Transportudvalget 2011-12
L 134 Bilag 1
Offentligt
1100213_0001.png
1100213_0002.png
1100213_0003.png
1100213_0004.png
1100213_0005.png
1100213_0006.png

Notat

28.03.12

Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om udbygning af

banestrækningen mellem Vamdrup og Padborg (udbygning af ba-

nestrækningen mellem Vamdrup og Vojens) – L 134

1. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om udbygning af banestræk-ningen mellem Vamdrup og Padborg (udbygning af banestrækningen mel-lem Vamdrup og Vojens) blev den 15. februar 2012 sendt i høring hos de ibilag 1 nævnte myndigheder og organisationer mv. Lovforslaget har desu-den været offentliggjort på høringsportalen.Høringsfristen udløb den 2. marts 2012. Banedanmark har modtaget 10høringssvar. De modtagne høringssvar er vedlagt som bilag til høringsnota-tet.Banedanmark har modtaget høringssvar fra:Dansk JernbaneforbundRådet for Bæredygtig TrafikHavarikommissionenKolding KommuneHaderslev KommuneDansk IndustriDansk ErhvervArriva Danmark A/SDSBAdvokatsamfundetI det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Hø-ringssvarene er gennemgået i hovedtræk, og derfor er ikke alle forhold ihøringssvarene kommenteret.Banedanmarks kommentarer til høringssvarene er anført i kursiv.

2. Høringssvarene

2.1.

Generelle bemærkninger

Dansk Jernbaneforbund, Haderslev Kommune, Havarikommissio-

nen, Arriva Danmark A/S

har ikke bemærkninger til lovforslaget.
AnlægsudviklingAmerika Plads 152100 København Ø
Telefon8234 0000Direkte41879945
Telefax[email protected]www.bane.dk
Journalnr.11-04376NotatSide 1(6)

Dansk Industri

støtter forslaget om en ny dobbeltsporet og elektrificeretjernbanestrækning mellem Vamdrup og Vojens.

Dansk Erhverv

støtter som udgangspunkt udvidelse af kapaciteten på detdanske banenet og er således også positive over for det foreliggende for-slag.

2.2.

Hastigheden

Rådet for Bæredygtig Trafik

har stillet sig uforstående over for nedgra-dering af hastigheden fra 200 til 160 km/t., som lovudkastet indebærer iforhold til den oprindelige lov.Der lægges med det fremsatte lovforslag ikke op til en nedgradering afhastigheden i forhold til i dag. Tværtimod medfører dette projekt, at der ivirkeligheden bliver tale om en opgradering af hastigheden, således at derkan køres op til 160 km i timen på hele strækningen (ekskl Vamdrup Stati-on), hvor situationen er den i dag, at man flere steder kun kan køre op til120 km i timen. Lovforslaget udelukker ikke, at man senere kan justere ogopgradere hastigheden yderligere, hvis dette besluttes, og der er bevillinghertil. Dette vil således kunne ske, uden at der af den grund vil skulle fore-tages lovændringer.

2.3.

Ulemper i anlægsperioden

Dansk Industri

har peget på, at det er afgørende at minimere generne iforbindelse med anlægget af dobbeltsporet, og at ikke-planlagte spærrin-ger vil være langt mere generende end planlagte spærringer. DI opfordrertil, at Banedanmark holder en tæt dialog med godsoperatørerne, og atspærringer i anlægsfasen koordineres i tæt samarbejde med disse.

Dansk Erhverv

anerkender indsatsen for at gøre udbygningsperiodenmindre indgribende for de involverede baneoperatører og opfordrer til, atman inden for rammen søger at minimere generne yderligere, da de harpotentielt alvorlige økonomiske konsekvenser for operatørerne.

Rådet for Bæredygtig Trafik

har peget på forskellige muligheder for atbegrænse ulemperne i anlægsperioden mest muligt, herunder i form afanvendelse af andre jernbanestrækninger end Vamdrup-Vojens stræknin-gen.Banedanmark er opmærksom herpå og vil under anlægsarbejdet forsøge atminimere generne mest muligt og holde tæt dialog med operatørerne.Hvorvidt enkelte operatører i anlægsperioden vil vælge at anvende jernba-nefærgeforbindelser direkte mellem Sverige og Tyskland/Polen, er et for-hold, som staten eller Banedanmark ikke har indflydelse herpå.
Side 2(6)
Banedanmark vil i den forbindelse drøfte et evt. behov for kørsel viaBramming-Tønder-Niebüll med godsoperatørerne og DB Netz.

2.4.

Dialog og samarbejde om erstatningsnatur med kommunen

Kolding Kommune

har understreget vigtigheden af, at man fortsætterdialogen og koordineringen af naturområderne og udpegning af erstat-ningsnatur med kommunen.Banedanmark er enig heri og ser frem til samarbejdet med Kolding Kom-mune om det videre arbejde i forbindelse med naturområderne og fastlæg-gelse af erstatningsnatur.

3. Lovforslaget

Det fremsatte lovforslag svarer med enkelte redaktionelle ændringer ogpræciseringer til det lovforslag, der blev sendt i høring.
Side 3(6)

Bilag 1

Udkast til lovforslag blev den 15. februar 2012 sendt i høring hos:

AdvokatsamfundetArriva SkandinavienA/S Hads-Ning Herreders JernbaneBATBrancheforeningen Dansk Kollektiv TrafikCFL cargo Danmark ApsDanmarks NaturfredningsforeningDansk Cyklist ForbundDansk ErhvervDanske HandicaporganisationerDansk Handicap ForbundDansk JernbaneforbundDansk LedningsejerforumDanske RegionerDansk SkovforeningDanske SpeditørerDB Schenker Rail Scandinavia A/SDI TransportDONG EnergyDSBDSB ØresundDSB S-tog A/SEnerginet.dk
Side 4(6)
Fredningsnævnet for Sydjylland, sydlig delFredningsnævnet for Sydjylland, nordlig delFriluftsrådetHaderslev KommuneHavarikommissionen for Civil Luftfart og JernbaneHector Rail ABHK Trafik & JernbaneHovedstadens Lokalbaner A/SJernbanernes ArbejdsgiverforeningKolding KommuneKommunernes LandsforeningLemvigbanenLokalbanen A/SMetroselskabetMetro Service A/SMidtjyske JernbanerMidttrafikMoviaMuseum Sønderjylland – Arkæologi HaderslevMuseet på SønderskovMuseet på KoldinghusNEG Niebüll GmbHNOAH-trafikNOBNordjyske Jernbaner A/S
Side 5(6)
Nordjyllands TrafikselskabRegionstog (Lollandsbanen)Regionstog (Vestsjællands Lokalbaner)Regionstog (Østbanen)Region SyddanmarkRådet for Bæredygtig TrafikSund & BæltSydtrafikTeknologisk InstitutTransport & Service HandelTx LogistikVestbanen A/S ved ArrivaVejen KommuneØresundsbro Konsortiet
Side 6(6)