Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12, Transportudvalget 2011-12
L 136 Bilag 6, L 136 A Bilag 6, L 136 B Bilag 6
Offentligt
1113866_0001.png
1113866_0002.png
1113866_0003.png
1113866_0004.png
1113866_0005.png
Til lovforslag nr.L 136
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 30. april 2012
1. Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lov om offentlige veje.(Afgifter, gebyrer, internationale vedtagelser, godkendelse af uddannelsessteder m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1 ÆndringsforslagVenstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 1 om deling af lovforslaget og Transportministerenhar stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. marts 2012 og var til 1.behandling den 11. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 23. januar2012 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 177.Den 28. marts 2012 sendte transportministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra:Rådet for Bæredygtig TrafikTransportministeren har over for udvalget [kommenteretden skriftlige henvendelser til udvalget. ]DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:<Deputationer>SpørgsmålUdvalget har stillet 41 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4 Ændringsforslag med bemærkningeraÆndringsforslag om deling af lovforslagetAf etmindretal(V), tiltrådt af <>1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lovom offentlige veje. (Internationale vedtagelser, godkendelseaf uddannelsessteder m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-13, 15-17og 20, § 2 og § 3, stk. 1 og 2.B.»Forslag til lov om ændring af lov om jernbane og lovom offentlige veje. (Afgifter og gebyrer)« omfattende § 1,nr. 14, 18 og 19 og § 3, stk. 1 og 3.[Forslag om deling af lovforslaget]
DokumentIdJournalnummer
2
Aftransportministeren,tiltrådt af <>:Til § 12)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 21 j, stk. 1,ændres »§ 21 i, stk. 1, nr. 1-4« til: »§ 21i, stk. 1, nr. 1-5«.«[Konsekvensændring]3)Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 21 l, stk. 6,ændres »§ 6, stk. 3« til: »§ 6, stk. 5« og»§ 21 i, stk. 1, nr. 3« til: »§ 21 i, stk. 1, nr. 4«.«[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre at udskille spørgs-målet om afgifter og gebyrer for inspektioner og tilsyn til et
selvstændigt lovforslag. Det giver Venstre mulighed for atstemme for den resterende del af det hidtidige lovforslagvedrørende internationale vedtagelser, godkendelse af ud-dannelsessteder m.v., mens Venstre vil stemme imod lovfor-slaget om øgede afgifter og gebyrer.Til nr. 2 og 3Ændringsforslagene er udarbejdet efter ønske fra Folke-tingets Lovsekretariat, fordi der, som følge af L 136 er styk-ker i enkelte paragraffer, der rykker sig. Det betyder, at hen-visninger til disse stykker, der findes andre steder i loven,kommertil at henvise til et forkert stykke, hvis ikke dette forslagstilles. Der er altsåalene tale om en teknisk ændring uden materielt indhold
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 136Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af fra 18/4-12 fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 136Spm.nr.1TitelSpm. om de forventede samlede indtægter i forbindelse med indførel-sen af nye gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en procentandel af udgifterne i Trafikstyrelsen,Jernbane-nævnet m.fl., der forventes dækket af de nye gebyrer og af-gifter, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange årsværk det vil koste at administrere de nye ge-byrer, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste privatba-nerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville koste DSB, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer forventes at ville forøge statensbidrag til DUT-midlerne, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvori forøgelsen af den service, som Trafikstyrelsen, Jern-banenævnet m.fl. yder, består som følge af indførelsen af de nye geby-rer, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorvidt der er andre lande, der opererer med lige så mangegebyrer på jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om det ervhensigtsmæssigt, at en lille privatbane med måske30-70 ansatte skal betale det samme i gebyrer og afgifter, som langtstørre jernbanevirksomheder, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke nye fælleseuropæiske regler på jernbaneområdet, dervil blive indført i de kommende år, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke erfaringer der har været i andre lande med egenkon-trol indenfor jernbanesektoren, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke anke- og klagemuligheder, der vil blive etableret iforbindelse med indførelsen af de nye gebyrer og afgifter, til trans-portministeren, og ministerens svar herpå
2
3456
7
8
9
10
11
12
4
13
14
1516
1718
19
20
21
22
2324
2526
27
28
29
Spm. om, hvor meget DSB har reduceret udgifterne til eksterne konsu-lenter i 2010 og i 2011, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor der udelukkende opkræves gebyrer og afgifter påjernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbilvogn-mænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de nye gebyrer, som Banedanmarkselv skal bære, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at gøre rede for, hvilke erhvervsuddannelser hvor der skalbetales gebyrer for at blive godkendt, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om en arbejdsgruppe, der tager sig af at sikkerhedsvurdere over-kørslerne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en handlingsplan for, hvilke overkørsler der skal nedlægges,og hvilke der skal sikres på anden vis, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvilke EU-lande, der anvender internationale vedtagelser påengelsk i stedet for landets eget sprog, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvorvidt der er opbakning i ministerrådet, EU-Kommissio-nen og i Parlamentet til at anvende internationale vedtagelser på en-gelsk, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvad er argumentet for, at der fremover skal opkræves bru-gerbetaling for tilsyn med jernbaneområdet og drift af Jernbanenæv-net, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilken merværdi får jernbanevirksomhederne for de afgif-ter, der planlægges opkrævet, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om hvor stort er det anslåede samlede provenu fra de nye afgif-ter og gebyrer, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse lovforslagets økonomiske konsekven-ser i form af anslået årlig meromkostning for de enkelte jernbanevirk-somheder, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilken effekt mener ministeren, at de nye afgifter vil få forbilletpriserne, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om hvilken effekt mener ministeren, at de nye afgifter vil få forgodstransporten på jernbane, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at veteranbaner og museumstog ik-ke rammes af de nye afgifter, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministeren vil yde teknisk bistand til udformning af et æn-dringsforslag, som opdeler lovforslaget i to lovforslag, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslaget åbner mulighed for, at fastsætte optagelseskrite-rier for uddannelsen til lokofører, til transportministeren, og ministe-rens svar herpå
5
30
31
32
33
3435
36
37
38
39
40
41
Spm. om ministeren vil redegøre for lovforslagets økonomiske konse-kvenser for veteranbanedriften, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/4-12 fra Rå-det for Bæredygtig Trafik, til transportministeren , og ministerens svarherpåSpm. om, i svar nr. 1 og 8 hedder det, at "udenlandske jernbanevirk-somheder vil kunne spare penge ved at bruge den danske sikkerheds-myndighed til at opnå godkendelser, som er gebyrbelagte i dereshjemland". Der bedes gjort rede for, hvorvidt dette er en realistiskiagttagelse set i relation til forskellig strømstyrke, afstande, ventetidpå at få tildelt kanaler til de udenlandske jernbanevirksomheder, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at man forventer at bruge et halvt årsværk på at administrereden nye gebyrordning. Hvordan harmonerer det med DSBs oplysningi høringssvaret om, at ordningen vil koste 5-7 årsværk at administrere,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke blev afsat midler i Finansloven for 2012 tilTrafikstyrelsen m.fl., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget de nye gebyrer og afgifter vil forøge statens ud-gifter til DUT-midler til Danske Regioner, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, der vil ske en serviceforringelse, såfremt der ikke gennem-føres de gebyrer og afgifter, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, ministeren finder, det er hensigtsmæssigt i flere svar, der re-laterer til L 136, at drage sammenligninger mellem de gebyrer, derfindes på post- og luftfartsområdet, og de gebyrer, der tænkes indførtpå jernbaneområdet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor der næsten udelukkende opkræves gebyrer og afgif-ter på jernbaneområdet, men ikke i samme omfang hos bus- og lastbil-vognmænd for inspektion og tilsyn, til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, at "de nye gebyrer og afgifter vil således ikke blive væltetover på infrastrukturafgifterne (baneafgifter)", betyder dette da, at Ba-nedanmark så er nødsaget til at finde penge i sit almindelige regnskab,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke "specifikke tekniske regler, standarder eller normer",der ikke vil blive oversat til dansk, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, Når det i svar nr. 22 hedder, at "jernbanevirksomhederne fåren velfungerende sikkerhedsmyndighed" til gengæld for de afgifter,der planlægges opkrævet, bedes ministeren gøre rede for, hvorvidt derikke allerede i dag findes en sådan, samt på hvilken måde den nuvæ-rende sikkerhedsmyndighed vil adskille sig fra den fremtidige gebyrfi-nansierede sikkerhedsmyndighed, til transportministeren, og ministe-rens svar herpå