Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1114731_0001.png
1114731_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
3. maj 20122011-498
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. april 2012 stillet mig følgende spørgsmålvedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om of-fentlige veje (Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af ud-dannelsessteder m.v.)., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Henning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 33 :

I svar nr. 3 oplyser Trafikstyrelsen, at man forventer at bruge et halvt årsværkpå at administrere den nye gebyrordning. Hvordan harmonerer det med DSBsoplysning i høringssvaret om, at ordningen vil koste 5-7 årsværk at administre-re?

Svar:

Trafikstyrelsen vil i forbindelse med administrationen af de nye gebyrer og af-gifter i videst mulig omfang genbruge eksisterende løsninger fra luftfartsområ-det og dermed minimere ressourceforbruget. Trafikstyrelsen estimerer, at dervil blive anvendt under et halvt årsværk samlet set på at administrere de nyegebyrer og afgifter.Det skal i den forbindelse bemærkes, at Trafikstyrelsen allerede besidder langtstørstedelen af de oplysninger, der anvendes i forbindelse med fakturering afgebyrer og afgifter. Fx er det allerede et lovkrav, at virksomhederne en gang år-ligt oplyser Trafikstyrelsen om antallet af kørte tog-km til brug for styrelsenshændelsesdatabase. Det er de selv samme oplysninger, der anvendes til atopkræve afgiften hos jernbanebranchen.Jeg læser i øvrigt DSB´s høringssvar således, at DSB vurderer, at deres andel afgebyrerne vil kunne finansiere 5-7 årsværk til udøvelse af tilsyn med DSB ogaltså ikke hvor mange årsværk, der skal bruges på at administrere afgifts- oggebyrordningen. Jeg er ikke bekendt med, hvilke forudsætninger DSB´s vur-dering bygger på.
Med venlig hilsen
Henrik Dam KristensenSide 2/2