Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2011-12
L 137 Bilag 4
Offentligt
1117134_0001.png
1117134_0002.png
1117134_0003.png
1117134_0004.png
1117134_0005.png
1117134_0006.png
Til lovforslag nr.L 137
Folketinget 2011-12
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 0. maj 2012
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om investeringsforeninger m.v., lov omfinansiel virksomhed, skattekontrolloven, aktieavancebeskatningsloven ogkursgevinstloven(Indførelse af værdipapirfonde og selskaber for investering med kapital der er variabel (SIKAV’er)[af erhvervs- og vækstministeren (Ole Sohn)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 18 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 29. marts 2012 og var til 1.behandling den 19. april 2012. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den3. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del– bilag 33. Den 29. marts 2012 sendte erhvervs- og vækst-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)I den undernr. 5foreslåede ændring ændres »§138,stk. 3,og to steder i§ 138, stk. 1«til: »to steder i§ 138, stk.1 og 3«.[Korrektion]2)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:»01.I § 3, stk. 1, nr. 22, litra b, ændres »§ 10, stk. 3« til: »§10, stk. 5«.«[Konsekvensrettelse]3)I den undernr. 7foreslåede ændring udgår », og »ma-sterfeederstruktur«ændres til: »master-feeder-struk-tur««.[Sproglig korrektion]
DokumentIdJournalnummer
2
4)Efter nr. 54 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 24, stk. 1, 1. pkt.,ændres »eller et medlem« til: »el-ler en investor«.«[Konsekvensrettelse]5)Den undernr. 59foreslåede ændring affattes således:»59.I§ 25, stk. 6, § 55, stk. 1, 1. pkt.,og§ 188, stk. 1,æn-dres »et medlem« til: »en investor«.«[Konsekvensrettelse]6)Nr. 130udgår.[Korrektion]7)I den undernr. 143foreslåede ændring udgår », og»master-feeder-struktur« ændres til: »master-feeder-struk-tur««.[Sproglig korrektion]8)Efter nr. 177 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 106, stk. 6, 1. pkt.,ændres »medlemmerne af« til:»investorerne i«.«[Konsekvensrettelse]9)Nr. 188, 212 og 213udgår.[Sproglig korrektion]10)Nr. 250affattes således:»250.I§ 221, stk. 1, 1. pkt.,ændres »§ 4, stk. 1-5« til: »§ 4,stk. 1-9«, »§ 10, stk. 5« til: »§ 10, stk. 7«, »§ 35, stk. 1-4«til: »§ 35, stk. 1-5« og »§ 91, stk. 3 og 5« til: »§ 91, stk. 3 og6«.«[Konsekvensrettelse]11)I den undernr. 252foreslåede ændring ændres »§ 44,stk. 1 og 2,« til: »§ 44, stk. 1-3,«.[Konsekvensrettelse]Til § 212)I den undernr. 9foreslåede§ 98ændres istk. 1, 1.pkt.,ogstk. 2, 1. pkt.,»UCITS, specialforeninger og hedge-foreninger« til: » UCITS, specialforeninger, hedgeforenin-ger, godkendte fåmandsforeninger, professionelle forenin-ger, ikkegodkendte fåmandsforeninger, investorer i andrekollektive investeringsordninger, jf. § 195 i lov om investe-ringsforeninger m.v., og investorer med hvem investerings-forvaltningsselskabet har indgået en aftale om skønsmæssigporteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 4, jf. § 10, stk. 2«.[Præcisering af anvendelsesområdet for bestemmelsen]13)I den undernr. 9foreslåede§ 98indsættes som nytstk. 3:»Stk. 3.Når et investeringsforvaltningsselskab alene ad-ministrerer investeringsforeninger, SIKAV’er, specialfor-eninger, hedgeforeninger, godkendte fåmandsforeninger ogprofessionelle foreninger, som ejer selskabet, jf. § 17, stk. 1,
i lov om investeringsforeninger m.v., er selskabet undtagetfra kravet i stk. 1 om at etablere et investorforum, såfremtmindst ét medlem af den eller de administrerede foreningersog SIKAV’ers bestyrelser vælges som medlem af investe-ringsforvaltningsselskabets bestyrelse.«[Indsættelse af undtagelsesbestemmelse med henblik på atundgå dobbeltinvestorrepræsentation i investeringsforvalt-ningsselskabets bestyrelse]14)I den undernr. 20foreslåede§ 106, stk. 1 og 2,æn-dres istk. 2, nr. 7,», hedgeforenings eller fåmandsfor-enings« til: »eller hedgeforenings«.[Indskrænkning af de af bestemmelsen omfattede forenin-ger]15)I den undernr. 22foreslåede ændring ændres », »for-eninger« ændres til: »enheder« og »masterfeederstrukturen«ændres til: »master-feeder-strukturen« til: »og »foreninger«ændres til: »enheder««.[Sproglig korrektion]16)Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 107, 2. pkt.,ændres »foreningens« til: »den danskeUCITS’, specialforenings, hedgeforenings, godkendte få-mandsforenings eller professionelle forenings« og to stederændres »foreningen« til »den danske UCITS, specialfor-ening, hedgeforening, godkendte fåmandsforening eller pro-fessionelle forening«.«[Konsekvensrettelse]17)Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 350, stk. 1, nr. 1,ændres »investeringsforeninger-nes« til: »de danske UCITS’«.«[Konsekvensrettelse]Til § 618)§ 6affattes således:»§ 6Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 2, nr. 9, træder i kraft den 1. januar 2013.«[Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for så vidt angår §2, nr. 9]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en korrektion, idet »medlemmer« fejlag-tigt kun var ændret til »investorer« ét sted i § 138, stk. 3.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af denforslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 24.
3
Til nr. 3Der er tale om en sproglig korrektion, idet »master-fee-der-struktur« fejlagtigt er forslået ændret til »masterfeeders-truktur«.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensrettelse, idet det fejlagtigt erforeslået at ændre »et medlem« til »en investor« to steder iden gældende § 24, stk. 1, 1. pkt., i lov om investeringsfor-eninger m.v., i stedet for rettelig ét sted i bestemmelsen.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af denændring, som foreslås i ændringsforslag nr. 4.Til nr. 6Der er alene tale om en korrektion, idet de foreslåede § 1,nr. 54, og § 1, nr. 130, begge ændrer § 79, stk. 7, og stk. 10,1. pkt. Det foreslås derfor, at nr. 130 udgår.Til nr. 7Der er tale om en sproglig korrektion, idet »master-fee-der-struktur« fejlagtigt er forslået ændret til »masterfeeders-truktur«.Til nr. 8Der er tale om en konsekvensrettelse, idet »medlemmer-ne af« fejlagtigt ikke er foreslået ændret til »investorerne i«.Til nr. 9Der er tale om en sproglig korrektion, idet »master-fee-der-struktur« og »master-feeder-strukturer« fejlagtigt er for-slået ændret til henholdsvis »masterfeederstruktur« og »ma-sterfeederstrukturer«.Til nr. 10Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af de æn-dringer, som foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 24 og 71.Til nr. 11Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af denændring, som forslås ved lovforslagets § 1, nr. 90.Til nr. 12Det foreslås at ændre § 98, stk. 1 og 2, i lov om finansielvirksomhed således, at det bliver tydeliggjort, at bestemmel-sen omfatter UCITS og non-UCITS m.v. Bestemmelsen om-fatter således ikke kun UCITS, specialforeninger og hedge-foreninger, men tillige godkendte fåmandsforeninger, pro-fessionelle foreninger, ikkegodkendte fåmandsforeninger,investorer i andre kollektive investeringsordninger, jf. § 195i lov om investeringsforeninger m.v., og investorer medhvem investeringsforvaltningsselskabet har indgået en aftaleom skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 4,jf. § 10, stk. 2. Det foreslås dermed, at investorerne i disseforeninger m.v., som et investeringsforvaltningsselskab ad-ministrerer, skal have mulighed for, i form af et investorfo-rum – der kan etableres enten fysisk eller elektronisk – atvælge én investorrepræsentant til investeringsforvaltnings-
selskabets bestyrelse. Ikkegodkendte fåmandsforeninger erforeninger, med få og ofte kun et medlem, som har valgt atinvestere i en fåmandsforening som alternativ til skønsmæs-sig porteføljepleje. Ikkegodkendte fåmandsforeninger skalikke godkendes af Finanstilsynet og er ikke under tilsyn. Ik-kegodkendte fåmandsforeninger skal registreres i Erhvervs-styrelsen med hjemmel i § 224 i lov om investeringsforenin-ger m.v., der blev indført med lov nr. 456 af 19. maj 2011om investeringsforeninger m.v. Alle investorerne vælgersammen én investorrepræsentant.Med den foreslåede præcisering af § 98, stk. 1, sikres det,at alle investorer med formue forvaltet i et investeringsfor-valtningsselskab får samme ret til sammen at vælge ét med-lem af bestyrelsen for investeringsforvaltningsselskabet. Debestyrelsesmedlemmer, som investorerne vælger, skal opfyl-de de sædvanlige regler til bestyrelsesmedlemmers erfaringog hæderlighed, jf. § 39 i lov om investeringsforeningerm.v.Som følge af præciseringen af § 98, stk. 1, fastslås det istk. 2, at investeringsforvaltningsselskabets vedtægter skalfastsætte, om investorerne kan stemme i forhold til deres re-lative andel af den formue, som investeringsforvaltningssel-skabet administrerer for UCITS, specialforeninger, hedge-foreninger, godkendte fåmandsforeninger, professionelleforeninger, ikkegodkendte fåmandsforeninger, investorer iandre kollektive investeringsordninger, jf. § 195 i lov om in-vesteringsforeninger m.v., og investorer med hvem investe-ringsforvaltningsselskabet har indgået en aftale om skøns-mæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 4, jf. § 10,stk. 2, eller om hver investor har én stemme uanset det inve-sterede beløb. Stemmer investorerne efter deres relative an-del af formuen, beregnes antallet af stemmer på grundlag afden indre værdi efter den sidst offentliggjorte kurs eller kur-sen på en forud fastlagt dato.Til nr. 13Det foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i § 98 i lov om finan-siel virksomhed med henblik på at undgå dobbelt repræsen-tation i foreningsejede investeringsforvaltningsselskaber.I medfør af § 17, stk. 1, i lov om investeringsforeningerm.v., som foreslås ændret ved lovforslagets § 1, nr. 49, kanen dansk UCITS, specialforening, hedgeforening, professio-nel forening og godkendt fåmandsforening alene eller sam-men med andre danske UCITS m.v. eje et investeringsfor-valtningsselskab, der udelukkende og kun på den eller depågældende danske UCITS’ og foreningers vegne udøveradministrations-, investerings- eller markedsføringsvirksom-hed.Det foreslås at undtage et investeringsforvaltningssel-skab, der ejes af investeringsforeninger, SIKAV’er, special-foreninger, hedgeforeninger, godkendte fåmandsforeningerog professionelle foreninger, fra kravet i stk. 1 om at etable-re et investorforum, såfremt mindst ét medlem af den ellerde pågældende SIKAV’ers og foreningers bestyrelser tilligevælges som medlem af investeringsforvaltningsselskabetsbestyrelse. Forslaget skal ses på baggrund af, at investorernevælger bestyrelsesmedlemmer i foreninger og SIKAV’er tilat varetage deres interesser. Det investorforum, der foreslås i
4
stk. 1, skal derfor kun etableres af investeringsforvaltnings-selskaber, der ejes af foreninger og SIKAV’er, såfremt derikke vælges medlemmer af de administrerede foreningers ogSIKAV’ers bestyrelse til investeringsforvaltningsselskabetsbestyrelse. Forslaget medfører også en vis omkostningsbe-sparelse. Investeringsforvaltningsselskaber, der ejes af dan-ske UCITS kan ikke administrere de i stk. 1 og 2 nævnte ik-ke godkendte fåmandsforeninger, fordi de er et alternativ tilskønsmæssig porteføljepleje, som de nuværende forenings-ejede investeringsforvaltningsselskaber ikke kan få tilladelsetil at udføre. Dette er direktivbestemt.Investeringsforvaltningsselskaber, der også administrererværdipapirfonde, som er ejere eller medejere af selskabet, erikke omfattet af undtagelsen i stk. 3. Det skyldes, at værdi-papirfonde ikke er selvstændige juridiske personer med egenbestyrelse. Investorerne i en værdipapirfond vælger såledesikke en bestyrelse. Værdipapirfonde har ikke egen ledelse,men det er investeringsforvaltningsselskabets bestyrelse ogdirektion, der træffer ledelsesmæssige beslutninger.Til nr. 14Depotselskaber for en forening skal efter § 106, stk. 2, nr.7, i den gældende lov om finansiel virksomhed påse, at for-eningens køb og salg af værdipapirer og afledte finansielleinstrumenter sker i overensstemmelse med § 51 i lov om in-vesteringsforeninger m.v. Bestemmelsen fastsætter, at hand-ler, der gennemføres uden for et reguleret marked, skal gen-nemføres til samme eller en mere fordelagtig pris end den,der omsætningens størrelse taget i betragtning kunne opnåspå det pågældende marked. I forslaget til § 2, nr. 20, gælderreglen også for godkendte fåmandsforeninger. Da § 51 i lovom investeringsforeninger m.v. ikke gælder for godkendte»fåmandsforeninger«, foreslås det, at disse udgår.
Til nr. 15Der er tale om en sproglig korrektion, idet »master-fee-der-strukturen« fejlagtigt er foreslået ændret til »masterfee-derstrukturen«.Til nr. 16Der er tale om en konsekvensrettelse. I § 107 ændres»foreningens« til: »den danske UCITS’, specialforenings,hedgeforenings, godkendte fåmandsforenings eller profes-sionelle forenings« og to steder ændres »foreningen« til»den danske UCITS, specialforening, hedgeforening, god-kendte fåmandsforening eller professionelle forening«. Æn-dringen medfører, at SIKAV’er og værdipapirfonde bliveromfattet af § 107 om depotselskabers ansvar, ligesom inve-steringsforeninger er.Til nr. 17Der er tale om en konsekvensrettelse, idet bestemmelsenudover investeringsforeninger tillige skal omfatte SIKAV’erog værdipapirfonde.Til nr. 18Loven træder i kraft den 1. juli 2012. Det foreslås at ind-sætte en bestemmelse om, at § 98 i lov om finansiel virk-somhed, jf. lovforslagets § 2, nr. 9, først skal træde i kraftden 1. januar 2013. Baggrunden herfor er, at investerings-forvaltningsselskaberne skal have mulighed for at ændre de-res vedtægter, som skal tage højde for, at investorerne skalhave mulighed for at vælge en repræsentant til et investorfo-rum.
Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Hans Vestager (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V)Gitte Lillelund Bech (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren