Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1114740_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. maj 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om of-fentlige veje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af ud-dannelsessteder m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 41 :

Når det i svar nr. 22 hedder, at "jernbanevirksomhederne får en velfungerendesikkerhedsmyndighed" til gengæld for de afgifter, der planlægges opkrævet, be-des ministeren gøre rede for, hvorvidt der ikke allerede i dag findes en sådan,samt på hvilken måde den nuværende sikkerhedsmyndighed vil adskille sig fraden fremtidige gebyrfinansierede sikkerhedsmyndighed

Svar:

Der har fra den 1. januar 2012 ikke været bevilling på finansloven til at finansi-ere Trafikstyrelsens arbejde som jernbanesikkerhedsmyndighed (tilsyn, til-ladelser og godkendelser m.v.), idet den tidligere regering alene havde afsat enmidlertidig bevilling, der dækkede perioden 2008 til og med 2011. Trafiksty-relsen finansierer pt. arbejdet via styrelsens opsparing. Hvis der ikke tilføres nyfinansiering, vil der i løbet af 2012 mangle midler til sikkerhedsarbejdet på jer-nbaneområdet svarende til ca. 23 mio. kr. årligt, herunder til godkendelse afnye store infrastrukturprojekter, togmateriel samt gennemførelse af myndig-hedstilsyn.Indførelsen af de nye gebyrer og afgifter vedrørende jernbanesikkerhed skaldermed sikre, at sikkerhedsmyndigheden kan fortsætte sine arbejdsopgaver påområdet.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen