Transportudvalget 2011-12
L 134
Offentligt
1108763_0001.png
1108763_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
24. april 20122011-2731
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 134 - Forslag til lov om ændring af lov om udbygning af bane-strækningen mellem Vamdrup og Padborg. (Udbygning af banestrækningenmellem Vamdrup og Vojens), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 2:

Ministeren bedes gøre rede for, i hvilket omfang det vil være muligt at omlæggegodstogstrafikken via Bramming-Tønder og videre til Nieböll, mens sporetVamdrup-Vojens spærres.

Svar:

Banedanmark har oplyst følgende:Banedanmark har i forbindelse med planlægning af dobbeltsporet i Sønderjyl-land undersøgt muligheden for alternative godsruter via Esbjerg-Tønder-Niebüll. Fra Niebüll kan køres via Husum og herfra er der to alternative ruterenten via Rendsburg eller via Itzehoe.For at undersøge mulighederne for at køre gods via denne strækning har Ba-nedanmark taget officiel kontakt til DB Netz’ hovedkontoret i Frankfurt og af-holdt møder med chefen for koordinering af Drift og Anlæg. DB Netz er Tys-klands infrastrukturforvalter og er ansvarlig for det tyske jernbanenet. DB Netzer datterselskab af DB-koncernen og har ansvaret for ca. 35.000 igangværendestørre og mindre infrastrukturarbejder på det tyske jernbanenet. DB-koncer-nen er et statsejet tysk anlægsselskab og er dermed styret af en selvstændig be-styrelse.Afdelingen Drift og Anlæg har de nødvendige kompetencer til at foretage nød-vendige omdisponeringer af disse infrastrukturarbejder og varetager i øvrigtkoordinering på overordnet plan med Tysklands øvrige nabolande.DB Netz har været imødekommende og konstruktive over for det danske behovfor i en kortere periode at køre gods via Tønder-Niebüll og har undersøgt mu-lighederne herfor. DB Netz har en grundlæggende interesse i at større sporar-bejder så tæt på landegrænsen koordineres og optimeres på en måde så trafika-le gener i Tyskland minimeres. DB Netz holder i øvrigt løbende møder med Ba-
nedanmark og den svenske pendant Trafikverket, for bla. at sikre bedst muligkoordinering af den grænseoverskridende trafik.DB Netz har på baggrund af vores møde i Frankfurt d. 4. februar 2012 oplyst, atder desværre ikke er ledig kapacitet på strækningen om dagen, men at der vilvære mulighed for at køre gods om natten.DB Netz har oplyst, at kapaciteten om natten er op til 8 godstog (med reduceretvægt) i alt i begge retninger. Dette svarer til at ca. 10-20 pct. af den nuværendegodstransport mellem Tyskland og Danmark kan køres via Tønder-Niebüll. Så-ledes er en løsning med en omdirigering af godstog via Tønder-Niebüll ikke til-strækkelig til at kunne håndtere de nuværende godsmængder mellem Danmarkog Tyskland.En væsentlig yderligere begrænsning for kapaciteten via Tønder-Niebüll er, atmaksimal vægten for godstog på denne strækning er 955 ton per godstog, hvil-ket svarer til halvdelen af et ”normalt” godstog. Den ”blå rute” er problematiskat befare mellem Husum og Jübek grundet krav om lavere akseltryk . Denbruges primært til lokaltrafik med mindre tog i ”Lint”-størrelse. Derimod er ru-ten mellem Husum og Elmshorn generelt anvendelig , men netop her lig-gerbegrænsningen på 955 ton på en bro ved Itzehoe. Dette medfører behov for fle-re lokomotiver, når der kun kan være halvdelen af godsmængder pr. lokomotiv.Strækningen mellem Hamborg og København er elektrificeret, således det ermuligt at køre alt transitgods på bane med el-lokomotiver fra Hamborg, gen-nem Danmark til Sverige og retur.Ingen af ruterne er elektrificeret og det vil derfor være forbundet med ekstraomkostninger, forøget transporttid og ændringer i logistik-forhold for godso-peratørerne, at køre via Tønder-Niebüll. Det er vurderingen, at der skal anskaf-fes i størrelsesordenen 10-15 diesellokomotiver til at klare denne omlægning itrafikken i anlægsperioden.Med venlig hilsen
Side 2/2
Henrik Dam Kristensen