenkling:
Gennem VIF'ernes eksperimenter og erfaringer
vil EIT indføre en dagsorden for forenkling
inden for en række nøgleområder, herunder benchmarks for at vurdere fremskridtene og holde
Kommissionen underrettet om, hvordan gennemførelsen via det treårige arbejdsprogram skrider
frem.
Kommissionen vil nøje overvåge EIT's evne til at levere de enklest mulige aftaler og principper for
finansiering og forvaltning af VIF'ernes aktiviteter, med afsæt i EIT's egen forenklingsdagsorden.
Finansiel forenkling:
Eftersom et af målene med EIT er at fremme inddragelse af den private sektor, skal EIT's finansielle
bestemmelser
12
, som er baseret på rammefinansforordningen med de specifikke undtagelser, som
Kommissionen har bevilget, tage højde for instituttets mål og behovet for, at der er tilstrækkelig
operationel fleksibilitet til at kunne tiltrække partnere fra erhvervslivet og forskningsmiljøet/den
akademiske verden.
Samtidig vil der som fastsat i artikel 1 i forordningen om regler for deltagelse og formidling under
Horisont 2020, eventuelt blive stillet krav om regler, som afviger fra bestemmelserne i denne
forordning, eller i forordning (EU nr. XX/2012 (finansforordningen)), således at der tages højde for
bestemmelserne i EIT-forordningen og for EIT's specifikke behov, (dvs. opfordring til at udpege og
udvælge de nye bølger af VIF'er i stedet for indkaldelse af forslag).
For at opfylde forenklingsmålsætningen vil der blive gennemført en række foranstaltninger i
forbindelse med proceduren for tilskudsforvaltning, i overensstemmelse med den forenkling af
finansieringsreglerne, som foreslås under Horisont 2020. Dette vil finde sted via:
forenklet godtgørelse af faktiske direkte omkostninger, med en bredere accept af VIF's
almindelige regnskabspraksis, herunder medtagelse af visse afgifter og gebyrer
muligheden for at anvende enhedssatser (gennemsnitlige personaleomkostninger) for
VIF'er, som er deres sædvanlige regnskabsmetoder, og for ejere af SMV'er uden løn
12
Kommissionens afgørelse K(2009) 2661 af 3. april 2009 om tilladelse til de af Det Europæiske Institut for
Innovation og Teknologi ønskede undtagelser for forordning (EF, Euratom) nr. 2343/2002 om
rammefinansforordning for de organer, der er omhandlet i artikel 185 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr.
1605/2002.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0026.png
forenkling af tidsregistrering gennem et klart og enkelt sæt af minimumsbetingelser,
navnlig afskaffelse af forpligtelsen til at foretage tidsregistrering for ansatte, der arbejder
fuld tid eller mere end halv tid på EU-projektet
en fælles godtgørelsessats for alle VIF'er
en fælles enhedssats, som generelt dækker indirekte omkostninger
et system af enhedsomkostninger og enhedssatser for stipendier
en kontrolstrategi, som beskrevet i afsnit 2.2.2, der skal sikre balance mellem tillid og
kontrol, vil yderligere reducere VIF'ernes administrative byrde.
I overensstemmelse med de foreslåede regler for deltagelse i Horisont 2020 kan værdien af
tredjeparters bidrag i form af naturalydelser til VIF accepteres, hvilket er en stor forandring
i forhold til de nuværende bestemmelser om udgifter, der kan godkendes.
Bestemmelser om overvågning og rapportering
Her anføres hyppighed og betingelser.
2.1.
Der vil på baggrund af de indhøstede erfaringer blive indført bestemmelser for overvågning og
rapportering, der skal sikre effektivitet og omkostningseffektivitet. Disse bestemmelser vil være
baseret på en omfattende, veltilrettelagt og harmoniseret strategi, med et stærkt fokus på resultater
og virkninger (se afsnit 1.4.4 i dette forslag).
OVERVÅGNING
Kommissionen har intensiveret sin indsats til støtte af EIT ved at etablere et sundt og solidt
resultatorienteret overvågningssystem. Overvågningssystemet bør respektere EIT's uafhængighed
og VIF'ernes autonomi samt deres kontraktforhold. Overvågningssystemet bør samtidig sikre, at
EIT har det fulde ansvar, og at VIF'erne har fuld fleksibilitet til at forfølge deres forretningsplaner.
Kommissionen vil samarbejde med EIT om at måle de fremskridt, der er gjort.
Overvågningen af EIT vil blive indført i overensstemmelse med de fire nedenstående trin:
1. Overvågning af et VIF på baggrund af dets individuelle mål og resultatindikatorer, som fastsat i
VIF'ernes forretningsplaner. VIF'erne skal have betydelig frihed (bottom-up-metoden) til at definere
deres interne organisation og organisation og til at definere deres aktiviteter og mobilisere de
nødvendige ressourcer.
2. EIT's overvågning af alle VIF'er, som har fokus på en række af EIT's strategiske mål, som
identificeret i EIT's resultattavle, og som dækker et fælles sæt indikatorer på tværs af alle VIF'er.
Denne resultattavle har fokus på resultater og på at sikre, at alle VIF'er både har økonomiske og
samfundsmæssige virkninger. EIT's resultattavle vil måle VIF'ernes resultater i forhold til en række
bestemte mål. Derudover vil EIT, som foreslået i forbindelse med revisionen af retsgrundlaget,
inden lanceringen af nye indkaldelser, offentliggøre kriterierne og procedurerne for finansiering,
overvågning og evaluering af VIF'ernes aktiviteter.
3. Overvågning af EIT's egne aktiviteter, som vil kombinere kvantitative og kvalitative indikatorer
på mellemlang sigt. Systemet vil f.eks. måle EIT's støtte til VIF'erne, intensiteten og omfanget af
opsøgende aktiviteter (antallet af bedste praksis-arrangementer), oplysningsaktiviteter og
internationale aktiviteter samt EIT's virkning på EU's dagsordener for innovation, forskning og
uddannelse (f.eks. andre initiativers overtagelse (udtrykt i %) af EIT-testede modeller).
4. Overvågning og evaluering af EIT i dets egenskab af et EU-institut for innovation under Horisont
2020, udført af Kommissionen i overensstemmelse med bestemmelserne i EIT-forordningen samt
som beskrevet i artikel 25 og 26 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning XXX om Horisont
2020 af XXX. Evalueringerne planlægges gennemført i 2016 (kun af EIT), 2017 (foreløbig
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0027.png
evaluering af EIT som led i Horisont 2020) og 2023 (efterfølgende evaluering af EIT som led i
Horisont 2020). Derudover foreslås det, at Kommissionen til enhver tid kan foretage yderligere
evalueringer af strategisk relevante områder eller emner. Det bør sikres, at EIT's planlagte
aktiviteter skaber synergi med andre EU-programmer gennem Kommissionens vurdering af EIT's
treårige arbejdsprogram.
RAPPORTERING
Da EIT er et EU-organ, der modtager støtte fra EU's budget, vil EIT, hvad angår økonomisk
forvaltning og kontrol blive behandlet som alle andre organer, der er oprettet i medfør af traktaten,
og som almindeligvis benævnes EU-agenturer. Det betyder, at EIT er omfattet af punkt [17] i den
interinstitutionelle aftale af XX/YY/121Z mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk forvaltning, der udgør det primære referencegrundlag
for budgetmyndigheden inden for rammerne af den årlige budgetprocedure. Med hensyn til
rapporteringen om
gennemførelsen af overvågningssystemet:
EIT's treårige arbejdsprogram har til formål at fastsætte relevante prioriteter og mål inden
for rammerne af EIT's strategiske mål for det efterfølgende år (n+1).VIF'erne bør høres om
prioriterede områder og mål, inden det treårige arbejdsprogram vedtages endeligt, så de
kan integreres fuldt ud i de relevante årlige forretningsplaner.
Den årlige aktivitetsrapport for det foregående år (n-1) vil indeholde resultaterne af
overvågningsprocessen for n-1 og beskrive, hvordan og i hvilket omfang, målene er
opfyldt. Den årlige aktivitetsrapport bør tage højde for VIF'ernes omkostnings- og
resultatrapporter for det foregående driftsår (n-1).
Betingelserne for
VIF'ernes rapportering
er fastsat i partnerskabsaftalerne og de årlige
tilskudsaftaler (rapportering om resultater og omkostninger). For at øge effektiviteten og
omkostningseffektiviteten og på baggrund af EIT's erfaringer med gennemførelsen af VIF'ernes
årlige tilskudsaftaler, vil der omvendt blive indført en række foranstaltninger til forenkling af
processen til forvaltning af tilskud. De primære mål for disse foranstaltninger er at reducere den
administrative arbejdsbyrde for VIF'erne og øge kvaliteten af de indsamlede data. Som forklaret
ovenfor vil der via resultattavlen blive gennemført et fælles sæt indikatorer i alle VIF'er med fokus
på resultater og på at sikre, at alle VIF'er både har økonomiske og samfundsmæssige virkninger.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolordning
Konstaterede risici
På grund af det indlysende behov for at forvalte EU-budgettet på en effektiv måde og forhindre
svindel og tab, vil EIT i forbindelse med budgetgennemførelsen etablere et internt kontrolsystem,
som kan give en rimelig garanti for, at fejlprocenten i løbet af den flerårige udgiftsperiode ligger
inden for 2-5 % og ideelt omkring 3,5 %, som foreslået i forordningen om regler for deltagelse og
formidling under Horisont 2020, som udgør grundlaget for det interne kontrolsystem og
revisionsstrategien.
EIT's interne kontrolsystem vil være baseret på Kommissionens interne kontrolstandarder, EIT's
egne procedurer, forudgående kontrol af alle udgifter, der anmeldes af VIF'erne, og som er
finansieret af EIT, revisionsattester, forudgående certificering af metoder til
omkostningserklæringer, efterfølgende revision af udvalgte krav, projektresultater og ekstern
evaluering.
I overensstemmelse med de standarder, som bestyrelsen har vedtaget på baggrund af tilsvarende
standarder fastsat af Kommissionen, og under hensyn til de risici, der er forbundet med
forvaltningsmiljøet og arten af de finansierede foranstaltninger, har den anvisningsberettigede, i
henhold til artikel 38, stk. 4, i de finansielle bestemmelser for EIT, indført en organisatorisk struktur
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0028.png
samt interne forvaltnings- og kontrolsystemer og -procedurer, der er tilpasset udførelsen af EIT's
opgaver.
Risikostyringsøvelsen udføres årligt for at afhjælpe risici i forbindelse med gennemførelsen af alle
EIT's aktiviteter. EIT skal i forbindelse med indførelsen af det interne kontrolsystem tage højde for
de risici, der er forbundet med de gennemførte aktiviteter, befolkningens særlige karakteristika og et
sammenfald af støttemodtagere (på nuværende tidspunkt 3 VIF'er), hyppigheden af de tildelte
tilskud (årligt) og transaktionernes størrelse (se punkt 1.5.3 om VIF'ernes 15-års levetid og de
forskellige udviklingsfaser) samt forhindre overlapning af finansieringen.
I betragtning af at de første årlige tilskud til VIF'er blev tildelt i 2010, har EIT endnu ikke haft
fejlprocenter. Følgende kategorier af risici er imidlertid blevet afdækket i forbindelse med
gennemførelsen af de nuværende tilskudsaftaler:
fejl som følge af bestemmelsernes kompleksitet
fejl som følge af fortolkningen af bestemmelserne
overholdelse af bestemmelser om støtteberettigelse
adgang til støttedokumenter
fejlberegning af indirekte omkostninger.
De forenklingsforanstaltninger, som er beskrevet i det ovenstående, vil også bidrage til at forbedre
og reducere fejlprocenter.
2.2.2.
Påtænkt(e) kontrolmetode(r)
Som beskrevet i artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning XXX om Horisont 2020 af
XXX skal det kontrolsystem, som EIT indfører, yde en rimelig garanti for, at der kan opnås en
tilstrækkelig styring af risiciene i forbindelse med operationernes effektivitet, samt sikre de
underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, og skabe balance mellem tillid og
kontrol. Det vil bidrage til yderligere at mindske den administrative byrde for VIF'er.
Som led i det kontrolsystem, som EIT vil gennemføre, skal revisionsstrategien baseres på den
finansielle revision af en repræsentativ stikprøve af udgifter i EIT-budgettet, navnlig via de årlige
tilskud til VIF'er. Denne repræsentative stikprøve kan suppleres af en udvælgelse foretaget på basis
af en vurdering af risiciene i forbindelse med de forudgående kontroller med alle krav. Resultaterne
heraf vil indgå i vurderingen af rammerne for kontrol af risikovurdering i forbindelse med
gennemførelsen af tilskud. Revision af udgifter skal foretages på en konsekvent måde i
overensstemmelse med principperne om sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
Hvad angår EIT's interne kontrolrammer, har EIT udviklet en samlet strategi, inklusive en
tilsynsstruktur, for gennemførelsen af interne kontrolprocesser, som understøtter hele livscyklussen
for udgifter. Ledelsen sikrer, at bestyrelsen formelt har godkendt denne samlede strategi samt
standardiserings- og forenklingsinitiativet og gennemførelsen heraf.
Det standardiserings- og forenklingsinitiativ (SSI), som EIT gennemfører, følger en trestrenget
strategi:
standardiseret planlægning og arbejdsprogram for EIT
sammenhæng med risikostyringsøvelsen
udvikling af operationelle standardprocedurer.
De operationelle standardprocedurer er detaljerede, skriftlige instrukser, der skal sikre en ensartet
udførelsen af en specifik proces. Instrukserne dækker normalt mere end én opgave eller et område
inden for EIT, enheden, afdelingen eller grupper.
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0029.png
Inden for rammerne af forenklingen med fokus på udførelsen af aktiviteter samt for at øge
effektiviteten, sikre den lovlige rigtighed, og reducere en eventuel fejlprocent i forbindelse med de
aktiviteter, som EIT har gennemført vedrørende VIF'ernes aktiviteter, vil det blive foreslået at give
tilskud i form af faste beløb, engangssatser og standardskalaer for enhedsomkostninger i
overensstemmelse med profilen af de aktiviteter, som VIF'erne gennemfører, som foreslået i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning XXX om Horisont 2020 af XXX. Hvad angår
revisionsattester i forbindelse med VIF'ernes og de forskellige partneres årsregnskaber, skal
uafhængige revisorer attestere, at de beløb, der er anført i regnskaberne, er lovlige og i
overensstemmelse med gældende regler, og grænseværdien for disse certifikater vil blive fastsat til
det niveau, der er anført i artikel 28 i forordningen om regler for deltagelse og formidling under
Horisont 2020. Alle andre bestemmelser, der er defineret i denne forordning, vil ligeledes finde
anvendelse på attester om arbejdsmetoden og de attesterende revisorer.
2.3.
2.3.1
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende og påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
Som beskrevet i artikel 24 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning XXX om Horisont 2020 af
XXX træffer EIT de nødvendige foranstaltninger for at beskytte EU's økonomiske interesser.
Forslagene til Horisont 2020 har været underlagt "fraud proofing" og en konsekvensanalyse. Samlet
set bør de foreslåede foranstaltninger have en positiv virkning på bekæmpelsen af svig, ikke mindst
i lyset af at der lægges større vægt på risikobaseret revision og på at styrke evaluering og kontrol.
EIT er fast besluttet på at bekæmpe svig på alle trin af tilskudsforvaltningsprocessen og i
forbindelse med de øvrige gennemførte aktiviteter. I alle EIT's afgørelser og kontrakter fastsættes
det udtrykkelig, at Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) og Revisionsretten kan
foretage kontrol på stedet af dokumenter hos alle kontrahenter og underkontrahenter, der har
modtaget midler fra Fællesskabet, også i de endelige modtageres lokaler, efter procedurerne i
Rådets forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 af 11. november 1996 om Kommissionens kontrol og
inspektion på stedet
13
.
OLAF har beføjelse til at udføre interne undersøgelser i EIT, og bestyrelsen har underskrevet en
aftale om tiltrædelse til den interinstitutionelle aftale af 25. maj 1999 mellem Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen vedrørende OLAF's undersøgelser
14
.
EIT har også truffet en afgørelse om betingelser og nærmere vilkår for de interne undersøgelser i
forbindelse med bekæmpelse af svig, bestikkelse og enhver anden form for ulovlig aktivitet til
skade for Fællesskabernes interesser.
13
14
EFT L 292 af 15.11.1996, s. 2
Afgørelse truffet af EIT’s bestyrelse den 20. februar 2009.
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0030.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle
ramme
Eksisterende udgiftsposter i budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts-
område
i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer 15.02.11
Det Europæiske Institut for Innovation
og Teknologi (EIT):
15 02 11 01 "Ledelsesstruktur"
2008/2013
15
02
11
02
"Videns-
og
innovationsfællesskaber (VIF) og andre
operationelle aktiviteter" 2008/2013
Udgiftens art
Bidrag
fra
EFTA-
lande
16
fra
kandidat-
lande
17
i henhold
til artikel
18, stk. 1,
litra aa), i
finansforor
dningen
OB/IOB
(15)
fra tredje-
lande
1
1
IOB
OB
JA
JA
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
Nye budgetposter, som der er søgt om.
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og budgetposterne.
Udgifts-
område
i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Udgiftens art
Bidrag
fra
EFTA-
lande
19
fra
kandidat-
lande
20
i henhold
til artikel
18, stk. 1,
litra aa), i
finansforor
dningen
OB/IOB
(18)
fra tredje-
lande
15 07 03
2014/2020
01
"Ledelsesstruktur"
IOB
ON
JA
JA
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
15 07 03 02 “"Videns- og
innovationsfællesskaber (VIF) og andre
operationelle aktiviteter" 2014/2020
15
16
17
18
19
20
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
OB = opdelte bevillinger / IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0031.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
I mio. EUR (3 decimaler) - Løbende priser
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
Antal
ramme:
1 - Administrations- og driftsudgifter - EIT
EIT
Afsnit 1 - 15 07 03 01
"Ledelsesstruktur"
2014/2020
Afsnit 2 - 15 07 03 01
"Ledelsesstruktur"
2014/2020
Afsnit 3 - 15 07 03 02
“"Videns-
og
innovationsfællesskaber
(VIF)
og
andre
operationelle aktiviteter"
2014/2020
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
(1a)
(2a)
(1b)
(2b)
(1c)
År
2014
5,837
5,837
1,592
1,592
267,498
År
2015
6,386
6,386
1,732
1,732
324,047
År
2016
7,949
7,949
1,987
1,987
389,375
År
2017
8,108
8,108
2,027
2,027
472,279
År
2018
8,730
8,730
2,183
2,183
497,460
År
2019
8,905
8,905
2,226
2,226
554,832
År
2020
9,083
9,083
2,271
2,271
599,777
Året
2021
Året 2022
I ALT
2014-2022
54,998
54,998
14,017
14,017
3 105,268
Betalinger
(2c)
232,723
Forpligtelser
=1a+1
b+1c
281,921
332,165
338,756
399,312
410,883
482,414
432,790
508,373
482,704
565,963
521,806
611,130
299,888
103,796
3 105,267
3 174,283
274,926
Bevillinger
til EIT
I
ALT
Betalinger
=2a+2
b+2c
240,151
290,039
348,693
421,018
443,703
493,835
533,159
299,888
103,796
3 174,283
DA
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0032.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
1
ramme:
"Administrationsudgifter" - GD EAC
i mio. EUR (3 decimaler) -
Løbende priser
År
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
2014-2020
GD:
EAC
Menneskelige ressourcer – stillingsfortegnelse - 15.01.05.01
Menneskelige ressourcer – stillingsfortegnelse - 15.01.05.02
Andre administrative udgifter - 15.01.05.03
0,472
0,145
0,371
0,988
(Forpligtelser i alt
= betalinger i alt)
0,481
0,148
0,378
1,008
0,491
0,151
0,551
1,194
0,501
0,154
0,563
1,217
0,511
0,157
0,401
1,069
0,521
0,161
0,497
1,179
0,531
0,164
0,597
1,292
3,507
1,081
3,359
7,947
I ALT GD
EAC
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
0,988
1,008
1,194
1,217
1,069
1,179
1,292
7,947
i mio. EUR (3 decimaler) -
Løbende priser
År
2014
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
År
2015
333,173
291,047
År
2016
400,505
349,887
År
2017
483,632
422,236
År
2018*
509,442
444,772
År
2019*
567,142
495,014
År
2020*
612,422
534,451
Året
2021
Året
2022
I ALT
2014-2022
3 182,230
275,914
241,139
299,888
103,796
3 182,230
* Et supplerende beløb på 1,689 mio. EUR ydes for perioden 2018-2020 pro rata af de midler, der er afsat til "samfundsmæssige udfordringer" og
"førerposition vedrørende støtte- og industriteknologi" - beløbet er vejledende og bevilges med forbehold af den revision, der er omhandlet i artikel 26,
stk. 1, i forordning xx/xxx om horisont 2020.
DA
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0033.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (3 decimaler) -
Løbende priser
År
2014
Der angives
mål og
resultater
Type
resul-
tater
21
År
2015
År
2016
År
2017
RESULTATER
Resul-
tatern
es
gnsntl
.
omkos
t-
ninger
O
m
k
o
st
ni
n
g
er
År
2018
År
2019
År
2020
2014-2020 I ALT
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Omko
stning
er
Omkost
ninger
Omkos
tninger
Omkost
ninger
Omkost
ninger
Omkostning
er
Samled
e
resultat
er
Samlede
omkost-
ninger
SPECIFIKT MÅL NR. 1
22
– konsolidere de eksisterende VIF'er og fremme deres vækst, indvirkning og bæredygtighed
- Resultat
VIF
3
3
256,89
256.89
3
3
281,83
281,83
3
3
284,49
284,49
3
3
313,77
313,77
3
3
214,31
214,31
3
3
183,36
183,36
3
3
156,70
156,70
21
21
1691,346
1691,346
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 1 – gradvis oprettelse af nye VIF'er
- Resultat
- Resultat
VIF
VIF
3
25,98
3
82,81
3
135,98
3
25,98
3
82,81
3
135,98
3
3
6
232,61
27,57
260,18
3
3
6
260,17
87,87
348,04
3
3
6
274,87
144,31
419,17
18
9
27
1012,410
259,750
1272,160
Subtotal for specifikt mål nr. 2
SPECIFIKT MÅL NR. 3 - Styrke EIT's indvirkning via videndeling, formidling, opsøgende aktiviteter og international eksponering
- Resultat
10,61
16,24
22,08
22,52
22,97
23,43
23,90
141,762
21
22
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i del 1.4.2. "Specifikke mål ...".
DA
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0034.png
Subtotal for specifikt mål nr. 3
10.61
267,50
16,24
324,05
22,08
389,38
22,52
472,28
22,97
497,46
5
23,43
554,83
23,90
599,78
141,762
3105,268
SAMLEDE UDGIFTER
DA
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0035.png
3.2.3.
Anslået virkning for bevillinger til EIT's menneskelige ressourcer
3.2.3.1. Resumé
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
i mio. EUR (med tre decimaler)
År
2014
Tjenestemænd
(AD-
medarbejdere)
EAC-budgetpost: 15 01 05 01
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I
ALT
2014 -2020
0,472
0,481
0,491
0,501
0,511
0,521
0,531
3,507
Tjenestemænd
(AST-
medarbejdere)
EAC-
budgetpost: 15 01 05 01
Kontraktansatte
EAC-budgetpost: 15 01 05
02
Kontraktansatte
EIT-budgetpost: 15 07 03
01
Midlertidigt ansatte
0
0
0
0
0
0
0
0
0,068
0,069
0,071
0,072
0,074
0,075
0,076
0,505
1,358
5,121
1,386
5,224
1,413
5,469
1,441
5,864
1,470
6,419
1,500
6,547
1,530
6,678
10,098
41,322
EAC-budgetpost: 15 01 05
01
Udstationerede
eksperter
nationale
EAC-budgetpost: 15 01 05
02
Udstationerede
eksperter
nationale
0,077
0,079
0,081
0,082
0,084
0,086
0,087
0,576
EIT-budgetpost: 15 07 03
01
Bidrag til værtsaftale
23
I ALT
0,387
-1,560
5,924
0,395
-1,560
6,074
0,484
0
8,007
0,493
0
8,454
0,503
0
9,060
0,513
0
9,241
0,523
0
9,426
3,299
-3,120
56,187
23
Det er fastsat i værtsaftalen, at den ungarske regering dækker lønudgifterne til 20 kontraktansatte
medarbejdere i fem år (2011-2015), hvilket svarer til et kontantbeløb på 1 560 mio. EUR pr. år.
DA
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0036.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
X
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som anført
herunder:
A) Menneskelige ressourcer i EIT og GD EAC
Overslag angives i hele tal (eller med højst en decimal)
Year
2014
XX
07 03 01 (i hovedsædet og i
Kommissionens repræsentationskontorer)
15 07 03 01
(i delegationer) EIT
15 01 05 01
(indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt personale (i heltidsækvivalenter): FTÆ)
24
15
07 03 01 (KA, V, UNE under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, V, UED, LA og UNE i
delegationerne)
XX
01 04 yy
25
Year
2015
Year
2016
Year
2017
Year
2018
Year
2019
Year
2020
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
63
3,5
63
3,5
65
3,5
67
3,5
70
3,5
70
3,5
70
3,5
- i hovedsædet
26
- i delegationerne
2
2
2
2
2
2
2
15 01 05 02
(KA, V, UNE – indirekte
forskning)
10 01 05 02 (KA, V, UNE – direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
68,5
68,5
70,5
72,5
75,5
75,5
75,5
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD EAC allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som
tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
- opgaver vedrørende proceduren til godkendelse af EIT's budget, herunder navnlig:
budgetforslag, overførsler
- udarbejdelse af Kommissionens udtalelse om EIT's treårige arbejdsprogram
24
25
26
KA=kontraktansatte, V: vikarer, UED: unge eksperter ved delegationerne, LA: lokalt ansatte, UNE:
udstationerede nationale eksperter.
Delloft for eksternt personale under operationelle bevillinger (tidligere BA-poster).
Angår især strukturfonde, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og Den
Europæiske Fiskerifond (EFF).
DA
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0037.png
Eksternt personale
- udarbejdelse af udtalelse fra Kommissionens observatør på EIT's bestyrelsesmøder
- udarbejdelse af Kommissionens afgørelse om udnævnelse af medlemmer til EIT's
bestyrelse
- koordinering og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont 2020
- udarbejdelse af Kommissionens holdning på EIT's interessentplatform
- tilrettelæggelse af de årlige møder mellem EIT-VIF og Kommissionens tjenestegrene
- udarbejdelse af indkaldelse af forslag til nye VIF'er
- overvågning og evaluering af EIT
- tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-grader og de
foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående uddannelse.
- bidrag til udarbejdelsen af Kommissionens udtalelse om EIT's treårige
arbejdsprogram
- bidrag til koordinering og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont 2020
- bidrag til Kommissionens holdning på EIT's interessentplatform
- bidrag til tilrettelæggelsen af de årlige møder mellem EIT-VIF og Kommissionens
tjenestegrene
- bidrag til udarbejdelsen af indkaldelse af forslag til nye VIF'er
- bidrag til tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-
grader og de foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående
uddannelse.
B) Menneskelige ressourcer i EIT
2014
Stillinger i stillingsfortegnelsen i EIT
AD 27
Midlertidigt ansatte
AST 11
Stillinger i
stillingsfortegnelsen I ALT
38
Andet personale (i FTE)
Kontraktansatte (KA)
Udstationerede
nationale eksperter
(UNE)
Andet personale i alt
EIT-PERSONALE I
ALT
63
63
65
67
70
70
70
20
5
2015
27
11
38
2016
28
11
39
2017
29
12
41
2018
32
12
44
2019
32
12
44
2020
32
12
44
20
5
20
6
20
6
20
6
20
6
20
6
Opgavebeskrivelse:
Midlertidigt
ansatte
- opgaver vedrørende EIT's budgetprocedure og dagsordenen for forenkling
- udarbejdelse af de nye bølger af udpegning og udvælgelse af VIF'er
- koordinering og tilpasning til andre EU-initiativer, navnlig Horisont 2020
- EIT's interessentplatform
- tilrettelæggelse af møder og høringer mellem EIT og VIF'er
- konsolidering af eksisterende VIF'er
- overvågning og evaluering af EIT
- EIT's indvirkning via vidensdeling, formidling, opsøgende aktiviteter og international
eksponering.
Eksternt personale
- bidrag til udarbejdelsen af nye indkaldelser til udpegning og udvælgelse af nye
VIF'er
- bidrag til udarbejdelsen af EIT's dagsorden for iværksætteri og uddannelse
- bidrag til EIT's interessentplatform
- bidrag til tilsagn om overensstemmelse mellem EIT-mærkede kandidat- og ph.d.-
grader og de foranstaltninger, der træffes i forbindelse med området for videregående
uddannelse.
DA
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0038.png
Der blev i stillingsfortegnelsen for EIT som nyt agentur under den nuværende flerårige finansielle
ramme planlagt et samlet antal medarbejdere på 61 FTÆ'er frem til 2013 (svarende til 37
midlertidigt ansatte + 20 KA + 4 UNE). I den forbindelse vil GD EAC i sin egenskab af
modergeneraldirektorat følge EIT's gennemførelse af den nuværende stillingsfortegnelse tæt.
I forbindelse med den årlige budgetudarbejdelse vil modergeneraldirektoratet imidlertid kun
anmode budgetmyndigheden om det personale, der er nødvendigt for at opnå EIT's mål.
Det er også vigtigt at understrege og anerkende den væsentlige forøgelse af arbejdsbyrden og EIT's
beføjelser i forbindelse med revisionen af den nuværende EIT-forordning og SID, samt betydningen
af det nye budget, som EIT vil gennemføre.
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
– X Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den flerårige
finansielle ramme.
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
27
.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
– Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med tredjemand.
– X Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
Værtsaftale med
ungarske regering*
den
1,560
1,560
År
2015
1,560
1,560
År
2016
0
0
År
2017
0
0
År
2018
0
0
År
2019
0
0
År
2020
0
0
I alt
3,120
3,120
Finansierede bevillinger I
ALT
* Det er fastsat i værtsaftalen, at den ungarske regering dækker lejeafgifterne for EIT's lokaler i 20
år (2011-2030) samt lønudgifterne til 20 ansatte i fem år (2011-2015), hvilket svarer til et
kontantbeløb på 1 560 mio. EUR pr. år.
27
Jf. punkt19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450860_0039.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne.
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (med tre decimaler)
Bevillinger til
rådighed
i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
28
Indsæt så mange kolonner som
nødvendigt for at vise varigheden af
virkningerne (jf. punkt 1.6)
Indtægtspost
budgettet
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Artikel ………….
For diverse indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der påvirkes.
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningerne for indtægterne.
28
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told, sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløbene, hvorfra opkrævningsomkostningerne på 25 % er fratrukket.
DA
39
DA