Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125
Offentligt
1121717_0001.png
1121717_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
16. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 125 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2012 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Hvordan forholder ministeren sig til, at der med den nye mæglings- ogklageinstans skabes et ikke retsligt parallelsystem til domstolene, hvorinstitutionen ikke skal træffe afgørelse på grundlag af love og regler, menderimod på moral og etik?

Svar:

Der skabes ikke et parallelt system til domstolene. Formålet med mæg-lings- og klageinstitutionen er at fremme løsningen af konflikter i forholdtil danske virksomheder, der bliver inddraget i sager om overholdelse afinternationale retningslinjer i forbindelse med virksomhedernes forret-ningsaktiviteter på de globale markeder.Virksomhederne bliver allerede i dag vurderet på baggrund af internatio-nale retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd. Det sker uden mu-lighed for en afbalanceret, saglig vurdering af disse ofte kompliceredesager. Ofte vil der være tale om krænkelser, der er sket hos underleveran-dører i lande, hvor lovgivningen enten ikke er på niveau med internatio-nale konventioner eller ikke håndhæves i overensstemmelse hermed. Sa-gerne behandles derfor ikke ved domstolene, og det ender ofte med, atpåstande bliver udlagt som kendsgerninger i den offentlige debat. Her vilrelevante nuancer af en sag ikke altid indgå, hvad kan have ødelæggendevirkninger for en virksomheds omdømme. Frygten herfor kan afholdedanske virksomheder fra at tage deres ansvar på sig, og forsøge at gøre enforretning ud af at vise samfundsansvar. Noget, vi ellers ved, kan inde-holde et forretningspotentiale.I de tilfælde, hvor det måtte vise sig, at en virksomhed faktisk har kræn-ket internationale retningslinjer, er det utilfredsstillende for samfundet, atder ikke kan ske nogen form for reaktion herpå, fordi sagen ikke kan be-handles ved domstolene. I disse tilfælde giver mæglings- og klageinstitu-tionen mulighed for en offentlig udtalelse med konkrete anbefalinger til,hvad virksomheden bør gøre, og som der efterfølgende bliver fulgt op på.Det bør fremhæves, at selvom der ikke er tale om juridisk bindende loveog regler, så har FN’s anbefalinger for menneskerettigheder og erhvervs-liv, og de internationale sociale og miljømæssige retningslinjer, somOECD henviser til, opbakning fra hele verdenssamfundet og har i kraftheraf en helt særlig legitimitet. Der er tale om nedskrevne konkrete ret-ningslinjer, hvad der desuden er en stor hjælp for virksomhederne.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
Jeg vil gerne understrege, at institutionen ikke kan træffe afgørelse i for-valtningsretlig forstand. Hvis mægling ikke er mulig, eller der er tale omgrove krænkelser af internationale principper, skal institutionen undersø-ge sagen, og på den baggrund komme med enudtalelseom, hvorvidt denvurderer, at virksomheden har overtrådt internationale principper. Hvisdette er tilfældet, kan institutionen komme med anbefalinger til, hvadvirksomheden bør gøre for fremover at undgå krænkelser af internationa-le retningslinjer.Med mæglings- og klageinstitutionen får danske virksomheder ét sted,hvor tvister om brud på OECD's retningslinjer kan blive håndteret på entroværdig, forudsigelig og gennemskuelig måde, og hvor der er mulighedfor egentlig løsning af problemet til gavn for alle parter.Der henvises desuden til besvarelsen af spørgsmål 2.