Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 135 , L 135 A , L 135 B
Offentligt
1112962_0001.png
1112962_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. maj 20122012-86
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål 1vedrørende L 135 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov ombuskørsel (Forenkling af tilladelseskravet til gods- og buskørsel, kontrol medløn- og arbejdsvilkår for chauffører, ændring af Vejtransportrådetssammensætning og opgaver, mulighed for tilbageholdelse af motorkøretøjerm.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål 1:

Mener ministeren, at forslaget om det nye Overenskomstnævn igodskørselsloven er lovligt i henhold til Menneskerettighedskommissionensartikel 6?

Svar:

Jeg har bedt Justitsministeriet om et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet.Justitsministeriet har oplyst mig følgende:”Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 6 vedrørerretten til retfærdig rettergang inden for en rimelig frist for en uafhængig ogupartisk domstol. Det følger af artikel 6, stk. 1, at bestemmelsen finderanvendelse, ”når der træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerligerettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage for enforbrydelse”.Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. punkt 4.2.2, atOverenskomstnævnet skal afgive udtalelse til transportministeren om, hvorvidtbestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i de pågældendekollektive overenskomster er fulgt. Udtalelsen indgår i transportministerensafgørelse af, om der er tilstrækkeligt grundlag for at agere overforvirksomheden, f.eks. i form af en advarsel eller tilbagekaldelse afvirksomhedens tilladelser.Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis, atorganer, der ikke har til opgave at afgøre en sag, men alene at undersøge,indstille mv., ikke er omfattet af de krav, der gælder efter EMRK artikel 6, jf.
f.eks. Saunders mod Storbritannien, dom af 17. december 1996, pr. 67. På denbaggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåede ordning,hvorefter Overenskomstnævnet afgiver udtalelse til transportministeren om,hvorvidt bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører i depågældende kollektive overenskomster er fulgt, og hvor transportministerenherefter træffer afgørelse, ikke omfattes af anvendelsesområdet for EMRKartikel 6.Det bemærkes, at transportministerens afgørelse vil kunne indbringes fordomstolene, jf. grundlovens § 63, i hvilket tilfælde EMRK artikel 6 vil findeanvendelse.Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen