Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
L 110
Offentligt
1112728_0001.png
1112728_0002.png
1112728_0003.png
1112728_0004.png
1112728_0005.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 1. maj 2012Enhed: JURMEDSagsbeh.: MAKISags nr.: 1203026Dok nr.: 897194
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. april 2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 1 (L 110) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).Spørgsmål nr. 1:’’Vil ministeren fremlægge en samlet oversigt over, hvilke tilsyn som udførespå plejehjem såfremt L 110 vedtages, samt hvilke funktioner de enkelte tilsynhar?”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg bedt Sundhedsstyrelsen, Social- og Integrati-onsministeriet, Fødevarestyrelsen, Arbejdstilsynet om bidrag.Sundhedsstyrelsen har om indholdet i plejehjemstilsynet oplyst følgende:”Det kan oplyses, at dette tilsyn omfatter følgende områder:Sundhedsadministrative forhold:• Vejledninger og instrukser for personalet, så plejen og behandlingen kan fo-retages sundhedsmæssigt forsvarligt.Sundhedsfaglige forhold:• Medicinhåndtering• Den sygeplejefaglige dokumentation• Beboernes adgang til sundhedsfaglige ydelser• Plejehjemmets håndtering af beboernes patientrettigheder• Samarbejdet med den øvrige sundhedssektorSundhedsrelaterede forhold:• Hygiejne• Ernæring• Aktivering og mobilisering• Bygnings- og indeklimaforhold, der kan medføre helbredsmæssige proble-mer for beboerne.For de fleste af tilsynets områder er der udarbejdet målepunkter, som under-søges ved interview og stikprøver.”
Jeg kan henholde mig til det af Sundhedsstyrelsen oplyste.Social- og Integrationsministeriet har oplyst følgende om tilsyn med plejehjem,som føres i h.t. regler på Social- og Integrationsministeriets område:
Side 2
"Kommunalbestyrelsen skal tilbyde personlig pleje og praktisk hjælp og mad-service efter servicelovens § 83 samt genoptræning og vedligeholdende træ-ning efter servicelovens § 86 til de borgere, som på baggrund af en konkret ogindividuel vurdering viser sig at have behov herfor - uanset boform.Kommunalbestyrelsen har ifølge servicelovens § 148 pligt til at føre tilsyn medde tilbud, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om i forhold til denenkelte person i henhold til servicelovens §§ 83 og 86, og pligt til løbende atfølge de enkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål.Det fremgår af § 148, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der harpligt til at yde hjælp efter serviceloven, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, som kommu-nalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person har truffet af-gørelse om, jf. § 3, stk. 1.Det fremgår af servicelovens § 148, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i denkommune, der har pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov omretssikkerhed og administration på det sociale område, løbende skal følge deenkelte sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål. Kommu-nalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for atyde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forud-sætninger og så vidt muligt i samarbejde med denne.Det følger af servicelovens § 151, stk. 1, at der endvidere er pligt til at føre til-syn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83 og 86 løses i overensstem-melse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter denne be-stemmelse og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandar-der, jf. servicelovens § 139.Det følger videre af servicelovens § 151, stk. 2, at kommunalbestyrelsen somled i tilsynsforpligtelsen efter stk. 1 hvert år skal foretage mindst ét uanmeldttilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192, i plejeboligbebyggel-ser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for æl-dre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i kom-munen. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modta-ger kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af leverandører el-ler personer, der udfører opgaver på området.Særligt vedrørende tilsyn med friplejeboliger, gælder det endvidere, at såfremthjælpen til beboerne ikke leveres i overensstemmelse med kommunalbesty-relsens afgørelse herom, kan kommunalbestyrelsen give friplejeboligleveran-døren et påbud. Hvis friplejeboligleverandøren ikke bringer forholdet i orden,skal den foretage indberetninger til Socialstyrelsen, der kan tilbagekalde certi-fikationen, jf. servicelovens § 151b.Ud over de nævnte tilsyn, der fokuserer på den hjælp, der er truffet afgørelseom, og som leveres til den enkelte beboer, fremgår det af servicelovens § 148a, at den stedlige kommunalbestyrelse fører et driftsorienteret tilsyn med per-sonale, bygninger og økonomi i tilbud efter serviceloven. Hvis en anden kom-munalbestyrelse eller et andet regionsråd har lavet en aftale med et privat til-
Side 3
bud om køb af alle pladser, og aftalen også omfatter tilsyn med tilbuddet, erdet dog denne kommunalbestyrelse eller dette regionsråd, der har ansvaretfor at føre driftsorienteret tilsyn. Regionsrådet fører ifølge servicelovens § 5,stk. 7, tilsyn med sine egne tilbud.Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddets personale, byg-ningsmæssige forhold og økonomi. Det omfatter bl.a. tilsyn med, om persona-lets kvalifikationer svarer til den opgave, som tilbuddet skal løse, tilsyn medbeboernes kost, bygningsmæssige forhold, om udbud af fritidsaktiviteter mv.svarer til målgruppen, og om tilbuddets forvaltning af økonomien er forsvarlig.Der er ikke fastsat regler om tilsynsfrekvensen eller andre krav til processenomkring det driftsorienterede tilsyn med plejehjem.Af lov om friplejeboliger § 89 følger, at kommunalbestyrelsen fører tilsyn medfriplejeboliger beliggende i kommunen, og i den forbindelse påser, at boliger-ne udlejes til og bebos af den rette personkreds, jf. lovens § 1. Social- og In-tegrationsministeriet kan henvise til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,der ressortministerium for friplejeboligloven."
Fødevarestyrelsen har oplyst følgende om myndighedens tilsyn med pleje-hjem:”Formålet med Fødevarestyrelsens kontrol er, at færre mennesker bliver sygeaf den mad, de spiser, og at flere virksomheder overholder reglerne.

Retsgrundlaget

De generelle regler på fødevareområdet hjemles i fødevareloven og fødevare-forordningen. Reglerne om kontrol i fødevarevirksomheder hjemles i kontrol-bekendtgørelsen og to EU-forordninger.

Kontrolmyndighed

Kontrolomfanget fastsættes og kontrollen gennemføres af Fødevarestyrelsen.

Kontrolfrekvens

Fødevarestyrelsen gennemfører basiskontrol i fødevarevirksomheder efterfastsatte kontrolfrekvenser. Kontrolfrekvenserne fastsættes efter en risikovur-dering på brancheniveau og en behovsvurdering (standard- eller elitestatus)på virksomhedsniveau.Alle Fødevarestyrelsens kontrolobjekter tildeles derfor en branche ud fra virk-somhedens aktiviteter. Nogle virksomheder, inkl. plejehjem, er fx opdelt i etcentralkøkken med behandling, der også har ansvaret for forskellige afde-lingskøkkener, som ikke nødvendigvis behandler fødevarer, men udelukkendeanretter eller holder maden varm. Disse afdelinger bliver betragtet som flerekontrolobjekter, hvis de fx ikke har samme daglige ledelse, eller hvis de ikkekan betragtes som en samlet geografisk enhed. I tilfælde, hvor afdelingskøk-kenerne selv har behandling af fødevarer, skal de kontrolleres som selvstæn-dige kontrolobjekter.Plejehjem vil derfor hovedsageligt blive indplaceret i en eller flere af følgendetre brancher:

Branche i FVST

Risikogruppe

Standardfrekvens

Elitefrekvens

Side 4
Catering med leve-ring til detailvirk-somheder, sombl.a. omfatter pro-duktion af serve-ringsklar mad til af-delingskøkkener påhospitaler og insti-tutioner samt cen-tralkøkkener påhospitaler og i insti-tutioner (engros)Hospitals- og insti-tutionskøkkener(detail)Kantiner, pensiona-ter mv., fast per-sonkreds, højst 12personer som bl.a.omfatter afdelings-og anretterkøkke-ner samt bofælles-skaber (detail)
Særlig høj
5
3Efter 12 månedermed elitestatus,reduceres kon-trolfrekvensen til2
Høj
2
1
Lav
0,5
0,5
Desuden gennemføres prioriteret basiskontrol af kontrolobjekter, der har etsærligt behov for kontrol. Prioriteret basiskontrol er et supplement til den øvri-ge basiskontrol efter faste frekvenser.Som en del af Fødevarestyrelsens kontrolkoncept gennemføres der ekstrakontrolbesøg efter anmærkninger ved kontrollen, så virksomheder, der over-træder reglerne, får mere kontrol, mens virksomheder, der følger reglerne, fårmindre kontrol.

Kontrolobjekt

På plejehjem er kontrolobjektet den del af virksomheden, der er omfattet affødevarelovgivningen – det vil overordnet sige de lokaler/udstyr, der anvendestil opbevaring, transport og håndtering af fødevarer.”Arbejdstilsynethar oplyst følgende om myndighedens tilsyn med pleje-
hjem:”Arbejdsmiljøloven har til formål at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Detgælder også for ansatte på plejehjem.Plejehjem skal således leve op til bestemmelserne i arbejdsmiljølovgivningen.Arbejdstilsynet fører tilsyn med alle danske virksomheder. Det gælder ogsåtilsyn med plejehjem.Arbejdstilsynet har pr. 1. januar 2012 indført et risikobaseret tilsyn, hvor tilsy-net målrettes mod de virksomheder, hvor der forventes at være de størsteproblemer med arbejdsmiljøet. Det indebærer bl.a. at disse virksomheder får
Side 5
flere tilsyn. I løbet af de næste otte år, vil alle plejehjem blive besøgt mindstén gang.Arbejdstilsynet kan også komme på besøg for at undersøge et konkret og af-grænset arbejdsmiljøproblem, fx for at kontrollere om påbud er efterkommeteller på baggrund af en klage.Arbejdstilsynet gennemfører desuden særlige tilsynsindsatser i brancher, hvorder er særlig risiko for at blive nedslidt. I 2011 blev der gennemført indsats påbl.a. plejehjem. Indsatserne har fokus på dialog og vejledning. Hver virksom-hed besøges to gange. Virksomhederne har dermed tid til selv at gøre en ind-sats for at forbedre arbejdsmiljøet. På det andet besøg indgår der en egentligkontrol af arbejdsmiljøet og virksomhederne.Genstanden for Arbejdstilsynets tilsyn er de ansattes arbejdsmiljø, dvs. føretilsyn med, om de ansatte arbejder under forhold, der er både sundheds- ogsikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder bl.a. de fysiske, ergonomiskeog psykosociale forhold i arbejdsmiljøet.Som led i tilsynsopgaven kan Arbejdstilsynet påbyde, at forhold, som stridermod arbejdsmiljølovgivningen, bringes i orden straks eller inden for en frist.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Julie Marie Cederholm