Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 Bilag 12, L 136 A Bilag 12, L 136 B Bilag 12
Offentligt
1133555_0001.png
1133555_0002.png
1133555_0003.png
1133555_0004.png
1133555_0005.png
1133555_0006.png
Til lovforslag nr.L 136
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 8. juni 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje(Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 omdeling af lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 2, 5 og 6. Transportministerenhar stillet ændringsforslag nr. 3, 4, 7 og 8.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 23. januar2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 177.Den 28. marts 2012 sendte transportministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Rådet for Bæredygtig Trafik.Transportministeren har over for udvalget kommenteretden skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 41 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, EL og SF) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Mindre-tallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedta-gelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) vil stemmefor ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget. Min-dretallet indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedta-gelsemed de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstillerdet under B nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behand-ling. Mindretallet vil stemme for det under nr. 8 stillede æn-dringsforslag.Venstres medlemmer af udvalget er imod den foreslåedeforøgelse af afgifter og gebyrer, der vil medføre øgede om-kostninger for jernbanevirksomhederne på mere end 20 mio.kr. om året. I stedet bør der i forbindelse med finanslovenstilblivelse prioriteres og afsættes de fornødne midler til atdække udgifterne i forbindelse med jernbanesikkerhedsar-bejde og Jernbanenævnet.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etflertal(det øvrige udvalg):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lovom offentlige veje (Internationale vedtagelser, godkendelse
AX014242
2
af uddannelsessteder m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-13, 15-17og 20, § 2 og § 3, stk. 1 og 2.B.»Forslag til lov om ændring af lov om jernbane (Afgifterog gebyrer)« omfattende § 1, nr. 14, 18 og 19, og § 3, stk. 1og 3.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte lovforslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af etflertal(det øvrige ud-valg):2)I det undernr. 5foreslåede§ 6, stk. 3,udgår3. pkt.[Muligheden for at opkræve gebyr for godkendelse af ud-dannelsessteder udgår]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:3)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 21 j, stk. 1,ændres »§ 21 i, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 21i, stk. 1, nr. 1-5«.«[Konsekvensændring]4)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 21 l, stk. 6,ændres »§ 6, stk. 3« til: »§ 6, stk. 5« og»§ 21 i, stk. 1, nr. 3« til: »§ 21 i, stk. 1, nr. 4«.«[Konsekvensændring]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etflertal(det øvrige ud-valg):5)Nr. 15udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]6)Nr. 16udgår.[Muligheden for, at internationale vedtagelser på engelskskal være gældende, uanset at de ikke foreligger på dansk,udgår]Aftransportministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 37)Stk. 1affattes således:
»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.«[Udskudt ikrafttræden]cÆndringsforslag til det under B nævnte lovforslagTil § 38)Stk. 1affattes således:»Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.«[Udskudt ikrafttræden]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgs-målet om afgifter og gebyrer for inspektioner og tilsyn til etselvstændigt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for atstemme for den resterende del af det hidtidige lovforslag ve-drørende internationale vedtagelser, godkendelse af uddan-nelsessteder m.v., mens Venstre vil stemme imod lovforsla-get om øgede afgifter og gebyrer.Til nr. 2Med ændringsforslaget ønsker Enhedslisten, at mulighe-den for at opkræve gebyr for godkendelse af uddannelsesste-der for lokomotivførere udgår.Til nr. 3 og 4Ændringsforslagene skyldes, at der, som følge af L 136er stykker i enkelte paragraffer, der rykker sig. Det betyder,at henvisninger til disse stykker, der findes andre steder i lo-ven, kommer til at henvise til et forkert stykke, hvis ikkedisse ændringsforslag stilles. Der er altså alene tale om tek-niske ændringer uden materielt indhold.Til nr. 5 og 6Med ændringsforslag nr. 6 ønsker Enhedslisten at sikre,at internationale vedtagelser på engelsk inden for lovensområde kun er gældende, hvis disse foreligger i en danskoversættelse. Ændringsforslag nr. 5 er en konsekvens af æn-dringsforslag nr. 6.Til nr. 7 og 8Med ændringsforslagene foreslås ikrafttrædelsestids-punktet ændret.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
3
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 136Bilagsnr.1234567891011TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/4-12 fra Rådet for Bæredygtig TrafikÆndringsforslag, fra transportministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra transportministeren4. udkast til betænkning5. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136Spm.nr.1TitelSpm. om de forventede samlede indtægter i forbindelse med indførel-sen af nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en procentandel af udgifterne i Trafikstyrelsen ogJernbanenævnet m.fl. der forventes dækket af de nye gebyrer og afgif-ter, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange årsværk det vil koste at administrere de nye ge-byrer, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste privatba-nerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste DSB, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville forøge statensbidrag til DUT-midlerne, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvori forøgelsen af den service består, som Trafikstyrelsenog Jernbanenævnet m.fl. yder som følge af indførelsen af de nye geby-rer, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der er andre lande, der opererer med lige så mangegebyrer på jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om det er hensigtsmæssigt, at en lille privatbane med måske30-70 ansatte skal betale det samme i gebyrer og afgifter som langtstørre jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke nye fælleseuropæiske regler på jernbaneområdet dervil blive indført i de kommende år, til transportministeren, og ministe-rens svar herpå
2
3456
7
8
9
10
5
11
12
13
14
15161718
19
20
21
22
2324
2526
27
Spm. om, hvilke erfaringer der har været i andre lande med egenkon-trol inden for jernbanesektoren, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke anke- og klagemuligheder der vil blive etableret iforbindelse med indførelsen af de nye gebyrer og afgifter, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget DSB har reducret udgifterne til eksterne konsu-lenter i 2010 og i 2011, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor der udelukkende opkræves gebyrer og afgifter påjernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbilvogn-mænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de nye gebyrer, som Banedanmarkselv skal bære, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke erhvervsuddannelser der skal betale gebyrer for atblive godkendt, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en arbejdsgruppe, der tager sig af at sikkerhedsvurdere over-kørslerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en handlingsplan for, hvilke overkørsler der skal nedlægges,og hvilke der skal sikres på anden vis, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilke EU-lande der anvender internationale vedtagelser påengelsk i stedet for landets eget sprog, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorvidt der er opbakning i ministerrådet, Europa-Kommis-sionen og i Parlamentet til at anvende internationale vedtagelser på en-gelsk, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad argumentet er for, at der fremover skal opkræves bru-gerbetaling for tilsyn med jernbaneområdet og drift af Jernbanenæv-net, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken merværdi jernbanevirksomhederne får for de afgif-ter, der planlægges opkrævet, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stort det anslåede samlede provenu fra de nye afgifterog gebyrer er, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse lovforslagets økonomiske konsekven-ser i form af anslået årlig meromkostning for de enkelte jernbanevirk-somheder, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt ministeren mener at de nye afgifter vil få forbilletpriserne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken effekt ministeren mener at de nye afgifter vil få forgodstransporten på jernbane, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at veteranbaner og museumstog ik-ke rammes af de nye afgifter, til transportministeren, og ministerenssvar herpå
6
28
29
30
31
32
33
34
35
3637
38
39
40
41
Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et æn-dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om lovforslaget åbner mulighed for at fastsætte optagelseskrite-rier for uddannelsen til lokofører, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for lovforslagets økonomiske konse-kvenser for veteranbanedriften, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-12 fra Rå-det for Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om uddybning af svar nr. 1 og 8, hvor det fremgår, at »uden-landske jernbanevirksomheder vil kunne spare penge ved at bruge dendanske sikkerhedsmyndighed til at opnå godkendelser, som er gebyr-belagte i deres hjemland«, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, at man forventer at bruge et halvt årsværk på at administrereden nye gebyrordning, til transportministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvorfor der ikke blev afsat midler på finansloven for 2012til Trafikstyrelsen m.fl., til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer og afgifter vil forøge statens ud-gifter til DUT-midler til Danske Regioner, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om der vil ske en serviceforringelse, såfremt der ikke indføresgebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder det hensigtsmæssigt at drage sammenlig-ninger mellem de gebyrer, der findes på post- og luftfartsområdet, ogde gebyrer, der tænkes indført på jernbaneområdet, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der næsten udelukkende opkræves gebyrer og afgif-ter på jernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbil-vognmænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at »de nye gebyrer og afgifter vil således ikke blive væltetover på infrastrukturafgifterne (baneafgifter)«, og betydningen af dettefor Banedanmark, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke »specifikke tekniske regler, standarder eller normer«der ikke vil blive oversat til dansk, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorvidt der ikke allerede i dag findes en velfungerende sik-kerhedsmyndighed, samt på hvilken måde den vil adskille sig fra denfremtidige gebyrfinansierede sikkerhedsmyndighed, til transportmini-steren, og ministerens svar herpå