Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12, Skatteudvalget 2011-12
L 122 Bilag 3, L 122 A Bilag 3, L 122 B Bilag 3
Offentligt
1104665_0001.png
1104665_0002.png
J.nr. 2011-511-0075Dato:17. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 122 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretø-

jer, registreringsafgiftsloven og love om energiafgifter

(Hæftelse m.v.for registreringsafgift, justering af priser for registrering m.v. af køretøjer,regler om nummerpladeoperatører og teknisk justering af energiafgifter).
Hermed min kommentar til høringssvar af 28. marts 2012 fra Danske Ad-vokater vedrørende ovennævnte lovforslag.
Thor Möger Pedersen
/ Lene Skov Henningsen
Danske Advokater (DA) påpeger det problematiske i den korte høringsfrist.DA kan overordnet tiltræde præciseringen af reglerne om hæftelse for registreringsafgift.DA anfører dog, at en række verserende retssager omhandler den situation, hvor der i im-portørleddet er sket overflytning af avance således, at den afgiftspligtige værdi reduceres.DA finder det på denne baggrund hensigtsmæssigt, at der indføres hjemmel til at rejse kravom betaling af yderligere registreringsafgift mod den eller de personer, der med deres hand-linger aktivt bevirker, at afgiftsgrundlaget fastsættes for lavt.DAs høringssvar vedlægges.I forlængelse heraf foreslår DA, at hæftelsen for køretøjets ejer, en sælgende forhandler ogen leasingvirksomhed for manglende betaling af registreringsafgift gøres betinget af, at depågældende vidste eller burde have vidst, at afgiftsberegningen var sket på grundlag af etfor lavt værdigrundlag.Hertil bemærkes, at den, der ejer køretøj på det tidspunkt, hvor afgiftspligten indtræder,normalt er den, der får en økonomisk fordel af at afgiftsgrundlaget fastsættes for lavt. Detteuanset om den pågældende vidste eller burde have vidst, at afgiftsgrundlaget var for lavt.Hvis det gøres til en betingelse for efteropkrævning af registreringsafgift, at den pågælden-de vidste eller burde have vidst, at afgiftsgrundlaget var fastsat for lav, vil SKAT skulle fø-re bevis herfor. Det vil normalt være vanskeligt.Derfor hæfter køretøjets ejer, herunder en leasingvirksomhed på et objektivt grundlag forregistreringsafgiftens betaling, herunder for registreringsafgift, der efteropkræves.For så vidt angår forhandleres hæftelse for registreringsafgiften af de køretøjer, de sælger,afgiftsberigtiger forhandlerne normalt registreringsafgiften for den, der tager køretøjet ibrug som ejer (køber). Det er normalt forhandleren, der fremskaffer de oplysninger, derlægges til grund for fastsættelse af afgiftsgrundlaget. Det er dermed hensigtsmæssigt, gen-nem reglerne om hæftelse for registreringsafgiften, at tilskynde forhandlerne til at sikre, atafgiftsgrundlaget fastsættes korrekt. Hertil kommer, at en forhandler normalt også får enøkonomisk fordel, hvis afgiftsgrundlaget fastsættes for lavt.Det skal i øvrigt bemærkes, at køretøjets ejer og den forhandler, ejeren har købt køretøjetaf, hæfter solidarisk for registreringsafgiftens betaling.Jeg er enig i DAs forslag om at udvide hæftelsen for efteropkrævet registreringsafgift tilogså at omfatte importører, hvis importøren har medvirket til, at afgiftsgrundlaget er fastsatfor lavt. Jeg vil stille et ændringsforslag herom.
Side 2