Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1111849_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
27. april 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L136 -Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offent-lige veje. (Afgifter,gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddan-nelsesstederm.v.).,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).

Spørgsmål nr. 24 :

Ministeren bedes oplyse lovforslagets økonomiske konsekvenser i form af anslåetårlig meromkostning for de enkelte jernbanevirksomheder, herunder Arriva,DSB, DB Schenker, lokalbaner osv.?

Svar:

Jeg skal henvise til mit svar på spørgsmål 1.Herudover kan jeg oplyse, at i forhold til de gebyrer og afgifter på i alt ca. 23mio. kr., der skal finansiere Trafikstyrelsens arbejde som jernbanesik-kerhedsmyndighed, er det Trafikstyrelsens skøn, at Banedanmark skal finansi-ere ca. 40 pct. DSB (inkl. DSB First) skønnes at skulle finansiere ca. 30 pct.,mens øvrige jernbaneaktører (inkl. private leverandører som Ansaldo Breda ogSiemens) finansierer ca. 20 pct. og privatbanerne ca. 10 pct.Størrelsen af de forskellige aktørers gebyr- og afgiftsbetaling er behæftet mednogen usikkerhed, da det vil afhænge af deres aktivitetsniveau (antal kørte tog-km og antal godkendelser mv.), hvorfor det ikke er muligt for Trafikstyrelsen atspecificere tallet yderligere.I forhold til finansiering af Jernbanenævnet forventes DSB (inkl. DSB First) atskulle betale ca. 75 pct. af de samlede gebyrindtægter på 4 mio. kr., øvrige jern-baneaktører (Arriva, DB Schenker, Hector Rail og SJ) vil skulle bidrage medknap 25 pct. og privatbanerne under 1 pct. af udgifterne.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen