Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 125
Offentligt
1119563_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
14. maj 2012

Besvarelse af spørgsmål 16 ad L 125 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 24. april 2012 efter ønske fra Kim Andersen

(V).

Spørgsmål:

Kan ministeren give eksempler på ikke-retslige klageinstanser i andrelande, og redegøre for de retssikkerhedsmæssige erfaringer herfra?

Svar:

Lande, der har tiltrådt OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virk-somheder, er forpligtet til at oprette et nationalt kontaktpunkt, som kanbehandle klager over virksomheders overtrædelse af retningslinjerne. Pånuværende tidspunkt har 42 lande, herunder Danmark, etableret nationalekontaktpunkter/klageorganer.Af foregangslande kan nævnes Norge, Holland og Storbritannien. Dissehavde allerede, før OECD-revisionen var afsluttet, skærpet kravene tilderes respektive nationale kontaktpunkt.I Norge og Storbritannien sikres retssikkerheden bl.a. ved, at udkast tiludtalelser om, hvorvidt kontaktpunktet accepterer sagen til behandlingeller ej, og udkast til slutudtalelser efter sagsbehandlingen sendes til par-terne, som herefter får mulighed for at kommentere på udtalelserne ogforeslå faktuelle ændringer.Disse procedurer vil ligeledes blive indskrevet i bekendtgørelsen formæglings- og klageinstitutionen.Ligesom det er forslået i lovforslaget, handler behandlingen af klagerunder det britiske kontaktpunkt først og fremmest om at finde en løsningvia mægling. Kontaktpunktet foretager kun en fuldstændig undersøgelseaf klagen, hvis mæglingen ikke lykkes.I forhold til sager, der accepteres til behandling, viser erfaringer fra ud-landet desuden, at det langt fra er alle sager, der fører til en kritisk udta-lelse. Erfaringer fra det britiske kontaktpunkt viser bl.a., at siden det briti-ske kontaktpunkt blev revideret i 2006 er 5 af de i alt 15 afsluttede sagerblevet løst ved mægling, 6 er blevet afsluttet med kritik eller delvis kritik,og 4 er blevet afsluttet med afvisning. Kun i et enkelt tilfælde har kon-taktpunktets endelige udtalelse været særlig kritisk bl.a. efter, at virksom-heden har afvist enhver form for samarbejde.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk