Retsudvalget 2011
KOM (2011) 0913
Offentligt
1450952_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.12.2011
KOM(2011) 913 endelig
2011/0449 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et handlingsprogram for udveksling, bistand og uddannelse med henblik på
beskyttelse af euroen mod falskmøntneri (Pericles 2020-programmet)
{SEK(2011) 1614 endelig}
{SEK(2011) 1615 endelig}
DA
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Pericles-programmet er et handlingsprogram for udveksling, bistand og uddannelse med
henblik på beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Programmet blev indført ved Rådets
afgørelse 2001/923/EF af 17. december 2001, og de EU-medlemsstater, som ikke havde
indført euroen som fælles valuta, blev omfattet af programmet ved Rådets afgørelse
2001/924/EF af 17. december 2001. Programmets varighed er blevet forlænget til den
31. december 2013 i forbindelse med efterfølgende ændringer af disse basisretsakter ved
Rådets afgørelser 2006/75/EF, 2006/76/EF, 2006/849/EF og 2006/850/EF.
Traktaten afspejler behovet for at beskytte euroen gennem fastlæggelse af de foranstaltninger,
der er nødvendige for anvendelsen af euroen som fælles valuta (artikel 133 i TEUF).
Da retsgrundlaget for Pericles-programmet udløber ved udgangen af 2013, skal det nye
retsgrundlag sikre kontinuitet i EU-støtten til de foranstaltninger, der gennemføres af
Kommissionen og medlemsstaterne med sigte på at forbedre udvekslingen af personale og
oplysninger, gennemføre undersøgelser, tilbyde uddannelsesforanstaltninger eller yde teknisk
og videnskabelig bistand med henblik på beskyttelse af euroen mod falskmøntneri og svig.
Euroen er fortsat et attraktivt mål for organiserede kriminelle grupper inden for falskmøntneri,
ikke kun i Europa, men også i andre regioner verden over. I lyset af euromøntfalskneriets
internationale dimension kan truslen kun imødegås gennem supranational koordination.
Kommissionen sikrer denne koordination via Pericles-programmet gennem udvekslinger,
uddannelsesforanstaltninger og teknisk bistand. Programmet supplerer nationale
uddannelsesforanstaltninger ved at tilføje en tværfaglig og transnational dimension, navnlig
ved gennemførelse af en specifik uddannelses- og bistandsstrategi
1
vedtaget af
medlemsstaterne. Det giver støttemodtagerne mulighed for at deltage i internationale
uddannelsesforanstaltninger og styrker samarbejdet uden for EU ved at inddrage de mest
følsomme tredjelande direkte i specifikke uddannelsesforanstaltninger.
Programmet opfylder behovet for fortsat vagtsomhed, uddannelse og teknisk bistand for også
fremover at beskytte euroen mod falskmøntneri ved at skabe stabile rammer for
planlægningen af medlemsstaternes programmer. Denne strategi har givet meget positive
resultater med hensyn til antallet af uddannede medarbejdere, uddannelsesstandarder, synergi
og operationelle resultater, som har øget beskyttelsen af euroen.
2.
RESULTAT AF HØRINGERNE AF INTERESSEREDE PARTER OG AF
KONSEKVENSANALYSEN
2.1.
Pericles-programmet omfatter en gruppe af tværfaglige foranstaltninger, der involverer
en række interessenter, som alle spiller en vigtig rolle i bekæmpelsen af eurofalskmøntneri,
men bidrager på forskellig vis gennem teknisk, retlig og finansiel bistand og retshåndhævelse.
1
Se bilag.
DA
2
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0003.png
Kommissionen har indhentet udtalelser fra Pericles-programmets interessenter gennem i) en
midtvejsevaluering med inddragelse af programmets støttemodtagere i starten af 2011, ii) de
evalueringsskemaer, som deltagerne i Pericles-foranstaltninger udfylder efter
arrangementerne, og iii) de synspunkter, der er blevet givet udtryk for af eksperterne i Euro
Counterfeiting Experts Group (ECEG)
2
, hvor gennemførelsen af Pericles-programmet er et af
de faste punkter på dagsordenen. Midtvejsevalueringen viser, at der er stor tilfredshed med
programmet. Alle støttemodtagerne (100 %) var tilfredse og anbefalede, at programmet blev
forlænget efter 2013. De var også tilfredse med Kommissionens forvaltning af programmet.
98 % af deltagerne i Pericles-foranstaltninger var tilfredse med dette aspekt. ECEG-
eksperterne mente desuden, at de i høj eller meget høj grad var blevet inddraget i
forvaltningen af programmet på både multilateralt og bilateralt niveau.
Støttemodtagernes udtalelser og eksperternes synspunkter viser, at Pericles-
uddannelsesforanstaltninger i) øger antallet af uddannede medarbejdere på nationalt plan og
øger uddannelsesstandarderne ved at tilføje en international og tværfaglig dimension,
ii) komplementerer og supplerer nationale uddannelsesforanstaltninger, iii) er direkte
forbundet med operationelle resultater (uddannelse af personale, der er direkte involveret i
beskyttelsen af euroen, f.eks. inden for politiet og retsvæsenet og økonomimedarbejdere), og
iv)
styrker
støttemodtagernes
muligheder
for
at
gennemføre
nationale
uddannelsesforanstaltninger.
På baggrund af evalueringen blev der identificeret en række områder, hvor der skal ske
forbedringer. Der skal bl.a. ske en forenkling af proceduren for fastsættelse af støttebeløbet,
og procedurerne skal afklares. Kommissionen har taget disse forslag i betragtning.
2.2.
Kommissionen har foretaget en konsekvensanalyse. Der blev overvejet fire løsninger:
med
opretholdelse
af
samme
Løsningsmodel 1:
videreføre
programmet
finansieringsniveau (basisscenarie)
Løsningsmodel 2:
videreføre Pericles-programmet med forbedrede mål og metodologi,
herunder navnlig en højere maksimumsats for samfinansiering
Løsningsmodel 3:
regi
indarbejde Pericles-programmet i andre programmer i Kommissionens
Løsningsmodel 4:
indstille Pericles-programmet og overlade det til medlemsstaterne at
tilrettelægge foranstaltninger til beskyttelse af euroen på nationalt plan.
I lyset af tidligere erfaringer, navnlig med medlemsstaternes og Kommissionens
foranstaltninger til beskyttelse af euroen, samt den forventede indvirkning, herunder af
udviklingstiltag, foretrækkes det at videreføre programmet med forbedrede mål og
metodologi. Budgetbevillingen i faste priser til denne løsningsmodel ligger på samme niveau
som den nuværende bevilling (omkring 1 mio. EUR pr. år). Det giver større fleksibilitet i
fastsættelsen af tilskuddet, idet fastsættelsen af de omkostninger, der skal afholdes af
medlemsstaterne, forenkles
3
. Det udvider ligeledes antallet af støtteberettigede aktiviteter, idet
2
3
Kommissionens/OLAF's ekspertgruppe vedrørende eurofalskmøntneri – Euro Counterfeiting Experts
Group – mødes tre gange om året og samler eksperter fra samtlige medlemsstater og relevante
fagområder samt Europol, Interpol og Den Europæiske Centralbank.
Se artikel 8-11 i Rådets afgørelse 2001/923/EF af 17. december 2001.
DA
3
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
det bliver muligt at finansiere indkøb af udstyr til brug for særlige instanser inden for
bekæmpelse af falskmøntneri med henblik på at beskytte euroen mod falskmøntneri, og det
øger samfinansieringssatsen til 90 % af støtteberettigede omkostninger i behørigt begrundede
tilfælde. Dette skulle imødegå den udvikling, vi har set gennem de senere år, hvor
medlemsstaternes muligheder for at samfinansiere projekter er blevet begrænset som følge af
den generelle knaphed på ressourcer i den offentlige forvaltning. Den højere
samfinansieringssats vil navnlig fremme en mere afbalanceret geografisk fordeling af
aktiviteter, idet medlemsstaternes muligheder for at søge støtte udvides.
Hvis programmet derimod blev indstillet, ville udgifterne blive reduceret på EU-plan, men det
ville ikke skabe reelle besparelser og opveje anvendelsen af ressourcer på nationalt plan eller
inden for rammerne af et andet EU-program og ville således bringe en effektiv og ensartet
beskyttelse af euroen i alle medlemsstaterne og i tredjelande i fare.
3.
3.1
FORSLAGETS JURIDISKE INDHOLD
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Unionen har enekompetence med hensyn til den monetære politik for de medlemsstater, der
har euroen som valuta (artikel 3, stk. 1, litra c), i TEUF).
I henhold til traktaten fastlægger Europa-Parlamentet og Rådet de foranstaltninger, der er
nødvendige for anvendelsen af euroen som fælles valuta (artikel 133 i TEUF). Disse
foranstaltninger omfatter også beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. I henhold til denne
artikel henhører beskyttelsen af euroen som fælles valuta under EU's enekompetence (artikel
3, stk. 1, litra c), i TEUF). Samtidig udsteder de nationale centralbanker pengesedler og
mønter i overensstemmelse med artikel 128 i TEUF. Medlemsstaterne har vedtaget national
lovgivning og fastlagt interne regler om beskyttelse af euroen.
Pericles-programmet vedrører Europa-Kommissionens specifikke foranstaltninger på dette
område og Kommissionens samarbejde med medlemsstaternes kompetente myndigheder og
de øvrige europæiske institutioner og organer, navnlig gennem OLAF.
Det er afgørende, at der fortsat er et instrument, der specifikt tager sigte på at beskytte euroen
mod svig og falskmøntneri. Støtte fra programmer med et bredere sigte ville ikke kunne
imødegå dette særlige problem lige så effektivt, og ud fra et politisk synspunkt bør EU-
institutionerne vise, at der er en reel vilje til at tage fat på dette aspekt, som er af stor
betydning for EU-politikken og den europæiske identitet. Pericles-programmet skal således:
udelukkende have til formål at beskytte euroen ud fra en langsigtet vision, der er i
overensstemmelse med andre EU-målsætninger, med udgangspunkt i de prioriteter,
der fastlægges hvert år på dette særlige område
gøre det muligt at fokusere på andre prioriteter end beskyttelsen af euroen i
forbindelse med gennemførelsen af andre EU-programmer
tage fuldt ud hensyn til resultaterne af de foranstaltninger, der tidligere er blevet
samfinansieret på dette område, herunder med hensyn til målgrupper og geografisk
balance
DA
4
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
ikke udelukkende sigte mod at have en direkte indvirkning i nogle medlemsstater,
idet der også skal lægges stor vægt på EU-dimensionen af beskyttelsen af Europas
fælles valuta.
Forenkling
3.2
En af Kommissionens prioriteter i dette program som i andre programmer under den flerårige
finansielle ramme (FFR) er at forenkle reguleringsmiljøet og i videst muligt omfang lette
adgangen til dette program for de kompetente nationale myndigheder i medlemsstaterne og
programmets anvendelse i relevante tredjelande. Dette er også tilgangen i Pericles 2020-
programmet, hvor der er blevet indført en mere enkel, sammenhængende og standardiseret
administrativ procedure for støttemodtagernes adgang til finansiering.
Programforslaget er i fuld overensstemmelse med finansforordningen og dens
gennemførelsesbestemmelser. Tilskud og offentlige kontrakter er de vigtigste finansielle
instrumenter, som anvendes til at gennemføre programmet. På baggrund af resultaterne i
midtvejsevalueringen vil programmet gøre det enklere for de kompetente nationale
myndigheder at udarbejde ansøgninger. Med henblik på at forenkle procedurerne og reducere
den administrative byrde bliver tilskudsberegningen mere gennemsigtig, og programmet gøres
mere brugervenligt. Lovgivningen vil blive ændret for at sikre større fleksibilitet i
anvendelsen af tilskuddet. Dette mål nås ved at forenkle de finansielle bestemmelser i
programmet, hvori det nøje fastlægges, hvilke specifikke omkostninger, der skal afholdes af
medlemsstaterne og af Kommissionen.
En anden påtænkt forenkling har til formål at informere og høre medlemsstaternes
repræsentanter i ekspertgruppen vedrørende eurofalskmøntneri – Euro Counterfeiting Experts
Group (ECEG) – i forskellige faser af gennemførelsen af programmet. Forbedringer af
gennemførelsen og procedurerne kan således indarbejdes mere direkte i det årlige
arbejdsprogram på grundlag af feedback fra de eksperter, der deltager i denne gruppe.
3.3
Overensstemmelse med principperne om proportionalitet og programmets
merværdi
Pericles-programmet vedrører til dels Europa-Kommissionens, og nærmere bestemt OLAF's
foranstaltninger og samarbejde med de øvrige europæiske institutioner og organer samt med
medlemsstaterne. Forslagets centrale målsætninger kan således ikke opfyldes gennem
nationale foranstaltninger alene.
Høringen i 2011 af de interessenter, der er særlig berørt af gennemførelsen af Pericles-
programmet, har også vist, at proportionalitetsprincippet overholdes fuldt ud.
Kommissionen er initiativtager til Unionens årlige og flerårige programmering (artikel 17 i
TEU). Unionen kan støtte medlemsstaternes bestræbelser for at forbedre deres administrative
kapacitet til at gennemføre EU-retten. En sådan indsats kan omfatte hjælp til udveksling af
oplysninger og embedsmænd samt støtte til uddannelsesprogrammer. Udgifter på EU-plan til
beskyttelse af euroen er derfor berettigede i lyset af EU's enekompetence. Pericles-
programmets merværdi viser sig navnlig i resultaterne af samarbejdet om specialuddannelse
og bistand. Disse uddannelsestiltag og tværfaglige og internationale oplysningsarrangementer
og anden ekspertbistand kan udelukkende tilskrives Pericles-programmet. Udveksling af
personale, et af de mest succesfulde elementer i Pericles-programmet, der bidrager til et
tættere samarbejde og etablering af netværk, ville næppe finde sted uden Pericles-
programmet.
DA
5
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0006.png
Pericles-programmet har bidraget til et tæt samarbejde mellem medlemsstaterne og med
tredjelande, hvilket har resulteret i et begrænset eurofalskmøntneri og jævnlige afsløringer af
ulovlige seddeltrykkerier og møntfabrikker og efterfølgende arrestation af falskmøntnere.
Pericles 2020-programmet vil yde et vigtigt bidrag til at sikre og endog øge det høje niveau
for beskyttelse af euroen, der skyldes intensiveringen af grænseoverskridende samarbejde,
udveksling og bistand. Den fælles tilrettelæggelse af foranstaltninger og indkøb indebærer
samtidig generelle besparelser i forhold til eventuelle nationale initiativer. Prioriteterne og
gennemførelsesstrategierne drøftes jævnligt på møderne i Euro Counterfeiting Experts Group
(ECEG). ECEG koordinerer og inddrages i gennemførelsen af Pericles-foranstaltningerne.
Målsætningerne er desuden blevet fornyet med særlig fokus på fastlæggelse af specifikke,
målbare, opnåelige, relevante og tidsbestemte kriterier (såkaldte SMART-kriterier). Det vil
også bidrage til at sikre en korrekt gennemførelse og overvågning.
3.4
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for forslaget er artikel 133 i TEUF. Anvendelsen af Pericles-programmet
udvides til at omfatte de medlemsstater, som ikke har indført euroen som fælles valuta,
gennem et forslag til en parallel forordning baseret på artikel 352 i TEUF.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Programmet dækker perioden 2014-2020.
Det samlede budget er 7 700 000 EUR i løbende priser. Dette beløb er i overensstemmelse
med Kommissionens forslag til den næste flerårige finansielle ramme for 2014-2020: "Et
budget for Europa 2020"
4
.
I finansieringsoversigten, der er vedlagt dette forslag til forordning, gøres der rede for
budgetvirkningerne samt for de nødvendige personale- og administrationsressourcer.
4
KOM (2011) 500.
DA
6
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0007.png
2011/0449 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om et handlingsprogram for udveksling, bistand og uddannelse med henblik på
beskyttelse af euroen mod falskmøntneri (Pericles 2020-programmet)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 133,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen
5
,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Den Europæiske Centralbank,
efter den almindelige lovgivningsprocedure og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Unionen og medlemsstaterne har sat sig som mål at fastlægge de foranstaltninger, som
er nødvendige for anvendelsen af euroen som fælles valuta. Disse foranstaltninger
omfatter beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådets forordning (EF) nr. 1338/2001
6
af 28. juni 2001 om fastlæggelse af de
foranstaltninger, der er nødvendige for at beskytte euroen mod falskmøntneri,
indeholder bestemmelser om udveksling af oplysninger, samarbejde og gensidig
bistand og sikrer således et ensartet retsgrundlag for beskyttelsen af euroen.
Anvendelsen af Pericles-programmet blev udvidet til at omfatte de medlemsstater,
som ikke har indført euroen som fælles valuta, for at sikre euroen samme grad af
beskyttelse i hele Unionen.
Foranstaltninger til fremme af udveksling af oplysninger og personale, teknisk og
videnskabelig bistand og specialuddannelse bidrager i høj grad til at beskytte Europas
fælles valuta mod falskmøntneri og svig og således til at sikre et højt og ensartet
beskyttelsesniveau i hele Unionen.
Tidligere støtte til sådanne initiativer gennem Rådets afgørelse 2001/923/EF af
17. december 2001 om et handlingsprogram for udveksling, bistand og uddannelse
med henblik på beskyttelse af euroen mod falskmøntneri (Pericles-programmet)
7
har
gjort det muligt at styrke Unionens og medlemsstaternes foranstaltninger til
(2)
(3)
(4)
5
6
7
EUT L [...] af [...], s. [...].
EFT L 181 af 4.7.2001, s. 6.
Rådets afgørelse 2001/923 af 17. december 2001, EFT L 339 af 21.12.2001, s. 50.
DA
7
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. Målene i Pericles-programmet for perioden
2002-2006 og 2007-2013 er blevet opfyldt.
(5)
(6)
Kommissionen gennemførte en konsekvensanalyse i 2011 for at vurdere, om
programmet burde videreføres.
Unionen og medlemsstaterne skal videreføre og styrke indsatsen for at beskytte euroen
mod falskmøntneri, også under hensyntagen til de nye udfordringer i en situation med
budgetstramninger. Under det nye program kan forslag fra de deltagende
medlemsstater omfatte deltagere fra tredjelande, hvis deres inddragelse er vigtig for
beskyttelsen af euroen.
Det bør sikres, at der er sammenhæng og komplementaritet mellem dette EU-
handlingsprogram og andre programmer og aktioner. Kommissionen skal foranstalte
alle de nødvendige høringer af de berørte interessenter (navnlig de kompetente
nationale myndigheder, der er udpeget af medlemsstaterne, ECB og Europol) i det ved
forordning (EF) nr. 1338/2001 nedsatte rådgivende udvalg for at vurdere behovene for
at beskytte euroen, især for så vidt angår udveksling, bistand og uddannelse, med
henblik på gennemførelsen af dette program.
Denne forordning gennemføres i fuld overensstemmelse med bestemmelserne i Rådets
forordning (EF, Euratom) nr. XX/XX af XX 2012 om de finansielle regler vedrørende
Unionens årlige budget. EU's finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af
forholdsmæssige foranstaltninger under hele udgiftscyklussen, herunder ved
forebyggelse, opdagelse og efterforskning af uregelmæssigheder, inddrivelse af
midler, der er gået tabt, udbetalt uretmæssigt eller anvendt forkert, og efter
omstændighederne med sanktioner.
Den vurdering af programmet, der er blevet foretaget med inddragelse af
interessenterne, viser, at Pericles-programmet tilfører merværdi i form af et meget tæt
samarbejde mellem medlemsstaterne og med tredjelande såvel som komplementaritet
med nationale foranstaltninger, hvilket øger effektiviteten. Det forventes, at
videreførelsen af Pericles-programmet på EU-plan vil yde et vigtigt bidrag til at sikre
og endog øge det høje niveau for beskyttelse af euroen, der skyldes intensiveringen af
grænseoverskridende samarbejde, udveksling og bistand. Den fælles tilrettelæggelse af
foranstaltninger og indkøb indebærer samtidig generelle besparelser i forhold til
eventuelle nationale initiativer.
Kommissionen skal forelægge en uafhængig foreløbig rapport om gennemførelsen af
programmet og en endelig rapport om opfyldelsen af programmets mål for Europa-
Parlamentet og Rådet.
Denne forordning er i overensstemmelse med principperne om proportionalitet og
programmets merværdi. Pericles-programmet fremmer samarbejdet mellem
medlemsstaterne og mellem Kommissionen og medlemsstaterne for at beskytte euroen
mod falskmøntneri uden at berøre medlemsstaternes ansvar og ved at anvende
ressourcerne mere effektivt, end hvad der er muligt på nationalt niveau. Det er
nødvendigt og berettiget at gribe ind på EU-niveau, da det helt klart gør det nemmere
for medlemsstaternes at beskytte euroen i fællesskab og fremmer anvendelsen af fælles
EU-strukturer med henblik på at øge samarbejdet og informationsudvekslingen
mellem kompetente myndigheder.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
DA
8
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
(12)
Programmet vil dække en periode på syv år, så dets varighed tilpasses varigheden af
den flerårige finansielle ramme, som er fastsat i [artikel 1] i Rådets forordning om
fastlæggelse af den flerårige finansielle ramme for årene 2014-2020.
Kommissionen bør vedtage årlige arbejdsprogrammer med opstilling af
prioriteringerne, fordelingen af budgettet og evalueringskriterierne for støtte til
foranstaltningerne. For at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af denne
forordning bør Kommissionen tillægge gennemførelsesbeføjelser.
I denne forordning fastlægges en finansieringsramme for hele programmets varighed,
som udgør det primære referencegrundlag for budgetmyndigheden inden for rammerne
af den årlige budgetprocedure i henhold til punkt [17] i den interinstitutionelle aftale af
XX/YY/201Z mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
budgetsamarbejde og forsvarlig økonomisk forvaltning.
Unionens finansielle interesser bør beskyttes ved hjælp af forholdsmæssige
foranstaltninger under hele udgiftscyklussen, herunder ved forebyggelse, opdagelse og
efterforskning af uregelmæssigheder, inddrivelse af midler, der er gået tabt, udbetalt
uretmæssigt eller anvendt forkert, og efter omstændighederne med sanktioner —
(13)
(14)
(15)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Kapitel I
Generelle bestemmelser
Artikel 1
Formål
Det flerårige handlingsprogram "Pericles 2020" (herefter kaldet "programmet") oprettes
herved for at fremme foranstaltninger til beskyttelse af euroen mod falskmøntneri og svig.
Programmet er gældende i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020.
Artikel 2
Merværdi
Programmet bidrager til øget tværnationalt samarbejde med henblik på at beskytte euroen på
EU-plan og internationalt plan og til et mere effektivt samarbejde på dette område på
grundlag af bedste praksis, fælles standarder og fælles specialuddannelsesprogrammer.
DA
9
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
Artikel 3
Programmets generelle mål
Programmets generelle mål er at forebygge og bekæmpe falskmøntneri og svig og således øge
den europæiske økonomis konkurrenceevne og sikre de offentlige finansers holdbarhed.
Artikel 4
Programmets specifikke mål
Programmets specifikke mål er at beskytte eurosedler og -mønter mod falskmøntneri og svig
ved at støtte og supplere de foranstaltninger, der træffes af medlemsstaterne, og støtte de
kompetente nationale og europæiske myndigheders bestræbelser på at opbygge et snævert,
løbende samarbejde mellem medlemsstaterne og med Europa-Kommissionen, der også
omfatter tredjelande og internationale organisationer.
Opfyldelsen af dette mål måles bl.a. på effektiviteten af de finansielle, tekniske,
retshåndhævende eller retslige myndigheders foranstaltninger med udgangspunkt i antallet af
afslørede forfalskninger, nedlukkede ulovlige falskmøntnerværksteder, arresterede personer
og pålagte sanktioner.
Artikel 5
Organer, der kan opnå finansiering
De organer, der kan opnå EU-finansiering under programmet, er medlemsstaternes nationale
kompetente institutioner som defineret i artikel 2, litra b), i forordning (EF) nr. 1338/2001.
Artikel 6
Deltagelse i programmet
De deltagende lande er de medlemsstater, der har indført euroen som fælles valuta. Disse
medlemsstater kan foreslå deltagere fra andre lande, hvis deres inddragelse er vigtig for
beskyttelsen af euroen.
DA
10
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0011.png
Artikel 7
Målgrupper og fælles aktiviteter
1.
a)
Programmet er rettet imod:
ansatte inden for de tjenester, der er beskæftiget med afsløring og bekæmpelse af
falskmøntneri (især politiet og skattevæsenet, afhængigt af opgavefordelingen på
nationalt plan)
ansatte inden for efterretningsvæsenet
repræsentanter for de nationale centralbanker, møntanstalterne, kommercielle banker
og andre finansielle formidlere (bl.a. hvad angår de finansielle institutioners
forpligtelser)
dommere og jurister, der er specialiseret på området
enhver anden berørt instans eller erhvervsgruppe (såsom handels- og industrikamre
og lignende strukturer, der er forbindelsesled til små og mellemstore virksomheder,
detailhandlere og pengetransportvirksomheder).
Foranstaltninger under programmet kan tilrettelægges i fællesskab af Kommissionen
og andre partnere med relevant ekspertise såsom:
de nationale centralbanker og ECB
de nationale analysecentre og de nationale møntanalysecentre
Det Europæiske Tekniske og Videnskabelige Center (ETSC) og de nationale
møntanstalter
Europol og Interpol og Eurojust
de nationale centralkontorer for bekæmpelse af falskmøntneri, som er omhandlet i
artikel 12 i den internationale konvention til bekæmpelse af falskmøntneri,
undertegnet den 20. april 1929
8
i Genève og de andre tjenester, der er specialiseret i
forebyggelse, afsløring og bekæmpelse af falskmøntneri
specialiserede organer inden for reprografi- og autentifikationsteknikker, trykkere og
gravører
ethvert andet organ, som besidder en særlig sagkundskab, herunder i givet fald
sådanne organer i tredjelande, specielt kandidatlande.
b)
c)
d)
e)
2.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
8
Folkeforbundets traktatsamling nr. 2623 (1931), s. 372.
DA
11
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
Artikel 8
Støtteberettigede aktiviteter
3.
Der skal i programmet tages hensyn til de tværnationale og tværfaglige aspekter af
bekæmpelsen af falskmøntneri, og det skal fremme bedste praksis tilpasset de særlige
forhold i de enkelte medlemsstater.
Programmet skal støtte foranstaltninger, der er i overensstemmelse med målene i
artikel 3 og 4, herunder navnlig:
udveksling af oplysninger, navnlig gennem tilrettelæggelse af workshops, møder og
seminarer, målrettede praktikophold og udveksling af personale mellem kompetente
nationale myndigheder og andre lignende foranstaltninger
.
Informationsudvekslingen
omfatter bl.a.:
b)
metoder til overvågning og analyse af de økonomiske og finansielle
konsekvenser af falskmøntneri
databasernes og varslingssystemernes funktion
anvendelse af værktøjer til afsløring, bl.a. edb-applikationer
undersøgelses- og efterforskningsmetoder
videnskabelig bistand (bl.a. videnskabelige databaser, teknologiovervågning og
iagttagelse af nyskabelser)
beskyttelsen af euroen uden for EU
forskningsaktiviteter
tilrådighedsstillelse af særlig operationel ekspertise
4.
a)
teknisk, videnskabelig og operationel bistand, herunder især:
enhver foranstaltning, der gør det muligt på EU-plan at opbygge pædagogiske
værktøjer (samling af EU-lovgivningen, informationsbrev, manualer, glossarer
og leksika, databanker, bl.a. vedrørende videnskabelig bistand,
teknologiovervågning) eller edb-hjælpemidler (såsom programmel)
relevante undersøgelser af tværfaglig og transnational art
udvikling af instrumenter og tekniske metoder til støtte for afsløringsaktiviteter
på EU-plan
finansiel støtte til fremme af samarbejdet i forbindelse med operationer, der
involverer mindst to stater, når en sådan støtte ikke kan opnås under andre
europæiske institutioners og organers programmer
DA
12
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
c)
tilskud til finansiering af indkøb af udstyr, der skal anvendes af særlige instanser
inden for bekæmpelse af falskmøntneri med henblik på at beskytte euroen mod
falskmøntneri.
Kapitel II
Finansieringsramme
Artikel 9
Finansieringsrammen
Finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet for perioden fra den 1. januar 2014
til den 31. december 2020 er på 7 700 000 EUR i løbende priser.
Artikel 10
Finansiel bistand og samfinansiering
1.
2.
a)
b)
3.
4.
Kommissionen skal
finansforordningen.
gennemføre
dette
program
i
overensstemmelse
med
EU-finansieringen af aktiviteterne i artikel 8 skal ydes i form af:
tilskud
offentlige kontrakter.
Indkøb af udstyr må ikke være det eneste formål med aftalen om tilskud.
Samfinansieringssatsen for tilskud under programmet må ikke overstige 80 % af de
støtteberettigede omkostninger. I behørigt begrundede undtagelsestilfælde, der
defineres i det årlige arbejdsprogram, jf. artikel 11, må samfinansieringssatsen ikke
overstige 90 % af de støtteberettigede omkostninger.
Når de i artikel 8 omhandlede aktiviteter afholdes i fællesskab med andre partnere
såsom ECB, Europol eller Interpol, deles udgifterne hertil mellem partnerne. Hver
partner afholder under alle omstændigheder rejse- og opholdsudgifter for sine egne
deltagere.
5.
DA
13
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
Artikel 11
Årlige arbejdsprogrammer
For at gennemføre programmet vedtager Kommissionen årlige arbejdsprogrammer. De årlige
arbejdsprogrammer skal omfatte de opstillede mål, de forventede resultater,
gennemførelsesmetoden og det samlede beløb. De skal endvidere omfatte en beskrivelse af de
aktioner, der skal finansieres, en angivelse af de beløb, der er afsat til hver enkelt aktion og en
vejledende tidsplan for gennemførelsen. Endelig omfatter de i forbindelse med tilskud
prioriteringerne, de væsentligste evalueringskriterier og den maksimale sats for
samfinansiering.
Ressourcer tildelt til kommunikationsforanstaltninger i henhold til denne forordning skal også
omfatte videreformidlingen af Unionens politiske prioriterede områder.
Kapitel III
Overvågning og evaluering
Artikel 12
Overvågning, evaluering og forvaltning
1.
Programmet skal gennemføres af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne
og på grundlag af høringer i de forskellige faser af gennemførelsen af programmet i
det ved forordning (EF) nr. 1338/2001 nedsatte rådgivende udvalg under
hensyntagen til relevante foranstaltninger truffet af andre kompetente enheder,
navnlig ECB og Europol. Kommissionen sørger for at sikre sammenhæng og
komplementaritet mellem dette EU-handlingsprogram og andre relevante
programmer og aktioner.
Kommissionen forelægger hvert år Europa-Parlamentet og Rådet oplysninger om
resultaterne af programmet. Deri indgår oplysninger om sammenhæng og
komplementaritet med andre programmer og aktioner på EU-plan. Kommissionen
formidler løbende resultaterne af de aktioner, der støttes under programmet. De
deltagende lande giver Kommissionen alle nødvendige data og oplysninger til brug
for overvågning og evaluering af programmet.
Kommissionen gennemfører en evaluering af programmet. Senest den 31. december
2017 udarbejder Kommissionen en evalueringsrapport om opfyldelsen af målene for
alle foranstaltninger (resultater og virkninger), effektiviteten af ressourceudnyttelsen
og den europæiske merværdi, med henblik på at der træffes en afgørelse om
videreførelse, ændring eller suspension af foranstaltningerne. Evalueringen skal
desuden omfatte mulighederne for forenkling, intern og ekstern sammenhæng, den
fortsatte relevans af alle mål samt foranstaltningers bidrag til Unionens prioriterede
mål om en intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst. Den skal også tage hensyn til
2.
3.
DA
14
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
resultaterne af evalueringen af de tidligere foranstaltningers virkninger på lang sigt.
Der foretages en evaluering af programmets langsigtede virkninger og holdbarheden
heraf, som skal indgå i en afgørelse om en eventuel videreførelse, ændring eller
suspension af et efterfølgende program.
4.
Senest den 31. december 2021 forelægger Kommissionen desuden en rapport for
Europa-Parlamentet og Rådet om, hvordan programmets målsætninger er blevet
opfyldt.
Artikel 13
Beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle interesser
1.
Kommissionen træffer egnede foranstaltninger til at sikre, at EU's finansielle
interesser bliver beskyttet, når der gennemføres aktioner, der finansieres i henhold til
denne forordning; beskyttelsen skal sikres ved foranstaltninger til forebyggelse af
svig, bestikkelse og andre ulovlige aktiviteter, ved effektiv kontrol og, hvis der
konstateres uregelmæssigheder, ved inddrivelse af de uretmæssigt udbetalte beløb
samt efter omstændighederne ved sanktioner, der skal være effektive, stå i rimeligt
forhold til overtrædelsens grovhed og have afskrækkende virkning.
Kommissionen eller dens befuldmægtigede og Revisionsretten har beføjelse til
gennem bilagskontrol og kontrol på stedet at kontrollere alle tilskudsmodtagere,
kontrahenter og underkontrahenter, som har modtaget EU-midler i henhold til
programmet.
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) kan efter procedurerne i
forordning (Euratom, EF) nr. 2185/96 foretage kontrol og inspektion på stedet hos
økonomiske aktører, der direkte eller indirekte er berørt af finansieringen, for at
klarlægge, om der er begået svig, bestikkelse eller andre ulovlige aktiviteter, der
berører EU’s finansielle interesser, i forbindelse med en aftale om tilskud, en
afgørelse om ydelse af tilskud eller en kontrakt om EU-finansiering.
Samarbejdsaftaler med tredjelande og internationale organisationer, aftaler om
tilskud, afgørelser om ydelse af tilskud og kontrakter som følge af gennemførelsen af
denne forordning skal udtrykkeligt give Kommissionen, Revisionsretten og OLAF
beføjelse til at foretage denne kontrol og inspektion på stedet; denne bestemmelse
berører ikke første og andet afsnit.
2.
DA
15
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0016.png
Kapitel IV
Afsluttende bestemmelser
Artikel 14
Ophævelse
Rådets afgørelser 2001/923/EF
9
, 2001/924/EF
10
, 2006/75/EF
11
, 2006/76/EF
12
, 2006/849/EF
13
og 2006/850/EF
14
ophæves med virkning fra den 1. januar 2014.
Afgørelserne gælder dog stadig for finansielle forpligtelser i forbindelse med foranstaltninger
i medfør af afgørelserne, indtil de er blevet opfyldt.
Artikel 15
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2014.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat i
overensstemmelse med traktaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
9
10
11
12
13
14
EFT L 339 af 21.12.2001, s. 50.
EFT L 339 af 21.12.2001, s. 55.
EUT L 36 af 8.2.2006, s. 40.
EUT L 36 af 8.2.2006, s. 42.
EUT L 330 af 28.11.2006, s. 28.
EUT L 330 af 28.11.2006, s. 30.
DA
16
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0017.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
17
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0018.png
FINANSIERINGSOVERSIGT TIL FORSLAGET
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Rådets forordning af […] om
ET
handlingsprogram for udveksling, bistand og uddannelse
med henblik på beskyttelse af euroen mod falskmøntneri (P
ERICLES
2020-
PROGRAMMET
)
1.1.
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om Pericles-
programmet til fremme af foranstaltninger med henblik på beskyttelse af euroen mod
falskmøntneri
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
15
Politikområde: 24 – Bekæmpelse af svig
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om en
ny foranstaltning som opfølgning på et
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
16
X Forslaget/initiativet drejer sig om
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet drejer sig om
omlægning af en foranstaltning til en ny
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Dette forslag er en del af Kommissionens pakke, som indgår i den næste flerårige finansielle
ramme (EU-samfinansieringsprogram under den flerårige finansielle ramme for 2014-2020).
Programmets generelle mål er at støtte og supplere de foranstaltninger, der træffes af
medlemsstaterne med henblik på at beskytte eurosedler og -mønter mod falskmøntneri og
svig, og således støtte de kompetente nationale og europæiske myndigheders bestræbelser på
at opbygge et snævert, løbende samarbejde mellem medlemsstaterne og med Europa-
Kommissionen, der også omfatter tredjelande og internationale organisationer.
15
16
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Som omhandlet i artikel 49, stk. 6, litra a) eller b), i finansforordningen.
DA
18
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0019.png
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter [ABM/ABB-aktivitet nummer 24 02
02]
De kortsigtede mål for programmet er:
(1)
(2)
(3)
(4)
at styrke bevidstheden om euroens EU-dimension og internationale dimension og
udbrede generel viden om beskyttelse af euroen
at støtte forebyggelse og bidrage til bekæmpelse af eurofalskmøntneri og svig
gennem specialuddannelse og bistand på disse områder
at øge konvergensen i undervisningen af undervisere på et højt niveau under
hensyntagen til nationale operationelle strategier
at tilskynde til et tættere samarbejde mellem strukturer og de berørte ansatte gennem
opbygning af gensidig tillid og udveksling af oplysninger, bl.a. om aktionsmetoder,
erfaringer og arbejdspraksis
at fremme indførelsen af en særlig retlig og juridisk beskyttelse af euroen
at øge beskyttelsen af euroen i de lande, hvor det vurderes, at der er risiko for
falskmøntneri, ved at støtte indkøb af specialudstyr.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
(5)
(6)
1.4.3.
Forslaget er udelukkende rettet mod de kompetente myndigheder i medlemsstaterne og
beskyttelsen af euroen. Programmets målgruppe er alle ansatte i den offentlige og private
sektor, der beskæftiger sig med beskyttelsen af euroen.
Forslaget har følgende virkninger:
(1)
(2)
Det har en positiv indvirkning på nationale og grænseoverskridende foranstaltninger
til forebyggelse og bekæmpelse af eurorelateret falskmøntneri og svig.
Medlemsstaternes kompetente myndigheder får mulighed for at opnå støtte til deres
bestræbelser på at sikre og opretholde et højt og ensartet niveau for beskyttelse af
eurosedler og -mønter.
Det berørte personale vil drage fordel af en tilstrækkelig udbredelse af generel og
specifik viden og etablering af samarbejde og særlige netværk til beskyttelse af
eurosedler og -mønter.
Det understøtter medlemsstaternes og tredjelandenes bestræbelser på at forbedre
deres institutionelle og retlige rammer med henblik på at opnå en ensartet høj
standard for beskyttelse mod valutarelateret falskmøntneri og svig.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
(3)
(4)
1.4.4.
Hovedindikatorer til kontrol af gennemførelsen af det specifikke mål:
DA
19
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0020.png
antallet af falske eurosedler og -mønter
antallet af falskmøntnerværksteder, der lukkes
antallet af personer, der arresteres
pålagte sanktioner.
I arbejdsprogrammerne vil der blive fastlagt specifikke mål og centrale milepæle for
gennemførelsen af programmet.
1.5.
Forslagets/initiativets begrundelse
I henhold til traktaten fastlægger Europa-Parlamentet og Rådet de foranstaltninger, der er
nødvendige for anvendelsen af euroen som fælles valuta (artikel 133 i TEUF). Disse
foranstaltninger omfatter bl.a. beskyttelse af euroen mod falskmøntneri. I henhold til denne
artikel henhører beskyttelsen af euroen som fælles valuta under EU's enekompetence.
Samtidig udsteder de nationale centralbanker pengesedler og mønter i overensstemmelse med
artikel 128 i TEUF. Medlemsstaterne har vedtaget national lovgivning og fastlagt interne
regler om beskyttelse af euroen.
1.5.1.
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Under hensyntagen til tidligere erfaringer med og resultater af gennemførelsen af Pericles-
programmet imødegår Pericles 2020 en række udfordringer med henblik på beskyttelse af
euroen mod falskmøntneri:
– Vi står over for nye trusler, da eurosedler og -mønter fortsat er et mål for kriminelle
grupper i stadig flere tredjelande. Pericles 2020-programmet bør kunne yde tilstrækkelig
støtte til myndighederne i de pågældende lande, således at de kan tage fat på problemerne.
– Indførelsen af en ny serie eurosedler i de kommende år vil sandsynligvis øge behovet for
bevidstgørelse og specialuddannelse.
– Nye lande vil tiltræde EU, herunder eventuelt euroområdet, hvilket vil øge behovet for
uddannelse.
– Efterspørgslen efter støtte under Pericles-programmet skal også ses på baggrund af
stramningerne og de faldende ressourcer i medlemsstaterne.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Pericles 2020-programmet forventes at bidrage til at opretholde og øge beskyttelsesniveauet
for euroen gennem bevidstgørelsesforanstaltninger og specialuddannelse af berørt personale,
tilskynde til udveksling af personale og således fremme samarbejde og etablering af netværk
mellem kompetente tjenester i medlemsstaterne og med tredjelande og yde teknisk bistand til
de myndigheder, der er involveret i beskyttelsen af euroen.
Det forventes, at disse foranstaltninger vil sikre en mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse
af eurofalskmøntneri og svig.
DA
20
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0021.png
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Pericles-programmet er blevet evalueret to gange, nemlig i 2004 og i 2011. Evalueringerne
viste, at programmets målsætninger blev gennemført, og alle støttemodtagerne var af den
opfattelse, at programmet burde videreføres.
Evalueringerne afdækkede desuden en række områder, hvor programmet skal forbedres. Der
er således behov for forenkling af procedurer, rationalisering af anvendelsen af støtten og
større mulighed for at støtte tredjelandsmyndigheders bestræbelser på at beskytte Europas
fælles valuta.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Konsekvensanalysen viste, at Pericles-programmet er det eneste EU-program, der specifikt
tager sigte på at beskytte euroen mod falskmøntneri. Pericles-programmet bør fortsat støtte en
række aktiviteter, der supplerer aktiviteter omfattet af andre programmer, i støtteperioden
(2014-2020). Dialogen på både nationalt plan og EU-plan vil således blive videreført for at
undgå eventuelle overlapninger og sikre den overordnede sammenhæng.
DA
21
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0022.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
X Forslag/initiativ af
begrænset varighed (7 år: 2014-2020)
– X Forslag/initiativ gældende fra den 1.1.2014 til den 31.12.2020
– X Finansiel virkning fra 2014 til 2023 (fra 2021 til 2023 kun for
betalingsbevillinger)
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
– derefter gennemførelse i fuldt omfang
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
17
X
Direkte central forvaltning
ved Kommissionen
Indirekte central forvaltning
ved uddelegering af gennemførelsesopgaver til:
forvaltningsorganer
organer oprettet af Fællesskaberne
18
nationale offentlige organer eller public service-organer
personer, der er pålagt at gennemføre specifikke aktioner i henhold til afsnit V
i traktaten om Den Europæiske Union, og som er identificeret i den relevante
basisretsakt, jf. artikel 49 i finansforordningen
Delt forvaltning
sammen med medlemsstaterne
Decentral forvaltning
sammen med tredjelande
Fælles forvaltning
med internationale organisationer (angives
nærmere)
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
Proceduren for fastlæggelse af de omkostninger, der skal dækkes af henholdsvis
støttemodtageren og Kommissionen, er blevet forenklet i forhold til de tidligere programmer.
17
18
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
.
Organer omhandlet i finansforordningens artikel 185.
DA
22
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0023.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Hyppighed og betingelser angives.
Der henvises til artikel 12 i forslaget, i henhold til hvilken:
– oplysninger om resultater, herunder om sammenhæng og komplementaritet med andre EU-
programmer, skal forelægges for Europa-Parlamentet og for Rådet hvert år
– der skal foretages en vurdering af gennemførelsen af programmets målsætninger (senest den
31. december 2017)
– der skal ligeledes udarbejdes en endelig rapport til budgetmyndigheden om gennemførelsen
af programmets målsætninger ved udgangen af 2021.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
Risikoniveauet forbundet med aftalerne om tilskud anses for at være lavt, fordi modtagerne i
90 % af tilfældene er offentlige myndigheder eller retshåndhævende tjenester i
medlemsstaterne.
For de kontrakter, der tildeles på grundlag af en udbudsprocedure, er risiciene endnu lavere,
da en stor del af udgifterne er juridisk og økonomisk dækket af en rammekontrakt, der indgås
for et år med mulighed for forlængelse tre gange.
I overensstemmelse med Kommissionens krav vil der blive gennemført en risikovurdering
hvert år.
– En vigtig konstateret risiko i tilskudssagerne er støttemodtagerens lempelige fortolkning af
betingelserne for støtteberettigelse af udgifter forbundet med gennemførelsen af
foranstaltningen.
– Modtagerens deklarering
anvendelsesområde.
af
udgifter,
som
falder
uden
for
tilskudsaftalens
– Personaleomkostninger, som ikke er tilstrækkeligt dokumenteret.
2.2.2.
Påtænkt(e) kontrolmetode(r)
Kontrolprocedurerne for begge programsektioner (tilskud og offentlige kontrakter) er
i overensstemmelse med finansforordningen.
Forudgående kontrol (forpligtelser og betalinger)
Kommissionen/OLAF har valgt en delvis centraliseret finansiel forvaltningsplan, hvor
den centrale budgetenhed foretager hele den forudgående kontrol. Alle sager
kontrolleres af mindst tre ansatte (sagsbehandleren og kontrollanten i budgetenheden
DA
23
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0024.png
og den operationelle kontrollant i enheden med ansvar for udgiften), inden de
godkendes af den anvisningsbemyndigede ved subdelegation.
De enkelte afdelingsledere er blevet bemyndiget ved subdelegation af
generaldirektøren, og de enkelte afdelingsledere er således ansvarlige for
gennemførelsen af deres del af programmet.
– Kontrollanten i budgetenheden foretager forudgående kontrol af alle transaktioner,
der skal godkendes af den anvisningsbemyndigede ved subdelegation.
– De følsomme variabler kontrolleres på baggrund af resultaterne af den
risikovurdering, der er blevet udført i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten om
regnskabsføringens kvalitet (f.eks. LE og BA, det generelle bogholderi, budgetposter,
beløb og beregninger osv. ...).
Ved alle offentlige kontrakter under Pericles-programmet er en medarbejder fra
OLAF til stede under gennemførelsen af foranstaltningen for at kontrollere, at
midlerne anvendes korrekt (f.eks. konferencer og kurser).
Tilskud
– I aftalen om tilskud, der undertegnes af støttemodtagerne, fastlægges betingelserne
for finansieringen og de aktiviteter, der er omfattet af tilskuddet, og den indeholder
ligeledes et kapitel om kontrolmetoder.
– Afhængigt af en række variabler (kontraktbeløbet, sagens kompleksitet) foretager
den finansielle og operationelle sagsbehandler en efterfølgende kontrol på stedet. Ved
denne kontrol evalueres både kvaliteten og den finansielle virkning af resultatet.
Kommissionen/OLAF har til hensigt at foretage omkring 10 kontroller på stedet om
året.
Offentlige kontrakter
– Der udarbejdes detaljerede programbetingelser, som udgør grundlaget for hver
enkelt kontrakt. Forholdsregler mod svig indgår i alle kontrakter, som indgås mellem
OLAF og tredjemand.
– OLAF kontrollerer alle leverede ydelser og overvåger alle operationer og tjenester,
der udføres af rammekontrahenten.
I overensstemmelse med forslagets artikel 13 stilles der desuden en række krav til
støttemodtagerne (dokumentation for udgifter skal stilles til rådighed for
Kommissionen). Kontrollen kan foretages i hele kontraktens løbetid og i en periode
på fem år fra sidste udbetalingsdag, således at Kommissionen eventuelt kan træffe
beslutning om tilbagesøgning. Retten til adgang for Kommissionens personale og
bemyndigede eksterne personer er blevet fastlagt, og Revisionsretten og OLAF har
samme rettigheder.
De etablerede kontrolforanstaltninger gør det muligt for OLAF at opnå tilstrækkelig
sikkerhed for kvaliteten og den formelle rigtighed af udgifterne og mindske risikoen
for manglende overholdelse. Kontroldybden når niveau 3 og i visse tilfælde niveau 4,
DA
24
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0025.png
hvis der er blevet foretaget en kontrol på stedet
19
. Ovennævnte kontrol nedbringer de
potentielle risici til næsten nul og når ud til alle støttemodtagere.
Udgifterne til at gennemføre ovennævnte kontrolstrategi udgør 1,15 % af budgettet.
Dette skøn er baseret på de eksisterende kontrolforanstaltninger for Pericles II-
programmet.
Programkontrolstrategien anses for effektivt at kunne begrænse risikoen for
manglende overholdelse og for at være passende i forhold til de risici, som er
forbundet med programmet, i lyset af det begrænsede budget.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende og påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
Jf. forslagets artikel 13, stk. 2. Kommissionen foretager på grundlag af dette program kontrol
og inspektion på stedet i overensstemmelse med Rådets forordning (Euratom, EF) nr.
2185/96, og OLAF foretager i nødvendigt omfang undersøgelser i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999.
19
Kontrol med reference til og med adgang til den underliggende dokumentation, som foreligger i den
pågældende fase af processen.
DA
25
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0026.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) i budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter i budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og budgetposterne.
Udgifts-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[Betegnelse…...….………………...……….]
Udgiftens
art
OB/IOB
20
fra
EFTA-
lande
21
fra
kandidat-
lande
22
Bidrag
fra tredje-
lande
iht. artikel 18, stk. 1,
litra aa), i
finansforordningen
24 02 02
[1A]
EU-program for udveksling, bistand
og uddannelse med henblik på
beskyttelse
af
euroen
mod
falskmøntneri
OB
JA
JA
NEJ
NEJ
20
21
22
OB = opdelte bevillinger IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
26
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0027.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme:
Antal
1A Intelligent og inklusiv vækst
GD:
OLAF
Aktionsbevillinger
24 02 02
Forpligtelser
Betalinger
(1)
(2)
År
23
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021-
2023
I ALT
1,0
0,9
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,2
1
0,8
7,7
7,7
Administrationsbevillinger finansieret over bevillingsrammen for
særprogrammer
24
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
(3)
=1+1a
+3
=2+2a
1,0
1,1
1,1
1,1
1,1
1,1
1,2
7,7
Bevillinger I ALT
til GD
OLAF
Betalinger
+3
0,9
1
1
1
1
1
1
0,8
7,7
23
24
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
27
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0028.png
Aktionsbevillinger I ALT
Administrationsbevillinger finansieret over
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
(6)
1,0
0,9
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,2
1
0,8
7,7
7,7
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1A
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
1,0
0,9
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,2
1
0,8
7,7
7,7
=5+ 6
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget/initiativet:
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1-4
i den flerårige finansielle ramme
(Referencebeløb)
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
1,0
0,9
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,1
1
1,2
1
0,8
7,7
7,7
=5+ 6
DA
28
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0029.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme:
5
Administrative udgifter
i mio. EUR (tre decimaler)
År
25
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
År
2021-
2023
I ALT
GD:
OLAF
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
I ALT GD
OLAF
Bevillinger
0,191
0,015
0,191
0,015
0,191
0,015
0,191
0,015
0,191
0,015
0,191
0,015
0,191
0,015
0
0
1,337
0,105
Bevillinger I ALT under
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i alt =
betalinger i alt)
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
0
1,442
År
26
2014
År
2015
1,306
År
2016
1,306
År
2017
1,306
År
2018
1,306
År
2019
1,306
År
2020
1,406
År
2021-
2023
0
I ALT
Bevillinger I ALT
Forpligtelser
1,206
9,142
25
26
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
DA
29
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0030.png
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Betalinger
1,106
1,206
1,206
1,206
1,206
1,206
1,206
0,800
9,142
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
27
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
I ALT
Der angives mål og
resultater
Re-
sul-
tater-
nes
gen-
sntl.
Om-
kost-
nin-
ger
RESULTATER
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Type
resul-
tat
Om-
kost-
nin-
ger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
nin-
ger
Om-
kost-
ninger
Om-
kost-
nin-
ger
Om-
kost-
ninger
Resultater (antal)
Resultater (antal)
Om-
kost-
ninger
Samlede
resultater
(antal)
Omkostninger
SPECIFIKT MÅL nr. 1
Opretholdelse af det
nuværende samlede
niveau for uddannelse
og teknisk bistand
27
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
DA
30
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0031.png
Foranstaltning 1:
Pericles-
tilskudsprogrammet
Resultat 1: Seminarer
Resultat 2:
Personaleudveksling
Resultat 3:
Undersøgelser
Resultat 4: Indkøb af
udstyr
Foranstaltning 2:
Offentlige kontrakter
Resultat 1: Seminarer
Resultat 2:
Personaleudveksling
1
2
0,700
12
0,770
13
0,770
13
0,770
14
0,770
14
0,770
1
4
0,840
96
5,390
7
4
6
6
6
7
6
7
7
7
6
8
7
6
45
45
1
1
2
1
1
1
1
4
0,30
0,330
0,330
0,330
0,330
0,330
0,360
27
2,310
4
4
4
3
3
3
3
24
Resultat
Undersøgelser
3:
1
1
1
3
Subtotal for specifikt mål nr. 1
1,000
1,100
1,100
1,100
1,100
1,100
1,200
123
7,700
OMKOSTNINGER I ALT
1,000
1,100
1,100
1,100
1,100
1,100
1,200
7,700
DA
31
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0032.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.3.1. Resumé
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
28
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020 og
ff.
I ALT
UDGIFTS-
OMRÅDE 5 i
den flerårige
finansielle
ramme
Menneskelige
ressourcer
Andre
administra-
tionsudgifter
Subtotal
UDGIFTS-
OMRÅDE 5 i
den flerårige
finansielle
ramme
0,191
0,191
0,191
0,191
0,191
0,191
0,191
1,337
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,105
Uden for
UDGIFTS-
OMRÅDE 5
29
i
den flerårige
finansielle
ramme
Menneskelige
ressourcer
Andre
administra-
tionsudgifter
Subtotal
uden for
UDGIFTS-
OMRÅDE 5 i
den flerårige
28
29
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
32
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0033.png
finansielle
ramme
I ALT
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
0,206
1,442
DA
33
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0034.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
– X Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Skøn angives i fuldtidsækvivalenter
År
30
2014
År
2015
År
2016
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020 og
ff.
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og
midlertidigt ansatte)
24 01 06 - A3 01 01
(hovedsæde og
Kommissionens
repræsentations-kontorer)
XX 01 01 02 (i
delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte
forskning)
10 01 05 01 (direkte
forskning)
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
Eksternt personale (i fuldtidsækvivalenter: FTE)
31
24 01 02 01 (KA, V, UNE
under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, V, UED,
LA og UNE i delegationer)
XX 01 04
yy
32
-i
33
hovedsædet
- i delegationer
01 05 02 (KA, V, UNE -
indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, V, UNE –
direkte forskning)
Andre budgetposter (skal
angives)
I ALT
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
30
31
32
33
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
KA: kontraktansatte, V: vikarer, UED: unge eksperter ved delegationer, LA= lokalt ansatte, UNE =
udstationerede nationale eksperter.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
Angår især strukturfonde, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)
og Den Europæiske Fiskerifond (EFF).
DA
34
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0035.png
XX
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som GD'et allerede har afsat
til aktionen, og/eller interne rokader i GD'et, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger,
som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under
hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
1,5 tjenestemænd (0,75 AD, 0,75 AST )
1,5 x 127 000 EUR = 190 500 EUR
Eksternt personale
DA
35
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0036.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
– X Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme.
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den flerårige
finansielle ramme.
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den flerårige
finansielle ramme revideres
34
.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes størrelse.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
– X Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med tredjemand
– Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende overslag:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningen varer længere (jf.
punkt 1.6)
I alt
Organ, som deltager i
samfinansieringen
(angives)
Samfinansierede
bevillinger I ALT
34
Jf. punkt 19 og 24 i den interinstitutionelle aftale.
DA
36
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0037.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Forslagets/initiativets virkninger
35
Indtægtspost på budgettet
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Indsæt så mange kolonner som
nødvendigt for at vise varigheden af
virkningerne (jf. punkt 1.6)
Artikel …
Med hensyn til diverse formålsbestemte indtægter angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der påvirkes.
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningen for indtægterne.
35
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told, sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs. bruttobeløb,
hvorfra opkrævningsomkostningerne på 25 % er fratrukket.
DA
37
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0038.png
BILAG til
FINANSIERINGSOVERSIGTEN TIL FORSLAGET
Forslagets/initiativets betegnelse:
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om Pericles-programmet, EU-
programmet for udveksling, bistand og uddannelse med henblik på beskyttelse af euroen mod
falskmøntneri
(1)
PERSONALEBEHOV OG PERSONALEOMKOSTNINGER
ANDRE OMKOSTNINGER AF ADMINISTRATIV ART
METODER TIL BEREGNING AF OMKOSTNINGER
(2)
(3)
For menneskelige ressourcer
For andre administrationsudgifter
Dette bilag vil ledsage finansieringsoversigten i forbindelse med høringen af tjenestegrenene.
Nedenstående tabeller tjener til at udbygge tabellerne i finansieringsoversigten.
Dette bilag er et internt dokument, som skal holdes inden for Kommissionen.
DA
38
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0039.png
(1)
Personalebehov og personaleomkostninger
X
Forslaget/initiativet kræver følgende menneskelige ressourcer:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
FTE
Bevillinge
r
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
År
2015
FTE
Bevillin
ger
År
2016
FTE
Bevillin
ger
År
2017
FTE
Bevillinge
r
År
2018
FTE
Bevilli
nger
År
2019
FTE
Bevilling
er
År
2020
FTE
Bevillinge
r
FTE
I ALT
Bevillinger
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
24 01 06 – A3 01 01 (i
hovedsædet
og
i
Kommissionens
repræsentationskontorer
i medlemsstaterne)
AD
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,095
3
0,095
3
p.m.
0,7
5
0,7
5
p.m
.
p.m
.
0,0953
0,75
0,0953
5,25
0,667
AST
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
0,75
0,0953
5,25
0,667
AD
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
XX 01 01 02 (i
delegationer)
AST
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Eksternt personale
36
24 01 06 00 (samlet
budget)
KA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m
.
p.m
.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
V
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
36
KA: kontraktansatte, V: vikarer, UED: unge eksperter ved delegationer, LA= lokalt ansatte, UNE = udstationerede nationale eksperter, TA= teknisk bistand.
DA
39
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0040.png
TA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
UNE
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
KA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
V
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
XX 01 02 02 (i
delegationer)
UED
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
LA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
UNE
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Andre budgetposter
(skal angives)
Subtotal –
UDGIFTS-
OMRÅDE 5
i den
flerårige finansielle
ramme
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
10,5
1,337
24
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
År
2014
FTE
Bevillin-
ger
År
2015
FTE
Bevillin-
ger
År
2016
FTE
Bevillin-
ger
FTE
År
2017
Bevillinger
FTE
År
2018
Bevillinger
FTE
År
2019
Bevillinger
År
2020
FTE
Bevil-
linger
FTE
I ALT
Bevil-
linger
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
DA
40
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0041.png
XX
01 05 01
(indirekte
forskning)
AD
p.m.
p.m.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
AST
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
10 01 05 01
(direkte
forskning)
AD
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
AST
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Eksternt personale
37
XX
01 04
yy
Bevillinger
til eksternt
personale
under
tidligere
BA-poster
I hoved-
sædet
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
KA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
V
UN
E
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
I
delegatio-
ner
KA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
V
UE
D
LA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
37
KA: kontraktansatte, V: vikarer, UED: unge eksperter ved delegationer, LA= lokalt ansatte, UNE = udstationerede nationale eksperter.
DA
41
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0042.png
UN
E
KA
p.m.
p.m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.
m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m
.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
XX 01 05 02 (indirekte
forskning)
V
UN
E
KA
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
10 01 05 02 (direkte
forskning)
V
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Subtotal – Uden for
UDGIFTSOMRÅDE
5
i den flerårige
finansielle ramme
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
FTE
Bevilling
er
År
2015
FTE
Bevillin
ger
År
2016
FTE
Bevillin
ger
År
2017
FTE
Bevillin
ger
År
2018
FTE
Bevillin
ger
År
2019
FTE
Bevillin
ger
År
2020
FTE
Bevillin
ger
FTE
I ALT
Bevilling
er
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE
5 og uden for
UDGIFTSOMRÅDE
5
i den flerårige
finansielle ramme
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
1,5
0,191
10,5
1,337
DA
42
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0043.png
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, som GD'et allerede har afsat til forvaltningen af aktionen, og/eller ved omfordeling, hvortil kommer de eventuelle
yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
(2)
Andre omkostninger af administrativ art
X
Forslaget/initiativet kræver følgende bevillinger af administrativ art:
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
I hovedsædet:
24
01 06 - A3 01 02 11 – Udgifter til tjenesterejser og
repræsentation
24
01 06 00 – Konferencer og møder
24
01 06 00 – Udvalgsmøder
38
24
01 06 00 – Undersøgelser og høringer
24
01 06 00 – Forvaltnings- og informationssystemer
24
01 06 00 – Faglig efter- og videreuddannelse
24
01 06 00 – Udstyr og møbler
24
01 06 00 04 – Udgifter til tjenesteydelser og andre
driftsudgifter
I delegationer:
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,105
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
38
Oplys, hvilken type udvalg det drejer sig om, og hvilken gruppe det tilhører.
DA
43
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0044.png
24
01 06 A3 01 02 11 – Udgifter til tjenesterejser,
konferencer og repræsentation
24
01 06 00 – Faglig efter- og videreuddannelse af
personalet
24
01 06 00 – Udgifter til køb og leje m.m.
24
01 06 00 – Udstyr, møbler, forsyninger og
tjenesteydelser
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,015
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
0,105
Subtotal UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
24
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
DA
44
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0045.png
i mio. EUR (tre decimaler)
År
2014
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I ALT
Uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
24 01 06
yy
– Administrativ og teknisk bistand
(undtagen eksternt personale) finansieret over
aktionsbevillinger (tidligere BA-poster)
– i hovedsædet
– i delegationer
24 01 06 00 – Andre administrationsudgifter inden for
indirekte forskning
24 01 06 00 – Andre administrationsudgifter inden for
direkte forskning
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
p.m.
Subtotal uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
24
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5 og uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,015
0,105
Administrationsbevillingerne vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, som GD'et allerede har afsat til forvaltningen af aktionen, og/eller ved omfordeling, hvortil kommer de
eventuelle yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige GD i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
DA
45
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0046.png
(3)
Anvendte metoder til beregning af omkostningsoverslag
For menneskelige ressourcer
Oplys nærmere om den beregningsmetode, der anvendes for hver personalekategori (antagelser, gennemsnitlige
omkostninger osv.)
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
HUSK: Gennemsnitsomkostninger for hver personalekategori findes på BudgWebstedet:
http://www.cc.cec/budg/pre/legalbasis/pre-040-020_preparation_en.html#forms
vedrørende stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte) –
finansforvaltere
og assistenter og operationelle sagsbehandlere og assistenter
Administrativ bistand: 0,25 AD + 0,25 AST
Programforvaltning: 0,50 AD + 0,50 AST
Baseret på de nuværende gennemsnitlige omkostninger for tjenestemænd og midlertidigt ansatte:
Tjenestemænd: 127 000 EUR/år
Midlertidigt ansatte: 127 000 EUR/år
vedrørende eksternt personale
I/R
Baseret på de nuværende gennemsnitlige omkostninger for tjenestemænd og midlertidigt ansatte:
Kontraktansatte: 64 000 EUR/år
Teknisk bistand: 160 000 EUR/år
Udstationerede nationale eksperter: 73 000 EUR/år
Uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
vedrørende stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemandsansat eller midlertidigt ansat
forskningspersonale)
I/R
vedrørende eksternt personale
I/R
For andre administrationsudgifter
Oplys nærmere om den beregningsmetode, der anvendes for hver budgetpost,
underliggende forudsætninger (f.eks. antal møder pr. år, gennemsnitlige omkostninger osv.)
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Tjenesterejser: Baseret på 15 tjenesterejser om året med en gennemsnitlig udgift på 1 000 EUR pr. rejse)
DA
46
DA
kom (2011) 0913 - Ingen titel
1450952_0047.png
Uden for UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
I/R
DA
47
DA