Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
L 101 Bilag 5
Offentligt
1110985_0001.png
1110985_0002.png
1110985_0003.png
Til lovforslag nr.L 101
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. april 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og repatrieringsloven(Afskaffelse af kommunal vejledningspligt og afskaffelse af resultattilskud i forbindelse med repatriering)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. februar 2012 og var til1. behandling den 13. marts 2012. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-ge- og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 3. november 2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm.del – bilag 21. Den 29. februar 2012 sendte social- og inte-grationsministeren de indkomne høringssvar og et notat her-om til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller lov-forslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor-slaget tilforkastelseved 3. behandling.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget mener, at repatrieringsmuligheden for nogle ud-lændinge kan udgøre et gunstigt alternativ til den tilværelse,de kan få i Danmark, f.eks. hvis disse udlændinge har inte-grationsvanskeligheder eller en lav arbejdsmarkedstilknyt-ning. Det ændrer ikke ved, at repatriering altid beror på fri-villighed, og at der således ikke er tale om, at kommunernekan pålægge en udlænding repatriering. Repatrieringsord-ningen betyder, at mennesker, der i virkeligheden kunne bli-ve lykkeligere i deres hjemland, har mulighed for at kommetilbage med penge på lommen. Det er godt for dem, og V ogKF mener derfor, at kommunerne skal vejlede om den mu-lighed.V og KF ser ikke noget bureaukratisk problem i, at vej-ledningspligten står nævnt i integrationsloven i forbindelsemed integrationskontrakten. Det er meget vigtigt, at kom-munerne sikrer sig, at udlændingen har modtaget den for-nødne rådgivning om repatriering. Baggrunden for at indfø-re en tydelig bestemmelse om vejledningspligten i lovgiv-ningen var netop at udrydde tvivlen om, hvorvidt der skullevejledes i den sammenhæng. Med dette lovforslag genska-bes denne tvivl.Endvidere fremgår det af lovforslaget, at et stigende antaludlændinge i de seneste år har benyttet sig af repatrierings-ordningen. Således benyttede 129 udlændinge sig af den i2009, mens tallet i 2010 var 355, og i 2011 var der hele 613,der benyttede sig af det. V og KF er derfor uenige med mi-nisteren i, at de hidtil gældende regler har været symbolpoli-tik.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at fast-holde det nuværende regelsæt og vil, såfremt mulighedenopstår, genindføre den lovgivning, som denne regering nufjerner med dette lovforslag.I 2011 blev der indført en pligt for kommunerne til at vej-lede om repatriering i forbindelse med den løbende opfølg-ning på integrationskontrakten og i forbindelse med opfølg-ningen på indsatsen i jobcenteret for udlændinge omfattet afloven. Derudover blev der samtidig indført et resultattilskudtil kommunerne på 25.000 kr. for hver udlænding med bo-pæl i kommunen, der rejste tilbage til sit hjemland.Repatrieringsloven handler bl.a. om at sende uintegreredeudlændinge med lovlig opholdstilladelse ud af landet, natur-ligvis ikke ved at tvinge dem til det, men ved at oplyse demom de fordelagtige ordninger, der rent faktisk eksisterer.Dertil kommer, at udlændinge, der af forskellige årsager ik-ke længere ønsker at opholde sig i Danmark, kan benytte sigaf ordningen.I takt med at spørgsmålet om repatriering er kommet påden politiske dagsorden, har flere og flere frivilligt valgt at
AX013959
2
forlade Danmark. Når en udlænding vælger at forlade lan-det ved brug af ordningen, sparer det danske samfund udgif-ter til integration og sundhedsvæsen samt en række andreudgifter. Samlet set er det vurderingen, at øget repatrieringsparer det danske samfund for en del udgifter. Indsatsen børderfor fastholdes. I stedet vælger regeringen at svække ind-satsen, hvilket DF er imod.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Trine Bramsen (S)fmd.Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA) Mike Legarth (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 101Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra social- og integrationsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetUdkast til betænkning