Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011
KOM (2011) 0885
Offentligt
1450926_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.12.2011
KOM(2011) 885 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Energikøreplanen 2050
{SEK(2011) 1565 endelig}
{SEK(2011) 1566 endelig}
{SEK(2011) 1569 endelig}
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Befolkningens trivsel, industriens konkurrenceevne og den overordnede funktion af
samfundet afhænger af sikker og bæredygtig energi til en overkommelig pris. Den
energiinfrastruktur, der skal levere energi til borgernes hjem, industrien og servicesektoren i
2050, og de bygninger, som befolkningen skal anvende, udvikles og bygges lige nu.
Mønsteret for produktion og anvendelse af energi i 2050 er allerede ved at blive fastlagt.
EU har forpligtet sig til at reducere drivhusgasemissionerne med 80-95 % i forhold til 1990-
niveauerne inden 2050 i forbindelse med de nødvendige reduktioner, som de udviklede lande
skal foretage som gruppe
1
. Kommissionen analyserede konsekvenserne af dette i sin
"Køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050"
2
. "Køreplan
for et fælles europæisk transportområde"
3
fokuserede på løsninger for transportsektoren
og på at oprette et fælles europæisk transportområde. I denne
energikøreplan 2050
undersøger Kommissionen de udfordringer, der er forbundet med at opfylde EU's
dekarboniseringsmål og garantere
energiforsyningssikkerheden
og
konkurrenceevnen.
Den
er udarbejdet på en anmodning fra Det Europæiske Råd
4
.
De EU-politikker og -foranstaltninger, der skal opfylde
Energi 2020-målsætningerne
5
og
Energi 2020-strategien, er ambitiøse
6
. De vil fortsat have en virkning efter 2020 og bidrage til
at reducere emissionerne med ca. 40 % inden 2050. De vil dog stadig ikke være nok til at
opfylde EU's dekarboniseringsmål for 2050, da kun under halvdelen af dekarboniseringsmålet
vil være nået i 2050. Det giver en indikation af den indsats og de ændringer, både strukturelle
og sociale, der skal til for at foretage den nødvendige emissionsreduktion under opretholdelse
af en konkurrencedygtig og sikker energisektor.
I dag står det
uklart, hvad der skal følge efter 2020-dagsordenen.
Det skaber usikkerhed
blandt investorer, offentlige myndigheder og borgere. Scenarierne i "Køreplan for omstilling
til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050" tyder på, at investeringerne, hvis de
udskydes, vil koste mere fra 2011 til 2050 og skabe større ubalance på længere sigt. Det
haster med at udarbejde strategier for tiden efter 2020. Det tager tid, før energiinvesteringer
giver resultater. I dette årti finder en ny investeringscyklus sted, da den infrastruktur, som er
opført for 30-40 år siden, skal udskiftes. Hvis der gøres en indsats nu, kan dyre forandringer
undgås senere, og fastholdelseseffekterne kan reduceres. Det Internationale Energiagentur
(IEA) har påvist, at offentlige myndigheder spiller en afgørende rolle, og samtidig
understreget, at der er behov for en hurtig indsats
7
. Med scenarierne i energikøreplan 2050
analyseres forskellige mulige retninger for Europa mere dybdegående.
1
2
3
4
5
6
7
Det Europæiske Råd, oktober 2009.
KOM(2011) 112 af 8.3.2011.
KOM(2011) 144 af 28.3.2011.
Det Europæiske Råds ekstraordinære møde, den 4. februar 2011.
Det Europæiske Råd, den 8./9. marts 2007: En reduktion af drivhusgasemissionerne på mindst 20 % i
2020 sammenlignet med 1990 (30 %, hvis de internationale betingelser er rigtige, Det Europæiske Råd,
den 10.-11. december 2009), besparelse på 20 % af EU's energiforbrug sammenlignet med prognoserne
for 2020, en andel på 20 % af EU's energiforbrug fra vedvarende energikilder, en andel på 10 % inden
for transport.
Jf. "Energi 2020 – En strategi for konkurrencedygtig, bæredygtig og sikker energi" – KOM(2010) 639,
november 2010.
IEA (2011), World Energy Outlook 2011.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0003.png
Det kan ikke lade sig gøre at forudsige fremtiden på lang sigt. Scenarierne i denne
energikøreplan 2050
undersøger metoder til dekarbonisering
af energisystemet. De
forudsætter alle
store ændringer
i f.eks. CO
2
-priser, teknologier og netværk. En række
scenarier, som medfører en reduktion i drivhusgasemissionerne på 80 %, hvilket indebærer et
fald i de energirelaterede CO
2
-emissioner på ca. 85 %, herunder inden for transport, er blevet
undersøgt
8
. Kommissionen har også analyseret medlemsstaternes og interessenternes
scenarier og holdninger
9
. I betragtning af den lange tidshorisont er der naturligvis usikkerhed
forbundet med disse resultater, ikke mindst fordi de afhænger af forudsætninger, som ikke i
sig selv er sikre
10
. Det kan ikke lade sig gøre at forudsige, om man vil nå et
olieproduktionsmaksimum, eftersom der gentagne gange er sket nye opdagelser om, i hvilket
omfang skifergas vil vise sig at være anvendelig i Europa, og hvornår CO
2
-opsamling og
-lagring (CCS) vil blive kommerciel, hvilken rolle medlemsstaterne vil tillægge atomkraft, og
hvordan klimaindsatsen vil udvikle sig på verdensplan. Sociale, teknologiske og
adfærdsmæssige forandringer vil også få en betydelig indvirkning på energisystemet
11
.
Den gennemførte analyse af scenarier er vejledende
og undersøger virkningerne,
udfordringerne og mulighederne ved mulige metoder til modernisering af energisystemet. Der
er ikke tale om "enten-eller"-løsningsmodeller, men der fokuseres på fælles elementer, som er
i fremvækst og støtter en mere langsigtet investeringshorisont.
Usikkerhed er en væsentlig hindring for investeringer.
Analysen af Kommissionens,
medlemsstaternes og interessenternes beregninger viser en række klare tendenser,
udfordringer, muligheder og strukturelle ændringer for udformningen af de politiske
foranstaltninger, som er nødvendige for at skabe passende rammer for investorer. På baggrund
af denne analyse identificeres der i energikøreplanen centrale konklusioner vedrørende "no
regrets"-mulighederne i det europæiske energisystem. Det gør det også vigtigt at nå frem til
en europæisk tilgang, hvor alle medlemsstater udvikler en fælles forståelse af de centrale
elementer ved en overgang til et kulstoffattigt energisystem, og som giver den nødvendige
sikkerhed og stabilitet.
Køreplanen erstatter ikke de nationale, regionale og lokale bestræbelser på at modernisere
energiforsyningen, men har til formål at
udvikle en langsigtet europæisk teknologineutral
struktur,
hvor disse politikker er mere effektive. Det fremgår, at en europæisk tilgang til
energiudfordringen vil øge sikkerheden og solidariteten og sænke omkostningerne
sammenlignet med parallelle nationale ordninger ved at skabe et bredere og fleksibelt marked
for nye produkter og tjenesteydelser. Nogle interessenter ville f.eks. kunne opnå
omkostningsbesparelser på op til en fjerdedel, hvis der fandtes en mere europæisk tilgang til
effektiv udnyttelse af vedvarende energikilder.
8
9
10
11
Den model, der anvendes til dette formål, er PRIMES-modellen.
Jf. bilag "Scenarier for udvalgte interessenter", herunder scenarier for Det Internationale Energiagentur,
Greenpeace/EREC, European Climate Foundation og Eurelectric. Yderligere undersøgelser og rapporter
er blevet analyseret nærmere, såsom den uafhængige rapport fra den ad hoc-rådgivende gruppe for
energikøreplan 2050.
Denne usikkerhed omfatter bl.a. tempoet i den økonomiske vækst, omfanget af den globale indsats for
at mindske klimaforandringer, geopolitiske udviklinger, niveauet af de globale energipriser,
dynamikkerne på markederne, udviklingen af fremtidige teknologier, tilgængeligheden af
naturressourcer, sociale forandringer og offentlighedens opfattelse.
De europæiske samfund skal muligvis genoverveje den måde, som energi forbruges på, f.eks. ved at
ændre byplanlægning og forbrugsmønstre. Jf. Køreplan for et ressourceeffektivt Europa (KOM(2011)
571).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0004.png
2.
D
ET
ER MULIGT AT OPNÅ ET SIKKERT
,
DEKARBONISERET ENERGISYSTEM I
2050
KONKURRENCEDYGTIGT
OG
Energisektoren tegner sig for størstedelen af de menneskeskabte drivhusgasemissioner. Derfor
vil en reduktion af drivhusgasemissionerne på over 80 % inden 2050 især lægge pres på
energisystemerne.
Hvis de globale energimarkeder bliver mere afhængige af hinanden, hvilket forekommer
sandsynligt, vil energisituationen i EU blive direkte påvirket af situationen i nabolandene og
af globale tendenser i energisektoren. Resultaterne af scenarierne afhænger især af, at der
indgås en global klimaaftale, hvilket også ville medføre en lavere global efterspørgsel efter
fossile brændstoffer og lavere priser på samme.
Oversigt over scenarier
12
Scenarier for nuværende tendenser
Referencescenarie. Referencescenariet omfatter aktuelle tendenser og langsigtede
beregninger for økonomisk udvikling (vækst i bruttonationalproduktet (BNP) på 1,7 %
p.a.). Scenariet omfatter politikker vedtaget inden marts 2010, herunder 2020-målene for
andelen af vedvarende energikilder og reduktionen af drivhusgasemissioner samt
direktivet om EU's emissionshandelssystem (ETS). Der blev foretaget en
følsomhedsanalyse med lavere og højere BNP-vækst og lavere og højere priser på
importeret energi.
Aktuelle politiske initiativer. I dette scenarie opdateres de foranstaltninger, der er
vedtaget, f.eks. efter hændelserne i Fukushima som følge af naturkatastrofen i Japan, og
fremsat forslag om i Energi 2020-strategien. Scenariet omfatter også foreslåede tiltag
vedrørende "energieffektivitetsplanen" og det nye "direktiv om energibeskatning".
Dekarboniseringsscenarier
(jf. fig. 1)
Høj energieffektivitet. Politisk engagement i meget store energibesparelser. Det omfatter
f.eks. strengere mindstekrav til apparater og nye bygninger, høje renoveringsrater for
eksisterende bygninger, forpligtelser for energiselskaber til energibesparelser. Dette
medfører et fald i energiforbruget på 41 % inden 2050 sammenlignet med spidsværdierne
i 2005-2006.
Diversificerede forsyningsteknologier. Ingen foretrukken teknologi. Alle energikilder kan
konkurrere på markedsbasis uden specifikke støtteforanstaltninger. Dekarboniseringen
styres af priserne på CO
2
under forudsætning af offentlighedens accept af både atomenergi
og CO
2
-opsamling og -lagring (CCS).
Stor andel af vedvarende energikilder. Stærke støtteforanstaltninger for vedvarende
energikilder medfører en meget stor andel af vedvarende energikilder i det samlede
bruttoenergiforbrug (75 % i 2050) og en andel af vedvarende energikilder i elforbruget på
97 %.
12
Nærmere oplysninger om scenarierne kan ses i konsekvensanalysen.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0005.png
Forsinket CO
2
-opsamling og -lagring. Svarer til scenariet for diversificerede
forsyningsteknologier, men medfører, under forudsætning af at CO
2
-opsamlingen og
-lagringen er forsinket, større andele af atomenergi, idet dekarboniseringen styres af
priserne på CO
2
i stedet for af teknologien.
Lille andel af atomenergi. Svarer til scenariet for diversificerede forsyningsteknologier,
men medfører, under forudsætning af at der ikke opføres nye atomanlæg (ud over de
reaktorer, der i øjeblikket er under opførelse), en større udbredelse af CO
2
-opsamling og
-lagring (ca. 32 % af elproduktionen).
Fig. 1: EU-dekarboniseringsscenarier – brændstofs andel af det primære
energiforbrug i 2030 og 2050 sammenlignet med resultaterne for 2005 (i %)
75%
2030
75%
2050
50%
50%
25%
25%
0%
VE
Gas
Atom-
energi
Olie
Fast
brændsel
0%
VE
2005
Gas
Atom-
energi
Olie
Fast
brændsel
10 strukturelle ændringer for omdannelse af energisystemet
Tilsammen gør scenarierne det muligt at drage konklusioner, der kan være med til at udforme
dekarboniseringsstrategier i dag og se den fulde virkning af dem i 2020, 2030 og frem.
1) Dekarbonisering er mulig – og er på lang sigt muligvis billigere end de nuværende
politikker
Scenarierne viser, at det er muligt at dekarbonisere energisystemet. Derudover afviger
omkostningerne til omdannelse af energisystemet
ikke
væsentligt fra scenariet for aktuelle
politiske initiativer. De samlede omkostninger, der er forbundet med energisystemet
(herunder brændstof-, elektricitets- og kapitalomkostninger, investeringer i udstyr,
energieffektive produkter osv.), kunne udgøre lidt mindre end 14,6 % af det europæiske BNP
i 2050, for så vidt angår aktuelle politiske initiativer, sammenlignet med niveauet på 10,5 % i
2005. Dette afspejler en betydelig ændring i den rolle, som energi spiller i samfundet.
Eksponeringen
for
prisvolatilitet
fossile
brændstoffer
ville
falde
i
dekarboniseringsscenarierne, da importafhængigheden falder til 35-45 % i 2050,
sammenlignet med 58 % i henhold til de nuværende politikker.
2) Højere investeringsudgifter og lavere brændstofomkostninger
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Alle dekarboniseringsscenarier omfatter en overgang fra det nuværende system med høje
brændstof- og driftsomkostninger til et energisystem, som er baseret på højere
investeringsudgifter og lavere brændstofomkostninger. Det skyldes også, at levetiden for store
andele af den nuværende energiforsyningskapacitet udløber. I alle dekarboniseringsscenarier
vil EU's udgifter til import af fossile brændstoffer i 2050 være væsentlig lavere end i dag.
Analysen viser også, at de samlede investeringsomkostninger til forsyningsnet alene kan
beløbe sig til 1,5-2,2 bio. EUR mellem 2011 og 2050, idet det høje niveau afspejler større
investeringer til støtte for vedvarende energikilder.
De gennemsnitlige
kapitalomkostninger til energisystemet
stiger betydeligt – investeringer
i kraftværker og forsyningsnet, industrielt energiudstyr, varme- og køleanlæg (herunder
fjernvarme- og fjernkøleanlæg), intelligente målesystemer, isoleringsmaterialer, mere
effektive køretøjer med lave CO
2
-emissioner, anordninger til udnyttelse af lokale vedvarende
energikilder (solvarme og fotovoltaik), bæredygtige energiforbrugende produkter osv. Dette
har stor indvirkning på økonomien og beskæftigelsen inden for produktions-, tjenesteydelses-,
bygge- og anlægs-, transport- og landbrugssektoren. Det ville skabe store muligheder for
industrien og tjenesteudøverne i EU at opfylde denne stigende efterspørgsel, og betydningen
af forskning og innovation med henblik på udvikling af mere omkostningseffektive
teknologier understreges.
3) Elektricitet spiller en større rolle
Alle scenarier viser, at
elektricitet kommer til at spille en meget større rolle
end på
nuværende tidspunkt (elektricitets andel af det samlede energiforbrug fordobles næsten til 36-
39 % i 2050) og skal bidrage til dekarbonisering af transport og opvarmning/køling (jf. fig. 2).
Elektricitet kunne udgøre ca. 65 % af energiforbruget i personbiler og lette erhvervskøretøjer,
hvilket fremgår af alle dekarboniseringsscenarier. Det samlede elforbrug stiger endda også i
scenariet for høj energieffektivitet. For at opnå dette
skal der foretages en strukturel
ændring af energiforsyningssystemet,
og der skal opnås et betydeligt
dekarboniseringsniveau allerede i 2030 (57-65 % i 2030 og 96-99 % i 2050). Dermed
understreges betydningen af at starte overgangen nu og sende de signaler, der er nødvendige
for at minimere investeringerne i kulstofintensive aktiver i de næste to årtier.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0007.png
Fig. 2: Andel af elektricitet i scenarier for nuværende tendenser og
dekarboniseringsscenarier
(i % af det samlede energiforbrug)
40%
Område for
dekarboniserings-
scenarier
35%
30%
25%
Område for
scenarier for
nuværende
tendenser
20%
15%
2005
2010
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
4) Priserne på elektricitet stiger indtil 2030 for derefter at falde
De fleste scenarier tyder på, at
priserne på elektricitet
vil stige indtil 2030 for derefter at
falde. Størstedelen af disse stigninger foregår allerede i referencescenariet og hænger sammen
med udskiftningen af gammel, allerede fuldt afskrevet produktionskapacitet over de næste
20 år. I scenariet for en stor andel af vedvarende energikilder, som indebærer, at 97 % af
elforbruget stammer fra vedvarende energikilder, bliver priserne på elektricitet ved med at
stige, men i et langsommere tempo – på grund af
høje kapitalomkostninger
og antagelser om
store behov for balanceringskapacitet, oplagring og
investeringer i forsyningsnet
i dette
scenarie, hvor næsten 100 % af energien stammer fra vedvarende energikilder. F.eks. vil
elproduktionskapaciteten fra vedvarende energikilder i 2050 være dobbelt så stor som den
nuværende samlede elproduktionskapacitet fra alle kilder. En stor udbredelse af vedvarende
energikilder er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med høje priser på elektricitet. Scenariet
for høj energieffektivitet og scenariet for diversificerede forsyningsteknologier indebærer de
laveste priser på elektricitet, og 60-65 % af elforbruget stammer fra vedvarende energikilder,
en stigning fra blot 20 % på nuværende tidspunkt. I den sammenhæng skal det bemærkes, at
priserne i nogle medlemsstater for øjeblikket er kunstigt lave på grund af prisreguleringer og
subsidier.
5) Husholdningsudgifterne stiger
I alle scenarier, herunder scenariet for nuværende tendenser, vil udgifter til energi og
energirelaterede produkter (herunder transport) sandsynligvis blive en vigtigere del af
husholdningsudgifterne
og stige til ca. 16 % i 2030 og derefter falde til over 15 % i 2050
13
.
13
De omkostninger, der er forbundet med energisystemet i dag og i 2050, er ikke direkte
sammenlignelige. Mens renoveringsomkostningerne indgår fuldt ud i omkostningsregnskabet, vedrører
stigende huspriser aktiver og kapitalformuer, som ikke er en del af energianalysen. Eftersom der i de
køretøjsomkostninger, som er medtaget, ikke kan skelnes mellem energirelaterede og andre
omkostninger, er der tale om et øvre skøn.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0008.png
Denne tendens vil også være markant for små og mellemstore virksomheder (SMV'er). På
lang sigt bliver de stigende investeringsomkostninger til effektive apparater, køretøjer og
isolering mindre vigtige end de faldende udgifter til elektricitet og brændstof.
Omkostningerne omfatter brændstofomkostninger og kapitalomkostninger såsom
omkostninger til indkøb af mere effektive køretøjer og apparater samt renovering af boliger.
Hvis der imidlertid anvendes forordninger, standarder eller innovative mekanismer til at
fremskynde indførelsen af energieffektive produkter og tjenester, vil det reducere
omkostningerne.
6) Energibesparelser i hele systemet er afgørende
Der skal opnås meget
betydelige energibesparelser
(jf. fig. 3) i alle
dekarboniseringsscenarier. Efterspørgslen efter
primær
energi falder i forhold til
spidsværdierne i 2005-2006 med 16-20 % inden 2030 og 32-41 % inden 2050. Væsentlige
energibesparelser kræver større adskillelse af økonomisk vækst og energiforbrug samt
styrkede foranstaltninger i alle medlemsstater og i alle økonomiske sektorer.
7) Andelen af vedvarende energikilder stiger betydeligt
Andelen af vedvarende energikilder stiger betydeligt
i alle scenarier og når op på mindst
55 % af det samlede bruttoenergiforbrug inden 2050, en stigning på 45 procentpoint i forhold
til det nuværende niveau på ca. 10 %. Andelen af vedvarende energikilder i elforbruget når
64 % i scenariet for høj energieffektivitet og 97 % i scenariet for en stor andel af vedvarende
energikilder, som indebærer, at en betydelig mængde oplagret elektricitet skal tilpasses til en
varierende forsyning fra vedvarende energikilder, også i tider med lav efterspørgsel.
Fig. 3: Bruttoenergiforbrug – område i scenarier for nuværende tendenser
(referencescenario/scenario for aktuelle politiske initiativer) og
dekarboniseringsscenarier (i Mtoe)
2000
1900
1800
1700
1600
1500
1400
1300
1200
1100
Referencescenario/
scenario for aktuelle
politiske initiativer:
virkninger af supplerende
politikker og opdaterede
forudsætninger
1000
1990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050
Dekarboniserings-
scenarier: virkninger af
anderledes politisk
fokus/tilgængelig
teknologi
8) CO
2
-opsamling og -lagring spiller en central rolle i forbindelse med omdannelse af
systemet
CO
2
-opsamling og -lagring
(CCS) skal, hvis den markedsføres, i de fleste scenarier yde et
væsentligt bidrag. Den spiller en særlig stor rolle i scenarier med en begrænset produktion af
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0009.png
atomenergi og udgør her 32 % af elproduktionen og har en andel på 19-24 % i andre scenarier
med undtagelse af scenariet for en stor andel af vedvarende energikilder.
9) Atomenergi yder et væsentligt bidrag
Atomenergi
skal yde et væsentligt bidrag til energiomdannelsesprocessen i de medlemsstater,
hvor det tilstræbes. Den er fortsat en central kilde til CO
2
-besparende elproduktion. Den
største udbredelse af atomenergi ses i scenarierne for forsinket CO
2
-opsamling og -lagring og
diversificerede forsyningsteknologier (hhv. 18 % og 15 % af det primære energiforbrug), som
medfører de laveste samlede energiomkostninger.
10) Decentraliserede og centraliserede systemer interagerer i stigende grad
Decentraliseringen
af elforsyningssystemet og varmeproduktionen stiger som følge af en
større produktion af vedvarende energi. Som det fremgår af scenarierne, skal
centraliserede
store systemer,
såsom atom- og gaskraftværker, og decentraliserede systemer i stigende grad
arbejde sammen. I det nye energisystem skal der opstå en ny konfiguration af decentraliserede
og centraliserede store systemer, og de kommer til at afhænge af hinanden, f.eks. hvis der ikke
er tilstrækkelige lokale ressourcer, eller de varierer over tid.
Sammenhæng med en global klimaindsats
Resultaterne af dekarboniseringsscenarierne forudsætter alle, at der iværksættes en global
klimaindsats. Det er for det første vigtigt at bemærke, at EU's energisystem har brug for store
investeringer, også uden en ambitiøs dekarboniseringsindsats. For det andet viser scenarierne,
at en modernisering af energisystemet vil medføre store
investeringer i den europæiske
økonomi.
For det tredje kan dekarboniseringen blive en fordel for Europa, som er tidligt ude
på det voksende globale marked for energirelaterede varer og tjenesteydelser. For det fjerde er
den med til at reducere EU's importafhængighed og eksponering for svingende priser på
fossile brændstoffer. For det femte indebærer den væsentlige fordele i forhold til
luftforurening og sundhed.
I forbindelse med gennemførelsen af køreplanen skal EU imidlertid foretage en vurdering af
fremskridtene og de konkrete foranstaltninger i andre lande. EU's politik skal ikke udvikles
isoleret, men skal tage hensyn til den internationale udvikling, f.eks. i forhold til CO
2
-
emissioner og negative følger for konkurrenceevnen. En eventuel afvejning mellem
klimapolitikker og konkurrenceevne udgør fortsat en risiko for nogle sektorer, særlig i lyset af
fuld dekarbonisering, hvis Europa skulle handle isoleret. Europa kan ikke opnå global
dekarbonisering på egen hånd. De samlede investeringsomkostninger afhænger i høj grad af
de politiske, lovgivningsmæssige og socioøkonomiske rammer og den globale økonomiske
situation. Eftersom Europa har et stærkt industrielt grundlag og skal styrke dette, skal
omdannelsen af energisystemet undgå industrielle skævvridninger og tab, især eftersom
energi fortsat er en vigtig omkostningsfaktor for industrien
14
. Beskyttelsesforanstaltninger
mod CO
2
-emissioner skal holdes under nøje observation, for så vidt angår foranstaltninger i
tredjelande. Efterhånden som Europa bevæger sig i retning af en større grad af
dekarbonisering, vil behovet for tættere integration med nabolandene og -regionerne og
sammenkobling og forbindelser mellem energinettene stige. Handels- og
samarbejdsmulighederne kræver lige vilkår uden for Europas grænser.
14
Det vurderes f.eks., at priserne på elektricitet i Europa er 21 % højere end i USA eller 197 % højere end
i Kina.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0010.png
3.
3.1.
H
VORDAN KOMMER VI FRA
2020
TIL
2050? U
DFORDRINGER OG MULIGHEDER
Omdannelse af energisystemet
a) Energibesparelser og regulering af efterspørgslen: alle har et ansvar
Der skal fortsat primært fokuseres på
energieffektivitet.
I alle dekarboniseringsscenarierne
prioriteres forbedringer af energieffektiviteten. De aktuelle initiativer skal gennemføres
hurtigt for at opnå forandringer. Hvis de gennemføres generelt på hele området for
ressourceeffektivitet, vil det endnu hurtigere medføre omkostningseffektive resultater.
Højere energieffektivitet i nye og eksisterende bygninger er en central faktor.
"Næsten
nulenergi-bygninger"
skal være normen. Bygninger – herunder boliger – kan producere mere
energi, end de anvender. Produkter og apparater skal leve op til de højeste standarder for
energieffektivitet. I transportsektoren er der brug for effektive køretøjer og incitamenter til
adfærdsændringer. Forbrugernes energiregninger vil blive mere kontrollerbare og
forudsigelige. Med intelligente målesystemer og intelligente teknologier såsom
boligautomatisering får forbrugerne mere indflydelse på deres egne forbrugsmønstre. Der kan
opnås betydelige effektivitetsforbedringer gennem tiltag vedrørende energirelaterede
ressourcer såsom genbrug, trimmet produktion og forlængelse af levetiden for produkter
15
.
Husholdningernes og virksomhedernes investeringer kommer til at spille en stor rolle i
omdannelsen af energisystemet.
Der er afgørende brug for bedre adgang til kapital for
forbrugerne og innovative forretningsmodeller.
Dette kræver også incitamenter til
adfærdsændringer såsom afgifter, tilskud eller ekspertrådgivning på produktionsstedet,
herunder også de økonomiske incitamenter som følge af at energipriserne afspejler de
eksterne omkostninger. Energieffektivitet skal generelt være en del af de økonomiske
aktiviteter, herunder f.eks. udvikling af it-systemer og standarder for husholdningsapparater.
Lokale organisationer og byer
kommer til at spille en meget større rolle i fremtidens
energisystemer.
Der er behov for en analyse af mere ambitiøse
energieffektivitetsforanstaltninger
og
omkostningsoptimale politikker. Energieffektiviteten skal leve op til sit økonomiske
potentiale. Herunder hører spørgsmålet om, i hvilket omfang byplanlægning og fysisk
planlægning kan bidrage til energibesparelser på mellemlang og lang sigt, og hvordan man
finder frem til det omkostningsoptimale politiske valg mellem at isolere bygninger, så der er
behov for mindre opvarmning og køling, og systematisk at udnytte spildvarmen fra
elproduktion i kraftvarmeværker. En
stabil ramme
kræver sandsynligvis yderligere
energibesparende foranstaltninger, særlig frem mod 2030.
b) Overgang til vedvarende energikilder
Analysen af alle scenarierne viser, at vedvarende energikilder udgør den største andel af
energiforsyningsteknologierne i 2050. Derfor er den
anden store forudsætning
for et mere
bæredygtigt og sikkert energisystem en
større andel af vedvarende energi
efter 2020. Alle
dekarboniseringsscenarierne tyder på, at andelen af vedvarende energi i 2030 vil stige til ca.
30 % af det samlede bruttoenergiforbrug. Udfordringen for Europa bliver at sætte
markedsaktørerne i stand til at nedbringe omkostningerne til vedvarende energi gennem
15
Der kan f.eks. spares over 5 000 petajoule energi i EU (over tre års energiforbrug i Finland (SEK (2011)
1067).
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0011.png
forbedret forskning, industrialisering af forsyningskæden og mere effektive politikker og
støtteordninger. Dette kan kræve større konvergens i støtteordningerne og større ansvar for
systemomkostningerne blandt producenterne og transmissionssystemoperatørerne.
Vedvarende energikilder kommer til at være den vigtigste del af energimikset i Europa, fra
teknologisk udvikling til masseproduktion og udbredelse i mindre til større omfang,
integration af lokale og mere fjerntliggende kilder, fra subsidierede til konkurrencedygtige.
Den foranderlige natur af de vedvarende energikilder kræver politiske ændringer, sideløbende
med at de videreudvikles.
Incitamenterne skal i fremtiden, hvor andelen af vedvarende energikilder stiger, blive mere
effektive, skabe stordriftsfordele,
føre til mere markedsintegration og som følge heraf til
en mere europæisk tilgang.
Dette skal baseres på udnyttelse af den eksisterende lovgivnings
fulde potentiale
16
, på de fælles principper for samarbejde blandt medlemsstaterne og
nabolandene og på eventuelle yderligere foranstaltninger.
Mange teknologier for vedvarende energi skal videreudvikles, for at omkostningerne
nedbringes. Der er behov for at investere i nye teknologier for vedvarende energi såsom
havenergi, koncentreret solenergi og anden- og tredjegenerations-biobrændstoffer. Der er også
behov for at forbedre eksisterende teknologier, f.eks. ved at gøre havvindmøller og deres
vinger større, så de fanger mere vind, og forbedre solcellefangere, så de opsamler mere
solenergi.
Lagringsteknologierne er fortsat kritiske.
Lagring er for øjeblikket ofte dyrere
end yderligere transmissionskapacitet, reservekapacitet til produktion af gas, mens
konventionel lagring baseret på vandkraft er begrænset. En mere effektiv anvendelse heraf og
mere konkurrencedygtige omkostninger kræver en forbedret infrastruktur, som skal integreres
i hele Europa. Med tilstrækkelig sammenkoblingskapacitet og et mere intelligent
forsyningsnet kan håndteringen af den varierende vind- og solenergi i visse lokalområder også
imødekommes gennem vedvarende energikilder andre steder i Europa. Derved kan behovet
for lagring, reserve- og grundlastkapacitet reduceres.
I den nærmeste fremtid kan vindenergi fra de nordlige farvande og Atlanterhavet levere
betydelige mængder elektricitet til lavere omkostninger. I 2050 leverer vindenergi mere
elektricitet end nogen anden teknologi i scenariet for en stor andel af vedvarende energikilder.
På mellemlang sigt kan havenergi yde et væsentligt bidrag til elektricitetsforsyningen. På
samme måde kan vind- og solenergi fra Middelhavslandene levere betydelige mængder
elektricitet. Muligheden for at importere elektricitet, som er produceret af vedvarende
energikilder i naboregioner, suppleres allerede af strategier for anvendelse af
medlemsstaternes komparative fordele som f.eks. i Grækenland, hvor der udvikles store
solenergiprojekter. EU vil fortsat tilskynde til og fremme udviklingen af vedvarende
energikilder og energikilder med lav CO
2
-udledning i det sydlige Middelhavsområde og
sammenkoblinger med europæiske distributionsnet. Sammenkoblingerne med Norge og
Schweiz vil også fortsat være kritiske. EU vil ligeledes se på potentialet for de vedvarende
energikilder, som lande som Rusland og Ukraine tilvejebringer (navnlig biomasse).
Vedvarende energi inden for opvarmning og afkøling
er af afgørende betydning for
dekarboniseringen. Der er brug for en overgang i energiforbruget til lokalt producerede
energikilder med lav CO
2
-udledning (herunder varmepumper og forrådsvandvarmere) og
16
Direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0012.png
vedvarende energi (f.eks. solvarme, jordvarme, biogas, biomasse), også gennem
fjernvarmesystemer.
Dekarboniseringen vil kræve en stor mængde
biomasse
til varme, elektricitet og transport. I
transportsektoren vil der blive behov for en kombination af forskellige alternative
brændstoffer som erstatning for olie, med specifikke krav inden for de forskellige
transportformer. Biobrændstoffer bliver formentlig den primære løsning i forbindelse med
lufttransport, vejtransport over store afstande og togtransport, hvis disse ikke kan
elektrificeres. Der arbejdes løbende med at sikre bæredygtigheden (f.eks. indirekte ændring i
arealanvendelsen). Markedsudbredelsen af ny bioenergi, som reducerer behovet for land til
fødevareproduktion, og som øger nettodrivhusgasbesparelserne (f.eks. biobrændstoffer
baseret på affald, alger, skovningsaffald), skal fortsat fremmes.
Efterhånden som teknologierne modnes, vil omkostningerne falde, og den økonomiske støtte
kan reduceres. Samhandelen mellem medlemsstaterne og importen fra lande uden for EU kan
sænke omkostningerne på mellemlang til lang sigt. De eksisterende mål for vedvarende energi
synes at være velegnede til at sikre forudsigelighed for investorerne, samtidig med at der
opmuntres til en europæisk tilgang og markedsintegration af vedvarende energi.
c) Gas spiller en central rolle i overgangen
Gas vil blive afgørende for omdannelsen af energisystemet.
Hvis kul (og olie) erstattes
med gas på kort til mellemlang sigt, kan det være med til at reducere emissionerne med de
eksisterende teknologier indtil i hvert fald 2030 eller 2035. Selv om gasefterspørgslen i f.eks.
boligsektoren falder med en fjerdedel indtil 2030 på grund af flere
energieffektivitetsforanstaltninger i boligsektoren
17
, forbliver den gennem en længere periode
høj i andre sektorer som f.eks. elsektoren. I scenariet for diversificerede forsyningsteknologier
f.eks. tegner gasfyret elproduktion sig for ca. 800 TWh i 2050, hvilket er lidt højere end de
nuværende niveauer. I takt med at teknologierne udvikles, kan gas komme til at spille en
større rolle i fremtiden.
Gasmarkedet har brug for mere integration, mere likviditet, mere diversificerede
forsyningskilder og mere lagringskapacitet, for at gas kan vedblive at være
konkurrencedygtigt som brændstof til elproduktion. Langtidsgasforsyningskontrakter kan
fortsat være nødvendige for at modsvare investeringer i gasproduktions- og -
transmissionsinfrastrukturer. Der er brug for mere fleksible prisformler og for, at vi bevæger
os væk fra ren olieindeksering, hvis gas skal blive ved med at være et konkurrencedygtigt
brændstof til elproduktion.
De globale gasmarkeder ændrer sig, navnlig gennem udvikling af skifergas i Nordamerika.
Med flydende naturgas (LNG) er markederne blevet mere globale, eftersom transporten er
blevet mere uafhængig af rørledninger. Skifergas og andre
ukonventionelle gaskilder
er
blevet potentielle vigtige nye forsyningskilder i Europa. Sammen med den interne
markedsintegration kan denne udvikling mindske bekymringerne om afhængighed af
gasimport. Da vi befinder os i en tidlig fase af undersøgelsesprocessen, står det imidlertid ikke
klart, hvornår de ukonventionelle ressourcer bliver betydningsfulde. Efterhånden som den
konventionelle gasproduktion falder, bliver Europa afhængig af at importere betydelige
17
På den anden side kan gasvarme være mere energieffektiv end elektrisk opvarmning eller andre former
for opvarmning med fossile brændstoffer, hvilket betyder, at gas kan have vækstpotentiale i
varmesektoren i nogle medlemsstater.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mængder gas som supplement til den indenlandske produktion af naturgas og den potentielle
udnyttelse af naturligt forekommende skifergas.
Scenarierne er ret konservative med hensyn til den rolle, gas spiller. De nuværende
økonomiske fordele ved gas giver rimelig sikkerhed for afkast til investorer samt lave risici og
dermed
incitamenter til at investere i gasfyrede kraftværker.
Gasfyrede kraftværker
kræver ikke så høje startinvesteringer, kan opføres ret hurtigt og er relativt fleksible at drive.
Investorer kan også beskytte sig mod de risici, som knytter sig til prisudviklingen, idet
gasfyret elproduktion ofte fastsætter engrosprisen på elektricitet. Driftsomkostningerne bliver
dog muligvis højere i fremtiden end for CO
2
-fri løsninger, og gasfyrede kraftværker kan køre i
færre timer.
Hvis der er mulighed for CO
2
-opsamling og -lagring (CCS), og den anvendes i stor skala, kan
gas blive en CO
2
-besparende teknologi, men uden CCS kan gas på længere sigt blive
begrænset til at udgøre en fleksibel reserve og balanceringskapacitet, hvis de vedvarende
energiforsyninger er variable. For så vidt angår alle fossile brændstoffer,
skal CO
2
-opsamling
og -lagring anvendes
i elsektoren
fra ca. 2030 og frem
for at nå dekarboniseringsmålene.
CCS udgør også en vigtig mulighed for dekarbonisering af flere tunge industrier og kan
sammen med biomasse levere "CO
2
-negative" værdier. CCS' fremtid afhænger i meget høj
grad af offentlighedens accept og passende CO
2
-priser. Den skal dokumenteres på
tilstrækkelig vis i stort omfang, og der skal sikres investeringer i teknologien i dette årti,
hvorefter den skal tages i brug fra 2020, så den kan gennemføres bredt inden 2030.
d) Omdannelse af andre fossile brændstoffer
Kul
indgår i EU i en diversificeret energiportefølje og bidrager til forsyningssikkerheden.
Med udviklingen af CCS og andre nye rene teknologier kan kul fortsat spille en vigtig rolle i
forhold til en bæredygtig og sikker forsyning i fremtiden.
Olie
forbliver sandsynligvis en del af energimikset, også i 2050, og vil primært forsyne dele
af passager- og godstrafikken over store afstande. Udfordringen for oliesektoren er at tilpasse
sig ændringer i olieefterspørgslen som følge af overgangen til fornyelige og alternative
brændstoffer og usikkerheden vedrørende fremtidig forsyning og pris. Det er vigtigt for EU's
økonomi, for de sektorer, der er afhængige af raffinerede produkter som energikilder såsom
den petrokemiske industri, og for forsyningssikkerheden, at vi i EU bevarer fodfæstet på det
globale oliemarked og
fortsat har en indenlandsk raffineringskapacitet
– som dog skal
kunne tilpasse kapacitetsniveauerne til den økonomiske virkelighed på et modent marked.
e) Atomenergi er en væsentlig faktor
Atomenergi er en dekarboniseringsløsning,
som i dag leverer det meste af den CO
2
-
besparende elektricitet, der forbruges i EU. Nogle medlemsstater mener, at de risici, der er
forbundet med atomenergi, er uacceptable. Siden ulykken i Fukushima har den offentlige
politik for atomenergi ændret sig i visse medlemsstater, mens andre fortsat anser atomenergi
for at være en sikker og pålidelig kilde til elproduktion med lav CO
2
-udledning til en
overkommelig pris.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0014.png
Sikkerhedsomkostningerne
18
og omkostningerne til afvikling af eksisterende anlæg og
bortskaffelse af affald vil sandsynligvis stige. Nye atomteknologier kan bidrage til at løse
affalds- og sikkerhedsproblemerne.
Analysen af scenarierne viser, at
atomenergi bidrager til lavere systemomkostninger og
priser på elektricitet.
Eftersom der er tale om en omfattende løsning med lav CO
2
-udledning,
vil atomenergi forblive en del af EU's elproduktionsgrundlag. Kommissionen vil fortsat
fremme den nukleare sikkerhed og de sikkerhedsmæssige rammer og bidrage til at sikre lige
vilkår for investeringer i medlemsstater, som er villige til at bevare kernekraftløsningen i
deres energimiks. De højeste sikkerhedsstandarder skal sikres yderligere i EU og globalt,
hvilket kun kan ske, hvis EU bevarer sine kompetencer og sin teknologiske førerposition. Det
vil desuden ud fra et 2050-perspektiv blive afklaret, hvilken rolle fusionskraft vil kunne spille.
f) Intelligent teknologi, lagring og alternative brændstoffer
Uanset hvilken retning der vælges, viser scenarierne, at brændstofmiks kan ændre sig
væsentligt over tid. Meget afhænger af tempoet i den teknologiske udvikling. Det står ikke
klart, hvilke teknologiske løsninger der kan udvikle sig, i hvilket tempo, med hvilke
konsekvenser og kompromiser. Men nye teknologier skaber nye muligheder i fremtiden.
Teknologi er en væsentlig del af løsningen på dekarboniseringsudfordringen. Teknologiske
fremskridt kan medføre betydelig lavere omkostninger og økonomiske fordele. Oprettelse af
energimarkeder, som egner sig til formålet, vil kræve nye netteknologier. Der skal ydes støtte
til forskning og demonstration i industriel skala.
På europæisk niveau skal EU bidrage direkte til videnskabelige projekter og forsknings- og
demonstrationsprogrammer på baggrund af den strategiske energiteknologiplan for EU (SET-
planen) og den næste flerårige finansielle ramme, og især Horisont 2020, med henblik på at
investere i partnerskaber med industrien og medlemsstaterne for at demonstrere og
gennemføre nye, meget effektive energiteknologier i stort omfang. En styrket SET-plan kan
føre til omkostningsoptimale europæiske forskningsklynger i tider, hvor budgetterne er
stramme i medlemsstaterne. Fordelene ved at samarbejde er betydelige, rækker ud over
økonomisk støtte og er baseret på bedre koordinering i Europa.
Et stadig vigtigere træk ved de nødvendige teknologiomlægninger er anvendelsen af
informations- og kommunikationsteknologier (ikt) i forbindelse med energi og transport og
intelligente applikationer i byer. Dette medfører konvergens i de industrielle værdikæder for
intelligente infrastrukturer og applikationer i byer, som skal fremmes for at sikre den
industrielle førerposition. Den digitale infrastruktur, som skal gøre forsyningsnettet
intelligent, vil også kræve støtte på EU-niveau gennem standardisering og forskning og
udvikling inden for ikt.
Et andet område, som har særdeles stor betydning, er
overgangen til alternative
brændstoffer,
herunder elektriske køretøjer. Dette skal støttes på europæisk niveau gennem
ændringer i lovgivningen, standardisering, infrastrukturpolitik og yderligere foranstaltninger
inden for forskning og demonstration, særlig vedrørende batterier, brændselsceller og
hydrogen, hvilket sammen med intelligente net kan mangedoble fordelene ved
elektromobilitet, både i forhold til dekarbonisering af transportsektoren og udvikling af
18
Herunder de omkostninger, der opstår som følge af behovet for at øge modstandsdygtigheden over for
naturkatastrofer og menneskeskabte katastrofer.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0015.png
vedvarende energi. De andre primære alternative brændstoffer er biobrændstoffer, syntetiske
brændstoffer, metan og flydende gas (LPG).
3.2.
Nytænkning af energimarkederne
a) Nye metoder til forvaltning af elektricitet
Der er visse nationale begrænsninger med hensyn til valg af nationale energimiks. Vi har et
fælles ansvar for at sikre, at nationale beslutninger understøtter hinanden, og undgå negative
følgevirkninger. De grænseoverskridende virkninger på det indre marked fortjener fornyet
opmærksomhed. De skaber
nye udfordringer
i forhold til at forsyne markederne med
elektricitet i overgangsfasen hen imod et system med lav CO
2
-udledning, som omfatter et højt
energisikkerhedsniveau og elforsyning til en overkommelig pris. Mere end nogensinde før
skal det indre marked udnyttes fuldt ud. Det er det bedste svar på
dekarboniseringsudfordringen.
En af udfordringerne er
behovet for fleksible ressourcer
i elforsyningssystemet (f.eks.
fleksibel produktion, lagring, efterspørgselsstyring), efterhånden som bidraget fra periodisk
produktion af vedvarende energi stiger. En anden udfordring er denne produktions
indvirkning på engrospriserne. De marginale omkostninger til elektricitet fra vind- og
solenergi er lave eller lig nul, og efterhånden som disse energiformer udbredes i systemet,
kan kontantpriserne
på engrosmarkedet
falde
og forblive lave i længere perioder
19
. Dermed
reduceres indtægterne for alle generatorer, også dem, som skal sikre, at der er tilstrækkelig
kapacitet til at tilfredsstille efterspørgslen, når der ikke er nogen vind- eller solenergi til
rådighed. Medmindre priserne er relativt høje på disse tidspunkter, er disse anlæg muligvis
ikke økonomisk levedygtige. Det giver anledning til bekymring for prisvolatilitet og for
investorerne for deres
evne til at indhente kapital og dække faste driftsomkostninger.
Det vil blive mere og mere vigtigt at sikre, at markedsordningerne omfatter
omkostningseffektive løsninger på disse udfordringer.
Markedsadgangen
skal sikres for
fleksible forsyninger af enhver art, efterspørgselsstyring og lagring samt produktion, og den
fleksibilitet skal belønnes på markedet. For alle typer af kapacitet (variabel, grundlast,
fleksibel) skal der forventes en rimelig forrentning af investeringerne. Det er dog vigtigt at
sikre, at
den politiske udvikling i medlemsstaterne
ikke skaber nye hindringer for
integration af elektricitets- eller gasmarkedet
20
. Uanset om det drejer sig om energimikset,
markedsordninger, langtidskontrakter, støtte til produktion med lav CO
2
-udledning,
minimumspriser på CO
2
osv., skal der tages hensyn til virkningerne på det indre marked, som
alle i stigende grad er afhængige af. Vi har nu mere end nogensinde brug for koordinering.
Den energipolitiske udvikling skal fuldt ud tage hensyn til, hvordan hvert enkelt lands
elektricitetssystem påvirkes af beslutninger i nabolandene. Samarbejde vil holde
omkostningerne nede og garantere forsyningssikkerheden.
På baggrund af den tredje pakke vedrørende det indre energimarked vil Kommissionen med
bistand fra Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (ACER) fortsat
19
20
Denne situation behandles ikke i scenarierne: I opstillingen af modeller er prismekanismen udformet
således, at investorerne modtager fuld godtgørelse (fuld dækning af deres omkostninger via priserne på
elektricitet), hvilket medfører en stigning i priserne på elektricitet på lang sigt.
Fuld markedsintegration inden 2014, som fastsat af Det Europæiske Råd den 4. februar 2011,
understøttet af infrastrukturudvikling og teknisk arbejde med overordnede retningslinjer og
netværksregler.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0016.png
sikre, at de lovgivningsmæssige rammer stimulerer markedsintegrationen, at der gives nok
incitamenter til
kapacitet
og
fleksibilitet,
og at
markedsordningerne
er klar til de
udfordringer, som dekarboniseringen bringer med sig. Kommissionen undersøger
effektiviteten af forskellige markedsmodeller for godtgørelse for kapacitet og fleksibilitet, og
hvordan de fungerer i samspil med stadig mere integrerede engrosmarkeder og afbalancerede
markeder.
b) Integration af lokale ressourcer og centraliserede systemer
Udvikling af en ny, fleksibel infrastruktur er en "no regrets"-mulighed
og kan omfatte
forskellige muligheder.
Eftersom handelen med elektricitet og udbredelsen af vedvarende energi stiger i næsten alle
scenarier frem til 2050, især i scenariet for en stor andel af vedvarende energikilder, haster det
med at indføre en passende infrastruktur til distribution, sammenkobling og transmission over
store afstande. Inden 2020 skal sammenkoblingskapaciteten udvides, så den som minimum er
på linje med de aktuelle udviklingsplaner. Der er brug for en samlet stigning i
sammenkoblingskapaciteten på 40 % indtil 2020 samt yderligere efterfølgende integration.
Med henblik på en vellykket yderligere integration efter 2020 skal EU fuldstændigt fjerne
"energiøer" i EU inden 2015. Derudover skal netværkene udvides og med tiden blive til
synkroniserede forbindelser mellem Kontinentaleuropa og Østersøområdet.
Gennemførelsen af eksisterende politikker på det indre energimarked og nye politikker såsom
forordningen om en energiinfrastruktur
21
kan være med til at give EU mulighed for at
imødegå denne udfordring. Den europæiske
10-års-plan for infrastrukturbehov
fra
ENTSO'erne
22
og ACER udgør allerede en mere langsigtet vision for investorerne og fører til
et styrket regionalt samarbejde. Der er behov for at udvide de nuværende
planlægningsmetoder til en fuldt ud integreret netplanlægning for transmission (onshore og
offshore), distribution, lagring og elmotorveje inden for en potentielt længere tidsramme. Der
er behov for en CO
2
-infrastruktur, som ikke findes for øjeblikket, og planlægningen skal snart
sættes i gang.
Med henblik på at tilpasse den lokale produktion af vedvarende energi skal
distributionsnettet
gøres mere intelligent, så det kan håndtere forskellige former for
produktion fra mange distribuerede kilder, især solcelleenergi, men også den kraftigere
efterspørgselsreaktion. Med en mere decentraliseret produktion, mere intelligente net, flere
nye netbrugere (f.eks. elektriske køretøjer) og en kraftigere efterspørgselsreaktion følger et
større behov for et
mere samlet syn på transmission, distribution og lagring.
Med henblik
på at udnytte elektricitet fra vedvarende energikilder i Nordsøen og Middelhavet er der behov
for en betydelig ekstra infrastruktur, især under vandet. ENTSO-E er allerede inden for
rammerne af North Seas Countries' Offshore Grid Initiative (NSCOGI) i gang med at
gennemføre undersøgelser af nettet i Nordvesteuropa, som forventes færdiggjort i 2030. De
skal indgå i ENTSO-E's udarbejdelse af en modulopbygget udviklingsplan for et
paneuropæisk system for elmotorveje frem til 2050.
Der er behov for fleksibel gaskapacitet til konkurrencedygtige priser for at støtte
dekarboniseringen af elproduktionen og integrere vedvarende energier. Nye
21
22
Forslag til forordning om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur (KOM(2011) 658)
og forslag til forordning om oprettelse af Connecting Europe-faciliteten (KOM(2011) 665).
Europæisk net af transmissionssystemoperatører
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0017.png
gasinfrastrukturer, som sammenkobler det indre marked langs nord-syd-aksen og forbinder
Europa med nye diversificerede forsyningskilder via den sydlige gaskorridor, vil være af
afgørende betydning for at fremme oprettelsen af velfungerende engrosmarkeder for gas i hele
EU.
3.3.
Mobilisering af investorer – en samlet og effektiv tilgang til incitamenter inden
for energisektoren
Fra nu og frem til 2050 skal der ske en omfattende udskiftning af infrastrukturen og
kapitalgoderne i hele økonomien, herunder forbrugsgoderne i borgernes hjem. Der er her tale
om meget omfattende startinvesteringer, som ofte giver et afkast over en længere periode. Der
er behov for tidligt at træffe foranstaltninger inden for
forskning og innovation.
En samlet
politisk ramme, som synkroniserer alle instrumenter, lige fra forsknings- og
innovationspolitikker til udbredelsespolitikker, vil støtte disse foranstaltninger.
Der er brug for massive investeringer i infrastruktur. De øgede omkostninger i forbindelse
med forsinkelser, særlig i de senere år, skal fremhæves i anerkendelse af, at endelige
investeringsbeslutninger påvirkes af det generelle økonomiske og finansielle klima
23
. Den
offentlige sektor spiller muligvis en rolle som formidler af investeringer i energirevolutionen.
Den aktuelle usikkerhed på markedet medfører øgede
kapitalomkostninger til CO
2
-
besparende investeringer.
EU skal handle i dag og begynde at forbedre vilkårene for
finansiering i energisektoren.
Priserne på CO
2
kan give et incitament til udbredelse af effektive, CO
2
-besparende
teknologier i hele Europa. Emissionshandelssystemet udgør den centrale søjle i EU's
klimapolitik. Det er indrettet således, at det er teknologineutralt, omkostningseffektivt og fuldt
ud foreneligt med det indre energimarked. Det skal spille en større rolle. Af scenarierne
fremgår det, at priserne på CO
2
kan sameksistere med instrumenter, som har til formål at nå
bestemte energipolitiske målsætninger, navnlig forskning og innovation, fremme af
energieffektivitet og udvikling af vedvarende energikilder
24
. Der er imidlertid brug for mere
sammenhæng og stabilitet mellem EU og de nationale politikker, for at EU's prissignaler kan
fungere ordentligt.
En højere pris på CO
2
skaber stærkere incitamenter til investeringer i CO
2
-besparende
teknologier, men kan øge risikoen for CO
2
-emissioner. Disse CO
2
-emissioner er især et
problem for de industrisektorer, som er omfattet af global konkurrence og globale
prismønstre. Afhængig af foranstaltningerne i tredjelande skal et velfungerende
prisfastsættelsessystem for CO
2
fortsat omfatte mekanismer såsom incitamenter til
omkostningseffektiv emissionsreduktion uden for Europa og afgiftsfrihed baseret på
benchmarks for at forhindre betydelige risici for CO
2
-emissioner.
Investeringsrisikoen skal påhvile private investorer, medmindre der er klare grunde til det
modsatte. Nogle investeringer i energisystemet er i
offentlighedens interesse.
Derfor kan der
gives støtte til dem, der går forrest (f.eks. elektriske biler, rene teknologier). En udvikling hen
23
24
Scenarierne i køreplanen frem mod en lavemissionsøkonomi fra marts 2011 viser de meromkostninger,
der er forbundet med forsinkede foranstaltninger. Af IEA's World Energy Outlook 2011 fremgår det
desuden, at der på globalt niveau for hver 1 USD, som ikke investeres i elsektoren inden 2020, skal
bruges yderligere 4,3 USD efter 2020 for at kompensere for de øgede emissioner.
Scenariet for aktuelle politiske initiativer resulterer i en CO
2
-pris på ca. 50 EUR i 2050. I
dekarboniseringsscenarierne er den væsentlig højere.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
imod mere finansiering, som i højere grad er skræddersyet, gennem
offentlige
finansieringsinstitutter
såsom
Den Europæiske Investeringsbank
(EIB) eller
Den
Europæiske Bank for økonomisk Genopbygning og Udvikling
(EBRD) og mobilisering af
den kommercielle banksektor i medlemsstaterne kan også være med til at få overgangen til at
fungere.
Private investorer vil fortsat være vigtigst i en markedsbaseret tilgang til energipolitikken.
Forsyningsselskabernes rolle kan ændre sig væsentligt i fremtiden, navnlig hvad angår
investeringer.
Mens
forsyningsselskaberne
tidligere
kunne
foretage
mange
produktionsinvesteringer på egen hånd, hævder nogle, at dette er mindre sandsynligt i
fremtiden i betragtning af investeringernes omfang og innovationsbehovene. Der skal
skaffes
nye
langtidsinvestorer.
Institutionelle investorer kan komme til at spille en større rolle i
finansieringen af energiinvesteringer. Det samme gælder forbrugerne, hvilket kræver adgang
til kapital til rimelige omkostninger.
Der kan fortsat være brug for
støtte
(f.eks. energisubsidier) efter 2020 for at sikre, at
udviklingen og udbredelsen af nye teknologier fremmes på markedet, og den skal udfases,
efterhånden som teknologierne og forsyningskæderne modnes, og svaghederne på markedet
afhjælpes. Offentlige
støtteordninger
i medlemsstaterne skal være målrettede, forudsigelige,
begrænsede i deres anvendelsesområde og afbalancerede og omfatte udfasningsbestemmelser.
Alle støtteforanstaltninger skal gennemføres i overensstemmelse med det indre marked og de
relevante EU-regler om statsstøtte. Reformprocessen skal gennemføres hurtigt for at sikre
mere effektive støtteordninger. På længere sigt vil CO
2
-besparende teknologier med en høj
værditilvækst, hvor Europa indtager førerpositionen, påvirke væksten og beskæftigelsen i
positiv retning.
3.4
Inddragelse af offentligheden er afgørende
Den
sociale dimension
af energikøreplanen er vigtig. Overgangen vil påvirke beskæftigelsen
og jobudsigterne og kræve almen og faglig uddannelse og en mere energisk social dialog.
Med henblik på at forvalte forandringerne effektivt vil det blive nødvendigt at involvere
arbejdsmarkedets parter på alle niveauer i overensstemmelse med rimelige
overgangsprincipper og anstændige arbejdsprincipper. Der er brug for mekanismer, som
hjælper arbejdstagere, der står over for jobskift, med at udvikle deres beskæftigelsesevne.
Der skal opføres nye kraftværker og betydelig flere anlæg til vedvarende energi. Der er brug
for nye oplagringsfaciliteter, herunder til CCS, flere ledningsmaster og flere
transmissionslinjer. Særlig med hensyn til infrastruktur er effektive godkendelsesprocedurer
afgørende, eftersom det er en forudsætning for at ændre forsyningssystemerne og gå i retning
af dekarbonisering i tide. De nuværende tendenser, hvor næsten alle energiteknologier
anfægtes, og deres anvendelse eller udbredelse forsinkes, skaber alvorlige problemer for
investorerne og bringer ændringerne af energisystemet i fare. Der kan ikke leveres energi
uden teknologi og infrastruktur. Desuden er der omkostninger forbundet med renere energi.
Der er muligvis brug for nye prismekanismer og incitamenter, men der skal træffes
foranstaltninger til at sikre, at prisordningerne forbliver gennemsigtige og forståelige for de
endelige forbrugere. Borgerne skal informeres og inddrages i beslutningsprocessen, mens
teknologiske valg skal tage hensyn til lokalmiljøet.
Der skal foreligge redskaber til at reagere på prisstigninger gennem energieffektivitet og et
reduceret forbrug, særlig på mellemlang sigt, hvor priserne sandsynligvis stiger, uanset hvilke
politikker der følges. Mens større kontrol over og reduktion af energiregninger muligvis er et
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1450926_0019.png
incitament, vil adgang til kapital og nye former for energitjenester være afgørende.
Sårbare
forbrugere
kan især have brug for specifik støtte for at kunne finansiere de investeringer, der
er nødvendige for at reducere energiforbruget. Denne opgave bliver vigtigere, når
energiomdannelsen bliver en realitet. Et velfungerende indre marked og
energieffektivitetsforanstaltninger er særlig vigtige for forbrugerne. Sårbare forbrugere
beskyttes bedst mod energifattigdom ved, at medlemsstaterne gennemfører EU's eksisterende
energilovgivning fuldt ud og anvender innovative løsninger for energieffektivitet. Eftersom
energifattigdom er en af kilderne til fattigdom i Europa, skal de sociale aspekter af
prisfastsættelse på energi afspejles i medlemsstaternes energipolitik.
3.5
Gennemførelse af ændringer på internationalt niveau
I overgangsfasen indtil 2050 skal Europa sikre og diversificere sine forsyninger af fossile
brændstoffer og samtidig udbygge samarbejdet for at opbygge
internationale partnerskaber
på et bredere grundlag.
Efterhånden som Europa begynder at efterspørge andet end fossile
brændstoffer, og energiproducenterne udvikler mere diversificerede økonomier, skal der i de
integrerede strategier med de nuværende leverandører tages hensyn til fordelene ved at
samarbejde på andre områder såsom vedvarende energi, energieffektivitet og andre CO
2
-
besparende teknologier. EU skal benytte lejligheden til at styrke samarbejdet med sine
internationale partnere i overensstemmelse med den nye dagsorden, der blev fastlagt i
september 2011
25
. Det er vigtigt, at overgangen styres i tæt samarbejde med EU's
energipartnere, navnlig vores naboer såsom Norge, Den Russiske Føderation, Ukraine,
Aserbajdsjan, Turkmenistan, Maghreb-landene og Golf-staterne, samtidig med at der gradvis
oprettes nye energi- og industripartnerskaber. Dette er f.eks. formålet med energikøreplan
2050 mellem EU og Rusland. Energi yder også et vigtigt bidrag til udviklingspolitikken på
grund af sin multiplikatoreffekt på udviklingslandenes økonomier, og der skal fortsat arbejdes
på at opnå universel adgang til energi over hele verden
26
.
EU skal udvide og diversificere forbindelserne mellem det europæiske netværk og
nabolandene med særlig fokus på Nordafrika (med henblik på at udnytte Saharas
solenergipotentiale bedst muligt).
EU skal også tage importen af CO
2
-intensiv energi, navnlig elektricitet, op. Der er brug for et
forstærket samarbejde om at skabe lige vilkår, hvad angår markeds- og CO
2
-bestemmelser,
særlig for elsektoren, mens handelen øges, og spørgsmålet om CO
2
-emissioner træder i
forgrunden.
4.
V
EJEN FREM
Energikøreplanen 2050 viser, at en
dekarbonisering er mulig.
Uanset hvilket scenarie der
vælges, opstår der en række "no regrets"-muligheder, som kan reducere emissionerne på en
effektiv og økonomisk forsvarlig måde.
En omdannelse af det europæiske energisystem er afgørende af hensyn til klimaet,
sikkerheden og økonomien. Beslutninger, som træffes i dag, former allerede nu
energisystemet for 2050. For at foretage den nødvendige omdannelse af energisystemet i tide
skal EU have meget større politiske ambitioner og en større følelse af, at det haster.
25
26
Meddelelse om energiforsyningssikkerhed og internationalt samarbejde (KOM(2011) 539).
"Forbedring af virkningen af EU's udviklingspolitik: En dagsorden for forandring" (KOM(2011) 637,
13. oktober).
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen vil indgå i drøftelser med de andre EU-institutioner, medlemsstaterne og
interessenterne på baggrund af denne køreplan. Kommissionen
opdaterer den regelmæssigt,
genovervejer, hvad der er brug for i lyset af fremskridt og ændringer, og påtænker en iterativ
proces mellem medlemsstaterne, gennem deres nationale politikker, og EU, som resulterer i,
at der træffes hensigtsmæssige foranstaltninger for at opnå en omdannelse af energisystemet,
som medfører dekarbonisering, større forsyningssikkerhed og øget konkurrenceevne til gavn
for alle.
De samlede systemomkostninger til omdannelse af energisystemet er ens i alle scenarier.
En fælles EU-tilgang kan være medvirkende til at holde omkostningerne nede.
Energipriserne stiger over hele verden. Køreplanen viser, at mens priserne stiger indtil ca.
2030, kan nye energisystemer medføre lavere priser derefter. Forvridninger af det indre
energimarked, herunder gennem kunstigt lave priser, skal undgås, da det sender de forkerte
signaler til markederne og fjerner incitamenterne til energibesparelser og andre CO
2
-
besparende investeringer – det ville bremse omdannelsen, som i sidste ende vil sænke priserne
på lang sigt. Samfundet skal forberede sig på og tilpasse sig til højere energipriser i de
kommende år. Sårbare kunder og energiintensive industrier kan have brug for støtte i en
overgangsperiode. Det klare budskab er, at
investeringer kan betale sig,
for så vidt angår
vækst, beskæftigelse, energisikkerhed og lavere brændstofomkostninger. Omdannelsen skaber
et nyt grundlag for den europæiske industri og kan øge konkurrenceevnen.
For at opnå dette nye energisystem skal 10
forhold
være opfyldt:
(1)
Den umiddelbare prioritet er at gennemføre EU's
Energi 2020-strategi
fuldt ud. Al
eksisterende lovgivning skal anvendes, og de forslag, der for øjeblikket drøftes,
navnlig vedrørende energieffektivitet, infrastruktur, sikkerhed og internationalt
samarbejde, skal vedtages hurtigt.
Vejen mod et nyt energisystem har også en
social dimension.
Kommissionen vil fortsat fremme social dialog og inddrage
arbejdsmarkedets parter med henblik på at fremme en fair overgang og en effektiv
styring af forandringer.
Energisystemet og samfundet som helhed skal være meget mere
energieffektivt.
Sidegevinsterne
ved
at
opnå
energieffektivitet
i
et
bredere
ressourceeffektivitetsperspektiv skal bidrage til at opfylde målsætningerne hurtigere
og mere omkostningseffektivt.
Der skal fortsat lægges særlig vægt på at udvikle
vedvarende energier.
Deres
udviklingshastighed, virkning på markedet og hastigt voksende andel af
energiefterspørgslen kræver en modernisering af de politiske rammer. EU's
målsætning om 20 % vedvarende energi har indtil videre vist sig at være en effektiv
drivkraft for udviklingen af vedvarende energi i EU, og der skal tages rettidigt
hensyn til mulighederne for at nå milepælene for 2030.
Større offentlige og private investeringer i
F&U og teknologisk innovation
er
afgørende for at fremskynde markedsføringen af alle CO
2
-besparende løsninger.
EU går ind for et fuldt ud integreret marked inden 2014. Ud over de tekniske
foranstaltninger, som allerede er fastlagt, er der en række
lovgivningsmæssige og
strukturelle mangler,
som skal afhjælpes. Det indre energimarked kræver
gennemarbejdede markedsstrukturinstrumenter og nye samarbejdsmetoder for at leve
(2)
(3)
(4)
(5)
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
op til sit fulde potentiale, da der foretages nye investeringer i energimarkedet, og
energimikset ændrer sig.
(6)
Energipriserne skal afspejle omkostningerne bedre,
navnlig til de nye
investeringer, der er nødvendige i hele energisystemet. Jo før priserne afspejler
omkostningerne, jo lettere vil omdannelsen være på lang sigt. Der skal lægges
særlig
vægt
på de mest sårbare grupper, for hvem det vil blive udfordrende at håndtere
omdannelsen af energisystemet. Der skal fastlægges særlige foranstaltninger på
nationalt og lokalt niveau for at undgå energifattigdom.
Der skal opnås en følelse af, at det haster, og af kollektivt ansvar i forhold til at
udvikle en
ny energiinfrastruktur og lagringskapacitet
i hele Europa og i
nabolandene.
Der indgås ingen kompromiser om sikkerheden for hverken traditionelle eller nye
energikilder. EU skal fortsat styrke de
sikkerhedsmæssige rammer
og iværksætte
internationale tiltag på dette område.
En bredere og mere koordineret EU-tilgang til
internationale energiforbindelser
skal være normen, herunder en fordobling af bestræbelserne på at styrke den
internationale klimaindsats.
Medlemsstaterne og investorerne har brug for
konkrete milepæle.
Køreplanen frem
mod
en
lavemissionsøkonomi
indeholder
allerede
milepæle
for
drivhusgasemissionerne. Næste skridt er at fastlægge den
politiske ramme for 2030,
som med rimelighed kan forudses, og som står i fokus for de fleste nuværende
investorer.
(7)
(8)
(9)
(10)
På den baggrund vil Kommissionen fortsat iværksætte initiativer, begyndende med
omfattende forslag om det indre marked, vedvarende energi og nuklear sikkerhed næste år.
DA
21
DA