Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 1, L 122 A Bilag 1, L 122 B Bilag 1
Offentligt
1098005_0001.png
1098005_0002.png
1098005_0003.png
1098005_0004.png
1098005_0005.png
J.nr. 2011-511-0075Dato: 28. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hø-ringssvar vedrørende forslag til Forslag til Lov om ændring af lov om re-gistrering af køretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter(Hæftelse m.v. for registreringsafgift, justering af priser for registreringm.v. af køretøjer, regler om nummerpladeoperatører og teknisk justeringaf energiafgifter) (L 122).
Thor Möger Pedersen/ Lene Skov Henningsen
Høringsskema med høringssvar og kommentarer hertil .

Organisation m.v.

Advokatrådet

Bemærkninger

Rådet anfører, at en høringsfrist på11 dage er for kort og i øvrigt stri-der mod Regeringsgrundlaget.Rådet anfører vedrørende en ejershæftelse for registreringsafgiften, jf.§ 2, nr. 6, med forslag til § 20, stk.1, i registreringsafgiftsloven, at detvil være urimeligt, hvis bestemmel-sen skal forstås således, at en ejer,der køber en bil af en forhandler ogbetaler afgiften til denne, skal hæftefor afgiften, hvis forhandleren ikkeindbetaler afgiften til SKAT.CAD (Centralfor-eningen af Autorepa-ratører i Danmark).Dansk Fjernvarme.DI(Bilbranchen).Ingen.

Kommentarer til bemærkninger

Skatteministeriet anerkender, at hø-ringsfristen har været kort. Det be-klages.Efter bestemmelsen hæfter den, derkøber en bil af en forhandler og be-taler registreringsafgiften til for-handleren, sammen med forhandle-ren for afgiftens betaling, hvis for-handleren ikke betaler afgiften vide-re til SKAT. Et køretøjs ejer er den,der disponerer over køretøjet. Der-med må det også være ejeren, dersom udgangspunkt hæfter for regi-streringsafgiften.Ingen.
ERFAgruppen-bilsynFDM
Ingen.Bilbranchen stiller sig yderst positivover for forslaget om at give num-merpladeoperatører adgang til atafmelde køretøjer.Ingen.FDM kritiserer, at der hentes 44,6mio. kr. på at hæve priserne pånummerplader og registrering af kø-retøjer.FDM anfører, at det er konkurrence-forvridende, at nummerpladeopera-tører skal betale for lagre af num-merplader ved leveringen og ikkeførst ved indregistrering af et køre-tøj. Det vil kræve en betydelig inve-stering, som mindre virksomhederikke kan bære.
Ingen.Ingen.
Ingen.Der henvises til lovforslagets be-mærkninger, hvor der nærmere erredegjort for de foreslåede prisæn-dringer.En nummerpladeoperatør bestem-mer som udgangspunkt selv, hvilketyper af nummerplader, operatørenvil have på lager. Dermed bestem-mer operatøren til en vis grad ogsåselv, hvor dyrt lageret skal være. Enforhandler af person- og varebilerskal ligge inde med 6 typer af num-merplader. Lageret skal dække ope-ratørens behov for en måned. Anta-ges en mindre operatørs lager at ud-gøre maksimalt 60 sæt nummerpla-der i alt, og renten at være 5 pct.p.a., vil den årlige renteudgift førskat være 3.540 kr. Men operatørenligger ikke inde med et fuldt lagerhele måneden, da der løbende indre-gistreres biler. Dermed bliver denårlige renteudgift før skat nærmere2.500 kr.
Side 2
FDM finder det positivt, at num-merpladeoperatører får adgang til atafmelde køretøjer.FDM finder det positivt, at der åb-nes for skift af leasingtager udenomregistrering af det leasede køre-tøj med nyt registreringsnummer.Men FDM undrer sig over, hvorforder skal betales 1.180 kr. herfor.Prisen bør modsvare de administra-tive omkostninger og maksimaltvære på 380 kr.FDM finder det positivt, at reglerneom hæftelse for registreringsafgiftklargøres. FDM er dog af den opfat-telse, at reglerne kan præciseresyderligere, jf. t. eks. reglen om hæf-telse for en efterfølgende erhverver.Uden denne betaling ville staten fået provenutab.
Det findes rimeligt, at den foreslåe-de hæftelse for en efterfølgende er-hverver ikke er objektiv, men berorpå en vurdering af, om erhververenpå tidspunktet for køretøjets erhver-velse vidste eller burde have vidst, atder ikke var betalt den afgift af køre-tøjet, der kræves efter registrerings-afgiftsloven.
Finans og Leasing
Organisationen kvitterer som ud-gangspunkt for smidiggørelsen afreglerne om skift af leasingtager ogleasinggiver.Organisationen finder dog mulighe-den for skift af leasingtager forsnæver, hvis leasingaftalens øvrigevilkår ikke samtidig må ændres. Or-ganisationen er af den opfattelse, ataftaleændringer, der ikke har af-giftsmæssig virkning, bør tillades.Organisationen er af den opfattelse,at der bør gives adgang til overdra-gelse af enkeltstående leasingaftalerog ikke kun porteføljer i forbindelsemed omstrukturering.Organisationen finder, at prisen forskift af leasingtager eller leasinggi-ver bør afspejle SKATs omkostnin-ger ved ændringen af leasingaftalen.Alternativt bør prisen højst være380 kr.Ingen.FSR anerkender behovet for at præci-sere, hvem der hæfter for registre-ringsafgiften.FSR forstår ikke, hvorfor det skal ko- Der henvises til kommentaren oven-ste 1.180 kr. pr. leasingkontrakt, der for til samme bemærkning fra Fi-Side 3
Med organisationens forslag læggesder op til næsten frit skift ikke kunaf leasingtager og leasinggiver efteren godkendt leasingaftale, men ogsåaf andre vilkår i leasingaftalen. Or-ganisationens forslag er meget vidt-gående i forhold til den nuværendeordning, og de kan derfor ikke imø-dekommes.
Forsikring og Pen-sionFSR(Danske Revisorer)
Prisen for sådanne ændringer afgodkendte leasingaftaler modsvarerstatens tab af indtægt ved, at de lea-sede køretøjer ikke skal omregistre-res med nyt registreringsnummer.Ingen.
Motorhistorisk Sam-råd
overdrages uden registrering af bilen nans og Leasing.med nyt registreringsnummer. FSRmener, at prisen må være 380 kr.Samrådet anfører, at prisen for enFormålet med forslaget er et forenk-le priserne for nummerplader.nummerplade til en lille knallertover 35 år fortsat bør være 90 kr.Samrådet anfører, at det er uheldigt,at antallet af steder, hvor SKAT ud-leverer nummerplader, i 2013 redu-ceres til fire. Motorhistoriske køre-tøjer skifter forholdsvis ofte ejergennem private handler, hvor detikke er muligt at få udleveret num-merplader gennem de sædvanligeforhandlerkilder. Resultatet er, atejerne af motorhistoriske køretøjerbliver pålagt en unødig stor økono-misk belastning ved afhentning afnummerplader.Samrådet spørger, hvor ejere af mo-torhistoriske køretøjer skal henven-de sig for at få afmeldt et køretøj?Historiske nummerplader kan kunbestilles hos SKAT, og de udlevereskun fra SKAT. Men køretøjsejerekan få nummerplader bragt ud, f.eks.med posten, hvis de betaler omkost-ningerne derved.
Et køretøj med historiske nummer-plader kan afmeldes såvel hosSKAT som hos en autoriseret num-merpladeoperatør. I forbindelsehermed kan historiske nummerpla-der afleveres til en autoriseret num-merpladeoperatør.Efter forslaget hæfter en erhververaf et køretøj kun for registreringsaf-giften, hvis erhververen på tidspunk-tet for erhvervelsen vidste eller bur-de have vidst, at der ikke er betaltden afgift af køretøjer, der krævesefter registreringsafgiftsloven.
SKAD(Sammenslutningenaf Autooprettere iDanmark).
SRF.CKR(Center for Kvalitet iErhvervsRegulering)
SKAD anfører, at det er urimeligt,at en godtroende erhverver af et kø-retøj kan blive mødt med krav ombetaling af registreringsafgift, fordidet viser sig, at køretøjer før erhver-velsen er blevet ombygget i en så-dan grad, at det har mistet sin af-giftsmæssige identitet, jf. § 2, nr. 6,i lovforslaget.Ingen.CKR vurderer, at forslaget om atlade nummerpladeoperatører afmel-de køretøjer vil medføre mærkbarelettelser for de autoriserede forhand-lere. For virksomheder, der ikke au-toriseres, vil lettelserne ikke værehelt så mærkbare.CKR vurdere, at forslaget om at til-lade skift af leasingtager i en god-kendt leasingaftale vil spare virk-somhederne for en administrativbyrde.CKR vurderer, at forslaget om for-brugsregistrering efter energiafgifts-
Ingen.CRK’s høringssvar vil blive skrevetind i lovforslagets bemærkninger.
Side 4
lovene vil give virksomhederne ad-ministrative omstillingsomkostnin-ger.
Side 5