Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 11, L 122 A Bilag 11, L 122 B Bilag 11
Offentligt
1112269_0001.png
1112269_0002.png
1112269_0003.png
1112269_0004.png
1112269_0005.png
1112269_0006.png
1112269_0007.png
J.nr. 2011-511-0075Dato:30. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 122– Forslag til Lov om ændring af lov om registrering afkøretøjer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter(Hæftelse m.v. for registreringsafgift, justering af priser for regi-strering m.v. af køretøjer, regler om nummerpladeoperatører ogteknisk justering af energiafgifter)
Hermed ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behand-lingen af ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/ Lene Skov Henningsen
ÆndringsforslagtilForslag til Lov om ændring aflov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftslo-ven og forskellige love om energiafgifter
(Hæftelse m.v. for registreringsafgift, justering af priser for registrering m.v. af køretøjer,regler om nummerpladeoperatører og teknisk justering af energiafgifter).
Til § 21)I indledningen tilnr. 2ændres ”§3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og i stedet indsættes:” til:”§3 b, stk. 6,affattes således:”.[Det har ikke været tilsigtet, at § 3 b, stk. 7, ophæves]
2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 3 b, stk. 6,indsættes som5. pkt.:”Afbrydes en leasingkontrakt som nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler told- og skatteforvaltningenden afgift med rente, der eventuelt er betalt for meget for leasingperioden.”[Videreførelse af gældende ret, hvorefter der kun skal betales den afgift og rente, der svarer tilden faktiske leasingperiode]
3)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 8, stk. 7,ændres ”stabiliseringsprogram (ESP-system)” til: ”stabiliseringssystem (ESC)”.[Ændring har til formål at internationalisere betegnelsen af stabiliseringssystemet]
4)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 20indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.For betaling af afgiften af et importeret køretøj hæfter tillige importøren, hvis denne harbevirket eller medvirket til, atafgiftsgrundlaget er fastsat for lavt.”Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.[Hæftelsen for registreringsafgiften af et importeret køretøj udvides til også at omfatte importø-ren]
Til § 75)Istk. 3affattes således:”Stk.3.Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af ophævelsen af § 8, stk. 1, nr.4, i lov om registrering af køretøjer, jf. lovens § 1, nr. 3.”[Ændringen er af redaktionel karakter]
Side 2
Bemærkninger
Til nr. 1Ændringen er udtryk for, at det ikke har været tilsigtet af ophæve § 3 b, stk. 7.
Til nr. 2Efter gældende ret skal der kun betales den registreringsafgift og rente, der svarer til den fakti-ske leasingperiode, uanset om der oprindeligt er aftalt en længere leasingperiode.Med bestemmelsen videreføres den hidtidige ordning.
Til nr. 3Forkortelsen ESC står for Electronic Stability Control. Det er den betegnelse, der i dag anven-des internationalt.
Til nr. 4Med ændringen udvides hæftelsen for registreringsafgiften af et køretøj til også at omfatte im-portøren af køretøjet, hvis denne har bevirket eller medvirket til, at registreringsafgiften af kø-retøjet er beregnet på et for lavt grundlag.Bestemmelsen er eksempelvis relevant i tilfælde, hvor en importør har oplyst en købspris i ud-landet, der ikke svarer til den reelle pris for køretøjet.Bestemmelsen omfatter såvel tilfælde, hvor importøren har handlet på egen hånd, som tilfælde,hvor importøren har bistået en anden med at fejlinformere SKAT.
Side 3
BilagÆndringsforslaget sammenholdt med gældende lov og lovforslagetGældende formuleringLovforslaget§2Ændringsforslaget
I lov om registreringsafgift afmotorkøretøjer m.v. (registre-ringsafgiftsloven), jf. lovbekendt-gørelse nr. 836 af 1. juli 2011, fo-retages følgende ændringer:1)I indledningen tilnr. 2ændres ”§3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og i stedet ind-sættes:” til:2.§ 3 b, stk. 6 og 7,ophæves, og i”§3 b, stk. 6,affattes såle-des:”.stedet indsættes:»Stk. 6.Hvis leasingkontraktenændres eller afbrydes, eller detleasede køretøj ændrer afgifts-mæssig identitet, skal nummer-pladerne afleveres, og køretøjetafmeldes fra Køretøjsregisteret.Dette gælder dog ikke, hvis lea-singtager udtræder af leasingafta-len og en anden samtidig indtræ-der som leasingtager i leasingafta-len på uændrede vilkår, og lea-singvirksomheden har meddeltidentiteten af denne nye leasing-tager og tidspunktet for skift afleasingtager til told- og skattefor-valtningen, inden skiftet sker.Told- og skatteforvaltningen kan iøvrigt tillade, når en portefølje afleasingkontrakter overdrages somled i en omstrukturering eller salgaf leasingvirksomheden, og lea-singkontrakterne i øvrigt forbliveruændrede, at overdragelsen ikketillægges virkning efter 1. pkt.Ved skift af en leasingtager efter2. pkt., og ved overdragelse af enleasingkontrakt efter 3. pkt., beta-les 1.180 kr., hvis ændringen ved-rører en bil, og ellers 590 kr.«
§ 3 b.- - -Stk. 6.Hvis leasingkontraktenafbrydes eller køretøjet udgår afordningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og6. pkt., skal leasingvirksomhe-den eller leasingtager meddeledet til told- og skatteforvaltnin-gen, og køretøjets nummerpla-der skal afleveres. Told- ogskatteforvaltningen tilbagebeta-ler den afgift og rente, dereventuelt er betalt for meget forleasingperioden.Stk. 7.På det tidspunkt, hvorleasingkontrakten afbrydes, el-ler hvor køretøjet udgår af ord-ningen, jf. § 1, stk. 3, 5. og 6.pkt., fastsætter told- og skatte-forvaltningen efter ansøgningkøretøjets aktuelle afgiftspligti-ge værdi efter § 10. Hvis denbetalte afgift efter stk. 2 over-stiger den beregnede afgift efter1. pkt., tilbagebetales differen-cen. Hvis den betalte afgift ef-ter stk. 2 er mindre end den be-regnede afgift efter 1. pkt., op-kræves differencen.Stk. 8-10.- - -
2)I den undernr. 2fore-slåede affattelse af§ 3 b,stk. 6,indsættes som5.pkt.:”Afbrydes en leasingkon-trakt som nævnt i 1. pkt.,tilbagebetaler told- ogskatteforvaltningen denafgift med rente, der even-Side 4
tuelt er betalt for meget forleasingperioden.”3.§ 8, stk. 7,affattes således:§ 8.- - -Stk. 7.For nye motorcykler, derer forsynet med blokeringsfribremser, nedsættes den afgifts-pligtige værdi med 4.165 kr.For nye biler, der er forsynetmed blokeringsfri bremser,nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 3.750 kr. For nyebiler, der er forsynet med 3 el-ler flere sikkerhedspuder, ned-sættes den afgiftspligtige værdimed 1.280 kr. pr. pude for 3.-6.pude, og for nye biler, der erudstyret med elektronisk stabi-liseringsprogram (ESP-system),der kan bremse bilens hjul indi-viduelt med henblik på at stabi-lisere bilen, nedsættes den af-giftspligtige værdi med 2.500kr. For nye personbiler medmindst 5 stjerner efter EuroNCAP-test for bilens sikkerhedved kollision nedsættes den af-giftspligtige værdi med 2.000kr. For nye dieseldrevne per-sonbiler, hvor emissionen afpartikler højst udgør 5 mg pr.kilometer nedsættes den af-giftspligtige værdi med 4.000kr. i årene 2007 til og med2010. For nye varebiler i kate-gori N1, hvor emissionen afpartikler højst udgør 5 mg pr.kilometer, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 4.000kr. i årene 2007 til og med2011. Emissionen fastslås ioverensstemmelse med bilag Itil Rådets direktiv 70/220/EØFaf 20. marts 1970 om tilnær-melse af medlemsstaterneslovgivning om foranstaltningermod luftforurening forårsagetaf emissioner fra motorkøretø-jer og senere ændringer heraf.Nedsættelsesbeløb efter 5. pkt.har virkning for køretøjer, derafgiftsberigtiges i det år, forhvilket beløbet gælder.Stk. 8.- - -»Stk. 7.For nye motorcykler, derer forsynet med blokeringsfribremser, nedsættes den afgifts-pligtige værdi med 4.165 kr. Fornye biler, der er forsynet med blo-keringsfri bremser, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 3.750kr. For nye biler, der er forsynetmed 3 eller flere sikkerhedspuder,nedsættes den afgiftspligtige vær-di med 1.280 kr. pr. pude for 3.-6.pude, og for nye biler, der er ud-styret med elektronisk stabilise-ringsprogram (ESP-system), derkan bremse bilens hjul individueltmed henblik på at stabilisere bi-len, nedsættes den afgiftspligtigeværdi med 2.500 kr. For nye per-sonbiler med mindst 5 stjerner ef-ter Trafikstyrelsens retningslinjerfor vurdering af bilers sikkerhedpå basis af Euro NCAP nedsættesden afgiftspligtige værdi med2.000 kr.«
3)I den undernr. 3foreslå-ede affattelse af§ 8, stk. 7,ændres ”stabiliseringspro-gram (ESP-system)” til:”stabiliseringssystem(ESC)”.
Side 5
5.§ 20, stk. 1og2,ophæves, og istedet indsættes:§ 20.For betaling af afgiftenhæfter ejeren eller den, i hvisnavn køretøjet er registreret.Dette gælder dog ikke i tilfældesom nævnt i § 3 a, stk. 5.Stk. 2.Hvis køretøjet i stridmed lov om registrering af kø-retøjer ikke er registreret i Kø-retøjsregisteret, påhviler afgif-ten den, der har pligt til at ladekøretøjet registrere.Stk. 3 og 4.- - -»§ 20.For betaling af afgiftenhæfter den, der ejer køretøjet pådet tidspunkt, hvor afgiftspligtenindtræder. Registreres køretøjet iforbindelse med afgiftspligtensindtræden, er det den registreredeejer, der som ejer hæfter for beta-ling af afgiften. Ejeren eller denregistrerede ejer hæfter dog ikke,hvis køretøjet er taget i brug påfærdselslovens område, uden atden pågældende vidste eller burdehave vidst dette.Stk. 2.For betaling af afgiftenhæfter tillige en virksomhed, dererhvervsmæssigt handler med mo-torkøretøjer eller påhængs- ellersættevogne til motorkøretøjer,hvis virksomheden har solgt køre-tøjet i forbindelse med afgiftsplig-tens indtræden.Stk. 3.For betaling af afgiftenhæfter tillige en efterfølgende ejeraf køretøjet, hvis den pågældendeved køretøjets erhvervelse vidsteeller burde have vidst, at der ikkevar betalt den afgift af køretøjet,som kræves efter registreringsaf-giftsloven.Stk. 4.For betaling af afgiftenhæfter tillige en fører eller brugeraf køretøjet, hvis den pågældendebruger køretøjet med viden om, atder ikke er betalt den afgift af kø-retøjet, som kræves efter registre-ringsafgiftsloven.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5og 6.
4)I den undernr. 5foreslå-ede affattelse af§ 20ind-sættes efter stk. 2 som nytstykke:”Stk.3.For betaling af af-giften af et importeret køre-tøj hæfter tillige importøren,hvis denne har bevirket ellermedvirket til, at afgifts-grundlaget er fastsat forlavt.”Stk. 3-6 bliver herefter stk.4-7.
Side 6
Til § 7Stk. 3.Skatteministeren fastsættertidspunkt for ikrafttrædenaf § 8, stk. 1, nr. 4, i lov om regi-strering af køretøjer,som affattet ved lovens § 1, nr. 3.
Til § 7
5)Istk. 3affattes således:”Stk.3.Skatteministerenfastsætter tidspunktet forikrafttræden af ophævelsenaf § 8, stk. 1, nr. 4, i lovom registrering af køretø-jer, jf. lovens § 1, nr. 3.”
Side 7